فِي الحِکمَة
💠 #فنا_في_اللّه: في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حا
1⃣آنکس که بداند و بداند که بداند
گوي سبق از گنبد گردون بجهاند
2⃣آنکس که بداند و نداند که بداند
بيدارش نماييد که بس خفته نماند
3⃣آنکس که نداند و بداند که نداند
هم خويشتن از ننگ جهالت برهاند
4⃣آنکس که نداند و نداند که نداند
در جهل مرکب ابد الدهر بماند
📚 #ابن_يمين
______________________________________
🔰اقول:
1⃣بيتِ اول حاکي از علم مرکب و ظهور فنا و قائم شدنِ قيامتِ شخص دارد. فنا موتِ حقيقي و بقاء بعد از فنا انتباهِ حقيقي است.
2⃣بيتِ دوم حاکي از غافل بودنِ شخص از علمِ بسيطش به حق است. بيان مطلب اينکه همه ي افراد به حق متعال علم دارند و همه ي اشياء فاني در حق هستند لکن عرفا به اين علمشان عالم اند و فنا برايشان ظهور کرده لکن عموم مردم جاهل به اين علم هستند که و قيامتِ کبراي آفاقي صحنه ي ظهور حقيقت است نه حدوث آن. اين اشخاص مصداقِ ناس در ((الناس نيامٌ و إذا ماتوا انتبهوا)) هستند که بايد با موت(اعم از طبي و ارادي)به انتباه برسند. اين غفلت موجب اعراض ميشود ((و کأين من آية في السّموات و الارض يمرّون عليها و هم عنها معرضون))
3⃣بيت سوم مشعِر به جهل بسيط ميباشد.
4⃣بيت چهارم مشعر به جهل داشتنِ به جهل و همان جهلِ مرکب است. جهل مرکب مقابل علم مرکب است لذا مقابلِ هر وصفي که براي علمِ مرکب بود براي جهلِ مرکب ثبوت دارد.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #تاثر_نفس_از_بدن:
وگاه، بدن از هيئتي نفساني، غير از آنچه ذکر نموديم، منفعل ميشود؛ مانند:تصوراتِ انساني.
چنانکه گاه مولود شبيه آنچه به هنگامِ مجامعت صورتش به تخيّل آمده ميشود، و رنگش نزديک به رنگي ميشود که چشم در هنگام انزال بدان مينگريسته است. و چه بسا کساني که بر احوال غامض وجود وقوفي ندارند، از قبول اين اشياء مشمئز شوند؛ وليکن آنان که غوصي در معرفت دارند، آن را چون چيزي که وجودش محال است، انکار نميکنند. و از اين قبيل است إتباع حرکت خون از کسي که مستعد آن است، در صورتي که بسيار در اشياي سرخ تامل و نظر کند [لذا اطباء کسيکه از بيني اش خون ميآيد را نهي از نظر کردن به اشياء سرخ ميکنند] . و نيز از اين باب است بهم فشردن دندان وقتي که غير او چيزه ترشي ميخورد، و يا احساس درد در عضوي که غير او در آن عضو احساس درد ميکند، بخاطر ترس از آن، و همچنين از اين قبيل است تبدّل مزاج به سبب تصوري که با آن ترس و يا فرح ايجاد ميشود.
📚 #ابن_سينا، قانون.
______________________________________
🔰اقول:
1⃣اگر نفس انساني #ذو_اطوار نباشد و صور متخيله نوعي از تجرّد را نداشته باشند و نفس جسمانية الحدوث و روحانية البقاء نباشد، اين تاثير و تاثر محال خواهد بود.
2⃣تاثير مرتبه ي نازله ي نفس، يعني بدن، بر نفس، از حيث تعلق نفس به آن و مثبتِ وحدتِ جمعيّه ي حقيقه ي نفس، است.
3⃣اما از باب ((...ادخلوا من ابواب متفرقة...))امتثالِ امر يعقوبِ عقل ميکنيم و در اين مقام، استطرادا از افاداتِ فوق، فرع و شعبه اي را استفاده ميکنيم و آن اينکه:پس از هضم آنچه آمد در اين کلامِ حکيمانه تدبر بنما که فرمود:((خذ العلم من افواه الرّجال)). پس در افواه و الرجال تامل بنما و بدان که الرجال به معنايِ ذکور نيست و علم مجرد است.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠متن کامل تقریظ مرحوم #علامه_طباطبائی (ره) بر #کتاب_المراقبات:
بسمه تعالی
خداوندا! پروردگارا! نامهای نیک، برترین نشانه ها، بزرگی و نعمتها فقط از آن توست. همانگونه که تو خود را ستودی تو را ستایش نموده و همانطور که خود را مدح نمودی تو را مدح می کنیم. بر بنده و رسولت محمد و آل او (صلی الله علیه و آله و سلم) درود می فرستیم. پروردگارا! از تو می خواهیم دلهای ما را پس از هدایت، گمراه ننموده و رحمت خود را نصیبمان سازی که فقط تو دارای بخشش فراوانی.
چند سطری درباره کتاب اعمال سال تألیف پیشوای طایفه، حجت حق، آیت الله، مرحوم حاج میرزا جواد آقا ملکی تبریزی - قدس الله روحه - می نویسیم نه با این هدف که این کتاب گرانسنگ یا مؤلف بزرگ آن را بستایم؛ زیرا این کتاب دریای لبریزی است که در سنگ و پیمانه نگنجد و مؤلف آن پیشوای والا مقامی است که بلندای زیاد شخصیت او را هیچ مقیاسی قابل اندازه گیری نیست، و ناتوانی، عذری موجه، و یأس از رسیدن به مقصد، برای استراحت کافی است؛
بلکه با هدف تذکر به برادران و دوستان و سروران صادق و با صفا. که تذکر برای مؤمنین سودمند است.
برادرانم! زندگی دنیا بازیچه ای بیش نبوده و زندگی حقیقی سرای آخرت است. انسان در زندگی پست دنیا وظیفه ای جز آماده شدن برای زندگی آخرت، پیمودن راه نزدیکی به خداوند، پیشه کردن بندگی و تواضع در مقابل خدا ندارد. حجابی بین او و پروردگارش نیست. و چاره ای جز ایستادن در پیشگاه خداوند نمی باشد.
بنابراین انسان باید در جایگاه نیاز ایستاده و علامت بندگی را در خود آشکارو نماید؛ به پروردگار عزت روی نموده و متوجه ساحت بزرگی و عظمت او شود و با نامها و صفات نیکوی او و بوسیله دعا به او نزدیکی جوید؛ و با مراقبت در روزها و شبهای مختلف و ماهها و سالها به او متوسل و خود را در مسیر وزش بادهای انس و نسیمهای قدس او قرار دهد. چنانکه فرمود (صلی الله علیه و آله و سلم): در طول زندگانی شما نسیمهایی از رحمتهای پروردگار می وزد، بهوش باشید! به آن رو کنید و به آن پشت نکنید.
بجان خودم سوگند، روش گذشتگان مقرب و روندگان راه بندگی، یعنی محمد و آل پاک او و سایر پیامبران، راستگویان، شهدا و صالحین همین بوده است. و آنان چه همراهان خوبی هستند.
کتابی که پیش رو دارید از بهترین کتابهایی می باشد که در این زمینه نگارش یافته است. در این کتاب لطایفی که اهل ولایت خدا از آن #مراقبت نموده و نکات ظریفی که در دل سرگشتگان محبت خدا خطور نموده و تمام مطالبی که مربیان درباره عبادت خدا فهمیده اند، وجود دارد. خداوند مرقد مؤلف بزرگ آن را نورانی، از بارانهای رحمت و بخشش خود بر آن سیراب و او را به پیامبر و آل پاک او ملحق نماید.
محمد حسین طباطبائی
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #سریان_عشق: 🔹عشق در همه ساری ست ناگزیر جمله ی اشیاست، و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود الا هو، و ل
💠 #محبت:
🔹 مجنون و رفتن او سوی اتراقگاه کاروان لیلی:
در زمان مجنون خوبان بودند از ليلى خوبتر امّا محبوب مجنون نبودند.
مجنون را مىگفتند كه «از ليلى خوبترانند، بر تو بياريم؟»
او مىگفت كه «آخر من ليلى را به صورت دوست نمىدارم و ليلى صورت نيست. ليلى به دست من همچون جامى است.
من از آن جام شراب مىنوشم. پس من عاشق شرابم كه ازو مىنوشم و شما را نظر بر قدح است. از شراب آگاه نيستيد
📚 #فيه_ما_فيه، محقق / مصحح: بديع الزمان فروزانفر، ص۸۷
______________________________________
شيخ اکبر(ره):
🔹كُلُّ مَنْ أَحَبَّكَ لَكَ فَاعْتَمِدْ عَلَى مَحَبَّتِهِ فانه الْحُبُّ الصَّحِيحُ وَ حُبُّ اللَّهِ لِخَلْقِهِ بِهَذِهِ الْمَثَابَةَ أَحَبَّهُمْ لَهُمْ لَا لِنَفْسِهِ...
🔹ترجمه:هر که تو را برای خودت دوست دارد بر محبت او اعتماد نما. همانا چنین دوست داشتنی دوست داشتن صحیح است و خداوند خلقش را اینگونه دوست می دارد آنها را برای خود خلق دوست دارد نه برای خودش.
📚مجموعة رسائل ابن عربى(مجلدان)،(كتاب التراجم)،ص۱۷.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #حکايت:
وقتى جنید بغدادی شب به نماز مشغول شد. گوید هر چند جهد كردم، نفس در يك سجده با من موافقت نكرد و هيچ #تفكر نيز نتوانستم كرد.
دل تنگ شدم. خواستم كه از خانه بيرون آيم. چون در بگشادم، جوانى را ديدم گليمى پوشيده و بر در سراى سر در گليم كشيده. چون مرا ديد، گفت: «تا اين ساعت در انتظار تو بودم».
گفتم: «پس تو بودهاى كه مرا بىقرار كردى؟».
گفت: «آرى. مسئله مرا جواب ده: چه گويى در نفس(اماره) كه آیا #درد او را داروىی باشد؟».
گفتم: «باشد، چون مخالفت هواى خود كند».
چون اين بگفتم، به گريبان فرونگريست و گفت: «اى نفس! چندين بار همين جواب از من شنيدى، اكنون از جنيد بشنو». برخاست و برفت و ندانستم كه از كجا آمده بود و به كجا شد؟
📚 #تذكرة_الأولياء، ص۳۷۵
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔷👈پاسخ استاد عابدی به یک تهمت
#پاسخ #تهمت
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
💠 اللهم العن الجبت والطاغوت و بنی امیه و عبیدالله بن زیاد و اتباع بنی امیه من الظالمین و الکاذبین و المفترین و الباهتین والمرجفین فی المدینة.
«انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله».
💠 اینجانب هیچگاه بنا نداشته و ندارم درباره تهمت هایی که به بنده زده شده چیزی بگویم و با خدای خود عهد کرده ام هرگز آنانرا حلال نکنم و این تنها ذخیره ای است که برای آخرت خود دارم. اما بزرگی که اطاعت او را بر خود فرض می دانم دستور دادند راجع به یکی از بی شمار تهمت هایی که به بنده زده شده توضیحی ذکر کنم
💠 شهادت آن است که شخص مسلمانی هدفی مقدس داشته و در جنگ فی سبیل الله با شرایط خاص آن بدست دشمن کشته شود همانند شهداء بدر، احد، کربلا.
🔹 اما برخی بدون دقت و با مسامحه هرکسی که به دست یک ظالم کشته شود هرچند غیرمسلمان باشد و در راه خدا نباشد را نیز شهید می گویند. و آنچه بنده گفته ام اینست که: اگر کسی – و باز تاکید می کنم اگر کسی – هر کشته شده بدست دشمن دین را شهید بنامد چنین کسی با استناد به آنچه در کتاب ضعیفی آمده که خلیفه اول بدست خلیفه دوم مسموم و به قتل رسید باید خلیفه اول را شهید بنامد. در حالیکه رکن اصلی شهادت و مقوّم معنای آن فی سبیل الله بودن و قصد قربت و هدف مقدس داشتن است که در اینجا مفقود بلکه ضد آن موجود است.
💠 این تهمت زنندگان صدر و ذیل کلام را حذف کرده و آنچه را بنده در مقام نقد آن بودم به من نسبت داده اند. انشاءالله خداوند همه این دراز دامنانی را که لباس تزویر به تن کرده و به دیگران تهمت می زنند و آنانکه خلیفه اول را شهید می دانند با خلیفه اول و در صف اتباع بنی امیه و زیر پرچم انگلیس محشور بفرماید. الهی آمین
احمد عابدی
🆔 @ahmad_aabedi
💠عبادت و عبوديت بر حسب #معرفت:
🔹عبوديت و بندگي، اطلاعت و محبتِ حق را ميطلبد. چون حق دانست که آفريدگانش نميتوانند به طاعتِ ناب، و محبتِ خالصِ وي دست يابند، بشري از جنس خودشان قرار داد و پيروي او را اطاعت از خود معرفي فرمود که:((من يطع الرّسول فقط اطاع اللّه))؛ و همچنين محبت او را محبت خود قرار داد:((قل ان کنتم تحبون اللّه فاتّبعوني يحببکم اللّه و يغفر لکم ذنوبکم و اللّه غفور رحيم)).
🔹حق متعالي از حيث احديتش نه اسمي دارد، نه نعتي، نه صفتي؛ چنانکه اميرالمؤمنين(ع)فرمودند:((کمال الاخلاص نفي الصفات عنه))؛ اما در عين حال به هنگام تجلي، براي هرکس بصورتِ معتقدِ آن فرد ظاهر ميشود؛ به همين دليل است که ابوالقاسم جنيد(ره)در پاسخ به سوال از معرفتِ خداوند و عارفِ به او پاسخ داد:((لون الماء لون انائه))؛ چون آب رنگ ندارد و به رنگهايِ گوناگونِ ظروفِ شفافي که در آن قرار ميگرد، در ميآيد. حق متعال نيز هيچ تعيّني که بتواند او را محصور کند ندارد؛ اما براساس استعدادها و قابليتهايِ گوناگون، تعين ميپذيرد. کسيکه اين را فهميد اعتقاد هر معتقدي را سالم ميداند و ميداند که خداوند براي هرکس به نحوي ظاهر شده و آن شخص در همان ظرف و صورت به حق ايمان آورده. پس آنکه فقط به اعتقادي ويژه معتقد است، متوهم است نه عالم؛ زيرا عالِم حق را در همه ي صورتها و اعتقادات ميبيند.
📚 دريافتي از مسئله ي 112، کتاب المعرفة/مقرر کانال في الحکمه.
#هيولاي_عقايد
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #نفس ناطقه ي انساني:
🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ قويتر شود تعلق او به غير ضعيف تر خواهد بود. تا آنجايي که اگر يک شئ صرف استعداد بود، صرف تعلق ميشود و اگر يک شئ صرف فعليت بود، منزه از هرگونه تعلق و ارتباط خواهد شد. بر مبناي حکمت متعاليه و نظر صدرالمتالهين تعلق نفس به بدن حدوثا يک نحو است و بقاءً نحوه ي ديگر، چون وي قائل است که نفس در بدو پيدايش مادي است و در اثر حرکت و سير جوهري از تجريد برخوردار ميشود يا در حد تجرد برزخي که اکثر مردم در اين حد هستند يا به مرحله ي تجرد عقلي ميرسد، مثل نفوس اوحدي، و يا به مرحله ي فوق تجرد عقلي نايل ميگردد، مانند نفوس کمّل، ازين رو تعلق نفس به بدن حدوثا و بقاءً يکسان نيست، در حدوث تعلق نفس به بدن تعلق يک صورت مادي است به ماده و در بقا تعلق نفس به بدن تعلق يک موجود مجردي است که در مقام فعل با بدن در ارتباط است.
📚سيد علي طباطبايي(حفظه)، انسان در حال شدن است، ص39.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠تاثير تکوين بر تشريع:
سرّ اين كه فرعون وقتى گفت: (بگذاريد من موسى را بكشم) چرا موسى عليه السّلام را نكشت
راوى مىگويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فرعون وقتى گفت: ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى (بگذاريد من موسى را بكشم) چه كسى و چه چيزى او را از كشتن حضرت باز داشت؟
امام حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: حلال زاده بودنش وى را از اين كار بازداشت زيرا انبياء و اولادشان را فقط زنازادگان مىكشند.
📚علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج۱، ص۲۱۳.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد راه بيوفتيم، چاره اي نيست... .
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد
💠 #امام_خميني(ره):((ما، در زمين متوقف شده ايم)).
💠 #ملاصدرا:((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا #روحانية_الحدوث باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد.
ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در #ظلمات_طبيعت فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])).
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat