🔰درسگفتارهای #نظامهای_فقهی
🌐 اطلاعات بیشتر و ثبت نام: yon.ir/x2NeM
☎️پاسخگویی: 09107660356
🆔 @meftaah_com
✅ واکاوی #منظومه_اجتهادی #شهید_صدر بر اساس تحلیل فقهی کتاب #اقتصادنا
🔶 سلسله جلسات آیت الله #ملک_زاده
🗓 زمان: پنجشنبه ها، 8 الی 15، یک هفته در میان؛
مکان: #مرکز_رشد، دانشگاه #امام_صادق
💥 جهت #ثبت_نام، اطلاعات خود را به 09390154486 ارسال کنید؛
http://eitaa.com/joinchat/761921543C9cf554b0c9
♻️نگاهی به روش #تجمیع_ظنون و فرق آن با روش مبتنی بر قواعد #تنجیزی_و_تعذیری و نقش آن در #تمدن_سازی و #نظام_سازی
🔸استاد محمدصادق #علم_الهدی
#روش_شناسی_اجتهاد
(درس خارج اجتهاد و تقلید
جلسه ۶۶ و ۶۷ )
👇👇👇👇👇👇👇👇
➕دو مطلب از استاد #علم_الهدی در باب #فقه_تمدنی و #فقه_حکومتی
1⃣ بایسته های فقه #حکومتی و #تمدنی
http://ijtihadnet.ir/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%81%d8%b9%d9%84%db%8c%d8%8c-%d9%86%d9%87-%d8%ad%da%a9%d9%88%d9%85%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d8%aa-%d9%88-%d9%86%d9%87-%d8%aa%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c/
2⃣ فقه #تعذیری_و_تنجیزی، ناکارآمد است/ برای حل چالش های فقه، بایستی #ساختار_فقه را از نو تعریف کرد.
http://ijtihadnet.ir/%d8%b9%d9%84%d9%85%e2%80%8c%d8%a7%d9%84%d9%87%d8%af%db%8c-%d8%b1%d9%88%db%8c%da%a9%d8%b1%d8%af-%d8%aa%d9%86%d8%ac%db%8c%d8%b2%db%8c-%d9%88-%d8%aa%d8%b9%d8%b0%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d9%87-%d9%81/
✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد.
🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش غیر عبادات ـ بهعرف و بنای عقلا توجه بیشتری میکند؛ به تاریخ صدور روایات و آیات نگاه جدیتر و مؤثرتری دارد؛ به اهل سنت در فقه و حدیث مقارن نیمنگاهی دارد؛ دادههای دانش تاریخ را در استنباط مطمح نظر قرار میدهد؛ به وثوقِ صدور، بیشتر از سندشناسی توجه میکند؛ کمتر بهصورت ریاضی فکر میکند؛ در استنباطاتش #تجمیع_ظنون را در نظر میگیرد (آنها را در یک نظامی تنظیم میکند تا از به هم پیوستن همان اسناد نامعتبر دلیل معتبری آفریده شود)؛ به قرآن و #مقاصد توجه میکند؛ نگاهش به شریعت اجتماعی است؛ از نصوصی که در موارد خُرد وارد شدهاند گاه میتواند به یک قاعده کلان برسد؛ #شهرت را در نظر میگیرد و آن را جابر ضعف سند یا جابر ضعف دلالت میانگارد. این رویکرد خاص به فقه را من «مکتب قم» مینامم و معتقدم که بر قله آن نیز آیتالله #بروجردی و شاگردان ایشان ایستادهاند.
🔹در برابر این رویکرد، مکتب فقهی دیگری قرار میگیرد که میتوان آن را #مکتب_نجف نامید. این مکتب در همه مواردی که برای مکتب قم برشمردیم در نقطه مقابل قرار دارد؛ نصبسند است و برای یک مسأله دنبال یک روایت خاص است؛ نمیگویم عام را انکار میکند؛ ولی ترجیح میدهد دنبال روایت خاص باشد؛ بسیار #ریاضیوار فکر میکند؛ اصول آن از حد لازم خیلی فربهتر شده است و فقه آن، در مواردی #فقه_کشف نیست؛ بلکه #فقه_عذر است (ابتنای بیشتری بر اصول عملیه دارد).
🔸پی نوشت:
نامگذاری مکتب قم و نجف، #جغرافیایی نیست، بلکه ناظر به روش اجتهاد است، از این رو بسیاری از فقیهان حوزه علمیه قم پیرو مکتب فقهی نجف هستند (مانند آیت الله العظمی تبریزی ره) و بالعکس.
#روش_شناسی_اجتهاد
فقه نظام ساز
✅ استاد #علیدوست: در فقه دو مکتب قم و نجف وجود دارد. 🔹#مکتب_قم، در استنباطات فقهی ـ بهویژه در بخش
📝نقد استاد #رفیع_پور_تهرانی بر فرمایش استاد #علیدوست:
آنچه به عنوان #مکتب_قم ذکر کرده اند در واقع مکتب فقهی ایت الله بروجردی است.
همانطور که آنچه به عنوان #مکتب_نجف ذکر شده در واقع فقط مکتب آیت الله خویی است.
لذا سخن دقیق و جامعی نیست.
👈 ما در #قم مکتب ایت الله موسس را هم داریم که پس از ایشان توسط ایات محقق داماد و اراکی و حاج اقا مرتضی حایری ادامه یافت..مکتب حضرت امام هم که خودش بحثی دارد.
👈در #نجف هم مکتب شیخ و اخوند و نایینی را داریم که توسط ایات حکیم و شاهرودی و بجنوردی ادامه یافت. همه این بزرگواران شهرت را جابر و اعراضش را موهن می دانند ..والبحث فی محله.
#روش_شناسی_اجتهاد
🍃کانال حدیث آرزومندی
https://eitaa.com/muslims_1
هدایت شده از اجتهاد
💢هفتمین نشست هماندیشی علم دینی با ارائه نظریه «ابتناء، فلسفه های مضاف و منطق روشگانی علوم»
👤توسط: استاد علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، و رئیس شورای حوزههای علمیهٔ استان تهران
🗓زمان: پنجشنبه 11 مهرماه 98 ساعت 9 تا 12
🏢مکان: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تهران
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
هدایت شده از پایگاه فقه حکومتی وسائل
خلاصه نموداری نظریه علم دینی استاد رشاد.pdf
4.16M
خلاصه نمودار نظریه جناب استاد رشاد در باب علم دینی
🆔 @vasael_ir
حجت الاسلام والمسلمین محمد #محمدیان (مسئول امور ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری):
توجه به #فقه_نظام_ساز که توسط استاد #رشاد پیگیری می شود، امیدواریم به یک ریل گذاری جدیدی در حوزه ها منجر شود و فضای علمی حوزه های علمیه را به نفع نظام و جهان تشیع متحول کند.
http://www.hawzahnews.com/news/866301/
🔆 رویکردهای امام موسی صدر در #تمدن_سازی و #امت_سازی (1)
✔️چهار لایه مهم در فهم دین
💠حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در مراسم رونمایی از «پایگاه تخصصی بازنمایی آثار امام موسی صدر»
▶️ امام موسی صدر جدا کننده چهار لایه مهم در فهم دین است:
سیاست های کلان، سیاست های بخشی، آموزه های تاکتیکی و تکنیکی
1⃣یکی لایه سیاست های کلان بود که از جمله آن نفی سبیل، عدالت، قدرت نظامی بالا و تعاون بر تقوی است
2⃣حوزه دوم عرصه سیاست های بخشی است مثل آموزه های مربوط به سیاست، اقتصاد، خانواده و فرهنگ؛ ایشان از معدود متفکران اسلامی است که وقتی اجزاء دین را بیان می کند می گوید دین شامل چهار بخش اصول، فروع، اخلاق و فرهنگ می شود از جمله ایشان در بخش اقتصاد به تولید و مهارت افزایی فکر می کند.
3⃣بخش سوم در نظر ایشان آموزه های دینی تاکتیکی است تا شما سیاست های کلان و سیاست های بخشی را محقق کنید، از جمله تقیه یک امر تاکتیکی است و برای این که شما به هدف دین برسید در برخی موارد با مشکل مواجه می شوید به شما اجازه می دهند که تقیه خوفی یا مداراتی کنید و اجازه بازگشت از مسیر را ندارید.
4⃣ آخرین بخش در نظر امام موسی صدر بخش تکنیکی است، گفت: این بخش به خود رزمنده مربوط می شود که در صحنه می خواهد اقدام کند یعنی بخش چهارم کاملا فردی و شخصی است و شما در زندگی خود امام موسی صدر می توانید این تکنیک ها را ملاحظه کنید.