📝#بخوانید | جایگاه نوروز در ادبیات فارسی
🎙دکتر محمود رنجبر، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان
🔸در آغاز اسلام مسلمانان به عید نوروز، همانند مهرگان و سایر اعیاد اهمیت ویژهای قائل شدند. حتی از طرف پادشاهان و امیرانی که از جانب خُلفای بغداد گماشته شده بودند، این اعیاد به رسمیت شناخته شد. یکی دیگر از علل توجه فوقالعاده به نوروز، تقارن جشنهایی هست که در زمانهی نوروز اتفاق میافتاد؛ همانند: پنجه کوچک، پنجه بزرگ، گاهَنبار ششم، زادروز زرتشت، ایام فروَردِگان و جشن سوری.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰ مدت زمان: ۵ دقیقه
#عید_نوروز
#سال1401
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| بررسی اجمالی نوروز در منظر روایات
🖋 محمدرضا امیدیزاده، پژوهشگر و نویسنده
🔸انسان هر چه را که دین فرموده باید نصب العین خود قرار دهد و هر چه که نهی فرموده است از آن اعراض کند، در این یادداشت سعی میشود بدون هیچ شائبهای از تعصب و تقلید کورکورانه، تنها به نظر دین اسلام با توجه به مبانی غرّاء شریعت به مسئله نوروز پرداخته شود.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#عید_نوروز
#سال1401
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید|نوروز باستانی در اندیشه اسلامی
🖋 سید محمدامین موسوی، پژوهشگر و نویسنده
🔸بزرگداشت نوروز در دین مبین اسلام و اندیشۀ اسلامی نه تنها مذموم نیست، بلکه خوب و راجح هم هست، علاوه بر اینکه رسومی مانند دید و بازدید که همان صلۀ رحم است؛ پوشیدن البسۀ نو و زیبا و نظافت که مورد تأیید احادیث هم هست و… که در نوروز وجود دارد، میتواند بر ارجحیت این رسم سنّتی دیرینه بیفزاید.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#عید_نوروز
#سال1401
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید|نوروز از دیدگاه فقهی؛ تأیید یا رد؟
🖋 محمد کرمی نیا، پژوهشگر و دانشجوی دکتری تخصصی کلام امامیه
🔸تأیید یا عدم تأیید نوروز از طریق روایات، کاری بس مشکل است؛ اگرچه میتوان از طریق تجمیع روایات مؤید نوروز، با همه ضعف سندیشان، اطمینان به تأیید نوروز و اصل صدور آنها پیدا کرد؛ روایاتی که خود به تنهایی به دلیل ضعیفبودن چنین اطمینانی را برای ما حاصل نمیکنند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#عید_نوروز
#سال1401
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| عید نوروز در اندیشه دینی اسلامی
🖋 مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی
🔸 قرآن کریم میفرماید: «هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را» در آیه ۵۰ سوره روم نیز می فرماید: «فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّـهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذلِکَ لَمُحْیِی الْمَوْتَىوَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر» به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده میکند؛ چنین کسی (که زمین مرده را زنده کرد) زندهکنندۀ مردگان (در قیامت) است؛ و او بر همه چیز تواناست.»
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#عید_نوروز
#سال1401
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
🔰 نوروز، عید زندگی است
(*قدرتِ فرهنگی و معنوی نوروز*)
✍مسلم گریوانی
هیچ عیدی به اندازه نوروز در متن زندگی مردم تجلی نکرده است!
عیدی که حتی لباسهای تنت را تغییر میدهد!
بلکه روزها قبل از تحویل سال نو، تو را به بازار میکشاند و رختهای کهنه را از تنت بیرون کرده و #لباس_نو در بَرت میکند.
نوروز، آنقدر نیرومند است که تمام اعضای خانه را نه صرف جارو زدن بلکه وادار به #خانه_تکانی میکند و هنوز تحویل سال نشده تمام فرشها را شستشو، تمام اتاقها را رُفتُ رو و خاکروبی میکند و از دل شلوغیهای زندگی و کارهای متراکم آخر سال، پای همه را به آرایشگاه میکشاند.
نوروز، عیدی است که این قدرت را دارد تا تمام دوستان، خویشان و بلکه همسایگانی را که مدتهاست یکدیگر را ندیده باشی بهم پیوند دهد.
عیدی که حتی اگر از کسی دلخور باشی، غرورت را میشکند، از ورای شکستن خورده شیشههای غرور، دستت را از جیبت بیرون میکشد :wave:و در دست طرف مقابل میگذارد و میفشرد!
نوروز، حتی به آدمهای بخیل و اهل رشک، نیز رحم نمیکند! این قدرت را دارد که دست خسیس را به جیب میبرد و عاشقانه به کودکان عیدی میدهد و خاطرات شیرین و ماندگاری را برای نونهالان رقم میزند.
نوروز، تمام تاجران و بازاریان را پیش از تحویل سال، به میز تدبیر و محاسبه دخل و خرج و برنامه ریزی بهتر می کشاند.
نوروز، نه فقط پیوند بین افراد و خانوادهها ایجاد میکند، بلکه پیوند آنها را از شهری به شهری بلکه کشوری دیگر میکشاند، سفره عشق و هفت سین میگستراند، و دورهمی عشق و شفقت پهن میکند و با آجیل و شیرینی و شکلات و ... نگاههای مهرآمیز آنها را به یکدیگر گره میزند.
وقتی از دور و از فراز به این عید نوروز مینگریم، می بینیم این عید، حامل فرهنگ و معنویتی است که می تواند روابط سرد امروز ما گرما ببخشد، به سرگرمیهای کاذب، و دورهمیهای توخالی و فضای مجازی که ما را از همدیگر دورتر میکند معنا و انرژی و روشنایی ببخشد.
این است که معتقدم #عید_نوروز، #عید_زندگی است!
این عید برازنده و شایسته ملت با فرهنگی چون ایران و ایرانیان است.
عید باستانی و فرهنگی و معنوی نوروز بر همه فارسی زبانان و ایرانیان مبارک باشد.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| تحلیلی درباره نوروز در اسلام
نوروز یا روزی نو؟
🖋 فاطمه پورحسن درزی، پژوهشگر و نویسنده
🔸 نوروزِ بعد از اسلام ذیل تحول اساسی بسیاری از خردهفرهنگهای حاکم بر سرزمین ایران، تغییر ماهیت بنیادین را تجربه کرده است؛ تا جایی که از جشنی برای بزرگداشت پادشاهان و تقدیم هدایایی از طرف رعیت به پادشاه، تبدیل شده است به آیینی مردمی برای احیای رابطه انسان با مبدأ هستی، بازنگری در عملکرد شخصی انسان در سال گذشته، تازهسازی روابط خویشاوندی و دوستانه، بازسازی و نوسازی منزل و محیط زندگی خانوادگی و حتی سازمانی.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۳ دقیقه
#عید_نوروز
#سال1401
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| انقلابیگری نامومنانه در تجربه سازمان مجاهدین خلق
💠 عواقب سیاستورزی عمل گرایانه
🖋دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸مجاهدین خلق همانند مارکسیتها بر این باور بودند که روحانیون و بازاریان، بورژوا هستند، در حالیکه سرمایه کار تشکیلاتی و مبارزاتیشان را از آنها دریافت میکردند. منطق آنها در تفسیر قرآن، تأویل مارکسیستی آیات بود. به عنوان مثال، میگفتند آیه «کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً» دلالت بر مرحله «اشتراک اوّلیّه» دارد که در مارکسیسم به آن اشاره شده است.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۶ دقیقه
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
🔴 روز جمهوری اسلامی
🖊 احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
«جمهوری اسلامی» یا «مردمسالاری دینی»، از بهترین مدلهای حکومت و حکمرانی است. همه مزایای حکومتهای دموکراتیک را در حوزه «مقبولیت» دارد و هیچیک از معایب آنها در حوزه «مشروعیت» را ندارد. هم از منطق معقولی در حوزه «مقبولیت» برخوردار است و هم از بنیانی مشروع و معقول در حوزه «مشروعیت». از نظر «کارآمدی» نیز مدل تحققیافته آن در ایران، بدون تردید از کارآمدترین اَشکال و انواع حکومت بوده است.
مردمسالاری دینی مدلی از حکومت است که هدف نهایی آنها نه تنها تربیت «شهروند خوب»؛ بلکه تربیت «انسان خوب» است. به همین دلیل، افزون بر تأمین امور دنیوی و رفاه و پیشرفت مادی، داعیه تعالی روحی و معنوی و تأمین سعادت اخروی مردمان را نیز دارد.
به اعتقاد بنده میتوان سطوحي از «مردمسالاري ديني» را عرضه کرد که حتی در جوامع غير اسلامي نيز قابليت اجرا را داشته باشد. یکی از معانی صدور جهانی انقلاب اسلامی همین است.
@Ahmadhoseinsharifi
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی
💠 برنامه بدون توقف
📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔸قسمت چهارم
👇👇👇👇👇👇👇👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
Part 04 @bedounetavaghof.mp3
16.1M
فایل کامل صوتی
💠 برنامه بدون توقف
📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔸 قسمت چهارم
⏰ مدت زمان: ۴۵ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| ترسیم پیشنیازهای تحقق شعار سال 1401؛
💠سرمایه اجتماعی و تولید دانشبنیان
🖋دکتر محسن ردادی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔸آنچه بیش از همه میتواند نخبگان را در وطن پاگیر کند، سرمایۀ اجتماعی است. سرمایۀ اجتماعی در اینجا به معنای وجود ارتباط اعتمادآمیز میان نخبگان و جامعه است. اگر ناخدایان تولید دانشبنیان، به کشور و جامعه دلبسته باشند، حتی در صورت کمبودهای مالی، حاضر هستند که بمانند و کار کنند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#دانش_بنیان
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| نبوت به مثابه افیونگر
💠 نگاهی به پروژه فکری عبدالکریم سروش در باب نبوت
🖋 علیرضا ملااحمدی؛ طلبه سطح ۴ و دانشجوی دکتری فلسفه تطبیقی
🔸 عبدالکریم سروش برای مشروعیتبخشی به عقلِ سوبژکیتوِ کانتی، ابتدا نیاز داشت «وحی» را از آن مرتبتِ قدسیاش به پایین بکشد. بنابراین به سراغ «نبوّت» رفت تا با قرائتی جدید، آن را از شأن قدسیاش تنزّل دهد و وجهِ خاکی و بشریاش را پررنگ کند. در نگاه سروش، «وحی» نه حقیقتی قدسی که حامل پیامی از عرش به فرش باشد، بلکه صرفاً یک «تجربه» است.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#عبدالکریم_سروش
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی
💠 برنامه بدون توقف
📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔸قسمت پنجم
👇👇👇👇👇👇👇👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
Part 05 @bedounetavaghof.mp3
12.88M
فایل کامل صوتی
💠 برنامه بدون توقف
📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔸 قسمت پنجم
⏰ مدت زمان: ۳۵ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝#بخوانید| معرفی کتاب «علم و دین» اثر ایان باربور
💠 ایان باربور نویسنده کتاب علم و دین
🖋 آفرین قائمی، دکترای معارف و استاد حوزه علمیه خواهران
🔸 مسائل تاریخی و معاصر، را در سال ۱۹۹۸م. منتشر ساخت. این کتاب به موضوع بررسی رابطه علم و دین میپردازد. کتاب دین و علم که تلفیق سنجیدهای است از دو کتاب مسائلی در باب علم و دین و دین در عصر علم، علاوه بر اینکه بر پژوهشهای علمی متأخر مشتمل است، پژوهشهای دینی و کلامی جدید و نیز رویکردهای نو در بررسی تاریخ ارتباط علم و دین را نیز مدنظر قرار داده است.
👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه
#علم
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
📝 #بخوانید | گفتگوی فکرت با دکتر عبدالکریمی؛
💠 جایگاه معنویت در انسان پس از انقلاب
🎙گفتگو با دکتر بیژن عبدالکریمی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی
🔰رویداد انقلاب اسلامی، حاصل ترکیب بیشمارِ عوامل تاریخی است؛ لذا چنین خطایی از جانب روشنفکران و جامعهشناسان ما میباشد که درکی فرایندی، ساختاری و تاریخی از رویداد انقلاب ندارند؛ بلکه درکی فردگرایانه، جزءگرایانه و غیرساختاری دارند، به همین دلیل به میدان آمده و به نحو اخلاقی با انقلاب برخورد میکنند.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#انقلاب_اسلامی
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی
💠 برنامه بدون توقف
📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔸قسمت ششم
👇👇👇👇👇👇👇👇
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
Part 06 @bedounetavaghof.mp3
14.86M
فایل کامل صوتی
💠 برنامه بدون توقف
📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔸 قسمت ششم
⏰ مدت زمان: ۴۱ دقیقه
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فکرت
#تیزر 💠الهیات انقلاب اسلامی 💢حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی، استاد تمام دانشگاه تهران ۱) آیا ا
📝 #بخوانید | گفتگوی فکرت پیرامون انقلاب اسلامی
💠 واکاوی الهیات انقلاب اسلامی
🎙گفتگو با دکتر محمدعلی عبداللهی، استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه تهران
🔰 انقلاب اسلامی ایران، مبتنی بر الهیاتی غیرسکولار است؛ اما الهیات لیبرال، الهیاتی سکولار و رها و آزاد میباشد؛ و بر طبق این نکته، انقلاب از اساس پدید آمد که جهان خدایی دارد و این خداوند برای اداره حیات و سعادت بشر، احکام، رهاورد و دستوراتی دارد، در حالی که الهیات لیبرال نوعی الهیات انحصارگرا میباشد.
👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید.
#انقلاب_اسلامی
#فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
#لایو
📱گفتگوی آنلاین #اینستاگرام
🔰 طلاب حوزه علوم دینی و مسئله امنیت اجتماعی
💢 آیا روحانیت، جایگاه اجتماعی خود را از دست داده است؟
(پیرامون اتفاق حرم امام رضا علیهالسلام)
با حضور:
حجتالاسلام مرتضی سعیدی؛ استاد حوزه و دانشگاه
دانیال بصیر؛ پژوهشگر و فعال رسانهای، سردبیر فکرت
⏰ زمان: چهارشنبه ۱۷فروردین؛ ساعت۲۱
💢 پخش از صفحه اینستاگرام فکرت
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روحانیت
#شهید_اصلانی
#فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net
May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ویدئو_نوشت
عدم تنافی علم و دین
💠 بسیاری از نظریات مطرح در روانشناسی رفتارگرا بر اصول فلسفۀ ماتریالیسم و انکار ماورای ماده مبتنی شده است، بهگونهای که تفسیرهای آن از پدیدههای روانی و راهحلهای آن برای مسائل مربوط، با مبانی ضروری دینی سازگار نیستند. چنین علومی غیردینی یا ضدّدینی نامیده میشوند.
📌 تماشا و دانلود باکیفیت از سایت آپارات
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
🆔 @fekrat_net
فکرت
#لایو 📱گفتگوی آنلاین #اینستاگرام 🔰 طلاب حوزه علوم دینی و مسئله امنیت اجتماعی 💢 آیا روحانیت، جایگا
#بازگویی
💢 گزیدهای از مطالب مطرح شده در #لایو با موضوع "طلاب حوزه علوم دینی و مسئله امنیت اجتماعی"
🔸 هویت روحانیت و طلبگی
هویت روحانیت یکی از محورهای صحبت لایو دیشب بود. آقای مرتضی سعیدی اذعان داشتند که طلبگی به عنوان یک شغل در جامعه شناخته نشده است. طبق قرآن، عدهای بهصورت واجب کفایی باید متولی دین و عقاید و مذهب مردم باشند به مانند بقیه ادیان که این مورد وجود دارد. نگاه عموم مردم به طلبه، بهعنوان بیکار است. ایشان استندآپ کمدی و خوانندگی شغل است اما طلبگی اینطور نیست. آقای دانیال بصیر نیز هویت طلبگی را با رویکرد حاکمیتی و رویکرد مردمی مطرح کردند و معتقد بودند کارگزاران حوزه، این هویت را خوب معرفی نکردند. به دانشجویان بعد از چند سال مهندس یا دکتر گفته میشود اما طلاب بعد از همه مشقتها، درس میخوانند اما هویتی پیدا نمیکنند. هویت طلبگی یعنی مبلّغان و هادیان دینی که باید این مهم تبیین شود.
🔹 آسیبشناسی مسئله
آقای سعیدی اشاره کردند که اگر میبینیم که عموم جوانان جامعه از هویت خودمان فاصله میگیرند مشکل این است که از روحانیت فاصله میگیرند. اگر دنبال این هستیم که جامعه هویت خود را حفظ کند، ارتباط با روحانیت باید حفظ شود و فاصلهها را باید حذف کنیم. سوال ایشان این بود که چرا رسانهها و صداوسیما از زندگانی و کارهای طلاب و حوزههای علمیه برنامه نمیسازند یا تبلیغی نمیکنند.
آقای دانیال بصیر نیز مطرح کردند که ذات رسانه، سلبریتیمحور است. برخی از طلاب ما هم وارد این محیط شده و سلبریتیزده میشود. ایشان تاکید کردند که نباید بگوییم قبل از انقلاب دینداری بیشتری بوده است. امروز قدرت رسانهها است که باعث دوری نسل جدید از روحانیت شدند. اگر گفتار و رفتار روحانیت یکی باشد، جذب مردم نیز اتفاق میافتد چنانچه وجود دارد.
🔸 راهکار افزایش امنیت اجتماعی
آقای سعیدی ریشهیابی برای عدم محبوبیت روحانیت در جامعه را مطرح کرده و خاطرنشان میکنند که برای ارتقای امنیت اجتماعی طلاب علوم دینی در جامعه، فرهنگسازی را راهحل میدانند و در طرف مقابل آقای بصیر راهکار را در این میداند که کشور ما که داعیه اسلامیبودن دارد باید در رفتار مسئولین و کارگزارانش نیز اسلامیبودن موجود باشد. اگر عدم مسئولیتپذیری و برخی اَعمال خلاف از سوی کسانی که چه لباس طلبگی دارند و چه ندارند مورد مواخذه قرار نگیرد و عدالت برقرار نباشد، مردم آن را از چشم روحانیت میبینند.
•┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈•
#روحانیت
#شهید_اصلانی
#فکرت
📌آدرس کانال؛
🆔 @fekrat_net