فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مقاومتی به بلندای یک عمر
✍🏻امیرعباس شاهسواری
🔹امروز 18 مهرماه و نهم اکتبر سالروز اعدام ارنستو چهگوآرا در 39 سالگی است. چهگوآرا در آرژانتین متولد شد و از کودکی طعم فقر را در چهرههای آفتابسوخته و رنجدیده مردماش دید؛ او با هدف کمک به محرومان کشورش، وارد دانشکده پزشکی شد و وقتی فارغالتحصیل شد، تصمیم گرفت در 23 سالگی به کل آمریکای جنوبی برود و فقرایی که توان پرداخت هزینه پزشک را ندارند، درمان کند.
🔸او در این سفر بود که در پیله فردیت خود، دچار دگردیسی شد و منِ او، تبدیل به ما شد و به پرواز در آمد. ارنستو به این نتیجه رسید که فقر کشورهای آمریکای لاتین به علت تمامیتخواهی لیبرالیسم آمریکایی است؛ به این خاطر به گوآتمالا رفت و به دولت جاکوبوآربنز پیوست تا به دولتی مستحکم در برابر امپریالیسم جهانی کمک کند.
🔹ارنستو که زندگیاش را در مقاومت و مبارزه علیه آمریکا میدیدید، مستحکمتر از گذشته به مکزیک رفت و در این سفر با دو برادر یعنی رائول و فیدل کاسترو آشنا شد و یکی از بزرگترین انقلابهای دنیا را به همراه آنها در کوبا رقم زد و بعد از آن به کشور بولیوی رفت.
💢امروز در کافهها و ماگهای فراوانی در کشور خودمان شاهد عکسهای چهگوآرا با آن ژستهای مخصوص خود هستیم که این علاقه در ناخودآگاه جوانان ملتهای مختلف و حتی مسلمان ها به یک چریک کمونیست نه به خاطر عقاید او بلکه به خاطر علاقه او به رفع فقر و تبعیض و مبارزهجوییاش با آمریکاست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
تقیزاده - توسعه حاشیه خلیج فارس.mp3
10.51M
🔶مقاومت در محاصره توسعه حاشیه خلیج فارس
▪️اباصالح تقیزاده
انگلستان قرن 18 فهمید که گره جنگِ در غرب آسیا باز میشود 01:30
جنگ غرب آسیا، تعیینکننده نظم یک جهان 05:50
تولید جغرافیا، مقدمه ایجاد تنش است 08:20
تنشزدایی در منطقه یعنی خالیکردن دولتها از نیروی ملی 13:30
وجوه تمایز و اهداف متفاوت جنگ در غرب آسیا و اروپای شرقی 23:06
تفاوت کشورهای حاشیه خلیج فارس 31:00
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 تقابل با بازیگری هوشمند
👤حسین قربانیزواره؛
مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه جنگ هیبریدی
📍رژیم صهیونیستی بازیگر بسیار هوشمندی است که سعی میکند سه اصل گرانولبودن، فناورانهبودن و رباتیکبودن را در جنگهای خود به کار بندد.
🔥نظر شما چیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
📌 چرا اندیشکدههای ما با مقاومت نسبتی ندارند؟
✍🏻 علیرضا کمیلی
🔸 چند سال قبل رژیم موقت در بحرین همایشی تحت عنوان «کارگاه اقتصادی» برگزار کرد که عبارت از تجمیع ایدههای منطقهای در ایجاد نسبت بین رژیم با کشورهای منطقه بود. مثلا خط راهآهن منطقه خلیج به تلاویو یکی از آنها بود و بعداً طرح «IMEC» را نیز شنیدیم.
🔹 اساسا کارکرد «ایدههای منطقهای و کوریدوری» گرچه ممکن است قابل تحقق هم نباشند ولی اقل فایده آنها ایجاد احساس «وحدت عملی» و «جدیت و امید» در شعار همکاریهای منطقهای خصوصا در لایه منافع اقتصادی است. چیزی که از طرف جبهه مقاومت به دلیل غلبه نگاه امنیتی و نظامی کمتر شاهد آن هستیم.
🔸 البته مشکل اصلی فعالنشدن نقش «اندیشکدهها» در نسبت با نیازهای منطقهای مقاومت است. ما شدیداً نیازمند خارجکردن وحدت از ساحت همایش و شعار به ایدههای همکاری و شبکهسازی هستیم که در اینجا نقش ایدههای تحلیلگران معلوم میشود.
🔹 وقتی رهبری میگویند بر همه «فرض» است یعنی این! بعد از آن کارگاه اقتصاد رژیم تصمیم گرفتیم کارگاه «اقتصاد فلسطین» را برگزار کنیم ولی متاسفانه اندیشکدههای خودمان را خالی از توجه به این منطقه یافتیم!!
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
#محفل | #مقاومت_زندگی
▫️فکرت در امتداد پرونده مقاومت برای زندگی برگزار میکند:
🔶 از بحران تا پایداری
سیمای انسان مقاوم در دوران معاصر
با حضور:
👤 سید جواد طاهایی، پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی
📅 پنجشنبه؛ ۱۹ مهرماه
⏰ ساعت ۱۰
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @rasoul1414 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو_اختصاصی
🔰روشنفکری و مختصات ایران اسلامی
🎙روحالله اسلامی؛
🔹 جریان روشنفکری ایرانی، نسبتی که جریانهای فکری در اروپا با مسیحیت داشتند را سعی کردند در نسبت با یک دین متفاوت به نام اسلام اجرا نمایند. ضدیت با مسیحیت برای روشنفکرهای ما تعبیر به ضدیت با دین شد. یعنی در همان آغاز، تفاوت بین مصداق دین در فرهنگ اروپایی و مصداق دین در فرهنگ ایران که اسلام است، برای روشنفکران دغدغه نبود که به این تفاوت مصداق توجه کنند.
🔸 اسلام برخلاف مسیحیت از همان ابتدا به دنیا توجه داشته است؛ ما مهمترین بخش فقهمان، بخش معاملات است. معاملات راجع به چیست؟ تنظیم زندگی روزمره است. اما مسیحیت فقیرترین و ناچیزترین بخش تعالیم کلیسایی است که در واقع میشود گفت که چنین بحثی راجع به معاملات ندارد. دین اسلام با این مختصات، آیا نیاز دارد که با دنیا آشتی کند؟
➕برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
احمد حاجیصادقیان - یمن.mp3
7.18M
🔶نشست تبیینی در خصوص یمن
▪️احمد حاجی صادقی
چرا یمن جدیتر برای دفاع از فلسطین وارد شد؟ 02:04
استعمار انگلستان و یمن 08:00
یمن و جمع ادعای ناسیونالیسم عربی و اسلامگرایی 11:55
نقشآفرینی یمنیها در دفاع از فلسطین 14:40
یمنیها و ایرانیها 19:25
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
📮رسانه فکرت تقدیم میکند: 📽مستند «وجدانهای بیدار» روایتی از مبارزه جهانی دانشجویان با حضور: 🔸دکت
#اطلاعیه
❇️ به اطلاع مخاطبین گرامی میرساند، با توجه به استقبال علاقهمندان از مستند «وجدانهای بیدار» در صفحه یوتیوب فکرت، تماشای این مستند هماکنون در صفحه آپارات این رسانه نیز ممکن میباشد.
💯با تماشای "وجدانهای بیدار" به خمودگی نهاد دانشگاه در ایران پی برده و با پاسخ به سوالات مستند، برنده جایزه ویژه شوید!
{لینک صفحه آپارات}
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🎉🎊 سوالات مسابقه مستند «وجدانهای بیدار»
1️⃣ رویداد هفتم اکتبر چگونه خردهفرهنگهای ضداستعمار را در کنار یکدیگر وحدت بخشید؟
2️⃣ چرا خشونت عریان پلیس آمریکا در برخورد با حامیان فلسطین، مشروع جلوه داده میشود؟
3️⃣ این اعتراضات چه تاثیرات بلندمدتی را بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی آمریکا میگذارد؟
4️⃣ چرا روشنفکران ایرانی نمیتوانند موضع درستی در قبال این اعتراضات داشته باشند؟
❇️ شما میتوانید پاسخ سوالات را به آیدی ادمین ارسال کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
#گزارش_تصویری
📸 گفتگوی علمی با موضوع بررسی تمدنی پدیده مقاومت با حضور دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در رسانه فکرت برگزار شد. این نشست به واکاوی ایستادگی و حیات در مسیر مقاومت جوامع بشری میپردازد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
May 11
#محفل_شعر
📣 رسانه فکرت با همکاری گروه رسانهای رحیل به مناسبت وفات حضرت معصومه سلامالله علیها برگزار میکند:
◾️محفل شعر رَحیل معصوم
👤با حضور
عاطفه جوشقانیان
مهتا صانعی
نجمهسادات هاشمی
سمانه خلفزاده
رقیه خلفزاده
📅 سهشنبه ۲۴ مهر
⏰ ساعت ۱۳ تا ۱۵
🏛 بلوار بسیج، بعد از خیابان شهید تراب نجفزاده، موسسه رسانهای فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
کم حجم نجفی.mp3
13.64M
🔶 تمدنسازی از مسیر مقاومت
👤دکتر موسی نجفی
ریشه دوگانههای اندیشهای در غرب و شرق 01:30
اندیشه ترقی 04:34
دوگانهها غالبا در تقابل هم نیستند 05:45
آیا مقاومت را میتوان ذیل علوم سیاسی دانست؟ 15:20
دوگانه ترقی و تعالی 20:35
بزک رسانهای اسرائیل برای مقابله با جنایاتش 28:22
خودآگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی 36:20
کمک فروپاشی مارکسیست به آگاهی غرب 37:53
آیا بازسازی سنتهای گذشته قابل استفاده است؟ 44:40
جایگاه ما و تمدن غرب در تمدن نوین اسلامی 46:35
تقابل روح متعالی مقاومت با اندیشه ترقی 51:30
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گزارش_تصویری
📸 محفل علمی با موضوع بررسی سیمای انسان مقاوم در دوران معاصر با حضور سید جواد طاهایی پژوهشگر فلسفه و علوم اجتماعی در رسانه فکرت برگزار شد. این نشست به مساله پایداری در برابر بحران در عصر مدرنیته میپردازد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 حیات دوباره علوم انسانی در غرب
👤مهدی گلشنی؛
رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه شریف
📍امروزه در غرب علوم انسانی دوباره جایگاه ویژه پیدا کرده و بزرگان آن قائلند که تمام دانشجویان باید واحدهای علوم انسانی مخصوصا فلسفه را پاس کنند؛ اما این مساله در ایران جدی گرفته نمیشود.
🔥نظر شما چیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#گفتگو | #عصر_پرسش
هشتمین قسمت ویژهبرنامه «عصر پرسش» به همت رسانه فکرت برگزار میگردد:
🔶 موضوع | مقاومت مردمی؛
از گفتار تا عمل در بستر اجتماع
با حضور:
👤 علیرضا کمیلی
دبیر اتحادیه امت واحده و کنشگر اجتماعی
💢 مخاطبین گرامی میتوانند سوالات خودرا تا یک ساعت قبل از آغاز برنامه به این آیــدی ارسال نمایند تا از کارشناس برنامه پرسیده شود.
⏰ شنبه ۲۱ مهر، ساعت ۱۷
«بستر برگزاری برنامه: اسکایپ»
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
📌 دینستیزان و «مصادره راهبران دینی»
✍🏻 احمدحسین شریفی
🔸یکی از خیانتهای بزرگ دینستیزان از اواخر دوران قاجاریه تا زمان حاضر این بوده و هست که با سوء استفاده از جهل مردم و بیتفاوتی بسیاری از عالمان دینی، بزرگان عرفان و ادب و اخلاق ایرانی را که قرنها به عنوان راهبران دینی و اخلاقی و الگوهای عرفان و حکمت اسلامی شناخته میشدند، به عنوان مدافعان «می» و «شراب» و «همجنسبازی» و «لاابالیگری جنسی» و مخالفان «فقه» و «شریعت» و «مناسک دینی» و «حکومت دینی» و اخیراً نیز به عنوان «مخالفان قدیمی حجاب اجباری!» را معرفی کرده و می کنند!
🔹بزرگانی چون فردوسی و سعدی و مولوی و #حافظ در رأس این دستبردهای ناجوانمردانه بوده و هستند. فیالمثل مدتی است عدهای از دینستیزان با استناد به کتاب تاریخ ادبیات ایران، نوشته #ادوارد_براون، داستان خاکسپاری حافظ را چنین دینستیزانه بافیدهاند: «ﺭﻭﺯﯼ ﮐﻪ ﺣﺎﻓﻆ از دنیا میرود ﺑﺮﺧﯽ ﻣﺮﺩﻡ ﮐﻮﭼﻪ ﻭ ﺑﺎﺯار ﺑﻪ ﻓﺘﻮﺍﯼ ﻣﻔﺘﯽ ﺷﻬﺮ ﺷﯿﺮﺍﺯ ﺑﻪ ﺧﯿﺎﺑﺎﻥ میریزند ﻭ ﻣﺎﻧﻊ ﺩﻓﻦ ﺟﺴﺪ ﺷﺎﻋﺮ ﺩﺭ ﻣﺼﻼﯼ ﺷﻬﺮ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ، به این ﺩﻟﯿﻞ ﮐﻪ ﺍﻭ ﺷﺮﺍﺏﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺑﯽﺩﯾﻦ ﺑﻮﺩﻩ ﻭ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺤﻞ ﺩﻓﻦ ﺷﻮﺩ!
🔸ﻓﺮﻫﯿﺨﺘﮕﺎﻥ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻤﻨﺪﺍﻥ ﺷﻬﺮ ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭ ﺑﻪ ﻣﺨﺎﻟﻔﺖ برمیخیزند. ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺑﮕﻮ ﻣﮕﻮ ﻭ ﺟﺮّ ﻭ ﺑﺤﺚ ﺯﯾﺎﺩ، ﯾﮏ ﻧﻔﺮ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻣﯿﺎﻥ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎﺩ میدهد ﮐﻪ ﮐﺘﺎﺏ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﯿﺎﻭﺭﻧﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﻓﺎﻝ ﺑﮕﯿﺮﻧﺪ ﻫﺮ ﭼﻪ ﺁﻣﺪ ﺑﺪﺍﻥ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﮐﺘﺎﺏ ﺷﻌﺮ ﺭﺍ ﺩﺳﺖ ﮐﻮﺩﮐﯽ میدهند ﻭ ﺍﻭ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﺎﺯ میکند ﻭ ﺍﯾﻦ ﻏﺰﻝ ﻧﻤﺎﯾﺎﻥ میشود:
ﻋﯿﺐ ﺭﻧﺪﺍﻥ ﻣﮑﻦ ﺍﯼ ﺯﺍﻫﺪ ﭘﺎﮐﯿﺰﻩ ﺳﺮﺷﺖ
ﮐﻪ ﮔﻨﺎﻩ ﺩﮔﺮﺍﻥ ﺑﺮ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻧﻮﺷﺖ
ﻣﻦ ﺍﮔﺮ ﻧﯿﮑﻢ ﻭ ﮔﺮ ﺑﺪ ﺗﻮ ﺑﺮﻭ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎﺵ
ﻫﺮ ﮐﺴﯽ ﺁﻥ ﺩِﺭﻭَﺩ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﮐﺎﺭ ﮐﻪ ﮐﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﮐﺲ ﻃﺎﻟﺐ ﯾﺎﺭﻧﺪ ﭼﻪ ﻫﺸﯿﺎﺭ ﻭ ﭼﻪ ﻣﺴﺖ
ﻫﻤﻪ ﺟﺎ ﺧﺎﻧﻪ ﻋﺸﻖ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﻣﺴﺠﺪ ﭼﻪ ﮐﻨﺸﺖ
ﻫﻤﻪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺷﻌﺮ ﺣﯿﺮﺕ ﺯﺩﻩ میشوند ﻭ ﺳﺮﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺰﯾﺮ میافکنند. ﺑﺎﻻﺧﺮﻩ ﺩﻓﻦ پیکر حافظ انجام میشود ﻭ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﻟﺴﺎﻥ ﺍﻟﻐﯿﺐ ﻧﺎﻣﯿﺪﻩ ﺷﺪ ...»
🔹این در حالی که است که اولاً، در زمان وفات حافظ اساساً هنوز کتابی با عنوان «دیوان حافظ» وجود نداشته است! حافظ در زمان خود مجموعه اشعار و غزلیاتش را گردآوری نکرده بود؛ و بعدها یکی از شاگردانش به نام محمد گلندام با سختیهای فراوانی اقدام به این کار کرد. ثانیاً، مسأله تفأل به دیوان حافظ از مسائل متأخر است و در آن زمان اساساً چنین فرهنگی در میان عوام مردم وجود نداشته است؛ ثالثاً، هیچ مخالفتی با محل دفن حافظ وجود نداشته است؛ رابعاً، به دلیل جایگاه دینی و عرفانی و معنوی و قرآنی حافظ، جنازه او را در بهترین جای مصلای شهر دفن کردند؛
🔸خامساً، حافظ در زمان خودش از مفسران و حافظان قرآن و حدیث شناخته میشده است و نه بیدین و شرابخوار! و مخالف حجاب و ضد ولایت فقیه! شعر حافظ همه الهامات و حديث قدسى و لطايف حكمى و نكات قرآنى است؛ و سادساً، اساساً چنین دروغی در کتاب «تاریخ ادبیات ایران» ادوارد براون وجود ندارد! بلکه یک دروغ دیگری است که خود وی هم تصریح کرده است که از منبع نامعتبری آن را نقل می کند!
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب |ایتا | تلگرام | اینستاگرام |توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 رِندی در برابر ریاکاری
👤مرحوم باقر خلیلی؛
استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه
📍حافظ با استفاده از واژه رِند، به کسانی که زندگی خود را بر پایه تزویر و ریا بنا نهادند، اعتراض میکند؛ بنابراین این واژه در تقابل با زهد و معنویت نیست.
🔥نظر شما چیست؟
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر