هدایت شده از اجتهاد
💢نگاهی به مهندسی نظام تبویب فقه معاصر
✍️حجتالاسلام هادی عجمی
فقه معاصر، حرکتی نو در راه انجام وظیفهای از گذشته بر دوش حوزههای علمیه است. فقه معاصر همان فقیه معاصر است که میخواهد وظیفه خود را در پاسخگویی به مسائل جامعه خود انجام دهد. همانگونه که شیخ مفید، باید پاسخگوی مسائل خویش میبود و همانگونه که شیخ انصاری قدمهایی جلوتر از پاسخگویی به مسائل زمان خویش برداشت.
اما ازآنجاکه دوران معاصر مسائل پیچیدهتر و جزئیتر شده است، فقه دوران معاصر نیز باید برپایه قدرت عقول زمان خویش پیچیدهتر و از سویی جزئیتر شود؛ در طرحریزی نظام فقهی و در چیدمان هندسی خویش و چه در پاسخگویی به مسائل. چه در جاده آنها که فقه را پاسخگوی مسائل میدانند و چه در ریل آنهایی که قائلند باید فقه، نظامات را شکل دهد. در ادامه، خوانش چند نکته برای نزدیک شدن مخاطب با راقم این ستور لازم است.
📝 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74762
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
‼️هشدار‼️
ترویج فرهنگ دو فرزند کافی است که در حال اجرا بود، برخی تحول انقلابی میدانستند؛ بعد روشن شد نفوذ بود؛ ولو توسط افرادی مذهبی؛ اما در غرب رشد کرده.
اصلاح قیمتها و بخوانید گرانسازی ابتدای دولت رئیسی را برخی جراحی انقلابی لازم دانستند؛ اما معلوم شد نفوذ تفکر نولیبرالی بود.
بازگشت هنرمندان معلوم الحال و موتور سواری زنان را الان یک عده اصلاحات لازم انقلاب میدانند؛ بعد معلوم میشود ...
پ.ن
افرادی پای جریان این حرکت هستند که وقتی از نهی از منکر حرف زده میشد، گفته بودند اگر بخواهیم کسی ما را نهی از منکر نکند، چه کسی را باید ببینیم!
گام به گام حرکت در جهت غربی کردن فرهنگ را ابتدا حرکت انقلابی و جبران خطاها قلمداد میکنند؛ تا بتوان استحاله فرهنگی را ادامه دهند!
#هشدار!
#مرجعیت
#حوزههای_علمیه
.
۳ فراز از زندگی حضرت زینب (س) که به درد این روزها میخورد - خبرگزاری آنا
https://ana.ir/fa/news/893217/%DB%B3-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2%DB%8C%D9%86%D8%A8-%D8%B3-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D9%88%D8%B2%E2%80%8C%D9%87%D8%A7-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF
💢آیا والدین نسبت به عبادت فرزندان وظیفه شرعی دارند؟
🔸نگاهی فقهی به تربیت عبادی فرزندان
#فقه_تربیتی
#فقه_تربیت_عبادی
🔸حجت الاسلام هادی عجمی
🔸ارایه شده در دانشگاه المصطفی العالمیه
👇👇👇
هدایت شده از فقه فرهنگی
فقه تربیت عبادی ۰۱.mp3
24.41M
💢#فقه_تربیت_عبادی
▫️جلسه یکم
🔸نگاهی به اهمیت عبادت و نماز در تربیت اسلامی
🔸تاثیر تربیتی عبادت
🔸چرا نماز ستون تربیت است؟
🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۲.mp3
25.91M
💢#فقه_تربیت_عبادی
▫️جلسه دوم
🔸معنای تربیت عبادی چیست؟
در تربیت عبادی فرزندان گاهی والدین را به بهانه تربیت عبادی فرزندان، تربیت میکنیم!
🔸دلیل وظیفهمندی والدین در تربیت عبادی فرزندان👇👇
🔸دلیل یکم:
آیه وقایه و دلالت آن بر وظیفهمندی والدین در تربتی عبادی فرزندان
▫️سوره تحريم، آیه ششم: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ».
▫️حداقل دلالت آیه بر وجوب مانع نشدن برای تربیت عبادی فرزندان است.
▫️کمک به انجام عبادات واجبی که اگر کمک نشود، انجام نمیشود واجب است!
▫️بیش از این مراتب، مستحب مؤکد است.
🔸دلیل دوم. عبارتى از رسالة الحقوق
«وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ ... الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْهِ؛
حداقل واجب این است که ما مانع عبادت کودک نشویم. مرتبه بالاتر کمک به انجام واجبات فرزند است که واجب است. از آن بیشتر مستحب است. البته تا جابی سختی و حرجی نباشد.
🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۳.mp3
11.9M
💢#فقه_تربیت_عبادی
▫️جلسه سوم
🔸ادله وظیفهمندی والدین در تربیت عبادی فرزندان
🔸سیره اهل بیت ع
در سیره اهل بیت و حتی متشرعه زمان ایشان دعوت فرزندان در قالبهای مختلف به نماز، بسیار متعدد است.
در سیره هرچند دلالت ابتدایی بر اباحه است اما در امور تربیتی حداقل دلالت بر استحباب دارد.
قواعد استفاده از سیره با قواعد استفاده از لفظ متفاوت است.
در فقه تربیتی، سیره جایگاه مهمی در پیدا کردن روش اجرای کارهای تربیتی دارد.
به نظر مىرسد تعابيرى چون «كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ» و يا خطاب «يَا بُنَيَّ» نوعى تأكيد ويژه در روابط پدر و فرزندى است.
🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۴.mp3
14.77M
💢#فقه_تربیت_عبادی
▫️جلسه چهارم
🔸از چه سنی باید فرزندانمان را امر به نماز کنیم؟
▫️در مجموعه روایاتی امر شده است که فرزندانتان را به نماز امر کنید و بر آن مؤاخذه کنید؟
▫️در روایاتی گفته شده است فرزندان را امر به نماز کنیم؛ اما مشکل این است که در هر روایت سنی مختلف را بیان کرده اند: 6 سال، 7سال، 8سال، 10 سال!
▫️درباره این روایات:
▫️مخاطب این روایات والدین هستند. سخن از وظیفه تمهیدی والدین برای آماده کردن فرزندان برای نماز است.
▫️امر به نماز پیش از سن تکلیف امر به نماز تمهیدی است. این اشاره به اصل تربیتی تدریج دارد.
▫️در روایات مختلف سنین مختلف را برای دستور دادن به نماز بیان کردهاند که نشان میدهد سنی معین برای همه سنین ندارد و نسبت به فهم و توان هر متربی متفاوت است. این همان اصل توجه به توان متربی است.
▫️اخذ به معنای گرفتن است. در این روایات به معنای مطالبه است. یعنی نمازخواندن را از او مطالبه کنیم. وگرنه تنبیه بر نمازی که هنوز بر فرزند واجب نشده است، معنایی ندارد.
🔹@feqahat
تربیت عبادی ۵.mp3
6.83M
💢#فقه_تربیت_عبادی
▫️جلسه پنجم
🔸مگر عبادت امری درونی نیست؟ پس چگونه میتوان با روشهای القا و مؤاخذه عبادت را در فرزند درونی کرد؟
🔸پاسخ:
▫️نکته یکم: مؤاخذه به معنای مطالبه و یپگیری نماز و عبادت فرزندان است و به معنای تنبیه برای نماز نیست. مگر بگوییم برای مؤاخذه در آخرین روش از تنبیه میتوان استفاده کرد. البته در آخرین مرحله و پس از استفاده از روشهای تشویقی.
▫️نکته دوم : این مطالبه و حتی نوعی اجبار، با هدف آماده کردن فرزند و انس دادن او با نماز است است؛ درنتیجه نیازی نیست حتما با قهر غضب باشد؛
▫️نکته سوم: مطالبه و مؤاخذه برای بیتوجهی به نمازتنها در دوره سنی 6 تا 10 سال مطرح است که فهمی ضعیفتر دارد و بیشتر با روشهای رفتاری باید آن را به سمت نماز برد.
▫️نکته چهارم: در کنار مطالبه و مواخذه بر نماز باید اقناع سازی او نسبت به نماز انجام گیرد و همچنین درک و بصیرت او را از نماز افزایش دهیم تا از دورن نماز را بپذیرد.
🔹@feqahat
لوازم مدیریت فرهنگی.mp3
28.47M
🎙صوت جلسه لوازم مورد توجه در مدیریت فرهنگی تراز:
🔸فقه فرهنگی
🔸 روانشناسی فرهنگی
🔸جامعهشناسی فرهنگی
در جمع مدیران فرهنگی و نمایندگان ولی فقه استانی در وزارت جهاد کشاورزی
🔸استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
🔹@feqahat
💢دروس #تفقه_اخلاقی
#تربیت_اخلاقی
🔹روشهای تربیت اخلاقی در نهجالبلاغه
🔸برای تقویت اخلاق جوانان، امیرمؤنان چه روشهایی را بیان کردهاند؟
🔸روشهای:
▫️ پرورش شناخت اخلاقی
▫️ پرورش گرایش اخلاقی
▫️ پرورش رفتار اخلاقی
در نهجالبلاغه چیست؟
👇👇👇
@feqahat
👇👇👇
ج یکم اخلاق در نهج البلاغه (8 مهر 1402).mp3
29.23M
💢 #اخلاق_در_نهج_البلاغه
روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه
🔸جلسه یکم.
🔸مقدمات بحث:
نظام تربیت اسلامی چیست؟
▫️مبانی و پیشفرضهای تربیت
▫️اهداف تربیتی
▫️اصول تربیتی
▫️روشهای تربیتی
▫️ساحات تربیتی
▫️عوامل و موانع تربیتی
🔸 جایگاه نهج البلاغه در تربیت.
🔸نظام روشهای تربیتی در نهج البلاغه:
▫️روشهای زمینهساز تربیت
▫️روشهای اصلاح بینش
▫️روشهای اصلاح گرایش
▫️روشهای پروش اصلاح رفتار.
🔹@feqahat
ج دوم اخلاق در نهجالبلاغه(۱۵ مهر ۱۴۰۲).mp3
22.57M
💢 #اخلاق_در_نهج_البلاغه
روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه
🔸جلسه دوم.
🔸روشهای زمینه ساز: روش ایجاد فضای ایمانی
▫️فضای جسمی و فکری و اطراف او را ایمانی کنیم و اصلاح کنیم.
▫️امیرمؤمنان میفرمایند:
. هرگز حاكم بر خويشتن نخواهى بود؛ جز اينكه فراوان به ياد قيامت و بازگشت بهسوى پروردگار باشى.
🔸اصلیترین تفاوت دیدگاه در مسائل اخلاقی، دعوای اخلاق بدون خدا با اخلاق توحیدی است.
اگر دین ضمانت اجرایی اخلاق است، چرا برخی میگویند اخلاق از بین برنده اخلاق است؟
🔸مانند اینکه نماز را خداوند ضمانت تحقق اخلاق قرار داده است:
در شروط قبولی نماز، علاوه بر شروط عبادی، به رعایت حقوق اخلاقی دیگران نیز توجه شده است؛ همچون:
ـ دوری از حرامخواری که ریشه بسیاری از آسیبها، بهویژه آسیبهای اداری و فسادهای اقتصادی است؛
ـ توجه به خانواده در رعایت حقوق پدر و مادر، همسر و نزدیکان؛
ـ توجه به حقوق دیگر مؤمنان در جامعه در خیرخواهی برای آنها و دوری از غیبت آنها.
این ظرفیت چنان بالاست که میتوان عبادت اسلامی را، یکی از روشهای تربیت اخلاقی نامید!
🔹@feqahat
هدایت شده از گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
#معرفی_درس
#فقه_تربیتی
#فقه_نظام_روشهای_تربیتی
🌀 عنوان درس: بررسی فقهی روشهای تربیت اسلامی
▫️بررسی نظام روشهای تربیتی از منظر فقه تربیتی
▫️روشهای مصرح و غیر مصرح تربیتی در منابع چیست؟
▫️نظام اولویتی استفاده از روشهای تربیت کدام است؟
▫️چه موضوعاتی از روشهای تربیتی قابل پرداختن در پایاننامه و رسالهها است؟
▫️تزاحمات و مسائل اجرای روشهای تربیتی در عصر معاصر چیست؟
🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
عضو گروه فقه تربیتی موسسه اشراق و عرفان
🕌 محل برگزاری: حوزه علمیه تخصصی اخلاق و تربیت امام خمینی ره
مشهد مقدس، بلوار سردار شوشتری، شهید شوشتری 4، رئوف 4
📅 زمان: شنبهها، ساعت 12
🔹بارگذاری این درس و همچنین فقه ساحات تربیتی (فقه تربیت عبادی، تربیت جنسی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی) در: @feqahat
#فقه_مضاف
#فقه_تربیتی
#فقه_روشهای_تربیت
🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
🆔 @feqhemozaf_khorasan
فقه فرهنگی
#معرفی_درس #فقه_تربیتی #فقه_نظام_روشهای_تربیتی 🌀 عنوان درس: بررسی فقهی روشهای تربیت اسلامی ▫️بررس
💢صوت و متن خلاصه این دروس پس برگزاری چند جلسه ان شاالله در کانال قرار داده میشود...
هدایت شده از فقه فرهنگی
جهاد تببین امام موسی بن جعفر.docx
24.4K
📚متن طرح منبر و مقاله:
🔹امام موسی بن جعفر، مهربانی با ابهت
🔸در ترویج و پخش این محتوا یاری کنید
🔹@feqahat
چند نکته شنیده نشده از امام کاظم ع.mp3
10.65M
🎙چند نکته شنیده نشده از حضرت موسی بن جعفر ع
💢چرا خلفا این همه سال حضرت را در زندان حبس کردند؟
چه ضربهای حضرت به انها زده بود؟
سخنرانی در مشهد مقدس
متن در:
https://www.shabestan.news/news/1748579/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B8%D9%85-%D8%B9-%D9%85%D9%87%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%A7%D8%A8%D9%87%D8%AA
ج سوم اخلاق در نهجالبلاغه(۲۲ مهر ۱۴۰۲).mp3
21.52M
💢 #اخلاق_در_نهج_البلاغه
روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه
🔸جلسه سوم.
🔸روشهای زمینه ساز: روش توجهدادن به مرگ و قیامت (واقعیتهای زندگی پس از دنیا)
🔸در ترسیم مرگ و قیامت، چند نکته را میتوان از نهجالبلاغه بدست آورد:
▫️نکته یکم. مرگ را واقعیتی از زندگی ترسیم کنیم؛
▫️نکته دوم، ترسیم جذاب و عبرتانگیز مرگ است. هدف از ترسیم و یادآوری مرگ، اثرگذاری آن است. بنابراین، این ترسیم باید جذابیت داشته باشد.
🔹@feqahat
ج.چهارم اخلاق در نهج البلاغه (29مهر1402).mp3
29.05M
💢 #اخلاق_در_نهج_البلاغه
روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه
🔸جلسه چهارم.
🔸روشهای زمینه ساز: روش کرامت بخشی
▫️در مقابل شیوه شیطانیِ استخفاف جوانان و بهرهبردن از آنها (زخرف، 54)، باید او را در فضای کرامت الهی قرار داد، تا پذیرای تربیت اخلاقی باشد. کرامتی که خداوند برای جوان مقرر داشته است: «وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدم» (اسرا:70).
▫️حضرت علی (ع) میفرمایند:
بزرگوارتر از آن باش كه به پستى تن دردهى هر چند تو را به مقصودت برساند، زيرا تو نمىتوانى در برابر آنچه از آبرو و شخصيت در اين راه از دست مىدهى، بهائى بدست آورى. بنده ديگرى مباش چرا كه خداوند تو را آزاد آفريده. (نهج البلاغه ص401).
🔸فنونی برای تحقق این روش است؛ از جمله:
مقدمه قراردادن بحث جایگاه الهی انسان، در بحثهای اخلاقی؛
بهطنز کشیدن نگاههای حیوانی به انسان و نشاندادن زشتیهای درونی آن؛
ایجاد بحثهای گفتگویی دوطرفه، درباره جایگاه انسان و وظیفه انسان در نگهداری از آن، میان جوانان.
🔹@feqahat
ج پنجم تربیت اخلاقی در نهج البلاغه.mp3
19.12M
💢 #اخلاق_در_نهج_البلاغه
روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه
🔸جلسه پنجم.
🔸روشهای زمینه ساز: روش اصلاح خانواده
حضرت، درباره مسئولیت خانواده در قبال تربیت فرزند میفرمایند:
حق فرزند بر پدر آنكه نام نيك انتخاب كند، تربيتش را خوب و قرآن را تعليمش دهد. (نهج البلاغه، ص546.)
این سفارش حضرت و سیره ایشان در اهتمام به تربیت فرزندان که در نامه 31 بروز بیشتری دارد.
🔸انواع تاثیرگذاری خانواده:
▫️یکم. انتخاب همسر شایسته
▫️دوم. رعایت آداب فرزندآوری
▫️سوم. رعایت آداب دوران بارداری
▫️چهارم. رعایت آداب هنگام تولد و نوزادی کودک
▫️پنجم. رعایت آداب شیردادن
▫️ششم. تغذیه حلال
▫️هفتم. انتخاب اسم شایسته
▫️هشتم. مدیریت ارتباطات خانوادگی
▫️نهم. حذف زمینههای تحریک جنسی
(روایات هر دسته در صوت اشاره شده است)
🔹@feqahat
ج ششم اخلاق در نهج البلاغه.mp3
15.32M
💢 #اخلاق_در_نهج_البلاغه
روشهای تربیت اخلاقی جوان در نهج البلاغه
🔸جلسه ششم.
🔸روشهای زمینه ساز: روش اصلاح همنشین
به همان اندازه که ارتباط جوان بهمرور با خانواده کم میشود، ارتباط او با دوستان، همدرسان و همکاران بیشاز پیش میشود. این ارتباط، تأثیرپذیری جوان را از آنان، روز افزون میکند.
حضرت امیر مؤمنان میفرمایند:
به اهل ورع و صدق و راستى بپيوند و آنان را طورى تربيت كن ك... (نهج البلاغه، ص430) ... روابط خود را با افراد با شخصيت و اصيل و خاندانهاى صالح و خوش سابقه بر قرار ساز و پس از آن با مردمان شجاع و سخاوتمند و افراد بزرگوار، چرا كه آنها كانون كرم و مراكز نيكى هستند. (همان، ص433)
🔸مربی به صورت مستقیم با غیر مستقیم میتواند برای متربی دوست انتخاب کند!
🔹@feqahat