تفاسیری از «نظام» در دین، فقه و فقاهت
✍مهدی عبدالهی
http://vasael.ir/fa/news/12794
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
💢«پندارهایی ناصحیح» پیرامون «مقاصدالشریعه از دیدگاه استاد علیدوست»
🔹چندی پیش، یادداشتی از حمیدرضا تمدن ناظر به بیانات آیتالله علیدوست در نشست مقاصد الشریعه منتشر شد👈 https://b2n.ir/790844
🔹حجت الاسلام عباسعلی مشکانی سبزواری در مطلب زیر به نقد آن یادداشت می پردازد👈 https://b2n.ir/938351
🆔 @ijtihad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 منکر ولایت فقیه طعم فقه را نچشیده است!
✔️آیت الله جوادی آملی، در درس خارج فقه، قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
🆔 @ijtihad
هدایت شده از آیت الله علی اکبر رشاد
#تبریزیان
#طب_اسلامی
🔶 واکنش آیت الله #علی_اکبر_رشاد به سوزاندن یکی از متون معتبر علم پزشکی:
🔰این رفتار یادآور دانشستیزی و دانشمندسوزی قرون وسطی بود
⚜️ مشروح خبر:
🌐 iict.ac.ir/tabrizyan
🆔 @Rashad_ir
♻️تنها راه دفاع از جاودانگی قرآن
🔸دکتر احمد پاکتچی
✔️ دلسوزانه ترین نوع نگاه به قرآن کریم این است که اول ببینیم قرآن در زمان نزول با زبانی که نازل شده پیامش چه بوده که آن پیام جاودانه است. قدم دوم اینکه سعی کنیم در قرن 21 آن را بفهمیم و بر اساس جری و تطبیق ببینیم مصداقش در عصر ما چیست؟ ترجمه تمدنی کنیم. آن زمان معنایش چه بود و این زمان پیامش چیست؟
⛔️گزینه های دیگر:
1⃣ قرآن را متن غیر تاریخی بدانیم و تاریخ را از حرکت نگاه داریم و جلوی تغییرات را بگیریم! چنین چیزی ممکن است جواب بدهد، ولی انجام آن سخت است و برخی سلفی ها و اخباری ها دنبال همین بوده و هستند.
2⃣ فهم قرآن بر اساس هرمنوتیکِ به شدت نسبی؛ هر کسی در هر زمانی هر چه از قرآن فهمید، درست باشد! «کل یوم فی لباس جدید» قرآن واقعی صامت می شود و هر کس آن را تفسیر می کند در واقع خود او سازنده آن پیام است. نتیجه آن «لا یبقی من الاسلام شیء» . تبدیل قرآن به ملعبه. این دیدگاه کنتور ندارد و نمی توان با صاحب آن بحث کرد و او را نقد نمود. اما روش ما منضبط و دارای اصول است و قابل نقد.
( 25 دی 98 نشست کاربست زبان شناسی در اصول فقه)
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
1_181971939.pdf
525.8K
🌐 فقه نظام؛ نرم افزار گذار از تمدن غربی به تمدن نوین اسلامی
✍️ نویسنده: مهدی عبداللهی
♻️کانال فصلنامه نظام ولائی
@Nezamvelaee
💠 مشروعیت قانونگذاری عرفی دراندیشه شیخ فضل الله نوری
✍حجت الاسلام محمد وظیفه مند. 👇👇👇👇
https://plink.ir/g3ykv
♻️شبکه معالم
🆔 @maalem_ir
♻️سومین هم اندیشی فقه نظام ساز
✔️ فقه و حقوق مالکیت فکری
دکتر #محمود_حکمت_نیا
دکتر #مسلم_ملکی
☎ 02133131861
🔹مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا
🆔 @feghheumanism
🔄 چیزی به نام دوگانه فقه یا حقوق نداریم
🔸دکتر حکمت نیا در نشست «روش شناسی استنباط حکم در فقه و حقوق»
✔️ در حقیقت آن چه داریم نظام حقوقی اسلام است که در عرضش نظام حقوقی کامن لو، رومی ژرمنی و ... قرار دارد که همه این ها به لحاظ مبانی، منابع، ساختار، قواعد و شیوه حل مساله تفاوت دارند.
نظام حقوقی ما به دلایلی توانمند نیست و نتوانسته برخی مسایل را به خوبی حل کند، ولی نظام های حقوقیای دیگر پاسخ داده اند.
👇👇👇👇
http://vasael.ir/fa/news/15941/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
🔹دکتر مسلم ملکی در نشست علمی فقه و مالکیت فکری:
✔️ آنارشی قانونگذاری در حوزه مالکیت فکری فضای مجازی
👇👇
https://iqna.ir/fa/news/3877105/
🔸دکتر محمود حکمتنیا در نشست فقه و مالکیت فکری:
✔️ واکاوی مشروعیت ساز و کارهای تولید ارزش اقتصادی در حوزه #مالکیت_فکری
👇👇👇
https://iqna.ir/fa/news/3877110/
🔶 استاد #واسطی در نوشتاری مطرح کرد:
🔰 «تفقه در مقیاس کلان» یا «اجتهاد نظام ساز و تمدن ساز»
⚜️ مشروح یادداشت:
🌐 iict.ac.ir/ijtihad
🆔 @iictchannel
✔️استاد هادوی تهرانی در نشست «هم اندیشی فقه حکومتی» مطرح کرد:
💢مسیر #شهید_صدر در دستیابی به مکتب به بنبست منتهی میشود، ولی اصل ایده بسیار راهگشاست.
🔹سال های پیش حضرت آقا نظریه #اندیشه_مدون را مطالعه کرده اند و البته اظهار لطف هم داشتند.
✔شاید بتوان گفت، اصطلاح «الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» مُلهم از این نظریه بوده است. زیرا اساس این نظریه آن است که اسلام به صورت جهانشمول نگاهی دارد که شما باید آنرا در موقعیت ایران امروزی مورد مطالعه قرار بدهید.
گزارش شبکه اجتهاد👈 https://b2n.ir/608463
گزارش پایگاه وسائل👈 vasael.ir/0004
🔸خلاء حقوقی و دوگانگی فقه و حقوق؛ دو اثر رویکرد پوزیتیویستی در نظام حقوقی ما
🔅حجت الاسلام دکتر #شاهنوش در نشست«رابطه متقابل فقه و حقوق» :
🔹 آنچه در قانون مدنی متبلور است، قانون نیست بلکه فقه است و به نظر میرسد که راه صحیح در نظام حقوقی ما، همین است؛ یعنی ما باید به جای زنده کردن قانون با نگاه پوزیتیویستی، فقه را زنده کنیم.
🔸فقه قبل از آنکه مجموعهای از قواعد باشد، خود یک روش است. آنچه از تعریف فقه به دست میآید این است که فقه کاملا ناظر به روش معنا پیدا میکند و بدین خاطر است که کسی به رساله عملیه، فقه نمیگوید.
🔹ما باید فقه و این روش را در نظام حقوقی خود زنده کنیم که نتیجه آن، اولا زوال خلاء حقوقی و قانونی است و دوما، دوگانگی فقه و حقوق نیز از بین میرود.
🔸کسی اشکال نکند که در این بین، تکلیف قانون چه میشود؟ چراکه[پاسخ خواهیم داد] اولا باید دید که آیا قانون مفهوم واضح و روشنی دارد که بخواهیم پای آن بایستیم، ثانیا نظام حقوقی دیگری نظیر کامن لو، مشابه و منطبق بر این نگاه ما است.
🔹هنگامی نظام حقوقی مدرن وارد ایران شد که مردم ایران، کشور و نظام فکری انگلیس را دشمن خود میدانستند و نسبت به کشور فرانسه این ذهنیت منفی وجود نداشت. به همین خاطر ناخودآگاه نظام حقوقی فرانسه مورد پذیرش ایرانیان قرار گرفت.
🔸 به نظر میرسد که اگر خود آگاه بودیم، نظام کامن لو را انتخاب میکردیم. در این صورت، نظام حقوقی ما با نظام فقهی که با آن آموخته شده ایم، بسیار منطبق میشد.
🌐 vasael.ir/00049a
🆔 @vasael_ir
هدایت شده از خبرگزاری فارس
4_5920191321762432950 (2).pdf
12.99M
📝 کتابچه میثاقنامه مکتب حاج قاسم
🔹حاوی وصیتنامه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به همراه تصاویر منتشر نشده و دستخط وصیتنامه
@Farsna
#تازه_های_نشر
فقه سنتی و نظام سازی/ تالیف عباس معلمی و محسن جاجرمیزاده/ انتشارات تمدن نوین اسلامی (قم)/ 1398/ 334 صفحه.
فقه سنتی چیست و روش های بدیل آن کدام است؟ فقه چگونه می تواند کلیه امور اجتماعی را سرپرستی و هدایت کند و نقش آن در نظام سازی چیست و انحراف از آن به چه صورت اتفاق می افتد؟ در کتاب حاضر به این مسائل و موضوعات با زبانی ساده پرداخته شده است.
🆔 @libisca
🕌گامهای نظام سازی فقهی
✅ استاد محمدحسن گلی شیردار در درسگفتار «نظامسازی فقهی» بیان کرد:
📚 بحث نظامسازی فقهی باید گام به گام مطرح شود و نباید یک دفعه قله آن را ارائه کرد. در صورت ارائه نادرست این نظریه ممکن است مخالفین جبههگیری کنند و این اندیشه کاملاً طرد گردد.
📚 گام اول در بحث نظامسازی فقهی این است که معنای نظم و نظام شناخته شود. نظم واژهای قیاسی است و نفسی نیست. به این معنا که مفهوم نظم از مقایسه دو شی با هم حاصل میشود.
📚 گام بعدی در طرح نظامسازی فقهی پاسخ به این سؤال است که آیا نظم با تکلیف افراد به نحو مجرد تأمین میشود یا باید از بیرون به مکلف نگاه شود و مکلف با سایرین تفسیر شود.
🔻 رویکردهای نظامسازی فقهی؛
1️⃣ احکام شبکهای و به هم پیوستهاند؛ اما مخاطب تکلیف تک تک افراد است؛ مانند نظر امام خمینی و شهید صدر.
2️⃣ تمام احکام دین یک شبکه است و به نقطهای واحد برمیگردد. علاوه بر این مکلفین نیز پیوستگی دارند و جمعیت تکلیف دارد.
🆔 @meftaah_com
وصیت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
به علما و مراجع معظم تقلید
@az_howze_che_khabar
#ویژه
به تازگی امکان #دانلود تمام مقالات بالا فراهم شد.
✔قاعده اولیه حجیت سیره های عقلایی-استاد #ضیائی_فر
✔معیارهای ساختاربندی علم فقه
♻ دانلود:👇👇👇👇👇👇
http://jostar-fiqh.maalem.ir/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism
♨️انتشار شماره جدید نشریه «مطالعات بنیادین تمدن نوین اسلامی»
✔️ عناوین مقالات مهم این شماره:
🔹منزلت عقل فقهی در تمدنسازی نوین اسلامی
🔸تحلیلی انتقادی بر نظریه «امتناع علم دینی و تمدنسازی»
🔹رویکرد نوسلفی و از بین بردن ظرفیت تمدنی فقه سیاسی اهل سنت
☑️دانلود مقالات👇👇
http://nic.shahed.ac.ir/
🌐کانال فقه نظام ساز
🆔 @feghheumanism