eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️خداوند دین نازل کرده است. 🔹مفهومِ " دینِ بر ساخته ی انسان " نه تنها به صورت ضمنی بلکه آشکارا دلالت دارد براینکه خداوند هیچ دخالتی در تاسیس وتبیین آن ندارد. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1064 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️خداوند دین نازل کرده است. 🔹بنابر تعریف شبستری از دین، دیگر لازم نیست انسان در هر مسئله‌ای چه حقوق بشر ویا هر مسئله‌ای درجستجوی حکم خداوند باشد. 🔹انسان می‌تواند با رجوع به خرد جمعی احکام آن را بپذیرد و دغدعه محالفت با خدا را نداشته باشد. 🔹این نکته در آغاز ممکن است جذاب به نظر رسد ومشکل جناب شبستری وهمفکرانش را حل کند، اما نهایتا چنین برداشتی از دین به ضد خود تبدیل می‌شود،زیرا دینی که انسان می‌سازد تمام باورهایش از جمله باور به خدا، ساخته انسان خواهد بود. 🔹در این صورت " ساختن دین در ارتباط با خدا " و "خالص کردن دین برای خدا " چه معنایی می تواند داشته باشد؟ 🔹با توجه به تعریف شبستری از دین، " ساخت دین درارتباط با خدا " و "خالص کردن دین برای خدا " تنها به این معنا می‌تواند باشد که شخص اراده خداوند را به نحوی بداند ومطابق خواست واراده خداوند اجزا وعناصر دین را در نظر وعمل تنظیم کند. 🔹پرسش دشوار این است که انسان چگونه می‌تواند اراده خدا را در هرمسئله‌ای کشف کند؟ 🔹این همان پرسشی است که برای پاسخ به آن علم کلام،فقه واصول ودانش های مرتبط دیگر پدید آمده است. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1064 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️محافظه‌کاری علیه عقلانیت انقلابی 🔸تاکید قرآن بر «ایمان با دلیل» را باید پیش چشم داشت. 🔸ایمان را آن‌طور که رهبری معرفی می‌کنند، اگر درست شکل بگیرد، پایه و اساس حکومت اسلامی است، اما ایمان اگر بخواهد از روی تعصب باشد مشخص است که در دیگر عرصه‌ها این تعصب بیجا چه بلایی بر سر یک می‌آورد. ✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1067 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️محافظه‌کاری علیه عقلانیت انقلابی 🔸 در نقد این نظر که معمولا آن را از قول فرنگی‌ها نقل می‌کنند که «انسان هر عقیده‌ای را اتخاذ کند آن عقیده محترم است» به ماجرای حضرت‌ابراهیم(ع) و بت‌هایی که به‌جای خدا پرستیده می‌شدند، می‌پردازد: «این بت‌ها مورداحترام میلیون‌ها انسان هستند پس من هم به آنها احترام می‌گذارم. 🔸از نظر اسلام این کار اغراء به جهل است نه خدمت به آزادی.» این‌گونه است که از نظر شهید مطهری اسلام یک فرهنگ فعال در تفکر و اندیشه، آن هم در مهم‌ترین مباحث دارد. 🔸در این راه مهم‌ترین ویژگی‌های آزادی در تفکر را صراحت و عدم‌نفاق و پرهیز از فریبکاری می‌داند که شاید مهم‌ترین موضوع در رسانه‌های امروز به شمار ‌آید.«و لطیف است که قرآن روی فریب‌خوردگی تکیه می‌کند؛ فریب‌خوردن، غافل ماندن. دائما می‌خواهد مردم غافل نمانند، فریب نخورند، چشم‌شان را باز کنند. 🔸قرآن مطمئن است اگر مردم چشم باز کنند، نظر او تامین می‌شود و درست هم هست.» مشخص است برداشت‌های متفکرانه از قرآن در میان رهبران انقلاب اسلامی مانند آیت‌الله خامنه‌ای و شهید مطهری بسیار نزدیک است. 🔸این نزدیکی در تفکر و تعقل منشایی دارد و آن هم اصول و مبانی‌ای است که قرآن دراختیار این اندیشمندان قرآنی می‌گذارد. اما آیا این منحصر به تشخیص و ایمان قلبی است؟ 🔸«اگر تشخیص و ایمان قلبی و باور کافی بود، عمروعاص باید اول شیعه عالم باشد... عمروعاصی که درباره امام‌علی(ع) شعر می‌گوید و در دم احتضار در آن حساس‌ترین ساعت‌ها و لحظه‌هایی که برای ذهن یک انسان مطرح است، اظهار ندامت می‌کند... می‌گوید دینم را به دنیای معاویه فروختم، با علی که می‌دانستم حق است جنگیدم.» مشخص است در بیان رهبری ایمان و باور قلبی به حق کافی نیست و باید آن را ابراز و از آن دفاع کرد، باز این پرسش مطرح می‌شود که آیا چنین دینی در زمینه تفکر هم همین نظر را دارد؟ درمورد انتقاد چطور؟ ✍️نویسنده: حسین شهنی، روزنامه نگار 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1067 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش اول.mp3
9.86M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) ✅(بخش اول) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز می‌شود؛ تجربه‌ای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمی‌توان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد. 🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزاره‌های کلی را بدست می‌آوریم. 🔹استقراء یکی از قدیمی‎ترین راه‌ها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمی‌توان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» می‌باشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمی‌رساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطه‌هایی مانند مفروضات و نظریه‌ها هستند که آن‌ها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کرده‌ایم. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش دوم.mp3
5.52M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) ✅(بخش دوم) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز می‌شود؛ تجربه‌ای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمی‌توان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد. 🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزاره‌های کلی را بدست می‌آوریم. 🔹استقراء یکی از قدیمی‎ترین راه‌ها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمی‌توان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» می‌باشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمی‌رساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطه‌هایی مانند مفروضات و نظریه‌ها هستند که آن‌ها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کرده‌ایم. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
بخش سوم.mp3
3.15M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه چهارم، در سه بخش) ✅(بخش سوم) 🔰موضوع: اتکای مشاهدات بر نظریه‌ها 🔹علم، از تجربه مستقیم جهان خارج آغاز می‌شود؛ تجربه‌ای ناب و محض که ما در برابر آن منفعل هستیم و نمی‌توان در مقابل آن سازندگی داشت؛ بنابراین، کاملا حقیقی بوده و باید سائر موارد غیر تجربی را با ملاک علم مورد بررسی قرار داد. 🔹پس ما با استفاده از جمع مشاهدات خاص، گزاره‌های کلی را بدست می‌آوریم. 🔹استقراء یکی از قدیمی‎ترین راه‌ها برای درک جهان است، اما این، بدین معنا نیست که نمی‌توان استقراء انجام داد، بلکه این مباحث، در نقد «استقراءگرایی» می‌باشد؛ چراکه اولا استقراء، ما را به نتیجه قاطعی نمی‌رساند و ثانیا دارای ابهاماتی است؛ همچنین مشاهدات ما دارای واسطه‌هایی مانند مفروضات و نظریه‌ها هستند که آن‌ها را از فرهنگ علمی یا عرفی دریافت کرده‌ایم. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1058 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔶دو ویژگی تاریخ : 1️⃣ نثرِ شیوا، روشن و روشنگر، جذّاب و درخشان. همین ویژگی سبب شده است خواندن آن ملال آور نباشد، خوانندگان با شوق بیشتری آن را بخوانند. 2️⃣ راسل تنها به نقلِ آراء واَنظار اکتفا نکرده است بلکه با فیلسوفان مختلف وارد بحث وگفتگو شده است. ویژگی دوم را بعضی جزو محاسنِ تاریخ فلسفه راسل دانسته‏اند. 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️ راسل و ترجمه از سر تفنن 🔹سرل فیلسوف ذهن و زبان معاصر گفته است در سن ۱۸ سالگی با خواندن کتابِ تاریخِ به فلسفه علاقمند، سرانجام خواندن فلسفه را برگزیده است. 🔹 رییس جمهور اسبق گفته بود پس از خستگی از کار روزانه تاریخ فلسفه غرب راسل می‌خواند. 🔹در باب اهمیت و ارزشِ تاریخ فلسفه غرب راسل موافقان و مخالفان سخن بسیار گفته‌اند. 🔹راسل توانسته است با نثری پخته، روشن، جذاب و دلکش مخاطبِ خود را با آشنا کند. 🔹نکته مهم امّا این است که او چگونه و چه مقدار توانسته است ما را با فلسفه غرب آشنا کند؟ 🔹تاریخ فلسفه راسل توسط مترجم نامور نجف دریابندری که چند روزی است رُخ در نقابِ خاک کشیده است، به زبان فارسی درآمده است. 🔹گفته‌اند و نوشته‌اند که دریابندری زبان انگلیسی را به صورت خودآموز، فرا گرفته است، به نظر نگارنده این مسئله چندان اهمیتی ندارد، کارنامه فرد و آثار او مهم است. 🔹در روزگار ما تاریخ فلسفه را به صورت گروهی می‌نویسند و چه خوب کاری می‌کنند. 🔹این کار محاسن بسیاری دارد یکی از آنها این است که دقت و وثاقت کار را افزایش می‌دهد. 🔹من امّا از خواندنِ تاریخ فلسفه‌ای که یک نفر از آغاز تا انجام آن را نگاشته باشد بیشتر لذت می‌برم و از جهاتی آن را مخصوصا برای کسی که آموختن فلسفه را تازه اغاز کرده مفیدتر می‌دانم. ✍️نویسنده: محمدعلی عبداللهی 🔻برای مطالعه بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید: 🌐 http://fekrat.net/?p=1072 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه پنجم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
جلسه پنجم.mp3
14.07M
🔊 ♦️ و کاربرد‌های آن 🎙درسگفتار دکتر 🔻(جلسه پنجم) 🔰موضوع: ابطال‌گرایی 🔹مهم‌ترین شخصی که به عنوان یک ابطال‌گرا در دنیا مطرح است، «کال پوپر» می‌باشد. 🔹بدلیل ترجمه آثار وی در ایران، بسیاری از اساتید و دانشجویان گمان می‌کردند که ابطال‌گرایی، تنها معیار مهم در فلسفه علم جهان است. 🔹ابطال‌گرایی، اولین گرایش واقعی در فلسفه علم در قرن 20 است. 🔹آنان تجربه‌گرا بوده و مدافعان شدید علم‌اند، اما در صدد اصلاح دامنه علم نیز می‌باشند تا بسیاری از اشکالات وارده بر وارد نشود. 🔶ابطال‌گرایی دو چیز را می‌پذیرد: 1️⃣ طبق همان منطق صوری، امکان اثبات وجود نداشته و نمی‌توان از گزاره‌های کلی به گزاره‌های جزئی رسید؛ 2️⃣ مشاهدات جزئی ما، توسط نظریه‌هایی هدایت می‌شوند، اما این نظریه‌ها که در نگاه اول، حدس نام دارند، باید برای آن مویّدی پیدا شود. 🔻قسمت قبلی: 🆔 https://eitaa.com/fekrat_net/1076 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net