هدایت شده از محسن قنبریان
⁉️ چرا دیگر ۱۹ دی " آفریده" نمی شود؟
• ۱۷دی۵۶ وقتی مقاله روزنامه اطلاعات در سالگرد کشف حجاب، روحانیت را کنار کمونیستها، مخالف توسعه ایران قرار داد و به امام خمینی توهین کرد، خیزشی از سر غیرت دینی نسبت به مرجعیت رخ داد که سلسله جنبانِ تکانه های بعد شد و به ۲۲بهمن رسید!
❗️ در سال جاری در کنار حوادث جانکاه غزه و لبنان، ترور سران مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، اسرائیل رسما دو تن از مراجع شیعه (آیت الله خامنه ای و سیستانی) را تهدید به ترور کرد؛ اما اتفاقی از جنس ۱۹دی۵۶ رقم نخورد؛ نه در حوزه، نه در قم، نه بالتبع در کشور!
• شاید عده ای به افول جایگاه روحانیت و مانند آن ربطش دهند!
اما اقلا در مقیاسِ مقابله با اسرائیل و در درون خود حوزه چنین تحلیلی بیشتر خلاف واقع است!
❓ پس کمبود کجاست؟!
❗️"نداشتن پیوست اجتماعی مقاومت"!
• همانطور که دیگر واقعه گوهرشاد تکرار نمی شود و متشرعان، مقابله با کشف حجاب را "فقط" از حاکمیت طلب می کنند؛ ۱۹ دی هم در آن خاستگاه، "تجدید" نمی شود و فقط سالگرد همان۵۶، "یادبود" می شود!
با بزرگان حوزه هم که حرف بزنی این حرف ها را می شنوی: "رهبری هرچه صلاح بداند!" "درباره نوع و اندازه مواجهه با اسرائیل، نظام حکمرانی تصمیم می گیرد!"...
لذا به بیانیه یا حداکثر مطالبه وعده صادق پس از نماز جمعه بسنده می شود!
• هیچ یک از اینها "جنبش اجتماعی" ۱۹دی۵۶ نیست، "مراسم" و "کلیشه" است!
تا مقاومت، "پیوست اجتماعی" و "عرصه خلّاق" نیابد؛ تا "نهاد اجتماعی" در کنار "سازمان حکومتی" جای درست خود -غیر از تکبیرگویی- نیابد؛ مثل آن ۱۹دی تولید نمی شود!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
19.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 نیازسنجی، لازمه امتداد علوم دینی
👤شیخ علی فرحانی؛
استاد سطوح عالی حوزه علمیه
📍عدم امتداد مبانی حوزوی و دینی در علوم دانشگاهی بخاطر ضعف این مبانی نیست بلکه بخاطر عدم ضرب اینها در نیازهای واقعی جامعه است که دانشگاهیان به طور مستقیم با آنها مواجه هستند.
بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
فکرت
رسانه فکرت با مشارکت کتابفروشی آستان قدس رضوی برگزار میکند: 💎 آینه جادو سلسله نشستهای تخصصی سینما
#یادآوری
♨️ نقد فیلم انیمیشن ربات وحشی
🖇به کارگردانی کریس سندرز بر اساس رمان پیتر براون
👤ارائهدهنده: خانم الههسادات شفیعی؛
👤دبیرنشست: محمدرضا نصیری.
📅 چهارشنبه ۱۹ دیماه
⏰ ساعت ۱۵/۳۰
🏛 مکان: ابتدای خیابان صفائیه، فروشگاه کتاب آستان قدس رضوی.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
🔶تبیین، تبلیغ نیست!
🖌حمیدرضا فتحی
✔️ چند صباحی است که نحوه اقدام موثر در حوزه افکار عمومی و به تبع آن، تبیین به عنوان یکی از موضوعات دارای اولویت در برخی از محافل جبهه انقلاب مورد تأمل واقع شده است. اما تبیین چیست؟ قبل از پاسخ به این پرسش باید گفت: از جمله گامهای اولیه در شناخت یک مفهوم، تحقیق پیرامون حدود سلبی آن مفهوم است؛ پس پیش از پاسخ به پرسش"تبیین چیست؟" میتوان به پرسش "تبیین چه نیست؟" پرداخت و از این رهگذر به مختصات مفهوم تبیین نزدیک شد.
✔️پرواضح است امروزه تبلیغ در معنای مرسوم خود از کارامدی لازم برخوردار نیست؛ تبلیغ در معنای معمول خود نتوانسته نیازهای فوری و ضروری افکار عمومی جامعه امروزی را که در مواجهه با حملات ترکیبی ناجوانمردانه است برطرف نماید به نحوی که گرههای ذهنی متعددی که طی سالیان متمادی به دلیل ضعف عناصر داخلی و تلاشهای دشمن خارجی و رسانه های آنها نسبت به موضوعات مختلف مرتبط با دین، نظام و انقلاب، روحانیت و ... در آحاد جامعه شکل گرفته، نه تنها کماکان به حال خود باقی است بلکه روز به روز این گره های ذهنی کورتر هم می شود.
✔️رفتار اجتماعی انسان برخاسته از شناخت اجتماعی اوست. شناخت اجتماعی هم مجموع ذخیره دانایی یک انسان در طول حیات اجتماعی اوست که آنرا کسب کرده است. این ذخیره دانایی راهنمای زندگی انسان است و انسان بواسطه آن، زندگی خود را سامان میبخشد لکن کسب همه این دانایی ها در کلاس درس و بهصورت منطقی، مستدل و نظاممند صورت نمیپذیرد.
✔️بخش عمده ای از رفتارهای اجتماعی انسان ناشی از آن دسته شناختی است که در اثر تعاملات اجتماعی و ناشی از آداب، رسوم، عواطف، احساسات و گرایشها ایجاد شده که این امر ناشی از زندگی جمعی انسان است که قراردادهای اجتماعی نیز بدان اعتبار بخشیده است؛ این دسته از شناخت که از آن به عنوان شناخت عمومی(در مقابل شناخت علمی) یاد میشود بیش از آنکه آموخته شود به کار گرفته میشود. این ذخیره دانایی ماهیتی از جنس فرهنگ(و نه علم) دارد و مانند هوایی است که انسان از آن استفاده میکند اما اغلب متوجه آن نیست.
✔️همانطور که گذشت بخش عمده ای از رفتارهای انسان ناشی از دریافت هایی است که غیرآگاهانه، غیررسمی و غیرکلاسیک به او منتقل شده است. عمدتاً انسان، بدون تأمل و استدلال و حتی بدون اینکه پرسشی از او سر بزند از این ذخیره دانایی استفاده می کند. این نوع دانایی بیشتر از روی عادت، تقلید و تکرار است و جنبه خودآگاهی در آن کمرنگ است.
✔️ این امر را مقایسه کنید با اتفاقی که امروز در فضای تبلیغ های رسمی شاهد آن هستیم. در تبلیغ، عمدتاً مخاطب به تفکر و تعقل دعوت می شود. مبلیغین همواره به دنبال ایجاد خودآگاهی در مخاطب هستند. محتواهای تبلیغی اکثراً به مثابه درسنامه های آموزشی شامل بحثهای منطقی و استدلالی است؛ گویی ما مسجد را به مدرسه، تبلیغ را به تدریس و منبری را به مُدرسی تبدیل کرده ایم که به مخاطب، نگاهی همچون محصل دارد و او را برای آزمون پایانی مدرسه تجهیز می کند نه برای زندگی در جامعه!
✔️ دوباره این مواجهه را مقایسه کنید با کاری که دشمن در حال پیاده سازی آن در جامعه ما است. نظام سلطه با امپراطوری رسانه ای خود از طریق ایجاد یک جریان ثابت و مستمر از اطلاعات و سرگرمی، سعی میکند توده مردم را به مصرفکنندگان منفعلی تبدیل کند که صرفاً به دنبال لذت بردن از محتوا هستند و در نتیجه با پدید آوردن غلبه روایت خود از واقعیت ها گفتن و شنیدن هر سخن مخالف و معارضی را با هزینه های بالای فردی و اجتماعی مواجه می کند.
✔️آیا در چنین فضایی،اساساً فردی از توده مردم به دنبال کشف حقیقت است که بتوان او را از طریق تبلیغ و کاملاً روشمند و خودآگاه به حقیقت رساند؟ آیا برای مرضی که در لایه فرهنگ پدید آمده می توان نسخه هایی در لایه علم پیچید؟!
🔎#بازتاب_اندیشه
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
📣 شیپا (شبکه پیشرفت) با همکاری مجموعه رسانهای فکرت برگزار میکند:
💡 اولین دوره MPA با رویکرد حکمرانی مردمی
🔍 مردمیسازی یا مردمی شدن؟
چرا مردمیسازی، پروژهای شکست خورده است؟!
👤 حجتالاسلام محسن قنبریان
استاد سطوح عالی حوزههای علمیه
سرفصلهای کارگاه:
1️⃣ مردم یعنی چه کسانی؟!
2️⃣ خاستگاهِ مردمی شدن کجاست؟!
3️⃣ مسیر مردمیشدن غیر از مسیر مردمیسازی!
✅ ثبتنام از طریق آیدی زیر (همراه با گواهی معتبر)👇
@mpa_shipaa
⏱ پنجشنبه ۲۰ دی، ساعت ۱۳ تا ۱۸
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#گزارش
🔰 الزامات نقد علوم انسانیِ فعلی
🖇چرا اسلامی سازی علوم انسانی یک ضرورت است؟!
📍در گفتگوی برنامه رادیویی «سوفیا» در رادیو گفتگو، تنی چند از اساتید علوم انسانی بر لزوم حرکت بهسمت اصلاح علوم انسانیِ فعلی آن هم ناظر به مهمترین الزامات نقد این دسته از علوم تأکید کردند.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
🔸دکتر روزبه زارع: علومی به اسلامی و دینی بودن وصف میشوند که در حوزه رستگاری ایفای نقش کنند و لذا هر علمی که این رستگاری را برای انسان رقم بزند، باید دارای ابعاد شناختی و ناظر بر هستونیست و ابعاد تجویزی باشد؛ یعنی به انسان توصیه میکند ارادهها باید در کدام سطح صرف شود تا او را به رستگاری برساند.
🔹دکتر قاسم ترخان: چتروارههای متعددی در دوران مدرن و پسامدرن بر علومانسانی حاکم بوده است؛ این پارادایمها بر کل علم بهسان چتری سیطره افکنده و به جهتدهی و پیشرفت آن علم میپردازد. بهعنوان پارادایم پوزیتیویستی –اثباتگرا – بهدنبال تبیین انسان و شاخصههای انسانی هستیم؛ اما پارادایم هرمنوتیک، معتقد است انسان با سنگ و چوب و دیگر شوق علوم طبیعی فرق دارد چون انسان اعتبارساز است؛ پس باید رفتارها و پدیدههای انسانی را بشناسیم و تصویر کنیم.
🔸دکتر علی مصباح: یک دانشمند باید از تجربیات حسی پا را فراتر بگذارد؛ همچنین بهجز عقل و تجربه، در حوزه کلام به اثبات میرسانیم که راهِ دیگری برای معرفتِ معتبر وجود دارد که همانا تعالیم انبیا است. وقتی چنین مسیری در کنار عقل و تجربه وجود دارد، یک دانشمند نباید خود را از بخش مهمی از معارف محروم سازد که اتفاقاً واقعیت را نیز نمایان میسازد چراکه علوم در پی شناخت و بروز دادن واقعیت هستند تا مشکلی از بشریت حل کنند و در حوزه علوم اسلامی انسانی همین هدف را دنبال کرده و مقولهای فراتر، مدنظر ما نیست.
🔹دکتر صفدر الهیراد: جنبه هنجاری علومانسانی به مقولههایی باز میگردد که قرار است به افعال اختیاری انسان جهتدهی کند؛ یعنی باید مطلوبها را برای انسان بشناسیم و دراینبین باارزش و هنجار در علومانسانی مواجه هستیم. پس وقتی از اسلامیسازی علومانسانی سخن میگوییم، بهمعنای برخورد قرونوسطایی با کشفیات دانشمندان مختلف نیست ولی وقتی توحید را قبول داریم، نتیجهای متفاوت با مقبولیتِ کفر پیش رو خواهیم داشت.
➕برای مطالعه متن کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ|#نشست
🎞 توجه مشروط را ترک کنیم..!
👤نصیر عابدینی؛
مشاور و پژوهشگر کودک و نوجوان
📍تمام مشکلات نسل نوجوان برمیگردد به توجهات مثبت مشروطی که مبتنی بر بایدها و نبایدهای آرمانی پدر و مادر شکل میگیرد و نوجوان را نیازمند فضای مجازی میکند که همه توجهات در آن، نامشروط است.
➕بخشهای کامل این گفتگو را در آپارات فکرت ببینید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net
#گزارش_تصویری
📸 هشتمین قسمت از برنامه آینه جادو با موضوع نقد و بررسی انیمیشن «ربات وحشی» با حضور سرکار خانم الههسادات شفیعی و جمعی از علاقهمندان توسط رسانه فکرت برگزار شد.
➕ صوت و کلیپهای تصویری این جلسه به زودی منتشر خواهد شد.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
@Fekrat_Net