🔰 نهضت علمی مبتنی بر آموزه فقاهت
✍️ رسول لطفی
🔸انسان ایرانی در کشاکش سنت و تجدد زمانه در جستوجوی بازتعریف هویت خویش است. انسان ایرانی که مخ وجودی او را سراسر دین و مذهب و سنت پر کرده است، اتمسفر عصر جدید بر زیست او حاکم شده و مدرنیته چون پیراهنی بدقواره به تن انسان ایرانی میماند که تناسبی با او ندارد. این احاطه تا تسخیر اندیشههای ما پیش رفته است! تا آنجا که حتی دانش و حکمت و فقاهت ما را از محتوا تهی کرده و روش علمی ما را به استعمار کشانیده است.
🔹امروز اما در جنگ اندیشهها نیازمند احیا نهضت انقلاب علمی صادقین(علیهم السلام) هستیم. بی شک یکی از مهمترین کارهایی که باید صورت گیرد تحلیل نظری و صورتبندی مفهومی سیره تحول علمی عصر صادقین است. نهضتی که از امام باقر(ع) پایهگذاری شد و در عصر رضوی(علیه السلام) به اوج رسید. بر همین اساس لازم است کمی از تحلیل سیاسی معصومین فاصله گرفته به تبیین و ترویج تحلیل اجتماعی تاریخ بپردازیم. مدلسازی و استخراج شیوههای انقلاب علمی مبتنی بر تجربه زیسته این ائمه میتواند چراغ راهی در این عصر ظلمانی باشد. و این رسالت سنگینی است که بر دوش ماست.
🔸یکی از آموزههای مهم در فرهنگ دینی ما جایگاه اساسی دارد مساله تفقه و فقاهت است. به نظر میرسد مبتنی بر آموزه فقاهت میتوان طرحی نو برای نهضت علمی جدید متناسب با ارزشمندی ایدئولوژی اسلام برافراشت. از دستورات امام صادق(ع) این است که فرمودند: «لا خیر فی من لا یتفقه من اصحابنا» این آموزه به نظر میرسد به لایه فرهنگی از آموزه فقاهت میپردازد و یکی از مولفههای اصلی خیر و نیکی داشتن و ثمربخش بودن اصحاب خویش را ( بلکه انسانی که به دنبال زیست بهتر است) در تفقه میداند.
🔹گره خوردن ارزشمند بودن شخص به تفقه داشتن ما را به تامل و تدبر در باب چیستی فقاهت رهنمون میسازد. به راستی فقاهت چیست که ارزشمندی شخص مومن معتقد با آن رقم میخورد؟! و روشن است که فقاهت و تفقه به معنای فقه خواندن مرسوم نیست بلکه آموزه فقاهت به معنای فهم عمیق است. بنابراین از دستورات اصلی سیاستگذاری فرهنگی در جامعه باید پیادهسازی آموزه فقاهت باشد. آموزه فقاهت بدین معنا که انسانهای جامعه باید به فهم عمیق نائل شوند تا ارزشمند گردند. ارزشمندی جامعه مبتنی بر فهم عمیق آن افراد آن جامعه است و الا به تعبیر امام صادق(ع) هیچ خیر و صلاحی در این جامعه نخواهد بود.
🔸اگر جامعه به این استعلاء برسد که در امور زندگی خویش در جستوجوی فهم عمیق باشد که مصداق بارز آن فهم عمیق از دین است، بیشک میتوان به انقلاب علمی در عصر جدید فکر کرد. بیشک در عصر مدرن که همه چیز را در شتاب و سرعت میداند و در عصر اطلاعات انسانها را غرق در دادههای بی حاصل میکند، بار آوردن جامعهای فقیه امری دشوار است و نیازمند فعالیت جدی نخبگان و متفکران دارد...
🆔 @fekrat_net
امروز بیش از گذشته به #بازخوانی_انتقادی آثار و اندیشه های #دکتر_علی_شریعتی نیازمندیم و آنچه در این بازخوانی مهم است تشخیص #پایگاه_معرفتی اوست و اینکه ما بر کدام پایگاه ایستاده ایم.
به مناسبت سالگرد وفات ایشان فایل صوتی #درس_گفتار #جریان_شناسی_فکری_دکتر_شریعتی
خدمتتان تقدیم می گردد.
پ.ن: این درس گفتار ده سال قبل (۱۳۸۹) در ضمن طرح تحقیقات تابستانی #حوزه_علمیه_بناب و در جمع طلاب مدرسه علمیه ولی عصر بناب و مدرسه علمیه حقانی قم ارائه شده است.
🆔 @fekrat_net
13890420-001.mp3
23.7M
فایل صوتی
#درس_گفتار
#جریان_شناسی_فکری_دکتر_شریعتی
#جلسه_اول
طرح تحقیقات تابستانی #ضحی
#حوزه_علمیه_بناب ۱۳۸۹/۴/۲۰
https://eitaa.com/amin_asadpour
🆔 @fekrat_net
13890421-002.mp3
18.93M
فایل صوتی
#درس_گفتار
#جریان_شناسی_فکری_دکتر_شریعتی
#جلسه_دوم
طرح تحقیقات تابستانی #ضحی
#حوزه_علمیه_بناب ۱۳۸۹/۴/۲۱
https://eitaa.com/amin_asadpour
🆔 @fekrat_net
📰 #نشریه
♦️شماره 43 نشریه #فرهنگ_پویا منتشر شد.
🔸علاقمندان جهت خریداری شماره جدید نشریه فرهنگ پویا با رویکرد نقش مردم در گام دوم با شمارۀ 02536624811 تماس حاصل کنند.
🆔 @farhang_puya
🆔 @fekrat_net
نشریه فرهنگ پویا شماره 43.pdf
6.94M
📰 #نشریه
♦️شماره 43 نشریه #فرهنگ_پویا منتشر شد.
🔸شماره جدید نشریه #فرهنگ_پویا به چاپ رسید. هماکنون فایل PDF نشریه در اختیار شماست.
🔸بلاها، حکمتها و رسالت، کلیدواژههایی هست که در این نشریه به طور تخصصی بررسی شدهاند.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
📍 #اختصاصی
♦️جایگاه انسانیت #حضرت_معصومه (س) در سیاره انسانها
🔹 #ملاصدرا از چهار مدل انسان نام برده است، پس از بررسی این چهار مدل، جایگاه حضرت معصومه (س) رخ مینماید.
🔹روش ملاصدرا ماهیتی معرفت شناسانه دارد و ترکیبی از تجربه و فلسفه است که بر «تشخیص تهدید» مبتنی است که در ضمن بحث، روشن میشود.
✍️نویسنده: رضا لک زایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1351
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
📍 #اختصاصی
♦️جایگاه انسانیت #حضرت_معصومه (س) در سیاره انسانها
🔹انسان معنوی بر مدار عقلانیت و عدالت حرکت میکند.
🔹 #ملاصدرا برای تبیین این مدل، به حیوانات مثال نمیزند. این مدل انسانها خطرات دنیوی را تشخیص میدهند و همچون حضرت یوسف آنها را مدیریت میکنند.
🔹اما تفاوتی که انسان معنوی با انسان دنیوی دارد این است که انسان معنوی خطرات و تهدیدات اخروی را هم تشخیص میدهد و برای برطرف کردن و در امان ماندن از آن خطرات عظیم و کمرشکن طرح و برنامه ارائه میدهد.
🔹یعنی خطراتی که بعد از مرگ احتمال دارد که انسان با آنها روبرو شود را میداند و تلاش میکند که خود و جامعه را از آن خطرات و تهدیدات حفظ کند.
🔹اگر قدرت را هم به دست میگیرند برای همین هدف است نه آنکه قدرت، برای انسان معنوی کمال و درجهای محسوب شود.
🔹لذا قدرت و مسئولیت از منظر انسان معنوی یک امانت و به تعبیر خودمانی دردسر است.
✍️نویسنده: رضا لک زایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1351
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
📍 #اختصاصی
♦️جایگاه #حضرت_معصومه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟
🔹مراد از فرهنگ متعالی این است که در این فرهنگ عقل و عدل، فرماندهی و اداره قوای شخص را بر عهده دارند. قوا تحت تربیت عقل قرار دارند.
🔹فطرت بر مرکب نشسته است و به مدد عقل بیرونی یعنی انبیای الهی قدرت سه قوه شهویه، غضبیه و وهمیه را شکسته و آنها را به اعتدال رسانده است و حق هر یک را ادا نموده.
✍️نویسنده: رضا لک زایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1347
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
📍 #اختصاصی
♦️جایگاه #حضرت_معصومه (س) در جغرافیای فرهنگی کجاست؟
🔹در این فرهنگ، عفت، شجاعت، حکمت، عدالت، معنویت، محبت به دیگران، عقلانیت و انسانیت اولویت دارد.
🔹حضرت فاطمه معصومه (س) ساکن جغرافیای فرهنگی متعالی است.
🔹بانوی جوانی که مدتی اندک ۱۶ یا ۱۷ روز (بانوی ملکوت، ص۷۱ ) در قم اقامت داشت اما جای عبادت او اکنون بیت النور نامیده میشود که روشن میسازد چه ارتباط تنگاتنگی با خدا و مناجات با خدا داشته است.
🔹بانویی که به دنبال امام خویش آمده، امامی که مظهر تمام خوبیها و پاکیها و فضیلتهای سیاسی و اخلاقی است. و اگر قضیه حمله به کاروان کوچک بانوی مهربان و کریمه قم صحت داشته باشد، درمییابیم که حمایت از او و دل سپردن به ولایت هشتمین امام همام از نظر ساکنان فرهنگ مادی و تنازعی و شیطانی جرمی بزرگ و غیرقابل بخشش بوده است.
✍️نویسنده: رضا لک زایی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1347
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙#مصاحبه
♦️تأسیس شبکههای مجازی ایرانی-اسلامی میتواند حیازدایی را متوقف کند.
🔸طی سالهای اخیر شبکههای اجتماعی آمریکایی-صهیونیستی طرفداران بسیاری در سطح جهان پیدا کردند.
🔸در کشور ما نیز فرصت و شرایط برای فعالیت این نرمافزارها آماده شد و با گذشت مدت زمان کوتاهی، شبکههای اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام، واتساپ، توئیتر و... مورد استفاده عموم مردم قرار گرفتند.
🔸مشکل اما زمانی مشخص میشود که فضای این شبکهها به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙#مصاحبه
♦️تأسیس شبکههای مجازی ایرانی-اسلامی میتواند حیازدایی را متوقف کند.
🔸 #فضای_مجازی که الان در اختیار داریم، بازیگران اصلیای دارد که عمدهترین آن، #اینستاگرام، #واتس_آپ، #گوگل و امثال اینهاست.
🔸این نرمافزارها زاییده تفکر جنسیتگرای غرب هستند.
🔸در تفکر #غرب، #سکولاریسم و محصولاتش یعنی لذتگرایی و سودگرایی تبلور پیدا کرده و مبنا قرار گرفته است.
🔸طبیعتاً وقتی این تفکر محصولی را تولید میکند و مثلاً اسمش را میگذارد اینستاگرام، این نرمافزار باید فردمحوری را تقویت کند؛ یعنی باید مخاطبان را به خودشان سرگرم و گوشهگیر کند.
🔸میبینیم که فعالین این شبکه به این نقطه رسیدهاند.
🔸اینستاگرام که تولید این تفکر است، باید لذتگرایی را نیز تقویت کند. یعنی مخاطبان باید به دنبال لذایذ، به خصوص لذایذ #جنسی و #جنسیتی و شیطانی باشند.
🔸سودگرایی هم در بحث تعداد #فالور و کلیک و اینها، بازار مکارهای به وجود آورده و لذا این بحث هم در اینستاگرام مشهود است.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net