eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹پیش‌فرض‌هایی وجود دارد در اذهان ما که در این راه درست یا اشتباه تأثیر می‌گذارد. 🔹مثلا یکی این است که اگر کسی بیاید در مورد علوم انسانی اسلامی بگوید که نمی‌توانیم داشته باشیم، فکر می‌کنیم این فرد با اسلام مشکلی دارد و یا طرفدار اسلام نیست و برعکس اگر کسی بگوید ما می‌توانیم علوم انسانی اسلامی داشته باشیم معلوم است طرفدار اسلام است و … . 🔹اما اصلا معلوم نیست این پیش فرض درست باشد، چون ممکن است کسی به فکر خدمت به اسلام باشد اما عملا خدمت نکند و آسیب بزند. 🔹بنابراین نقد و بررسی دیدگاه‌ها در مورد اینکه علم انسانی اسلامی به چه معانی‌ای می‌تواند وجود داشته باشد و به چه معانی‌ای نمی‌تواند وجود داشته باشد مهم و اساسی است. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔸از زمان روی کار آمدن نارندرا مودی، نخست‌وزیر راست‌گرای ، وضعیت مسلمانان در با دشواری‌های بسیاری همراه بوده است، مشکلاتی که شاید برای ما ایرانیان به تصور ما از فجایع مسجد بابری بازگردد. 🔸همچنین مسجد بابری و رویدادهایش به بخشی از و تقابل میان مسلمانان و هندوان بدل می‌شود. 🔸بخش مغفولی که چندان مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است و کمتر از آن در‌مورد تصویر مسلمانان در هندوستان سخن رانده شده است. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔻(بخش اول) 🔸با استقلال و نخست‌وزیر شدن جواهر لعل نهرو، در مسجد بابری پلمب می‌شود. 🔸او دستور می‌دهد بت راما که به اجبار هندوان در صحن مسجد نصب شده بود نیز از مکان مسجد خارج شود. 🔸پلمب مسجد ۳۵ سال به‌طول می‌انجامد تا آنکه در اول فوریه ۱۹۸۶‌ و در پی حکم دادگاه فیض‌آباد، پلمب مسجد توسط هندوان شکسته می‌شود. 🔸حالا نوبت به مسلمانان بود تا اعتراض خود را نمایان کنند. در کنار تشکیل «کمیته اقدام بابری»، مردم شورش می‌کنند. 🔸سال ۱۹۸۸، راجیو گاندی، نخست‌وزیر وقت مساله را به دادگاه عالی ارجاع می‌دهد. در ۱۹۹۰ حزب افراطی بهاراتیا جاناتا -که آقای موندری امروز رهبر آن است- اقدام به برپایی تظاهرات هندوان می‌کند. 🔸همه‌چیز به یک گفت‌وگوی دو‌طرفه می‌رسد؛ اما ترور راجیو گاندی، گفت‌وگوها را منهدم می‌کند. 🔸در ۱۹۹۲، ۱۵۰هزار هندو در غیاب نیروهای نظامی، مسجد بابری را ویران می‌کنند. 🔸درگیری‌ها بالا می‌گیرد و قتل‌عام مسلمانان رقم می‌خورد. با آنکه طولانی‌ترین دعوای حقوقی هند در سپتامبر ۲۰۱۰ به تقسیم زمین مسجد بابری میان مسلمانان و هندوان ختم شد؛ اما در روزهای آخر سال ۲۰۱۹‌ دادگاه عالی، مسلمانان را از حق داشتن زمین مسجد بابری محروم کرد تا تیر خلاص آقای موندری و حزبش بر یک کشاکش تاریخی باشد. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔻(بخش دوم) 🔸امانوئل لویناس، فیلسوف فرانسوی با قرائتی اگزیستانسیالیستی از اخلاق، واژه دیگری را مطرح کرد. 🔸«دگربودگی» از دید او منشأ حوادث قرن بیستم ازجمله برخورد تمدن‌ها بود. 🔸او معتقد بود انسان در مقام «من» از «دیگری» غفلت می‌ورزد. دیگری که بدل به «چهره‌ای بی‌چهره» شده است و از منظر ما «شر و بدی بی‌چهره است». 🔸از همین رو، لویناس معتقد بود «زمان»، حاصل فعل «من» نیست؛ بلکه از تعامل «من» با «دیگری»، «زمان» و در پی آن «تاریخ» شکل می‌گیرد. 🔸این نگرش لویناس او را به مدافع «انسان دیگر» بدل کرد. آنچه ادبیات لویناس را وارد فرهنگ سینمایی کرده است به تصویر کشیدن نظام سلطه برای تسلط بر دیگری است. 🔸دیگری که اقلیت به‌حساب می‌آید و قرار نیست در تصویر ارائه شده از خودش دفاع کند. همانند تصویری که هالیوود همواره از دگرپوستان ارائه می‌دهد. 🔸این وضعیت در بالیوود نیز حاکم است. بالیوود در سال‌های اخیر با رشد راست‌گرایی با تکیه بر تعصبات آگاهانه و شاید ناخودآگاه، تصویر «مسلمان دیگری» را به‌عنوان تروریست، مهاجمان وحشی و بدخواه ارائه داده است. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آینده به تحرک نظری رقبا بستگی دارد. 🔹بنای بر این بود که همه شهروندان را برابر و یکسان به‌رسمیت بشناسد، اما در وضع کنونی دموکراسی لیبرال در نقاط مختلف جهان به‌خصوص در آمریکا به نابرابری‌های اقتصادی و هویتی منتهی شده است. 🔹اعتراضاتی که اخیرا در آمریکا به بهانه تبعیض ‌نژادی شاهد آن هستیم، چقدر با این ضعف کارکردی لیبرال دموکراسی مرتبط است؟ ✍️نویسنده:محمدباقر خرمشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1319 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آینده به تحرک نظری رقبا بستگی دارد. 🔻(بخش اول) 🔹سال‌ها قبل الکسی دو توکویل، محقق، جامعه‌شناس و حقوقدان فرانسوی در سفری که به داشت کتابی به‌نام «تحلیل دموکراسی در آمریکا» نوشت. 🔹او که خود بود، آنچه در آمریکا دیده بود برایش جذابیت داشت، لذا کتابی به این نام نوشت. 🔹من با محتوای کتاب کاری ندارم ولی در این کتاب تلاش شده بود از یک روش استقرایی جامعه‌شناسی‌ سیاسی استفاده و تا حد امکان واقعیت‌های جامعه آمریکا به‌تصویر کشیده شود. 🔹دو توکویل در جمع‌بندی کتاب -که چگونگی شکل‌گیری و دلایل دوام و بقای دموکراسی در آمریکا را در آن نوشته بود- پیش‌بینی کرد که چون دموکراسی لیبرال آمریکا بر مساوات بنا شده، هر چیز که این مساله [یعنی مساوات] را تهدید کند، دموکراسی در آمریکا را تهدید می‌کند. 🔹[دو توکویل] در آنجا تحلیل کرده بود که به‌دلیل اینکه مساوات در‌مورد سیاهان برقرار نمی‌شود و در آینده هم بعید است که برقرار شود، مساله سیاهان باعث تهدیداتی در‌مورد دموکراسی در آمریکا خواهد شد. ✍️نویسنده:محمدباقر خرمشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1319 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️تبعیض نژادی ساختارمند در 🔻(بخش دوم) 🔹یک تبعیض‌نژادی ریشه‌دار، تاریخی، نهادینه‌شده و ساختارمندی در‌مورد سیاهان در نظام سیاسی وجود دارد که به‌نظر خود طرفداران این سیستم حکومتی -یعنی ‌آمریکایی-، به‌دلیل اینکه بنا بوده در این لیبرال‌دموکراسی مساوات رعایت شود، چون این مساوات در‌مورد سیاهان رعایت نمی‌شود، این مساله می‌تواند به‌عنوان تهدیدی برای آمریکا عمل کند. 🔹این تبعیض به‌عنوان یک شمشیر داموکلس بر سر نظام سیاسی آمریکا بوده که هر لحظه می‌توانسته ضربه‌ای به این نظام سیاسی وارد کند. 🔹در مقاطع مختلف تاریخ هم به‌دلیل انباشت مجموعه‌ای از شرایط، گاهی این شمشیر فرود آمده و سیاهان به‌صورت انفجاری نارضایتی‌های خود نسبت به این تبعیض را بیان کرده‌اند و به‌ منصه ظهور رسانده‌اند. 🔹هر‌چند به‌رغم این اتفاقات هیچ‌گاه این تبعیض قطع نشده و در مصاحبه‌هایی که با سیاهان می‌شود می‌بینید که از این تبعیض‌نژادی خسته شده‌اند و نسبت به آن بسیار معترض هستند. ✍️نویسنده:محمدباقر خرمشاد 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1319 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️نژادپرستی در سیستماتیک است. 🔹موضوع در نه ‌تنها به ‌عنوان مساله‌ای اجتماعی و فرهنگی بلکه مساله‌ای سیستماتیک و ساختاری است و گرچه سالیانی است که از اعطای حقوق شهروندی و سیاسی به سیاهان درآمریکا می‌گذرد، اما مساله نژادگرایی هم در ساختارها و هم در فرهنگ ایالات‌متحده نهادینه شده است. ✍️نویسنده: عباس بنشاسته 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1307 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️نژادپرستی در سیستماتیک است. 🔹می‌توان سیاست‌های کشورها راجع به هویت را به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ سیاست‌های هویتی که بر تمایزها و تفاوت‌ها تاکید دارد و آن را برجسته می‌کند – چه هویت قومی و چه هویت ملی- و سیاست‌های جامعه باز و جهانی‌سازی که اساسا هویت‌ها را به خطر می‌اندازد و بر انسان یکسان‌سازی‌شده مدرن و جهانی‌شده تاکید دارد، به‌نظر می‌رسد هریک از این سیاست‌ها مبتنی‌بر پیش‌فرض‌های مشترک و به‌نوعی مبتنی‌بر مفروضات مدرن است. 🔹اعتراضات اخیر در آمریکا را هم می‌توان ذیل بحث از هویت و هویت نژادی بررسی کرد. 🔹باید گفت مساله آمریکا فراتر از مساله است. 🔹درطول سال‌های مختلف ما می‌بینیم که توسط پلیس کشورهای مختلف اتفاقاتی نظیر اتفاق اخیر رخ داده است، یعنی یک برخورد خشن غیرانسانی علیه یک سیاه‌پوست اتفاق افتاده؛ اما این سوال مطرح است که چرا علیه مجرمان خطرناک سفیدپوست این مساله رخ نداده است؟ 🔹مساله مهم این است که سفید باشید یا سیاه چون نمی‌توانید وکیل بگیرید، بعید است که بتوانید سیستم را به خطر بیندازید، چراکه کسی که پول ندارد، کمتر می‌تواند به حقوق خود برسد. ✍️نویسنده: عباس بنشاسته 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1307 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔸از زمان روی کار آمدن نارندرا مودی، نخست‌وزیر راست‌گرای ، وضعیت مسلمانان در با دشواری‌های بسیاری همراه بوده است، مشکلاتی که شاید برای ما ایرانیان به تصور ما از فجایع مسجد بابری بازگردد. 🔸همچنین مسجد بابری و رویدادهایش به بخشی از و تقابل میان مسلمانان و هندوان بدل می‌شود. 🔸بخش مغفولی که چندان مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است و کمتر از آن در‌مورد تصویر مسلمانان در هندوستان سخن رانده شده است. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️دیگری‌سازی مسلمانان در 🔻(بخش سوم) 🔹پراناو کوهلی و پراناو دوان، دو نویسنده سایت فرانت‌لاین با تکیه بر مفهوم دیگری‌سازی در بالیوود، در مارس ۲۰۲۰ می‌نویسند: «در‌حالی که این روایت‌ها پیش از آزادسازی با قاطعیت توسط عمده مردم رد می‌شدند، اکنون اوضاع تغییر کرده است. 🔹فیلم‌های ضدپاکستان به محبوب‌ترین فیلم‌های اخیر بالیوود تبدیل شده‌اند. فیلم‌هایی که به قصد سینمای دلپذیر تولید می‌شوند. 🔹این فیلم‌ها با بسته‌بندی هایپرناسیونالیسم به‌عنوان سرگرمی، پاکستان را چون تبهکاری نشان می‌دهند که شکست دادنش افتخار ملی هند به‌حساب می‌آید. 🔹فیلم‌های ضدپاکستانی از بازنمایی سینمایی پاکستانی‌ها برای ایجاد پرسش‌های مشکل‌ساز درمورد امور شهروندی و تعلق مسلمانان هند به پاکستان استفاده می‌کنند و این بدان معناست که تمام مسلمانان ساکن هندوستان یا گوسفند سیاهند یا مأموران پاکستانی.» ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📝 ♦️تصویر مسلمانان در 🔻(بخش چهارم) 🔹از سال ۱۹۶۲‌، پاکستان نسبت به سینمای هندوستان واکنش نشان داد و اکران فیلم‌های هندی در همسایه مسلمان‌نشینش ممنوع اعلام شد. 🔹با به قدرت رسیدن محمد ضیاالحق در انتخابات ۱۹۷۹، تمهیدات سختگیرانه‌تری نسبت به سینمای هند صورت گرفت. 🔹نگاه حکومت پاکستانی با رویکرد اسلامی با آنچه هند تولید می‌کرد در تضاد بود. در سال ۲۰۰۸‌، قوانین ممنوعیتی حذف شد و پاکستان به یکی از بازارهای عمده فیلم‌های هندی بدل شد؛ ولی در سال گذشته رویکرد بالیوود وضعیت دیگری را رقم زد. 🔹در‌طول دهه‌های اخیر، الگوهای مختلفی برای به‌تصویر کشیدن کلیشه‌ای از فرد مسلمان پدید آمده است. 🔹با اینکه تا اوایل دهه ۱۹۸۰، شخصیت‌های مسلمان معمولا به‌عنوان زیبایی‌های محجبه در آثاری چون «ماه شب چهارده» (۱۹۶۰)، «طوائف» (۱۹۸۵) یا «عمر و جان» (۱۹۸۱) در سینما حضور داشتند، با تغییر ایدئولوژی سیاسی در هند، تصویری گانگستری از مسلمانان ارائه شد همانند فیلم‌هایی چون «روزی روزگاری بمبئی» (۲۰۱۰)، مسیر آتش (۲۰۱۲)، عملیات کشمیر (۱۹۹۸) و فضا (۲۰۰۰). در مطلب پیش‌رو ابتدا پنج فیلم با موضوع ضدیت بالیوود با مسلمانان را معرفی می‌کنیم و دو فیلم نهایی نیز دو نمونه حمایتی از مسلمانان است که به‌زعم بسیاری تصاویری محافظه‌کارانه از مسلمانان به‌حساب می‌آید. ✍️نویسنده:احسان زیورعالم 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1316 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
هدایت شده از فکرت
📍 🎙 ♦️معناهای ؛ معنای برگزیده علوم انسانی اسلامی 🔹علوم انسانی اسلامی به چه معنایی باید پی‌گیری و به چه معناهایی نباید پی‌گیری شود؟ 🔹موضوع بسیار مهم است که ما ابتدا و انتهای جاده خودمان را ارزیابی کنیم و اشتباهی در جاده دیگری وارد نشویم، چون اگر وارد جاده دیگری شویم از مقصد دیگری سر در می‌آوریم. 🔹در حدیثی از امام جعفر صادق ذکر شده «الْعَامِلُ عَلَى غَیْرِ بَصِیرَهٍ کَالسَّائِرِ عَلَى غَیْرِ الطَّرِیقِ لَا تَزِیدُهُ سُرْعَهُ السَّیْرِ إِلَّا بُعْدا»(تحف العقول) یعنی وقتی اگر جاده‌ای را اشتباهی رفته باشید، هر چقدر تندتر بروید از مقصد دورتر می‌شوید. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تلقی‌های مختلف از 🔻(بخش دوم) 🔹یکی دیدگاهی است که نام آن را دیدگاه دائره المعارفی گذاشته‌ام به این معنا که فکر می‌کنیم قرآن و احادیث منبع سرشاری از اندیشه‌ها و علوم مختلف است و می‌توان از آن‌ها علوم را استخراج و استنباط کرد و سروسامان داد و یک علمی درست کرد. 🔹به نظرم این تصور غلط است و نتیجه‌ای نخواهد داشت و در نتیجه معیوب خواهد بود، به دلیل اینکه پیش فرض این دیدگاه قابل نقد و بررسی اساسی است. 🔹چرا قرآن باید کتابی باشد که علوم را در خود داشته باشد؟ پشتوانه این دیدگاه چیست؟ مگر قرآن، دائره المعارف هست؟ مگر قرآن می‌خواهد و واقعیت‌های جهان را به ما بدهد. 🔹فقط به اعتبار اینکه قرآن، انسان را هدایت می‌کند و فلاح و رستگاری ایجاد می‌کند. 🔹نمی‌توان نتیجه گرفت که همه واقعیت‌های جهان را در اختیار ما قرار بدهد. 🔹البته بین سعادت انسان و واقعیت‌های جهان ارتباط هست اما این طور نیست که این ارتباط مستقیم باشد و ما حتما باید همه واقعیت‌های جهان را بشناسیم تا سعادتمند شویم، نه! شما می‌توانید به پزشکی مراجعه کنید و او به شما نسخه‌ای بدهد که این داروها را بخور حالت خوب می‌شود و اصلا نمی‌دانیم که این داروها چگونه تأثیر می‌گذارد، مکانیسمش چیست. 🔹چه لزومی دارد که پزشک برای شما توضیح دهد که مکانیسم تأثیر داروها چیست، یعنی لزومی ندارد که رستگاری بر فکت‌های جهان احاطه داشته باشد. بله! آن کسی که نسخه می‌نویسد باید فکت‌ها را بداند، اما اینکه بخواهد به شما بگوید، دلیلی وجود ندارد. بنابراین پیشتوانه این سخن سست و بی‌اساس است. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️تلقی‌های مختلف از 🔻(بخش سوم) 🔹دیدگاه دوم، دیدگاه التقاطی است یعنی محققی، نظریه‌ای در علوم مختلف انسانی مطرح شده را دانسته یا ندانسته ذهنت براساس آن شکل گرفته باشد بعد به سراغ قرآن برویم و آن قالب را در قرآن قرار دهیم، یعنی یک روانشناسی‌ای درست کنیم که تعابیرش از فروید و ظاهرا محتوایش از اسلام است، در حالی که شما دارید متناسب با همان دیدگاه و یک روانشناسی فرویدی در اسلام کشف می‌کنید شاید هم دارید جعل می‌کنید. 🔹این کار هم به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. در واقع به نحوی می‌توان گفت که به صورت پسینی همیشه ما می‌خواهیم ذهنیت‌های علمی امروز را بر قرآن و احادیث بیفکنیم. 🔹از این دست کارها بسیار انجام شده و چند نمونه آن را در کتاب‌هایم نقد و بررسی کردم. ✍️نویسنده:دکتر خسرو باقری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1313 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها 🔹الحاد مدرن از جمله پدیده‌هایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است. 🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس می‌خوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند. 🔹سادگی و همه‌فهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگی‌های متمایز کننده الحاد مدرن دانسته‌اند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها 🔻(بخش اول) 🔹الحاد جدید و مدرن واژه‌ای است که اشاره به یک جریان الحادی دارد و این جریان از اواخر قرن بیستم شروع شده است و در مقابل آن، الحاد تاریخی یا به قول شما الحاد سنتی وجود دارد. 🔹الحاد، جریان جدیدی نیست و از زمان حضرت آدم وجود داشته است. 🔹اما همان‌طور که گفتم جریان الحاد مدرن از اواخر قرن بیستم شروع شده و این جریان معمولا به چند فیلسوف و یا بهتر است بگویم به چند دانشمند استناد داده می‌شود. 🔹البته بعضی‌هایشان فیلسوف هستند مثل دنت ولی عموما و اکثرا دانشمندند. 🔹مثلا داوکینز یا هیچنز که این‌ها تحت عنوان ملحدان مدرن و خداناباوران جدید معرفی می‌شوند. 🔹دنیل دنت بین این‌ها فیلسوف است اما بقیه یا مثل داوکینز زیست‌شناس‌اند یا عصب‌شناس و یا روزنامه‌نگار و … ولی این بُعد غیر فلسفی‌شان به نفعشان شده است. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️داوکینز و الحاد مدرن 🔻(بخش دوم) 🔹داوکینز فیلسوف نیستند. چون نه فلسفه خوانده‌اند و نه مباحثی که مطرح می‌کنند مباحث فلسفی است. 🔹البته ممکن است که نتایج الهی و فلسفی داشته باشد ولی کاملا مبانی مباحثشان ساینتیستی است و کلا غیر از ساینس را قبول ندارند و تنها علم معتبر در جهان را ساینس می‌دانند و به سایر علوم عقلایی، بها نمی‌دهند. 🔹این مساله شاید به خاطر این باشد که در این رشته ها تحصیل نکرده‌اند. 🔹از مبانی غیر الهی شروع می‌کنند و به یک نتیجه می‌رسند. مثلا شما فرض کنید جی.ال.مکی، ملحد مدرن محسوب نمی‌شود. بله ملحد است ولی زیر مجموعه ملحدان مدرن نیست. 🔹اگر چه او هم فیلسوف قرن بیستم است و اتفاقا فیلسوف تحلیلی بسیار قوی و توانمندی هم است و کتابی هم که نوشته به اسم «معجزه‌ی خداباوری» یا همان The Miracle of Theism کتاب قوی‌ای است ولی تمام اشکالاتی که در آن مطرح می‌کند فلسفی است و ربطی به ساینس ندارد. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️غرب شناسی گام اول انقلاب، دچار اشتباه راهبردی بود. 🔸نسبت ما با و مساله غرب‌شناسی از مهم‌ترین مباحثی است که به‌خصوص در بازه پس از انقلاب محل بحث بوده است. 🔸بسیاری از اهل فکر و اندیشمندان معاصر معتقدند که هنوز بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب ما نتوانسته‌ایم روش و نگاه مناسبی به مسائل غرب‌شناسی داشته باشیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️غرب شناسی گام اول انقلاب، دچار اشتباه راهبردی بود. 🔸اسلام با فلسفه مشکلی ندارد و ما فلسفه اسلامی داریم، اما علم پایه اسلام فلسفه نیست و ما با این حال باید در محور و پایگاه اصلی خودمان قرار بگیریم که آن پایگاه اصلی، کلام است. 🔸ما باید در جایی که مزیت نسبی و محور اصلی ماست طرح اصلی خودمان را برای عالم ارائه بدهیم، نه اینکه در حاشیه خودمان قرار بگیریم. 🔸وقتی به من می‌گویید که عالِم شما در 100 سال قبل اصلا سوبژکتیویته را فهم نکرده است، آن شخص این مفهوم را گرفته که آن عالم باید آن مفهوم را فهم می‌کرده و نکرده است. 🔸من این‌گونه می‌پرسم که مگر قرار بوده فهم کند؟ عالم دینی مساله اصلی‌اش دین است، غرب نیست که کسی بگوید آقا شما چرا آن را فهم نکردید. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آیا از اُبژه خارج شده‌ایم؟ 🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️آیا از اُبژه خارج شده‌ایم؟ 🔹تجربه زیسته ما با غرب، تجربه طولانی و شاید به اندازه دو قرن است اما این تجربه زیسته از یک پایگاه ایجابی محدود به چله بعد از انقلاب آن هم نه در همه سطوح نهادهای انقلابی یا افراد انقلابی برخوردار است بلکه تنها بخشی از نهادها و افراد انقلابی توانستند مثلا غرب را در خودآگاه خودشان وارد کنند و از پایگاه انقلاب اسلامی غرب را اُبژه کنند. 🔹سوال از این حیث دقیق است که ما گاهی درمورد غرب دست به پژوهش زده‌‎ایم ولی بی‌آنکه متوجه باشیم از غرب همان مسائلی را پرسیده‌ایم که غرب آنها را به‌عنوان نظام ارزش در اختیار ما قرار داده است. 🔹به‌عبارتی پرسش‌های ما از غرب را غرب برای ما طراحی کرده است، مثلا زمانی که درخصوص آسایش و کم‌وکیف آن در غرب سوال می‌کنیم، یعنی رفاه را در مقیاس کلان مورد پرسش قرار می‌دهیم، کمتر به این نکته توجه پیدا می‌کنیم که اساسا رفاه در هیچ فصلی مساله دین نبوده و نیست. 🔹یعنی آنچه روایات ما دعوت به پرسش از آن می‌کند و غرب اتفاقا وارد این حوزه مفهومی نمی‌شود، مفهوم آرامش است، نه مفهوم آسایش که خروجی‌اش می‌شود رفاه. 🔹خب مقایسه بفرمایید که ما چقدر کتاب و مقاله درخصوص رفاه و دولت رفاه و الگوی رفاه و این‌گونه مقولات نوشته‌ایم. 🔹این‌گونه ابژه‎کردن‌های غرب درواقع ابژه‌کردن غربی است که خود غرب آن را طراحی کرده است. ✍️نویسنده:حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️روش شناسی درست 🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. 🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
🎙 ♦️روش شناسی درست 🔸تاکید و اصرار دارم که ما باید روش مواجهه و مطالعه غرب را عوض کنیم. 🔸تقلیل دادن غرب به یکی از حوزه‌های دیسیپلینیک یکی از اشتباه‌های راهبردی است که اتفاقا ما در گام اول انقلاب گرفتارش شدیم. 🔸این موضوع نیز بستگی به این دارد که ما غرب را چه تلقی کنیم. 🔸اگر برای مثال ما غرب را یک تمدن تلقی کرده باشیم، تمدن هم لایه مبانی دارد که مثلا لایه فلسفی یکی از نمونه‌های بارز آن است، هم لایه ادبیات و هنر دارد و هم لایه تکنولوژیک و به اصطلاح محصولات محسوس دارد. 🔸ترکیب همه اینها به‌ویژه با لحاظ کیفیت نسبتی که علوم انسانی با هنر و تکنولوژی برقرار می‌کند، غرب را غرب می‌کند. 🔸نکته من به این معناست که مثلا بنز غربی همان‌قدر غربی است که بقراط غربی است یا هگل همان اندازه غربی است که بتهوون. 🔸به همین جهت در گام دوم یکی از ضرورت‌های مواجهه با دنیای غرب، تامل در روش مواجهه با غرب است. 🔸در کتاب «غرب‌شناسی انتقادی مسلمین» در بخشی از یکی از مقالاتی که نوشته‌ام، کدهایی گذاشته‌ام که مسلمین چگونه با دنیای غرب مواجهه پیدا کنند. 🔸ما در گام دوم به یک چیزی از آن جنس بحث‌ها نیاز داریم. ✍️نویسنده: حجت‌الاسلام دکتر احمد رهدار 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1331 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net
📍 🎙 ♦️الحاد مدرن؛ چالش ها و راهکارها 🔹الحاد مدرن از جمله پدیده‌هایی است که در چند سال اخیر در جهان اوج گرفته و طبعا در ایران هم یافت شده است. 🔹مخاطب این تفکر، بیشتر جوانان و نوجوانانی هستند که در دانشگاه درس می‌خوانند و با ادبیات علوم تجربی کم و بیش آشنا هستند. 🔹سادگی و همه‌فهمی، استفاده از دستاوردهای علوم تجربی و ارایه جایگزین برای دین را از جمله ویژگی‌های متمایز کننده الحاد مدرن دانسته‌اند. ✍️نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد جواد اصغری 🔻ادامه مطلب در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/1322 📌کانال فکرت؛ 🆔 @fekrat_net