فکرت
🔘 #اختصاصی ا #یادداشت ✅ خشونت دینی ساخته و پرداخته ذهن بشر مهدی مولایی؛ پژوهشگر عرصه رسانه و فضای
#یادداشت | #اختصاصی
#بخش_اول
✅ خشونت دینی ساخته پرداخته ذهن بشری!
نویسنده: مهدی مولایی، پژوهشگر عرصه رسانه و فضای مجازی
▪️مردم همیشه در گفتوگوهایشان ابتدا میگویند: «البته هیچ کس مدعی نیست که دین، مسبب همۀ جنگها و خشونتها بوده» و بعد بقیهٔ گفتوگو را صرف تلاش برای اثبات این امر میکنند که در واقع همۀ آنها، تقصیر دین بوده است. این جملهای است از کارن آرمسترانگ، نویسنده، محقق و دینپژوه شهیر بریتانیایی.
▪️در سده اخیر به لطف گسترش رسانههای جمعی تصویری و صفحات زرد مجازی این باور در تفکر عمومی جهان مدرن، بطور گزارهای مبرهن و انکار ناپذیر شایع شده است که ادیان، علت تامه خشونتهای بزرگ تاریخاند.
▪️به ویژه بعد از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، با تکثیر فزاینده آثار پژوهشی، مقالات و کتب فراوان از جامعهشناسان و تاریخدانان و محققان عرصه ادیان مواجه هستیم که درحال کاوش مفهوم خشونت مذهبی و تلاش برای اثبات انفصال ناپذیری مفهوم «دین» از «خشونت» هستند.
▪️در عالم غرب، ایجاد تنفر عمیق نسبت به کشتارهای تحت عنوان دین، تبدیل به ابزاری مناسب شده برای مشروع و خوب جلوهدادن کشتار و کشتن تحت عنوان لیبرالدموکراسی. در واقع خشونت به نام مذهب، خطرناک و افراطی است و درمقابل، خشونت به نام دموکراسی و سکولاریسم، عقلانی و صلحجویانه! این گزاره که دین دائما خشونتزاست، بقدری در عالم مدرن واضح و سوالناپذیر تلقی میشود که ویلیام کاوانا در کتاب خود، آن را «اسطوره» مینامد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📱وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت
9.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 #اختصاصی ا #علامه_طباطبائی
✅ تشکیل پایگاه فکری تهاجمی را باید از علامه طباطبائی یاد بگیریم
▪️یکی از خصوصیّت جذاب، جهادِ فکریِ کمنظیرِ آقای طباطبائی در بحبوحهی تهاجم اندیشههای وارداتی و بیگانه است... هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری... این کتاب المیزان سرشار است از مسائل سیاسی و اجتماعی که... اینها امروز هم مسائلِ روزِ ما است؛ اینها در اختیار افراد قرار میگرفت.
▪️این پایگاه فکری تهاجمی را مرحوم آقای طباطبائی به وجود آورد؛ این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاههای فکری پُرکنندهی خلأها و دارای جنبهی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی.
🔻بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره بزرگداشت علامه طباطبائی. ۱۴۰۲/۸/۱۷
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #یادداشت ا #علامه_طباطبائی
✅ از علامه طباطبایی یاد بگیریم...
▪️مرحوم آقای طباطبائی (ره) توانست یک پایگاه فکری مستحکم با آرایش تهاجمی به وجود بیاورد؛ یعنی آن کسانی که با افکار ایشان آشنا میشدند، موضعشان در مقابل مارکسیسم و در مقابل افکار گوناگون موضع تدافعی نبود، موضع تهاجمی بود که یک نمونهاش همین کتابهای آقای مطهّری (رضوان الله علیه) است که مشاهده میکنید.
▪️این پایگاه فکری را آقای طباطبائی به وجود آورد؛ هم با اصول فلسفه و هم با بیانات تفسیری که این تفسیر، دریایی از معارف سیاسی و اجتماعی است. این، آن کاری است که به نظر من ماها باید این کار را از آقای طباطبائی یاد بگیریم: تشکیل پایگاههای فکری پُرکنندهی خلأها و دارای جنبهی تهاجم، نه موضع انفعالی و تدافعی. این، یک خصوصیّت که برای من خیلی جذّاب است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 #یادداشت ا #حیات_معقول
✅ فلسفه سیاسی حیات معقول
◾️علامه جعفری انسان معاصر را دچار یکسری مشکلات و معضلات وبحرانهای بعضا لاینحل میداند که اگر با طرحی فلسفی نتوان آن رانجات داد، دچار عواقب بسیار خطرناکی است ؛ اگرچه تاکنون نیز دچار دردهای بزرگی شده است، که هر یک به مصیبتی بزرگ برای زندگی بشر تبدیل شدهاند. وی دردهای بزرگی را که بشر امروز دچار شده، ناشی از حاکمیت نگرش و تفکر اومانیستی و مادی گرایانه بر زندگی بشرمی داند و آثار آن را بی معنی شدن جهان هستی، نگاه شی ءگونه انسان محور و انحصار حیات در حیات طبیعی و مادی و رفع نیازمندی های آن می داند.
◾️علامه جعفری ضمن نقد و نفی فلسفه های مادی، ضرورت داشتن نگرش فلسفی با جهت الهی برای حیات و زندگی را واضح و روشن می داند. به عقیده وی، باید در جامعه تعقل همگانی ایجاد کرد تا همیشه همه افراد جامعه، از افکار، اعمال و رفتارهای خود پرسش فلسفی داشته باشند و در عین حال بتوانند بدانها پاسخ معقول بدهند. فلسفه اصلی ضروری برای زندگی بشر است.
◾️ فلسفه، یعنی فکر، تأمل، اندیشیدن، واین امر همه شئون حیات آدمی و اصول زندگی انسان را در بر می گیرد.فلسفه به این معنی یک پیشرفت و حرکت در عمق و تحول، گردیدن وشدن است ؛ چون به طرح سؤالات اساسی پرداخته و اهتمام به پاسخ آنهاداشته ؛ در حالی که علوم تجربی امروزی، حرکت در عرض و سطح دارند ؛ اما فلسفه مبانی اصول عملی هر جامعه را شکل می دهد و بافرهنگ آن جامعه عجین شده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه فکرت| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🔘 #گفتگو ا #جنگ_شناختی
✅ تضعیف ارادهها در جنگ شناختی
دکتر علی نهاوندی، در نشست علمی مبانی فقهی جنگ شناختی:
◾️دشمن با ابزار رسانه بر اذهان عمومی حاکمیت دارد و جنگ شناختی به دنبال نابودی سرمایه اجتماعی است.جنگ شناختی پیشرفته ترین جنگی است که تمام جنبه های روانی و نظامی و .. را در خود دارد. این جنگ مبتنی بر جامعه بشری با ابزار هنر و رسانه و با هدف نابودی سرمایه اجتماعی است.
◾️جنگ شناختی نتیجه گرا و زمان بر نیست اما جنبه پیچیده ای دارد.میدان درگیری در جنگ شناختی سرزمین فکر و ذهن و ادراک مخاطب است. مشروعیت زدایی، اعتبار زدایی ، قداست زدایی، تضعیف اراده و دودستگی از اهداف این جنگ است که هدف نهایی آن نابودی سرمایه اجتماعی و ابزار آن رسانه است.
◾️رژیم صهیونیستی در طوفان الاقصی غافلگیر شد و در این ماجرا، حماس عملیات بزرگی انجام داد که هنوز تبعات آن ادامه دارد. نکته حائز اهمیت این که هژمونی رسانه ای جریان رقیب بسیار گسترده بود اما کشورهای عراق، یمن، لبنان و سوریه همگرایی بسیار خوبی در زمینه پوشش اخبار غزه با یکدیگر داشتند.
در جریان طوفان الاقصی کمپین آنلاین به زبان عربی و انگلیسی تشکیل شد و انعکاس اخبار سریع و خبرنگار آنلاین در برخی کشورها شکل گرفت.
◾️در اسلام در زمینه مواجه با دارالکفر مُدارا وجود ندارد، فلسطین جزو سرزمین هایی است که فتوحات اسلامی انجام شده و به دست مسلمانان افتاده است.براساس مبانی فقه، اسلام می تواند در برابر کفر مواجه رو در رو داشته باشد و مصداق مقابله به مثلی است که باید در برابر دشمن داشته باشیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت