📝 #یاداشت
♦️درآویختن ایدئولوژیک
🔹این یادداشت اما نه به ماهیت ایدئولوژی و بلکه به شناسایی اوصاف و خصایص آن و خصوصا به نقد اخیر سیدجواد طباطبایی از داوریاردکانی مربوط است.
🔹شاید ابتداییترین جلوه ایدئولوژی، موضعی باشد که پیش از ورود به بحر تفکر بهعنوان نتیجه اتخاذ شده و مفروض انگاشته میشود هادی نظر بهسوی آن نتیجه مفروض باشد.
🔹بهعبارتی در ایدئولوژی اول پاسخ است و بعد پرسش؛ و پرسش بهنحوی پیش کشیده میشود که پاسخ یا پاسخها در آن مندرج باشند یا نتیجه مطلوب از آن پرسش حاصل آید.
🔹این «پاسخ مقدم» گاه خفی و مضمر است و گاه جلی و آشکار. بنابراین ایدئولوژی ریلگذار مصرف پرسش است بهمثابه ماده و در خدمت اغراض. ایدئولوژی قطع نظر از حقیقت، با غیر یا «دیگری» میآویزد و او را میفرساید و این درآویختن نیز مستمسکی برای اغراض است تا به کار مصرف مریدان آید.
✍️نویسنده: محمدجواد صادقی
🔻ادامه مطالب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1383
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️انسان مرگآگاهتر میشود.
🔹 #کرونا به انسان فهماند باید از جزماندیشی و تعصب درباره هر پدیدهای دست بردارد.
🔹آن پدیده خواه میخواهد علم و تکنولوژی باشد و خواه دین و مذهب. درحقیقت، با بسته شدن اماکن مذهبی و زیارتگاهها بهمنظور جلوگیری از همهگیری این بیماری، انسان #پسا_کرونا متوجه این امر شد که مواجهه خرافی و غیرمعقول با دین و مذهب بهجا نیست و پایههای خرافهپرستی در باب دین و مذهب در انسان پساکرونا سخت متزلزل شد.
✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ شهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
🎙 #مصاحبه
♦️انسان مرگآگاهتر میشود.
🔹بررسی نسبت میان #ویروس_کرونا و انسان از منظر منشأ شکلگیری، از دو دیدگاه میتواند مورد بررسی قرار گیرد.
🔹در دیدگاه اول، ویروس همهگیر (پاندمی) کرونا در یک رابطه علت و معلولی، علت مرگ، ابتلا، هراس، نابسامانیها و بههمریزی نظم متداول جهان برای انسان امروزی است.
🔹دیدگاه دوم، دیدگاهی است دال بر این نکته که این کرونا نیست که چنین فجایعی را به بار آورده است، بلکه این انسان است که سرچشمه شکلگیری فجایع و نابسامانیهای بسیار در جهان -اعم از آلودگیهای زیستمحیطی، بیماریهای همهگیر (پاندمیک) و جنگ و فقر در جهان است.
🔹درنتیجه، مطابق دیدگاه دوم، #ویروس همهگیر کرونا دیگر علت نیست، بلکه معلول زندگی انسان مدرن است.
✍️نویسنده: دکتر محمدرضا واعظ شهرستانی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1370
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ #فضای_مجازی و جهانی شدن
🔹بحث جهانیشدن که بسیار جذاب به نظر میرسد، الزامات و لوازمی را میطلبد.
🔹مثلاً وقتی وارد #توئیتر میشوید، توئیتر شما را در حباب اطلاعاتی ایرانیها قرار میدهد.
🔹یعنی #توئیت شما را ایرانیها میبینند، و عموماً هم توئیت ایرانیان را میبینید.
🔹در #گوگل هم بعضاً وقی محتواها را انگلیسی جستجو میکنید، صفحات فارسی یا انگلیسی مورد نظر خود گوگل برای شما نمایش داده میشود.
🔹این یعنی شما را در حباب اطلاعاتی خاصی قرار داده و به نظر میآید که در شبکهای به نام توئیتر هستید که شبکهای جهانی است؛ اما در واقع توئیتر به شما اجازه نمیدهد با جهان ارتباط داشته باشید.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب درلینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
🎙 #مصاحبه
♦️ #فضای_مجازی و جهانی شدن
🔹طبیعتاً تا وقتی از ابزارهای، تحت تسلط #اسرائیلی_ها و #آمریکایی_ها استفاده میکنیم، نمیتوانیم انقلابمان را به شکلی که میخواهیم به دنیا عرضه کنیم.
🔹عموم کسانی که در معرض هشتگهایی که تولید میکنیم قرار میگیرند و توئیتها را ریتوئیت میکنند، ایرانی یا همفکر ما هستند، و اتفاقاً همان کسانی که در کشورهای اروپایی و آمریکایی به این هشتگ کنجکاو میشوند، در معرض محتواهایی قرار میگیرند که دشمنان ما با استفاده از همین هشتگ تولید کردهاند.
🔹این یعنی یک نظام دقیق هوش مصنوعی یا به عبارت بهتر هوش شیطانی پشت این قضیه وجود دارد و این نظام دارد مردم را به سمتی که خودش میخواهد سوق میدهد.
🔹اگر بخواهیم با مردم دنیا حرف بزنیم، باید ابزارهای خودمان را داشته باشیم.
🔹«وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّه»[۱] که حضرت آقا گفتند، فضای مجازی هم یکی از لوازم است و باید به قوت در فضای مجازی برسیم و در این فضا قدرتمند و قوی بشویم.
🔹حضرت آقا مستقیماً گفتند باید به فضای مجازی به عنوان یک ابزار توجه کنیم.
🔹اگر به عنوان یک ابزار و وسیله به فضای مجازی توجه کنیم، ممکن است فرضاً در مقابل اسلحه دشمن تا یک مدت مقابله کنیم، اما اگر بخواهیم به صورت جدی در مقابل دشمن که همین اسلحه را ساخته، بایستیم اولاً باید بتوانیم اسلحه را از دست دشمن بگیریم و دوم اینکه، در درجه بالاتر خودمان باید اسلحه بسازیم.
✍️نویسنده: روحالله مومن نسب
🔻ادامه مطلب درلینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1342
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️تاریخچه و امواج #فمنیسم
🔹در مورد شروع تاریخ فمنیسم نظریات مختلفی وجود دارد که طرح همه نظرات در این نوشتار، خارج از حوصله است اما اجمالا گفتنی است که فمنیسم، محصول تفکر عصر روشنگری، مدرنیته، انقلاب فرانسه و برگرفته از تفکر اومانیسم بوده و از طرفی برخی اتفاقات مانند جنگهای جهانی اول و دوم بر این موضوع دامن زدهاند.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📝 #یاداشت
♦️تاریخچه و امواج #فمنیسم
🔸فمینیسم در قرن نوزده و بیست، آشکارا وجه سیاسی و اجتماعی پیدا کرد و توانست در چند دهه گذشته خود را همچون یکی از مهمترین آموزههای سیاسی – اجتماعی قلمداد نماید.
🔸احتمالا باید رساله جان استوارت میل به نام انقیاد زنان (ترجمه فارسی آن، کنیزک کردن زنان یا اسارت زنان) را که به سال ۱۸۶۹، یعنی ده سال پس از رساله معروفش در باب آزادی، نگاشته شد مهمترین اثر فمینیستی قرن نوزدهم به شمار آورد.
🔸وی در همان آغاز، توضیح میدهد که چگونه از ابتدای شکلگیری اندیشهای در زمینه مناسبات اجتماعی، آنچه را وی انقیاد زنان میخواند، برایش مورد سؤال بوده است.
🔸میل، انقیاد هر یک از دو جنس را نسبت به دیگری رد کرده، از اصل برابری کامل دفاع میکند.
🔸موج دوم فمنیسم اما از جنگ جهانی دوم آغاز شد.
🔸وقوع جنگ جهانی دوم با وجود مشکلات بیش از حد انسانی و مادی، در زمینه سازی موج دوم فمینیستی موثر واقع شد.
🔸نیاز دولتها به مردان جنگی سبب شد که زنان به طور گسترده در مشاغل خارج از خانه به کار گرفته شوند؛ یعنی بخشی از عوامل مؤثر در موج اول فمینیسم مجددا مطرح شوند.
🔸یعنی همان گونه که در موج اول نیاز سرمایهداری، کارخانجات با الزامات شهرهای انبوه، به حضور بیشتر زن در اجتماع و به دنبال آن طرح خواستهای فمینیستی منجر شد، در جنگ جهانی دوم نیز، شرایط مشابهی پدیدار شد.
✍️نویسنده: سعید ابوالقاضی
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1339
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #انقلاب علیه فسیلها
🔸سخنرانی امسال رهبر حکیم انقلاب در سالگرد ارتحال #امام_خمینی(ره) به موضوع لزوم تحولخواهی در نظام اسلامی اختصاص یافت.
🔸ایشان هشدار دادند تاریخ انقلاب ثابت کرده هر جریان تحولخواهی که پایه مستحکم معرفتی نداشته باشد، در نهایت به عقبگرد و استحاله ماهوی ختم میشود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #انقلاب علیه فسیلها
🔸انسان به یاد بعضیها میافتد، ما در انقلاب خودمان داشتیم کسانی را که اینها افراد انقلابی و علاقهمند بودند، منتها چون پایههای فکریشان پایههای محکمی نبود، پایههای ایمانیشان، پایههای متین و مستحکم و دارای پشتوانههای عقلانی محکم و استدلالی محکمی نبود، بعد از اینکه مدتی گذشت و از سنین جوانی مثلا یک مقداری عبور کردند، تبدیل شدند به همان فسیلهایی که اصلا انقلاب علیه آن فسیلها بود؛ یعنی انقلاب اسلامی در واقع یک عده فسیلهای کجرو را کنار زد.
🔸بعضی جوانهای انقلابی دیروز هم بعد از آنکه وارد مرحلههای گوناگون زندگی و عبور از سالهای جوانی شدند، در واقع نزدیک شدند حالا یا بعضیها نزدیک شدند، یا بعضیها تبدیل شدند- به چیزی شبیه آن فسیلها.
🔸بر همین اساس در این پرونده به بررسی برخی ابعاد معرفتی به عنوان پشتوانه یک حرکت تحولخواهانه پرداختهایم؛ حرکتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب در نهایت به انقلاب علیه فسیلها بینجامد، نه اینکه خود تبدیل به یک فسیل دیگر شود.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1385
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #مستند و #نژاد_پرستی
🔹سیاهپوستان آمریکایی مثل همان مردی که سال ۱۹۶۲ به دوربین شبکه CBS گفت «به نظرم این ماجراها هیچوقت تمام نمیشود»، میدانستند اتفاق دیگری دیر یا زود در کمین است.
🔹حالا اما شاید آمریکاییهای سفیدپوست بیشتری از خودشان میپرسند آیا ما در تمام این سالها هیچ تغییری نکردهایم؟
🔹«رادنی کینگ» یک «جورج فلوید» قدیمیتر است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1390
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️ #مستند و #نژاد_پرستی
🔹ماجرای شورشهای سال ۹۲ فقط دستمایه مستندهای سال ۲۰۱۷ نبوده است.
🔹در همین سال دو فیلم داستانی، «کینگز» به کارگردانی دنیز گامزه ارگوون در فرانسه و «گوک» به کارگردانی جاستین چون در آمریکا ساخته شدند.
🔹سال ۱۹۹۷ هم فیلم تلویزیونی «شورش» هم به همین موضوع پرداخته است و البته این نمونهها فقط مواردی هستند که بهطور مستقیم درباره این اتفاق ساخته شدهاند؛ اما دامنه این واقعه در فرهنگ عامه #آمریکا و خصوصا #لس_آنجلس چه در ادبیات، چه موسیقی، چه فیلم و… تا حدی گسترده است که امکان برشمردن همه آنها نیست.
🔹با تمام اینها هنوز معلوم نیست چه عاملی میتواند تا این اندازه، نژادپرستی را در سیستم امنیتی و قضایی آمریکا به طور ساختارمند عمق دهد که پس از چندین دوره شورش خونین باز هم جهان، شاهد اتفاق دلخراشی مانند قتل جورج فلوید به دست یک پلیس سفیدپوست است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1390
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📝 #یاداشت
♦️سواد حکمرانی #فضای_مجازی
🔹وکلای ملت از طریق شبکهای که برای دیگران فیلتر شده، اقداماتشان را در حل مسائل و مشکلات ملت گزارش میدهند!
🔹اگر #توییتر چیز خوبی است پس چرا فیلترش کردهاید؟
🔹بر بستر یک پلتفرم غیرقانونی اصلا برای چه کسی حرف میزنید؟
🔹وقتی از ضعف سواد حکمرانی فضای مجازی حرف میزنیم مصداقش میشود این مورد… مسوولان ما بیش از مردم نیازمند آموزش حکمرانی فضای مجازی هستند.
✍️نویسنده: عزیز نجفپورآقابیگلو (رییس مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه)
🔻ادامه مطلب در لینک زیر:
🌐 http://fekrat.net/1375
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net