فِي الحِکمَة
💠 #سریان_عشق: 🔹عشق در همه ساری ست ناگزیر جمله ی اشیاست، و کیف تنکر العشق و ما فی الوجود الا هو، و ل
💠 #محبت:
🔹 مجنون و رفتن او سوی اتراقگاه کاروان لیلی:
در زمان مجنون خوبان بودند از ليلى خوبتر امّا محبوب مجنون نبودند.
مجنون را مىگفتند كه «از ليلى خوبترانند، بر تو بياريم؟»
او مىگفت كه «آخر من ليلى را به صورت دوست نمىدارم و ليلى صورت نيست. ليلى به دست من همچون جامى است.
من از آن جام شراب مىنوشم. پس من عاشق شرابم كه ازو مىنوشم و شما را نظر بر قدح است. از شراب آگاه نيستيد
📚 #فيه_ما_فيه، محقق / مصحح: بديع الزمان فروزانفر، ص۸۷
______________________________________
شيخ اکبر(ره):
🔹كُلُّ مَنْ أَحَبَّكَ لَكَ فَاعْتَمِدْ عَلَى مَحَبَّتِهِ فانه الْحُبُّ الصَّحِيحُ وَ حُبُّ اللَّهِ لِخَلْقِهِ بِهَذِهِ الْمَثَابَةَ أَحَبَّهُمْ لَهُمْ لَا لِنَفْسِهِ...
🔹ترجمه:هر که تو را برای خودت دوست دارد بر محبت او اعتماد نما. همانا چنین دوست داشتنی دوست داشتن صحیح است و خداوند خلقش را اینگونه دوست می دارد آنها را برای خود خلق دوست دارد نه برای خودش.
📚مجموعة رسائل ابن عربى(مجلدان)،(كتاب التراجم)،ص۱۷.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #حکايت:
وقتى جنید بغدادی شب به نماز مشغول شد. گوید هر چند جهد كردم، نفس در يك سجده با من موافقت نكرد و هيچ #تفكر نيز نتوانستم كرد.
دل تنگ شدم. خواستم كه از خانه بيرون آيم. چون در بگشادم، جوانى را ديدم گليمى پوشيده و بر در سراى سر در گليم كشيده. چون مرا ديد، گفت: «تا اين ساعت در انتظار تو بودم».
گفتم: «پس تو بودهاى كه مرا بىقرار كردى؟».
گفت: «آرى. مسئله مرا جواب ده: چه گويى در نفس(اماره) كه آیا #درد او را داروىی باشد؟».
گفتم: «باشد، چون مخالفت هواى خود كند».
چون اين بگفتم، به گريبان فرونگريست و گفت: «اى نفس! چندين بار همين جواب از من شنيدى، اكنون از جنيد بشنو». برخاست و برفت و ندانستم كه از كجا آمده بود و به كجا شد؟
📚 #تذكرة_الأولياء، ص۳۷۵
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔷👈پاسخ استاد عابدی به یک تهمت
#پاسخ #تهمت
🔹 بسم الله الرحمن الرحیم
💠 اللهم العن الجبت والطاغوت و بنی امیه و عبیدالله بن زیاد و اتباع بنی امیه من الظالمین و الکاذبین و المفترین و الباهتین والمرجفین فی المدینة.
«انما یفتری الکذب الذین لایؤمنون بآیات الله».
💠 اینجانب هیچگاه بنا نداشته و ندارم درباره تهمت هایی که به بنده زده شده چیزی بگویم و با خدای خود عهد کرده ام هرگز آنانرا حلال نکنم و این تنها ذخیره ای است که برای آخرت خود دارم. اما بزرگی که اطاعت او را بر خود فرض می دانم دستور دادند راجع به یکی از بی شمار تهمت هایی که به بنده زده شده توضیحی ذکر کنم
💠 شهادت آن است که شخص مسلمانی هدفی مقدس داشته و در جنگ فی سبیل الله با شرایط خاص آن بدست دشمن کشته شود همانند شهداء بدر، احد، کربلا.
🔹 اما برخی بدون دقت و با مسامحه هرکسی که به دست یک ظالم کشته شود هرچند غیرمسلمان باشد و در راه خدا نباشد را نیز شهید می گویند. و آنچه بنده گفته ام اینست که: اگر کسی – و باز تاکید می کنم اگر کسی – هر کشته شده بدست دشمن دین را شهید بنامد چنین کسی با استناد به آنچه در کتاب ضعیفی آمده که خلیفه اول بدست خلیفه دوم مسموم و به قتل رسید باید خلیفه اول را شهید بنامد. در حالیکه رکن اصلی شهادت و مقوّم معنای آن فی سبیل الله بودن و قصد قربت و هدف مقدس داشتن است که در اینجا مفقود بلکه ضد آن موجود است.
💠 این تهمت زنندگان صدر و ذیل کلام را حذف کرده و آنچه را بنده در مقام نقد آن بودم به من نسبت داده اند. انشاءالله خداوند همه این دراز دامنانی را که لباس تزویر به تن کرده و به دیگران تهمت می زنند و آنانکه خلیفه اول را شهید می دانند با خلیفه اول و در صف اتباع بنی امیه و زیر پرچم انگلیس محشور بفرماید. الهی آمین
احمد عابدی
🆔 @ahmad_aabedi
💠عبادت و عبوديت بر حسب #معرفت:
🔹عبوديت و بندگي، اطلاعت و محبتِ حق را ميطلبد. چون حق دانست که آفريدگانش نميتوانند به طاعتِ ناب، و محبتِ خالصِ وي دست يابند، بشري از جنس خودشان قرار داد و پيروي او را اطاعت از خود معرفي فرمود که:((من يطع الرّسول فقط اطاع اللّه))؛ و همچنين محبت او را محبت خود قرار داد:((قل ان کنتم تحبون اللّه فاتّبعوني يحببکم اللّه و يغفر لکم ذنوبکم و اللّه غفور رحيم)).
🔹حق متعالي از حيث احديتش نه اسمي دارد، نه نعتي، نه صفتي؛ چنانکه اميرالمؤمنين(ع)فرمودند:((کمال الاخلاص نفي الصفات عنه))؛ اما در عين حال به هنگام تجلي، براي هرکس بصورتِ معتقدِ آن فرد ظاهر ميشود؛ به همين دليل است که ابوالقاسم جنيد(ره)در پاسخ به سوال از معرفتِ خداوند و عارفِ به او پاسخ داد:((لون الماء لون انائه))؛ چون آب رنگ ندارد و به رنگهايِ گوناگونِ ظروفِ شفافي که در آن قرار ميگرد، در ميآيد. حق متعال نيز هيچ تعيّني که بتواند او را محصور کند ندارد؛ اما براساس استعدادها و قابليتهايِ گوناگون، تعين ميپذيرد. کسيکه اين را فهميد اعتقاد هر معتقدي را سالم ميداند و ميداند که خداوند براي هرکس به نحوي ظاهر شده و آن شخص در همان ظرف و صورت به حق ايمان آورده. پس آنکه فقط به اعتقادي ويژه معتقد است، متوهم است نه عالم؛ زيرا عالِم حق را در همه ي صورتها و اعتقادات ميبيند.
📚 دريافتي از مسئله ي 112، کتاب المعرفة/مقرر کانال في الحکمه.
#هيولاي_عقايد
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #نفس ناطقه ي انساني:
🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ قويتر شود تعلق او به غير ضعيف تر خواهد بود. تا آنجايي که اگر يک شئ صرف استعداد بود، صرف تعلق ميشود و اگر يک شئ صرف فعليت بود، منزه از هرگونه تعلق و ارتباط خواهد شد. بر مبناي حکمت متعاليه و نظر صدرالمتالهين تعلق نفس به بدن حدوثا يک نحو است و بقاءً نحوه ي ديگر، چون وي قائل است که نفس در بدو پيدايش مادي است و در اثر حرکت و سير جوهري از تجريد برخوردار ميشود يا در حد تجرد برزخي که اکثر مردم در اين حد هستند يا به مرحله ي تجرد عقلي ميرسد، مثل نفوس اوحدي، و يا به مرحله ي فوق تجرد عقلي نايل ميگردد، مانند نفوس کمّل، ازين رو تعلق نفس به بدن حدوثا و بقاءً يکسان نيست، در حدوث تعلق نفس به بدن تعلق يک صورت مادي است به ماده و در بقا تعلق نفس به بدن تعلق يک موجود مجردي است که در مقام فعل با بدن در ارتباط است.
📚سيد علي طباطبايي(حفظه)، انسان در حال شدن است، ص39.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠تاثير تکوين بر تشريع:
سرّ اين كه فرعون وقتى گفت: (بگذاريد من موسى را بكشم) چرا موسى عليه السّلام را نكشت
راوى مىگويد: محضر امام صادق عليه السّلام عرض كردم: فرعون وقتى گفت: ذَرُونِي أَقْتُلْ مُوسى (بگذاريد من موسى را بكشم) چه كسى و چه چيزى او را از كشتن حضرت باز داشت؟
امام حضرت صادق عليه السّلام فرمودند: حلال زاده بودنش وى را از اين كار بازداشت زيرا انبياء و اولادشان را فقط زنازادگان مىكشند.
📚علل الشرائع، ترجمه ذهنى تهرانى، ج۱، ص۲۱۳.
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
5.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد راه بيوفتيم، چاره اي نيست... .
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔹امام خميني(ره):ما تا حالا راه نيافتاديم... هجرت تا حالا نکرده ايم... ما در زمين متوقف شديم...و بايد
💠 #امام_خميني(ره):((ما، در زمين متوقف شده ايم)).
💠 #ملاصدرا:((و از اموري که دانستن آن واجب است اينکه قوام نفس انساني در اول تکوّنش مفارق از بدن نيست[تا #روحانية_الحدوث باشد]، بلکه استعداد دارد که به سبب ادراک عقليات و تصفيه از کدورات، يعني به علم و عمل، موجود مجرّد قائم بذات خود بشود و استغناء از محلت و مفارقت از مواد داشته باشد.
ولي، اين مفارقت و تجرّد ياد شده براي هرکسي حاصل نميشود، و اگر کسي چنين ادعايي براي هر انساني بنمايد، سخن او در معرض منع است. زيرا که "اکثر انسانها"در #ظلمات_طبيعت فرو رفته اند[در ظلمت بحر هيولي، و غسق ليل طبيعت فرورفته اند])).
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
کنه ما لابد للمرید منه @felhekmat.pdf
154.9K
💠کراسه ي موجز #کنه_مالابد_للمريد_منه از #شيخ_اکبر در #عرفان_عملي.
#کتاب
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️ ◼️◼️ ◼️ #امام_خميني: 🔱 #انتظار_فرج_از_نيمه_خرداد_کشم🔱 🔰عاقل را اشاره کافيست: غايت
💠 #نفس_ناطقه_انساني:
🔸وجهي از مرسوله ي سابقه به قلم استاد سيد علي طباطبايي(حفظه) چنين است:
🔹نفس ناطقه ي انساني با سعه ي وجودي داراي مقام تصرف ميشود، از اين رو بعد از مفارقت از بدن اگر در کمال وسعت وجودي باشد، همانطور که در ديگر موجودات تصرف ميکند، بدن مرده ي خودش را در قبر حفظ ميکند و سالياني متمادي در قبر ميماند.
📚انسان در حال شدن است، ص43.
________________________________
📋نکته:
آنچه در مرسوله ي پيوست شده و اين مرسوله آمد، مبتني و منتج به اصول و فروعي شريف است که بعد از تامل و تعمق، بر متخصص پوشيده نيست انشااللّه.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
💠 #نفس ناطقه ي انساني: 🔹هر چه وجود يک شئ ضعيف تر باشد، تعلق او به غير قوي تر است و هر چه وجود آن شئ
🔰اقول:
در مرسوله ي فوق، به کنايه و اشاره، اشرفيّت نفس از تن در ابتداي حدوث مبيّن گشته. بيان مطلب اينکه #نفس_ناطقه_انساني چون منوّع است يعني کمالِ اول است و مستخدمِ قوايي است؛ کأنه ذاتا علوّ از جسم و تن دارد و در ابتداي حدوث، جسماني است نه جسم، تا با انقسامِ جسم، قسمت شود. بلکه شمّه اي از ملکوت در اوست و از همين رو در قوه ي انسان شدن است. لذا از جهت علوّ ذاتش کأنه برتر از سنخ ماده است بخلاف صور اسطقسيّه که ماده ي محض اند و به انقسامِ محلّشان که ماده است منقسم ميشوند.
#جسمانية_الحدوث_و_روحانية_البقا
💢دفترچه مجازي في الحکمة
🌐 felhekmat.blog.ir
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat