فِي الحِکمَة
در خصوص دلايل پذيرش #قطعنام_598. @felhekmat
💠تحميل #قطعنامه_598 از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،به امام امت(ره)و خسارت تفکر ليبرال براي اسلام و مسلمين:
🔸آنچه به نام جام زهر در جامعه مطرح است، در واقع پذیرش قطعنامه 598 می باشد؛ جام زهری که حضرت روح الله بعد از انتشار این نامه طبق سخنان حاج سید احمد آقای خمینی:
1⃣ خدا می داند بر خانه امام چه گذشت هیچکس جرئت نمی کرد خانه امام برود،پیش امام برود.بعد از پذیرش قطعنامه 598 چند روز امام درست نمی توانستند راه بروند.همه اش می گفتند: خدایا شکرت ما راضی هستیم به رضای تو.
2⃣ امام دیگر در جماران سخنرانی نکردند:
«توجه داشته باشید که باید دور سخن گفتن مرا ولو یک جمله دعا خط بکشید مجاری تنفس من بیمار است، و حالا هم که جنگ در کار نیست، زحمت به من ندهید از اینکه مثلاً خانواده شهدا و امثال آن بیایند و من دستی تکان دهم، مضایقه ندارم»(صحیفه امام ، ج 21 ، ص 171).
3⃣حاج عیسی(خادم امام خمینی) میگفت که امام تا دو روز بعد از پذیرش قطعنامه چیزی نخوردند و وقتی بعد از دو روز وارد اتاق شدم امام من را در بغل گرفت و یک ساعت گریه کرد و گفت حاج عیسی! شهدا به مقامی که بخواهند میرسند، جانبازان اجرشان را میگیرند، اسرا هم برمیگردند. اما من چه کار کنم؟!
4⃣مرحوم حجت الاسلام محمدرضا توسلی از مسئولان دفتر امام خمینی نیز در این رابطه میگوید: «بعد از آنکه امام(ره) قطعنامه را پذیرفتند و گفتند جام زهر را نوشیدم من دیگر خنده بر لب ایشان ندیدم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠تحميل #قطعنامه_598 از طرف تکنوکراتها و ليبرالهاي به ظاهر مسلمان و سفهايي که خود را مصلح ميپندارند،ب
🔰أقول:
1⃣فعل پاکان را قياس از خود مگير.به کرّات عرض شده که چون عرفا در کان تامه متباين با عامه هستند لذا به تبع در کان ناقصه هم بطور کلي متباين با عامه هستند.طبق اين مقدمه کوتاه حقيقت امر اين است که آنچه براي ولي خدا زهر است چه بسا براي عامه عين النضّاخ و احلي من العسل باشد!پس نميتوان زهر بودن قطعنامه را براي امام(ره) حمل بر هر علتي کرد،و از ظنّ خود هر تفسيري را بعنوان علت ارائه داد.قدر مسلم اين است که همانطور که عرض شد،هر امري که مرضي رضاي حق تعالي و قطب الاقطاب،حضرت وليعصر(عج)نباشد،مرضي ولي خدا هم نيست،زيرا در مقام قرب فرائض،قيد سالک(کان تامه)اندکاک در حق پيدا ميکند و اراده ي تشريعي و تکويني برايش نميماند لذا ذائقه ي حضرتش که مقيم اين مقام است مندک در اراده ي حق ميباشد،پس زهر بودن قطعنامه را حرفي ديگر است.
2⃣استاد زنجيرزن نقل فرمودند از يکي از اوليا خدا در قم(نام نياوردند):اگر اجازه ميدادند و جنگ سه سال ديگر ادامه ميافت حضرت(عج)ظهور ميفرمودند،(نقل به مضمون).
3⃣اشباه الرجالي که امام امت(ره)را مجبور به پذيرش #قطعنامه_598 کردند و ذائقه ي شيطانيشان که موجب عسل پنداشتن زهر شد و خنجري که به اسلام و مسلمين زدند و ميزنند و شيطاني بودنِ اصلِ تفکرِ ليبرال و... بحثي ديگر دارد،که اگر مقدمه اول و جايگاه ولي خدا فهم شود جايگاه اينان هم متقابلا فهم خواهد شد.
📋نکته:
قرب فرائض مقامي است که ميتوان براي امام(ره)بطور کاملا علمي و مستند قائل شد چه اينکه حضرتش(ره)داراي ولايت تکويني هم بود.
📋نکته:
مبارزه و عيان کردن نجاست و نحوست تفکر شيطاني #ليبرال،که دستور به اشاعه ي آن صريحِ متنِ پروتکل شماره ي دهم قبيله صهيون است،براي حفاظت از کيان اسلام،بر هر مجاهد و آزاده اي بقدر وسع و توانش لازم و واجب است،چه اينکه جنگ،جنگِ عقيده ها است.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠جايگاه #حضرت_معصومه سلام اللّه به بيان عرفاني:
🔸 #حضرت_معصومه سلام الله علیها #باب_ولایت است:
اگر شیعه خلّص امیرالمومنین علیه السلام بخواهد به مقام منیع #منّا_اهل_البیت واصل شود و اتحاد وجودی با حضراتشان حاصل نماید بایستی از این #باب_الابواب ورود نماید.
با اینکه شیعه مخلص علی علیه السلام دارای مرتبه ای است که هنگامه تجلی[اين مرتبه]بر جبل طور موسویه،در حد طاقت حضرت موسی صلوات الله علیه و علی نبینا نبود؛ولیکن[شيعه مخلص]برای وصول به حریم ولایت،به شفاعت #حضرت_معصومه سلام الله علیها محتاج است.و به همین جهت است که شهر قم،حرم اهل بیت تلقی شده است و حضرت امام صادق علیه السلام فرمودند: (تدخل بشفاعتها شیعتی الجنه باجمعهم).
در جنت،تمامی شیعیان برای وصول به حریم ولایت،محتاج شفاعت #حضرت_معصومه سلام الله علیها هستند.زیرا کأنّه ایشان تالی تلو اهل بیت عصمت و طهارت است. "هی عرش الابرار و فرش ائمه الاطهار"
#حضرت_معصومه سلام الله علیها،جمع اطوار و مراتب وجودی انبیاء است.فلذا در زیارت نامه ایشان(که به انشاء حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است)به جملگی انبیاء اولو العزم در مرآت وجودی حضرتش سلام داده می شود.
البته این سلام ها بر جمله مومنین و مومنات صادق است.ولیکن به حمل رقیقت.بدین بیان که مومنین و مومنات، رقیقه وجودی انبیاء محسوب میشوند ولیکن برای ایشان به حمل حقیقت است،زیرا ایشان حقیقت انبیاست؛و انبیاء رقیقه وجودی ایشان اند الّا خاتم الانبیاء صلوات الله علیه. #فداها_ابوها!
(#استاد_زنجيرزن_حسيني زيد عزه)
#طرح_درس
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
🌸🌺🌸🌺🌸🌺
🌸🌺🌸🌺🌸
🌸🌺🌸🌺
🌸🌺🌸
🌸🌺
🌸
💠صلوات #محي_الدين بر #امام_رئوف:
🔸بسم اللّه الرحمن الرحيم.
صلوات اللّه و ملائكته و حملة عرشه و جميع خلقه من الارض و السمائه علي سرّ الالهي و الرّائي للحقائق كما هي،النور اللاهوتي و الانسان الجبروتي و الاصل الملكوتي و العالِم الناسوتي،مصداق العلم المطلق و الشاهد الغيبي المحقق،روح الارواح،حيوة الاشباح،هندسة المَوجود،التيّار في النشآت الوجود،كهف النفوس القدسيه،غوث الاقطاب الإنسيه،الحجة القاطعة الرّبانيه،محقق الحقائق الامكانيه،ازل الابديات و ابد الازليات،الكنز الغيبي و الكتاب اللاريبي،قرآن المجملات الاحديه،فرقان المفصلات الواحديه،ام الوَري،بدر الدّجي،عليّ بن موسي الرّضا،عليه و علي آبائه الصلوة و السلام.
#امام_رضا ع #ابن_عربي
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠جايگاه #حضرت_معصومه سلام اللّه به بيان عرفاني: 🔸 #حضرت_معصومه سلام الله علیها #باب_ولایت است: اگر
🔰أقول:
1⃣مقام و مرتبه ي شيعه ي مخلَص مولي امير الملت و الدين مقام #تجلي_ذاتي است،و اين مقام مخصوص امت محمدي(ص) است که ((...و خرّ موسي صقعا...)) اشاره به عدم قابليت دارد،چه اينکه بين عطاياي الهي و قوابل مناسبت است.
2⃣جمع غير از مجموع است،اولي ناظر به اندماج و دومي ناظر به اندراج است؛جمع زبده و عصاره است.
3⃣براي انبياء و اولياء عليهم السلام مراتبي است.حقيقت غير مجعوله هر يک و عين ثابت و اسم حاکم بر هر #نبي است که متعلق اراده ي الهي واقع ميشود،قوله تعالي:((اللّه اعلم حيث يجعل رسالته)) متعلق علم الهي و حيثيت،ناگزير از ثبوت هست،و اسماء را مراتبي است ، لذا #انبياء و #اولياء هم مراتبي دارند:
1)محدّث:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد.
2)نبيّ:آنکه به او خبر ميرسد و الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد.
3)رسول:آنکه خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و صاحب کتاب نيز هست.
4)اولوالعزم:تکليفي سنگين تر از رسول دارد که امام است.
5)ختم:عصاره ي همه ي آنچه گفته شد.
فرمود حضرتش(س)نه رقيقه بلکه حقيقت تمام انبياء #اولوالعزم است،الا خاتمهم(ص). پس به استمداد اين سياهه نيک بنگر جايگاه والايش را که فرمود:(#فداها_ابوها).
#طرح_درس
#شرح
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #انحصار_مقامات_سلوکي:
🔸انحصار مقامات در ده مقام به جهت آن است كه سير انسان به سوى حقّ[هر چند با استعانت از ظاهر]با باطن انجام می گیرد و مراتب باطن ها[به حسب وجود شش و به حسب سلوک چهارتاست که جمعا]ده تاست پس مقامات نیز[به حسب طی باطن ها]ده تا خواهند بود:
🔸مراتب غيوب باطن به حسب وجود:
1⃣غيب قوا.
2⃣غيب نفس.
3⃣غيب قلب.
4⃣غيب عقل.
5⃣غيب روح.
6⃣غيب الغيوب كه غيب ذات احديت است.
🔸غیب به حسب سلوک(غیب سلوکی) چهار تاست:
1⃣نفس لوّامه.
2⃣نفس مطمئنه (این دو قبل از مقام قلب است).
3⃣سرّ (قبل از مقام روح).
4⃣خفی (قبل از غیب الغیوب).
🔸به ترتیب چنین می شود:
1)غیب قوا.(وجودي)
2) غیب نفس.(وجودي)
3) غیب نفس لوّامه.(سلوکي)
4) غیب نفس مطمئنه.(سلوکي)
5) غیب قلب.(وجودي)
6) غیب عقل.(وجودي)
7) غیب سرّ.(سلوکي)
8) غیب روح.(وجودي)
9) غیب خفی.(سلوکي)
10) غیب الغیوب.(وجودي)
🔸غیب وجودی غیبی است که در عالم وجود هست چه سلوکی داشته باشیم یا نداشته باشیم.و غیب سلوکی غیبی است که در سلوک و به حسب سير و ترقّى حاصل مىشود.که براى نفس پایین تر از مقام قلب دو مرتبه است به نام «لوامّه» و «مطمئنّه» و براى قلب بالاتر از مقام عقل و پایین تر از مقام روح مرتبهاى است که آن سرّ نامیده مىشود و هنگام ترقي قلب به مقام روح در تجرد و صفا (مقام سرّ) حاصل می شود و براى روح در هنگام ترقی اش به مقام وحدت مرتبهاى است که «خفىّ»نامیده می شود.
📚ترجمه وشرح منازل السائرین،نیکنام عربشاهي،ص32.
#طرح_درس #عرفان_عملي
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🎗متن #منازل_السائرين از خواجه عبداللّه انصاري. 🔸قسمت اول. #عرفان_عملي 💢کانال في الحِکمَة 🆔 @felh
com.parsiblog.erfan2.fl.apk
3.21M
⭕️نرم افزار ترجمه شرح عبدالرزاق قاساني بر کتاب #منازل_السائرين.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🌺🌻🌻🌺 🔹مناظره با #مخالفان_عرفان_و_فلسفه: آیت الله استاد #سید_جلال_الدین_آشتیانی (ره) در مقالهای
💠قسمتهايي از يک مقاله درباره #اجتهاد در احکام عمليّه(فقه اصغر) و اصول علميه(فقه اکبر):
🔸پس از غيبت کبري،مرجع عباد، نصوص شريف ميباشد.بطور کلي اين گنجينه ارزشمند يعني نصوص شريف دو قسم هستند که يک قسم از آنها خاصيت عملي دارند و مربوط به ساحت عمل هستند و قسم اعظم ديگر خاصيت علمي دارند و مربوط به ساحت علم و نظر هستند.براي استفاده ي علمي و صحيح از نصوص(اعم از نصوص علمي و عملي)نياز به ابزار و علومي داريم تا بوسيله آنها بتوانيم استنباط کنيم مطالب علمي را از نصوصي که خاصيت علمي دارند و مطالب عملي را از نصوصي که خاصيت عملي دارند، و برخورد خشک #اخباري چه در نصوصي که خاصيت علمي دارند و چه در نصوصي که خاصيت عملي دارند، مطلقا هيچ توجيهي نزد هيچ عاقلي ندارد.لذا هم نصوصي که خاصيت عملي دارند نياز به واکاوي دارند و هم نصوصي که خاصيت علمي دارند.
🔸بديهي است پس از پذيرش نياز به عقل و اجتهاد براي استفاده صحيح از نصوص(اعم از نصوصي که ناظر به ساحت علمي و عملي هستند)،بعنوان يک اصل عقلي و کلي نميتوان اين اصل را تنها تخصيص به نصوصي داد که ناظر به عمل عباد هستند و با قسمت عمده و اعظم نصوص که خاصيت علمي دارند و ناظر به ساحت علم و نظر هستند برخورد اخباري کرد زيرا تخصيص در قواعد عقلي،عقلا مجاز نيست. پس همانطور که در ساحت عملي دين نياز به ابزاري هست که بتوان بواسطه ي آن ابزار استنباط کرد اصول عمليه عباد را از نصوصي که خاصيت عملي دارند،همينطور در ساحت علمي نياز به ابزاري هست که بتوان بوسيله آن ابزار استنباط کرد اصول علميه را از نصوصي که خاصيت علمي دارند.با تفکيک و تباين علوم مختلف بر حسب موضوعات آنها ميابيم، عمده ابزاري که براي استنباط موقف عملي عباد به آنها نياز است،علوم شريف فقه و اصول فقه ميباشد،و عمده ابزاري که براي استنباط اصول علمي نياز به آنها است،علوم اشرف فلسفه و عرفان نظري ميباشد.زيرا متعلق علم فقه اعمال ارادي عباد است و موضوع علم فلسفه و عرفان،وجود که متن قرآن تکوين است.
🔸پس عقلا نميتوان براي يافتن اصول علمي به فقه بسنده و به فقيه،بما هو فقيه في النصوص العملي رجوع کرد،همانطور که نميتوان براي استنباط اصول عملي سراغ فلسفه و عرفان رفت. و منطقا ساحت کار فقيه در نصوص عملي و فقيه در نصوص علمي، غير هم است. همانطور که ساحت کار نجار بما هو نجار غير از ساحت کار بقال بما هو بقال است،و هر يک تخصصي مخصوص به خود را دارند.
🔸متاسفانه جريان حوزوي امروز فقط به بخشي کوچک از نصوص که البته اهميتي عظيم دارد با رويکرد اجتهادي ميپردازند و با بخش ديگر نصوص که اهميتي اعظم دارد،برخورد اخباري محض و نه اجتهادي ميکنند(به اين معني که نصوص علمي بوسيله ابزار مربوطه که فلسفه و عرفان باشد مورد واکاوي دقيق و نظر اجتهادي قرار نميگرند)و اين بزرگنمايي بخشي از دين و رها کردن بخش اعظم موجب شده تا چهره اي کاريکاتوري از دين به جامعه و جهان القا شود!
📋نکته:
در نهايت،اين نظام ارزشي اسلام و اصول عمليه است که راه صحيح را به جامعه مينماياند لکن بايد توجه داشت که بناي نظام ارزشي دين اسلام بر نظام بينشي است لذا نياز به هر دو مسجل است.
📋نکته:
حقيقت قرآن تکوين و قرآن تدوين وحدت دارد.و اين دو تنها از حيث نحوه ظهورشان در مجالي غير هم هستند.
📋نکته:
اين نوشتار با تصرف و ويرايش نگارنده ي مقاله در کانال قرار گرفته و شايد ادامه اش هم بارگذاري شود.
#طرح_درس #اجتهاد #فلسفه_عرفان #اخباريگري
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔸کم فهمي ميرزا مهدي اصفهاني،علت مخالفت وي و راه اندازي مکتب تفکيک عليه اهل معرفت است،و کم فهمي امري مشترک بين تمام مخالفين فلسفه و عرفان است.
به نقل از استاد آيت اللّه سيد جمال الدين گلپايگاني ره.
🆔 @felhekmat
💠 #الطرق_الي_اللّه بعدد انفاس الخلايق/اين کثرت به اقتضاي #اسم_ظاهر است:
به تکثر امزجه و نفوس،مشربها و طرق الي اللّه هم متکثر ميشوند.و هريک از طرق در منتهي شدن به رب،مستقيم هستند؛نه اينکه هر راهي مستقيم باشد.زيرا اولا اگر اينطور بود راههاي اهل ضلال هم موجب نزول حکمت بود؛و ثانيا کريمه ي((صراط الذين انعمت عليهم...)) دلالت بر عدم حقانيت تمامي راهها ميکند.
💠به حسب #اسم_باطن دو طريق دربردارنده ي تمام طرق روحاني است:
1⃣با واسطه:طريق عقول و نفوس/عقول و نفوس مجرد،واسطه ي وصول فيض الهي و تجلي رحماني به قلبها ميشوند.
2⃣بلاواسطه:طريق سرّ/قرب الوريدي/التولية/وجه خاصي است که براي هر قلبي هست،و هر قلب بوسيله آن طريق خاص از عين ثابت خود به رب خود توجه ميکند.
#طريق_قرب_الوريدي #طريق_السرّ #کثرت_طرق_الي_اللّه #طرح_درس
#جسمانيةالحدوث_و_روحانية_البقا
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat