#نشست | #ویژه
✅ رسانه فکرت به مناسبت روز وحدت حوزه و دانشگاه برگزار میکند:
💥در میانهی دو چشمانداز...
بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه
👤 با حضور:
✔️حجتالاسلام شیخ علی فرحانی؛
✔️حجتالاسلام دکتر محسن انبیایی؛
✔️دکتر روحالله اسلامی.
⏰ دوشنبه ۲۶ آذرماه، ساعت ۱۵
🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت
🌐 علاقمندان میتوانند برای حضور از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
14.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 فلسفه نقد فیلم
👤محمدرضا نصیری؛
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📍فلسفه نقدکردن این است که ناخودآگاه مخاطبین فیلم نسبت به مولفههای موجود در آن واکسینه شود تا به راحتی تحت تاثیر پیامهای کارگردان قرار نگیرند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
مرتضی بلیغ.mp3
11.71M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی
👤 علیرضا بلیغ
کمکاری در علوم انسانی 02:00
اهمیت تاریخ و جغرافیا 06:00
سکوت در دو جریان فکری 09:00
اقتصادسیاسی ایران 16:00
سه انتظار از رژیم پهلوی 18:00
کودتاها در دوران پهلوی 22:00
نجاتدهنده ایران 25:00
عدم بدنمندی اقتصاد سیاسی 28:00
حکومت سابق سوریه 30:00
مشکل ایران در سوریه 31:45
اقتصاد محور مقاومت 34:30
گستردگی اقتصاد سیاسی 38:00
تحلیل ایران امروز 41:41
الگوی اقتصادی دولت قبلی 44:00
ایران و امنیت منطقه 45:00
سقوط حکومت سوریه 47:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌نظام ما و تجربۀ تلخ اسد
✍🏻مهدی جمشیدی
🔸همچنانکه انتظار میرفت، نیروهای روشنفکریِ سکولار پس از سقوط دولت اسد، بیدرنگ، انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفتند و نظام را شبهنسخهای از دولت اسد انگاشتند و به آن هشدار دادند؛ چنانکه گویا زنجیرهای از برافتادنها و برآمدنها در راه است و نظام باید پیش از قرارگرفتن در شرایط اجتنابناپذیر و علاجنشدنیای همچون اسد، دردها و زخمهای درونیِ خویش را برطرف سازد. روشن است که هر چند حاکمیّت ما نیز گرفتار آفاتی است - که در ادامه از آنها سخن به میان خواهد آمد - اما مسألهها و نقاط ضعف، چیزهایی نیستند که اینان میگویند.
🔹نخستین تجربهای که باید آموخت اما در بیان و قلم نیروهای روشنفکریِ سکولار، هیچ اثری از آن نیست، تجربۀ «اعتماد» به دولتهای غربی است. اسد گمان کرد که چون در وضع ثبات قرار گرفته و از موقعیّت جنگی عبور کرده، میتواند به این دولتها تکیه کند و از حمایت آنها بهرهمند شود، اما ناگهان و غافلانه، از همین نقطه، ضربۀ کاری خورد و قدرت را واگذار کرد. بدیهی است که تکفیریها، هر نام تازه و متفاوتی که برای خویش برگزینند، همچنان دستپروردههای دولت آمریکا هستند و کارکردی جز گشودن معبر برای آن دارند.
🔸اسد میخواست با کمک دولتهای غربی، این عروسکهای خیمهشببازی را مهار کند و چنین بود که به پیشخریدِ «وعدهها»ی آنها رو آورد. او پس از سالها تجربۀ عینی، خام شد و بهای این خامی نیز، واگذاری قدرت و گریختنش از سوریه شد. ما نیز در این وضع قرار داریم؛ هماکنون در دولت، نیروهایی حضور دارند که مایل به «مذاکرۀ با آمریکا» هستند و تصوّر میکنند میتوانند از طریق توافق، بنبستگشایی کنند، درحالیکه نهفقط تجربۀ اسد، بلکه تجربۀ برجام نیز آشکارا نشان میدهد که حاصل مذاکره، «قفلشدگی حاکمیّت» خواهد بود.
🔹درسآموختۀ دیگر اینکه اگر حاکمیّت سیاسی، بدنۀ اجتماعیِ ایدئولوژیک و وفادار خویش را از دست بدهد و تصوّر کند که ارتش برای دفاع، کافی است، قافیه را خواهد باخت. در آغاز تصرّف سوریه از سوی تکفیریها، شهید سلیمانی و شهید همدانی، کوشیدند از ظرفیّت نیروهای اجتماعی و مردمی برای دفاع استفاده کنند و خودِ «جامعه» را در روند مقاومت، به حرکت آورند. ازاینرو، مقاومت از متن و عمق جامعه جوشید و اجتماعی و گفتمانی و ریشهدار شد. اسد و ارتش وی، هیچ درکی از این نوع منطق مواجهۀ نظامی نداشتند؛ درحالیکه ایران هم در تجربۀ دفاع مقدس و هم در تجربۀ فتنههای هفتادوهشت و هشتادوهشت، آن را به کار گرفته بود.
🔸هرگز نباید تصوّر کرد که مقاومت، مستلزم انباشت صددرصدی جامعه است؛ آری، هرچه که جامعه، همسوتر و همداستانتر با مقاومت باشد، پیشرویها و فتوحات، فزونتر خواهد بود، اما اگر چنین نشد، دستکم باید یک «هستۀ سخت» که از عمق جامعه برآمده باشد، در میان باشد تا دوام و بقای حاکمیّت، میسّر گردد. این سخن به معنی رهاساختن تودهها نیست، بلکه به این معنی است که نباید از تودهها، توقع مقاومت عینی و میدانی داشت. عموم جامعه، حداکثر در صحنهها و عرصههای بیهزینه یا کمهزینه، خودش را درگیر میکند، اما این حد از مشارکت، گرهگشا نیست. ازاینرو، باید جامعه را لایهبندی کرد و از نیروهای تمامعیار و راسخ که غیررسمی و خودجوش هستند، شبکهسازی نمود و میدانهای فراخ برای کنشگری آنها پدید آورد.
🔹همچنین میتوان افزود که مقاومت باید از نظر فکری و معرفتی، در جامعه نهادینه و تثبیت شود؛ باید «باور» و «اعتقاد» و «ایمان» آفرید و جامعه را فراموش نکرد. اگر جامعه نتواند با مقاومت، نسبتِ معنوی و هویّتی بیابد و مقاومت به گفتمان اجتماعی تبدیل نشود، دشواریهای معیشتی و روزمرّه، ارادهها را خواهد فرسود و جامعه را خسته و ناهمخوان و چندتکه خواهد کرد. مقاومت در عرصۀ نظامی و سیاسی، به یک پیوست فرهنگی نیاز دارد تا جامعه از میدان، بازنماند و ساختار ذهنیّت اجتماعی، غیرانقلابی و سازشجو و دلبسته به اغیار نشود. آنان که به جامعه اعتنا میکنند، از افولها و گسستها و شکافها سخن میگویند، اما راه علاج را در بازاندیشی ارزشی میبینند و نه بازاندیشی روشی.
🔸اینان در طلب زدودن مقاومت به بهانۀ تغییر ذهنیّتها هستند، اما تلاشی را در راستای «بازسازی ذهنیّتها»، صورتبندی نمیکنند. این تدبیر، کمک به پیشروی جریان تجدّد است، نه تولید انسجام اجتماعی در جهت استحکام ساخت درونی. نه رهاسازی ذهنیّت اجتماعی، صحیح است و نه بتسازی از آن. معنیِ دریافتن عرصۀ عمومی، وانهادن مقاومت نیست. خواست جامعه، ساخته و بازساخته میشود؛ چراکه شکننده و شکلپذیر است. اگر روایتپردازان تجدّدی - یا همان خواص جلّال - میتوانند، ما نیز میتوانیم.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
14.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 مقاومت و زیست مدرن
👤رقیهسادات موسوی؛
پژوهشگر مسائل غرب آسیا
📍زندگی انسان مقاوم، هیچ سنخیتی با دغدغههای روزمره زمانی و مکانی ما ندارد؛ اساسا ما در سطح عمومی جامعه، فهم صحیحی از این نوع نگاه به جهان نداریم.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#اطلاعیه
📣 به اطلاع مخاطبین محترم میرساند؛
❇️ علیرغم تعطیلی مراکز اداری و آموزشی، نشست «بررسی انتقادی طرح وحدت حوزه و دانشگاه» امروز راس ساعت ۱۵ برگزار خواهد شد.
🏢 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، موسسه فکرت، طبقه دوم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
حمیدرضا مقصودی.mp3
10.75M
🔸بحران سوریه در آینه علوم انسانی
👤حمیدرضا مقصودی
پیوستار اقتصادی انسان مقاوم 01:00
عدم حضور اقتصاد در جبهه مقاومت 02:30
اقتصاد و کشورهای جبهه مقاومت 04:00
ترکیه فاتحتر هست یا ایران ؟ 05:45
پیوستار اقتصاد مقاومتی 10:00
اقتصاد لیبرالی غیر استعماری 11:00
پیوستارهای جانبی مقاومت 13:00
ارتباط نخبگانی منطقهای 15:00
جهتگیری اقتصادی شهید صدر 20:00
جغرافیای اقتصادی ترکیه 22:00
پیشرفت منطقه در ناامنی ایران 24:00
بازتنظیم حضور ایران 27:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
💢سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
📌با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌موضوع این هفته:
اعترافات تمدنی در وضعیت پست مدرن
📌با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۲۷ آذر ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، تقاطع خیابان آقامحمدی یک و ایمان،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد یک، سالن آموزش
✍️ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
🎓 مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد
📲 سایت | آپارات | اینستاگرام | ویراستی | ایتا
🔰هم اکنون
حجتالاسلام استاد علی فرحانی در نشست فکرت:
🔹در بحث وحدت حوزه و دانشگاه باید خاستگاه و ریشه شکل گیری این دو نهاد مهم علم را مورد توجه قرار دهیم و البته در این باره ناگزیر از توجه به بُعد معرفت شناختی هستیم اما نباید به همین میزان بسنده کرد، ضمن آن که توجه جدی به سنت اجتماعی شکل گیری حوزه و دانشگاه نیز در این مقوله یک ضرورت است.
🔸امام راحل یک ابرنظام را شکل داده و در بحث از وظایف و کارکردهای حوزه و دانشگاه برای رسیدن به نقطه هدف در وحدت ما باید به این ابرنظامی که حضرت امام(ره) تأسیس کرده توجه کنیم و به تحلیل مؤلفه ها و شاخصه های آن بپردازیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر
🔰هم اکنون
دکتر روحالله اسلامی در نشست فکرت:
🔹ما دو نظام دانشی در کشورمان به نام حوزه و دانشگاه داریم که ضمن بررسی خاستگاه تاریخی هر کدام باید به نسبتسنجی میان اجزای نظام دانش با نیازها و مسایل جامعه ایرانی توجه کنیم.
در کنار اینها برخی نهادهای دو زیست را شاهد بودهایم که تلفیق حوزه و دانشگاه هستند، ضمن آن که باید به پژوهشگرانی اشاره کرد که این ها در خارج از کشور به تولید علم و یا ترجمه علم میپردازند. همچنین نباید از جریان روشنفکری که هم در حوزه و هم در دانشگاه تأثیرگذار است غافل شد چرا که عمده دستورکارهای مطالعاتی و پژوهشی از این طریق داده میشود.
🔸از سوی دیگر در بحث از وحدت حوزه و دانشگاه ناگزیر از توجه به شکافهایی هستیم که در ارتباط با اجزای نظام دانشی کشور شکل گرفته است. ما باید ببینیم که دو نهاد علم یعنی حوزه و دانشگاه در پاسخ به این شکافها چه راهکارها و پاسخهایی ارایه دادهاند چرا که این مساله ما را در کلانموضوع وحدت حوزه و دانشگاه یاری میکند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|تویتر