tarbiarakhlaqi7.mp3
21.96M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه هفتم: بررسی سیره اهل بیت ع در تربیت اخلاقی فرزندان
▫️خلق در روایات به رفتارها خوب نیز خلق خوب گفته شده است اما در این روایات به معنای صفات راسخه دورنی است.
▫️عجله، کار بدون برنامه مقدمات است که نهی شده است اما سرعت بد نیست و به سرعت در کار خیر امر شده است. البته ممکن است جایی عجله به جای سرعت هم بیاید اما این تفاوت را دارند.
در این ادله خود بیان اهل بیت بحث نمیشویم؛ زیرا از سیره و عملیات تربیتی حضرت سخن میگوییم؛ نه اینکه بیان حضرت را بحث کنیم.
برخی رفتارها از اهمیت خاصی برخوردارند؛ مانند نوع سخنانی که ائمه در آخرین لحظات به فرزندان بیان میکردند. مانند روایت امام سجاد (ع) (لَمَّا حَضَرَ عَلِی بْنَ الْحُسَین؟ع؟ الْوَفَاةُ). یا آنجا که اهل بیت فرمودند پیامبر این نکته را گفته است. گاهی لازم است در تربیت برخی نکات را دیگران به فرزندان ما بگویند یا اینکه دیگران به او بگویند.
🔸استدلال:
ما سه بعد تربیتی داریم: بینش؛ گرایش؛ رفتار. این روایات بیشتر به پرورش بعده شناختی اشاره داشتند. بر اساس این سیره پدر و مادر نسبت به تربیت اخلاقی فرزندان وظیفهمند هستند؛ اما این سیره دلالت بر رجحان تربیت اخلاقی فرزندان در بعد شناخت افزایی فرزندان دارند و به تنهایی نمیتوانند وجوب مراحلی از تربیت را اثبات کنند.
نکات به دست آمده: اهمیت بعد شناختی در تربیت عاطفی؛ اهمیت روش گفتگویی و عاطفی با فرزند. به ویژه سخن گفتن پدر!
🔸حاشیه. جایگاه سیره؛ معانی صبر؛ برنامه زندگی پس از زندگی؛ حقیقت دروغ؛ چرا برخی نماز میخوانند اما گناه میکنند؟
🔹@feqahat
روایات سیره تریبتی اهل بیت در تربیت اخلاقی فرزندان:👇👇
🔸وَ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ؟ع؟: «أَنَّهُ نَظَرَ إِلَى رَجُلٍ یغْتَابُ رَجُلًا عِنْدَ الْحَسَنِ؟ع؟ ابْنِهِ فَقَالَ یا بُنَی نَزِّهْ سَمْعَكَ عَنْ مِثْلِ هَذَا فَإِنَّهُ نَظَرَ إِلَى أَخْبَثِ مَا فِی وِعَائِهِ فَأَفْرَغَهُ فِی وِعَائِك». الاختصاص، ص225.
🔸قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ؟ع؟ فِی وَصِیتِهِ لِابْنِهِ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَنَفِیةِ رَضِی اللَّهُ عَنْه ... «أَلْقِ عَنْكَ وَارِدَاتِ الْهُمُومِ بِعَزَائِمِ الصَّبْر عَوِّدْ نَفْسَكَ الصَّبْرَ فَنِعْمَ الْخُلُقُ الصَّبْر». من لا يحضره الفقيه، ج4، ص386
🔸... قَالَ أَبُو جَعْفَر؟ع؟: «لَمَّا حَضَرَتْ أَبِی عَلِی بْنَ الْحُسَینِ؟ع؟ الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ وَ قَالَ یا بُنَی أُوصِیكَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ یا بُنَی اصْبِرْ عَلَى الْحَقِّ وَ إِنْ كَانَ مُرّاً». الكافي، ج2، ص91.
🔸... عَنْ أَبِی جَعْفَر؟ع؟ قَالَ: «لَمَّا حَضَرَ عَلِی بْنَ الْحُسَین؟ع؟ الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یا بُنَی أُوصِیكَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی؟ع؟ حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَكَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ یا بُنَی إِیاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یجِدُ عَلَیكَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ». الكافي، ج2، ص331.
🔸... أَبِی جَعْفَر؟ع؟ قَالَ «كَانَ عَلِی بْنُ الْحُسَینِ؟عهما؟ یقُولُ لِوُلْدِهِ اتَّقُوا الْكَذِبَ الصَّغِیرَ مِنْهُ وَ الْكَبِیرَ فِی كُلِّ جِدٍّ وَ هَزْلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذَا كَذَبَ فِی الصَّغِیرِ اجْتَرَى عَلَى الْكَبِیرِ أَمَا عَلِمْتُمْ أَنَّ رسولالله؟صل؟ قَالَ مَا یزَالُ الْعَبْدُ یصْدُقُ حَتَّى یكْتُبَهُ اللَّهُ صِدِّیقاً وَ مَا یزَالُ الْعَبْدُ یكْذِبُ حَتَّى یكْتُبَهُ اللَّهُ كَذَّاباً».
🔸... جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ؟ع؟: «أَنْصِفِ النَّاسَ مِنْ نَفْسِكَ وَ وَاسِهِمْ فِی مَالِكَ وَ ارْضَ لَهُمْ بِمَا تَرْضَى لِنَفْسِكَ وَ اذْكُرِ اللَّهَ كَثِیراً وَ إِیاكَ وَ الْكَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّ أَبِی بِذَلِكَ كَانَ یوصِینِی وَ بِذَلِكَ كَانَ یوصِیهِ أَبُوهُ وَ كَذَلِكَ فِی صَلَاةِ اللَّیلِ إِنَّكَ إِذَا كَسِلْتَ لَمْ تُؤَدِّ إِلَى اللَّهِ حَقَّهُ وَ إِنْ ضَجِرْتَ لَمْ تُؤَدِّ إِلَى أَحَدٍ حَقّاً وَ عَلَیكَ بِالصِّدْقِ وَ الْوَرَعِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ وَ إِذَا وَعَدْتَ فَلَا تُخْلِفْ».
🔸...عُبَیدُ اللَّهِ بْنُ مُوسَى الْعَبْسِی عَنْ سُفْیانَ الثَّوْرِی قَالَ: «لَقِیتُ الصَّادِقَ بْنَ الصَّادِقِ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّد؟ع؟ فَقُلْتُ لَهُ یا ابْنَ رسولالله أَوْصِنِی ... فَقَالَ لِی یا سُفْیانُ أَمَرَنِی وَالِدِی؟ع؟ بِثَلَاثٍ وَ نَهَانِی عَنْ ثَلَاثٍ فَكَانَ فِیمَا قَالَ لِی یا بُنَی مَنْ یصْحَبْ صَاحِبَ السَّوْءِ لَا یسْلَمْ وَ مَنْ یدْخُلْ مَدَاخِلَ السَّوْءِ یتَّهَمْ وَ مَنْ لَا یمْلِكْ لِسَانَهُ ینْدَم».
🔸أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى؟ع؟ قَالَ: «السَّخِی الْحَسَنُ الْخُلُقِ فِی كَنَفِ اللَّهِ لَا یسْتَخْلِی اللَّهُ مِنْهُ حَتَّى یدْخِلَهُ الْجَنَّةَ وَ مَا بَعَثَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ نَبِیاً وَ لَا وَصِیاً إِلَّا سَخِیاً وَ مَا كَانَ أَحَدٌ مِنَ الصَّالِحِینَ إِلَّا سَخِیاً وَ مَا زَالَ أَبِی یوصِینِی بِالسَّخَاءِ حَتَّى مَضَى وَ قَالَ مَنْ أَخْرَجَ مِنْ مَالِهِ الزَّكَاةَ تَامَّةً فَوَضَعَهَا فِی مَوْضِعِهَا لَمْ یسْأَلْ مِنْ أَینَ اكْتَسَبْتَ مَالَكَ».
🔹@feqahat
#یادداشتی به مناسب برپایی افتتاحیه و اختتامیه همایش بین المللی فقه و تربیت
«فقه تربیت و حل مسائل تربیتی کشور»
یکی از نیازهای مهم جامعه، ورود به مسئله مهم تربیت است. به تعبیر مقام معظم رهبری «در این عرصه یک جنگ بزرگی وجود دارد؛ همه کسانی که در مجموعه تعلیم و تربیت میخواهند نقش ایفا کنند، این جنگ را جدّی بگیرید!» (بیانات در دانشگاه فرهنگیان، 19/2/1397). علت این جنگ، جایگاه حوزه تعلیم و تربیت در تمدنسازی است. یعنی همان عرصه اصلی جنگ جهانی امروز دنیا. برپایه قواعد و ادله فقهی، مقابله با جنگ دشمن، واجب کفایی است که در این عرصه کفایتی رخ نداده است. بنابراین عرصه تربیت هنوز نیازمند ورود نیرو و توان جدید است.
از سویی، وظیفه هر نهادی در این جنگ متفاوت است؛ کمینه وظیفه حوزههای علمیه، پرداخت فقهی به حل مسائل این عرصه مهم جنگ تمدنی است که همان فقه تربیتی است. فقه تربیتی مهمترین مسیر برای رسیدن به اهداف تربیت اسلامی است. زیرا فقه، یک روش دقیق و متقن را برای حل مسائل و دریافت وظیفه مؤمنانه به ما میدهد. بر اساس فقه تربیتی است که به قطعیت میتوان گفت این نتیجه بیان دین است! در فقه تربیتی ما از طرفی نیازمند دانستن روش فقهی و از سویی نیازمند شناختی از موضوعات تربیتی هستیم.
تصور اشتباه برخی در مورد ابواب مهمی مانند فقه سیاسی یا فقه تربیتی این است که تنها توان فقهی کافی است؛ اما تجربه نشان داده است، فقیهی که از موضوع شناخت دقیق ندارد و به توصیف دیگران اکتفا میکند، در رسیدن به حکم ممکن است دچار اشتباها شود. موضوع تربیت پیچیدگی و از سویی اهمیت خاصی دارد؛ درنتیجه باید برای رسیدن به حکم الله، با موضوع تربیت نیز آشنا بود؛ لازم است پژوهشگر و فقیه فقه تربیتی، از موضوع تربیت و علوم مرتبط آشنایی لازم و عمومی را داشته باشد؛ بنابراین داشتن شناختی از تربیت اسلامی، علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره در فقه تربیتی ضروری است.
برای انجام وظیفه نسبت به نیازهای جامعه اسلامی، لازم است وارد عرصه مقاله نویسی شد. چون مقاله مسئله محور است و همایشها و مجلات، مقالاتی را پذیرش میکنند که مسئله مورد نیاز جامعه و کار نشده باشد. ازاینرو توصیه میکنم برای این همایش فقه و تربیت مقاله بدهید.
در نگارش مقاله، چند اصل باید رعایت گردد:
ـ صحیح و معیارنویسی. غلط و گفتاری نویسی ارزش مقاله شما را کم میکند؛
ـ روان نویسی. یعنی متن در عین صحیح بودن، روان و بهدور پیچیدگیهای بیجا باشد. برای رسیدن به متن روان لازم است ابتدا محتوا و مسئله برای خود شما کاملا روشن باشد. مخاطبی فرضی را تصور کنید و برای او مطلب را بگویید و همان را با مقلمی معیار و غیر گفتاری، بنویسید. بهتر است برای زیبا و علمی بودن متنها به جای استفاده از کلمات عام از کلمات خاص استفاده شود؛ البته به مقداری که با روانی و سادهنویسی منافاتی نداشته باشد.
ـ به منابع دست اول ارجاع دهید. اگر مطلبی را حتی از سایت یا کتابی استفاده میکنید، ریشه این مطلب را از کتب دست اول پیدا کرده و به آنها ارجاع دهید.
ـ اگر روایتی متناسب با بحث را میخواهید استفاده کنید، حتما آن را در نرم افزار جامع الاحادیث نور، جستجو کنید تا روایات آن باب و روایات مشابه را دیده باشید. حتما شگفتزده خواهید شد از مطالب جدید و شنیده نشدهای که میبینید!
ـ کار را به سرعت انجام دهید و بین مراحل پژوهش فاصله نیاندازید.
نکته نهایی تاکید بر این نکته است که هیچ نیاز واقعی از جامعه رفع نخواهد شد، مگر اینکه با پشتوانه علمی، به رفع آن مشکل و نیاز برویم!
🔹@feqahat
مجرمی که از معرکه شهادت «شهید الداغی» در رفت!
تحلیل تربیتی احکام حجاب و قاعده تسبیب چه کسی را مجرم سوم این حادثه میداند؟
توضیح در:
🔸http://shabestan.ir/detail/news/1264128
🔸https://ana.press/003Xiy
#یادداشت فقهی
هدایت شده از پشتیبان واقفون
🔰خارج فقه معاصر🔰
📌 فقه فرهنگ
✅ استاد عجمی
📢 منبع: @feqahat
💥 این درس در دو بخش ارائه شده است:
#استاد_عجمی_قواعد_فقهیه_فرهنگ
#استاد_عجمی_فقه_مدرسه
🛑 rubika.ir/Jadah18 #خارج_فقه_معاصر_فقه_فرهنگ_استاد_عجمی
💢محورهای محتوایی کانال:
#یادداشت
یادداشتهای فرهنگی و مناسبتی
#فقه_فرهنگی و مدیریت فرهنگی
سلسله جلسات فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه
سلسله جلسات فقه مدیریت مدرسه
#فقه_تربیت_اخلاقی
سلسله جلسات بررسی فقهی تربیت اخلاقی فرزندان
#رادیو_معارف
سلسله جلسات برگزار شده در رادیو معارف
و ...
💠کانال فقه فرهنگی و تربیتی
🔹@feqahat
May 11
هدایت شده از استاد علیرضا اعرافی
🔔 پذیرش مرکز تخصصی سطح (۴) پیامبر اعظم (ص) تحت اشراف استاد علی رضا اعرافی حفظه الله در سال تحصیلی جدید
📞 راه ارتباطی جهت دریافت جزئیات بیشتر و فرم ثبت نام 👇
@Shahid_63
09128548871
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
📚کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقهی
✍️نويسنده: آیت الله علیرضا اعرافی
گردآورنده: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
این کتاب از نخستین محصولات موسسه اشراق و عرفان است. کتابی نیم استدلالی که با متنی روان، خواننده را با کلیاتی از ورود فقه تربیتی به عرصه تربیتی فرزند آشنا میکند.
💢خواندن این کتاب به دوستاران فقه تربیتی پیشنهاد میشود.
متن در:
https://noorlib.ir/book/info/108186/%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%D9%81%D8%B1%D8%B2%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9%D8%B1%D8%AF-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C
ajami509.pdf
965.8K
📚 #مقاله روشهای زمینهسازِ تربیت اخلاقی جوانان در نهجالبلاغه
🔹متتشر شده در نشریه : حدیث حوزه
🔸نویسندگان : هادی عجمی؛ محمد داودی؛ فاطمه وجدانی.
🔸چکیده :
امیرمؤمنان علی علیه السلام مربی اخلاق و تربیت انسانهاست. سخنان ایشان علاوه بر تبیین گزارههای اخلاقی، بیانکننده روشهای آن و از جمله آنها روشهای زمینهسازی تربیت اخلاقی است. اهمیّت دوران جوانی در تربیت اخلاق و وجود روشهای نابِ این تربیت بر اساسِ ویژگیهای روانشناختی جوانان در تعالیم اسلامی سبب شد تا روشهایی بر پایه «دیگر تربیتی» از نهجالبلاغه تحلیل و استنباط شود. پژوهشِ حاضر، کتابخانهای بوده و با روشِ توصیفی- تحلیلی و استنباطی انجام شده است. استخراج اوصاف جوانی و روشهای تربیت اخلاقی به روش توصیفی و تحلیلی بوده و کشف روشهای خاص تربیت اخلاق جوان از نهجالبلاغه به شیوۀ استنباطی است. ازآنجاکه زمینهسازی در تربیت اخلاقی مهمترین رکن تربیت است، در این نگارش تلاش شده مهمترین روشها برای زمینهسازی تربیت استخراج شود؛ ایجاد فضای ایمانی و اخلاقی، کرامتبخشی توحیدی، اصلاح خانواده و همنشین و بیدارسازی فطرت ازجمله آنهاست.
🔹@feqahat
RT.ajami_.pdf
497.6K
📚#مقاله عوامل و عواقب سستی و ترک نماز
🔹چاپ شده در: فصلنامه ره توشه
🔸نویسنده: هادی عجمی
🔸چکیده
وقتی در روایات، از امری تعبیر به «پرچم اسلام» و «ستون دین» میشود، انتظار میرود در جامعۀ اسلامی همچون پرچمی برافراشته، مورد توجه ویژه قرار گیرد و حق آن ادا شود؛ اما درواقع شاهد هستیم که به تعبیر مقام معظم رهبری: «ایرانیان مؤمن، هرگز به نماز پشت نکرده و این نعمت بزرگ خدا را ناسپاسی ننمودهاند؛ لیکن حق نماز نیز غالباً چنانکه باید، گزارده نشده است.»
با توجه به اهمیت و جایگاه نماز، ضروریست به علل و زمینهها و آثار این بیتوجهی نگاهی داشته باشیم، تا حرکتی باشد در راستای ارتقای اقامۀ نماز در جامعه، از وضعیت فعلی به جایگاه حقیقی آن.
منظور از سهلانگاری در نماز، ترجمۀ «استخفاف» و «تهاون» است و قدر متیقن آن، سبکشمردن و بیتوجهی به قضاشدن نماز است؛ لذا با عنوان «تارک» متفاوت است؛ زیرا تارک کسیست که کاملاً نماز را کنار گذاشته است. از آنجا که سهلانگار، تقیدی ندارد و گاهی آن را ترک میکند، در اصل ترک نماز با تارک مشترک بوده و ممکن است شامل عواقب ترک نماز شود. از سویی این سهلانگاری، در صورت درماننشدن به ترک کلی نماز نیز میانجامد؛ لذا لازم است آثار ترک کلی نماز برای او بیان شود.
🔹@feqahat
#یادداشت
🔸به بهانه اجرای حکم اعدام دو قرآنسوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی؛
🔸اجرای حدود چه ارتباطی با تربیت افراد دارد؟
🔸چرا اسلامی به جای تربیت، حکم اعدام را صادر کرده است؟
🔸اگر فردی اعدام شده از دین بیزار شود، باز هم اعدام لازم است؟
پاسخ به این پرسشها در:
🔖 http://shabestan.ir/detail/News/1266727
هدایت شده از اجتهاد
💢اجرای حدود چه ارتباطی با تربیت افراد دارد؟
🔻به بهانه اجرای حکم اعدام دو قرآنسوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی؛
✔️از شیوههای مهم در منظومه تربیت اسلامی، نظام تشویق و تنبیه است. هدف کلی در این منظومه، هدایت و تربیت انسانها و رساندن آنها به اهداف والاتر است. در نظام تنبیه اسلامی، مجازاتهایی پنجگانه وجود دارد: حدود؛ تعزیرات؛ قصاص؛ دیات؛ کفارات.
حدود، یک نوع مجازات است که باید در چارچوب قوانین شرع در حدود باشد؛ هرچند هدف نهایی و کلی حیات و هدایت جامعه است؛ اما اجرای حدود مقید به تاثیرگذاری تربیتی زودگذر بر خود فرد نیست. البته از باب عناوین ثانوی ممکن است آثار تربیتی بر اجرای حدود تاثیر گذارد. مانند عناونی ثانوی که امروزه سبب برداشتن حکم رجم و جایگزینی اعدام از سوی حاکمیت اسلامی شده است؛ بهویژه برپایه دیدگاه ولایت مطلقه فقیه. البته این اعمال، یک ولایت ثانوی است؛ ذات حکم، مطلق است و بهعنوان اولی، ادله مطلق است؛ هرچند نقشی در بازدارندگی نداشته باشد.
هرچند هدف از اجرای حدود و برخی تعزیرات، تاثیرگذاری تربیتی بر فرد نیست؛ اما اجرای این حدود در کل جامعه اثر تربیتی دارد. البته اگر تربیت را شامل رشد در دنیا و آخرت بدانیم، اجرای حدود بر خود فرد نیست، اثرات تربیتی دارد. هرچند ممکن است اجرای یک حد سبب شود که آن فرد حتی از دین بیزارتر گردد. اما اجرای حدودی که مشخص شدهاند؛ مانند حد افرادی که به پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) توهین کردهاند، مقید به تاثیرگذاری در فرد نیست و باید اجرا گردد.
👈متن کامل را «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=71202
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
زندگانى حضرت امام جعفر صادق عليه السلام.docx
29.2K
🔹نکاتی از سیره تربیتی امام صادق ع
🔸هدیه به حضرت به امید گوشه چشمی
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
💢مدرسه مجازی فقه تربیت اشراق و عرفان برگزار میکند:
🔹مدرسه قرآنی تفسیر تربیت آیات قرآن
🔸با حضور و اشراف علمی آیت الله اعرافی
🔹ویژه طلاب و فعالان عرصه تفسیر قرآن و تربیت
🔸مهلت ثبت نام: 25 اردیبهشت تا 25 خرداد 1402
♨️مزایای شرکت در دوره:
🔹صدور گواهی معتبر با امضای آیت الله اعرافی
🔸ارایه بسته محتوایی دیجیتال
🔹راهنمایی پایاننامه و مشاوره علمی برخط شرکت کنندگان
✅جهت ثبت نام به آیدی @hadiajami در ایتا پیام دهید.
❇️برای اطلاعات بیشتر در ساعات اداری با شماره 02537748540 تماس حاصل فرمایید.
💢 برای دریافت اطلاعات و ثبت نام در کانال مدرسه مجازی فقه تربیتی عضو شوید:
💠https://eitaa.com/feqhe_tarbiati
🧭مهلت ثبت نام 25 اردیبهشت تا 25 خرداد 1401
♨️ثبت نام برای شرکت کنندگان در دورههای پیشین و اعضای موسسات همکار، رایگان میباشد.
⭕️دوره به صورت مجازی است و گواهی به افرادی داده میشود که در همه جلسات آنلاین باشند.
ثبت نام برای استفاده آفلاین بلامانع است.
🌐https://eshragh-erfan.com
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
💢شرایط اعطای گواهی:
🔸تحصیلات در سطح طلاب درس خارج و پایه نه و ده؛
🔸دانشجویان رشته فقه مقطع دکتری؛
🔸اعضای هیئت علمی رشتههای مرتبط دانشگاهی (تربیتی، تفسیر، فقه)؛
🔸ثبت حضور آنلاین و فعال در همه جلسات.
▫️ثبت نام برای طلاب مشغول تحصیل در سطح 2 نیز بلامانع است. البته گواهی داده نخواهد شد.
⏰جلسات نیمه دوم خرداد و ابتدای تیرماه عصر ۴شنبه و ۵ شنبهها به صورت مجازی ان شاالله برگزار میگردد.
نکات دقیق دیگر اطلاع رسانی خواهد شد...
برای شرکت در دوره در کانال عضو باشید👇
@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
♨️ برای ثبت نام، این مشخصات را برای آی دی زیر ارسال کنید:
مشخصات:
نام و نام خانوادگی:
کد ملی:
سال تولد:
شماره تماس:
تحصیلات:
موسسه معرف:
شغل:
شهر محل سکونت:
آدرس:
نحوه آشنایی شما با دوره:
‼️ثبت نام برای اعضای کانال، رایگان است‼️
🔹ارسال برای:
🔸https://eitaa.com/hadiajami
💢برای شرکت در دوره، در کانال مدرسه مجازی
عضو شوید.
💠@feqhe_tarbiati
🔸برای آنهایی که دختر دارند🌹
شما برای دختر گلتان چه آیندهای را میپسندید؟
▫️هرچه باشد آن نیست که دنیای غرب با جشنوارههای دختر شایسته به دنبال جذاب کردن اندام خاص دختران است؛ چون شما اینگونه دختران را کمارزش نمیدانید.
🔅امید دختری دارید که نور چشم پدر باشد و دارای کمالات علمی و اخلاقی تا افتخارتان شود. یعنی همانگونه که فاطمه معصومه برای پدرش موسی بن جعفر ع بود.
فاطمه معصومه، دختری بود که در کودکی حتی پاسخگوی سؤالات ارادتمندان پدرش بود. اکنون نیز علما به خاکساری بارگاه این دختر میروند تا خدا مشکل علمی آنها را حل کند. دختری بود چنان دوست داشتی در کمالات، که بارها پدرش میگفت فدات! اکنون نیز برای زائرانش چنان دوست داشتنی است که هرگاه از دنیا خسته شوند تنها رفتن به حرمش دل آنها را آرام میکند.
دختر داران؛ روز دخترتان مبارک.🌸امید که آنها را معصومانه و فاطمی تربیت کنید تا افتخار و نور چشمتان گردند.
💐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عمه سادات سلام علیک...
تربیت فقهی فرزند ۱.mp3
30.25M
🔹#فقه_تربیت_اخلاقی
🔸جلسه هشتم: آیا ورود به حریم شخصی فرزندان برای تربیت اخلاقی آنها درست است؟
🔸عنوان حریم شخصی وارداتی است. در ادله عناوین حرمت تجسس و دیگر عناوینی داریم که حرمت ورود به حریم دیگران را در شرع میسازد.
🔸این عناوین حرمت روش ورود به حریم شخصی فرزند را هم ثابت میکند.
🔸در مقابل، برخی عناوین ادله وظیفه مندی اطلاق دارند که حتی ورود به حریم شخصی را شامل میشود مانند اطلاق دلیل آیه وقایه.
🔸نتیجه: اصل بر این است که این روش نباید استفاده گردد مگر اینکه بازداشتن فرزند از گناه راهی دیگر به جز ورود به حریم شخصی نداشته باشد. بنابراین در برخی موارد جایز است. اما تا حد امکان از تربیت درست و تقویت خودکنترلی فرزند باید استفاده کرد.
🔸در حاشیه:
▫️معرفی کتاب تربیت فرزند با رویکرد فقهی از آیت الله اعرافی.
▫️چرا با اینکه در آمریکا محکمترین قوانین برای دفاع از حریم شخصی زنان دارند، از بالاترین آمار تجاوز به زنان برخوردار است؟
▫️آیا در غرب اسلام وجود دارد؟
🔹@feqahat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🎥 اسلام پوستشان را میکند!
سخنانی از حضرت امام خمینی که گفتنش جرم شده است!!
ــ اسلام جلوى #شهوات را مىگیرد، #اسلام_نمىگذارد که لخت بروند توى این دریاها شنا کنند؛ پوستشان را مىکند! با زنها لخت بروند آنجا و بعد زنها لخت بیایند توى شهرها.
ــ همچو کارى اگر بشود، #پوستشان_را_مردم_مىکنند! مسلماناند مردم؛ نمىگذارند زنها و مردها با هم داخل هم بشوند و توى دریا بریزند و به جان هم بیفتند.
ــ اینها از آزادى این را مىخواهند؛ #آزادى_غربى مىخواهند.
ــ امروز اگر یک همچو چیزى بشود، اینها را ما خواهیم تکلیفشان را معیّن کرد و #دولت_هم_معیّن_کرد... گفتند که ما جلویش را گرفتیم، #اگر_نگیرند_مردم_مىگیرند.
ــ ما تا زنده هستیم #نمىگذاریم این آزادىهایى که آنها مىخواهند، تا آن اندازهاى که مىتوانیم، آن آزادىها تحقق پیدا کند.
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
صوت ارائه علمی «روش مطلوب گسترش حیاء و عفاف در جامعه از منظر فقه تربیتی».mp3
38.8M
🔶افتتاحیه همایش بین المللی فقه و تربیت؛ 13 اردیبهشت 1402
🔷میزگرد دوم
🔷 ارائه علمی «روش مطلوب گسترش حیاء و عفاف در جامعه از منظر فقه تربیتی»
💠 با حضور اساتید
✅ حجت الاسلام عجمی
✅ بانو مجتهده حاجیه خانم صفاتی
✅ سرکار خانم دکتر میرخانی
💠 @feqhe_tarbiati
نقش عفت جنسي در تربيت فردي و سلامت اجتماعي.pdf
4.72M
پاور پوینت سرکارخانم دکتر میرخانی