احمد حاجیصادقیان - یمن.mp3
7.18M
🔶نشست تبیینی در خصوص یمن
▪️احمد حاجی صادقی
چرا یمن جدیتر برای دفاع از فلسطین وارد شد؟ 02:04
استعمار انگلستان و یمن 08:00
یمن و جمع ادعای ناسیونالیسم عربی و اسلامگرایی 11:55
نقشآفرینی یمنیها در دفاع از فلسطین 14:40
یمنیها و ایرانیها 19:25
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📮رسانه فکرت تقدیم میکند: 📽مستند «وجدانهای بیدار» روایتی از مبارزه جهانی دانشجویان با حضور: 🔸دکت
#اطلاعیه
❇️ به اطلاع مخاطبین گرامی میرساند، با توجه به استقبال علاقهمندان از مستند «وجدانهای بیدار» در صفحه یوتیوب فکرت، تماشای این مستند هماکنون در صفحه آپارات این رسانه نیز ممکن میباشد.
💯با تماشای "وجدانهای بیدار" به خمودگی نهاد دانشگاه در ایران پی برده و با پاسخ به سوالات مستند، برنده جایزه ویژه شوید!
{لینک صفحه آپارات}
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🎉🎊 سوالات مسابقه مستند «وجدانهای بیدار»
1️⃣ رویداد هفتم اکتبر چگونه خردهفرهنگهای ضداستعمار را در کنار یکدیگر وحدت بخشید؟
2️⃣ چرا خشونت عریان پلیس آمریکا در برخورد با حامیان فلسطین، مشروع جلوه داده میشود؟
3️⃣ این اعتراضات چه تاثیرات بلندمدتی را بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی آمریکا میگذارد؟
4️⃣ چرا روشنفکران ایرانی نمیتوانند موضع درستی در قبال این اعتراضات داشته باشند؟
❇️ شما میتوانید پاسخ سوالات را به آیدی ادمین ارسال کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
#گزارش_تصویری
📸 گفتگوی علمی با موضوع بررسی تمدنی پدیده مقاومت با حضور دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رسانه فکرت برگزار شد. این نشست به واکاوی ایستادگی و حیات در مسیر مقاومت جوامع بشری میپردازد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
#محفل_شعر
📣 رسانه فکرت با همکاری گروه رسانهای رحیل به مناسبت وفات حضرت معصومه سلامالله علیها برگزار میکند:
◾️محفل شعر رَحیل معصوم
👤با حضور
عاطفه جوشقانیان
مهتا صانعی
نجمهسادات هاشمی
سمانه خلفزاده
رقیه خلفزاده
📅 سهشنبه ۲۴ مهر
⏰ ساعت ۱۳ تا ۱۵
🏛 بلوار بسیج، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، موسسه رسانهای فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
کم حجم نجفی.mp3
13.64M
🔶 تمدنسازی از مسیر مقاومت
👤دکتر موسی نجفی
ریشه دوگانههای اندیشهای در غرب و شرق 01:30
اندیشه ترقی 04:34
دوگانهها غالبا در تقابل هم نیستند 05:45
آیا مقاومت را میتوان ذیل علوم سیاسی دانست؟ 15:20
دوگانه ترقی و تعالی 20:35
بزک رسانهای اسرائیل برای مقابله با جنایاتش 28:22
خودآگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی 36:20
کمک فروپاشی مارکسیست به آگاهی غرب 37:53
آیا بازسازی سنتهای گذشته قابل استفاده است؟ 44:40
جایگاه ما و تمدن غرب در تمدن نوین اسلامی 46:35
تقابل روح متعالی مقاومت با اندیشه ترقی 51:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گزارش_تصویری
📸 محفل علمی با موضوع بررسی سیمای انسان مقاوم در دوران معاصر با حضور سید جواد طاهایی پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی در رسانه فکرت برگزار شد. این نشست به مساله پایداری در برابر بحران در عصر مدرنیته میپردازد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 حیات دوباره علوم انسانی در غرب
👤مهدی گلشنی؛
رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
📍امروزه در غرب علوم انسانی دوباره جایگاه ویژه پیدا کرده و بزرگان آن قائلند که تمام دانشجویان باید واحدهای علوم انسانی مخصوصا فلسفه را پاس کنند؛ اما این مساله در ایران جدی گرفته نمیشود.
🔥نظر شما چیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو | #عصر_پرسش
هشتمین قسمت ویژهبرنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار میگردد:
🔶 موضوع | مقاومت مردمی؛
از گفتار تا عمل در بستر اجتماع
با حضور:
👤 علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه امت واحده و کنشگر اجتماعی
💢 مخاطبین گرامی میتوانند سوالات خودرا تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود.
⏰ شنبه ۲۱ مهر، ساعت ۱۷
«بستر برگزاری برنامه: اسکایپ»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
📌 دینستیزان و «مصادره راهبران دینی»
✍🏻 احمدحسین شریفی
🔸یکی از خیانتهای بزرگ دینستیزان از اواخر دوران قاجاریه تا زمان حاضر این بوده و هست که با سوء استفاده از جهل مردم و بیتفاوتی بسیاری از عالمان دینی، بزرگان عرفان و ادب و اخلاق ایرانی را که قرنها به عنوان راهبران دینی و اخلاقی و الگوهای عرفان و حکمت اسلامی شناخته میشدند، به عنوان مدافعان «می» و «شراب» و «همجنسبازی» و «لاابالیگری جنسی» و مخالفان «فقه» و «شریعت» و «مناسک دینی» و «حکومت دینی» و اخیراً نیز به عنوان «مخالفان قدیمی حجاب اجباری!» را معرفی کرده و می کنند!
🔹بزرگانی چون فردوسی و سعدی و مولوی و #حافظ در رأس این دستبردهای ناجوانمردانه بوده و هستند. فیالمثل مدتی است عدهای از دینستیزان با استناد به کتاب تاریخ ادبیات ایران، نوشته #ادوارد_براون، داستان خاکسپاری حافظ را چنین دینستیزانه بافیدهاند: «ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا میرود ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯار ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ میریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ!
🔸ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمیخیزند. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮّ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ میدهد ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ میدهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ میکند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ میشود:
ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ
ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ
ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ
ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ
ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ میشوند ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ میافکنند. ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻓﻦ پیکر حافظ انجام میشود ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ ...»
🔹این در حالی که است که اولاً، در زمان وفات حافظ اساساً هنوز کتابی با عنوان «دیوان حافظ» وجود نداشته است! حافظ در زمان خود مجموعه اشعار و غزلیاتش را گردآوری نکرده بود؛ و بعدها یکی از شاگردانش به نام محمد گلندام با سختیهای فراوانی اقدام به این کار کرد. ثانیاً، مسأله تفأل به دیوان حافظ از مسائل متأخر است و در آن زمان اساساً چنین فرهنگی در میان عوام مردم وجود نداشته است؛ ثالثاً، هیچ مخالفتی با محل دفن حافظ وجود نداشته است؛ رابعاً، به دلیل جایگاه دینی و عرفانی و معنوی و قرآنی حافظ، جنازه او را در بهترین جای مصلای شهر دفن کردند؛
🔸خامساً، حافظ در زمان خودش از مفسران و حافظان قرآن و حدیث شناخته میشده است و نه بیدین و شرابخوار! و مخالف حجاب و ضد ولایت فقیه! شعر حافظ همه الهامات و حديث قدسى و لطايف حكمى و نكات قرآنى است؛ و سادساً، اساساً چنین دروغی در کتاب «تاریخ ادبیات ایران» ادوارد براون وجود ندارد! بلکه یک دروغ دیگری است که خود وی هم تصریح کرده است که از منبع نامعتبری آن را نقل می کند!
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 رِندی در برابر ریاکاری
👤مرحوم باقر خلیلی؛
استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه
📍حافظ با استفاده از واژه رِند، به کسانی که زندگی خود را بر پایه تزویر و ریا بنا نهادند، اعتراض میکند؛ بنابراین این واژه در تقابل با زهد و معنویت نیست.
🔥نظر شما چیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
رسانه فکرت با همکاری مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و ستاد راهبری مهاجرین حوزههای علمیه برگزار میکند:
📌 تبیین رویکرد تمدنی به مسئله مهاجرین
👤با حضور:
ارائهدهنده: دکتر مرتضی صبوری
دبیر: دکتر محمد زهرایی
📅 یکشنبه ۲۲ مهرماه
⏰ ساعت: ۱۰ الی ۱۲
🏛قم، خیابان سمیه، خیابان شهید رجایی، پلاک ۷۸، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از رادیو فکرت
هوش مصنوعی.mp3
18.83M
هوش مصنوعی🔍
👤 آیتالله میرباقری
❕️بررسی هوش مصنوعی و استفاده از آن از دیدگاه اسلام
🔹️هوش مصنوعی در اختیار مسلمین
#پادکست | #هوش_مصنوعی | #اسلام
📼 رادیو فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@radiofekrat
@fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 گرتهبرداری ناقص روشنفکران
👤روحالله اسلامی؛
نویسنده، مترجم و استاد دانشگاه
📍جریان روشنفکری ایرانی، ضدیت روشنفکران غربی با مسیحیت بخاطر دنیاگریزی را به معنای ضدیت با دین لحاظ کرده و تفاوتهای مبنایی اسلام و مسیحیت تحریفشده را در نظر نمیگیرد.
🔥نظر شما چیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#نقد_نوشت
▫️فکرت به بهانه شهادت دبیرکل حزبالله لبنان برگزار میکند:
🔶 بررسی ادبیات مقاومت در ایران و جهان
👈🏻 بازخوانی کتاب «سید عزیز»
با حضور:
👤امین بابازاده؛
نویسنده و منتقد ادبی
📅 سهشنبه؛ ۲۴ مهر
⏰ ساعت ۱۶
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
1403.07.19 طاهایی.mp3
22.57M
🔶 سیمای انسان مقاوم در دوران معاصر
👤دکتر سیدجواد طاهایی
دوگانه مقاومت - زندگی منتفی است 00:18
تمدننشدن ایران در عهد ویکتوریا 05:50
عظمت بدون هزینه بدست نمیآید 06:35
چرا تاریخ معاصر ما تاریخ ناایرانیت است؟ 08:55
هایدگر تشنه دیدن انقلاب اسلامی بود 10:00
طبقه عجیب متوسط جامعه 10:45
مختصات جامعه درونی ایران 20:00
طبقه متوسط و انقلاب فرانسه 26:50
القای هدف مقاومت به طبقه متوسط 28:00
راه توسعه ایران چیست؟ 36:00
پیوستاری ایده انقلاب اسلامی 50:00
کدام جمهوری اسلامی؟! 01:00:00
چه باید کرد؟ 01:10:44
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
📌 نادولتبودن همیشگی صهیونیسم
✍🏻محسن سلگی
🔸لیبرالدموکراسی غرب بیش از هرکس با اندیشههای کارل پوپر قرابت دارد. مالاچیهایم هاکوهن از زبان پوپر نقلی دارد که میگفت: «صهیونیسم یک اشتباه عظیم و بزرگ بود و تشکیل اسرائیل یک خطای تراژیک و تلخ. در میان تمام کشورهایی که از تمدن اروپایی بهره بردند تنها اسرائیل و آفریقای جنوبیاند که قوانین تبعیض نژادی دارند. این درست است که یهودیان علیه نژادپرستی آلمانیها بودند اما نژادپرستی صهیونیستها به مراتب از نژادپرستی آلمانیها پا را فراتر گذاشته است.» اگر امروز پوپر زنده بود و جنایات رژیمصهیونیستی را که رکورد جنایت تاریخ بشری را شکسته است میدید، شاید از لیبرالدموکراسی هم شرم میکرد؛ دستکم از لیبرال دموکراسی به معنای دولتی آن؛ چراکه ملتهای غربی بارها در برابر صهیونیسم ایستادهاند.
🔹آرنت نیز دگماتیسم را ریشه صهیونیسم و توتالیتاریسم میدانست. او با همگونخواهی، نژادپرستی و ناسیونالیسم حاکم بر یهودیان صهیونیست مخالفت میکرد: «آن دسته از یهودیانی که دیگر به طریقی سنتی به خدا ایمان ندارند اما همچنان خود را بهنحوی از انحاء برگزیده میدانند، فقط این اندیشه را در سر میپرورانند که طبیعتا بهتر یا عاقلتر یا طاغیتر از دیگرانند یا نمک جهانند و این چیزی نیست مگر نسخهای دیگر از خرافههای نژادپرستانه»
🔸آرنت با قوت هرچه تمام احتجاج میکند که مخاطرات ایجاد دولتی بر مبنای اصول حاکمیت یهودی صرفا آتش معضل بیدولتی را شعلهورتر میسازد، معضلی که در پی جنگ جهانی اول و دوم بهنحو فزایندهای وخامت یافته است. آرنت در ابتدای دهه ۵۰ میگفت اسرائیل در نتیجه اشغال استعمارگرایانه و با تبانی ابرقدرتها و بر مبنای شرایط شهروندی ضددموکراتیک تأسیس شده است. اما در دهه ۳۰ دلنگرانی او این بود که یهودیان دارند بهنحو فزایندهای به مردمانی بیدولت بدل میشوند؛ آوارگی فلسطینیها در دهه ۴۰ و اوایل دهه ۵۰ سبب شد آرنت بکوشد شرحی جامعتر از بیدولتی به دست دهد.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 علم دینی و دعوت به تجربه
👤مهدی گلشنی؛
رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
📍غرب به محدودیت علوم تجربی در پاسخگویی به سوالات بنیادین انسان پی برده و به دین پناه آورده است؛ البته علم دینی با تجربه مخالفت نداشته و به بررسی عالم خلقت امر میکند.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر