eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از فکرت
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| سرودی که انقلاب را به یاد می‌آورد! ▪️«بهمن خونین جاویدان» یک سرود انقلابی و ماندگار، و جزو معروفترین و نخستین سرودهایی بود که پس از انقلاب ۱۳۵۷ ایران و سقوط نظام شاهنشاهی، در دومین سالروز گرامیداشت پیروزی انقلاب اسلامی برای اولین بار از رادیو و تلویزیون ایران پخش شد. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
🔸چالش‌ها و افق‌های پیش روی علوم انسانی موجود 🖇ارائه‌شده در انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین گفتگو با: 👤رضا ملایی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) ⏰ ۱۰ دی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
1403.10.10 مصاحبه ملایی.mp3
13.22M
🔸افق‌های پیش روی علوم انسانی موجود 👤 دکتر رضا ملایی فضای تحول در علوم انسانی 04:00 آموزش علوم اجتماعی 08:00 میان‌رشته‌گرایی در علوم اجتماعی 12:00 ترویج علم در سطح عموم اجتماع 15:00 تربیت نخبگان علوم انسانی 19:00 کنکور و علوم انسانی 23:00 فارابی و علوم انسانی 25:00 🖇انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
| 🔰 تضاد سینمای امروز با فرهنگ ایرانی 🎙آرش فهیم؛ 🔸وضعیت سینمای ما با هويت و موجوديت اجتماعي ایرانی که ایده اصلي آن اميد و مبارزه و حماسه و ايمان است، در تضاد است. اگر كسي ايران را به معناي واقعي كلمه بشناسد، اصلاً هیچ‌وقت وارد فضاي يأس و نااميدي نمی‌شود و حتي اگر به موضوعات تلخی مثل جنگ هم وارد شود، در نهایت برآیند كارش اميدبخش و اميدوارانه خواهد شد. 🔹يك بخشي از وضعیت موجود سینما بخاطر عقبه جامعه روشنفكري است كه با رويكرد اعتراضي که داشتند، از سرچشمه‌هاي فكري و هويتي ما جدا شدند و نگاه‌هاي غير معنوي كه در ذات خودش افسردگي و پوچي و يأس وجود دارد را نشر دادند. امروز متاسفانه در فضاي دانشگاهي ما در دانشکده‌های هنري و سینمایی، همین تفکر غالب است. ➕برای مطالعه کامل این نشست اینجا کلیک کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
80.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 مستند «کاسبان ابتذال» 🎙 سخنرانان: 🔸مهدی مشکی؛ 🔸احسان فرزانه؛ 🔸محمدعلی غمامی؛ 🔸محمد محمدی‌نیا؛ 🔸روح‌الله مومن‌نسب؛ 🔸زهرا نژادبهرام. 🙏نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔰انقلاب اسلامی و مسئولیت اندیشه‌ورزی 🖇چرا دیگر انقلاب‌ها را تا عمق جان تفسیر کردند، اما ما نکردیم؟ ✍🏻رسول لطفی؛ سردبیر رسانه فکرت 📍امروز، انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند روایت‌های امیدبخش است؛ اما این روایت‌ها زمانی ممکن خواهند شد که ما دستگاه اندیشه‌ورزی پساانقلابی خود را بسازیم؛ دستگاهی که ساختارهای کهنه‌ی تحلیل را در هم بشکند و ما را از اسارت چارچوب‌های فکری بیگانه برهاند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
🔸انقلاب‌ها حادثه‌هایی یک‌باره نیستند، بلکه زنجیره‌ای از رخدادها و تحولات فکری‌اند که تا دهه‌ها، بلکه قرن‌ها، امتداد می‌یابند. آن‌ها نه‌تنها نظمی نوین را در عرصه قدرت رقم می‌زنند، بلکه جهانی تازه از مفاهیم، ارزش‌ها، زبان و تفکر می‌آفرینند. انقلاب اسلامی ایران از این قاعده مستثنا نبود؛ اما پرسش تلخ اینجاست: چرا ما آن را آن‌گونه که باید و شاید، تفسیر نکردیم؟ چرا این حادثه بزرگ، همچنان در عطش روایت‌های عمیق، فلسفی و تمدنی مانده است؟ 🔹وقتی به انقلاب‌های بزرگ تاریخ نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که آن‌ها بلافاصله سنت‌های فکری جدیدی خلق کردند که تا سال‌ها، بلکه قرن‌ها، مورد واکاوی قرار گرفتند. مثلا در انقلاب فرانسه(1789) نه‌تنها نظام سلطنتی را در هم شکست، بلکه زبان جدیدی برای سیاست، مفهوم ملت، جمهوریت و حقوق شهروندی آفرید. متفکرانی چون توکویل، روسو، مارکس، هگل، آرنت و فوکو این انقلاب را از زوایای مختلف کاویدند و سنت‌های فکری عمیقی پیرامون آن پدید آمد؛ یا در انقلاب روسیه (1917)، زایشگاهی برای مکتب‌های فکری مدرنی چون مارکسیسم-لنینیسم شد و متفکرانی از لنین و تروتسکی تا هانا_آرنت، و... به تحلیل آن پرداختند. 🔸هر انقلابی که بخواهد در تاریخ بماند، باید زبان خاص خود را خلق کند؛ زیرا زبان، تنها وسیله‌ی بیان نیست، بلکه ابزار فهم و درک است. انقلاب اسلامی برای تحلیل خود، به زبانی نو و به ادبیاتی ویژه نیاز داشت؛ زبانی که بتواند واقعیت‌های این انقلاب را نه در چارچوب‌های مستعمل تفکر مدرن، بلکه در افقی جدید بیان کند. اما چرا ما زبانی درخور انقلاب خود نساختیم؟ ما می‌بینیم که روایت‌های حاکم درباره انقلاب اسلامی، بیشتر از آنکه برگرفته از تفکر خودی باشد، یا از بیرون تحریف شده‌اند، یا در داخل به کلیشه‌هایی تکراری بدل گشته‌اند. اما تا زمانی که انقلاب اسلامی، زبان خود را نیابد، نمی‌تواند حقیقت خود را آشکار کند. 🔹بیشتر نوشته‌ها پیرامون انقلاب یا به توصیف وقایع پرداخته‌اند یا در چارچوب منازعات سیاسی محدود مانده‌اند. اما تفکر و تأمل عمیق، نظیر آنچه درباره سایر انقلاب‌ها رخ داد، کمتر به چشم می‌خورد. به‌جای آنکه متفکران ما در تفسیر انقلاب اسلامی میدان‌دار باشند، فضای فکری کشور عمدتاً درگیر دفاعیات کلی یا نقدهای سیاسی شده است. تحلیل‌های عمیق نظری، به‌جز معدود تلاش‌هایی، جایگاهی در حد و اندازه این حادثه عظیم نیافته‌اند. 🔸مسئله تنها این نیست که ما انقلاب خود را روایت نکردیم؛ بلکه عمیق‌تر از آن، این عدم روایت‌گری، ما را از درک درست واقعیت‌های پیرامونی‌مان نیز بازداشته است. وقتی برای انقلاب خود اندیشه‌ورزی نکردیم و دستگاه‌های تحلیلی بومی نساختیم، مجبور شدیم واقعیت‌های خود را از نگاه دیگران ببینیم. نتیجه چه شد؟ ظرفیت‌های خود را نادیده گرفتیم، فرصت‌های بزرگ را از دست دادیم، و رؤیا پردازی‌مان در همان ابتدای مسیر، ته کشید! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
11.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| 🎞 انیمیشن ایرانی؛ تبلور امیدواری 👤سیدعلی روحانی؛ استاد دانشگاه و مدرس سینما 📍انیمیشن ایرانی از آنجایی که رقیب خود را به درستی انتخاب کرده، موفق شده است؛ قهرمان در انیمیشن معاصر ایرانی حتما باید برنده شود و این خود، اوج امیدواری است. بخش‌های کامل این نشست را در آپارات فکرت ببینید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| «ای گذشته ز جان در ره هدف» ▪️سرود «خمینی ای امام» سرودۀ حمید سبزواری و ساختۀ حمید شاهنگیان، برای اولین بار در روز ۱۲ بهمن ۵۷ و در لحظه ورود امام خمینی در حضور جمع میلیونی استقبال‌کنندگان در فرودگاه مهرآباد توسط یک گروه کر به صورت زنده خوانده شد. 💢 تماشای فایل با کیفیت در: 🔗 آپــارات | 🔗 یوتیــوب 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ ☑️ @Fekrat_Net
📌امام حسین(ع) برای امروز ما ✍🏻محمدرضا هدایت‌پناه 🔹ما یکسری بایسته‌های پژوهشی داریم که خلأ آن حس می‌شود؛ قسمتی زندگی امام حسین(ع) در مورد عاشوراست ولی زندگی امام(ع) منحصر به این دوره نیست لذا بخش‌های زیادی از زندگی امام برای ما مبهم است و تحقیق چندانی هم در مورد آن صورت نگرفته است؛ به عنوان مثال در بحث سیره فرهنگی امام حسین(ع)، سؤالات و خلأهای مهمی داریم که هنوز پاسخ جامع، صحیح و مستندی برای آنها نیافته‌ایم. 🔸مهمترین مباحث فرهنگی و علمی مرتبط با اصول و فروع دین است؛ یعنی این شان برای امام مسلم است که در بعد فرهنگی آنان را بسیار فعال، پیشرو و اثرگذار ببینیم. اما متاسفانه با تحقیقاتی که صورت گرفته، در برخی از حوزه‌های علمی و فرهنگی خلأهایی داریم که پاسخ داده نشده است. مثلا از امام حسن(ع) و امام حسین(ع) چند روایت داریم؟ در حالی که ایشان به باور ما هم در مرجعیت سیاسی بوده‌اند و هم در مرجعیت علمی و اجتماعی. مثلا در مورد امام حسین(ع) گفته شده است که وقتی ایشان وارد مکه شد آنقدر حضورشان برجسته بود که عبدالله بن زبیر احساس از دست دادن جایگاه خود را داشت و موقعیت خود را رو به تنزل می‌دانست. 🔹امام حسین(ع) به عنوان سبط پیامبر(ص) معروف بود و از صحابی محسوب می‌شد و از نظر قرابت نسبی هم جزء نزدیک‌ترین افراد به پیامبر(ص) و حداقل برای شیعیان جایگاه «امام» را داشتند و این مسئله برای مردم و به خصوص شیعیان شناخته شده بود. بنابراین اینکه تقیه یا فشار و خفقان حکومت را صرفا به عنوان جواب برای مغفول‌ماندن تاریخی مقاطعی از زندگی این ائمه(ع) ذکر کنیم کفایت ندارد و باید تحقیقات محققانه‌تری داشته باشیم. 🔸ائمه(ع) بر اساس باور ما معصوم هستند و علومی را از ایشان می‌گیریم که از افراد دیگر نمی‌توانیم بگیریم. بنابراین چرا نباید از آنان نه تنها یک یا دو کتاب بلکه ده‌ها اثر عمیق علمی داشته باشیم. البته روایات آنان در کتب اصحابشان آمده ولی حیثیت بحث من چیز دیگری است. 🔹ما خلأهای متعدد و فراوانی در تاریخ و سیره معصومین(ع) داریم و باید چنان که در فقه به صورت اجتهادی بحث می‌کنیم در این زمینه نیز این‌گونه مباحث پیگیری شود. انتظار می‌رود مواجهه با مباحث تاریخ و سیره اهل بیت(ع) مانند ورود ابن سینا و ملاصدرا در فلسفه و شیخ مفید و سید مرتضی و خواجه نصیرالدین طوسی در کلام و علامه حلی و شهید ثانی و شیخ اعظم و صاحب جواهر و مرحوم امام(ره) در فقه باشد؛ به خصوص در دنیای کنونی که اینگونه علم و دانش بشری در حال پیشرفت و دگرگونی عجیبی است. 🔸بنده در اثر جدید خود به دنبال ارائه فرمول در حل مسائل تاریخی هستم زیرا معتقدم که سیره ائمه(ع) و تاریخ زندگی ایشان فقط برای یک مقطع خاص نبوده و در تاریخ نباید متوقف بشود؛ باید بتوانیم مانند فقه، در تغییرات و تحولات جامعه بشری، از سیره اهل بیت(ع) در حل مسائل کمک بگیریم. 🔎 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net
26.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟠 بخشی از سخنان دکتر حبیب‌الله بابایی، عضو هیئت علمی و رئیس پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در اولین گردهمایی دانشگاه‌های فعال در علوم اجتماعی اسلامی: 🛑اگر بخواهیم به تاریخ اندیشه اجتماعی ایرانیان و تحقیقات در زمینه علوم اجتماعی اسلامی «بُعد بین‌المللی» ببخشیم، آیا صرفا با تغییر زبان امکانپذیر است؟ یا باید در تولید اثر تفکر بین‌المللی داشت و تنها تبدیل زبان کفایت نمی‌کند؟ 🛑علوم اجتماعی اسلامیِ ما در کجای میدان دنیای اسلام قرار دارد؟ 🛑ما کدام مشکل را حل کرده‌ایم؟ یا کدام مشکل را روایت کرده یا بررسی کرده‌ایم؟ 🛑تلاش‌های زیاد اساتید و محققان در کجای میدان قرار می‌گیرد و کدام مشکل منطقه‌ای یا جهانی را حل می‌کند؟ @fekrat_net 🌐 به کانال انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین بپیوندید 👇 🆔 @muslim_social_sciences
🔸چالش‌ها و افق‌های پیش روی علوم انسانی موجود 🖇ارائه‌شده در انجمن بین‌المللی دانش اجتماعی مسلمین گفتگو با: 👤مریم منصوری عضو هیات علمی دانشگاه شاهد ⏰ ۱۰ دی 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ @Fekrat_Net