رسالة الولایة.pdf
418.6K
🔹متن #کتاب شريف و عزيز القدر و عظيم الشأن و محترم #رسالة_الولاية از #علامه_طباطبايي ره.
🆔 @felhekmat
💠 #خطابات_قرآني:
🔹چون #قرآن #خطابات_جمالي_و_جلالي حق متعال بر عين ثابت محمدي(ص)است، لذا تمام خطابات متوجه حضرتش ميباشد و همچنين چون همه ي ديگر اعيان تحت عين ثابت حضرتش(ص) هستند، موجب ميشود تا همه ي ديگر اعيان هم بقدر سعه وجودي مخاطب باشند. لذاست که هر صاحب دلي در حال تفال به مصحف شريف، مکتوب را عينا احوال باطني خويش ميابد.
📋نکته:
#اصحاب_قلوب، اهل اللّه هستند. که سرّ و حقيقت امر برايشان آشکار شده. و محقق به انوار الهي شدند. و در اطوار ربوبي، دگرگون گشته اند. زيرا مرتبه قلب ولادت دوم است/إن شئت قلت هم الرّاجعون من مقام الجمع الي مقام القلب.
#طرح_درس #اهل_اللّه #خطابات_قرآني #مخاطب_قرآن #قرآن
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
◾️◾️◾️◾️
◾️◾️◾️
◾️◾️
◾️
💠 #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين:
🔹اشارة:
قال مولانا اميرالمومنين(ع):((انا باطن السين و سرّ السين))،(مشارق انوار اليقين)؛ #سين از #حروف_نورانيه و مخصوص #انسان_کامل است. زيرا که عدد زبر(س) و بيّنه اش(ين) در #جدول_ابجدي برابر باهم است (س=60،ين=60) و جمع بين امکان و وجوب به تساوي در حد اعتدال، کرده است. تعداد حروف ((سين)) پس از #تکسير برابر با هشت ميباشد(تکسير=سين_يا_نون=8). و عدد هشت در جدول ابجدي برابر با کلمه ي ((ح)) ميباشد(ح=8). انضمام حرف استخراج شده با حرف سين(ح+سين) ميشود #حسين (ع)،فاليتامّل.
#طرح_درس #امام_حسين ع #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين #انسان_کامل #ابجد #تکسير #حروف_نورانيه
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #منزلت_فقها_حکما_عرفا: 1⃣ #فقها: از آنجهت که فقها مشهور به اقامه ي ظواهر #شريعت هستند مشبّه به #ح
💠 #مقامات_انبيا_و_اوليا:
1⃣ #محَدّث:
کسي است که به او خبر ميرسد و #الهام ميگيرد.
2⃣ #نبيّ:
کسي است که به او خبر ميرسد و #الهام ميگيرد و مامور به رساندن است و ممکن است صاحب کتاب نباشد.
3⃣ #رسول:
کسي است که خبر ميگيرد و بايد خبر را برساند و #صاحب_کتاب نيز هست.
4⃣ #الوالعزم:
تکليفي سنگين تر از رسول دارند که #امامند.
5⃣ #ختم:
#عصاره ي همه ي آنچه گفته شد است.
📚ترجمه و شرح قصيده عائره #ينبوع_الحياة
#طرح_درس #نبوت_إنبائي #نبوت_تشريعي #مقامات_انبياء #مقامات_اولياء #عرفان
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #ميرزامهدي_آشتياني ره در بيان #امام_خميني ره:
🔹#آیة_اللّه_میرزا_مسلم_ملکوتی_تبریزی:
🔹وقتی علامه طباطبائی در سال 1325 ش از تبریز به قم بازگشت و درس فلسفه را آغاز نمود بنده اولین شاگرد معظم له در این درس بودم. پیش ازآن ضمن این که در درس خارج فقه و اصول حضرت امام خمینی شرکت داشتم در درس فلسفه خصوصي معظم له نیز حاضر می شدم. ایشان وقتی این درس را آغاز کردند شاگردان خویش را گزینش فرمودند...
🔹حضرت امام پیش از این هم یک درس فلسفه عمومی داشتند که در اثر اعتراض برخی تعطیل شده بود...
🔸 یک روز معظم له در درس خصوصی فلسفه خطاب به آقایان فرمود: این درس که من به شما می گویم #فلسفه نیست و من هم #استاد_فلسفه نیستم و این از باب ناچاری و قحط الرجال است.
🔹بعد فرمود: قرار است استاد فلسفه بیاید و شما ان شاء الله به درس ایشان خواهید رفت و آن وقت می فهمید که فلسفه چیست و استاد فلسفه کیست؟
🔸لذا همه منتظر بودیم که ناگهان باخبر شدیم مرحوم آقای #میرزا_مهدی_آشتیانی وارد قم شدند و شروع به تدریس #فلسفه از کتاب اسفار کردند. بلا فاصله حضرت امام درسشان را تعطیل کردند و ما همه به درس فلسفه مرحوم آقای آشتیانی رفتیم.
🔹ایشان حقیقتا #فیلسوف_شرق بود. درس اسفار معظم له در واقع درس خارج فلسفه بود... پس از مدتی آقای آشتیانی به مشهد مقدس هجرت نمودند، آن وقت حضرت امام دوباره درس فلسفه را شروع کردند و ما نیز شرکت کردیم.
📚خاطرات آیة الله مسلم ملکوتی،ص35و32.
📋نکته:
تبحر ايشان در علم فلسفه و عرفان عجيب و بسيار بسيار نادر است. اما ايشان تصريح فرمودند که تمام آنچه عرضه داشتند خودشان به علم اليقين بدان رسيده اند و لا اکثر من هذا.
📋نکته:
ايشان همچنين فقيهي قوي بودند که استجازه هاي متعدد از اکابر فقهاي زمان خويش من جمله آيت اللّه سيد ابوالحسن اصفهاني، آيت اللّه نائيني، آقا ضيا الدين عراقي، شيخ عبدالکريم حائري (رحمهم اللّه اجمعين) بيانگر اين مطلب هست؛ لمثل هذا فليعمل العاملون.
📋نکته:
برخي آثار معقول و مشهود ايشان به اين ترتيب است:اساس التوحيد، حاشيه بر اسفار، حاشيه بر فصوص ابن عربي، حاشيه بر فصوص فارابي، حاشيه بر الهيات شفا، حاشيه بر مصباح الانس، رساله اي در جبر و تفويض، تعليقات بر منظومه.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #تطهیر_ظاهر نه تنها مقدمه، بلکه لازمه ي #تطهیر_باطن است:
تا #تقوای_تام_ملکي دنیایی بر وفق دستور #شریعت مطهره حاصل نشود، #تقوای_قلبی رخ ندهد و تا تقوای قلبی حاصل نشود، #تقوای_روحی سری حقیقی پیدا نشود. و تمام #مراتب_تقوی مقدمه این مرتبه است، و آن #ترک_غیر_حق است.
🔹شخص #سالک و طالب حق باید خود را از #افراط و #تفریط بعضی از #جهله_اهل_تصوف و بعضی #غفله_اهل_ظاهر مبرا کند تا #سیر_إلی_اللّه برای او ممکن شود، چرا که بعضی از ازت طایفه را عقیده بر آنست که علم و عمل ظاهری قالبی حشو است و برای جهال عوام است و کسانی که اهل سر و حقیقتند و اصحاب قلوبند و ارباب سابقه حسنی هستند احتیاج به این اعمال ندارند و اعمال قالبیه برای حصول حقایق قلبیه و وصول به مقصد است و چون سالک به مقصد خود رسید، پرداختن به مقدمات، تبعید است و اشتغال به کثرات حجاب است.
🔹طایفه دوم در مقابل این دسته قیام نمودند و در جانب تفریط افتادند و انکار کلیه مقدمات معنویه و اسرار الهیه را نمودند و جز محض ظاهر و صورت و قشر، دیگر امور را بکلی منکر شدند و به تخیلات و اوهام نسبت دادند. و بین این دو طایفه کشمکش و مجادله و مخاصمه بوده و هر یک دیگری را بر خلاف شریعت می دانستند و حق آنست که هر دو طایفه قدری از حق تجاوز نموند و افراط و تفریط کردند... .
🔹بالجمله #اهل_تصوف از #حکمت_عیسویه، من حیث لا یشعرون، دم میزنند و #اهل_ظاهر از #حکمت_موسویه و #محمدیون از هر دو اینها به طریق تقیید بری هستند (جمع ظاهر و باطنند).
📚تلخيص از کتاب #آداب_الصلوه #امام_خمینی ره
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
زیارت عاشورا(1).pdf
70.6K
💎 #زیارت_عاشورا 💎
💠تصحیح استاد احمد عابدی💠
بر اساس نسخ خطی کامل الزیارات و مصباح المتهجد و ...
استاد می فرمایند اگر شده در طول عمرتان یک بار زیارت عاشورا را به این سبک بخوانید
🆔 @Ahmad_aabedi
7.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمسک به کشف تام و شريعت ختمي(ص)واجب و اقتدا به شريعت ديگر انبيا #حرام فقهي و سلوکي است،چه رسد اغتنا به #مکاشفات_ناقص بعضي سلاک در ابتداي سلوک. لذا کلامي زيبا ولي #ضد_دين، عرفان و برهان است.
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
◾️◾️◾️◾️ ◾️◾️◾️ ◾️◾️ ◾️ 💠 #حسين_مني_و_أنا_من_الحسين: 🔹اشارة: قال مولانا اميرالمومنين(ع):((انا باطن
7.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 #آيت_اللّه_مرعشي_نجفي ره:علم #جفر حقيقت دارد.
📋 #علامه_دهدار از اکابر اين علم شريف است. ايشان رساله اي هم در قضا و قدر دارند که با تعليقات حضرت علامه حسن زاده(حفظه)به چاپ رسيده.
🆔 @felhekmat
💢گروه فِي الحِکمَة
🆔http://eitaa.com/joinchat/4043112461Cd441373875
🔸مخصوص مباحث فلسفي و عرفاني و همچنين تبادل اطلاعات بين اعضا.