🖇 «باید دید چرا و چه میشود که گاهی روشنفکران راه و رسم دنبالهروی از عامه پیش میگیرند و به جای اینکه آموزگار و راهنما باشند، فهم مشترک و مشهورات و مقبولات و ارزوهای عامه را در الفاظ و عبارات فنی و ادبی بیان میکنند. درست است که آنها باید از حقوق مردم دفاع کنند و سخنگویان مردم باشند، اما اقتضای این مقام توانایی درک مسائل و کوشش برای حل آنهاست. مدعی روشنفکری باید بتواند و بکوشد به جای مدح وذم خوبیها و بدیهای انتزاعی مردمان، عزم و همت و صبر برای حل مسائل بیاموزد.»
#روشنفکر_سلبریتی
📚 رضا داوری اردکانی؛
سیری در تاریخ روشنفکری ایران و جهان
فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
23.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | #خوانش
🎙صدای تاریخ را بشنوید...! 🎙
♨️ این جلسه مخفیانه در روز تاسوعا، سرنوشت ایران را تغییر داد؟!
گزارشی که ساواک هرگز فکر نمیکرد، روزی همه بشنوند!
با حضور شخصیتهایی مثل مرتضی مطهری، دکتر شریعتی، آیت الله خامنهای و...
🔻#خوانش در فصل جدید به بازخوانی این جلسه تاریخی و روایت کتاب #خون_آورد پرداخته است که از طریق ذیل میتوانید به قسمتهای این برنامه دسترسی داشته باشید:
🔶 قسمت اول
🔶 قسمت دوم
🔶 قسمت سوم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#یادداشت | #شبه_علم 🔰 توتالیتاریسم «شبهعلم» ✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی، دكترای ت
#عکس_نوشت
توتالیتاریسم «شبهعلم»
◽️رویکرد سختِ حقوقی در امر سیاستگزاری علوم میتواند دلالتهای خطرناکی داشتهباشد و نوعی از انسداد علمی را در رقابتهای علمی دانشگاهی به وجود آورد. جایی که رهبری امت اسلام در پی سیاستها و استراتژیهای تمدنی در عرصههای مختلف زندگی از جمله عرصههای مهم علمی میرود اولاً باید به تنوع رویکردها و آزادی اندیشه و بیان در عرصههای علمی اعتنا کرد، و ثانیاً باید به سامانههای جدید در خلق دانشهای بومی، پژوهشهای بومی، و علوم اسلامی بیش از پیش تأکید نمود.
✍🏻حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله بابایی
❇️ صفحه اینستاگرام فکرت را دنبال کنید و نظرات و پیشنهادات خودتون رو برامون بفرستید ❇️
📌 «ملیگرایی روششناختی» اصلیترین معظله جامعه شناسی در ایران
✍🏻 میثم مهدیار
🔸از والرشتاین بزرگ که اوایل دهه نود به ایران دعوت شد به عنوان «نظریه پرداز نظامهای جهانی» یاد میشود. لبِّ نظریه والرشتاین این بود که تبیین تحولات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در کشورها صرفا منوط به متغییرهای درونی و ملیشان نیست بلکه بسیاری از این تحولات تحت تاثیر موقعیتشان در تقسیمکار نابرابر در نظام جهانی رخ میدهد.
🔹در واقع این گزاره که تحولات در سطح کشورها را نمیتوان صرفا با متغییرهای داخلیشان تبیین کرد بلکه نقش مولفهها و بردارهای «فراملی» را نیز باید به صورت جدی در تبیینها لحاظ کرد مهمترین ارزش افزوده والرشتاین برای جامعهشناسی معاصر بخصوص کشورهای فرودست بوده است.
در این چارچوب نظری وضعیت کشوری مانند ایران که در پیش از انقلاب در تقسیم کار جهانی در عداد کشورهای جنوب نگه داشته شده بود و فراتر از آن در چهاردهه پس از انقلاب کانون پیکانهای تهاجمی جنگ و تحریم و فشار بوده است بغرنجتر خواهدبود.
🔸با این اوصاف اگرچه والرشتاین آمد و رفت و برای او مجالس تشویق و تمجید هم برگزار شد اما گویا بصیرتهای او هیچگاه در گفتمان غالب جامعهشناسی ایران جذب نشد و معظله «ملی گرایی روش شناختی» هنوز چالش اصلی گفتمان جامعهشناسی متعارف در ایران امروز است.
🔹«ملی گرایی روش شناختی» یعنی نادیده گرفتن بردارهای بیرونی که از خارج از مرزهای ملی و خارج از اراده دولت مستقر برای ایجاد تغییرات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در ایران اعمال میشود؛ یعنی نادیده گرفتن نقش چهاردهه تحریم اقتصادی و فشار سیاسی و امنیتی و جنگ خانمانسوز و نیز هزینههای میلیارد دلاری فرهنگی و رسانهای سالانه در جهت ایجاد «تغییرات فرهنگی و اجتماعی در ایران» و صرفا تاکید بر مولفههای فروملی.
🔸در میان غیر ایرانیها کسی چون «جان فوران» در «مقاومتهای شکننده» تلاش کرده هر دو متغییرهای فراملی و فروملی را همزمان در یک مدل منطقی تاریخی برای تبیین چرایی انقلاب اسلامی مدنظر قرار دهد و از این جهت الگوی بدیعی پدید آورده. اما حتی چنین الگویی هم در کاربست متغییرهای فراملی برای تبیین شرایط فرهنگی و اجتماعی پساانقلابی توسط جامعهشناسان ایرانی موثر نیفتاده و هنوز نه اثر مکتوب در خوری از این جهت تولید شده و نه حتی در گفتارهای روزمره جامعهشناسان بروز یافته.
💢در واقع دعوت از والرشتاین و عکس گرفتن با او نشان میدهد که موضوع، حداقل، بیگانگی جامعه شناسان ایرانی با نظرگاه والرشتاین نبوده و نیست و احتمالا باید دلالتهای غیرنظری درکار باشد.
🔎 #بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو | #بازخوانی_روشنفکری
▫️فکرت در امتداد پرونده بازخوانی روشنفکری معاصر برگزار میکند:
🔶 تداوم یا تغییر مسیر؟
روشنفکری ایرانی از آل احمد تا اکنون
گفتگو با:
👤دکتر محمد سالاری؛ پژوهشگر علوم اجتماعی
📅 پنجشنبه ۱۵ شهریورماه
⏰ ساعت ۱۰:۳۰
📍تهران خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان ولیعصر(عج) و برادران مظفر، خانه اندیشهورزان
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر