eitaa logo
فقه فرهنگی
686 دنبال‌کننده
179 عکس
18 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
ج یکم اخلاق در نهج البلاغه (8 مهر 1402).mp3
29.23M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه یکم. 🔸مقدمات بحث: نظام تربیت اسلامی چیست؟ ▫️مبانی و پیش‌فرضهای تربیت ▫️اهداف تربیتی ▫️اصول تربیتی ▫️روشهای تربیتی ▫️ساحات تربیتی ▫️عوامل و موانع تربیتی 🔸 جایگاه نهج البلاغه در تربیت. 🔸نظام روشهای تربیتی در نهج البلاغه: ▫️روشهای زمینه‌ساز تربیت ▫️روشهای اصلاح بینش ▫️روشهای اصلاح گرایش ▫️روشهای پروش اصلاح رفتار. 🔹@feqahat
ج دوم اخلاق در نهج‌البلاغه(۱۵ مهر ۱۴۰۲).mp3
22.57M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه دوم. 🔸روشهای زمینه ساز: روش ایجاد فضای ایمانی ▫️فضای جسمی و فکری و اطراف او را ایمانی کنیم و اصلاح کنیم. ▫️امیرمؤمنان می‌فرمایند: . هرگز حاكم بر خويشتن نخواهى بود؛ جز اينكه فراوان به ياد قيامت و بازگشت به‌سوى پروردگار باشى. 🔸اصلیترین تفاوت دیدگاه در مسائل اخلاقی، دعوای اخلاق بدون خدا با اخلاق توحیدی است. اگر دین ضمانت اجرایی اخلاق است، چرا برخی می‌گویند اخلاق از بین برنده اخلاق است؟ 🔸مانند اینکه نماز را خداوند ضمانت تحقق اخلاق قرار داده است: در شروط قبولی نماز، علاوه بر شروط عبادی، به رعایت حقوق اخلاقی دیگران نیز توجه شده است؛ همچون: ـ دوری از حرام‌خواری که ریشه بسیاری از آسیب‌ها، به‌ویژه آسیب‌های اداری و فسادهای اقتصادی است؛ ـ توجه به خانواده در رعایت حقوق پدر و مادر، همسر و نزدیکان؛ ـ توجه به حقوق دیگر مؤمنان در جامعه در خیرخواهی برای آنها و دوری از غیبت آنها. این ظرفیت چنان بالاست که می‌توان عبادت اسلامی را، یکی از روش‌های تربیت اخلاقی نامید! 🔹@feqahat
🌀 عنوان درس: بررسی فقهی روش‌های تربیت اسلامی ▫️بررسی نظام روش‌های تربیتی از منظر فقه تربیتی ▫️روش‌های مصرح و غیر مصرح تربیتی در منابع چیست؟ ▫️نظام اولویتی استفاده از روش‌های تربیت کدام است؟ ▫️چه موضوعاتی از روش‌های تربیتی قابل پرداختن در پایان‌نامه و رساله‌ها است؟ ▫️تزاحمات و مسائل اجرای روش‌های تربیتی در عصر معاصر چیست؟ 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان 🕌 محل برگزاری: حوزه علمیه تخصصی اخلاق و تربیت امام خمینی ره مشهد مقدس، بلوار سردار شوشتری، شهید شوشتری 4، رئوف 4 📅 زمان: شنبه‌ها، ساعت 12 🔹بارگذاری این درس و همچنین فقه ساحات تربیتی (فقه تربیت عبادی، تربیت جنسی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی) در: @feqahat 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
فقه فرهنگی
#معرفی_درس #فقه_تربیتی #فقه_نظام_روشهای_تربیتی 🌀 عنوان درس: بررسی فقهی روش‌های تربیت اسلامی ▫️بررس
💢صوت و متن خلاصه این دروس پس برگزاری چند جلسه ان شاالله در کانال قرار داده میشود...
هدایت شده از فقه فرهنگی
جهاد تببین امام موسی بن جعفر.docx
24.4K
📚متن طرح منبر و مقاله: 🔹امام موسی بن جعفر، مهربانی با ابهت 🔸در ترویج و پخش این محتوا یاری کنید 🔹@feqahat
چند نکته شنیده نشده از امام کاظم ع.mp3
10.65M
🎙چند نکته شنیده نشده از حضرت موسی بن جعفر ع 💢چرا خلفا این همه سال حضرت را در زندان حبس کردند؟ چه ضربه‌ای حضرت به انها زده بود؟ سخنرانی در مشهد مقدس متن در: https://www.shabestan.news/news/1748579/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B9-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%AA
ج سوم اخلاق در نهج‌البلاغه(۲۲ مهر ۱۴۰۲).mp3
21.52M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه سوم. 🔸روشهای زمینه ساز: روش توجه‌دادن به مرگ و قیامت (واقعیت‌های زندگی پس از دنیا) 🔸در ترسیم مرگ و قیامت، چند نکته را می‌توان از نهج‌البلاغه بدست آورد: ▫️نکته یکم. مرگ را واقعیتی از زندگی ترسیم کنیم؛ ▫️نکته دوم، ترسیم جذاب و عبرت‌انگیز مرگ است. هدف از ترسیم و یادآوری مرگ، اثرگذاری آن است. بنابراین، این ترسیم باید جذابیت داشته باشد. 🔹@feqahat
ج.چهارم اخلاق در نهج البلاغه (29مهر1402).mp3
29.05M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه چهارم. 🔸روشهای زمینه ساز: روش کرامت بخشی ▫️در مقابل شیوه شیطانیِ استخفاف جوانان و بهره‌بردن از آنها (زخرف، 54)، باید او را در فضای کرامت الهی قرار داد، تا پذیرای تربیت اخلاقی باشد. کرامتی که خداوند برای جوان مقرر داشته است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني‏ آدم» (اسرا:70). ▫️حضرت علی (ع) می‌فرمایند: بزرگوارتر از آن باش كه به پستى تن دردهى هر چند تو را به مقصودت برساند، زيرا تو نمى‏توانى در برابر آنچه از آبرو و شخصيت در اين راه از دست مى‏دهى، بهائى بدست آورى. بنده ديگرى مباش چرا كه خداوند تو را آزاد آفريده. (نهج البلاغه ص401). 🔸فنونی برای تحقق این روش است؛ از جمله: مقدمه قراردادن بحث جایگاه الهی انسان، در بحث‌های اخلاقی؛ به‌طنز کشیدن نگاه‌های حیوانی به انسان و نشان‌دادن زشتی‌های درونی آن؛ ایجاد بحث‌های گفتگویی دوطرفه، درباره جایگاه انسان و وظیفه انسان در نگهداری از آن، میان جوانان. 🔹@feqahat
ج پنجم تربیت اخلاقی در نهج البلاغه.mp3
19.12M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه پنجم. 🔸روشهای زمینه ساز: روش اصلاح خانواده حضرت، درباره مسئولیت خانواده در قبال تربیت فرزند می‌فرمایند: حق فرزند بر پدر آنكه نام نيك انتخاب كند، تربيتش را خوب و قرآن را تعليمش دهد. (نهج البلاغه، ص546.) این سفارش حضرت و سیره ایشان در اهتمام به تربیت فرزندان که در نامه 31 بروز بیشتری دارد. 🔸انواع تاثیرگذاری خانواده: ▫️یکم. انتخاب همسر شایسته ▫️دوم. رعایت آداب فرزندآوری ▫️سوم. رعایت آداب دوران بارداری ▫️چهارم. رعایت آداب هنگام تولد و نوزادی کودک ▫️پنجم. رعایت آداب شیردادن ▫️ششم. تغذیه حلال ▫️هفتم. انتخاب اسم شایسته ▫️هشتم. مدیریت ارتباطات خانوادگی ▫️نهم. حذف زمینه‌های تحریک جنسی (روایات هر دسته در صوت اشاره شده است) 🔹@feqahat
ج ششم اخلاق در نهج البلاغه.mp3
15.32M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه ششم. 🔸روشهای زمینه ساز: روش اصلاح همنشین به همان اندازه که ارتباط جوان به‌مرور با خانواده کم می‌شود، ارتباط او با دوستان، همدرسان و همکاران بیش‌از پیش می‌شود. این ارتباط، تأثیرپذیری جوان را از آنان، روز افزون می‌کند. حضرت امیر مؤمنان می‌فرمایند: به اهل ورع و صدق و راستى بپيوند و آنان را طورى تربيت كن ك... (نهج البلاغه، ص430) ... روابط خود را با افراد با شخصيت و اصيل و خاندان‌هاى صالح و خوش سابقه بر قرار ساز و پس از آن با مردمان شجاع و سخاوتمند و افراد بزرگوار، چرا كه آنها كانون كرم و مراكز نيكى هستند. (همان، ص433) 🔸مربی به صورت مستقیم با غیر مستقیم می‌تواند برای متربی دوست انتخاب کند! 🔹@feqahat
امروز متعلق به امام سجاد ع است و ما و حوزه و جامعه چه دور از صحیفه سجادیه حتی شاید دورتر از آنه ماری مسیحی
ج هفتم اخلاق در نهج البلاغه.mp3
37.87M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه هفتم. 🔸روشهای پرورش شناخت ▫️از روش‌های پرورش شناخت اخلاقی، آموزش آموزه‌های اخلاق در قالب‌های جذاب و جوان‌پسند است. ▫️شیوه‌های شروع مباحث شعر؛ طنز؛ داستان و پرسش؛ ایجاد ترس (بیان ترسناک عواقب رذایل اخلاقی). شیوه‌های آموزش انواعی (مثال: انواع بی‌احترامی‌ها به والدین)؛ عددی (مثال: 4 خشمی که باید از آن دوری کرد)؛ تشبیهی (مثال: تشبیه غیبت به خوردن گوشتِ فرد غیبت شونده). ▫️قالب آموزشی مشاوره؛ ارتباط چهره‌به چهره؛ سخنرانی یک طرفه؛ گفتگو میان مربی و جوانان؛ مناظره؛ پرسش و پاسخ؛ ارائه مطالب از سوی جوانان؛ گفتگو میان جوانان با مدیریت مربی، خواندن کتابی محوری و گفتگو درباره متن آن. ابزارهای آموزشی استفاده از تخته؛ پرده‌خوانی؛ اسلاید دیجیتال؛ پخش فیلم و تحلیل اخلاقی آن و دیگر لوازم کمک آموزشی. ▫️محل آموزش مسجد؛ مدرسه و دانشگاه (محیط آموزشی)؛ سالن همایش؛ ایستگاه‌های و غرفه‌های مشاوره و راهنمایی اخلاقی. ▫️ابزارهای هنری و رسانه‌های در ترویج و آموزش آموزه‌ها؛ تولید فیلم؛ پادکست (بسته صوتی)؛ پویا نمایی؛ نماهنگ؛ نواهنگ؛ سرود؛ تئاتر؛ موسیقی؛ شعار؛ پوستر؛ بروشور؛ کتاب؛ کتابچه؛ تصاویر دیواری؛ بیلبورد‌های ترویجی؛ انواع مسابقه‌های رسانه‌ای، کتابخوانی و پرسش و پاسخی و آموزش مجازی آموزه‌ها. 🔹@feqahat
ج هشتم تربیت اخلاقی در نهج البلاغه.mp3
23.05M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه هشتم. 🔹روشهای اصلاح شناخت: آموزش قوانین کلی اخلاقی از مشکلات عمده در آموزش اخلاقی، این است که چگونه می‌توان آموزه‌های اخلاقی را به متربی آموزش داد تا وی بتواند بدون نیاز به مربی در شرایط گوناگون، وظیفه اخلاقی خود را تشخیص دهد و بر طبق آن عمل نماید. 🔸از جمله قوانین کلی اخلاق که در نهج‌البلاغه آمده است، عبارت است از: مسلمان كسى است كه مسلمانان از زبان و دستش در امان باشند، مگر آن جا كه حق اقتضاء كند. (نهج البلاغه، ص242) پسرم، خويشتن را معيار و مقياس قضاوت بين خود و ديگران بگير؛ پس آنچه را كه براى خود دوست مى‏دارى براى ديگران دوست دار و آنچه را كه براى خود نمى‏پسندى بر ديگران نيز مپسند. ستم مكن همانگونه كه دوست ندارى به تو ستم شود. نيكى كن، همانطور كه دوست دارى نسبت به تو نيكى كنند. براى خويشتن چيزى را زشت بدان كه همان را براى ديگرى قبيح مى‏شمارى. به همان چيز براى مردم راضى باش كه براى خود مى‏پسندى. آنچه نمى‏دانى مگو، اگر چه آنچه مى‏دانى بسيار اندك است و آنچه را كه دوست ندارى به تو بگويند به ديگران نيز مگو. (نهج البلاغه، ص395) 🔹راز وشهای اصلاح شناخت: بیان زمینه‌های ایجاد رذایل اخلاقی 🔹از روشهای اصلاح شناخت: استدلال اخلاقی. 🔸شیوه‌های استدلال اخلاقی: ترسیم آثار دنیایی رزائل؛ ترسیم آثار ایمانی و آخرتی؛ ترسیم حقیقت رذایل اخلاقی. 🔹@feqahat
ممکن است مربی بارها برخی سؤالات را شنیده باشد و با آنها کاملا آشنا باشد؛ اما نباید سبب شود که تا دانش‌آموز شروع به سؤال کرد، بر اثر آشنایی ما با آن سؤال، شروع به پاسخگویی کنیم. این کار علاوه بر اینکه ممکن است ما را به اشتباه برد و پرسش دانش آموز چیز دیگری بوده باشد، از اخلاق پاسخگویی نیست. امام صادق (ع) فرمودند: مِنْ‏ أَخْلَاقِ‏ الْجَاهِلِ‏ الْإِجَابَة؛ پاسخ گفتن قبل از شنیدن، از اخلاق نادان‌هاست! 🔸4. همراهی برخی سؤالات جوانان، ریشه در مشکلات روحی و جسمی آنها دارد. مانند پرسش‌های آنها درباره فلسفه مرگ، فقر، نماز و عبادت‌های سخت که ممکن است ریشه داشته باشد در از دست دادن نزدیکان، سختی زندگی فقیرانه و سختی برخی عبادات برای جوانان. با توجه به تحمل پایین جوانان به ویژه در ابعاد عاطفی، گاهی لازم است، در ابتدا یا همراه پاسخگویی، با حالات عاطفی او همراهی کنیم. چه بسا گاهی این همراهی بهترین پاسخ ما باشد. 🔹@feqahat
💢به بهانه روز جوان ♨️لطفا پاسخ ندهید! 🔸آشنایی با اصول پاسخگویی به سوالات جوانان ▫️چرا خدا پيامبري در استراليا يا آفريقا يا آمريكا نفرستاد؟ جهنمي كه در آن افراد بي‌خدايي مثل اديسون و انيشتين باشند، ارزشش بيشتر از بهشتي‌ است كه در آن فقط بخور و بخواب است! 1400سال است كه هركس در حكومت اسلامي آمد، خود را اسلام واقعي ناميد؛ از همان اول تا بن‌لادن و حالا ابوبکر بغدادی! اسلام واقعي كجاست؟! این چه دین كاملی است که بالاي 70 فرقه دارد! ▫️پاسخ این سؤال‌ها چندان سخت نیست. گردشی در اینترنت شما را به جواب می‌رساند؛ اما اگر جوانی از شما یکی از اینها را پرسید، لطفا به او پاسخ ندهید؛ هر چند جواب آن را می‌دانید! مگر اینکه به مثلثِ پاسخگویی توجه داشته باشید و بعد پاسخ دهید. ▫️مثلت پاسخگویی، دسته بندی سه‌گانه اصول پاسخ‌گویی است که اضلاع آن عبارتند از: پرسشگر پرسش پاسخگویی ▫️در این یادداشت، نگاهی داریم به اصول پاسخگویی در ارتباط با پرسشگر. بیان اصول مرتبط با پرسش و پاسخگویی را در شماره های بعدی بررسی خواهیم کرد. 🔹اصول پاسخگویی در ارتباط با پرسشگر 🔸1. مهربانی جوانانِ امروز، همان‌هایی هستند که روایات آنها را یتیم‌هایی می‌دانند، از امام و پدر حقیقی خود جدا شده‌. یتیم‌هایی که دشمنان فراوان آنها را احاطه کرده‌اند. اگر نگاه مربی به جوان پرسشگر این باشد، برایش برادر یا خواهر بزرگتری می‌شود که با دلسوزی، کمکی می‌شود برای غلبه او بر شبهات دشمنانش. او خوشحال است که در این وانفسا، جوانی در پی دانستن است و از او سوالی پرسیده است. با این نگاه حتما پاسخگویی او بهتر به دل می‌نشیند. فردی در نامه‌ای، از امام صادق (ع) در مورد توحید پرسید. حضرت پیش از هر پاسخی با مهربانی نگاشتند: «سَأَلْتَ‏ رَحِمَكَ‏ اللَّهُ‏ عَنِ‏ التَّوْحِيد؛ از توحید پرسیده بودی؛ خدا رحمتت کند». 🔸2. احترام جوان است و تجربه و علمِ کمتر از شما. ممکن است بسیاری از پرسش‌های او برای شما و اطرافیان خنده‌دار باشد؛ اما برای او پرسشی که ذهنش را آرام نمی‌گذارد. از سویی، این موارد از بزنگاه‌های امتحان مربی است. امتحانی که در راهنمایی دیگران، مبتلای به آن است. امتحانِ نگاه داشتن احترام بندگان خداوند. پیامبر در مسجد و میان اصحاب نشسته بودند که عربی پرسید: لباس‌های بهشتی را با دست خود درست می‌کنیم یا از نعمت‌های بهشتی است؟ از این پرسش، اصحاب خندیدند. مرد عرب گفتجوان: نادانی هستم که نزد دانا آمدم [برای چه می‌خندید؟] پیامبر(ص) فرمود: مرد عرب، راست می‌گویی. لباس‌های ما از نعمت‌های بهشت مهیا می‌شود. 🔸3. تفرد تفرد، از اصول مهم تربتی است که در پاسخگویی جایگاه ویژه‌ای دارد. تفرد یعنی: يكي از سنت‏هاي الهي در جهان هستي اين است كه موجودات زنده هر چند از يك نوع باشند و ويژگي‏هاي مشتركي با يكديگر داشته باشند، كاملاً شبيه يكديگر نيستند و هر يك از آنها تفاوت‏هاي خاصي با يكديگر دارند كه آنها را از ديگر موجودات آن نوع متمايز مي‌كند. انسان هم از اين قاعده استثنا نيست و افراد در كنار شباهت‏ها و اشتراكات فراوان، تفاوت‏هايي نيز با يكديگر دارند. حتي دو برادر يا خواهر نيز كاملاً شبيه يكديگر نيستند و در خصوصيات بدني و روحي تفاوت‏هايي با يكديگر دارند. اين همان اصل تفرد است. برخی تصورشان این است که برای هر یک از پرسش‌هایی ابتدای این متن، یک یا دو پاسخ وجود دارد؛ در حالی که تعداد پاسخ‌‌های آنها به اندازه تعداد پرسشگران است! هر پرسشگری نیازمند پاسخی ویژه خودش هست، بر اساس سن، علاقه، نیازها، زمینه‌های ذهنی و تربیتی در مورد سوال، میزان توان درک و شناخت، مطالعه و ... . آنچنان که گاهی پاسخ او در پاسخ ندادن است! مثلا جوانی پاک از آلودگی برخی فضاها، شبهه‌ای را از دوستان خود شنیده و بدون اینکه فهمی درست از آن داشته باشد یا برای او مسئله باشد، از شما می‌پرسد. در حالی که پاسخ دادن به او ممکن است دریچه‌ای از شبهات یا سیاهی‌های دیگر را برایش باز کند. مربی در اثر ارتباط مستمر با متربی، بهتر می‌تواند این حالات را رمز گشایی کند. از سویی ممکن است برخی شبهات جوانی، ریشه در فضای ناپاک زندگی حقیقی یا مجازی او داشته باشد که لازم است مربی قدم‌هایی را در توان خود برای اصلاح آن فضا بردارد. بهتر است این نکته در مورد پرسش‌های اعتقادی و توحیدی بیشتر مورد توجه مربیان باشد و از پاسخ‌هایی که متربی توان درک آن را ندارد اجتناب شود. محمد بن عبید می‌گوید نزد امام رضا(ع) بودم. حضرت به من فرمود: «به عباسی بگو با مردم به اندازۀ فهم آنان دربارۀ توحید سخن بگوید و خودداری کند از گفتن چیزهایی که آنان (به سبب کمی توانایی درک) انکار می‌کنند». 3. گوش کردن امیر مؤمنان (ع) فرمودند: مَنْ‏ أَسْرَعَ‏ فِي‏ الْجَوَابِ‏ لَمْ‏ يُدْرِكِ‏ الصَّوَابَ‏؛ آنکه در پاسخ گفتن عجله کند، به پاسخ درست نخواهد رسید.
تا تشکیلاتی نشویم، گره از کار جهان وانشود! حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در نامه‌ای خطاب به شیعیان فرمودند: وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛ اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت؛ دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.» این جملات، قسمتی از نامه‌ای است که از ناحیه‌ی مقدّس امام زمان (علیه‌السّلام) برای شیخ مفید (رحمةالله) فرستاده شده است. حضرت (علیه‌السّلام) در این نامه، بعد از سفارش‌های لازم به شیخ مفید (رحمةالله) و دستورهایی به شیعیان دادند؛ ازجمله دو دستور مهم در این قسمت! حضرت دو کاستی مهم جامعه شیعیان را بیان می‌کنند؛ دو اشکالی که مانع ظهور شده است؛ نخست متحد و یکدل نبودن شیعیان؛ دوم، گناهان و رفتارهای اشتباه آنها. این دو، راهبرد انتظار حقیقی و زمینه‌سازی واقعی ظهور را ترسیم می‌کند. در راستای رفع این ایرادها و رفع موانع ظهور، راهبرد باید ایجاد اتحاد دلی و از سویی، هم‌افزایی آنها باشد. دراین جهت به نوعی می‌توان راهبرد ایجاد تشکیلات منسجم شیعیان را حول مسئله ظهور به‌دست آورد. از سویی اصلاح جامعه شیعیان و دورکردن آن از گناهان نیز رسالتی بر دوش آنهاست. زیرا نه تنها این مسئله فردی نیست؛ بلکه مانع گشایش برای همه شیعیان و بلکه همه انسان‌ها شده است. از ابزارهای مهم این رسالت نیز شبکه‌سازی میان شیعیان است تا کمک کننده یکدیگر در انجام آن باشند. بنابراین، آنچه نه تنها کاری نیکو که رسالت جامعه شیعیان در جهان است، شبکه‌سازی بر محوریت ظهور و انجام رسالت‌های مهدوی است؛ به بیانی دیگر: تا تشکیلاتی نشویم، گره از کار جهان وا نشود! پ.ن از همین امروز، هرکجا هستید، تشکیلاتی ولو دونفره در راستای انجام وظایف منتظران تشکیل دهید ..... برنامه ریزی کنید و اقدام، برکتش با حضرت مهدی عج
ج نهم تربیت اخلاقی در نهج البلاغه.mp3
23.09M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه نهم. 🔹روشهای اصلاح شناخت: موعظه . امیر مؤمنان، موعظه را وظیفه خود می‌دانند: اى مردم من مواعظ و پند و اندرزهائى را كه پيامبران براى امتشان بازگو كرده بودند در ميان شما نشر دادم‏. (نهج البلاغه، ص263) ایشان، موعظه را زنده‌کننده دل می‌دانند: قلبت را با موعظه و اندرز زنده كن‏! (نهج البلاغه، ص391) 🔸با توجه با آماده بودن جوان اجرا گردد. نامه محبت انگیز روشی بسیار خوب برای موعظه جوانان است. مانند نامه امیرمؤمنان به امام حسن ع در نهج البلاغه (نامه 31) 🔹روشهای اصلاح شناخت: عبرت‌دهی بیان تجربه‌های اخلاقی گذشتگان، ترسیم عاقبت افراد مبتلا به رذایل و سیر و مواجهه کردم متربی با عاقبت افراد دارای رزایل اخلاقی. 🔸شیوه عبرت‌دهی: بیان تجربه‌های اخلاقی گذشتگان حضرت علی (ع) به امام حسن (ع) می‌فرمایند: پسرم درست است كه من به اندازه همه كسانى كه پيش از من مى‏زيسته‏اند عمر نكرده‏ام، اما در كردار آنها نظر افكندام. در اخبارشان تفكر نمودم و در آثار آنها به سير و سياحت پرداختم؛ تا بدانجا كه همانند يكى از آنها شدم؛ بلكه گويا در اثر آنچه از تاريخ آنان به من رسيده با همه آنها از اول تا آخر بوده‏‌ام! 🔹@feqahat
ج دهم تربیت اخلاقی در نهج البلاغه.mp3
21.73M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه دهم. 🔸روشهای اصلاح شناخت: تفکرورزی امام علی (ع) می‌فرمایند: از تكيه كردن بر آرزوها بر حذر باش، كه سرمايه احمقان است. عقل، نگهدار تجربه‏ها است؛ بهترين تجربه‏هايت آن است كه به تو پند دهد. ... هر كس پر حرفى كند ياوه مى‏گويد و آن كس كه بينديشد آگاهى يابد. نهج البلاغه ص 402. 🔸در این عباراتِ هدایت‌گرِ اخلاق، حضرت، تاکید بر تفکرورزی دارند. این روش، درمانی برای مستی جوانی و آرزوهای بلند است و از سویی درمان جهالت جوانی است. 🔸در تربیت اخلاقی می‌توان از شیوة «ضد» بهره ‌برد. به این معنا که فرد، ضدِ آفت و وسوسه‌ای که دچار آن است، عمل کند. تفکر، ضدیتِ با جهالت، مستی و شهوت‌گراییِ جوانی است. مربی برای کم رنگ شدن این آفات، باید ضد آن را ترویج کند که تفکرورزی است. 🔸در این راستا فنونی وجود دارد، همچون ترویج کتاب‌خوانی، به‌خصوص در حوزه اخلاق. دیگر فنون عبارتند از: برگزاری جلسات هم‌اندیشی با جوانان در موضوعات اخلاقی، با هدف تفکرورزی؛ بیان آثار دوری از تفکر و ادامه مسیر نادانی و شهوت‌سالاری؛ ترویج نوجوانان موفق در بهره بردن از تفکر در زندگی با هدف الگوسازی. 🔹@feqahat
ج دهم تربیت اخلاقی در نهج البلاغه.mp3
21.86M
💢 روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه 🔸جلسه یازدهم. 🔸روشهای اصلاح گرایش: روش تعالی‌بخشی انگیزه‌های اخلاقی ▫️باید انگیزه‌های متربی را ارتقا داد. آرمانگرایی جوان، بهترین کمک برای پذیریش این ادبیات تربیتی است. 🔸شیوه‌های انجام این روش:👇👇 ▫️ترویج انگیزه جهادی امیر مؤمنان (ع) با همین ادبیات در نامه به فرزندشان می‌نویسند: در راه خدا تا سر حد توان تلاش كن و هرگز سرزنش سرزنش‏گران تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد. در درياى شدائد و مشكلات در راه حق هر جا كه باشد فرو رو. در دين تفقه كن. خويشتن را بر استقامت در برابر مشكلات عادت ده كه شكيبائى در راه حق از اخلاق نيك به شمار مى‏رود ▫️ایجاد انگیزه پیروزی در امتحان الهی حضرت در نامه به معاویه: خداوند مرا به تو و تو را به‌وسيله من در معرض امتحان در آورده ▫️انگیزه بخشی برای الگو شدن حضرت می‌فرماید: كسى كه خود را در مقام پيشوائى و امام مردم قرار مى‏دهد بايد پيش از آنكه به تعليم ديگران بپردازد به تعليم خويش بپردازد و بايد تأديب‌كردن او به عملش پيش از تأديب‌كردن به زبانش باشد. 🔹@feqahat
حمله وحشیانه و تمدن سوز مغول با آثار چندین دهه خود، به علت اشتباه برخی رقم خورد و نفرین شده تاریخ ماندند... حمله نظامی به ایران در این منطقه و زمان پر التهاب، تضمینی نیست که با اشتباه مشارکت پایین شکل نگیرد، مراقب باشیم نفرین‌زده تاریخ نشویم... 💢مشارکت پایین؛ امنیت پایین
کشور از آن مسئولان نیست که شرکت در انتخابات تایید آنها باشد... کشور از آن مردم است و مشارکت بالا دفاع از کشور در مقابل لاشخورهای خارجی 💢
♨️اکنون.... 💢آیا با هدف رای آوردن اصلح می‌توان از رقیب غیبت کرد؟ آیا تهمت زدن به غیر انقلابیون در انتخابات جایز شمرده شده است؟! 📍موضوع: جواز یا عدم جواز غیبت و بهتان در رقابت‌های انتخاباتی از منظر فقهی 🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی 📆زمان: چهارشنبه 9 اسفند 1402 ⏰ساعت 9 الی 10:30 ♻️ مدرسه مجازی فقه تربیتی اشراق با همکاری پایگاه اجتهاد @feqhe_tarbiati @ijtihad 👇👇👇
تهمت و غیبت انتخاباتی.mp3
34.16M
🔻مدرسه مجازی فقه تربیتی اشراق با همکاری «شبکه اجتهاد» برگزار می‌کند: 🔔 نشست علمی «جواز یا عدم جواز غیبت و بهتان در رقابت‌های انتخاباتی از منظر فقهی» 🎙ارائه: حجت‌الاسلام هادی عجمی ❗️آیا هدف وسیله را توجیح می‌کند؟ ❗️آیا با هدف رای آوردن اصلح می‌توان از رقیب غیبت کرد؟ ❗️آیا تهمت زدن به غیر انقلابیون در انتخابات جایز شمرده شده است؟! 📆 زمان: چهارشنبه 9 اسفند 1402 🔸روایت محوری بحث: ▫️صحیحه داوود بن سرحان «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي‌نَصْرٍ عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي‌عَبْدِاللَّهِ ؟ع؟ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ؟صل؟ إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَه مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَه وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِه الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَه» 🔸بررسی دو عنوان بدعت و ظلم به مردم مرتبط با رقابت‌های انتخاباتی از جهت حکمی و موضوعی. حدود غیبت و سب و مبهوت کردن جایز بلکه واجب در رقابت‌های انتخابات .... 💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از اجتهاد
💢اصلح یا صالح؟/ حل فقهی «تکلیف‌مداری» با «دنبال نتیجه بودن» ✔️در ایام انتخابات تزاحمات مختلف فقهی درباره انتخابات مطرح می‌شود؛ از جمله این تزاحم‌ که: در انتخابات، عمل به تکلیف مقدم است یا رسیدن به نتیجه. پاسخ دقیق به این مسأله در گرو نگاهی به حکم شرکت در انتخابات و ادله شرعی آن است. یعنی ابتدا باید بررسی کنیم که به چه دلیل فقهی باید رأی داد، سپس این تزاحم را حل کرد. ✂️تصور کنید سه نفر کاندیدا وجود دارند؛ شما به یقین رسیدید که فرد اصلح مورد نظر شما آرای لازم برای رأی آوردن را ندارد و اگر به او رأی دهید، فرد سومی که ضعیف است، رأی می‌آورد. اما اگر به فرد دومی که او نیز در درجه دوم صلاحیت است، رأی دهید، به او سبب می‌شود عملاً مانع رأی آوردن فردی ضعیف شد. آیا در این موارد نیز باید گفت باز هم باید به تکلیف فردی عمل کرد و به اصلح رأی داد؟ 📝 مطالعه متن یادداشت در «اجتهاد»: 👈 http://ijtihadnet.ir/?p=74925 🆔 https://eitaa.com/ijtihad