فقه ولایت
🔰 روزی تو خواهی آمد
▫️مقام نبیّ و ولیّ در کلام جناب «حکیم سبزواری» قدسسرّه:
📝 نبیّ و ولیّ «علیهما السّلام» را صورتی است و معنی، یا بگو جسدی است روحانیّتی. صورت و جسد غیبت و خفا برمیدارد، لیکن معنی و روحانیّت خفایش از فرط ظهور است به سبب کلیّت و حیطتی که معنی و روحانیت آن جنابان دارد؛ به حیثیّتی که عقول و نفوس کلیه أظلَّة ایشان است که مأثور است که:
📜 «أَروَاحُكُم فِي الأَرْوَاحِ، وَأَنْفُسُكُم فِي النُّفوسِ»،كَمَا فِي الزِّيَارَةِ الجَامِعَةِ. وَفِي الزِّيَارَةِ الجَوَادِيَّةِ: «بِهِمْ سَكَنَتِ السَّوَاكِنُ، وَتَحَرَّكَتِ المُتَحَرِّكَاتُ». وَفِي الدُّعَاءِ: «فَبِهِمْ مَلَأْتَ سَمَاوَاتِكَ وَأَرْضَكَ حَتَّى ظَهَرَ أَنْ لَا إلهَ إِلّا أَنْتَ» ونُفُوسُهُم النُّفُوسُ الكُلِّيَّةُ الإِلَهِيَّةُ كَمَا فِي الحَدِيثِ.
▫️ارواح شما در میان ارواح، و نفوس شما در میان نفوس است، همانطور که در زیارت جامعه آمده است. و در زیارت جوادیه علیه السلام آمده:«به واسطه آنان، آرامشیافتگان آرام گرفتند و جنبندگان به حرکت درآمدند.» و در دعا آمده است: «به واسطه آنان، آسمانها و زمینت را پُر کردی، تا اینکه آشکار شد که هیچ معبودی جز تو نیست.» و نفوس آنان، نفوس کلیۀ الهی است، همانطور که در حدیث آمده است.
▪️ وَعِندَنَا: رَوحَانِیَّتُهُم العَقلُ الكُلِّيُّ المُبَرْهَنُ عَلَيهَا فِي الحِكْمَةِ الإِلَهِيَّةِ، وَلَو تَنَزَّلْنَا عَنهُ، فَرَوحَانِیَّتُهُم العَقلُ الكُلِّيُّ الَّذِي فِي سِلْسِلَةِ العَائِدَاتِ وَالغَايَاتِ بِازِاءِ العَقلِ الكُلِّيِّ الَّذِي فِي سِلْسِلَةِ النَّازِلَاتِ وَالبَدَایَاتِ،
و از دیدگاه ما، روحانیت آنان همان عقل کلی است که در حکمت الهی برهانی بر آن اقامه شده است. و اگر از این نظر پایینتر بیاییم، روحانیت آنان همان عقل کلی است که در سلسله عائدات (بازگشتها) و غایات قرار دارد، در برابر عقلی کلی که در سلسله نازلات (نزولها) و بدايات قرار گرفته است.
▫️ وَهِي المَرَادُ بِالصُّوَرِ الَّتِي فِي قَولِ عَلِيٍّ «عَلَيِهِ السَّلَامُ» كَمَا فِي الغُرَرِ وَالدُّرَرِ: «صُوَرٌ عَارِيَةٌ عَنِ المَادَّةِ، خَالِيَةٌ عَنِ القُوَّةِ وَالاستِعدَادِ، تَجَلّى لَهَا فَأَشْرَقَتْ، وَطَالَعَهَا فَتَلَألَأَتْ، أَلْقَى فِي هُوِيَّتِهَا مِثَالَهُ، وَأَظْهَرَ عَنْهَا أَفْعَالَهُ».
و این همان تصاویری است که در کلام امام علی علیهالسلام آمده است، همانطور که در کتاب غُرر و دُرر ذکر شده: «تصاویری که از ماده خالی هستند، از نیرو و قابلیت تهیاند. خداوند بر آنها تجلی کرد و درخشیدند؛ و به آنها نظر افکند و پرتوافکن شدند. خداوند مثالی از خود را در هویتشان افکند و افعال خود را از طریق آنان آشکار کرد.»
▪️ وَغَيْرُ ذٰلِكَ مِمَّا وَرَدَ فِي شَأْنِهِمْ وَمَقَامِهِمُ الَّذِي هُوَ الْمَقَامَاتُ الَّتِي لَا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ. وَمَا وَرَدَ فِيهِمْ لَا تُعَدُّ وَلَا تُحْصَى.
و غیر از این، موارد بسیاری درباره مقام و جایگاه آنان نقل شده است؛ جایگاهی که نشان میدهد مقامات آن در هر مکانی بدون تعطیل است. و آنچه در شأن آنان آمده، قابل شمارش و احصا نیست.
ادامه در پست بعدی...👇🏻
فقه ولایت
🔰 روزی تو خواهی آمد ▫️مقام نبیّ و ولیّ در کلام جناب «حکیم سبزواری» قدسسرّه: 📝 نبیّ و ولیّ «علیهما
ادامۀ پست قبلی...👆🏻
▫️كَيْفَ وَقَدْ قَالُوا «عَلَيْهِمْ مِنِّي سَلَامُ اللَّهِ»: «نَزِّلُونَا عَنِ الرُّبُوبِيَّةِ، وَقُولُوا فِينَا مَا استَطَعْتُم [مَا شِئْتُم]، فَإِنَّ البَحرَ لَا يُنزَفُ، وَسِرُّ الغَيْبِ لَا يُعرَفُ، وَكَلِمَةُ اللّهِ لَا تُوصَفُ، وَاجْعَلُوا لَنَا رَبًّا نُؤُبُ إلَيْهِ، وَقُولُوا فِينَا مَا شِئْتُم».
چگونه ممکن است؟ در حالی که آنان (علیهمالسلام) فرمودهاند: «ما را از مقام ربوبیت پایین بیاورید و درباره ما هر چه میتوانید [یا هر چه میخواهید] بگویید؛ زیرا دریا پایانناپذیر است، راز غیب ناشناختنی است، و کلمه خدا توصیفناپذیر است. برای ما پروردگاری قرار دهید که به او بازگردیم و سپس درباره ما هر چه میخواهید بگویید».
▪️إِذَا عَلِمْتَ هَذَا فَاعْلَمْ: أَنَّ العُقُولَ الَّتِي بِالفِعْلِ، وَالعُقُولَ المُسْتَفَادَةَ، وَالعُقُولَ الفَعَّالَةَ نُوَّابُهُ، وَيُحِقُّ الحَقَّ بِكَلِمَاتِهِ، فَلَا بَأْسَ أَنْ غَابَ بِصُورَتِهِ، وَإِحْقَاقُ الحَقِّ فِي كُلِّ مُحِقٍّ بِمَعْنَاهُ وَرَوحَانِيَّتِهِ وَجِسْمَانِيَّتِهِ. وَأَيْضًا إِنْ غَابَ صُورَتُهُ عَنْ أَهْلِ الصُّورَةِ، فَالكِتَابُ وَالآثَارُ وَالسُّنَنُ النَّبَوِيَّةُ وَالوَلَوِيَّةُ حَاضِرَةٌ، وَلَوْلَاهُ وَلَوْلَاهَا لَسَاخَتِ الأَرْضُ بِأَهْلِهَا.
وقتی این را دانستی، بدان که عقول بالفعل، عقول مستفاده (عقلی که انسان از آن بهرهمند میشود)، و عقول فعّاله، نمایندگان او (ولیّ خدا) هستند و خداوند حق را با کلمات خود تحقق میبخشد. پس، هیچ اشکالی ندارد اگر او (ولیّ) با صورت خود غایب باشد، چراکه تحقق حق در هر حقیقتطلبی به معنای او، روحانیت او، و جسمانیت اوست. همچنین، اگر صورت او از دید اهل صورت غایب شود، کتاب، آثار، و سُنَن نبوی و ولوی حاضرند. و اگر او و این سُنَن نبودند، زمین اهلش را فرو می برد.
📚رسائل حکیم سبزواری، ص ۳۳۰ و ۳۳۱
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
🆔 @feghhevelayat
13.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️هدایت خاصّۀ گسترده
🎙گزیدهای از بیانات استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّهالوارف
🏴شهادت امام هادی علیهالسلام
#️⃣ #ماه_رجب #شهادت #امام_هادی #کلام_ناب
🆔 @feghhevelayat
📜دستورالعملی از امام هادی علیهالسلام جهت حفظ شیعیان از جمیع بلایا و دفع نحوست به طور مطلق به محوریت دعای لیلةالمبیت مولا امیرالمومنین علی علیهالسلام.
📙 متن این دستور نفیس را میتوانید در کتاب «فیض نیایش»، گوهر قدسی هفتم، تألیف استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه ملاحظه بفرمایید.
📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا به شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 همراه با پست رایگان.
#️⃣ #امام_هادی #شهادت #فیض_نیایش
🆔 @feghhevelayat
معانی ولایت1️⃣
📋تأملی گذرا بر دعای رجبیّه معانی، صادر از ناحیۀ مقدسه
🌱 مضامین عالیۀ دعای معانی، که از ناحیۀ مقدسۀ مهدوی شرف صدور یافته است، ناظر بر این معنا خواهد بود که:
▫️معارف مندرجۀ عرشیِ آن، در عصر غیبت اعلیحضرت، شمس حقیقت سِرّ جَلی، امام بحق، حجة بن الحسن المهدی عجّلاللهفرجه، مؤونه و سرمایهای برای شیعیان محسوب میشود، تا چنان به مقام نورانیّت حضرتش آشنا گردند که غیبت برای آنان همانند مشاهدت گردد. چنانکه این فقره مؤید این مُدّعا میباشد:
📜«فَجَعَلْتَهُمْ مَعَادِنَ لِكَلِمَاتِكَ وَأَرْكَاناً لِتَوْحِيدِكَ وَآيَاتِكَ وَمَقَامَاتِكَ الَّتِي لَا تَعْطِيلَ لَهَا فِي كُلِّ مَكَانٍ يَعْرِفُكَ بِهَا مَنْ عَرَفَکَ؛ و ایشان (اهلبیت علیهمالسلام) را معدنهای کلمات خود و ارکان توحید خود و نشانهها و مقامات خود قرار دادی، مقامات و نشانههایی که هیچگاه در هیچ مکانی تعطیل نمیشوند؛ و کسی که تو را بشناسد، به وسیلۀ آنها تو را میشناسد» (مصباح المتهجد، ج ۲، ص ۸۰۳).
🖋اقتباس از مکتوبات استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّهالوارف
#️⃣ #دعای_معانی #کلام_ناب #ماه_رجب
🆔 @feghhevelayat
فقه ولایت
🤲🏻دعا، لُبّ و حقیقت عبادات
📖بهمقتضای کریمۀ «وَمٰا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلاّٰ لِيَعْبُدُونِ؛ و من جن و انسان را نیافریدم جز برای اینکه مرا عبادت کنند» هدف نهایی از خلقت عالَم وجود، همانا عبادت خدای سبحان است؛ و به حکم آیۀ مبارکۀ «وَقٰالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبٰادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دٰاخِرِينَ» همۀ انحاء عبادت یکنوع دعاست و بلکه اصل، لبّ و حقیقت عبادات، دعاست.
📋 بعض از اعاظم، دعا را اینگونه معنا کردهاند که دعا عبارت است از توجه و رویآوردن به دیگری از برای متوجه نمودن او به سوی خود؛ و در مراتب بالاتر میتوان گفت دعا خداخواهی است نه خداخوانی، که در این، حاجت دنیا و عقبی طلبیدن است، ولی در آن، چون داعی طرح کَونَین و خَرق نَشأَتَین نموده، فقط خدا و مولی را میخواهد.
❤️ وقتی بر قلب داعی فتح باب مناجات و دعا شود، در این حالت، عِزّ ربوبیّت و ذُلّ عبودیّت را مشاهده خواهد کرد و از او جز او چیزی نخواهد و نخواند و این باطن معانی دعاست.
▪️ما از تو به غیر از تو نداریم تمنا
▫️حلوا به کسی ده که محبت نچشیدهست
💬امام سجاد علیهالسلام در صحیفۀ سجادیه خطاب به خداوند سبحان عرضه میدارند:
📜 وَقُلْتَ: ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ، إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ، فَسَمَّيْتَ دُعَاءَكَ عِبَادَةً، وَتَرْكَهُ اسْتِكْبَاراً، وَتَوَعَّدْتَ عَلَى تَرْكِهِ دُخُولَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ.
و فرمودی: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم. در حقيقت، كسانى كه از پرستش من كبر مىورزند، به زودى خوار در دوزخ درمىآيند»؛ و خواندنت را عبادت و ترک آن را استکبار نامیدی و بر ترک آن وعدۀ ورودِ با خواری به دوزخ دادی.
📙فیض نیایش، اثر استاد محقق حاج آقای موسوی دامظلّه، ص ۹۱
📌جهت تهیه این اثر ماندگار با مرکز پخش موسسۀ علمی پژوهشی فقه ولایت به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا با شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 همراه با پست رایگان.
#️⃣ #ماه_رجب #عمومی #فیض_نیایش #کلام_ناب
🆔 @feghhevelayat
🕊صلَّیَ اللهُ عَلَیکَ یَا اَبَاعَبدِاللهِ
💬رسول خدا صلّیاللهعلیهوآله فرمودند:
📜مَنْ أَحَبَّ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى أَحَبِ أَهْلِ الْأَرْضِ إِلَى أَهْلِ السَّمَاءِ فَلْيَنْظُرْ إِلَى الْحُسَيْنِ؛
❤️هر کس دوست دارد که محبوبترین اهل زمین برای آسمانیان را ببیند، به امام حسین علیهالسلام بنگرد.
📚مناقب ابن شهرآشوب، ج ۴، ص ۷۳
#️⃣ #سیدالشهداء #شب_جمعه #زیارت
🆔 @feghhevelayat
🔰 روزی تو خواهی آمد
💬امام صادق علیهالسلام فرمود:
📜هُوَ الْمُفَرِّجُ لِلْكَرْبِ عَنْ شِيعَتِهِ بَعْدَ ضَنْكٍ شَدِيدٍ وَبَلَاءٍ طَوِيلٍ وَجَوْرٍ وَخَوْفٍ فَطُوبَى لِمَنْ أَدْرَكَ ذَلِكَ الزَّمَانَ؛
📋 او (امام زمان عجّلاللهفرجه) همان کسی است که پس از دوران فشارهای شدید و بلائی طولانی و ستمگری و بیم و هراس، از شیعیان خویش اندوه و گرفتگی را میگشاید. پس خوشا به حال کسی که آن زمان را دریابد.
📚الغیبة نعمانی، ص ۹۱.
#️⃣ #جمعه #امام_زمان #حدیث_مهدوی
🆔 @feghhevelayat
💬امام جواد علیهالسلام فرمودند:
📜 وَأُظْهِرُهُ صِدْقاً عِلْماً أَوْرَثَنَاهُ اللَّهُ عَزَّ وَجَلَّ قَبْلَ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ وَبَعْدَ فَنَاءِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَايْمُ اللَّهِ لَوْ لَا تَظَاهُرُ الْبَاطِلِ عَلَيْنَا وَغَلَبَةُ دَوْلَةِ الْكُفْرِ وَتَوَلِّي أَهْلِ الشَّكِّ وَالشِّرْكِ وَالشِّقَاقِ عَلَيْنَا لَقُلْتُ قَوْلًا يَعْجَبُ مِنْهُ الْأَوَّلُونَ وَالْآخِرُونَ، ثُمَّ وَضَعَ يَدَهُ عَلَى فَمِهِ وَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ اصْمُتْ كَمَا صَمَتَ آبَاؤُكَ؛
📃این را به حق میگویم و با صداقت آشکار میکنم. دانشی که خداوند عزوجل پیش از همه آفریدهها به ما عطا کرد و بعد از نابودی آسمانها و زمین نیز باقی خواهد ماند.
🔖 به خدا قسم، اگر نبود که باطل بر ما چیره شده و حکومت کفر غلبه کرده و اهل شک و شرک و نفاق بر ما مسلط شدهاند، سخنی میگفتم که پیشینیان و آیندگان را شگفتزده میکرد.
💔 سپس دست خود را بر دهانش گذاشت و گفت: ای محمد! همانگونه که پدرانت سکوت کردند، تو نیز سکوت کن.
📚الهداية الكبرى، ص ۲۹۶ و مشارق أنوار اليقين، ص ۱۵۲
#️⃣ #امام_جواد #ولادت #حدیث_ناب
🆔 @feghhevelayat
🌕منوّریت عالَم به نور نَیّر وجه الهی
💬فردی از مولا علی علیهالسلام پرسید:
مرا از اولین مخلوق خداوند تبارکوتعالی خبر بده. حضرت فرمود: «خَلَقَ النُّورَ؛ نور را آفرید».
و نیز در «حرز امام جواد علیهالسلام» دقت فرما که چنین آمده:
📜 وَأَسْأَلُكَ يَا نُورَ النَّهَارِ وَيَا نُورَ اللَّيْلِ وَيَا نُورَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَنُورَ النُّورِ وَنُوراً يُضِيءُ بِهِ كُلُّ نُور... وَمَلَأَ كُلَّ شَيْءٍ نُورُكَ؛
و از تو میخواهم ای نور روز و ای نور شب و ای نور آسمان و زمین و نور نور و نوری که هر نوری را روشن میکند... و نور تو هر چیزی را پُر کرده است.
📋 در کلمۀ «مَلَأَ؛ پُر کرده است» که در کلام آن بزرگوار آمده است، نکتۀ ظریفی نهفته است و آن اینکه این نور برای غیر خود جایی نگذاشته تا از خود و غیر خود ترکیب یافته باشد؛ بلکه جز این نور چیزی نیست و حدود و مرزهایی که به ظاهر در آن مییابیم، حدودی ذهنی و اعتباریاند.
پس همهجا مُنوَّر به نور وجه الهی است و جایی خالی از این نور نیست.
📘تسبیح کوثر، اثر استاد محقق حاجآقای موسوی دامظلّه، ج ۳، ص ۴۲
📌برای ثبت سفارش و تهیهٔ این دانشنامۀ سهجلدی میتوانید به آیدی @sefareshat_fv مراجعه و یا به شمارهٔ 09300866998 پیام ارسال فرمایید.
📫 با پست رایگان
#️⃣ #امام_جواد #ولادت #تسبیح_کوثر #حدیث_ناب
🆔 @feghhevelayat