#بازتاب
🔶شریعت و عقلانیت
🖇گستره فقه تا کجاست؟
🎙مناظره استاد ابوالقاسم علیدوست و دکتر عبدالکریم سروش
🔹عبدالکریم سروش: فقه ما فقهی بریده از اخلاق است. قرنها شیعه و سنی این فقه را مبنای عمل خود قرار میدادند. بهصرف وجود نص و روایت، فتوا میدادند و گمان میکردند حتما عدالت در آن گنجانده شده است، اما در روزگار کنونی، دیگر نمیتوان به انسان مدرن گفت که اسلام خوب است، چون احکام اجاره و رهنش یا مجازاتهایش بر قوانین اروپا و آمریکا برتری دارد. با این اوصاف، چرا باید بهدنبال بسط و گسترش دادن چنین فقهی بود؟ گستره شریعت را نه از راه مراجعه به خود دین، بلکه باید براساس انتظار انسان از دین مشخص کرد.
🔸ابوالقاسم علیدوست: هیچگاه فقه و اخلاق با یکدیگر تضاد ندارند و اگر در جایی چنین ادعایی شود، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. وقتی از بسط و گسترش فقه صحبت میکنیم، منظورمان هواپیماسازی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت دیگران به اسلام نوشته نشده است. اگر بهعنوان دو مسلمان با یکدیگر گفتگو میکنیم، انتظارمان از شریعت را آیات و روایات معتبری که بیانگر مقاصد و اهداف شریعت هستند، مشخص خواهند کرد. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد.
🔸ابوالقاسم علیدوست: اگر گمان شود که مطلبی از دین با اخلاق ناسازگار است، یا آن گزاره اخلاقی نیست و یا دین درباره آن چنین حکمی نداده است. منظور از بسط و گسترش فقه، شیمی اسلامی و... نیست. احکام رهن، اجاره و... نیز لزوما برای دعوت به اسلام نوشته نشدهاند. در کنار انتظار انسان از دین، انتظار خالق از مخلوق نیز اهمیت دارد. انتظار ما مسلمانان از دین را آیات و روایات معتبری که بیانگر اهداف شریعت هستند، مشخص میکنند.
🎥 مشاهده فایل تصویری:
🌐 https://azad.im/table/140
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 مظلومیت مولفه وحدت
👤علیرضا کمیلی؛
دبیر اتحادیه امت واحده و کنشگر اجتماعی
📍هنوز در حوزههای ما کسانی هستند که درباره این بحث میکنند که میتوان واژه شهید را برای کشتهشدگان فلسطینی به کار برد؟ این در حالی است که بزرگترین پروژه نظری حوزه باید طبق دستور امام راحل، تشکیل امت واحده باشد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
فکرت
#متنخوانی | #اقتصاد_سیاسی ▫️رسانه فکرت برگزار میکند: 🔶 جمعخوانی اقتصاد سیاسی 🖇گفتگوی علمی با
#اطلاعیه
به استحضار علاقهمندان میرساند که اولین دوره «جمعخوانی اقتصاد سیاسی» به دلیل پارهای از مشکلات، از هفته آینده دوشنبهها بعد از نماز مغرب و عشا در خانه مصلحان برگزار خواهد شد.
علاقمندان میتوانند برای حضور در برنامه از طریق آیدی @Fekrat_Admin1 ثبتنام نمایند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔶 عصر نصرالله
🖇 گفتار اصحاب اندیشه در چهلم شهادت سید مقاومت
👤با حضور:
حسین کچویان، بیژن عبدالکریمی، سعید زیباکلام، مجید شاهحسینی، وحید یامینپور، پریسا نصرآبادی، سیدحسین شهرستانی و ...
🗓 دوشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱۸ تا ۲۱
🏛 تهران، خیابان سمیه، حوزه هنری، سالن سوره
🌐شرکت مجازی:
www.aparat.com/rcica.ir
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#اطلاعیه_پخش
برنامه پخش «محفل شعر رَحیل معصوم» در تلویزیون اینترنتی کتاب (Ketab.tv)
📅 دوشنبه ۱۴ آبان
⏰ ساعت ۱۸
♻️ این برنامه به همت رسانه فکرت و با همکاری گروه رسانهای رحیل در سالروز وفات حضرت معصومه سلامالله علیها برگزار شده است.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸ابتکار عمل چهلساله
✍🏻محمدحسین تسخیری
🔹دیروز سالگرد آخرین کنش سیاسی-امنیتی مردم همچون یک ابتکار عمل بود. بعد از واقعه تسخیر سفارت، کنشهای سیاسی-امنیتی توده مردم همواره مترصد دعوتی از سوی نیروهای رسمی بوده است. در دهه اخیر هم که دیگر کنشهای مردمی، یکسره فرهنگی شد. این ابتکار عمل چهل سال است که دیگر تکرار نشده و امروز تقریبا نسلهای مختلف هیچ خاطره و درکی از این ندارند که میتوانند شروعکننده یک داستان سیاسی-امنیتی باشند نه دنبالهروی آن.
🔸امروز وقتی ۱۳ آبان را اینطور روایت کنیم که یک عده شهروند معمولی، ۴۴۴ روز اتباع بزرگترین قدرت جهان را گروگان گرفتند، شاید حتی یک نفر در این ۸۰ میلیون، هوس نکند چنین کنشی را تکرار کند. منظورم تکرار واقعه تسخیر سفارت نیست که از قضا نسخه فیک کم نداشته، منظورم این است که در یک صحنه سیاسی-امنیتی (و نه صحنههای گرم و نرم فرهنگی)، بدون فراخوانی از سوی حاکمیت، کنشی را صورت دهد که دست حکومت را برتر از گذشته کند.
🔹ما در چند دهه اخیر همیشه ذیل امکانات نظام (اعم از امکانات مادی یا امکانات تحلیلی آن) حرکت کردهایم. این یعنی هر کنش تودهای یا باید با حمایت نظام انجام شود یا دستکم با تحلیل و دعوت از سوی نظام. تسخیر سفارت حاصل هیچکدام از این دو حالت نبود و به امکانات نظام «اضافه» کرد. همچنان که ۷ آکتبر، نه تصمیم نظام جمهوری اسلامی ایران بود نه برای آن آماده شده بود. ولی وقوع آن توسط یحیی، جمهوری اسلامی ایران را احیا کرد.
🔸آن درک محافظهکاری که کنشهای سیاسی-امنیتی را در طول این چهار دهه، تبدیل به منطقه ممنوعه کرده و این اعتماد بهنفس را از توده مردم گرفته که به این حوزه و تصمیماتی که میتوان در آن گرفت، فکر کنند، امروز مهمترین مانع برای توسعه قدرت جمهوری اسلامی در جنگی است که موجودیت ما را هدف گرفته.
🔹باید به کارهایی فکر کرد که این ساختار محافظهکار و کرخت، یا نمیتواند یا نمیخواهد و یا حتی درست نیست که انجام دهد. ولی انجام آن توسط یک جمع مردمی، هم ممکن است هم موجه.
🔎#بازتاباندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 چرا فیلتر شدیم..؟
👤علیرضا حدیدی؛
کارشناس ارشد مهندسی نرمافزار و استاد کامپیوتر
📍هنوز مهمترین مساله در حوزه فیلترینگ، عدم شفافیت چرایی و چگونگی آن برای اقشار مختلف جامعه است؛ این عدم شفافیت و واکنشی عملکردن مسئولین، مردم را عصبانی میکند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#سرمقاله| #هویت_نوجوان
🔰 ما و نوجوانی که نمیشناسیم؛
🖇 جستوجو برای هویتی گمشده
✍🏻 رسول لطفی؛
سردبیر رسانه فکرت
📍نوجوان امروزی با چالشهای بزرگی روبهروست، چالشهایی که شاید پیشینیانش هرگز تجربه نکردهاند. در عصر تغییرات سریع، تحولات فرهنگی، فشار رسانههای اجتماعی و هجوم بیامان اطلاعات، «هویت» برای نوجوان ایرانی به مسیری پرپیچ و خم و مبهم تبدیل شده است. هویت او در جایی بین سنتها و ارزشهای دیرین و جاذبههای فرهنگ مدرن در نوسان است؛ در یک بلاتکلیفی وجودی به سر میبرد و نمیداند کدام مسیر را انتخاب کند. جنبش نیتها (NEET)، در این بستر، گواهی روشنی بر این بلاتکلیفی است!
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸نوجوان امروز، برخلاف نسلهای گذشته، مرزهای فرهنگی و هویتی مشخصی ندارد. او هم در دل فرهنگی اصیل و بومی رشد میکند و هم در معرض بمباران بیپایان اطلاعات و مفاهیمی قرار دارد که هر کدام سعی در تعریف او و هویتش دارند. در دنیای امروز، نوجوانان در فضایی از تصاویر متضاد و روایتهای متعارض رشد میکنند که میتواند آنها را به شدت نسبت به هویت ملی، فرهنگی و حتی دینیشان دچار سردرگمی کند. در واقع، نوجوانی که درگیر انتخاب بین این ارزشها و هویتها است، به نوعی در میانهی یک جنگ شناختی گسترده قرار گرفته است.
🔹درست است که پس از رخدادهای ۱۴۰۱، نگاه جامعه به نوجوانان جدیتر شد و جامعه با زوایای تازهای از نقش این نسل آشنا گردید، اما همچنان در فهم هویت پیچیده و پویای آنها دچار ابهامیم. فقدان یک شناخت دقیق از آنها، نه تنها مانع از شکلگیری هویت واقعیشان میشود، بلکه موجب انزوای بیشتر و احساس بیتعلقیشان در جامعه میگردد. شناخت نوجوان امروزی تنها به معنای درک دغدغهها و علاقههای او نیست؛ بلکه نیازمند همدلی و فهمی عمیقتر از پیچیدگیهای دنیای اوست.
🔸باید ببینیم چه عواملی در شکلگیری هویت او نقش دارند، چگونه با فشارها و توقعات اجتماعی کنار میآید و چگونه امید و آینده خود را ترسیم میکند. فهم درست از هویت او میتواند پایههای امید و باور به جامعه را در دل او شکل دهد. ما در این مسیر به مرحلهای رسیدهایم که لازم است نگاهی نو به هویت نوجوان داشته باشیم؛ نگاهی که فراتر از کلیشههای سنتی و مدرن باشد و به ما این امکان را بدهد که زوایای پنهان و عمیقتری از این مقوله را کشف کنیم.
🔹نوجوانان امروز در فضایی قرار دارند که تحت تأثیر دوگانههای قدیمی - روایتهای فرهنگی و سنتی از یک سو و روایتهای مدرن و جهانی از سوی دیگر - شکل گرفتهاند. این دوگانه، غالباً به ما اجازه نمیدهد تا به درک واقعی و عمیقی از زندگی، احساسات و چالشهای آنان برسیم. در امتداد پرونده « واکاوی امید اجتماعی» فکرت، ما به دنبال کشف روایت سومی از هویت نوجوان هستیم. روایتی که بتواند به ما بگوید چگونه نوجوان ایرانی میتواند در میانهی این فشارها و تضادها، به امیدی پایدار و واقعی دست یابد.
🔸این روایت باید عمیقتر از الگوهای سنتی و مدرن باشد و در عوض، به ما کمک کند تا درک کنیم هویت نوجوان یک ساختار پویا و متغیر است که تحت تأثیر شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بهروز میشود. میخواهیم از مرزهای کلیشهای عبور کنیم و به یک فهم جامع و تازه از نوجوانان دست یابیم؛ فهمی که به ما این امکان را بدهد تا در کنار آنها بایستیم، صدای آنها را بشنویم و به آیندهای که خودشان برای خود میسازند، امیدوار باشیم.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
هدایت شده از استاد محمدحسین فرجنژاد
سلسله جلسات
«#به_روایت_سینما»
با موضوع: «نگرش راهبردی و جریان شناسانه به سینمای غرب»
📌 این هفته به بهانه:
فیلم سینمایی
JOKER
قسمت ۱ و۲
📌با حضور استاد:
دکتر محمد حسنی
📌زمان برگزاری:
#سه_شنبه ۱۵ آبان ماه
۱۴:۳۰ تا ۱۷:۳۰
📌مکان برگزاری:
پردیسان، بلوار شهیدان تقوی، تقاطع خیابان آقامحمدی،جنب پوشاک فرخنده، موسسه شناخت، طبقه اول، واحد۲، سالن آموزش
✍ جهت حضور در این برنامه تا ساعت ۱۱ روز سه شنبه به آیدی @Kargaranebrahim اطلاع داده شود.
#موسسه_استاد_فرج_نژاد
#موسسه_شناخت
#انجمن_سواد_رسانه_طلاب
#فکرت
📲مؤسسه فرهنگی رسانهای استاد محمدحسین فرجنژاد:
📝 @FarajNezhad110
1403.08.07 نشست عصر دیجیتال.نقد کتاب دولت مجازی (Stitched Clip).mp3
29.31M
🔶نسبت دولت با عصر دیجیتال و فضای مجازی
👤دکتر فرزانه
تفاوت ساخت ایدئولوژیک و تنولوژیک 03:00
مفهوم نئولیبرالیسم 09:00
دولت مجازی 14:00
👤دکتر ضیاییپور
نکات مثبت کتاب دولت مجازی 14:30
نقد کتاب دولت مجازی 27:50
پیشداوری محقق در کتاب 29:25
فضای مجازی و نظام سرمایهداری 37:00
فقدان مطالعات تطبیقی و جهانی 45:00
🖇جمعبندی
مرکز ملی فضای مجازی و مصوبات آن 49:00
نقطه ویژه تغییر در مقوله مجازی 01:00:30
نادیدهگرفتن الزامات حکمرانی جامعه 01:04:10
عدم ارائه راهکار به نظامات اجرائی 01:13:20
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#گفتگو| #نشست
🔰 محاسبات دگراندیشانه
🎙وحید سهیلی و احسان فرزانه؛
🔸علوم اجتماعی محاسباتی، صرفاً آمارگیری یا ریختن اطلاعات در یک برنامه محاسبهای و آماری نیست.در واقع تجزیه و تحلیل دادههای مشاهداتی در مقیاس وب، آزمایشهای آزمایشگاهی مجازی و مدل سازی محاسباتی است که یک پشتوانه معرفت شناختی و جهان شناختی ویژه دارد و آن هم نگاه طبیعت انگارانه، نگاه محاسباتی به جامعه و هستی است.
🔹از سوی دیگر اگر اقتصاد کلاسیک برای جامعه سرمایهداری بود، علوم اجتماعی محاسباتی، علم ناظر به نظام سرمایهداری متأخر یا نئولیبرالیسم است. در علوم اجتماعی محاسباتی وقتی که کسی دارد دادهکاوی میکند، این دادهها، دادههای تصادفی نیستند بلکه دارد دادهها را یک صورت بندی ویژه میکند. کدام صورت بندی؟ صورت بندی که در واقع متناسب با منافع گروههای قدرت، منافع گروههای حاکم در نظام سرمایهداری و در واقع نئولیبرالیسم است.
➕برای مطالعه کامل این گفتگو اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام| تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 صدرِ مطالبات مردم؛
👤محمد محمدینیا؛
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📍این کلیشه که حذف فیلترینگ جزو نیازها و دغدغههای اولیه مردم است، مربوط به شیوه مدیریتی است که میخواهد بر مطالبات و مشکلات دیگر اقتصادی و سیاسی سرپوش بگذارد.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#نشست|#آینه_جادو
رسانه فکرت با همکاری پایگاه اشراق برگزار میکند:
💎 آینه جادو
سلسله نشستهای تخصصی سینمای ایران و جهان
♨️ قسمت اول: نقد فیلم «تاریکترین ساعت» Darkest Hour
با حضور:
👤 محمدرضا نصیری
منتقد سینما و کارشناس ارشد علوم سیاسی
📅 چهارشنبه ۱۶ آبان
⏰ ساعت ۱۴:۳۰
🏛 قم، خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ١۷،سالن سینمای اشراق
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فکرت
#بازتاب|#فرهنگ_عمومی 🔰فرهنگ عمومی ما 🖇بررسی کارنامه فرهنگی جمهوری اسلامی در چهاردهه 📌 کارشناسان فر
2️⃣ مدیریت الگوهای فرهنگی
♦️حسن بنیانیان
🔸متاسفانه به دلایلی هنوز در کشور ما یک مدیریت عالمانهای در خصوص فرهنگ شکل نگرفته است و بر اساس مطالعات پراکندهای که در این سالها توسط مراکز مختلف و بر اساس سلایق مختلف شکل گرفته و برخی پایان نامهها و رسالههای دانشجویی که در این باب نوشته شده مدیریت صورت میگیرد.
🔹در واقع آنچه که نیاز به مدیریت دارد، خود فرهنگ نیست، چون خود فرهنگ شامل اعتقادات، الگوها و ارزشهای رفتاری است و برای ما تغییرات اینها مهم است و وقتی این معنا را پذیرفتیم که میخواهیم تغییرات فرهنگ را مدیریت کنیم، این سوال پیش میآید که تغییرات باورها، ارزشها و الگوهای رفتاری جامعه از کجا نشات میگیرد؟ شش عامل وجود دارد که فقط دو مورد از آن را میشود مدیریت کرد.
🔸اولین عامل مداخلات آگاهانهای است که افراد به عنوان عناصر فرهنگی انجام میدهند. تلاش این است که یک آموزشی به مخاطب داده شود تا آن آموزش به باور و رفتار بیانجامد. مثلا به نوجوان خود با دادن کتاب، آموزشی جهت افزایش اعتقادات و قیامت باوری میدهید که درنتیجه آن باورهایش تقویت شده و منجر به نماز خواندن او شود. بخش دوم تغییرات فرهنگی پیامدهای باقی فعالیتهای سیاسی و اقتصادی است که در جامعه شکل میگیرد.
🔹عامل دیگری که در تغییرات فرهنگی وجود دارد، از اراده ما خارج است. مثلا ویروس کرونا وارد کشور میشود، برخی شهرها دچار سیل میشوند، مهاجرت از روستا به شهرها اتفاق میافتد و همه اینها در باورها و رفتارهای مردم تغییر ایجاد میکند، ولی ارادی نیست که بشود آنها را مدیریت کرد.
🔸عامل دیگر موضوع جهانی شدن است یعنی شما در اتاق خودتان نشسته اید و همزمان با نفرات متعددی در سراسر جهان در ارتباطید. عامل دیگر بحث تهاجم فرهنگی است واین ویژه جمهوری اسلامی شکل گرفته است. علاوه بر اینها یک اتفاقاتی نیز روی علم، تکنولوژی در سطح دنیا میافتد که ما هم تحت تاثیر آن قرار میگیریم.
🔹بر روی دو مورد از اینها ما میتوانیم مداخله و مدیریت کنیم؛ یکی اثربخشی فعالیتهای آگاهانه فرهنگی است و دیگری اینکه ما پیامدهای فرهنگی فعالیتهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و... را شناسایی کنیم و به شکل مثبت در جامعه تبدیل کنیم. مدیریت باقی موارد از دست ما خارج است.
➕ متن کامل این گفتگو را اینجا بخوانید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام |اینستاگرام|توییتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ|#گفتگو
🎞 رابطه مقاومت و پیشرفت
👤موسی نجفی؛
رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
📍زمانی ما میتوانیم از دوگانههایی مثل مقاومت و زندگی بیرون بیاییم که از ذات تفکر مدرن یعنی مولفه پیشرفت فاصله بگیریم و به سراغ ملاک اختصاصی «تعالی» برویم که بالاتر از ترقی است.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب|ایتا|تلگرام|اینستاگرام|تویتر
#بازتاب
🔶سمپوزیوم پداگوژی صلح بر اساس ایده مقاوم
با حضور
👤 دکتر بختیار شعبانی؛
👤استاد علیرضا شفاه؛
👤دکتر رقیه فاضل؛
👤دکتر علی قربانی؛
👤دکتر سیدعلی متولی؛
🗓 چهارشنبه ۱۶ آبان ساعت ۱۳:۳۰
🏛تالار دکتر کوهستانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد
🌐حضور مجازی:
https://vroom.um.ac.ir/eplscm
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
1403.08.07 استاد منتظمی.mp3
36.27M
🔸خطای محاسباتی در نظم جهانی
👤 غلامرضا منتظمی
لزوم تخصص رسانهای 01:57
تاثیرات انقلاب در جهان 06:10
مرگ و زندگی در نبرد فعلی 13:33
تجربیات دفاع مقدس 22:00
تخریب دین در غرب 33:00
کنشگری رسانهای در تقابل با غرب 45:00
نظامات رسانهای حاکم بر اسرائیل 50:00
نقش دشمن در اغتشاشات 01:08:13
مهارتهای رسانهای غرب 01:24:00
جمعبندی بحث جنگ در غزه 01:33:18
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
34.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥او نمرده است...
❇️ چهلمین روز شهادت سیدحسن نصرالله
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#بازتاب| #هویت_نوجوان
🔶 چالشهای هویتی نوجوان در شبکههای اجتماعی
👤با حضور:
دکتر عبدالوحید داودی؛ رئیس سازمان نظام روانشناسی استان قم
🕰 پنجشنبه ۱۷ آبان ماه ساعت ۱۶
🏛 قم، خیابان شاهد، مجتمع فرهنگی نور
🌐ثبتنام از طریق:
🆔 @adminmonada
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
#یادداشت
🔰 فلسفۀ مقاومت در روزگارِ توسعهیافتگی-وابستگی
✍🏻محمدرضا قائمینیک؛
عضو هیئت علمی دانشکده علوم اسلامی رضوی
📍با حذف ساحات مابعدالطبیعی از زمان و انحصار زمان به قلمروِ سوژۀ انسانی، زمان منحصر به مقولهای کمّی و قابل محاسبه و کنترل برای انسان شد. زمان، شرط پدیدارهای سوژۀ کانتی است. در اینجا دیگر نه خبری از زمان لطیف و الطف است و نه وجود، مقدم بر زمان معنایی دارد، بلکه زمان، به همراه انسان، قدیم است. به تبع این درک از زمان، تاریخ نیز منحصر به تاریخ کمّی میگردد. در این لحظه است که ایدۀ ترقی بهعنوان هستۀ اصلی نظریات و فلسفههای تاریخ غربِ مدرن در سدۀ هجده و نوزده سربر میآورد؛ ایدهای که با بسط منطقِ علوم طبیعی مدرن به قلمرو تاریخ، هم آغاز، هم میانه و هم پایان تاریخ را قابل محاسبه با سنجههای کمّی میداند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
🔸با حذف ساحت مابعدالطبیعی از زمان و انحصار آن به زمانِ کمّی، تنوع و تکثر جوامع در تاریخ، لاجرم به تقدم و تاخر نسبت به پایانِ تاریخ متوقف میشود. این درک از زمان و تاریخ، لاجرم جوامع را نسبت به نقطۀ پایان، بر اساس شاخصههای کمّی میسنجد و ارزیابی میکند. جوامع توسعهیافته، پیشرانِ نقطۀ پایانِ تاریخ و معیار سنجههای توسعهیافتگی در تاریخاند و جوامع متکثر دیگر، بر اساس آناتِ متغیر تاریخِ کمّی و سنجههای قابل محاسبه، در مسیر توسعهیافتگیاند.
🔹با حذف ساحتِ مابعدالطبیعیِ زمان و تاریخ و کلِ هستی و انحصار آن به ساحت ایندنیایی، تکثر و تنوع جوامع ناگزیر در رابطۀ متضاد و متضایفِ توسعهیافتگی-وابستگی قابل توضیح است. در تاریخِ تکساحتی و فاقد ابعاد مابعدالطبیعی، یا بایستی هرگونه تکثر و تنوع جوامع را منکر شد و یا ناگزیر، بایستی این تکثر و تنوع را در رابطۀ توسعهیافتگی-وابستگی توضیح داد.
🔸با لحاظ ضرورتِ تاریخی که با جایگزینیِ فلسفۀ تاریخ بهجای مابعدالطبیعۀ سنتی، تبدیل به عاملِ هستیبخش جهان معاصر شده است، راه گریزی از این ضرورت، مگر با پذیرشِ عدم و حذف از تاریخ بشری، وجود ندارد. امتناع از این ضرورتِ تاریخی، بهمعنای پذیرفتنِ امتناع اندیشیدن است. ساکنین جهانِ سنت، «امتناع اندیشه» در جهانِ مدرن دارند و بلکه ممتنعالوجودند و یا در بهترین حالت، تاریخ، مادامی که به منطقِ وحیانیِ سنت مقید بماند، در «مسیر» زوال و انحطاط است و بهمیزانی که از این اندیشۀ سنتی، گسست مییابد، در مسیر ترقیِ تاریخی قرار میگیرد.
🔹پذیرشِ مخاطرۀ استقلال، اگرچه از منظرِ تاریخ توسعهیافتگی-وابستگی، عینِ مرگ و نیستی و نابودی است، اما شکل دیگری از تاریخ و توجه مجدد به ابعاد مابعدالطبیعی زمان و تاریخ، امکانهای متعددی را برای انسان میگشاید. در این جهان، توسعه و پیشرفت، تشدید وابستگی نیست، بلکه گسترشِ استقلال است. وابستگی در این جهانی که طبیعت و مابعدالطبیعه در ارتباط با یکدیگر شکل میگیرند، عینِ وابستگی به مابعدالطبیعه است و بنابراین پیشرفتِ آن، گسترشِ «استقلال از وابستگی به ایندنیا» است.
🔸با این مقدمات شاید بتوان دریافت که استقلال و مقاومت، در جهانیِ که ضرورتِ تاریخی آن، عینِ وابستگی-توسعهیافتگی است، همراه با مخاطرات مرگ و زندگی یا هستی و نیستی خواهد بود. مقاومت، وجه بنیادین و هستیشناختیِ انسانها و جوامعی است که مخاطرۀ گسست از جهانِ توسعهیافتگی-وابستگی را پذیرفتهاند و سودای تحقق تاریخی دیگر را دارند؛ تاریخی که مسیر ایندنیایِ آن، گسسته از عوالم قبل و بعدش، معنادار نیست.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام | تویتر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا