فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬 آیت الله بهجت (رحمه الله)
🏴 آنهایی که بُکای(گریهی) مردم را ـنعوذ باللهـ امر غلطی میدانند، چه میگویند؟! این «بُکاء مِن خَشیَة الله» عمل انبیاء است. چه میگویند؟! مسئلۀ بکاء بر سیدالشهداء المظلومین علیهالسلام، این هم مثل بکاء از خشیة الله است. این هم همان اجر را دارد. قطرهاش چقدر [فضیلت و اجر دارد].
▪️بعضی میگویند: گریه چه فایدهای دارد؟ فایدهاش این است که اتصال روحی انسان با خود سیدالشهدا علیهالسلام و با حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله و با خدا در ترقی است؛ با همین بکاءها.
@HozeTwit
#پاورپوینت
#روش_شناسی_علوم_انسانی
استاد #خسرو_پناه
🔸پاورپوینتی از سخنرانی استاد خسروپناه با موضوع روش شناسی علوم انسانی 3 شهریور 1398
💾 دریافت پاورپوینت👇
🌐 yon.ir/ZQ5SL
👉 @taalinews
💢 هنر فقیه ساخت #کلان_نظام از #خرده_نظامهاست/ فقه قابلیت سامان دادن یک منظومه از احکام شرعی را دارد
📌 استاد سید منذر حکیم، در دومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج:
🔹 احکام شرعی و الهی قابلیت اینکه نظام جامعی بدهند را دارند. حال چه زمانی بالفعل میشود؟ چه زمانی میتوان آن را در یک تابلو به صورت منظومهای نشان داد؟ این احتیاج به کار اجتهادی دارد.
🔹 هنر فقیه این است که اجزای یک پازل را در کنار هم قرار دهد و آن را به صورت منظومهای جامع در آورد. فقیه با این طراحی نظام باید مجموعه قواعد و اصول حاکم، عمومات و اطلاقات حاکم، ابعاد وجودی فرد و جامعه را پوشش دهد. پس فقیه ابتدا باید کشف نظام کلان کند، بعد خرده نظامها یا اجزاء مختلف آنها در چارچوب نظام کل دیده شود.
🔹 مسیری که شهید صدر در اقتصادنا طی کرد؛ روششناسی، نظریهشناسی و نظامشناسی است. بدون روششناسی، نظریهشناسی و بدون نظریهشناسی، نظامشناسی حاصل نمیشود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/bTbW7
🔳 با #مفتاح همراه باشید
🆔 @meftaah_com
💢 برنامه دروس آیتالله محسن اراکی درسال تحصیلی جدید
🔹 #فقه_نظام_سیاسی
🔹 #فقه_نظام_خانواده
🔹 فقه فرهنگ
🔹 فقه الصلاه
🔹 اصول فقه
🗓 شروع کلاسها: از دوشنبه ۲۵ شهریورماه ۹۸
🆔 @meftaah_com
✅ برنامه دروس استاد #علیدوست در سال تحصیلی جدید
#خارج_فقه_سیاسی
#خاج_فقه_القضاء
#خارج_اصول
📚 @alidost_fiqh
💢 نیازمند #اصول_فقه_نظام هستیم
📌 استاد سید منذر حکیم، در سومین جلسه مدرسه تابستانه #منهاج:
🔰 در نظام آموزشی بحث فقه نظام تعبیه نشده تا یک تصور ابتدایی به طلبه داده شود و برای او انگیزه به وجود بیاید، سپس به او نمونههایی از این فقه نظام در حد تصور نشان داده شود تا در مرحله بالاتر به دنبال تصدیق و در خارج به دنبال نوآوری باشد.
🔰 اگر نوع نگاه منظومهای باشد یعنی یک نظام جامع وجود داشته باشد و هر بحثی یا فرعی در چارچوب آن نظام جامع نگاه شود، آن وقت نگاه به آن مسأله خیلی متفاوت میشود. مجموعه پشتوانهها و مبانی نظام جامع افزونبر خطوط قرمزی که در آن نظام جامع است، نمیگذارد در این نظام جامع ظلمی شود.
📖 متن کامل در:
🌐 http://yon.ir/A0sSu
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
🆔 @meftaah_com
1_104268753.mp3
1.87M
#رویکرد_اجتماعی و #حکومتی به فقه و روایات
استاد #ملک_زاده در جلسه اول سال تحصلی جدید
⏳3 دقیقه
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
hadithemam.mp3
785.6K
❇️ تطبیق #رویکرد_اجتماعی بر حدیث حضرت امام حسین (ع)
#إِنَّما_خرجتُ_لِطَلَبِ_إلاصلاحِ_فی_أمة_جدي
⏳2 دقیقه
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
🔰درسگفتارهای #نظامهای_فقهی
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: yon.ir/x2NeM
☎️پاسخگویی: 09107660356
🆔 @meftaah_com
✅ واکاوی #منظومه_اجتهادی #شهید_صدر بر اساس تحلیل فقهی کتاب #اقتصادنا
🔶 سلسله جلسات آیت الله #ملک_زاده
🗓 زمان: پنجشنبه ها، 8 الی 15، یک هفته در میان؛
مکان: #مرکز_رشد، دانشگاه #امام_صادق
💥 جهت #ثبت_نام، اطلاعات خود را به 09390154486 ارسال کنید؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
♻️نگاهی به روش #تجمیع_ظنون و فرق آن با روش مبتنی بر قواعد #تنجیزی_و_تعذیری و نقش آن در #تمدن_سازی و #نظام_سازی
🔸استاد محمدصادق #علم_الهدی
#روش_شناسی_اجتهاد
(درس خارج اجتهاد و تقلید
جلسه ۶۶ و ۶۷ )
👇👇👇👇👇👇👇👇
➕دو مطلب از استاد #علم_الهدی در باب #فقه_تمدنی و #فقه_حکومتی
1⃣ بایسته های فقه #حکومتی و #تمدنی
http://ijtihadnet.ir/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%81%d8%b9%d9%84%db%8c%d8%8c-%d9%86%d9%87-%d8%ad%da%a9%d9%88%d9%85%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d9%86%d9%87-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c/
2⃣ فقه #تعذیری_و_تنجیزی، ناکارآمد است/ برای حل چالش های فقه، بایستی #ساختار_فقه را از نو تعریف کرد.
http://ijtihadnet.ir/%d8%b9%d9%84%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%87%d8%af%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%86%d8%ac%db%8c%d8%b2%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b9%d8%b0%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%81/
✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد.
🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش #تجمیع_ظنون را در نظر میگیرد (آنها را در یک نظامی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و #مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ #شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد. این رویکرد خاص به فقه را من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیتالله #بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار میگیرد که میتوان آن را #مکتب_نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار #ریاضیوار فکر میکند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است و فقه آن، در مواردی #فقه_کشف نیست؛ بلکه #فقه_عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
🔸پی نوشت:
نامگذاری مکتب قم و نجف، #جغرافیایی نیست، بلکه ناظر به روش اجتهاد است، از این رو بسیاری از فقیهان حوزه علمیه قم پیرو مکتب فقهی نجف هستند (مانند آیت الله العظمی تبریزی ره) و بالعکس.
#روش_شناسی_اجتهاد
فقه نظام ساز
✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد. 🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش
📝نقد استاد #رفیع_پور_تهرانی بر فرمایش استاد #علیدوست:
آنچه به عنوان #مکتب_قم ذکر کرده اند در واقع مکتب فقهی ایت الله بروجردی است.
همانطور که آنچه به عنوان #مکتب_نجف ذکر شده در واقع فقط مکتب آیت الله خویی است.
لذا سخن دقیق و جامعی نیست.
👈 ما در #قم مکتب ایت الله موسس را هم داریم که پس از ایشان توسط ایات محقق داماد و اراکی و حاج اقا مرتضی حایری ادامه یافت..مکتب حضرت امام هم که خودش بحثی دارد.
👈در #نجف هم مکتب شیخ و اخوند و نایینی را داریم که توسط ایات حکیم و شاهرودی و بجنوردی ادامه یافت. همه این بزرگواران شهرت را جابر و اعراضش را موهن می دانند ..والبحث فی محله.
#روش_شناسی_اجتهاد
🍃کانال حدیث آرزومندی
https://eitaa.com/muslims_1
هدایت شده از اجتهاد
💢هفتمین نشست هماندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم»
👤توسط: استاد علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران
🗓زمان: پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12
🏢مکان: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
خلاصه نموداری نظریه علم دینی استاد رشاد.pdf
4.16M
خلاصه نمودار نظریه جناب استاد رشاد در باب علم دینی
🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام والمسلمین محمد #محمدیان (مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری):
توجه به #فقه_نظام_ساز که توسط استاد #رشاد پیگیری می شود، امیدواریم به یک ریل گذاری جدیدی در حوزه ها منجر شود و فضای علمی حوزه های علمیه را به نفع نظام و جهان تشیع متحول کند.
http://www.hawzahnews.com/news/866301/
🔆 رویکردهای امام موسی صدر در #تمدن_سازی و #امت_سازی (1)
✔️چهار لایه مهم در فهم دین
💠حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر»
▶️ امام موسی صدر جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین است:
سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های تاکتیکی و تکنیکی
1⃣یکی لایه سیاست های کلان بود که از جمله آن نفی سبیل، عدالت، قدرت نظامی بالا و تعاون بر تقوی است
2⃣حوزه دوم عرصه سیاست های بخشی است مثل آموزه های مربوط به سیاست، اقتصاد، خانواده و فرهنگ؛ ایشان از معدود متفکران اسلامی است که وقتی اجزاء دین را بیان می کند می گوید دین شامل چهار بخش اصول، فروع، اخلاق و فرهنگ می شود از جمله ایشان در بخش اقتصاد به تولید و مهارت افزایی فکر می کند.
3⃣بخش سوم در نظر ایشان آموزه های دینی تاکتیکی است تا شما سیاست های کلان و سیاست های بخشی را محقق کنید، از جمله تقیه یک امر تاکتیکی است و برای این که شما به هدف دین برسید در برخی موارد با مشکل مواجه می شوید به شما اجازه می دهند که تقیه خوفی یا مداراتی کنید و اجازه بازگشت از مسیر را ندارید.
4⃣ آخرین بخش در نظر امام موسی صدر بخش تکنیکی است، گفت: این بخش به خود رزمنده مربوط می شود که در صحنه می خواهد اقدام کند یعنی بخش چهارم کاملا فردی و شخصی است و شما در زندگی خود امام موسی صدر می توانید این تکنیک ها را ملاحظه کنید.
🔆 رویکردهای امام موسی صدر در #تمدن_سازی و #امت_سازی (2)
✔️مفاهیم #تمدن_ساز و #امت_ساز در اندیشه امام موسی صدر
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نمود روشن همگرایی، هماهنگی، همکاری، همبستگی و پیوستگی در اندیشه
امام موسی صدر خاطرنشان کرد: این اصطلاحات برای امروز جامعه ما نیز اهمیت زیادی دارد و ما را به تمدن و امت سازی می رساند.
1⃣ #همگرایی در برابر واگرایی است به همین جهت است که ایشان اقدام به ساختن مسجد اهل سنت می کند که در بمباران تخریب شده یا به کلیسا می رود و با مسیحیان همراه می شود چون ایشان در سیاست های کلان قائل به اصلی به نام همگرایی هست و آن را هم از قرآن کریم گرفته است.
2⃣ #هماهنگی در برابر تعارض قرار دارد، یکی این که خود نظر و عمل امام موسی صدر با هم هماهنگی دارد و دیگر این که در درون خانواده شیعی هماهنگی ایجاد می کند که این کار را با فعالیت هایی از جمله مجلس اعلای لبنان انجام داد.
3⃣ #همکاری در برابر تنازع قرار دارد، گفت: یعنی به جای این که با هم دعوا کنیم که امکانات و منابع را به هدر می دهد با هم تعاون و تبادل و همکاری داشته باشیم که این مسأله نیز در زندگی ایشان نمود ویژه ای دارد.
4⃣ #همبستگی را در برابر وابستگی قرار داد و اضافه کرد: تمایز تفکر اسلامی از نظام سلطه این است که نظام سلطه همیشه به دنبال وابستگی هستند و می خواهند جهان به بلوک شرق و غرب تبدیل شود ولی ما در الگوی همبستگی به دنبال انسجام هستیم برای تحقق اهداف متعالی که داریم؛ امام موسی صدر دنبال همبستگی است.
امام موسی صدر می گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می توانیم پیوسته باشیم.
5⃣ #پیوستگی در برابر ادغام قرار دارد، امام موسی صدر می گوید ما یک گونه نمی توانیم باشیم ولی یگانه می توانیم باشیم، ما نمی توانیم در هم ادغام شویم ولی می توانیم پیوسته باشیم
♻️ همه این اندیشه ها در مسیر عدالت و ارزش های توحیدی است و الهی است ولی وقتی به رژیم صهیونیستی می رسد محکم و قاطع می ایستد و واژه شر مطلق را استفاده می کند.