eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 ♦️نقش مردم در شکل‌گیری و تدام 🔹عدم حضور مردم در روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ و سایر تظاهرات در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب و بی‌تفاوتی ملت به بازداشت حضرت امام و درخواست علما برای تجمع و تظاهرات علیه رژیم ستمشاهی، هرگز آرزوی سقوط رژیم طاغوت و برپایی نظام توحیدی را به واقعیت تبدیل نمی‌کرد. 🔹پس از پیروزی انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نیز مردم همواره اصالت نقش خود را حفظ نمودند و در مواقع حساسی که نظام و ولی فقیه به حضور آنان در صحنه نیاز داشتند، ولی امرشان را تنها نگذاشتند و به صورت خودجوش و یا به توصیه و دستور ولی فقیه در میدان‌های مختلف حاضر شدند. 🔹حضور و نقش‌آفرینی مردم به عنوان یدالله برای ولی فقیه از سال ۱۳۵۷ به بعد را می‌توان طی سه مقوله مورد بررسی قرار داد: 1️⃣شرکت در راهپیمایی‌ها. 2️⃣شرکت در دفاع از کشور: شامل دفاع مقدس و مقابله با جریان داعش. 3️⃣شرکت در انتخابات مختلف. ✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1304 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️غیرت متعصبانه ربطی به سنت ندارد. 🔹حقیقت این است که نباید در اتفاق یک تصویر وحشتناک از سنت ارائه داد. 🔹یک سنت علمی و یک سنت متصل با خرده ‌فرهنگ‌های مختلف داریم که همه این موارد را باید از هم تمیز داد؛ درست است که این جریان وجوه مشترکی دارد، اما وجوه متمایزی نیز دارد که باید بررسی بیشتری نسبت به آن انجام شود. ✍️نویسنده: دکتر عماد افروغ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1310 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️غیرت متعصبانه ربطی به سنت ندارد. 🔹حقیقت این است که نباید در این اتفاق یک تصویر وحشتناک از سنت ارائه داد. 🔹یک سنت علمی و یک سنت متصل با خرده ‌فرهنگ‌های مختلف داریم که همه این موارد را باید از هم تمیز داد؛ درست است که این جریان وجوه مشترکی دارد، اما وجوه متمایزی نیز دارد که باید بررسی بیشتری نسبت به آن انجام شود. 🔹در حقیقت تعصب کور ممکن است بخشی از فرهنگ یک منطقه باشد، این هم جای تأمل و تحقیق بیشتر دارد که آیا چنین چیزی وجود داشته است یا خیر؟ 🔹مساله اینجاست که غیرت جاهلانه یک بحث و غیرت موجه و معتبر بحث دیگری است. 🔹کسی منکر‌ بودن غیرت نمی‌شود و نباید غیرت‌زدایی کرد، اما اینجا شاهد غیرت‌زدایی توسط عده‌ای هستیم که می‌تواند منتج به اتفاقات ناگوار شود؛ از طرف دیگر هم می‌توانیم از غیرت حکیمانه، موجه و معتبر بحث کنیم. 🔹غیرتی که با عفاف و حجاب گره خورده است؛ غیرتی که با حفظ حریم رابطه دختر و پسر گره خورده و چیز قابل قبولی است که در جامعه ما جاری و ساری است و معمولاً بچه‌های خوب ما از خانواده‌هایی بیرون آمده‌اند که همیشه حفظ حریم کرده‌اند. ✍️نویسنده: دکتر عماد افروغ 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1310 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پی‌گیری و به چه معناهایی نباید پی‌گیری شود؟ 🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در می‌آوریم. 🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جاده‌ای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر می‌شوید. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹پیش‌فرض‌هایی وجود دارد در اذهان ما که در این راه درست یا اشتباه تأثیر می‌گذارد. 🔹مثلا یکی این است که اگر کسی بیاید در مورد علوم انسانی اسلامی بگوید که نمی‌توانیم داشته باشیم، فکر می‌کنیم این فرد با اسلام مشکلی دارد و یا طرفدار اسلام نیست و برعکس اگر کسی بگوید ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم معلوم است طرفدار اسلام است و … . 🔹اما اصلا معلوم نیست این پیش فرض درست باشد، چون ممکن است کسی به فکر خدمت به اسلام باشد اما عملا خدمت نکند و آسیب بزند. 🔹بنابراین نقد و بررسی دیدگاه‌ها در مورد اینکه علم انسانی اسلامی به چه معانی‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و به چه معانی‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد مهم و اساسی است. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔸از زمان روی کار آمدن نارندرا مودی، نخست‌وزیر راست‌گرای ، وضعیت مسلمانان در با دشواری‌های بسیاری همراه بوده است، مشکلاتی که شاید برای ما ایرانیان به تصور ما از فجایع مسجد بابری بازگردد. 🔸همچنین مسجد بابری و رویدادهایش به بخشی از و تقابل میان مسلمانان و هندوان بدل می‌شود. 🔸بخش مغفولی که چندان مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است و کمتر از آن در‌مورد تصویر مسلمانان در هندوستان سخن رانده شده است. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔻(بخش اول) 🔸با استقلال و نخست‌وزیر شدن جواهر لعل نهرو، در مسجد بابری پلمب می‌شود. 🔸او دستور می‌دهد بت راما که به اجبار هندوان در صحن مسجد نصب شده بود نیز از مکان مسجد خارج شود. 🔸پلمب مسجد ۳۵ سال به‌طول می‌انجامد تا آنکه در اول فوریه ۱۹۸۶‌ و در پی حکم دادگاه فیض‌آباد، پلمب مسجد توسط هندوان شکسته می‌شود. 🔸حالا نوبت به مسلمانان بود تا اعتراض خود را نمایان کنند. در کنار تشکیل «کمیته اقدام بابری»، مردم شورش می‌کنند. 🔸سال ۱۹۸۸، راجیو گاندی، نخست‌وزیر وقت مساله را به دادگاه عالی ارجاع می‌دهد. در ۱۹۹۰ حزب افراطی بهاراتیا جاناتا -که آقای موندری امروز رهبر آن است- اقدام به برپایی تظاهرات هندوان می‌کند. 🔸همه‌چیز به یک گفت‌وگوی دو‌طرفه می‌رسد؛ اما ترور راجیو گاندی، گفت‌وگوها را منهدم می‌کند. 🔸در ۱۹۹۲، ۱۵۰هزار هندو در غیاب نیروهای نظامی، مسجد بابری را ویران می‌کنند. 🔸درگیری‌ها بالا می‌گیرد و قتل‌عام مسلمانان رقم می‌خورد. با آنکه طولانی‌ترین دعوای حقوقی هند در سپتامبر ۲۰۱۰ به تقسیم زمین مسجد بابری میان مسلمانان و هندوان ختم شد؛ اما در روزهای آخر سال ۲۰۱۹‌ دادگاه عالی، مسلمانان را از حق داشتن زمین مسجد بابری محروم کرد تا تیر خلاص آقای موندری و حزبش بر یک کشاکش تاریخی باشد. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔻(بخش دوم) 🔸امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی با قرائتی اگزیستانسیالیستی از اخلاق، واژه دیگری را مطرح کرد. 🔸«دگربودگی» از دید او منشأ حوادث قرن بیستم ازجمله برخورد تمدن‌ها بود. 🔸او معتقد بود انسان در مقام «من» از «دیگری» غفلت می‌ورزد. دیگری که بدل به «چهره‌ای بی‌چهره» شده است و از منظر ما «شر و بدی بی‌چهره است». 🔸از همین رو، لویناس معتقد بود «زمان»، حاصل فعل «من» نیست؛ بلکه از تعامل «من» با «دیگری»، «زمان» و در پی آن «تاریخ» شکل می‌گیرد. 🔸این نگرش لویناس او را به مدافع «انسان دیگر» بدل کرد. آنچه ادبیات لویناس را وارد فرهنگ سینمایی کرده است به تصویر کشیدن نظام سلطه برای تسلط بر دیگری است. 🔸دیگری که اقلیت به‌حساب می‌آید و قرار نیست در تصویر ارائه شده از خودش دفاع کند. همانند تصویری که هالیوود همواره از دگرپوستان ارائه می‌دهد. 🔸این وضعیت در بالیوود نیز حاکم است. بالیوود در سال‌های اخیر با رشد راست‌گرایی با تکیه بر تعصبات آگاهانه و شاید ناخودآگاه، تصویر «مسلمان دیگری» را به‌عنوان تروریست، مهاجمان وحشی و بدخواه ارائه داده است. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آینده به تحرک نظری رقبا بستگی دارد. 🔹بنای بر این بود که همه شهروندان را برابر و یکسان به‌رسمیت بشناسد، اما در وضع کنونی دموکراسی لیبرال در نقاط مختلف جهان به‌خصوص در آمریکا به نابرابری‌های اقتصادی و هویتی منتهی شده است. 🔹اعتراضاتی که اخیرا در آمریکا به بهانه تبعیض ‌نژادی شاهد آن هستیم، چقدر با این ضعف کارکردی لیبرال دموکراسی مرتبط است؟ ✍️نویسنده:محمدباقر خرمشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1319 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آینده به تحرک نظری رقبا بستگی دارد. 🔻(بخش اول) 🔹سال‌ها قبل الکسی دو توکویل، محقق، جامعه‌شناس و حقوقدان فرانسوی در سفری که به داشت کتابی به‌نام «تحلیل دموکراسی در آمریکا» نوشت. 🔹او که خود بود، آنچه در آمریکا دیده بود برایش جذابیت داشت، لذا کتابی به این نام نوشت. 🔹من با محتوای کتاب کاری ندارم ولی در این کتاب تلاش شده بود از یک روش استقرایی جامعه‌شناسی‌ سیاسی استفاده و تا حد امکان واقعیت‌های جامعه آمریکا به‌تصویر کشیده شود. 🔹دو توکویل در جمع‌بندی کتاب -که چگونگی شکل‌گیری و دلایل دوام و بقای دموکراسی در آمریکا را در آن نوشته بود- پیش‌بینی کرد که چون دموکراسی لیبرال آمریکا بر مساوات بنا شده، هر چیز که این مساله [یعنی مساوات] را تهدید کند، دموکراسی در آمریکا را تهدید می‌کند. 🔹[دو توکویل] در آنجا تحلیل کرده بود که به‌دلیل اینکه مساوات در‌مورد سیاهان برقرار نمی‌شود و در آینده هم بعید است که برقرار شود، مساله سیاهان باعث تهدیداتی در‌مورد دموکراسی در آمریکا خواهد شد. ✍️نویسنده:محمدباقر خرمشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1319 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️تبعیض نژادی ساختارمند در 🔻(بخش دوم) 🔹یک تبعیض‌نژادی ریشه‌دار، تاریخی، نهادینه‌شده و ساختارمندی در‌مورد سیاهان در نظام سیاسی وجود دارد که به‌نظر خود طرفداران این سیستم حکومتی -یعنی ‌آمریکایی-، به‌دلیل اینکه بنا بوده در این لیبرال‌دموکراسی مساوات رعایت شود، چون این مساوات در‌مورد سیاهان رعایت نمی‌شود، این مساله می‌تواند به‌عنوان تهدیدی برای آمریکا عمل کند. 🔹این تبعیض به‌عنوان یک شمشیر داموکلس بر سر نظام سیاسی آمریکا بوده که هر لحظه می‌توانسته ضربه‌ای به این نظام سیاسی وارد کند. 🔹در مقاطع مختلف تاریخ هم به‌دلیل انباشت مجموعه‌ای از شرایط، گاهی این شمشیر فرود آمده و سیاهان به‌صورت انفجاری نارضایتی‌های خود نسبت به این تبعیض را بیان کرده‌اند و به‌ منصه ظهور رسانده‌اند. 🔹هر‌چند به‌رغم این اتفاقات هیچ‌گاه این تبعیض قطع نشده و در مصاحبه‌هایی که با سیاهان می‌شود می‌بینید که از این تبعیض‌نژادی خسته شده‌اند و نسبت به آن بسیار معترض هستند. ✍️نویسنده:محمدباقر خرمشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1319 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️نژادپرستی در سیستماتیک است. 🔹موضوع در نه ‌تنها به ‌عنوان مساله‌ای اجتماعی و فرهنگی بلکه مساله‌ای سیستماتیک و ساختاری است و گرچه سالیانی است که از اعطای حقوق شهروندی و سیاسی به سیاهان درآمریکا می‌گذرد، اما مساله نژادگرایی هم در ساختارها و هم در فرهنگ ایالات‌متحده نهادینه شده است. ✍️نویسنده: عباس بنشاسته 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1307 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net