❓❓سوال❓❓
1⃣ آیا فقه یعنی همان شاخه اعتباری علوم، توانمندی اداره جامعه را دارد؟
2⃣ آیا منحصرا با ابزار فقه می توان جامعه را اداره کرد؟
(سوال اول و دوم متفاوتند. اولی ناظر به توانمندی درونی یا به عبارتی ادعای این علم است، دومی ناظر به واقعیت)
3⃣ بر اساس این فرض که پاسخ به پرسش قبلی مثبت نباشد، آیا از علوم توصیفی برای اداره جامعه باید استفاده کرد؟ کدام شاخه از علوم توصیفی؟ آیا علوم استقرایی هم به کار میآیند؟
4⃣ به نظر میرسد که اگر پاسخ به پرسش قبل را مثبت بدانیم، ناگزیر از پذیرفتن قرائت های دیگری( اخلاقی، علمی، ایدئولوژیک و اساطیری ) از پدیده ها و پدیدارها، در کنار قرائت دینی هستیم. اگر این صورتهای متفاوت شناخت در تزاحم با هم قرار بگیرند، تکلیف چیست؟ بر چه مبنایی یکی را بر دیگری تفوق میدهیم؟
👇👇👇👇👇👇👇
💎پاسخ💎
بسمه تعالی
با تقدیم سلام و احترام و تشکر از پیگیری
مباحث،در پاسخ سؤالات،عارضم:
💎پاسخ پرسش1⃣ :
خروجی علم فقه،احکام اولیه،ثانویه و حکومتیست.البته مختصرا؛
عناوین ثانویه به تبع عناوین اولیه،عندالاضطرارند(ضررهای معتنی به ،جان و مال و عرض،که این سه دنیویند وضررهای أخروی).
طیفی از فقها احکام حکومتی را مستقل میدانند و طیفی آن را جزء احکام اولیه و طیف دیگر جزء احکام ثانویه میدانند.
💡اجمالا حقیر،حکم حکومتی را از عناوین
ثانویه،در موضع دفع ضرر جامعه مسلمین میدانم.
با این مبنا ملاحظه میشود که فقه،سرِ
دخالت حداکثری ندارد و البته با سکولاریزم هم سرناسازگاری دارد.
👇پس حقیر،فقه های مضاف مانند #فقه_نظام، فقه اقتصاد، فقه اداری، فقه
هنر، فقه رسانه و...را برنتافته و باغور در اینها چیزی جز بررسی #مستحدثات_فقهی در نیافتم.
این همان سبیلیست که فقهای عظام
من الکلینی الی الخمینی همواره بر آن
بوده اند گر چه که ابواب خلاقیت ،مسدود نیست.
💡حال اگر مراد حضر تعالی از توان اداره نظام، #نظام_سازی در این عرصه هاست،
این معنا در قلمرو فقه نیست و فقها اگر
هم بخواهند،مقدمات تصوریه و تصدیقیه آنرا ندارند و کسب این مقدمات نیز فضل فقیه است نه وظیفه اش.
پژوهش فقیه،حکمی است نه موضوعی
بلکه دانشوران علوم توصیفی،گزاره های
لازم برای مدیریت جامعه را در هر بخش،
تولید یا ترجمه میکنند و فقیه آنها را تحدید
شرعی میکند.
✅مثلا کار فقیه استقصای نحوه قراردادهای جدید درحوزه نفت و بورس و...نیست لکن بررسی مشروعیت آنهاست که این هم
مقوله ایست به غایت ،پیچیده.
دخالت دیگر فقه بحث ولایت فقیه است
که به زعم حقیر،تبعالأستاد جوادی آملی
از ضروریات دینیست و البته دخالت ایشان نیز فقهاً و قانوناً،حداکثری نیست
این موضع ،توضیحی مستوفی میطلبد که در صورت لزوم،دردخدمتم.
💎پاسخ پرسشهای2⃣و3⃣ :
پس منحصرا با فقه نمیتوان اداره کرد،چرا که اداره جامعه نیازمند علوم توصیفی بسیاریست من جمله درحوزه
بهداشت و اقتصاد وصنعت و...
💎پاسخ پرسش4⃣ :
وفق بیان متینتان،گزاره های توصیفی در موضع تعارض و تزاحم با گزاره های اعتباری قرار نمیگیرند و با توجه به اینکه
تأمین گزاره های اعتباری صرفا وظیفه فقه است،پس فقه،بلامنازعست.
اما اگر دین را متون دینی بدانیم که نمیدانیم،آن بخش از متون دینی که از جنس است و نیست است،عندالتعارض با است و نیست های علمی،راجح است و علت آن تفصیلا در نوشتار پارادایم علم و دین گذشت.
کانال رسمی میثم فتحی در ایتا:
@fathi_boorhan
هدایت شده از اخبار طلاب تهران
🔹مدیر موسسه آموزش عالی امام رضا(ع) تهران تشریح کرد:
✅ فرایند تحصیل در رشته های تخصصی فقه نظام ساز
https://eitaa.com/hawzahtehran
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین همتی گفت: بی شک یکی از پایه های اصلی بیانیه گام دوم انقلاب، بحث نظام سازی است و این نظام سازی از طریق همین فقه های تخصصی اتفاق خواهد افتاد، زیرا این مدل ضمن این که اسلامیت برنامه ها را تضمین می کند، نوعی تسرّی نظریه ولایت فقیه در ساختار سیاسی و اجتماعی است.
👇👇
http://www.hawzahnews.com/news/860173
May 11
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #مهندسی_استنباط
✍تقریرات درس استاد #حیدری_فسایی
🔸تعداد جلسات :9
🔹سال تدریس: 95
#روش_شناسی_اجتهاد
📖منبع: کانال محاضرات
💢پاسخ به #سروش پیرامون شبهه ناکارآمدی #مدیریت_فقهی
✔️حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد #ارسطا:
🔹شبهه ناکارآمدی مدیریت فقهی زمانی وارد است که نگاه ما به فقه فردی باشد اما فقه اجتماعی در مواجهه با چنین مشکلاتی پاسخگو است.
🔹در تبیین شیوه رایج در دستگاه فقاهتی موجود در فقه شیعه اعم از اینکه اصولی یا اخباری باشیم یک نگاه حاکم دیده میشود و آن اینکه فقهای ما به دنبال استخراج حقوق و تکالیف شخص حقیقی هستند.
ادامه مطلب👈 http://yon.ir/uFuxW
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 آیت الله بهجت (رحمه الله)
🏴 آنهایی که بُکای(گریهی) مردم را ـنعوذ باللهـ امر غلطی میدانند، چه میگویند؟! این «بُکاء مِن خَشیَة الله» عمل انبیاء است. چه میگویند؟! مسئلۀ بکاء بر سیدالشهداء المظلومین علیهالسلام، این هم مثل بکاء از خشیة الله است. این هم همان اجر را دارد. قطرهاش چقدر [فضیلت و اجر دارد].
▪️بعضی میگویند: گریه چه فایدهای دارد؟ فایدهاش این است که اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا علیهالسلام و با حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاءها.
@HozeTwit
#پاورپوینت
#روش_شناسی_علوم_انسانی
استاد #خسرو_پناه
🔸پاورپوینتی از سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع روش شناسی علوم انسانی 3 شهریور 1398
💾 دریافت پاورپوینت👇
🌐 yon.ir/ZQ5SL
👉 @taalinews
💢 هنر فقیه ساخت #کلان_نظام از #خرده_نظامهاست/ فقه قابلیت سامان دادن یک منظومه از احکام شرعی را دارد
📌 استاد سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج:
🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت اینکه نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل میشود؟ چه زمانی میتوان آن را در یک تابلو به صورت منظومهای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد.
🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومهای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظامها یا اجزاء مختلف آنها در چارچوب نظام کل دیده شود.
🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روششناسی، نظریهشناسی و نظامشناسی است. بدون روششناسی، نظریهشناسی و بدون نظریهشناسی، نظامشناسی حاصل نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/bTbW7
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برنامه دروس آیتالله محسن اراکی درسال تحصیلی جدید
🔹 #فقه_نظام_سیاسی
🔹 #فقه_نظام_خانواده
🔹 فقه فرهنگ
🔹 فقه الصلاه
🔹 اصول فقه
🗓 شروع کلاسها: از دوشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۸
🆔 @meftaah_com
✅ برنامه دروس استاد #علیدوست در سال تحصیلی جدید
#خارج_فقه_سیاسی
#خاج_فقه_القضاء
#خارج_اصول
📚 @alidost_fiqh
💢 نیازمند #اصول_فقه_نظام هستیم
📌 استاد سید منذر حکیم، در سومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج:
🔰 در نظام آموزشی بحث فقه نظام تعبیه نشده تا یک تصور ابتدایی به طلبه داده شود و برای او انگیزه به وجود بیاید، سپس به او نمونههایی از این فقه نظام در حد تصور نشان داده شود تا در مرحله بالاتر به دنبال تصدیق و در خارج به دنبال نوآوری باشد.
🔰 اگر نوع نگاه منظومهای باشد یعنی یک نظام جامع وجود داشته باشد و هر بحثی یا فرعی در چارچوب آن نظام جامع نگاه شود، آن وقت نگاه به آن مسأله خیلی متفاوت میشود. مجموعه پشتوانهها و مبانی نظام جامع افزونبر خطوط قرمزی که در آن نظام جامع است، نمیگذارد در این نظام جامع ظلمی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/A0sSu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🆔 @meftaah_com
1_104268753.mp3
1.87M
#رویکرد_اجتماعی و #حکومتی به فقه و روایات
استاد #ملک_زاده در جلسه اول سال تحصلی جدید
⏳3 دقیقه
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
hadithemam.mp3
785.6K
❇️ تطبیق #رویکرد_اجتماعی بر حدیث حضرت امام حسین (ع)
#إِنَّما_خرجتُ_لِطَلَبِ_إلاصلاحِ_فی_أمة_جدي
⏳2 دقیقه
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
🔰درسگفتارهای #نظامهای_فقهی
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: yon.ir/x2NeM
☎️پاسخگویی: 09107660356
🆔 @meftaah_com
✅ واکاوی #منظومه_اجتهادی #شهید_صدر بر اساس تحلیل فقهی کتاب #اقتصادنا
🔶 سلسله جلسات آیت الله #ملک_زاده
🗓 زمان: پنجشنبه ها، 8 الی 15، یک هفته در میان؛
مکان: #مرکز_رشد، دانشگاه #امام_صادق
💥 جهت #ثبت_نام، اطلاعات خود را به 09390154486 ارسال کنید؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
♻️نگاهی به روش #تجمیع_ظنون و فرق آن با روش مبتنی بر قواعد #تنجیزی_و_تعذیری و نقش آن در #تمدن_سازی و #نظام_سازی
🔸استاد محمدصادق #علم_الهدی
#روش_شناسی_اجتهاد
(درس خارج اجتهاد و تقلید
جلسه ۶۶ و ۶۷ )
👇👇👇👇👇👇👇👇