eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | 🔖برگ دوازدهم ☑️ نخبگان و مسئله امید اجتماعی 👤احمد اولیائی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ▫️اگر نخبگان جامعه امید خود را از دست دهند این ناامیدی در همه‌ رویکردها و تجویزها خودش را تزریق می‌کند چرا که این نخبگان هستند که جریان اندیشه کشور را جهت می‌دهند و باید نسبت به مسئله امید اجتماعی در بین نخبگان حساس و نگران بود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 👤حجت‌الاسلام حسن وکیلی، استاد دروس خارج اصول، فلسفه و عرفان 📥 (اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#پادکست | #پرونده_ویژه ☑️ امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 👤حجت‌الاسلام حسن وکیلی، استاد دروس خارج اصو
امتداد_حکمت_متعالیه_آقای_وکیلی_۱۴۰۰_۳_۱۲.mp3
25.38M
🎧 | ☑️ امتداد اجتماعی حکمت متعالیه 👤حجت‌الاسلام حسن وکیلی، استاد دروس خارج اصول، فلسفه و عرفان نسبت بین فلسفه و ادیان 2:00 تطابق در نتایج 10:45 امتداد فلسفه 26:25 امتداد اثباتی فلسفه 29:15 نقش توصیفی فلسفه 41:45 فلسفه به ما چه می‌دهد 80:40 دو روش امتداد فلسفه 92:53 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔰 واکاوی آرمان‌شهر صدرایی ✍🏻 یادداشت سردبیر 📍رسانه فکرت به مناسب سالروز ملاصدرا در تلاش است تا به
|‌ ☑️ اصالت وجود و اتوپیای عدالت ✍🏻 اردشیر محمودی ▫️برای داشتن جامعه‌ای فاضل باید حق هر صاحبِ عقلی، که همان استحقاق دریافت آگاهی است، داده شود تا او به فضلیت علم و حکمت دست یافته و کارهای خود را در عرصه اراده و عمل به نحو‌احسن انجام دهد. حق هر اراده‌ای نیز که همان حق آزادی در داشتن اندیشه و بیان و عمل به آن است باید داده شود، تا صاحبِ اندیشه از طریق فضلیت اختیارِ بیان اندیشه، به فضلیت تعقل نائل آید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت|‌ #پرونده_ویژه ☑️ اصالت وجود و اتوپیای عدالت ✍🏻 اردشیر محمودی ▫️برای داشتن جامعه‌ای فاضل
🔸 بر اساس تشکیک وجود، اختلافات و اشتراکات اموری واقعی هستند که ریشه در واقعیت وجود دارد. بنابراین، وجود هم عامل اختلاف و هم عامل اشتراک است، ولی محصور در هیچکدام نیست، چون اگر وجود محصور در اختلافات ماهوی باشد، نمی‌تواند از آنها فراتر رفته و اشتراک‌شان را رقم زند و نیز محصور در اشتراکات نیست، چون در این صورت نمی‌تواند عامل اختلاف و تمایز آنها باشد. پس وجود آزاد (لابشرط) از اختلاف و اشتراک است. 🔹کار عقل در سیر شناخت، همان سیر از کثرت ماهوی (خلق) به وحدت (حق) است که معادل سفر اول از سفرهای چهارگانه است. اما کامل‌شدن این سیر مستلزم بازگشت دوباره از «وحدت به کثرت» (بازگشت وجود به ماهیات) است، که ملاصدرا با اصل «تشکیک وجود» آن را بیان می‌نماید. 🔸حکیمِ عارف، اختلاف را مایه دوری و نزاع ندانسته بلکه آن را از جانب وجود دانسته و سعی در تقویت آن در مسیر رشد و صلاح آنان دارد. عدالت از منظر حکیم حاکم بر مدینه فاضله، یعنی حق هر ذی حقی از کثرات را داده و این اعطا را صرف‌نظر از کثرت ثانوی مانند؛ رنگ، نژاد، مذهب، جنسیت، قومیت، هوشی، مالی و طبقه اجتماعی و سیاسی، می‌داند. 🔹مدینه فاضله مستلزم افاضه فضل و پذیرش و گشترش آن است. افاضه فضل از سوی حاکم به آحاد، و پذیرش آن از سوی افراد، همزمان باعث رشد و تحرک اجتماعی در جامعه و توسعه وجودی حاکم و حکومت است. فضل حاکم (به مثابه وجود) به آحاد (به مثابه ماهیات و کثرات) و پذیرش آنها باید در دو صفت اساسی محقق شود؛ افاضه به عقل آحاد، افاضه با اراده آحاد. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#درسگفتار | #پادکست ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه سوم: حکمت، سرمایه اجتماعی 👤م
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه چهارم: انسانِ خدانما 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#درسگفتار | #پادکست ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه چهارم: انسانِ خدانما 👤مهدی ا
ملاصدرا و نقشه راه.mp3
24.68M
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه چهارم: انسانِ خدانما عمران و اصلاح دنیا 9:40 شباهت رب و نفس 25:05 راز حکمت 33:45 انسان موجود فرهنگی 40:40 پیوند فلسفه صدرا و هایدگر 43:00 خاطره‌ای از هانری کربن 54:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◾️ | ☑️ میراث ارزشمند رئیسی 🎙شهریار زرشناس ▪️میراثی که از مرحوم آیت‌الله رئیسی برای ما باقی مانده است نمونه عینی و موفقی از یک مدیریت با روحیه‌ی جهادی و پرتلاش است که این مدیریت اساسا نقطه مقابل مدیریت بوروکراتیکِ اشرافی‌منش و بریده از مردم است. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🔰 واکاوی آرمان‌شهر صدرایی ✍🏻 یادداشت سردبیر 📍رسانه فکرت به مناسب سالروز ملاصدرا در تلاش است تا به
|‌ ☑️ مختصات اتوپیای متعالیه ✍🏻 بابک افشاری ▫️از منظر ملاصدرا شهر آرمانی، شهری است که مبتنی بر اصل خدامحوری، نبی، امام معصوم یا فقیه در رأس حاکمیت قرار گرفته. و قوانین آن تماماً الهی است. شهروندان این شهر نیز خود را موظف به تبعیت از قانون می‌دانند. عدالت از ویژگی‌های اساسی حاکم آرمان‌شهر صدرایی است که بر اساس آن، عدالت در تمام ابعاد مختلف حکومت بازتاب پیدا می‌کند و در نتیجه تحقق سعادت و کمال جامعه آرمانی محقق می‌شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت|‌ #پرونده_ویژه ☑️ مختصات اتوپیای متعالیه ✍🏻 بابک افشاری ▫️از منظر ملاصدرا شهر آرمانی، شهر
🔸 ملاصدرا فیلسوف شیعی قرن یازده هجری، توصیفات و جمع‌بندی قابل تأملی در زمینه آرمانشهر دارد. او آرمان‌شهر را این‌گونه تعریف می‌کند: «شهرهای آن برای نیل به نهایت حقیقی و خیر حقیقی با هم همکاری دارند» جامعه آرمانی، جامعه‌ای است که در آن معصوم یا جانشین معصوم حاکم باشد؛ زیرا در چنین جامعه‌ای قوانین الهی محور قرار می‌گیرند تا رسیدن به سعادت و کمال حقیقی را برای انسان امکان‌پذیر سازند. 🔹 ملاصدرا با طرح نظریه حمل حقیقت و رقیقت معتقد است که معلول چیزی در‌مقابل علت نیست؛ بلکه رقیقه علت و ضعیف شده آن است. بر این اساس غیر از واجب چیزی دیگری وجود ندارد. پس واجب‌الوجود هم علت فاعلی و هم علت غایی موجودات است، یعنی تمام تحولات و کمالات ممکنات به سوی واجب‌الوجود بر می‌گردد. 🔸آرمان‌شهر ملاصدرا ضمن آنکه وظیفه‌گرا است، حیات شهروندان خود را بر اساس عقلانیت راهبری می‌کند. زیرا مبنای محاسبات این شهر براساس نوعی عقلانیت گذاشته شده‌است. از صفات برجسته آرمان‌شهر ملاصدرا، قانون مداری شهروندان آن می‌باشد. شهروندان وظیفه خود می‌دانند که رفتار خود را با آنچه که خداوند برای آنها اختیار کرده مطابقت دهند چه مصالح احکام را بدانند و چه ندادند و چه این احکام با محاسبات عقلی آنها مطابقت داشته‌باشد یا نداشته‌باشد. 🔹 عدالت وضعیتی را پدید می‌آورد که انسان‌ها در فضایی مناسب بتوانند ظرفیت‌های وجودی خویش را آشکار کنند و زمینه تحقق جامعه آرمانی را فراهم کنند. بر این اساس ویژگی آرمان‌شهر صدرایی، توزیع، عادلانه فرصت‌ها و امکانات به افراد جامعه در جهت به فعلیت رساندن قوای نفس و استعدادهای وجودی خویش و نیل به سعادت و کمال نهایی است. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#درسگفتار | #پادکست ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه چهارم: انسانِ خدانما 👤مهدی ا
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه پنجم: ایرانِ فلسفی 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
🎧#درسگفتار | #پادکست ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه پنجم: ایرانِ فلسفی 👤مهدی اما
ملاصدرا و نقشه راه5.mp3
39.61M
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه پنجم: ایرانِ فلسفی فلسفهِ جهان اسلام 8:50 کتاب آغاز فلسفه 11:10 شرق فرهنگی 19:00 پوپر و جامعه باز 31:00 ظاهرگرایی در عرفان 39:00 تبعیضات اجتماعی 40:00 فلسفه و حل معضل 51:10 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#محفل | #پرونده_ویژه رسانه فکرت در امتداد پرونده «آرمانشهر ملاصدرا» برگزار می‌کند: ☑️ نهــــایی‌تر
📸 ✅ نشست محفل گفت‌وگو با موضوع «نهایی‌ترین انسان، بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین» با حضور استاد «اصغر طاهرزاده» برگزار شد. ➕فایل صوتی و تصویری و گزارش متنی این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | ☑️ برشی از پیام رهبر انقلاب به دانشجویان دانشگاه آمریکا 🔹 شما اکنون در طرف درست تاریخ ایستاده‌اید. تاریخ در حال ورق خوردن است. 🖇«مطالعه کامل پیام» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🔸 | ✅ دومین قسمت ویژه‌برنامه «نقدنوشت» به همت رسانه فکرت برگزار می‌گردد: 💥 صدرا؛ شهیر غریب 🖇 تاملی پیرامون دیالکتیک فلسفه و رمان 👤 با حضور: ✔️ ابراهیم اکبری دیزگاه؛ نویسنده و منتقد ادبی ✔️ مصطفی سلیمانی؛ دکترای فلسفه و منتقد ادبی 💢در این شماره از نقدنوشت، به نقد و بررسی کتاب «مردی در تبعید ابدی» از نادر ابراهیمی خواهیم پرداخت. ⏰ شنبه ۱۲ خرداد، ساعت ۱۶ - ۱۸ 🏢 قم، خیابان صفاییه، کوچه ۳۹، پلاک ۱۱، کافه جهان‌نما 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
33.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 | 🔖برگ سیزدهم ☑️ نگاه صحیح به مقوله امید 👤علی مصباحی، پژوهشگر حوزه مهدویت ▫️برای میدواری لازم است انسان نگاه خود را اصلاح کند تا بتواند نقاط امیدزای حقیقی را ببیند. اگر ملاک‌های تحلیل امیدواری را نداشته باشیم نمی‌توانیم به پاسخ صحیح و مطلوب دست بیابیم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 | 🔖برگ چهاردهم ☑️ رویای مشترک در امید اجتماعی 👤حجت‌الاسلام عبداللهی، فعال فرهنگی ▫️امید یکی از الزامات زندگی فردی و اجتماعی است. یکی از مسائلی که در بحث امید اجتماعی باید بدان توجه کرد بحث رویا است. اگر در یک جامعه رویای مشترکی وجود داشته باشد همین امر باعث افزایش امید اجتماعی می‎شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ ☑️ صدرا یا دورکیم؛ کدام آرمانشهر؟ ✍🏻 بابک افشاری و علی بحرانی ▫️در نگاه دورکیم قانون‌گذاری به‌دست خود افراد جامعه صورت‌می‌گیرد و حتی جامعه آرمانی به‌لحاظ اعمال فشار از جهت ساختارهایِ مستحکم اجتماعی امکان روی دادن جامعه بدون ناهنجاری نفی می‌شود. از طرفی هم به‌دلیل نفی متافیزیک، دورکیم وجه انسان کامل را از جامعه‌ی آرمانی حذف کرده و جامعه به‌جای انسان کامل در حال جمع کردن اجتماع می‌باشد. اما صدرا با ملاک قرار دادن «اشتداد در وجود» قائل به تحقق جامعه‌ای به تمامه هنجاری می‌باشد؛ که در آن انسان کامل وجه جمع این جامعه آرمانی می‌باشد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت|‌ #پرونده_ویژه ☑️ صدرا یا دورکیم؛ کدام آرمانشهر؟ ✍🏻 بابک افشاری و علی بحرانی ▫️در نگاه دو
🔸صدرا ذیل مباحث مربوط به فلسفه سیاست بحث آرمان شهری را مطرح می‌کند و لازمه دست یافتن به سعادت اخروی را زندگی در آرمان‌شهر می‌داند؛ «فالخیر الافضل والکمال الاقصی ان ما ینال بالمدینه الفاضله» صدرا هدف جامعه آرمانی را سعادت می‌داند و سعادت را فضیلت و به‌حد کمال رسیدن دنیوی و اخروی انسان می‌داند. 🔹برخلاف صدرا، دورکیم جامعه برتر را جامعه‌ای که در آن امور اخروی شکوفا شود، نمی‌پندارد، بلکه جامعه‌ای که در آن از مادیات بهره‌مندی بیشتری داشته‌باشند جامعه‌ی آرمانی در نظر می‌گیرد. دورکیم می‌گوید: رایج‌ترین فکر در باب تقسیم‌کار این است که تقسیم‌کار از تمایل آدمی به افزودن دائمی سعادت خویش بر می‌خیزد. تقسیم‌کار بیشتر بازده بیشتر، منابع در اختیارِ بیشتر، کیفیت این منابع بهتر. پس به نظر می‌رسد که هرچه بیشتر از این چیزها برخوردار باشیم سعادتمندتر هستیم. در نتیجه انسان به‌طور طبیعی بر دستیابی بیشتر به منابع شوق جست و جوی بیشتری دارد. 🔸 از نظر صدرا این انسان کامل هست که اتصال با عقل فعال را دارست، پس تنها او واجد تقنین و حکمرانی می‌باشد. دورکیم هم قبول دارد که در جامعه آرمانی هنجارها باید کنترل شده باشند، و این کنترل توسط قوانین و ساختارهای اجتماعی صورت‌می‌گیرد. این قوانین و ساختارهای اجتماعی در یک نسبتی با هم قرار دارند که برای سودجویی افراد محدودیت ایجاد می‌کنند. صدرا و دورکیم در اینجا با هم اختلاف‌نظر دارند. 🔹در جامعه آرمانی ملاصدرا جای هیچ‌گونه ناهنجاری نیست؛ چون اساساً رئیس جامعه آرمانی به‌گونه‌ای شهروندان را تربیت می‌کند که جای هیچ‌گونه ناهنجاری وجود ندارد، و اساساً تمام قوانینی که توسط شرع وضع می‌شود در تمام ابعاد رفتاری انسان رسوخ می‌کند و تمام امیال انسان را به اعتدال می‌رساند. بی هنجاری و بی ضابطگی کامل از نظر تجربی ناممکن است و جوامع بر اساس کم و بیش‌ی این درجات تنظیم هنجار بخشی‌شان مشخص می‌گردند. 🔸اساساً دورکیم وجهی که انسان کامل صحنه گردان اجتماع می‌باشد را نفی می‌کند. او می‌گوید گذشت آن زمان‌هایی که انسان کامل به نظر ما کسی می‌نمود که در عین علاقه به همه‌چیز و ناپایبندی به هیچ‌چیز، استعداد چشیدن طعم هر چیز چیز را داشت و از امکان فراهم آوردن عالی‌ترین عناصر سازنده‌ی تمدن در وجود خویش برخوردار بود. این چنین فرهنگ گسترده، امروزه دیگر بر ما تأثیری ندارد. دورکیم با نفی جایگاه انسان کامل و متافیزیک در جامعه‌ی آرمانی، این جایگاه را به جامعه می‌دهد و اساساً جامعه خدا می‌شود. مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) جلسه ششم: نسبت حکمت متعالیه با دیگر فلسفه‌ها 👤مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان 📥 ( اینجـا بشـنوید) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
ملاصدرا و نقشه راه6.mp3
43.82M
🎧 | ☑️ ملاصدرا و نقشه راه (خوانش حکمت متعالیه) 🎙مهدی امامی جمعه، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان جلسه ششم: نسبت حکمت متعالیه با دیگر فلسفه‌ها نسبت فلسفه صدرا با سایرین 5:10 تمایز فلسفه یونان 15:00 سوال هایدگر 24:20 ارتباط صادر اول و واجب 37:00 وحدت مکانیکی و ارگانیکی 45:50 علم باطن و ظاهر 59:30 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ نشست گفت‌وگو با موضوع «نهایی‌ترین انسان، بررسی شخصیت تاریخی صدرالمتألهین» با حضور استاد «اصغر طاهرزاده». ➕فایل صوتی و تصویری و گزارش متنی این نشست به‌زودی منتشر خواهد شد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
|‌ ☑️ صدرا برای همه..! ✍🏻 امیرعباس شاهسواری ▫️با توجه به شرایط موجود و عدم معاصریت اساتید بزرگوار و فحول فلسفه صدرایی نیاز با کسانی داریم که از شاگردی و علم‌آموزی از این بزرگواران ابایی نداشته باشند و از طرفی در هژمونی سنتی این اساتید که صدرا را برای صدرا آموزش می‌دهند، نیفتند و این مفاهیم را ساده‌سازی و با قالب‌هایی به روز و جذاب ارائه دهند؛ همان کاری که مرحوم علامه مصباح(ره) در آموزش فلسفه برای دانشجویان و کتاب‌های طرح ولایت، انجام دادند، اما متاسفانه امتداد نیافت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام
فکرت
#یادداشت|‌ #پرونده_ویژه ☑️ صدرا برای همه..! ✍🏻 امیرعباس شاهسواری ▫️با توجه به شرایط موجود و عدم مع
🔸 یکی از شاخصه‌های انسان مدرن تنبل‌بودن است؛ تنبل‌بودن نه به این معنا که کاری انجام ندهد بلکه برای به زحمت‌نینداختن خویش هر تلاشی را انجام می‌دهد؛ خود این پارادوکس عجیبی است که ریشه در سرعت دارد که یکی از شاخصه‌های مدرنیته است. 🔹 یکی از مصداق‌های بارز این لقمه آماده‌خواری انسان مدرن ظهور رده کتاب‌های «برای احمق‌ها» از نشر وایلی در سی سال گذشته بوده است که سخت‌ترین مباحث علمی را به ساده‌ترین شکل ممکن توضییح می‌دهد و تا به الان بیش از 250 میلیون نسخه فروش رفته است و به بیش از 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. 🔸 در چنین روزگاری ما با بزرگانی در جامعه خودمان مواجه هستیم که بسیار به مفاهیم صدرا مسلط هستند اما اگر نگاه کنیم، یک کتاب مفاهیم حکمت متعالیه به زبان ساده از این اساتید نمی‌بینیم؛ یا حتی کتابی با این عنوان که چگونه صدرا بخوانیم، چگونه شواهد بخوانیم، چگونه اسفار بخوانیم؟ 🔹 رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده آیت‌الله مصباح می‌فرمایند: کتابهای فکری لازم است در فکر رسوخ کند؛ و این، صرفاً با نشر کتاب حاصل نمی‌شود. شما نگاه کنید غربی‌ها در این کارها خوب واردند؛ ببینید مثلاً فرض کنید فلان متفکّر، حالا مثلاً هِگل مگر چند کتاب نوشته؟ افکارش را از داخل این کتابها استخراج می‌کنند و درمی‌آورند، تخلیص می‌کنند، آن فکر را با بیان‌های مختلف، با زبان‌های مختلف، با شیوه‌های مختلف پخش می‌کنند! 🔸 به نظر می‌رسد نباید از اساتید فلسفه معاصر انتظار داشت که به چنین کارهایی دست بزنند، چون این بزرگواران این کارها را دون شان خود می‌پندارند در حالی که ویتوریو هوزله استاد دانشگاه راسن آلمان که در 21 سالگی دکتری فلسفه خود را گرفته است، کتاب رمانی برای نوجوانان می‌نویسد به نام «محفل فیلسوفان خاموش» که در ایران هم ترجمه شده و در راستای دنیای سوفی است. مطالعه کامل یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وب | ایتا | تلگرام | اینستاگرام