فقه نظام آموزش و پرورش ۱۸.mp3
18.26M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هجدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(6)
🔸دوره هفت سال نخست (تولد تا هفت سالگی)
ادامه اقتضائات آموزش در هفت سال اول
3. محافظت جنسی
در این دوره آموزش جنسی نیست؛ بلکه محافظت جنسی والدین از فرزند داریم.
محافظت از مواجه شدن با صحنههای جنسی.
🔸آموزش تربیتی و رقیق در هفت سال اول:
آموزش رقیق اعتقادی مانند روایاتِ آموزش «لااله الا الله و محمد رسول الله» در هفت سال نخست.
در این دوره در قالب بازی، شعر و بیان برخی نکات، شروع تربیت اعتقادی است.
🔹@feqahat
درس قرآن به ما مسلمانان و به همهی مردم جهان، ایستادگی در راه حق است: «فَاستَقِم کَما اُمِرت»؛ و درس قرآن دربارهی ارتباطات بشری این است: نه ستم کنید و نه زیر بار ستم بروید: «لا تَظلِمونَ وَ لا تُظلَمون». جبهه مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش میرود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله.
توصیه میکنم با قرآن آشنا شوید.
سیّدعلی خامنهای
۱۴۰۳/۳/۵
فراز نهایی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین در دانشگاههای ایالات متحده آمریکا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وظیفه روحانیت در قبال انتخابات از منظر امام و بنیانگذار انقلاب ...
وقت کم و اعمال زیاد!
سناتور جمهوریخواه امریکا:
بسیاری از دانشجویان ما به نظرات رهبر ایران افتخار میکنند!
#فرهنگ_مقاومت
#نتیجه_ایستادگی
فقه نظام آموزش و پرورش۱۹.mp3
17.83M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه نوزدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(7)
🔸دوره هفت سال دوم (7تا14 سال)
ادله آموزش در این دوره:
▫️قاعده اتقان در عمل
آموزش در این دوران متن و مستحکم است.
عَلِّمُوا صِبْيَانَكُمْ مَا يَنْفَعُهُمُ اللَّهُ بِهِ لَا تَغْلِبُ عَلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ بِرَأْيِهَا
بَادِرُوا أَوْلَادَكُمْ بِالْحَدِيثِ قَبْلَ أَنْ يَسْبِقَكُمْ إِلَيْهِمُ الْمُرْجِئَةُ (کلینی، 1407: 6، 47).
🔸آموزشهای تاکید شده در این دوره:
▫️دوره تربیت عبادی (آموزش نماز و روزه)
فِي كَمْ يُؤْخَذُ الصَّبِيُّ بِالصَّلَاةِ؟ فَقَالَ «فِيمَا بَيْنَ سَبْعِ سِنِينَ وَ سِتِّ سِنِينَ».
فرزند به سن تکلیف نرسیده اند اما مربی وظیفه پیگیری نماز متربی را دارد تا او آماده برای ادوران تکلیف شود.
پدر و مادر وظیفه ویژه تربیت دارند که حتی مربی در مورد تربیت عبادی ندارند (قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْلِيكُمْ ناراً)
🔹@feqahat
امام خمینی (ره) با نظام تربیتیاش چگونه دنیا را تکان داد؟
https://farsnews.ir/news/14010314000209/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
#یادداشت
فقه نظام آموزش و پرورش 20.aac
19.37M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیستم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(8)
🔸دوره هفت سال دوم (7تا14 سال)
🔸محورهای آموزشی در این دوره:
▫️آموزش قرآن؛
▫️آموزش آداب و اخلاق؛
▫️آموزش نماز؛
▫️آموزش اعتقادی؛
▫️محافظت و در مواردی آموزش جنسی: مراقبت تا ممیزی، از ممیزی مقداری قوانین و آموزش جنسی؛ از سن تکلیف، آموزش متناسب. در سن ازدواج، مفاهیم خاص تربیت جنسی.
🔹@feqahat
فقه نظام آموزش و پرورش۲۱.mp3
14.03M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیست و یکم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(۹)
🔸دوره هفت سال سوم (14تا21سال)
▫️مقدمه
💢نگاهی به تقابل نگاه اسلام و غرب به دوره جوانی
❌در ادبیات روایات اسلامی، دوران صغر و جوانی وجود دارد و سخنی از نوجوانی گفته نشده است.
❌نقدی بر نگاه اریکسون در اینکه دوران نوجوانی را دوران بحران هویت نام نهاده است.
❌نقدی بر نگاه فرویدیسمها در نگاه به دوره جوانی
❌نقدی بر نگاه برخی فیلسوفان غربی مانند ویل دورانت. او میگوید: «جوانی، سن بیقیدی و بیبندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیادهروی، مایه کامیابی نیست!»
▫️نگاه نظام تربیت اسلام به دوره جوانی چیست؟
▫️بهکارگیری پیامبر از جوانان 18 و 21 ساله در جنگها و تبلیغ اسلام.
▫️جوانی دوران شکوفایی ویژه در مفاهیم اسلامی
▫️چرا در روایات سخن از مستی دوران جوانی داریم؟
و ...
🔹@feqahat
ساعتها، برای بازی کریپتوئی همستر کامبت، و مانند آن وقت بگذاریم به امید اینکه روزی ارزش پیدا کند!؟
ای کاش برای وقت خود که ارزش واقعی دارد، ارزش قائل بودیم!
ای کاش حتی فهم اقتصادی داشتیم و در بازیهای بازی سازان دنیا اسیر نمیشدیم!
ارزش واقعی آینده سکههای این بازیها، وقت کاربران است، که طلای واقعی است؛ اما با بازی رسانهای و تبلیغی غولهای بازیساز، برای آنها ثروت و برای عموم کاربران، اتلاف وقت، اتلاف برق، اتلاف اینترنت و ... را رقم میزند!
هیجانی شدن و حملهور شدن ما به این بازی است که آن را ارزشمند میکند!
برای خودمان ارزشی بیشتر از بازیگر بقیه شدن قائل باشید!
💢پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیتشدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دورههای قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبانها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد.
🔸اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟
🔸تزاحم مشارکت و قانونگرایی
وی بررسی تزاحمات را یکی از مسائل مهم فقهی دانست و افزود: تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به روز و حل فقهی آنها نمود ویژهای در بررسی تزاحمات دارد.
از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهمتر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیتها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز میتواند باشد؟
در موارد متعددی، اگر شورای نگهبان بخواهد به رعایت قانون توجه کند، ممکن است تنوع سیاسی کاندیداهای عرصه انتخابات کم شود؛ از سویی، تنوع دادن به جناح سیاسی آنها، با چشمپوشی بر رعایت قانون میسر میشود.
🔸نگاه فقه درباره تزاحم سیاسی
حال این پرسش مطرح میشود که در تزاحم این دو سویه و دو مسأله، کدام یک مقدم است؟ بر اساس قوانین حل تزاحمات فقهی، باید در هر مورد بررسی کرد که کدام یک از دو طرف مصلحت بیشتری دارد. هر یک مصلحت بیشتری داشت باید به آن عمل شود.
🔸رابطه عمل به قانون با مشارکت حداکثری
دیدگاه دوم این است که در کوتاهمدت بین این دو تزاحم وجود دارد، اما در بلندمدت، اگر همیشه به قانون عمل شود، به مرور سبب زیاد شدن مشارکت هم میشود؛ یعنی به مرور گروههای سیاسی متوجه میشوند که اگر ملاکها را نداشته باشند، حذف میشوند و راهی برای چانهزنی وجود ندارد. در نتیجه، تلاش میکنند صلاحیتهای لازم را در خودشان حفظ کنند.
از سویی دیگر مردم نیز که مواجه با قانونگرایی میشوند، به انتخابات امیدوارتر میشوند. هر چند در مواردی ممکن است کاندیدای مورد نظر خودشان را نداشته باشند. البته ممکن است برخی بگویند دیدگاه دوم واقعی نیست. اما تجربه نشان داده که برخی مصلحتسنجیها در انتخاب افراد، مشکلات بیشتری برای کشور به وجود آورده است.
🔸سه مسأله مهم در احراز صلاحیتها
در این دور از انتخابات، شاهد هستیم شورای نگهبان بر پایه قوانین عمل کرده است. هر چند عوارضی برای شورای نگهبان داشته، اما اگر فردی مواردی را صلاحیتها را نداشته یا استعلامی علیه او بوده، به آن استعلام و قانون توجه و فرد را احراز صلاحیت نکرده است.
🔸سه مسأله مهم در احراز صلاحیت داریم: موارد بیان شده در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مصوبههای لازمالاجرایی، مانند مصوبه شورای عالی امنیت ملی که میگوید فرزند رئیس جمهور نمیتواند در برخی کشورها اقامت داشته باشد. مسأله سوم، استعلاماتی است که در این رابطه وجود دارد؛ مانند اعلام نهادهای امنیتی در مورد اقامت افراد در خارج کشور است.
🔸ایرادهای بنیاسرائیل که بعد از انتخابات هم تمامی ندارد
ممکن است در دل نتوان فردی را رد کرد، اما جواب استعلامات سبب رد شدن فردی میشود. البته باید به شورای نگهبان تبریک گفت که چنین قاطعانه به قانون عمل میکند و سخنها را علیه خود به جان میخرد. فراموش نکنیم همین افرادی که ایراد میگیرند که چرا فلان افراد تأیید نشدهاند تا تنور انتخابات داغ شود، اگر همین افراد رأی آورند و صلاحیت لازم را نداشته باشند، بعد خواهند گفت چرا شورای نگهبان این افراد را تأیید کرده است!
🔸وظیفه شورای نگهبان مصلحتاندیشی نیست
نکته دیگر اینکه اگر قرار است فردی به علت مصلحتهایی علیرغم عدم صلاحیت، تأیید صلاحیت شود، آیا این کار وظیفه شورای نگهبان است؟ به قطع میتوان گفت، وظیفه این شورا نگهبانی از قانون است. اگر مصلحتی در این باره وجود دارد، این شورا وظیفهای در قبال آن مصلحت ندارد. در کشور، نهادها و افرادی برای احراز این مصلحت وجود دارد. مانند جایگاه رهبری که برپایه دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، میتوانند بر پایه مصالح، حکم به عناوین ثانوی دهند و بر پایه مصالح بلند نظام، ورای قوانین نگاشته شده عمل کنند. البته این مصلحتسنجی خارج از قوانین فقهی نیست و پشتوانه ادله فقهی دارد.
🔹@feqahat
هدایت شده از اجتهاد
💢انتخابات و دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری»
✍️حجتالاسلام هادی عجمی
پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیتشدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دورههای قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبانها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد.
اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟
تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به روز و حل فقهی آنها نمود ویژهای در بررسی تزاحمات دارد. از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهمتر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیتها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز میتواند باشد؟
#انتخابات
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75701
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه نظام آموزش و پرورش ۲۲.mp3
14.58M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیست و دوم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(10)
🔸دوره 14 تا 21
🔸ويژگيهایِ روانشناختی جوانان در تعاليم اسلامي:
▫️▫️1 فرصتهای جوانی
1ـ1 فطرتی بیدار
1ـ3 دلی نرم
1ـ4 آرمان گرایی
1ـ5 تأثیرپذیری
1ـ6 ذهنى تيز و حدسى سريع
1ـ7 آموزشپذیری
1ـ8 علاقمند احترام
▫️▫️2 آفتهای جوانی
2ـ1 عدم شناخت ارزش خود
2ـ2 جهالت و بیتجربگی
2ـ3 مستی جوانی
2ـ4 زمینخورده شهوت
2ـ5 دنیا طلب
2ـ6 حرص جوانی
دوره آموزشی 14ـ21 سال دوره آموزش فراانتزاعی است: فرا انتزاعی، بر توانایی تفکر در سطحی فراتر از عملیات انتزاعی اشاره دارند.
🔸دوره آموزشی 21 تا 35 دوره آموزش عقلانی
🔸دوره آموزش 35 به بعد، دوره آموزش تجربه محور است.
🔹@feqahat
♨️مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر؛ راوی زیباییهای شادی برای اهل بیت(ع) - شبستان
👇👇👇
https://www.shabestan.news/news/1769314/%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DB%B1%DB%B0-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C
💢مناظرات به بحث فرهنگ رسید و باز کلی گوییها!
▫️برخی گفتند دستگاههای فرهنگی پاسخ دهند بودجهها را چه کردند؟
اما نگفتند برای اینکه بیشتر بودجه فرهنگی کشور برای کار فرهنگی داده شود نه حقوق کارمندان، چه باید کرد؟
▫️برخی گفتند ما فیلترینگ را بر میداریم!
اما نگفتند برای اینکه فضای مجازی قلتگاه خانواده، جوانان و آینده کشور نباشد، چه باید کرد؟
▫️برخی گفتند من بیایم آزادی میدهد و برخورد پلیسی را حذف میکنم!
اما نگفتند برخی کشورهای منطقه به نام آزادی بالاترین آمار ایدز و ارتباطهای غیر اخلاقی منطقه را دارند و چه باید کرد که مانند آنها نشویم؟
💢باید میگفتند:
چه برنامهای دارند برای اینترنت پرسرعت اما امن؟
چه برنامهای دارند برای شتاب فعالیتهای فرهنگی؟
چه برنامهای دارند برای مردمی کردن فعالیتهای فرهنگی؟
چه برنامهای دارند برای اقتصاد فرهنگ؟
چه برنامهای دارند برای دخترانی که دیگر امکان ازدواج ندارند؟
چه برنامهای دارند برای آماده سازی جوانان برای ازدواج؟
و ...
🔹@feqahat
دروس در: @feqahat
مقالات در :
https://www.noormags.ir/view/fa/creator/476191/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%B9%D8%AC%D9%85%DB%8C
کتب در:
https://taaghche.com/author/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AC%D9%85%DB%8C
https://www.ketabchin.com/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AC%D9%85%DB%8C/author/1977
https://pubiran.ir/BookList/Authorid/345624/1/%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%8A-%D8%B9%D8%AC%D9%85%D9%8A
https://ketabcity.com/BookList.aspx?Type=Authorid&Code=350169
🔹کانال فقه فرهنگی
💢محورهای محتوایی کانال:
#یادداشت
یادداشتهای فرهنگی و مناسبتی
#فقه_فرهنگی و مدیریت فرهنگی
سلسله جلسات فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه
سلسله جلسات فقه مدیریت مدرسه
#فقه_تربیت_اخلاقی
سلسله جلسات بررسی فقهی تربیت اخلاقی فرزندان
#فقه_تربیت_جنسی
جلسات بررسی نظام روشها و برخی مسائل تربیت جنسی در ادله شرعی
#رادیو_معارف
سلسله جلسات برگزار شده در رادیو معارف
و
#چالش_های_فقه_اخلاقی
#فقه_فرهنگی
#فقه_تربیت_عبادی
#اخلاق_در_نهج_البلاغه
#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش
#فقه_تربیت_اعتقادی
#تفسیر_تربیتی
و ....
👇👇👇
@feqahat
💢 این انتخابات تبریک دارد
🔸تبریک به رهبر و راهبر عزیز انقلاب که با مدیریت خود، برخی از قهر کردههای با صندوق را برگرداندند. مشارکت حداکثری، راهبرد درست ایشان است؛ نه یک بازی سیاسی. این راهبرد در نماینده داشتن هر دیدگاه معتقد به اصول در انتخابات محقق میشود.
🔸نیز تبریک به مردم ایران که حرفشان را بیپرده میگویند و دربند یک جریان خاص نیستند. حرف آنها مهار تورم است؛ اگر این گروه نتوانست به گروهی دیگر وقت میدهند.
🔸تبریک به دکتر مسعود پزشکیان که توانست با ادبیاتی مردم فهم، آرای مردم را جذب کند. امید که ایشان نیز در بازی کارشناسان اقتصادی قرار نگیرد که فقط آزادسازی و گرانسازی میشناسند، وگرنه او را نیز مردم حذف خواهند کرد.
🔸تبریک به شورای محترم نگهبان که با تایید نمایندهای از هر نگاه، مشارکت را به بیش از 50 درصد بازگردادند.
🔸تبریک به نیروهای انقلاب که با همه فشارها، توانستند نزدیک به 45 درصد مردم را همراه جبهه انقلاب کنند. که واقعا خداقوت دارد.
🔸نیز تبریک به کاندیداهای جبهه انقلاب در انتخابات که با کنارهگیری یا تبلیغ پرتوان، هر کدام گروهی از مردم را به صندوق رای آوردند.
🔸تبریک به آنهایی که بدون هیچ ناامیدی و ناراحتی، کمیت و کیفیت حرکت انقلابی خود را افزایش میدهند، ضعفها را شناسایی و جبران میکنند.
🔸امید که به همین زودیها، ظهور حضرت حجت را به یکدیگر تبریک گوییم.
🔹@feqahat
💢 سلسله جلسات تفسیر تربیتی آیات قرآنی تربیت فرزند
📍موضوع: تفسیر تربیتی آیات خانواده (تربیت فرزند)
🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
🔸ارایه شده در جمع دانشجویان رشته روانشناسی تربیتی.
#تفسیر_تربیتی
👇👇👇
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قران۰۱.mp3
29.07M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه یکم
#عجمی
🔹موضوع: کلیات و سبکشناسی تفسیر تربیتی
▫️ضرورت
▫️مفهومشناسی
▫️توجه به نظام تربیت اسلامی:
1. مبانی تربیتی: مبانی خداشناسی، انسانشناسی، شناختشناسی، ولیشناسی. این مبانی تاثیر خود را بر تربیت دارد.
2. اهداف تربیتی
3. روشهای تربیتی
4. ساحات تربیتی: مانند تربیت اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ...
▫️تعریف تربیت: فرایند شکوفاسازی استعدادها.
▫️منابع نظام تربیت اسلامی: قرآن، قول معصوم و رفتار معصوم (سیره معصوم)، عقل
▫️توجه به نظام تربیت برای تفسیر تربیتی لازم است.
🔸مراحل تفسیر تربیتی: تبیین درست مفهوم و لغات آیات (مفهوم شناسی)؛ توجه به سیاق آیات؛ دیدن دیگر آیات؛ آیاتی که درباره موضوعات نزدیک به مفهوم این آیه است را ببینیم؛ دیدن روایات ذیل آیه.
🔸انواع تفسیر: تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی (ارایه موضوع از بیرون و از درون به قرآن).
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن2.mp3
27.39M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه دوم
#عجمی
🔸چند مدل تفسیر داریم:
تفسیر موضوعی
تفسیر ترتیبی
تفسیر تربیتی
🔸تعریف تربیت: فرآیند شکوفا سازی استعدادها
🔸اهمیت نقش خانواده در مباحث تربیتی
خانواده یکی از بسترهای مهم تربیتی ست.
🔸آیات مربوط به فقه تربیتی و خانواده
🔘آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ (سوره تحریم/۶)
🔸لغت شناسی آیه:
کلمه وقایه [وقی]؛ دلالت دارد بر دفع شی از شی دیگر به پاسطه غیر آن (انسان به واسطه چیزی دیگر از گناه بازداشته می شود)
🔸معنای ریشه وقی: حفظ کردن،صیانت، ایجاد مانع، پوشاندن
🔸وقایه مطلق است؛ هم معنای بالفعل را شامل می شود و هم معنای بالقوه را (هیچ قیدی ندارد)
🔸این آیه اطلاق دارد و همه انسان ها و زمان ها را در برمیگیرد.
🔸ابزار خاصی در امر نگهداری از خود و خانواده مدنظر نیست، هدف این است که افراد از گناه و آتش جهنم مصون بمانند.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن 3.mp3
17.78M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه سوم
#عجمی
🔸آیه وقایه : (یا ایها الذین آمنو قو انفسکم و اهلیکم نارا ....
🔸نکتههای مهم :
▫️ به هر نوع روشی و هر ساحت تربیتی که فرد را از گناه باز میدارد شامل میشود
▫️روایتی داریم که آ آن را تا حدی میتواند قید بزند اگر پذیرفته شود:
حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ. (الكافي، ج5، ص: 62)
🔸دایره حکمی:
▫️دایره روشهای وقایهای در این ایه چیست ؟؟
در این آیه امر و نهی واجب است و بقیه آن مستحب است
▫️ آیا زن نسبت به مرد و آیا مرد نسبت به زن بر اساس این آیه وظیفه دارد
دو احتمال وجود دارد
۱_عده ای میگویند ظاهر آیه اطلاق دارد
۲_ عدهای میگویند در این آیه تردید وجود دارد و بعد تربیتی را بیان میکند
نسببت به خانمها تردید وجود دارد زن از باب ولایت و سرپرستی وظیفه ندارد و باز خواست نمیشود ولی از باب امر و نهی که همه وظیفه دارد به طور اولی نسبت به فرزندانش وظیفه دارد. اما مرد نسبت به همسر خود وظیفه تربیتی دارد
ایه دوم مربوط به فقه تربیتی.
🔸آیه دوم:
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا
▫️ فرزندت را به نماز امر کن و خودت هم پایبند باش.
▫️ علیها به امر به نماز برمیگردد یعنی امر به نماز و پافشاری بر آن
نکته دسته تعبیر در مورد نماز در روایت داریم:
۱_ تعبیر به امر به نماز
۲ _ تعبیر به مواخذه : به معنای مطالبه و پیگیری است!
۳_ تعبیر به زدن که سند ضعیف دارند.
جمع بندی: دو دسته اول و دوم در حقیقت همین آیه است: امر به نماز و نماز را از فرزندان مطالبه کن.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن4.mp3
19.44M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه چهارم
#عجمی
🔸 بررسی آیه اصطبار، آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه(وامر اهلک بالصلوة واصطبر علیها ....)
▫️ منظور از اهل:
۱- خانواده (همسر و فرزندان)، مردم شهر را شامل نمی شود.
۲- پدر و مادر، به شرطی که با هم در یک خانه زندگی کنند.
🔸 اصل بر این است که این آیه اختصاص به پیامبر صلی الله ندارد به دو دلیل: ۱- انجام دادن پیامبر صلی الله
۲- قاعده اسوه حسنه.
🔸 اصطبار به معنای:
تاب آوری و صبر همراه با سختی
نقیض بی قراری و از باب افتعال است.
🔸 ضمیر ها در علیها بر می گردد:
۱- واژه صلوة
۲- جمله وامر اهلک بالصلوة
🔸 به نظر می رسد گزینه ۲ صحیح تر باشد چون تربیت فرایندی است که مستلزم گذر زمان هست و باید صبوری پیشه نمود.
🔸 واصطبر علیها، هم جنبه سلبی دارد، کار را انجام نده، مثل صبر بر معصیت
هم جنبه ایجابی، که سازنده هست، مثل صبر بر طاعت.
🔹@feqahat