روش شناسی اجتهادی در کتاب غناء و موسیقی - جلسه دوم.mp3
31.41M
🎙 فایل #صوتی دومین نشست روش شناسی اجتهاد رهبر معظّم انقلاب
❇️ استاد #مبلغی
🔺 موضوع این جلسه: عناصر و اصول روششناختیِ فقهاللّغة و فقهالأقوال معظّمٌله
⏱ تاریخ ۹۸.۹.۲۴
@Qom_khamenei_ir
⚜شخصیت حقوقی در فقه⚜
❇️آیت الله #علیدوست:
🔹یک سوال و یک جواب؛ آیا در شریعت مطهر و فقه موجود چیزی به نام شخصیت حقوقی داریم که بعد بخواهیم این بحث ها را دنبال کنیم یا نداریم؟
جواب اجمالی: بله، داریم اما فی الجمله. یعنی نفی مطلق که راه شخصیت حقوقی را به کلی ببندیم غلط است، اما قبول مطلق و بدون قید و شرط نیز غلط است.
🔸برخی از بزرگان در اخذ به شخصیت حقوقی افراط کرده اند نظیر صاحب عروه که می فرماید حاکم برای فقراء به ذمه زکات قرض بگیرد و زکات را مدیون کند، یعنی ایشان برای زکات شخصیت حقوقی درست می کند و بعد آثار آن از مالکیت و دین را بر او مترتب می کند.
🔹نظریه تکلیف مجتمع بما هو مجتمع تصور درستی ندارد. از این رو شرکت سهامی مکلفان نیز به جهت اثر عقاب و ثواب مشاع، تصویر درستی نخواهد داشت، هر کس که در راس هرم قدرت قرار دارد اعم از فقیه یا پادشاه و آن بخشی از هرم قدرت که متصدی اجراء حدود است، مکلف و موظف است. در نتیجه در نظریه شخصیت حقوقی، هر نظری مطرح می شود باید قابل تصور باشد.
🔸در رابطه با شخصیت حقوقی باید به آثار فقهی آن ملتفت باشیم که نسبت این شخصیت با احکام تکلیفی چگونه خواهد بود زیرا شخصیت حقوقی نمی تواند مکلف به احکام تکلیفی باشد و اگر بازگشت احکام وضعی به احکام تکلیفی باشد این شخصیت مختل می شود.
🔹 اما اگر همچون مبنای آخوند معتقد به جعل مستقل برای احکام وضعی باشیم در اینصورت تصور شخصیت حقوقی برای نهاد های غیرحقیقی بدون اشکال خواهد بود، همچنین احکام تکلیفی متوجه متصدی و متولی شخصیت حقوقی خواهد بود که باید عهده دار امور او باشد.
🌐 vasael.ir/00042k
🆔 @vasael_ir
1_153470357.mp3
7.95M
💢 اهمیت آموختن #هرمنوتیک و #معرفت_شناسی برای #طلبه_ها
❇️ استاد #ربانی_گلپایگانی
📅۲۵ آذر ۹۸
@kharejkalam
@feghheakbar
💢حجتالاسلام مؤذنی، مترجم آثار شهید صدر:
🔹اساساً کلمه «فقه نظام» مربوط به شهید صدر نیست. آنچه مربوط به اندیشه شهید سید محمدباقر صدر است، «فقه نظریه» و «فقه مذهب» است.
🔹استاد رشاد به شهید صدر نسبت میدهند که ایشان معتقد هستند میتوانیم نظامات متعددی داشته باشیم و گویی این نظامات متعدد به این معناست که ما در خود اسلام نظامهای متعددی داریم! در حالی که شهید صدر به انواع مختلف عبارات، تفاوت نفسالامر مکتب و اکتشاف مکتب را توضیح دادند.
تفصیل گفتگو👈 https://b2n.ir/296625
🆔 @ijtihad
فقه مقاصدی ضرورتی خطرناک!
❇️ آیت الله #علیدوست:
🔸 استفاده از مقاصد در استنباط احکام یک ضرورت خطرناک است. ضرورت است به این دلیل که اگر نباشد همان اطلاق اتوبوسی و فقه ابوحنیفه پیش میآید.
🔹 خطرناک است که اگر اهلش وارد نشوند در فضای ژورنالیستی جا باز میکند و به نظر بنده عالمان متعدد باید وارد مباحث شوند و نباید دست افرادی بیفتد که چند واحد فقه گذراندهاند. ما باید ضابطه را بیان کنیم.
🔸 به مقاصد از دو طریق میتوان دست یافت. یکی از طریق عقل که ما به این نتیجه برسیم شارع این اهداف را در تشریع مقررات داشته است. یک راه دیگر برای کشف مقاصد، نصوص مبین مقاصد است.
🔹 اگر مدرک مقاصد عقل باشد، عقل چون خودش مدرک است، الزامی بودن یا تحسینی بودن را میفهمد. معنا ندارد که عقل بگوید من این را مصلحت میدانم ولی نمیدانم که ضروری است یا ضروری نیست. اینطور موارد که اصلاً غلط است بگوییم که عقل وجهش را نمیفهمد.
🔸 اما بیاییم سراغ نصوص دینی؛ اگر ظهور دارد در یک مصلحت تحسینی و تکمیلی و ... نمیشود چیزی از مقاصد باشد و از ضروریات نباشد. حالا این ضرورت را یا نص دلالت دارد و یا با عرضه به عقل الزام آن فهمیده میشود.
📖گزارش کامل وسائل:
🌐 vasael.ir/00042z
🆔 @vasael_ir
✔️جدیدترین کتاب شهید مطهری
🌐 نظام خانوادگی اسلام 🕌
📖توضیحات بیشتر و خرید👇
http://motahari.org/?fkeyid=&siteid=1&pageid=234&bid=247
🔸کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
✔️استاد #مبلغی در نشست «فقه مقاصدی»:
💢 #مقاصد زمانی حجیت پیدا میکنند که تبدیل به #مناط شوند
🔹متن کامل گزارش:👈 https://b2n.ir/996315
🆔 @ijtihad
62610-متن مقاله به فرمت PDF-343980-1-10-20191216.pdf
644.2K
✍مقاله جدید استاد #واسطی
✅روششناسی #اجتهاد_تمدنی
✔️ ابزاری برای استخراج #نظامها و فرآیندهای مورد نیاز در مقیاس یک #تمدن
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism