eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📌ثبت وقايع تحول علوم انساني ✍🏻سيد حسين حسيني 🔸از سال‌هاي پيش همواره سه دغدغه علمي داشته‌ام؛ 1- مساله تمدن نوين اسلامي، 2- مساله علم ديني و 3- مساله نقدپژوهي. اين دسته مطالعات از دغدغه‌هاي مهم پيشيني بنده بوده گرچه با قرائت‌هاي مختلف و متفاوتي از تلقي‌هاي مشهور همراه مي‌باشد. تمدن‌سازي بدون عنصر دانش بنيادي، شدني نيست، چراكه عنصر اصلي تمدن، دانش و علم است. تحقق تمدن نوين اسلامي و هر تمدني، بدون تحول علوم انساني يك خيال است و تحول علوم انساني نيز تنها از دريچه نقد امكان‌پذير است. 🔹اگر كتاب «انقلاب تمدني و نظريه‌‌پردازي‌هاي علمي» را ملاحظه فرماييد كه مجموعه مقالات دهه 60 و 70 است، اين‌گونه مطالب در آنجا طرح شده است. پس مساله تحول علوم انساني و نقدپژوهي دغدغه امسال و پارسال نويسنده نبوده است، بلكه از دهه 60 درگير اين دست مسائل بوده و از شروع تحصيلات در حوزه و دانشگاه، حدود 40 سال است در اين زمينه مي‌نويسم و مي‌خوانم. 🔸گزارش تمامي كارها در كتاب «روش مساله نقد» ثبت شده و در اين خصوص يعني مساله تحول علوم انساني در كتاب انقلاب تمدني، كتاب «نهضت توليد علم و كرسي‌هاي نظريه‌پردازي»، كتاب «از علم ديني تا توسعه فرهنگي»، كتاب «نقد در تراز جهاني» و كتاب «الگوي نقد» مطالبي آمده است و خوانندگان محترم و گرامي مي‌توانند اين منابع را ملاحظه فرمايند تا مشخص شود كه مساله تحول علوم انساني براي امثال بنده يك دغدغه علمي پرپيشينه است. 🔹بنابراين به دليل مصلحت‌هاي سياسي يا منصب و مسووليتي، سراغ اين مسائل نرفتم بلكه يك دغدغه ذهني و پژوهشي و كاري عميق داشتم؛ آن‌هم از زماني كه برخي افراد نوظهور به اين مسائل فكر نمي‌كردند. هرگز نمي‌گوييم هر آنچه فكر مي‌كنيم يا فكر مي‌كرديم حق يا درست است ولي به هر حال درباره اين مسائل از سال‌ها پيش تلاش مي‌كنيم تا بيشتر فهم كنيم. اين امر بخشي از تجربه زيسته‌اي است كه تجربه ذي‌قيمتي هم هست و بايد مخاطبين اهل فضل و تحقيق به اين تجربه و بخشي از اين منابع رجوع كنند تا زاويه نگاه و منظر بحث روشن شود. 🔸تحول در علوم انساني نشانه‌هايي دارد؛ تحول علوم انساني يك امر دستوري يا مكانيكي نيست؛ يك جريان علمي است كه بايد از بدنه جامعه علمي و از پايين اتفاق بيفتد. يك امر دستوري نيست كه از بالا بگوييم بشود و بشود، چراكه يك پروژه نيست، بلكه يك پروسه پيچيده و بسيار زمان‌بر است. تحول در صورتي روي مي‌دهد كه موانع آن در جامعه علمي برداشته شود. اين موانع، هم در «سازمان علم» و هم در «نهاد علم» و هم در «ساختار علم» وجود دارند (يادداشت ساختار علم را ملاحظه فرماييد و اين تفكيك سه‌گانه در آنجا آمده است). 🔹تحول علوم انساني با نگاه‌هاي تنگ و بسته برخي سياسيون يا با تنگ‌نظري علمي و تنگ‌نظري عملي شدني نيست. اينكه تصور شود با يك عده خاص و با يك گروه منتخب از اصحاب علوم انساني، آن هم يك بخش ناتوان و ضعيف در علوم انساني بخواهيم دست به تحول علوم انساني بزنيم سخن غيرقابل قبولي است. شما نمي‌توانيد با سياست حذف ديگران از صحنه علوم انساني، ادعاي تحول داشته باشيد؛ همان اتفاقي كه در برخي مراكز مي‌افتد. اول از همه اينكه تحول، محتاج مبناي علمي تحول است. 🔸يعني بايد مبناي علمي مبتني بر يك تئوري يا مبتني بر يك رويكرد خاص داشته باشيد تا بتوانيد وارد ميدان و فضاي تحول علوم انساني شويد. بدون مبناي علمي نمي‌توانيد نظريه‌پردازي كنيد. نظريه‌پردازي هم بدون امكان نقد همه دستاوردهاي علمي شدني نيست و نقد هم بدون آزادانديشي و بدون يك محيط علمي آزاد البته كه شدني نيست. اينها بخشي از لوازمي است كه بايد فراهم شود و وقتي از تحول سخن مي‌گوييم بايد به اين لوازم تن داد. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از فکرت
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 | ☑️
 
اجماع بر تباهی 🎙آیت‌الله جوادی آملی ◾️حدیثی را آنها به هر وسیله بود، دستاویز قرار دادند كه اتفاق امت, حجّت است و امت, معصوم است؛ اینها امامِ معصوم را منزوی كردند یا مقتول یا مسموم کردند و امت را به جای امام نشاندند! این همان است... . 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
💥 جامعه‌شناسی توسعه؛ مروری بر تجربه کشور‌های اسلامی در حال توسعه 🖋 به قلم دکتر مهدی نصیری؛ عضو هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ❇️ در این کتاب با نگاهی جامعه‌شناختی، وجوه مشترک تجربه کشورهای اسلامی که سرنوشت مشترکی را برای این کشورها رقم زده، مورد کنکاش قرار می‌گیرد و با ابعاد و مؤلفه‌های توسعه و پیشرفت از منظر اسلام مقایسه می‌گردد. 🌐خرید کتاب از طریق این «لینک» امکان‌پذیر است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔸 نسبت حکمرانی و فیلترینگ در عصر دیجیتال باحضور: 👤زهرا نژادبهرام؛ فعال رسانه‌ای و مدرس دانشگاه ⏰ ۱۰ آذرماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
1403.09.10 نشست فیلترینگ تهران.نژاد بهرام.mp3
14.12M
🔸نسبت حکمرانی و فیلترینگ 👤زهرا نژادبهرام؛ حکمرانی و فیلترینگ 01:45 مردم و فیلترینگ 08:00 کارکرد فضای مجازی در جامعه 11:00 حکمرانی و مردم 12:00 حکمرانی و بی‌اعتنایی به مردم 13:00 حدود قانون‌گذاری مجازی 15:00 حکمرانی و اعتماد اجتماعی 20:00 خلاء قانونی پلتفرم‌ها 25:40 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
14.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 انقراض نوجوان ایرانی 👤مریم جلالی؛ استاد ادبیات کودک و نوجوان دانشگاه شهید بهشتی 📍نویسندگان ما با تقلید از آثار وارداتی، همان فانتزی‌ها و هنجارشکنی‌های فرهنگی نوجوان غربی را برای نوجوانان ایرانی روایت کردند و به این وسیله، باعث تزلزل هویتی آنها شدند. ➕بخش‌های کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
| 🔰 نوجوانی ظرفیت است نه بحران..! 🎙زهرا محسنی‌فرد؛ 🔸نوجوان چگونه دارد نوجواني خودش را در ايران درك و تصور می‌کند؟ اگر ما روي اين توافق بكنيم كه ما توصيفات فربه، عميق و دقيق از چگونگي تجربه نوجواني در ايران نداريم بايد آماده اين باشيم كه پاسخ‌های متفاوتي بشنويم! این نسل، نه نسل تغيير است و نه نسل اعتراض است؛ نسل يك چيز ديگر است كه نمی‌دانیم چيست! به این علت که ما نوجوان را به‌مثابه سوژه‌ای كه مشروعيت روايت از خود داشته باشد، نپذیرفته‌ایم. 🔹رويكرد ما به نوجوان و نوجواني رويكرد بحران‌محور است! یعني در سطح خُرد ما با والدي مواجه هستيم كه مي‌گويد من با اين چه كار كنم؟! در سطح ميانه، با مدرسه و با معلمي مواجه هستيم كه مي‌گويد من با اين دانش‌آموز نمي‌دانم چه كار بكنم؟! در سطح كلان هم با سیاست‌گذار و قانون‌گذار و مسئولي مواجه هستيم كه مي‌گويد خب با اين نوجوان كه الان به خيابان مي‌ريزد، چه کنیم؟ نوجوان ظرفيتي نيست كه من بگويم كه با آن مي‌توانم چه كار بكنم! چه كاري از او برمی‌آید؟ چطور مي‌شود از او كمك گرفت؟ ➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
📸 پنجمین قسمت از برنامه آینه جادو با موضوع نقد و بررسی سریال «بازنده» با حضور جمعی از علاقه‌مندان در رسانه فکرت برگزار شد. ➕ صوت و کلیپ‌های تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از فکرت
16.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 | ☑️ حاکمیت خیابان 🔻واکـاوی ظرفـیت‌ها و چـالـش‌های قـانون حجـاب 👤دکتر مهدی تکلّو 🔸ما در مساله گرفتار «فربه‌گی قانون» شده‌ایم. این «قانون‌زدگی» عمدتاً به ظواهر توجه می‌کند و برای تغییر می‌خواهد به ظواهر بیرونی جامعه دست یابد که این مدل ضعیفی برای «اخلاق انقلاب اسلامی» است که قصد دارد طرح انبیاء الهی را پیشرانی کند. ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در «آپارات» و «یوتیوب» فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
🔰امید در تلاقی بحران‌ها؛ 🖇آیا هنوز امیدی به آینده هست؟ ✍🏻 رسول لطفی؛ سردبیر رسانه‌ فکرت 📍امید به معنای واقعی خود، نه تنها در قلب فرد، بلکه در ساختار اجتماعی باید ریشه داشته باشد. این امید نه بر شالوده وعده‌های سیاسی و شعارهای توخالی، بلکه بر اساس حقیقت و اعتماد به توانمندی‌های جمعی و فردی باید بنا شود. اما آیا در جامعه‌ای که با بحران‌های متعدد مواجه است، می‌توان این امید را در دل هر فرد و هر گروهی نهادینه کرد؟ آیا این امید، چقدر واقعی است و چقدر در دام تقلب‌های اجتماعی و سیاسی گرفتار می‌شود؟ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔹در دل تاریخ فلسفه، مفهوم امید همیشه جایی ویژه داشته است. از نظریات افلاطون که امید را یکی از ارکان فضیلت می‌دانست تا نیچه که آن را در عرصه مبارزه انسان با رنج و حقیقت جستجو می‌کرد، امید همواره به‌عنوان نیرویی موثر در حرکت فردی و اجتماعی مطرح بوده است. اما در کنار این تاریخ فلسفی، دنیای امروز با بحران‌های پیچیده‌ای مواجه است که مفهوم امید را از ابعاد اخلاقی و فردی به ابعاد اجتماعی و جمعی کشانده است. 🔸در ایران امروز، امید اجتماعی تنها به‌عنوان یک مسئله ذهنی و روانی مطرح نیست، بلکه یک سیاست و یک امر اجتماعی است که می‌تواند مسیر حرکت جامعه را از جمود به تحرک و تغییر هدایت کند یا بالعکس، اگر نادرست هدایت شود، می‌تواند جامعه را به سمت انفعال و سرخوردگی سوق دهد. این امید نه به معنای خوش‌بینی بی‌پایه، بلکه به‌عنوان نیرویی است که انسان‌ها را به اقدام و تحول وامی‌دارد. اما آیا این امید هنوز هم در ذهن و دل جامعه ایرانی زنده است؟ یا به‌جای آن‌که امیدی منبعث از باور به تغییر باشد، به ابزاری برای کنترل و مدیریت ذهن و روان مردم تبدیل شده است؟ 🔹در این پرونده، در گام اول قصد داریم به تعریفی فلسفی از «امید اجتماعی» برسیم. آیا امید اجتماعی فضیلتی است که باید به‌عنوان نیروی محرکه برای پیشرفت اجتماعی در نظر گرفته شود؟ یا آیا از آن‌چه در گذشته به‌عنوان امید اجتماعی در ایران مطرح شده، تنها توهمی به‌دست آمده است که برای کنترل و فرسایش اراده عمومی در سیاست‌ها و اذهان فردی به کار می‌رود؟ 🔸در میدان نزاع وجودی امروز میان جریان مقاومت و استکبار جهانی، مسئله اصلی دیگر تنها تسلط سیاسی یا اقتصادی نیست؛ بلکه جنگی بر سر ارزش‌های بنیادین همچون امید اجتماعی در جریان است. امید اجتماعی به مثابه ستون فقرات یک جامعه مقاوم عمل می‌کند؛ چرا که از دل آن، توان بازآفرینی و خلاقیت جمعی برمی‌خیزد. در این نزاع، شکست یا پیروزی تنها به میدان نبرد محدود نمی‌شود؛ بلکه به توانایی ما در خلق امید اجتماعی، بازسازی انسجام ملی و تقویت خودباوری جمعی وابسته است. 🔹در گام دوم، به یکی از مهم‌ترین و ملموس‌ترین بحران‌های کنونی ایران، یعنی «مهاجرت نخبگان»، خواهیم پرداخت. مهاجرت نخبگان به عنوان یکی از بحران‌های جدی جامعه امروز ایران، نه تنها نمایانگر شرایط نامساعد اجتماعی و اقتصادی است، بلکه خود بخشی از بحران امید اجتماعی به شمار می‌رود. در شرایطی که نخبگان کشور، به‌جای سرمایه‌گذاری در جامعه خود، ترجیح می‌دهند به کشورهای دیگر مهاجرت کنند، نه تنها از جامعه انسانی و علمی خود دور می‌شوند، بلکه بحران بزرگی از نوع عدم اعتماد به آینده را به‌وجود می‌آورند. 🔸این تحلیل در سطحی فلسفی، به‌ویژه در مقایسه با گذشتگان، پرسش‌هایی بنیادین را پیش می‌کشد: چرا نخبگان امروز ایران، به‌جای امید به بهبود شرایط داخلی، به جستجوی راهی برای خروج از کشور می‌پردازند؟ آیا این فقط یک واکنش به شرایط اقتصادی است یا گواهی بر از دست رفتن امید به ساختن آینده‌ای روشن در ایران است؟ در نهایت، تلاش داریم در ضمن این پرونده سایر سرفصل‌های مهم مرتبط را هم به بحث بگذاریم و در واقع به این پرسش کلیدی پاسخ دهیم: چگونه می‌توان «امید اجتماعی» را بازسازی کرد؟ آیا این امید می‌تواند از دل بحران‌های کنونی بیرون بیاید یا باید منتظر روزهای بهتر در آینده بود؟ 🔹به‌طور قطع، برای رهایی از این وضعیت، نیازمند یک بازاندیشی اساسی در نحوه تعریف و تجلی امید در جامعه‌ای هستیم که در پیچ‌وخم‌های سیاسی و اجتماعی خود گرفتار آمده است. در این مسیر، می‌توان با تکیه بر تحلیل‌های فلسفی و نگاهی عمیق به وضعیت کنونی، راهکارهایی مؤثر برای بازسازی و تقویت امید اجتماعی ارائه داد. این امید باید از ساختارهای فکری، اجتماعی و فرهنگی خود جامعه سرچشمه بگیرد تا بتواند در شرایط دشوار، نه تنها موجب تحول فردی، بلکه زمینه‌ساز تحولی اساسی در سیاست‌ها و ساختارهای کلان کشور شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
| 🔸 نسبت حکمرانی و فیلترینگ در عصر دیجیتال باحضور: 👤محمد رستم‌پور؛ قائم‌مقام باشگاه خبرنگاران جوان ⏰ ۱۰ آذرماه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر