eitaa logo
فکر پرواز
171 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
747 ویدیو
98 فایل
🕊خلوتی برای فکر و پرواز... 🌐ارتباط با من: @y_eisvand
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷معیار حیات جاهلانه! در فرهنگ قرآن، معيار حيات جاهلانه يا زيست عاقلانه، پيشرفت در صنعت يا برخورداري از رفاه و ابزار زندگي تجملي نيست. قرآن كريم اقوامي را معرفي مي كند كه با وجود برخورداري از پيشرفت هاي شگرف صنعتي و بهره مندي از رفاه زندگي اجتماعي تا بدان پايه از جاهليت پيش رفتند كه مستوجب عقاب الهي و حرمان از رحمت خداوند شدند و سر انجام به هلاكت رسيدند. قوم عاد و ثمود و اصحاب حِجْر نمونه اي از اين مردمان اند. قوم عاد با اينكه در صنعت شهرسازي بي نظير بود، حياتي جاهلانه داشت. همان طور كه امپراطوريهاي ايران و روم را كه نماد رفاه و تمدن آن روزگار بودند، صاحب حياتي جاهلانه مي داند. معيار جاهل زيستن و جاهلانه مردن آن است كه انسان با خداي خويش و نمايندگان خدا آشنا نباشد، حال آنكه ابديت را در پيش رو دارد. امام مهدی علیه السلام، موجود موعود؛ ص۳۳ آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی @fekr_parvaz
🌸شرح حدیث معرفت امام علیه السلام موضوع امامت از ضروريات مذهب شيعه اماميه بوده و از مسلمات مذهب ماست. رسول اللَّه صلى الله عليه و آله فرموده: من مات ولم يعرف إمام زمانه مات ميتةً جاهليةً؛ هركس بميرد و نشناسد امام زمان خود را مرده او مرده زمان جاهليت است. چون در زمان جاهليت نوع افراد بشر از اعتقادات حقه چيزى نمى‌دانستند. از اين حديث شريف كه متواتر ميان شيعه و سنى است برمى‌آيد كه بايد در هر زمان امامى وجود داشته باشد و امام متعدد بوده و هر زمانى امامى دارد، زيرا كلمه امام اضافه بر زمان شخصى شده و آن اقتضا مى‌كند كه امام بايد متعدد بوده و هر عصر و زمان اختصاص به امامى داشته باشد و ائمه به نحو تبادل و تناوب بوده و به نوبه در زمان‌ها باشند. مراد از شناختن امام، شناختن وى از جهت شكل و شمايل و ديدن روى او و رنگ و قد و قامت او و اندازه‌گيرى عرض و طول بدن او با متر و سانتى‌متر نيست، بلكه مراد، شناختن شخص امام با نسب او كه مختص به اوست و شناختن اوصاف و كمالات انسانى اوست به صفت امامت و عصمت كه از لوازم آن عموم علم اوست به احكام شرعيه و موضوعات خارجيه و عالم بودن امام است، به تمامى علوم و فنون و اشياء و موجودات و ماسوى اللَّه تعالى و فعليت علم اوست نه به نحو شأنيت، زيرا شأنيت، نسبت به تمامى موجودات يك‌سان است و اختصاص به امام ندارد. چنانچه تمامى اوصاف و قواى ظاهرى و باطنى تمامى انسان‌ها در مقام فعليت‌ است‌ و تعجب است از كسانى كه اوصاف و قواى خودشان را اگر از آنها سؤال شود در مقام فعليت مى‌دانند، چنانچه وجدان شاهد آن است، ولى نسبت به علم امام كه مى‌رسند از خودشان هم پايين‌تر خيال كرده و در علم او به شأنيت قائل مى‌شوند. درباره اين‌گونه اشخاص كوته‌نظر بايد گفته شود: استعداد فهم اين مطلب را ندارند و از ادراكات علمى بى‌بهره‌اند.... 👈ادامه دارد... آیت الله شهید سید محمد علی قاضی طباطبایی رحمة الله علیه مجموعه رسائل علامه طباطبایی رضوان الله علیه، مقدمه رساله علم امام علیه السلام، ص۲۲۹ @fekr_parvaz
🌸معرفت امام علیه السلام بر اشخاص با استعداد و خواص واجب مطلق است و عدم آن موجب سقوط عدالت!! ...پس از آنچه نگارش يافت معلوم گشت كه بايد انسان به اوصاف امام معرفت برساند و معرفت رسانيدن به اوصاف او نسبت به اشخاص بااستعداد و خواص از قبيل واجبات مطلقه است و ضرورت خاصه دارد و براى خواص از جهت حكم تكليفى ضرورت داشته و واجب است كه تحصيل اعتقاد تفصيلى در معرفت علم امام عليه السلام از حيث كميت و كيفيت و از جهت حكم وضعى اعتقاد به كميت و كيفيت علم امام عليه السلام مدخليت در ايمان و عدالت داشته و ترك كردن تحصيل اعتقاد مذكور ترك مقدمه واجب مطلق است، زيرا كسى كه از خواص به شمار است و استعداد فهم اين مطلب را دارد معذور نيست و هم‌چنين اگر معتقد باشد اجمالًا نه تفصيلًا باز معذور نيست. و بايد دانست كه اعتقادات بر دو نوع است: قسمتى از قبيل واجبات مطلقه است كه تحصيل علم به آنها از مقدمات آنهاست بايد انسان تحصيل علم و قطع به آنها نمايد. و قسمتى از قبيل واجبات مشروطه به حصول علم است اگر علم بر مكلف حاصل شد بايد معتقد باشد و اگر حاصل نگشت اعتقاد لازم نيست. و اعتقاد به امامت و عصمت اميرالمؤمنين و ائمه طاهرين- سلام اللَّه عليهم- از قبيل واجبات مطلقه مى‌باشد و در ايمان مكلف مدخليت داشته و بر هر مكلف واجب است كه تحصيل علم به آن نمايد و معتقد باشد والا ايمان نخواهد داشت. اما فروعات مسئله امامت آيا علم امام حضورى است يا حصولى اشائى؟ از قبيل واجبات مشروطه به حصول علم به مكلف است ولى چنانچه در محل خود تحقيق شده نسبت به تمامى افراد مكلفين مطلب اين طور نيست بلكه ضرورت خاصه دارد و نسبت به اشخاص خواص و آنهايى كه استعداد به دست آوردن اين اعتقاد را دارند از قبيل واجبات مطلقه است و بايد تحصيل علم به اين اعتقاد نمايند والا نقصان و خللى در ايمان داشته و از عدالت ساقطاند. آیت الله شهید سید محمد علی قاضی طباطبایی رحمة الله علیه مجموعه رسائل علامه طباطبایی رضوان الله علیه، مقدمه رساله علم امام علیه‌السلام، ص۲۳۰ @fekr_parvaz
9.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌹 ... 🦋بیستم فروردین سالروز سید شهیدان اهل قلم رضوان الله علیه نام و یادش همراه با قرائت فاتحه ای گرامی باد... اللهم الرزقنا الشهادة فی سبیلک❤️ @fekr_parvaz
🌺 برون شو اى غم از سينه كه لطفِ يار مى‌‏آيد تو هم اى دل، ز من گم شو كه آن دلدار مى‌‏آيد 🌺 مسلمانان مسلمانان، مسلمانى ز سر گيريد كه كفر از شرمِ يارِ من، مسلمان‌‏وار مى‌‏آيد 💎درخشش بی‌منتهایِ یگانه آینۀ مصطفوی، مظهر اسرار مرتضوی، بیدار کنندۀ عقول خفته، حیات بخشِ دلهای مُرده، هدایتگر کیهان و جهان، حضرت مهدی موعود امام زمان علیه السلام بر همۀ جویندگانِ صدق و عقل و انسانیت تبریک و تهنیت باد. علیه السلام رحمه الله @fekr_parvaz 🌸.🌸.🌸.🌸.🌸
🌷 تشیع؛ مذهبی زنده و کارآمد... پرفسور هانری کربن استاد فلسفه در دانشگاه سوربن (فرانسه) و مستشرق نامدار فرانسوی (که توفیق مصاحبت و استفاده از محضر علامه طباطبایی رضوان الله علیه را نیز در کارنامه خود دارد) میگوید: به عقیده من مذهب تشیع تنها مذهبی است که رابطه را میان خدا و خلق برای همیشه نگه داشته است و به طور مستمر و پیوسته، ولایت را زنده و پا برجا می‌دارد. مذهب ، نبوت را که رابطه‌ای است واقعی میان خدا و عالم انسانی، در حضرت کلیم ختم کرده و پس از آن به نبوت حضرت مسیح و حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) اذعان ننموده و رابطه مزبور را قطع می‌کند. همچنین در حضرت مسیح متوقف شده‌اند. از مسلمانان نیز در حضرت محمد توقف کرده و با ختم نبوت در ایشان، دیگر رابطه‌ای میان خالق و مخلوق، موجود نمی‌دانند. تنها مذهب است که نبوت را با حضرت محمد (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) ختم شده می‌داند، ولی را که همان رابطه هدایت و تکمیل می‌باشد، بعد از آن حضرت و برای همیشه زنده می‌داند. سـالـنـامه مکتب تشیع، مصاحبات استاد علامه طباطبایی رضوان الله علیه با پروفسور‌ هانری کربن درباره‌ی شیعه (۱۳۳۹ هـ ش)، ص۲۰ @fekr_parvaz 🌷🦋🌷🦋🌷🦋🌷