📌اندر ضرورت نقد علم جدید و جستجوی علم بدیل
✍🏻عزیز نجف پور آقابیگلو
🔸علم جدید، توتم دنیای مدرن است و بر اساس آن، شناخت انسان امروز از ابعاد و اکناف دنیا بسط یافته و امکان تصرف و تسخیر عالم فراهم میآید.علم جدید بر بستر مبانی و فرهنگ غربی رشد و تکوین یافته و موضوعات و غایت خود را از عالَم غربی اقتباس کرده و روشهای خود را متناسب با این زیست بوم سامان داده است. طبیعی است که اقتباس و کاربست این علم در دنیای دینی، که بر خلاف دنیای مدرن، عنصر "وحی" یکی از ارکان و منابع معرفت به حساب می آید و در تعیین غایت انسان و علم، نقشی بیبدیل دارد، نیازمند بصیرتها و تدابیر و اصلاحاتی است. ورود و توسعه غیرروشمند علم جدید در ایران که به موازات شکست و انقطاع ساختارهای بومی ایرانی و ایجاد ساختارهای اجتماعی مدرن انجام پذیرفت، هم مستوجب بحرانهای فرهنگی و هم بحران ناکارآمدی در مسیر پیشرفت گردیده است. ایجاد اعوجاجات اعتقادی و انگیزشی و رفتاری، یک بعد از کژکارکردهای علم جدید بوده و مهمتر از آن، کاربست غیرروشمند علم جدید در سیاستگذاری و برنامه ریزی و مدیریت و پیشرفت کشور هم مایه انحراف از تحقق اهداف برآمده از زیست بوم ایرانی اسلامی شده و هم به دلیل عدم تناسب با مبانی، موضوعات و غایات جامعه، در سطح کلان باعث ناکارآمدی اقدامات شده است.
🔹"علم تجربی" برساخته تعامل ذهن و مشاهدات عینی است که البته مبانی و غایات و هنجارهای آدمی بر این "برساختن"، سایه افکنده است. از این رو فرآیند علم ورزی و علم پردازی، فرآیندی بی وقفه و چارچوب نابردار است و برای همین دانشمند می باید مدام مشغول بازسازی برساخته های ذهنی اش بر اساس واقعیات عینی باشد و این یک وجه از راز حرکت قدرتمند قطار علم در دنیای مدرن است. از سوی دیگر تقاضای علم توسط نهادهای اجتماعی، وجه دوم این راز تحرک پرشتاب علم در عالَم غربی است. به تناسب، آن چیزی که در ایران شاهد هستیم غفلت از این دو وجه است: مواجهه انسدادی، رسوبی و متحجرانه با علم و بستن مسیر خلاقیت و نوآوری اذهان در مواجهه با واقعیات و پدیده های اجتماعی و طبیعی؛ و بت سازی از برساخته های دانشمندان غربی و اصرار بر هنجار نانوشتۀ "تبعیت از نظریات اسلاف غربی" و متعاقبا عدم مواجهه عالمانه و عمیق با مساله جامعه ایرانی و عدم نظریهپردازی برای تبیین، پیشبینی و ارایه تجویز برای رشد و پیشرفت جامعه ایرانی متناسب با مبانی و غایات بومی است.
راه برون رفت از این انسداد اولا شناخت ماهیت علم جدید و ثانیا نقد نظریات علمی از وجوه مختلف و ثالثا تمرکز اصیل علمی بر حل مسائل و موضوعات پیشرفت اسلامی ایرانی است.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#نشست|#آینه_جادو
رسانه فکرت با همکاری معاونت هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار میکند:
💎 آینه جادو
سلسله نشستهای تخصصی سینمای ایران و جهان
♨️ قسمت پنجم: نقد سریال بازنده
🖇 بررسی جهتگیری سریالهای ایرانی در سالهای اخیر
با حضور:
👤 محمدرضا نصیری
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📅 چهارشنبه۱۴ آذر
⏰ ساعت ۱۴
🏛 قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، جنب قنادی کاکائو، پلاک ۲۴۵، ساختمان فکرت، طبقه پنجم
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰 شکاف نسلی را باور کنیم...!!
🎙لیلا وصالی؛
🔸نوجوانان امروز غالباً خوراکهای رسانهایشان از جنس خوراکهای اومانيستي که با خيلي از آموزههای ما تناقض دارد. تغيير ذائقه در كنار تغيير مسيرهاي دريافت رسانهای اين افراد و البته سردرگمیهایی كه در اين دنياي پر از تناقضهای جدي محتوايي و ماهيتي براي او فراهم شده است، كاملاً اين حق را ايجاد میکند كه يك نوجوان را ما امروز در فضاي سردرگمي ببينيم كه نمیداند چه هويتي دارد! نمیداند كه چه كسي دارد حرف راست را میزند! چه كسي حق با اوست! و اينكه قرار هست حقش را از چه كسي بگيرد!
پيدا كردن فضاي تعاملي و زبان مشترك با نوجوانان يكي از موضوعات اصلي است كه ما يازمند آن هستيم كه ساختارهاي ذهني نوجوان را از زبان خود او بشناسيم. از چهارچوبها و کلیشههای ذهني قبلي خودمان در مورد شناخت نوجوان خارج شويم. مهمترین نكته براي يك نوجوان شنيدهشدن است؛ يعني اجازه بدهيم صحبت كند. حرفش را بزند. او را به كار بگيريم!
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
14.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 اینترنتِ آمریکایی
👤حمید ضیاییپرور؛
استاد علوم ارتباطات اجتماعی
📍اینترنت و فضای مجازی ذاتا آمریکایی است که در طی فرآیند توسعه سرمایهداری به وقوع پیوسته و بهترین ابزار برای استعمار جهانیان در عصر حاضر است.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
هدایت شده از اسناد لانه جاسوسی
📌 رونمایی از سایت اسناد لانه جاسوسی
🔹در همایش ملی «کاپیتولاسیون؛ رابطه خدایگان و برده»، پایگاه اینترنتی «اسناد لانه جاسوسی» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
💠 آقای محمدی سردبیر این سایت با اشاره به مطالبه سی ساله رهبر انقلاب مبنی بر اهتمام نسبت به مطالعه اسناد لانه جاسوسی، این سایت را تسهیل کننده ارتباط محققان، اصحاب رسانه و عموم مردم با اسناد لانه جاسوسی دانست.
🔻ایشان ادامه داد: اسناد لانه جاسوسی مشتمل بر بیش از چهار هزار عنوان سند در 11 هزار صفحه است که همه اسناد مورد مطالعه و دسته بندی موضوعی قرار گرفته و در بخش «درختواره موضوعی» ذیل شش موضوع سیاسی، اقتصادی، نظامی، حقوقی، علمی و فرهنگی قابل مطالعه هستند.
✅ آقای محمدی افزود: یک بخش هم با عنوان «امروز در اسناد» در نظر گرفتهایم که دسترسی به اسناد را بر اساس زمان و تاریخ دلخواه مخاطب، ممکن می سازد؛ امری که بطور خاص برای اصحاب رسانه مفید خواهد بود.
💥 سوژههای رسانهای و سوژههای پژوهشی، بخش دیگری از سایت هستند که در آن، ایدههایی برای تولیدات رسانهای یا پژوهشی در اختیار علاقمندان قرار بگیرد. دو بخش یادداشتها و پرونده ویژه نیز مطالب قابل توجهی در تحلیل اسناد ارائه کردهاند.
علاقهمندان برای مراجعه به این پایگاه اینترنتی میتوانند بر لینک زیر کلیک کنند:
usdoc.ir
🔖اسناد لانه جاسوسی در ایتا👇
🆔@USAdoc
صوت جلسه نقیب السادات.mp3
20.64M
🔸نسبت حکمرانی و فیلترینگ در عصر دیجیتال
👤سیدرضا نقیبالسادات
تحولات عرصه رسانه 01:00
دورکردن افراد جامعه از واقعیت 07:00
چالشهای جدید حکمرانی 10:00
مجازی و گروههای نوجوان 15:00
حفظ حریم شخصی در مجازی 22:00
حکمرانی اقتصادی فضای مجازی 26:00
هدف از حکمرانی فضای مجازی 31:00
آسیبهای پسا فیلترینگ 41:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَةُ؛
▪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَةُ؛
▪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ.
♦️شهادت بانوی دوعالم، حضرت زهرا(س) بر همگان تسلیت باد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰 نوجوان امروزی را هنوز نفهمیدهایم..!
🎙محمدرضا روحانی؛
🔸ماهيت كلاژ گونهای كه نوجوان امروز ما دارد، از تنوعطلبی و كمال طلبي او میآید. درعینحال متفاوت بودن، خاص بودن، متمايز بودن، تحولخواه بودن، دنبال تغيير بودن، عدالتخواهی و ظلمستیزی جزء ویژگیهای فطري نوجوان ايراني است كه در هر دورهای به نحوی بروز میکند.
🔹اگر براي نوجوان ديگري درستي تعريف نكنیم، او پدر و مادرش را دیگریاش میکند. لذا اين نزاعهایی كه در خانوادهها است. يك سهمي از آن براي اين است كه اين ديگري ندارد. البته تك راه نشاندادن به او هم بزرگترین بحراني است كه براي نوجوان امروزی قابل تصور است.
➕برای مطالعه کامل این سخنرانی اینجا کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
10.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 حقیقت نوکر کسی نیست..!
👤منوچهر صدوقیسها؛
فیلسوف و عرفانپژوه
📍ما بیش از آنکه به خود حقیقت بپردازیم، به حاملین و راویان آن پرداختیم و همین دلیل است که در عرصه تفکر متوقف شدیم و صرفا به تقلید رو آوردهایم.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌ثبت وقايع تحول علوم انساني
✍🏻سيد حسين حسيني
🔸از سالهاي پيش همواره سه دغدغه علمي داشتهام؛ 1- مساله تمدن نوين اسلامي، 2- مساله علم ديني و 3- مساله نقدپژوهي. اين دسته مطالعات از دغدغههاي مهم پيشيني بنده بوده گرچه با قرائتهاي مختلف و متفاوتي از تلقيهاي مشهور همراه ميباشد. تمدنسازي بدون عنصر دانش بنيادي، شدني نيست، چراكه عنصر اصلي تمدن، دانش و علم است. تحقق تمدن نوين اسلامي و هر تمدني، بدون تحول علوم انساني يك خيال است و تحول علوم انساني نيز تنها از دريچه نقد امكانپذير است.
🔹اگر كتاب «انقلاب تمدني و نظريهپردازيهاي علمي» را ملاحظه فرماييد كه مجموعه مقالات دهه 60 و 70 است، اينگونه مطالب در آنجا طرح شده است. پس مساله تحول علوم انساني و نقدپژوهي دغدغه امسال و پارسال نويسنده نبوده است، بلكه از دهه 60 درگير اين دست مسائل بوده و از شروع تحصيلات در حوزه و دانشگاه، حدود 40 سال است در اين زمينه مينويسم و ميخوانم.
🔸گزارش تمامي كارها در كتاب «روش مساله نقد» ثبت شده و در اين خصوص يعني مساله تحول علوم انساني در كتاب انقلاب تمدني، كتاب «نهضت توليد علم و كرسيهاي نظريهپردازي»، كتاب «از علم ديني تا توسعه فرهنگي»، كتاب «نقد در تراز جهاني» و كتاب «الگوي نقد» مطالبي آمده است و خوانندگان محترم و گرامي ميتوانند اين منابع را ملاحظه فرمايند تا مشخص شود كه مساله تحول علوم انساني براي امثال بنده يك دغدغه علمي پرپيشينه است.
🔹بنابراين به دليل مصلحتهاي سياسي يا منصب و مسووليتي، سراغ اين مسائل نرفتم بلكه يك دغدغه ذهني و پژوهشي و كاري عميق داشتم؛ آنهم از زماني كه برخي افراد نوظهور به اين مسائل فكر نميكردند. هرگز نميگوييم هر آنچه فكر ميكنيم يا فكر ميكرديم حق يا درست است ولي به هر حال درباره اين مسائل از سالها پيش تلاش ميكنيم تا بيشتر فهم كنيم. اين امر بخشي از تجربه زيستهاي است كه تجربه ذيقيمتي هم هست و بايد مخاطبين اهل فضل و تحقيق به اين تجربه و بخشي از اين منابع رجوع كنند تا زاويه نگاه و منظر بحث روشن شود.
🔸تحول در علوم انساني نشانههايي دارد؛ تحول علوم انساني يك امر دستوري يا مكانيكي نيست؛ يك جريان علمي است كه بايد از بدنه جامعه علمي و از پايين اتفاق بيفتد. يك امر دستوري نيست كه از بالا بگوييم بشود و بشود، چراكه يك پروژه نيست، بلكه يك پروسه پيچيده و بسيار زمانبر است. تحول در صورتي روي ميدهد كه موانع آن در جامعه علمي برداشته شود. اين موانع، هم در «سازمان علم» و هم در «نهاد علم» و هم در «ساختار علم» وجود دارند (يادداشت ساختار علم را ملاحظه فرماييد و اين تفكيك سهگانه در آنجا آمده است).
🔹تحول علوم انساني با نگاههاي تنگ و بسته برخي سياسيون يا با تنگنظري علمي و تنگنظري عملي شدني نيست. اينكه تصور شود با يك عده خاص و با يك گروه منتخب از اصحاب علوم انساني، آن هم يك بخش ناتوان و ضعيف در علوم انساني بخواهيم دست به تحول علوم انساني بزنيم سخن غيرقابل قبولي است. شما نميتوانيد با سياست حذف ديگران از صحنه علوم انساني، ادعاي تحول داشته باشيد؛ همان اتفاقي كه در برخي مراكز ميافتد. اول از همه اينكه تحول، محتاج مبناي علمي تحول است.
🔸يعني بايد مبناي علمي مبتني بر يك تئوري يا مبتني بر يك رويكرد خاص داشته باشيد تا بتوانيد وارد ميدان و فضاي تحول علوم انساني شويد. بدون مبناي علمي نميتوانيد نظريهپردازي كنيد. نظريهپردازي هم بدون امكان نقد همه دستاوردهاي علمي شدني نيست و نقد هم بدون آزادانديشي و بدون يك محيط علمي آزاد البته كه شدني نيست. اينها بخشي از لوازمي است كه بايد فراهم شود و وقتي از تحول سخن ميگوييم بايد به اين لوازم تن داد.
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از فکرت
16.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ | #فاطمیه
☑️
اجماع بر تباهی 🎙آیتالله جوادی آملی ◾️حدیثی را آنها به هر وسیله بود، دستاویز قرار دادند كه اتفاق امت, حجّت است و امت, معصوم است؛ اینها امامِ معصوم را منزوی كردند یا مقتول یا مسموم کردند و امت را به جای امام نشاندند! این همان #تفكر_اومانیسمی است... . 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر