eitaa logo
فقه ولایت
1.8هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
699 ویدیو
38 فایل
بیانات و مکتوبات استاد محقق حاج سیّد ابراهیم موسوی دام‌ظله‌ در کانال فقه ولایت کانالی برای درایت و فقاهت در ولایت مطلقه ائمه معصومین ع کپی مطالب تنها با ذکر منبع و بدون دخل و تصرف جائز است. ارتباط با ادمین: @fv_admin جهت سفارش آثار مکتوب: @sefareshat_fv
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه ولایت
🔰 فطرت وَلَوی «عید» در لغت به معنای بازگشت و رجوع است و به این اعتبار، هر روزی که عید نامیده می‌شود، در آنْ بازگشت و رجوع به امری مطلوب لحاظ شده است. حال که عید سعید فطر فرا رسیده لازم است تا روشن شود وجه اطلاق عید به این روز چیست. «فطر» در لغت معانی مختلفی دارد، لکن جامع و وجه مشترک آن این است که «إِحْدَاثُ تَحَوُّلٍ يُوجِبُ نَقْضَ الْحَالَةِ الْأَوَّلِيَّةِ؛ ایجاد تحوّلی که موجب نقض شدن حالت اولیه می‌شود» (التحقيق، ج‏9، ص112). بنابراین، روشن می‌شود که چرا اولین وعدۀ غذایی بعد از روزه‌داری را افطار گویند، چرا که موجب نقض حالت اولیه که امساک بوده است می‌شود. حال با توجه به این معنا، علت نامگذاری عید فطر وجوه مختلفی می‌تواند داشته باشد. ساده‌ترین وجه شاید آن باشد که روز عید فطر اولین روزی است که بعد از 30 روز امساک، در آن روزه گرفته نمی‌شود و حالت اولیه در آن نقض می‌شود. اما اگر اهل باطن باشیم و ظواهر را کنار بگذاریم، معانی دقیق‌تری برای عید فطر می‌توان یافت. یکی از این معانی عید فطرت است. فطرت انسان همان سرشت و شاکلۀ اولیه انسان است که نهاد خلقت او محسوب می‌شود. این فطرت اولیه که بر مبنای پاکی و وحدت آفریده شده است، در اثر گناهان و دوری از حقیقت اولیه خود، دچار کدورت می‌شود و زنگار دنیاپرستی و گَرد معاصی بر آن می‌نشیند. روزه در ماه رمضان و انس با قرآن و شب زنده‌داری‌های لیالی قدر و مناجات و ادعیۀ وارده در این ماه، روح مؤمن را به فطرت پاک توحیدی خود نزدیک می‌سازد و او را بدان نقطۀ عالی بازمی‌گرداند که موطن اصلی و مسکن حقیقی اوست. این فطرت توحیدی و پاک انسانی همان است که خداوند سبحان در کلام خود بدان اشاره فرموده است: «فِطْرَتَ‏ اللَّهِ‏ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها؛ سرشت خدا كه مردم را بر آن سرشته است» (روم/30). همچنین همان است که رسول مکرم اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در خصوص آن می‌فرماید: «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى يَكُونَ أَبَوَاهُ‏ يُهَوِّدَانِهِ‏ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُمَجِّسَانِهِ؛ هر مولودی بر فطرت توحیدی ولادت می‌یابد تا اینکه ‏والدینش او را یهودی، مسیحی یا مجوسی نمایند» (عوالي اللئالي، ج‏1 ص35). لکن نکتۀ حائز دقت آن است که این فطرت پاک الهی مفاد ولایی نیز دارد. این مطلب از روایات فراوانی برداشت می‌شود که در خصوص آیۀ فطرت الله فرموده‌اند: «هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اللَّهِ إِلَى هَاهُنَا التَّوْحِيدُ؛ فطرت الهی، لا إله الّا الله، محمّد رسول الله و علیّ ولیّ الله است؛ توحید خداوند تا اینجاست» (تفسير قمی، ج‏2، ص154). پس عید فطر، زمان رجوع به فطرت توحیدی و ولایی انسان است. اساساً وصول به توحید بدون وساطت صاحبان ولایت امری محال و ناممکن است، چرا که حضرات معصومین علیهم‌السلام حجاب ذات الهی محسوب می‌شوند: «مُحَمَّدٌ حِجَابُ‏ اللَّهِ‏ تَبَارَكَ وَتَعَالَى؛ محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله حجاب خداوند متعال است»‏ (الكافي، ج‏1، ص145). فطرت پاک توحیدی انسان در حقیقت شعبه‌ای از نور امام معصوم علیه‌السلام است که در نهاد انسان وجود دارد و او را به سمت حقیقت عالم سوق می‌دهد. این شعبه همان است که در زیارت جامعۀ کبیره می‌خوانیم: «ذِكْرُكُمْ فِي الذَّاكِرِينَ وَأَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَأَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَأَرْوَاحُكُمْ‏ فِي‏ الْأَرْوَاحِ‏ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ؛ یاد شما در یادها، نام شما در نام‌ها، جسد شما در جسدها، روح شما در روح‌ها و جان شما در جان‌هاست» (من لا يحضره الفقيه، ج‏2، ص616). ماه رمضان با تمام عبادات خاصه و عامه‌ای که دارد، مؤمن را مهیا می‌سازد تا به این شعبۀ وجودی از معصوم علیه‌السلام نزدیک‌تر شود و غبار نفسانیات و حبّ دنیا را بزداید و با فطرت ولایی خود متحد شود. آری تمام کمال انسان آن است که در وجود معصوم علیه‌السلام فانی شود و با فطرت ولایی خویش متحدد گردد، پس عید فطر را در حقیقت باید عید ولایت دانست. بنابر آنچه بیان شد سرّ عبارت دعای قنوت عید فطر بر ملا می‌شود که در آن ورود به تمام خوبی‌هایی که اهل‌بیت علیهم‌السلام بدان وارد شده‌اند را می‌خواهیم: «وَأَنْ‏ تُدْخِلَنِي‏ فِي‏ كُلِ‏ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ؛ خدایا مرا به هر خیری که محمّد و آل محمّد را بدان وارد کردی وارد ساز و از هر بدی که ایشان را از آن خارج کردی خارج نما» (مصباح المتهجد: ج‏2، ص654). 🖊اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹ht
فقه ولایت
🔰 فطرت وَلَوی «عید» در لغت به معنای بازگشت و رجوع است و به این اعتبار، هر روزی که عید نامیده می‌شود، در آنْ بازگشت و رجوع به امری مطلوب لحاظ شده است. حال که عید سعید فطر فرا رسیده لازم است تا روشن شود وجه اطلاق عید به این روز چیست. «فطر» در لغت معانی مختلفی دارد، لکن جامع و وجه مشترک آن این است که «إِحْدَاثُ تَحَوُّلٍ يُوجِبُ نَقْضَ الْحَالَةِ الْأَوَّلِيَّةِ؛ ایجاد تحوّلی که موجب نقض شدن حالت اولیه می‌شود» (التحقيق، ج‏۹، ص۱۱۲). بنابراین، روشن می‌شود که چرا اولین وعدۀ غذایی بعد از روزه‌داری را افطار گویند، چرا که موجب نقض حالت اولیه که امساک بوده است می‌شود. حال با توجه به این معنا، علت نامگذاری عید فطر وجوه مختلفی می‌تواند داشته باشد. ساده‌ترین وجه شاید آن باشد که روز عید فطر اولین روزی است که بعد از ۳۰ روز امساک، در آن روزه گرفته نمی‌شود و حالت اولیه در آن نقض می‌شود. اما اگر اهل باطن باشیم و ظواهر را کنار بگذاریم، معانی دقیق‌تری برای عید فطر می‌توان یافت. یکی از این معانی عید فطرت است. فطرت انسان همان سرشت و شاکلۀ اولیه انسان است که نهاد خلقت او محسوب می‌شود. این فطرت اولیه که بر مبنای پاکی و وحدت آفریده شده است، در اثر گناهان و دوری از حقیقت اولیه خود، دچار کدورت می‌شود و زنگار دنیاپرستی و گَرد معاصی بر آن می‌نشیند. روزه در ماه رمضان و انس با قرآن و شب زنده‌داری‌های لیالی قدر و مناجات و ادعیۀ وارده در این ماه، روح مؤمن را به فطرت پاک توحیدی خود نزدیک می‌سازد و او را بدان نقطۀ عالی بازمی‌گرداند که موطن اصلی و مسکن حقیقی اوست. این فطرت توحیدی و پاک انسانی همان است که خداوند سبحان در کلام خود بدان اشاره فرموده است: «فِطْرَتَ‏ اللَّهِ‏ الَّتي‏ فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها؛ سرشت خدا كه مردم را بر آن سرشته است» (روم/۳۰). همچنین همان است که رسول مکرم اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله در خصوص آن می‌فرماید: «كُلُّ مَوْلُودٍ يُولَدُ عَلَى الْفِطْرَةِ حَتَّى يَكُونَ أَبَوَاهُ‏ يُهَوِّدَانِهِ‏ وَيُنَصِّرَانِهِ وَيُمَجِّسَانِهِ؛ هر مولودی بر فطرت توحیدی ولادت می‌یابد تا اینکه ‏والدینش او را یهودی، مسیحی یا مجوسی نمایند» (عوالي اللئالي، ج‏۱ ص۳۵). لکن نکتۀ حائز دقت آن است که این فطرت پاک الهی مفاد ولایی نیز دارد. این مطلب از روایات فراوانی برداشت می‌شود که در خصوص آیۀ فطرت الله فرموده‌اند: «هُوَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ عَلِيٌّ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَلِيُّ اللَّهِ إِلَى هَاهُنَا التَّوْحِيدُ؛ فطرت الهی، لا إله الّا الله، محمّد رسول الله و علیّ ولیّ الله است؛ توحید خداوند تا اینجاست» (تفسير قمی، ج‏۲، ص۱۵۴). پس عید فطر، زمان رجوع به فطرت توحیدی و ولایی انسان است. اساساً وصول به توحید بدون وساطت صاحبان ولایت امری محال و ناممکن است، چرا که حضرات معصومین علیهم‌السلام حجاب ذات الهی محسوب می‌شوند: «مُحَمَّدٌ حِجَابُ‏ اللَّهِ‏ تَبَارَكَ وَتَعَالَى؛ محمّد صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله حجاب خداوند متعال است»‏ (الكافي، ج‏۱، ص۱۴۶). فطرت پاک توحیدی انسان در حقیقت شعبه‌ای از نور امام معصوم علیه‌السلام است که در نهاد انسان وجود دارد و او را به سمت حقیقت عالم سوق می‌دهد. این شعبه همان است که در زیارت جامعۀ کبیره می‌خوانیم: «ذِكْرُكُمْ فِي الذَّاكِرِينَ وَأَسْمَاؤُكُمْ فِي الْأَسْمَاءِ وَأَجْسَادُكُمْ فِي الْأَجْسَادِ وَأَرْوَاحُكُمْ‏ فِي‏ الْأَرْوَاحِ‏ وَ أَنْفُسُكُمْ فِي النُّفُوسِ؛ یاد شما در یادها، نام شما در نام‌ها، جسد شما در جسدها، روح شما در روح‌ها و جان شما در جان‌هاست» (من لا يحضره الفقيه، ج‏۲، ص۶۱۶). ماه رمضان با تمام عبادات خاصه و عامه‌ای که دارد، مؤمن را مهیا می‌سازد تا به این شعبۀ وجودی از معصوم علیه‌السلام نزدیک‌تر شود و غبار نفسانیات و حبّ دنیا را بزداید و با فطرت ولایی خود متحد شود. آری تمام کمال انسان آن است که در وجود معصوم علیه‌السلام فانی شود و با فطرت ولایی خویش متحدد گردد، پس عید فطر را در حقیقت باید عید ولایت دانست. بنابر آنچه بیان شد سرّ عبارت دعای قنوت عید فطر بر ملا می‌شود که در آن ورود به تمام خوبی‌هایی که اهل‌بیت علیهم‌السلام بدان وارد شده‌اند را می‌خواهیم: «وَأَنْ‏ تُدْخِلَنِي‏ فِي‏ كُلِ‏ خَيْرٍ أَدْخَلْتَ فِيهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ وَأَنْ تُخْرِجَنِي مِنْ كُلِّ سُوءٍ أَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ؛ خدایا مرا به هر خیری که محمّد و آل محمّد را بدان وارد کردی وارد ساز و از هر بدی که ایشان را از آن خارج کردی خارج نما» (مصباح المتهجد: ج‏۲، ص۶۵۴). 🖊اقتباس از مبانی فقه المعارفی استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: أَوَّلُ مَنْ لَعَنَ قَاتِلَ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ إِبْرَاهِيمُ خَلِیلُ‌الرَّحْمَنِ لَعَنَهُ وَأَمَرَ وُلْدَهُ بِذَلِكَ وَأَخَذَ عَلَيْهِمُ الْعَهْدَ وَالْمِيثَاقَ‏ اولین كسى كه قاتل حضرت حسين بن على علیهماالسلام را لعن نمود، حضرت ابراهيم خلیل‌الرحمن بود. آن جناب قاتل حضرت سيّدالشهداء علیه‌السلام را لعن نمود و به فرزندانشان نيز امر فرمودند كه چنين نمايند و از آن‌ها عهد و پيمان گرفت‏. كامل الزيارات: ص ۶۷ #️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🎉مژده 🎉مژده ♦️به مناسبت عید سعید فطر، موسوعهٔ تسبیح کوثر برای اعضای محترم با تخفیفی ویژه ثبت سفارش می‌شود. ⏳مدت این تخفیف تنها سه روز یعنی روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه ۲۴ لغایت ۲۶ اردیبهشت ماه است. 📌برای ثبت سفارش و تهیه کتاب می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. #تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه #تخفیف 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰روزی تو خواهی آمد امام صادق علیه‌السلام: مَنْ أَقَرَّ بِجَمِيعِ الْأَئِمَّةِ وَجَحَدَ الْمَهْدِيَّ كَانَ كَمَنْ أَقَرَّ بِجَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَجَحَدَ مُحَمَّداً نُبُوَّتَهُ‏ كسى كه به همۀ امامان اقرار نماید و مهدى عجل‌الله‌فرجه را انكار كند، چون كسى است كه به همۀ پيغمبران اقرار نموده و نبوت محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله را انكار کرده است. کمال‌الدّین: ج‏ 2، ص 333 #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
بسم الله الرحمن الرحیم 🖤 ارتحال استاد بزرگوار جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای دکتر شیخ علی شیخ الاسلامی، چهرۀ ماندگار ادبیات فارسی و عرفان اسلامی را به اصحاب علم و دانش، شاگردان، ارادتمندان و وابستگان و خاندان شریف شیخ الاسلامی تسلیت می‌گوییم. ◾️ از خصائص برجستۀ آن فقید سعید، همانا اخلاقِ همراه با جدیت، علمیتِ همراه با تواضع و پشت‌کارِ همراه با صمیمیت بوده است. 🤲 از خدای سبحان برای این استاد فرزانه حشر با اولیاء طاهرین علیهم‌السلام را مسألت می‌نمایم. عاش سعیداً و مات سعیداً 🖊سید ابراهیم موسوی 🗓 ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
📣مژده مژده ♦️به مناسبت عید سعید فطر، موسوعهٔ تسبیح کوثر برای اعضای محترم با تخفیفی ویژه ثبت سفارش می‌شود. ⏳از مدت این تخفیف تنها دو روز یعنی روزهای شنبه و یکشنبه، ۲۵ و ۲۶ اردیبهشت ماه باقی مانده است. 📌برای ثبت سفارش و تهیه کتاب می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. #تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه #تخفیف 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
⚠️ انکار شیطانی 👤 جناب صدوق قدّس‌سرّه در کمال الدین در رابطه با ایمان به امام زمان عجل‌الله‌فرجه در عصر غیبت می‌فرماید: «مَثَلُ مَنْ آمَنَ بِالْقَائِمِ فِي‏ غَيْبَتِهِ‏ مَثَلُ‏ الْمَلَائِكَةِ الَّذِينَ أَطَاعُوا اللهَ عَزَّ وَجَلَّ فِي السُّجُودِ لِآدَمَ وَمَثَلُ مَنْ أَنْكَرَ الْقَائِمَ فِي‏ غَيْبَتِهِ‏ مَثَلُ‏ إِبْلِيسَ فِي امْتِنَاعِهِ مِنَ السُّجُودِ لِآَدَمَ كَذَلِكَ‏» مَثَل آن کسی که به امام زمان عجل‌الله‌فرجه در غیبتش ایمان بیاورد، مَثَل ملائکه در سجده کردن به جناب آدم علیه‌السلام است و مَثَل آن کسانی که امام زمان عجل‌الله‌فرجه را در غیبتش انکار می‌کنند، مَثَل ابلیس است که از سجدۀ به آدم علیه‌السلام امتناع کرد. 📕كمال الدين، ج‏1، ص13 #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
📣مژده مژده ♦️به مناسبت عید سعید فطر، موسوعهٔ تسبیح کوثر برای اعضای محترم با تخفیفی ویژه ثبت سفارش می‌شود. 📬 همراه با ارسال رایگان ⏳از مدت این تخفیف تنها یک روز یعنی روز یکشنبه، ۲۶ اردیبهشت ماه باقی مانده است. 📌برای ثبت سفارش و تهیهٔ کتاب می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. #تسبیح_کوثر #معرفی_کتاب #اطلاعیه #تخفیف 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 اصل موجودات 💬 امیرالمومنین علیه‌السلام به عمّار فرمود: «يَا عَمَّارُ بِاسْمِي‏ تَكَوَّنَتِ‏ الْكَائِنَاتُ‏ وَالْأَشْيَاءُ؛ ای عمار، خدا به اسم من تمام کائنات و اشیاء را تکوّن وجودی بخشید» (مشارق أنوار اليقين، ص۲۵۳). ‼️ این تجلی اسم اوست! امیرالمومنین علیه‌السلام در عالم الفاظ و حروف صاحب یک علو ذاتی‌ست و آن علو ذاتی در هر موطن و در هر نشئه یک جلوه‌ای دارد که تجلی آن در عالم الفاظ «عین و لام و یاء» است. ✅ اصل هر وجود و اصل هر موجودی حضرت امیر علیه‌السلام است. گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف رمضان المبارک ۱۳۹۶ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ خوشحالی مومن و کافر از مرگ 🕯یادی از عارف وارسته و فقیه والامقام حضرت آیت الله بهجت قدس‌سره در ایام ارتحال ایشان #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🕋 در هشتم شوّال قبوری ویران شد که تمامیّت حجّ هر حج‌گذاری به زیارت آن‌ها وابسته است، چرا که امام صادق علیه‌السلام فرمودند: إِذَا حَجَّ أَحَدُكُمْ فَلْيَخْتِمْ حَجَّهُ بِزِيَارَتِنَا لِأَنَّ ذَلِكَ مِنْ‏ تَمَامِ‏ الْحَجِّ هر گاه یکی از شما حجّ بجا آورد، باید که حجش را به زیارت ما پایان بخشد، زيرا اين كار تماميّت حجّ اوست. 📚عيون أخبار الرضا علیه‌السلام، ج‏2، ص262 🖊استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ 🔰امام حسین علیه‌السلام: أَنَا قَتِيلُ الْعَبْرَةِ قُتِلْتُ مَكْرُوباً وَحَقِيقٌ عَلَيَّ أَنْ لَا يَأْتِيَنِي مَكْرُوبٌ قَطُّ إِلَّا رَدَّهُ الله وَأَقْلَبَهُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُوراً. من كشتۀ اشکم؛ درحالی‌که اندوهگين بودم كشته شدم و سزاوار است بر خدا كه هر اندوهگينى كه به زيارت من مى‏‌آيد را، با قلبى مسرور به اهلش برگرداند. 📚كامل الزيارات: ص ۱۰۹ #️⃣ #حدیث_ناب #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🖤هشتم شوال سالگرد تخریب قبور ائمۀ بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد 💬رسول اللّٰه صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: يَا عَلِيُّ مَنْ‏ عَمَرَ قُبُورَكُمْ‏ وَتَعَاهَدَهَا فَكَأَنَّمَا أَعَانَ سُلَيْمَانَ بْنَ دَاوُدَ عَلَى بِنَاءِ بَيْتِ الْمَقْدِسِ‏ ای علی! هرکس قبرهای شما را آباد کند و با آن‌ها مأنوس باشد، مانند کسی است که به حضرت سلیمان علیه‌السلام در ساختن بیت المقدس کمک کرده است. بحار الأنوار، ج۷، ص۱۲۱ 📚 #️⃣ #کلام_ناب #هشتم_شوال #حدیث_ناب #تخریب_بقیع 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰روزی تو خواهی آمد در شب معراج نور امام زمان عجل‌الله‌فرجه به پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نشان داده شد و خطاب آمد: هَذَا الْقَائِمُ الَّذِي يُحَلِّلُ حَلَالِي وَيُحَرِّمُ حَرَامِي وَبِهِ أَنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِي وَهُوَ رَاحَةٌ لِأَوْلِيَائِي. و اين ایستاده كسى است كه حلال مرا حلال و حرام مرا حرام مى‏كند و به توسط او از دشمنانم انتقام خواهم گرفت و او مایۀ راحتی دوستان من است. كمال الدين: ج ۱، ص ۲۵۳ #️⃣ #حدیث_ناب #امام_زمان #حدیث_مهدوی 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰بارگاه آسمانی «في‏ بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ در خانه‏‌هايى كه خدا رخصت داده كه قدر و منزلت‏ آن‌ها رفعت يابد و نامش در آن‌ها ياد شود. در آن خانه‏ ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش می‌کنند» (نور/۳۶). در روز هشتم شوال سال ۱۳۴۴ قمری مطابق با ۱۳۰۵ شمسی قبور مطهر ائمۀ بقیع علیهم‌السلام بدست وهابیت ضال و مُضّل تخریب گردید. فلذا این روز، برای شیعیان و بلکه مسلمین جهان تلخ‌ترین روز در قرن چهاردهم محسوب است. مهم اینکه اولین گنبد و بارگاهی که بر روی قبور ائمۀ بقیع علیهم‌السلام ساخته شد توسط خلفای عباسی بود. در سال ۱۳۲ ق که دوران امامت امام صادق علیه‌السلام بود. دولت اموی سقوط کرد و اولین خلیفۀ عباسی یعنی ابوالعباس سفاح به اغراض سیاسیه و تثبیت جایگاه معنوی عباسیان در بین مردم مزاری بر قبر جدشان عباس بن عبدالمطلب عموی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله ساخت و در آن مکان گنبدی بر پا کرد که علاوه بر قبر عباس چهار قبر مطهر دیگر که در مجاورت قبر عموی پیامبر بود را در بر گرفت و شامل گردید و آن قبور عبارت بودند از مزار فاطمه بنت اسد مادر امیرمومنان علیهماالسلام و مزار پاک امام مجتبی، امام سجاد و امام باقر علیهم‌السلام. و در سال ۱۴۸ ق که امام صادق علیه‌السلام توسط منصور دوانیقی به شهادت رسید پیکر پاک و نورانی رأس مذهب حقه در کنار ابدان مطهر پدرانش به خاک سپرده شد و دستگاه حاکمۀ وقت هیچ‌گونه ممانعتی ننمود و بدین‌سان آن بارگاه مَلَک پاسبان مشتمل بر مدفن چهار امام معصوم و فاطمه بنت اسد سلام‌الله‌علیها و عباس بن عبدالمطلب گردید. بر اهل فطانت و فقاهت از فریقین پوشیده نیست که این مراقد و گنبدها نه از سوی ائمۀ هدی‌ علیهم‌السلام و نیز فقهاء مذهب ایشان و نه از سوی هیچ‌یک از فقهاء اهل تسنن بالاخص ائمۀ اربعۀ آنان یعنی ابوحنیفه، مالک، شافعی و احمد بن حنبل به‌عنوان بدعت و مظاهر شرک قلمداد نشد و هیچ‌یک از فحول طرفین بر این کار و سنت سنیّۀ حسنه اعتراضی ننموده و خرده نگرفتند. اما مع‌الأسف اولین کسی که میان مسلمین مدعی شد ساختن مسجد و زیارتگاه بر قبور معارض با توحید و از مظاهر بارز شرک و حرام و بدعت است، ابن تیمیّۀ حَرّانی ۷۲۸ ق بود و بعد او شاگردش ابن قیم جوزیّه و سپس در این اواخر محمد بن عبدالوهاب متوفای ۱۲۰۶ این تفکر ناپاک شیطانی را ترویج نمودند. نکتۀ حائز اهمیت این است که این عده و پیروانشان در احکام شرعیۀ فرعیه تابع فقه حنبلی هستند و مدعی بر ابداع فقه جدیدی نمی‌باشند و با ادعای اجتهاد در محدوده فقه حنبلیّه مخالفان تفکر خود را مشرک و اهل بدعت می‌دانند درصورتی‌که نه‌تنها اثبات، بلکه حتی نتوانستند مدعی شوند که خود احمد بن حنبل چنین اظهارنظری داشته و در سیرۀ عملی و یا در یکی از تصانیفش بنای مرقد و بارگاه و مزار را بدعت شمرده باشد. ناگفته نماند که قبر احمد بن حنبل واقع در بغداد دارای بارگاه و گنبد است و علمای حنبلی و حنابله در لیالی جمعه به زیارت قبر او می‌شتافتند و این مطلب در کتب تراجم اهل تسنن مضبوط و مذکور است: «إِنَّ في‏ ذلِكَ لَذِكْرى‏ لِمَنْ كانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهيدٌ؛ قطعاً در اين عقوبت‌ها براى هر صاحبدل و حق نيوشى كه خود به گواهى ايستد، عبرتى است» (ق/۳۷). در پایان از درگاه حضرت احدیت جلت عظمته مسألت می‌نماییم که به حرمت حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله‌علیها در امر فرج مولا بقیة الله الاعظم عجل‌الله تعجیل فرماید و با آمدن آن یار سفرکرده جمیع خرابی‌های ظاهری و باطنی ما را آباد نماید وَ اعْمُرِ اللَّهُمَّ بِهِ بِلَادَكَ، وَ أَحْيِ بِهِ عِبَادَكَ (المزار الكبير: ص ۶۶۵). 🤲یارب دعای خسته دلان مستجاب کن 🖊سید ابراهیم موسوی 📆هشتم شوال ۱۴۴۲- ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 عبد مطلق الهی 📿 امام زمان عجل‌الله‌فرجه عبد و عابد علی الاطلاق است. 🔍 خداوند حداقل هزار و یک اسم دارد که هر کدام از این اسم‌ها یک جلوه‌ای دارند و در مقابل هر جلوه باید عبادت متناسب با آن جلوه اتفاق بیفتد. ✅ خدا سلطنت دارد، مؤمنیت دارد، رحمانیت دارد، غفوریت دارد، رحیمیت دارد، حکمت دارد که امام زمان عجل‌الله‌فرجه و حضرات اهل بیت علیهم‌السلام این جلوات را می‌شناسند و به تناسب هر جلوه عبادت متناسب را انجام می‌دهند. 🎙 گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله‌الوارف 🗓 رمضان المبارک 1396 #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 تبلور جلوات سبّوحیّۀ جناب روح در تسبیحات حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها در عالَم خارج، تعیّن و تشخّص تام روح اعظم، وجود مبارک حضرت صدیقۀ کبری، فاطمۀ زهراء سلام‌الله‌علیها بوده و تمامی جلوات سبوحیّۀ روح نیز در ذکر تسبیح حضرت ایشان متبلور شده است؛ چرا که افضل و اکمل صِیَغ و ایسر و اتمِ صور تسبیح مطلق خدای سبحان، همانا تسبیح صدیقۀ طاهره سلام‌الله‌علیها است. بر این اساس یافتیم که حضرت زهراء سلام‌الله‌علیها بزرگترین برهان عینی توحید است که دعوت و معرفت به ایشان، عین دعوت و معرفت به حضرت رب‌الارباب أعنی ذات لایزال احدیت خواهد بود؛ و به همین وزان وجدان نمودیم که ذکر تسبیح آن مستورۀ کبری، بزرگترین ذکر الهی است که ما را به عالَم توحید و تجرید، متصل و متحد می‌کند. 📘تسبیح کوثر، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دام‌ظله ج1، صفحه 39 📌برای ثبت سفارش و تهیهٔ این دانشنامۀسه جلدی می‌توانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 تماس حاصل فرمایید. 🔸با پست رایگان 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🔰آیات الولایة | 5⃣ 📖مروری کوتاه بر آیات ولایی قرآن مجید 📝اقتباس از مبانی فقه‌المعارفی استاد فقیه ح
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰آیات الولایة | 6⃣ 📖مروری کوتاه بر آیات ولایی قرآن مجید 📝اقتباس از مبانی فقه‌المعارفی استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ #حدیث_ناب #آیات_الولایه #آیات_ولایت #قرآن 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ 🖤 خبر ارتحال بقیّة السلف صالح حضرت آیة الله سید عزیز الله امامت کاشانی قدس‌الله‌نفسه‌الزکیّه موجب تأثر گردید. ◾️ این عالم ربانی که از نوادگان دختری فحل الفحول حاج ملا حبیب الله شریف کاشانی محسوب می‌شوند، در دار الولایه کاشان از برای مومنین منشاء فیوضات ربّانیّه بودند و همین بس که فقراء و تهی دستان او را ملجاء و پناهگاه خود می‌دیدند. 🌘 باری ایشان از بقیّة السلفی بود که دفتر آنان در این روزگار در حال بسته شدن است. 🤲 این ضایعۀ وارده را به بیت مکرم، ارادتمندان و اهالی شهر کاشان تسلیت عرض نموده و حشر با اجداد طاهرینش را از ذات اقدس حی لا‌یموت مسألت می نماییم. رحم الله من ذکره بخیر 🖊سید ابراهیم موسوی 🗓 ۵ خرداد ۱۴۰۰ #️⃣ #تسلیت #پیام_مکتوب 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ اگر حمزه و‌ جعفر علیهماالسلام بودند... 🎙گزیده‌ای از بیانات استاد محقق حاج سید ابراهیم موسوی دام‌ظله‌الوارف #️⃣ #حدیث_ناب #فقه_الحدیث #حضرت_حمزه 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 توصیه‌های اکید امام رضا علیه‌السلام به شیعیان، به روایت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام: يَا عَبْدَ الْعَظِيمِ أَبْلِغْ عَنِّي أَوْلِيَائِيَ السَّلَامَ وَ قُلْ لَهُمْ أَنْ لَا يَجْعَلُوا لِلشَّيْطَانِ عَلَى أَنْفُسِهِمْ سَبِيلًا وَمُرْهُمْ بِالصِّدْقِ فِي الْحَدِيثِ وَأَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَمُرْهُمْ‏ بِالسُّكُوتِ‏ وَتَرْكِ الْجِدَالِ فِيمَا لَا يَعْنِيهِمْ وَإِقْبَالِ بَعْضِهِمْ عَلَى بَعْضٍ وَالْمُزَاوَرَةِ فَإِنَّ ذَلِكَ قُرْبَةٌ إِلَيَّ وَلَا يَشْتَغِلُوا أَنْفُسَهُمْ بِتَمْزِيقِ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فَإِنِّي آلَيْتُ عَلَى نَفْسِي‏ إِنَّهُ مَنْ فَعَلَ ذَلِكَ وَأَسْخَطَ وَلِيّاً مِنْ أَوْلِيَائِي دَعَوْتُ اللَّهَ لِيُعَذِّبَهُ فِي الدُّنْيَا أَشَدَّ الْعَذَابِ وَكَانَ‏ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِين‏‏ 🔹ای عبدالعظیم! به یاران من سلام برسان و بگو مبادا به شیطان اجازه بدهند که بر آن‌ها مسلط شود. و آن‌ها را به راست‌گویی و امانت‌داری و سکوت فرا بخوان و بگو با یکدیگر بیهوده جدل نکنند. به آن‌ها بگو به همدیگر روی بیاورند و با هم رابطه اجتماعی داشته باشند و به جان همدیگر نیفتند و یکدیگر را تخریب نکنند. به جان خودم سوگند که اگر کسی چنین کاری بکند و یکی از یاران مرا به خشم بیاورد از خدا خواهم خواست که او را به بدترین صورت در دنیا عذاب کند و در آخرت نیز از زیانکاران باشد. 📚الإختصاص، ص ۲۴۷ #️⃣ 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد 💠رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله: مَهْدِيُّ أُمَّتِي أَشْبَهُ النَّاسِ بِي فِي شَمَائِلِهِ وَأَقْوَالِهِ وَأَفْعَالِهِ يَظْهَرُ بَعْدَ غَيْبَةٍ طَوِيلَةٍ وَحَيْرَةٍ مُضِلَّةٍ. مهدى امت من، به من از همۀ مردم در شمائل و گفتار و كردارش شبيه‏تر است، بعد از غيبتى طولانى و حيرتى گمراه‏كننده آشكار شود. 📚کمال‌الدین: ج ‏۱، ص ۲۵۷ #⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی 📌 فقه ولایت در اینستاگرام و تلگرام ♦️https://www.instagram.com/feghhevelayat/ 🔹https://t.me/feghhevelayat 🆔 @feghhevelayat