✅ حکمرانی محیط زیست و خانواده پایدار از منظر اسلام🍃
🔸اداره کل حفاظت محیطزیست استان قم برگزار میکند:
🔸ارائه دهندگان:
▫️ آیتالله احمد مبلغی (استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی)
▫️دکتر نورالله مرادی (معاون سازمان محیط زیست کشور)
🔸زمان: چهارشنبه ۱۰ مردادماه
از ساعت ۸ لغایت ۱۱
🔸مکان: قم، بلوار الغدیر، سالن همایشهای سازمان آب و فاضلاب استان قم
@feghhemohitezist
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #خونخواهی_هنیه_عزیز
✏️ رهبر انقلاب: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما شهید هنیه را در خانهی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینهی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت... ما در این حادثهی تلخ و سخت که در حریم جمهوری اسلامی اتفاق افتاده است، خونخواهی او را وظیفهی خود میدانیم.
📥 نسخه قابل چاپ
💻 Farsi.Khamenei.ir
✅ حکمرانی محیطزیست و خانواده پایدار از منظر اسلام🍃
🔸استاد احمد مبلّغی (استاد فقه محیط زیست و عضو مجلس خبرگان رهبری) در نشست علمی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم برگزار کرد، مطرح نمود:
◽️حکمرانی محیطزیستی، مجموعهای از سیاستها، قوانین، رویهها و اقدامات با هدف مدیریت و حفاظت محیط زیست در دو سطح داخلی و خارجی کشور است و منحصر به اقدامات دولت نیست.
◽️از اهداف حکمرانی محیط زیستی، ایجاد عدالت محیط زیستی و تأمین منابع زیستی برای همه است؛ لکن باید همراه با پایدارسازی خانواده باشد؛ زیرا خانواده، نقش بی بدیلی در حفاظت محیطزیست و ممانعت از تخریب آن دارد.
◽️تنها دولت مسئول نیست؛ لذا سیستمها و قوانین باید فرا دولتی باشد و اختصاصی به این دولت و آن دولت ندارد؛ اساسا محیطزیست امری فرا دولتی است.
◽️کارکرد اصلی حکمرانی محیط زیستی، ایجاد توازن میان سه چیز است:
۱.رفاه
۲.بقا و سلامت نسلی خانواده
۳.حفظ سلامت محیط زیست
@feghhemohitezist
✅ حوزه علمیه و محیط زیست🍃
استاد احمد مبلّغی در نشست علمی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم برگزار کرد، مطرح نمود:
🔸حوزه علمیه قابلیت دارد که در دو بخش با محیط زیست و خانواده ارتباط پیدا کند:
۱.نظریه فقهی محیطزیستی خانواده
نیازمند نظریهای هستیم که ایجاد توازن بین رفاه، بقای ذریه و حفظ محیط زیست را تأمین کند.
۲.فقه محیط زیست خانواده
یعنی مجموعهای از احکام برای ایفای نقش مثبت خانواده در قبال محیط زیست
🔸در جامعه دینی، گزارههای دینی ناظر به محیط زیست، مورد اهتمام همگانی قرار میگیرد.
🔸بسیاری از آموزههای دینی محیطزیستی، هنوز بیان نشده و شنیده نشده.
🟢 شایسته است که حوزه علمیه با مساعدت سازمان حفاظت محیط زیست و تخصصهای محیط زیستی، رشتهای حوزوی و با ماهیت فقهی ناظر به محیط زیست تأسیس کند.
@feghhemohitezist
صوت سخنرانی استاد احمد مبلّغی در نشست علمی حکمرانی محیط زیست و خانواده پایدار از منظر اسلام👇
هدایت شده از منهجة الاستنباط (احمد مبلغی)
4_5859468275267671157.mp3
29.38M
💥 تعریف و سرفصلهای فقه محیط زیست خانواده
💥💥مقدمه متضمن
١. اشاره به شهادت امام سجاد علیه السلام
٢. اشاره به عمل تروریستی منتهی به شهادت اسماعیل هنیه
💥💥مباحث متضمن
١. تعریف حکمرانی زیست محیطی
٢. تعریف پایدار مانى زیست محیطی خانواده
٣. تعریف نظریه فقهی زیست محیطی خانواده
٤. تعریف فقه زیست محیطی خانواده
٥. اشاره به سرفصلهای رشته فقه محیط زیست خانواده
✅ تعیین یک نماینده مجلس به عنوان ناظر بر شورای عالی حفاظت محیط زیست🍃
🔸خانم دکتر رفیعی (سخنگوی کمیسیون کشاورزی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی)
به عنوان نماینده ناظر بر شورای عالی حفاظت محیط زیست برگزیده شد.
🔸نماینده ناظر بر شورای عالی حفاظت محیط زیست، توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتخاب میشود.
@feghhemohitezist
✅ معرفی کتاب🍃
🔸عنوان:
حکم فقهی محصولات تراریخته و فرو ریخته
🔸نگارنده:
حجت الاسلام سید صادق حسنی
🔸توضیح:
این کتاب، برگرفته از پایاننامه سطح۳ (کارشناسی ارشد فقه) نگارنده در حوزه علمیه قم است.
@feghhemohitezist
گروه تولیدی و زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی برگزار میکند:
💠نشست تخصصی با عنوان
«چالش ها و راهکارهای فقهی _حقوقی ساماندهی و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی»
✳️ ارائهدهندگان:
🔹 حجتالاسلام سید تراب موسوی عارف (عضو ستاد راهبری محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی حوزههای علمیه)
🔸 دکتر حمید رضا نریمانی (مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور اراضی کشور)
❎ دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر کیانپور (عضو ستاد راهبری محیط زیست، کشاورزی و منابع طبیعی حوزههای علمیه)
⏰ زمان: شنبه ۲۰مرداد ماه ساعت ۱۰_۱۲
📍 مکان: قم، بلوار سمیه، خیابان شهید رجایی، بین رجائی ۴و۶ ، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
🖇لینک جهت شرکت به صورت مجازی:
http://www.skyroom.online/ch/m.faghih64/cmir
@feghhemohitezist
✅ لزوم تدوین پیوست محیط زیستی پیادهروی اربعین🍃
🔸آیت الله احمد مبلّغی مطرح نمود:👇
https://iqna.ir/fa/news/4231160
@feghhemohitezist
تحلیل فقهی - حقوقی احکام آلایندگی هوا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی.pdf
1.45M
✳ گزارش کارشناسی 🍃
🇮🇷گروه تولیدی_زیربنایی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس منتشر کرد:
«تحلیل فقهی _حقوقی آلایندگی هوا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی»
🔸نویسنده:
حجتالاسلام سلمان بهجتی اردکانی
🔸ناظر علمی:
حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی سرافراز
🔸کارشناس مرکز:
حجت الاسلام دکتر مهدی صمدی
@feghhemohitezist
✅ نتایج گزارش با عنوان
تحلیل فقهی _حقوقی آلایندگی هوا توسط اشخاص حقیقی و حقوقی👇
1⃣ با استناد به فتاوای فقهای معاصر از جمله حضرات آیات عظام سید علی خامنهای، سید موسی شبیری زنجانی و مرحوم لطفالله صافی گلپایگانی، آلایندگی هوا که منجر به ناراحتی و مشقت یا ضرر قابلتوجه یا اخلال در محیطزیست شود، از لحاظ شرعی حرام است؛
همانطور که قاعده فقهی لاضرر «لاضرر و لا ضرار فی الاسلام» و آیه ۲۰۵ سوره بقره (وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ) بر این ممنوعیت شرعی دلالت دارند.
2⃣ از آیه فوق، حرمت آلایندگی هوا که منجر به خسارت به حرث (گیاهان و کشاورزی) و نسل (حیوانات و دام) باشد استفاده میشود.
3⃣ براساس یک حدیث صحیح نبوی، «القاء سم» در محل سکونت انسانها حرام است. با توجه به اینکه القاء سم بر آلودگیهای هوایی با وصف کشندگی و بیماریزایی تطبیق میکند، میتوان گفت: ایجاد اقسامی از آلودگیهای هوایی که نظیر «سم» عمل میکند، مورد نهی شارع و حرام است.
4⃣ تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، در قبال آلوده کردن هوا، قابلیت ضامن بودن را دارا هستند. ضمان آنها در صورتی فعلیت مییابد که خسارات آلودگی هوا عرفاً به آنها منتسب باشد. اساساً ادله عمومی ضمان، قرینه هستند بر اینکه نهی شارع از خسارت به حرث و نسل و نیز نهی شارع از القای سم و همچنین نهی شارع از ضرر، نوعی بیان موضوع برای قواعد عامه ضمان است. به عبارت دیگر از وجود این قرینه پی میبریم که مراد شارع از نهی از آلایندگی هوا و ممنوعیت آن، چیزی بیش از بیان حرمت تکلیفی «آلوده کردن هوا» بوده و شامل ضمان هم میشود.
5⃣ با توجه به اینکه ضمان، مترتب بر ضرر یا خسارت است، ملاک تشخیص ضامن یا ضامنین، استناد خسارت یا ضرر به سبب یا اسباب است. از طرفی، مرجع تشخیص استناد به سبب، عرف (دقیق و کارشناسی) است. تعاقب زمانی سببها یا همزمانی آنها در استناد عرفی مذکور دخیل نیست؛ چنانکه تقدم و تأخر سببها یا همزمانی آنها از حیث تأثیرگذاری، در استناد عرفی مذکور دخالت ندارد؛ و نیز دلیلی بر دخالت دادن آنها وجود ندارد.
@feghhemohitezist