🔸هفتمین هم اندیشی علم دینی با ارائه استاد #رشاد برگزار می شود.
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸هفتمین هم اندیشی علم دینی با ارائه استاد #رشاد برگزار می شود. 🆔 @vasael_ir
🔸هفتمین نشست هم اندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم» توسط استاد علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران در تاریخ پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12 در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران برگزار می شود.
🔹این نشست در ادامه سلسله نشستهای هم اندیشی علم دینی،به همراه پرسش و پاسخ مقررین و شاگردان سایر اساتید مطرح در این عرصه همراه خواهد بود؛ پیشتر نیز این نشستها به ترتیب با حضور اساتید بزرگوار دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر خسرو باقری و دکتر حمید پارسانیا برگزار شده است.
🔹این هماندیشی با دعوت از شاگردان برجسته و مقررین اساتید بزرگوار «آیتالله عبدالله جوادی آملی»، «آیتالله علی اکبر رشاد»، «آیتالله سیدمحمدمهدی میرباقری»، «حجتالاسلام و المسلمین واسطی»، «دکتر مهدی گلشنی»، «دکتر خسرو باقری»، «حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه»، «حجتالاسلام و المسلمین حمید پارسانیا»، «دکتر حسین کچویان» و همچنین مقررین غیر رسمی اساتید محترم«آیتالله مصباح یزدی»، «دکتر داوری اردکانی» و «دکتر حسین نصر» و همچنین نمایندگان مراکزی همچون : «دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی»، «مرکز پژوهش¬های علوم انسانی اسلامی صدرا»، «میز تخصصی اسلامیسازی علوم انسانی دفتر تبلیغات»، «اندیشکده راهبردی مهاجر»، «مؤسسه آفاق حکمت»، «ترجمان علوم انسانی»، «گروه فلسفه علوم انسانی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»، «فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا»، «مؤسسه آموزشی پژوهشی عهد»، «گفتمان نخبگان علوم انسانی»، «مؤسسه فرهنگی هنری پگاه روزگار نو»، «مدرسه آزاد فکری دانشگاه صنعتی شریف»، «سایت علوم اجتماعی اسلامی ایرانی»، «مؤسسه علم و سیاست اشراق»، «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»، «فرهنگستان علوم اسلامی قم»، «مدیر اندیشه شبکه4 و برنامه زاویه»، «مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)» و «بنیاد بینالمللی علوم وحیانی اسراء» برگزار خواهد شد؛
🔹پژوهشگران و علاقه مندان این عرصه می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با دبیرخانه هم اندیشی علم دینی (09100931082) تماس حاصل نمایند.
🆔 @vasael_ir
خلاصه نموداری نظریه علم دینی استاد رشاد.pdf
4.16M
خلاصه نمودار نظریه جناب استاد رشاد در باب علم دینی
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸چرا در نظر برخی حکومت دینی امری متناقض است؟ 🌐 yon.ir/xyKrQ 🆔 @vasael_ir
گزارشی از نشست «فلسفه سیاسی ـ فلسفه دینی، توافق یا تعارض»🔻
دکتر #بیژن_عبدالکریمی:
🔹به نظر من زمانی که در مورد حکومت دینی صحبت می کنیم راجع به یک مشترک لفظی صحبت می کنیم به هیچ وجه در میان مخالفان و موافقان روشن نیست که ما در مورد چه چیزی صحبت می کنیم و یا از چه چیزی دفاع می کنیم.
🔹آیا مراد از حکومت دینی، حکومت روحانیون است؟ یعنی اگر در هر جامعه ای کشیش ها، آخوندها حکومت کنند به این معناست که آن حکومت دینی است؟ من این چنین فکر نمی کنم.
🔹آیا مراد ما از حکومت دینی حکومت شریعت محور است و هر جا که شریعت به مفهوم احکام ظاهری دین حاکم شود در آنجا ما حکومت دینی خواهیم داشت که باز هم چنین فکر نمی کنم.
🔹زمانی که صحبت از دین به معنای یک مقوله جامعه شناختی و در مورد یک کالچر (فرهنگ) می شود یعنی مجموعه میراثی که از گذشتگان به ما ارث رسیده است لذا دین حاصل تحول وجودی انسانی است که از خویشتن می گذرد تا به خویشتن برسد.
🔹به اعتقاد من حکومت دینی امری پارادوکسیکال و بالذات متناقض است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر #حمید_پارسانیا:
🔹تعین مفهوم فلسفه در جامعه دینی و در جامعه امروز ما هرگز تعین یونانی نیست و در آن افق نمی توانیم صحبت کنیم و لذا وقتی آقای دکتر عبدالکریمی در آن افق صحبت می کنند زیاد مخاطب ندارد و کمی بیگانه است.
🔹امروزه تعاریف اصلا یونانی نیست؛ بنابراین لازم است بدانیم نسبت دین را با کدام معنا از فلسفه را می خواهیم بسنجیم که این مسأله نکته مهمی است.
🔹اگر بخواهیم از دیدگاه کانت راجع به فلسفه سیاسی و دین بحث کنیم، ترکیب فلسفه با دین پارادوکسیکال می شود یعنی با روش عقلی اندیشیدن و در حاشیه آن عمل کردن، این اتفاق خواهد افتاد.
🔹در دیدگاه او دین مرحله ای است که با تخیل و تشبیه و تمثیل همراه است آنجا جای فلسفی نیست هم چنانکه ترکیب علم با فلسفه حتی ترکیب لغوی شان و وضعیت تاریخی هر دو ناسازگار است.
🔹یعنی شما باید یک جهان دوگانه ای که متعلق به جهان مدرن و جهان گذشته ای را جمع کرده باشید آنجا دین را با فلسفه و با علم جمع کنید که اصلا قابل جمع نیستند.
🔹در نوع تئوری هایی که بازگشت آنها به سوی معناست و معناگر هستند نوعی سازگاری از این سنخ را می بینیم مانند برگر و هابرماس که این کار می کنند.
🌐 yon.ir/xyKrQ
🆔 @vasael_ir
🔸امام باقر عليه السلام :
🔹اِنَّ اَعْجَلَ الْخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛
🔹ثواب صله رحم سريعتر از هر كار خيرى به انسان میرسد.
📚 كافى: ج۲، ص۱۵۲، ح۱۵
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸سبک زندگی اسلامی؛ رکن حقیقی تمدن نوین اسلامی 🌐 vasael.ir/0003rM 🆔 @vasael_ir
گزارشی از کرسی«دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه سبک زندگی اسلامی و راه های دستیابی به افق های ترسیم شده در بیانیه گام دوم»🔻
حجت الاسلام #عیسی_عیسی_زاده:
🔹رهبر معظم انقلاب فرمودند بخش حقیقی تمدن نوین اسلامی به عنوان هدف ملت ایران و انقلاب تعیین شده است، آن چیزهایی است که متن زندگی ما را تشکیل می دهد که همان سبک زندگی اسلامی است مثل مساله خانواده، سبک ازدواج، الگوی مصرف، مسکن، تفریحات، کسب و کار، زبان، رفتار ما در مدرسه، ورزش، رسانه و ... .
🔹آیا این سبک زندگی اسلامی در این ۴۰ ساله محقق شده است؟ در این زمینه پیشرفت چشمگیری نداشتیم همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟ این یک آسیب است.
🔹با توجه به تحلیل رهبری در مورد دستاوردهای انقلاب در حوزه سبک زندگی می توان این گونه نتیجه گرفت که علی رغم فراهم شدن زمینه های پیشرفت در این حوزه، یکی به دلیل هجمه های فراوان دشمنان، دوم کوتاهی برخی از مسئولان و سوم سست شدن ایمان عده ای از افراد در جامعه آن گونه که باید در دینی شدن سبک زندگی در عرصه ها پیشرفت قابل قبولی نداشته ایم.
دکتر #سید_علی_سادات:
🔹اگر نوشته جناب آقای عیسی زاده به این مدل نوشته می شد، کاربرد بیشتری داشت. ما در مقدمات و اصل مساله، بحثی نداریم.
🔹کار ایشان گرایش اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تربیتی ندارد و این گرایش نداشتن راهکار ارائه نمی دهد. راه دستیابی ارائه نمی دهد، بله تحلیل درست می کند ولی راه حلی مطرح نمی کند.
🔹بنابراین برای دستیابی، تنها راه ممکن این است که از گرایش های علوم اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... استفاده شود. به همین جهت مقاله ایشان فوق العاده کلی و بدون گرایش است.
🌐 vasael.ir/0003rM
🆔 @vasael_ir
🔸کاوش معرفتی، تربیتی و روانشناختی پیادهروی اربعین
گزارشی از پیش نشست کنگره بینالمللی لقاء الحسین🔻
حجت الاسلام #سعید_اصفهانیان:
🔹دانشگاه و حوزه باید در زمینه ابعاد مختلف اربعین به صورت مستمر مطالعات پژوهشی و بنیادی داشته باشند که از مهمترین موضوعات در این حیطه تسریع فرهنگ اربعین در طول سال است.
🔹اگر جامعه علمی از دید غربی به اربعین نگاه کنند برداشت و فهم اندکی خواهند داشت اما اگر از دید میدانی به اربعین دیده شود برداشتها کمی افزایش مییابد. اگر محکمات درباره اربعین برداشت شود علم تولید خواهد شد.
#سید_محسن_اصغری_نکاح:
🔹اربعین مسألهای چند بعدی است که ابعاد اجتماعی، سیاسی، امنیتی، معنوی، عرفانی و تربیتی دارد؛ اسلام دین تربیتی و انسان سازی است و همه مناسک دینی از نوع انسان سازی است.
🔹کسانی که عزاداری اهل بیت(ع) را دلیل افسردگی میدانند، افسردگی را نمیشناسند چراکه فرد افسرده، هدف و امید ندارد در حالی که افرادی که در عزاداری امام حسین(ع) شرکت میکنند شور و نشاط زندگی دارند و اهل تعامل اجتماعی اند و در عین حال افرادی پویا هستند که امید به آینده دارند.
🌐 vasael.ir/0003rV
🆔 @vasael_ir
پایگاه فقه حکومتی وسائل
🔸دو دلیل شرعی بر اثبات لزوم جبران زیانهای معنوی حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا در گفتوگو با #وسائل🔻
حجت الاسلام والمسلمین #ارسطا در گفتوگو با #وسائل:
🔹کلیت بحث مسئولیت و لزوم جبران زیان معنوی جای بحث و گفتوگو دارد یعنی چنین نیست که در همه موارد بتوان شخص ایجاد کننده ضرر را مسئول شمرد و وی را ملزم به جبران دانست؛ مثل اینکه فردی در اثر عملکرد فرد دیگری دچار ناراحتی روحی شود.
🔹مثلاً خانم و آقایی باهم ازدواج کنند و در سیر زندگی، این خانم از نظر اخلاقی تحتفشار قرار گیرد و نهایتاً با یک وضعیت نامطلوبی ناچار به طلاق شود. به دنبال این طلاق، آثار روحی زیانباری بر این خانم وارد میشود؛ مثلاً نسبت به مردها بدبین میشود، رابطهاش با دیگران تغییر میکند، مدتها نمیتواند هیچ مردی را به عنوان خواستگار بپذیرد، حتی رابطه او با اعضای خانواده خود نیز خراب میشود و گاهی دچار حالتهای افسردگی و شبه افسردگی میشود؛ آیا در تمام این حالات میتوان مرد را مقصر محسوب کرده و وی را ملزم به پرداخت خسارت بدانیم؟
🔹اکثر فقها معتقدند نمیتوان مسئولیت جبران ضرر معنوی را در مطلق موارد اثبات کرد. البته، امکان اثبات این مسئولیت در پارهای از موارد ممکن است؛ مثلاً چنانچه شخصی موجب هتک آبرو و حرمت دیگری شود، فقها معتقدند این شخص مسئولیت دارد و باید نسبت به آبروی زیاندیده اعاده حیثیت کند؛ اما اینکه، در تمام مواردی که خسارت معنوی واردشده، شخص واردکننده مسئول جبران باشد، مورد مخالفت اکثر فقها است.
🔹به اعتقاد ما، میتوان احادیثی را دال بر لزوم جبران خسارت معنوی برشمرد که چهبسا قانونگذار ما نیز در وضع این مواد قانونی به آنها توجه داشته است؛ بهعنوانمثال، شأن نزول قاعده لاضرر، ضرر معنوی است. این ادعا نکته قابلتوجهی است که من ندیدم هیچیک از فقها به آن اشارهای کرده باشند.
🌐 vasael.ir/0003q9
🆔 @vasael_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس گفتارهای فقه
🔹فقه فرهنگ | جایگاه نشر علم و هنجارسازی علمی در نظام فرهنگی اسلام(آیت الله اراکی)
🌐 vasael.ir/0003pm
🔹فقه معاملات ربوی | سنخ شناسی مالیت انواع پول(آیت الله شهیدی)
🌐 yon.ir/85FxA
🔹فقه القضا | بررسی شرط عقل در قضاوت(آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003rG
🆔 @vasael_ir