فقه نظام آموزش و پرورش۲۱.mp3
14.03M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیست و یکم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(۹)
🔸دوره هفت سال سوم (14تا21سال)
▫️مقدمه
💢نگاهی به تقابل نگاه اسلام و غرب به دوره جوانی
❌در ادبیات روایات اسلامی، دوران صغر و جوانی وجود دارد و سخنی از نوجوانی گفته نشده است.
❌نقدی بر نگاه اریکسون در اینکه دوران نوجوانی را دوران بحران هویت نام نهاده است.
❌نقدی بر نگاه فرویدیسمها در نگاه به دوره جوانی
❌نقدی بر نگاه برخی فیلسوفان غربی مانند ویل دورانت. او میگوید: «جوانی، سن بیقیدی و بیبندباری است و شعار آن این است که هیچ چیز مانند زیادهروی، مایه کامیابی نیست!»
▫️نگاه نظام تربیت اسلام به دوره جوانی چیست؟
▫️بهکارگیری پیامبر از جوانان 18 و 21 ساله در جنگها و تبلیغ اسلام.
▫️جوانی دوران شکوفایی ویژه در مفاهیم اسلامی
▫️چرا در روایات سخن از مستی دوران جوانی داریم؟
و ...
🔹@feqahat
ساعتها، برای بازی کریپتوئی همستر کامبت، و مانند آن وقت بگذاریم به امید اینکه روزی ارزش پیدا کند!؟
ای کاش برای وقت خود که ارزش واقعی دارد، ارزش قائل بودیم!
ای کاش حتی فهم اقتصادی داشتیم و در بازیهای بازی سازان دنیا اسیر نمیشدیم!
ارزش واقعی آینده سکههای این بازیها، وقت کاربران است، که طلای واقعی است؛ اما با بازی رسانهای و تبلیغی غولهای بازیساز، برای آنها ثروت و برای عموم کاربران، اتلاف وقت، اتلاف برق، اتلاف اینترنت و ... را رقم میزند!
هیجانی شدن و حملهور شدن ما به این بازی است که آن را ارزشمند میکند!
برای خودمان ارزشی بیشتر از بازیگر بقیه شدن قائل باشید!
💢پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیتشدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دورههای قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبانها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد.
🔸اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟
🔸تزاحم مشارکت و قانونگرایی
وی بررسی تزاحمات را یکی از مسائل مهم فقهی دانست و افزود: تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به روز و حل فقهی آنها نمود ویژهای در بررسی تزاحمات دارد.
از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهمتر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیتها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز میتواند باشد؟
در موارد متعددی، اگر شورای نگهبان بخواهد به رعایت قانون توجه کند، ممکن است تنوع سیاسی کاندیداهای عرصه انتخابات کم شود؛ از سویی، تنوع دادن به جناح سیاسی آنها، با چشمپوشی بر رعایت قانون میسر میشود.
🔸نگاه فقه درباره تزاحم سیاسی
حال این پرسش مطرح میشود که در تزاحم این دو سویه و دو مسأله، کدام یک مقدم است؟ بر اساس قوانین حل تزاحمات فقهی، باید در هر مورد بررسی کرد که کدام یک از دو طرف مصلحت بیشتری دارد. هر یک مصلحت بیشتری داشت باید به آن عمل شود.
🔸رابطه عمل به قانون با مشارکت حداکثری
دیدگاه دوم این است که در کوتاهمدت بین این دو تزاحم وجود دارد، اما در بلندمدت، اگر همیشه به قانون عمل شود، به مرور سبب زیاد شدن مشارکت هم میشود؛ یعنی به مرور گروههای سیاسی متوجه میشوند که اگر ملاکها را نداشته باشند، حذف میشوند و راهی برای چانهزنی وجود ندارد. در نتیجه، تلاش میکنند صلاحیتهای لازم را در خودشان حفظ کنند.
از سویی دیگر مردم نیز که مواجه با قانونگرایی میشوند، به انتخابات امیدوارتر میشوند. هر چند در مواردی ممکن است کاندیدای مورد نظر خودشان را نداشته باشند. البته ممکن است برخی بگویند دیدگاه دوم واقعی نیست. اما تجربه نشان داده که برخی مصلحتسنجیها در انتخاب افراد، مشکلات بیشتری برای کشور به وجود آورده است.
🔸سه مسأله مهم در احراز صلاحیتها
در این دور از انتخابات، شاهد هستیم شورای نگهبان بر پایه قوانین عمل کرده است. هر چند عوارضی برای شورای نگهبان داشته، اما اگر فردی مواردی را صلاحیتها را نداشته یا استعلامی علیه او بوده، به آن استعلام و قانون توجه و فرد را احراز صلاحیت نکرده است.
🔸سه مسأله مهم در احراز صلاحیت داریم: موارد بیان شده در اصل ۱۱۵ قانون اساسی و مصوبههای لازمالاجرایی، مانند مصوبه شورای عالی امنیت ملی که میگوید فرزند رئیس جمهور نمیتواند در برخی کشورها اقامت داشته باشد. مسأله سوم، استعلاماتی است که در این رابطه وجود دارد؛ مانند اعلام نهادهای امنیتی در مورد اقامت افراد در خارج کشور است.
🔸ایرادهای بنیاسرائیل که بعد از انتخابات هم تمامی ندارد
ممکن است در دل نتوان فردی را رد کرد، اما جواب استعلامات سبب رد شدن فردی میشود. البته باید به شورای نگهبان تبریک گفت که چنین قاطعانه به قانون عمل میکند و سخنها را علیه خود به جان میخرد. فراموش نکنیم همین افرادی که ایراد میگیرند که چرا فلان افراد تأیید نشدهاند تا تنور انتخابات داغ شود، اگر همین افراد رأی آورند و صلاحیت لازم را نداشته باشند، بعد خواهند گفت چرا شورای نگهبان این افراد را تأیید کرده است!
🔸وظیفه شورای نگهبان مصلحتاندیشی نیست
نکته دیگر اینکه اگر قرار است فردی به علت مصلحتهایی علیرغم عدم صلاحیت، تأیید صلاحیت شود، آیا این کار وظیفه شورای نگهبان است؟ به قطع میتوان گفت، وظیفه این شورا نگهبانی از قانون است. اگر مصلحتی در این باره وجود دارد، این شورا وظیفهای در قبال آن مصلحت ندارد. در کشور، نهادها و افرادی برای احراز این مصلحت وجود دارد. مانند جایگاه رهبری که برپایه دیدگاه ولایت مطلقه فقیه، میتوانند بر پایه مصالح، حکم به عناوین ثانوی دهند و بر پایه مصالح بلند نظام، ورای قوانین نگاشته شده عمل کنند. البته این مصلحتسنجی خارج از قوانین فقهی نیست و پشتوانه ادله فقهی دارد.
🔹@feqahat
هدایت شده از اجتهاد
💢انتخابات و دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری»
✍️حجتالاسلام هادی عجمی
پس از اعلام اسامی تأیید صلاحیتشدگان از سوی شورای نگهبان و عدم احراز صلاحیت برخی رجال سیاسی که در دورههای قبل تأیید صلاحیت شده بودند، دوباره یک دوگانه قدیمی بر زبانها جاری شد؛ دوگانه «رعایت قانون» و «مشارکت حداکثری». به این معنا که اگر بخواهیم مشارکت حداکثری داشته باشیم، باید از هر گروه سیاسی افرادی تأیید صلاحیت شوند که این امر مستلزم توجه کمتر به قانون است. از سویی دیگر اگر بخواهیم قانون را رعایت کنیم، ممکن است برخی افراد تأیید صلاحیت نشوند و تنوع سیاسی کاندیداها کم باشد.
اکنون این سؤال مطرح میشود که آیا میان عمل به قانون در شورای نگهبان و بالا بردن مشارکت در انتخابات تزاحم وجود دارد؟ فقه و شرع اسلامی چه نظری در این باره دارد؟
تزاحم مشارکت و قانونگرایی نه تنها در اصول فقه، حتی در کتب و ابواب فقهی نیز جایگاه شایسته خود را ندارد. این در حالی که مسائل به روز و حل فقهی آنها نمود ویژهای در بررسی تزاحمات دارد. از جمله تزاحمات مهم، بررسی تزاحمات ابواب سیاسی است؛ چه مثالی برتر، مهمتر و نیازمندتر از بررسی فقهی تزاحم میان رعایت قانون و شرع در تأیید صلاحیتها و توجه به مشارکت حداکثری در انتخابات برای امروز میتواند باشد؟
#انتخابات
👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=75701
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
فقه نظام آموزش و پرورش ۲۲.mp3
14.58M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه بیست و دوم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(10)
🔸دوره 14 تا 21
🔸ويژگيهایِ روانشناختی جوانان در تعاليم اسلامي:
▫️▫️1 فرصتهای جوانی
1ـ1 فطرتی بیدار
1ـ3 دلی نرم
1ـ4 آرمان گرایی
1ـ5 تأثیرپذیری
1ـ6 ذهنى تيز و حدسى سريع
1ـ7 آموزشپذیری
1ـ8 علاقمند احترام
▫️▫️2 آفتهای جوانی
2ـ1 عدم شناخت ارزش خود
2ـ2 جهالت و بیتجربگی
2ـ3 مستی جوانی
2ـ4 زمینخورده شهوت
2ـ5 دنیا طلب
2ـ6 حرص جوانی
دوره آموزشی 14ـ21 سال دوره آموزش فراانتزاعی است: فرا انتزاعی، بر توانایی تفکر در سطحی فراتر از عملیات انتزاعی اشاره دارند.
🔸دوره آموزشی 21 تا 35 دوره آموزش عقلانی
🔸دوره آموزش 35 به بعد، دوره آموزش تجربه محور است.
🔹@feqahat
♨️مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر؛ راوی زیباییهای شادی برای اهل بیت(ع) - شبستان
👇👇👇
https://www.shabestan.news/news/1769314/%D8%AA%D8%AD%D9%82%D9%82-%D8%B9%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%AF%D8%B1-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DB%B1%DB%B0-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%BA%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D8%A7%DB%8C%DB%8C
💢مناظرات به بحث فرهنگ رسید و باز کلی گوییها!
▫️برخی گفتند دستگاههای فرهنگی پاسخ دهند بودجهها را چه کردند؟
اما نگفتند برای اینکه بیشتر بودجه فرهنگی کشور برای کار فرهنگی داده شود نه حقوق کارمندان، چه باید کرد؟
▫️برخی گفتند ما فیلترینگ را بر میداریم!
اما نگفتند برای اینکه فضای مجازی قلتگاه خانواده، جوانان و آینده کشور نباشد، چه باید کرد؟
▫️برخی گفتند من بیایم آزادی میدهد و برخورد پلیسی را حذف میکنم!
اما نگفتند برخی کشورهای منطقه به نام آزادی بالاترین آمار ایدز و ارتباطهای غیر اخلاقی منطقه را دارند و چه باید کرد که مانند آنها نشویم؟
💢باید میگفتند:
چه برنامهای دارند برای اینترنت پرسرعت اما امن؟
چه برنامهای دارند برای شتاب فعالیتهای فرهنگی؟
چه برنامهای دارند برای مردمی کردن فعالیتهای فرهنگی؟
چه برنامهای دارند برای اقتصاد فرهنگ؟
چه برنامهای دارند برای دخترانی که دیگر امکان ازدواج ندارند؟
چه برنامهای دارند برای آماده سازی جوانان برای ازدواج؟
و ...
🔹@feqahat
دروس در: @feqahat
مقالات در :
https://www.noormags.ir/view/fa/creator/476191/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C_%D8%B9%D8%AC%D9%85%DB%8C
کتب در:
https://taaghche.com/author/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AC%D9%85%DB%8C
https://www.ketabchin.com/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%B9%D8%AC%D9%85%DB%8C/author/1977
https://pubiran.ir/BookList/Authorid/345624/1/%D9%87%D8%A7%D8%AF%D9%8A-%D8%B9%D8%AC%D9%85%D9%8A
https://ketabcity.com/BookList.aspx?Type=Authorid&Code=350169
🔹کانال فقه فرهنگی
💢محورهای محتوایی کانال:
#یادداشت
یادداشتهای فرهنگی و مناسبتی
#فقه_فرهنگی و مدیریت فرهنگی
سلسله جلسات فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه
سلسله جلسات فقه مدیریت مدرسه
#فقه_تربیت_اخلاقی
سلسله جلسات بررسی فقهی تربیت اخلاقی فرزندان
#فقه_تربیت_جنسی
جلسات بررسی نظام روشها و برخی مسائل تربیت جنسی در ادله شرعی
#رادیو_معارف
سلسله جلسات برگزار شده در رادیو معارف
و
#چالش_های_فقه_اخلاقی
#فقه_فرهنگی
#فقه_تربیت_عبادی
#اخلاق_در_نهج_البلاغه
#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش
#فقه_تربیت_اعتقادی
#تفسیر_تربیتی
و ....
👇👇👇
@feqahat
💢 این انتخابات تبریک دارد
🔸تبریک به رهبر و راهبر عزیز انقلاب که با مدیریت خود، برخی از قهر کردههای با صندوق را برگرداندند. مشارکت حداکثری، راهبرد درست ایشان است؛ نه یک بازی سیاسی. این راهبرد در نماینده داشتن هر دیدگاه معتقد به اصول در انتخابات محقق میشود.
🔸نیز تبریک به مردم ایران که حرفشان را بیپرده میگویند و دربند یک جریان خاص نیستند. حرف آنها مهار تورم است؛ اگر این گروه نتوانست به گروهی دیگر وقت میدهند.
🔸تبریک به دکتر مسعود پزشکیان که توانست با ادبیاتی مردم فهم، آرای مردم را جذب کند. امید که ایشان نیز در بازی کارشناسان اقتصادی قرار نگیرد که فقط آزادسازی و گرانسازی میشناسند، وگرنه او را نیز مردم حذف خواهند کرد.
🔸تبریک به شورای محترم نگهبان که با تایید نمایندهای از هر نگاه، مشارکت را به بیش از 50 درصد بازگردادند.
🔸تبریک به نیروهای انقلاب که با همه فشارها، توانستند نزدیک به 45 درصد مردم را همراه جبهه انقلاب کنند. که واقعا خداقوت دارد.
🔸نیز تبریک به کاندیداهای جبهه انقلاب در انتخابات که با کنارهگیری یا تبلیغ پرتوان، هر کدام گروهی از مردم را به صندوق رای آوردند.
🔸تبریک به آنهایی که بدون هیچ ناامیدی و ناراحتی، کمیت و کیفیت حرکت انقلابی خود را افزایش میدهند، ضعفها را شناسایی و جبران میکنند.
🔸امید که به همین زودیها، ظهور حضرت حجت را به یکدیگر تبریک گوییم.
🔹@feqahat
💢 سلسله جلسات تفسیر تربیتی آیات قرآنی تربیت فرزند
📍موضوع: تفسیر تربیتی آیات خانواده (تربیت فرزند)
🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
🔸ارایه شده در جمع دانشجویان رشته روانشناسی تربیتی.
#تفسیر_تربیتی
👇👇👇
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قران۰۱.mp3
29.07M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه یکم
#عجمی
🔹موضوع: کلیات و سبکشناسی تفسیر تربیتی
▫️ضرورت
▫️مفهومشناسی
▫️توجه به نظام تربیت اسلامی:
1. مبانی تربیتی: مبانی خداشناسی، انسانشناسی، شناختشناسی، ولیشناسی. این مبانی تاثیر خود را بر تربیت دارد.
2. اهداف تربیتی
3. روشهای تربیتی
4. ساحات تربیتی: مانند تربیت اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و ...
▫️تعریف تربیت: فرایند شکوفاسازی استعدادها.
▫️منابع نظام تربیت اسلامی: قرآن، قول معصوم و رفتار معصوم (سیره معصوم)، عقل
▫️توجه به نظام تربیت برای تفسیر تربیتی لازم است.
🔸مراحل تفسیر تربیتی: تبیین درست مفهوم و لغات آیات (مفهوم شناسی)؛ توجه به سیاق آیات؛ دیدن دیگر آیات؛ آیاتی که درباره موضوعات نزدیک به مفهوم این آیه است را ببینیم؛ دیدن روایات ذیل آیه.
🔸انواع تفسیر: تفسیر ترتیبی، تفسیر موضوعی (ارایه موضوع از بیرون و از درون به قرآن).
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن2.mp3
27.39M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه دوم
#عجمی
🔸چند مدل تفسیر داریم:
تفسیر موضوعی
تفسیر ترتیبی
تفسیر تربیتی
🔸تعریف تربیت: فرآیند شکوفا سازی استعدادها
🔸اهمیت نقش خانواده در مباحث تربیتی
خانواده یکی از بسترهای مهم تربیتی ست.
🔸آیات مربوط به فقه تربیتی و خانواده
🔘آیه وقایه: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ (سوره تحریم/۶)
🔸لغت شناسی آیه:
کلمه وقایه [وقی]؛ دلالت دارد بر دفع شی از شی دیگر به پاسطه غیر آن (انسان به واسطه چیزی دیگر از گناه بازداشته می شود)
🔸معنای ریشه وقی: حفظ کردن،صیانت، ایجاد مانع، پوشاندن
🔸وقایه مطلق است؛ هم معنای بالفعل را شامل می شود و هم معنای بالقوه را (هیچ قیدی ندارد)
🔸این آیه اطلاق دارد و همه انسان ها و زمان ها را در برمیگیرد.
🔸ابزار خاصی در امر نگهداری از خود و خانواده مدنظر نیست، هدف این است که افراد از گناه و آتش جهنم مصون بمانند.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن 3.mp3
17.78M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه سوم
#عجمی
🔸آیه وقایه : (یا ایها الذین آمنو قو انفسکم و اهلیکم نارا ....
🔸نکتههای مهم :
▫️ به هر نوع روشی و هر ساحت تربیتی که فرد را از گناه باز میدارد شامل میشود
▫️روایتی داریم که آ آن را تا حدی میتواند قید بزند اگر پذیرفته شود:
حَسْبُكَ أَنْ تَأْمُرَهُمْ بِمَا تَأْمُرُ بِهِ نَفْسَكَ وَ تَنْهَاهُمْ عَمَّا تَنْهَى عَنْهُ نَفْسَكَ. (الكافي، ج5، ص: 62)
🔸دایره حکمی:
▫️دایره روشهای وقایهای در این ایه چیست ؟؟
در این آیه امر و نهی واجب است و بقیه آن مستحب است
▫️ آیا زن نسبت به مرد و آیا مرد نسبت به زن بر اساس این آیه وظیفه دارد
دو احتمال وجود دارد
۱_عده ای میگویند ظاهر آیه اطلاق دارد
۲_ عدهای میگویند در این آیه تردید وجود دارد و بعد تربیتی را بیان میکند
نسببت به خانمها تردید وجود دارد زن از باب ولایت و سرپرستی وظیفه ندارد و باز خواست نمیشود ولی از باب امر و نهی که همه وظیفه دارد به طور اولی نسبت به فرزندانش وظیفه دارد. اما مرد نسبت به همسر خود وظیفه تربیتی دارد
ایه دوم مربوط به فقه تربیتی.
🔸آیه دوم:
وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا
▫️ فرزندت را به نماز امر کن و خودت هم پایبند باش.
▫️ علیها به امر به نماز برمیگردد یعنی امر به نماز و پافشاری بر آن
نکته دسته تعبیر در مورد نماز در روایت داریم:
۱_ تعبیر به امر به نماز
۲ _ تعبیر به مواخذه : به معنای مطالبه و پیگیری است!
۳_ تعبیر به زدن که سند ضعیف دارند.
جمع بندی: دو دسته اول و دوم در حقیقت همین آیه است: امر به نماز و نماز را از فرزندان مطالبه کن.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
تفسیر تربیتی قرآن4.mp3
19.44M
💢#تفسیر_تربیتی
آیات تربیت فرزند
🔹 جلسه چهارم
#عجمی
🔸 بررسی آیه اصطبار، آیه ۱۳۲ سوره مبارکه طه(وامر اهلک بالصلوة واصطبر علیها ....)
▫️ منظور از اهل:
۱- خانواده (همسر و فرزندان)، مردم شهر را شامل نمی شود.
۲- پدر و مادر، به شرطی که با هم در یک خانه زندگی کنند.
🔸 اصل بر این است که این آیه اختصاص به پیامبر صلی الله ندارد به دو دلیل: ۱- انجام دادن پیامبر صلی الله
۲- قاعده اسوه حسنه.
🔸 اصطبار به معنای:
تاب آوری و صبر همراه با سختی
نقیض بی قراری و از باب افتعال است.
🔸 ضمیر ها در علیها بر می گردد:
۱- واژه صلوة
۲- جمله وامر اهلک بالصلوة
🔸 به نظر می رسد گزینه ۲ صحیح تر باشد چون تربیت فرایندی است که مستلزم گذر زمان هست و باید صبوری پیشه نمود.
🔸 واصطبر علیها، هم جنبه سلبی دارد، کار را انجام نده، مثل صبر بر معصیت
هم جنبه ایجابی، که سازنده هست، مثل صبر بر طاعت.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی قرآن5.mp3
23.69M
💢 #تفسیرتربیتی_آیات_قران
▫️جلسه پنجم
استاد #عجمی
🔸بررسی آیه ائتمار، سوره طلاق آیه ۶(أَسْكِنُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ سَكَنْتُمْ..)
یکی از آیات که دربعدتربیتی فرزندگفته شده آیه ائتماراست.(وَأْتَمِرُوا بَيْنَكُمْ بِمَعْرُوفٍ)
🔸طلاق از نگاه اسلام مکروه ترین حلال نزد خداوند است؛ اما احکام آن گفته شده است.
🔸روایت :ازدواج کنید ولی طلاق ندهید چون از طلاق عرش خداوند می لرزد و کاری منفوراست و برای آن راهکار ذکر کرده ازجمله درآیه: سوره نساء آیه ۳۵.
اسلام از سه بعد شناختی، گرایشی، رفتاری به طلاق پرداخته است.
🔸دفاع اسلام از بچه در دومرحله
◇حمل،اسکان تهیه کنید و اگر بادار باشدتا وضع حمل نفقه بدهید
◇شیر دهی:توافق کنید با هم اگر به توافق نرسیدید به دیگری بدهد که شیر بدهد.برای فرزند بهترین شیر شیری مادراست اگرمادرشیر داد می تواند آن را اجرت بگیرد
🔸کلمه ائتمار:از باب افتعال به معنا اثر پزیری می باشد دراینجا به معنای مشورت است. و معروف به معنا آرامش و طمانینه می باشد با کلمات عرفان و معرفت هم خانواده است وامری شناخته شده و پسندیده است شامل هر کاری خوب می شود.
🔸قرآن یک قاعده کلی را می گویدکه مربوط یک مسئله نیست بلکه یک حکم کلی را بیان می کند. پس این آیه یک امری کلی است که پدر و مادر با هم سازش کند.
ائتمار: فراز شیردهی، اموری جسمانی، تربیتی و آموزشی، هرچه در صلاح بچه است زن و شوهربامشورت و راه معروف را انتخاب کند
می توان گفت این آیه با لسان ایجابی بیشتر به تربیت جسمانی فرزند دلالت می کند که والدین با هم مشورت وسازش کند.
🔸باید توجه به سیاق و فضایی آیه شود.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی قرآن6.mp3
13.14M
💢 #تفسیرتربیتی_آیات_قران
▫️جلسه پنجم
استاد #عجمی
🔸آیه چهارم تربیتی خانواده:آیه مُضارّة
وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ... لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَهُ بِوَلَدِهِ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَلِكَ(بقره، 233)
🔸سیاق آیه:
درمورد فرزند و رعایت مصالح و اهتمام به امورات فرزند است
آیه ائتمار مقید به طلاق و حقوق فرزند و مشورت معروف بود اما این آیه مبارکه مقید به طلاق نیست
🔸نکات آیه:
1_تربیت جسمانی فرزند:یکی ازحقوق فرزند که 2سال کامل شیر داده شود
حتی درعلم طب هم به همین مورد تاکید شده است.
2_آیه ائتمار خاص تربیت فرزند نبود، درمورد مشورت به معروف کلی بود اما این آیه مضاره تاکید میکند که ضرری ازسمت پدریامادر(بواسطه طلاق) به فرزند نباید برسد
🔸نکاتی راجع به * لاتُضارُّ *
تضار به معنای کاستی ونقص است، ضد نفع میباشد
"لا" در ابتدای فعل "لاتضار" لای نهی است یا نفی؟
اگر لای نهی باشد معنی آن میشود:ضرر نرساند(انشایی)
اگر لای نفی باشد معنی آن میشود:ضرر نمی رساند(خبری)
احتمال زیاد لای تحریم است
گاهی خداوند درقرآن باجمله انشایی مارا صریحا ازکاری نهی میکند
اما گاهی باجمله خبری مارا نهی میکند که به این میگویند: " جمله خبریه در مقام انشاء"
پس فرقی نمیکند لای نهی باشد یانفی
🔸لاتضار معلوم است یامجهول؟
اگرمعلوم باشد معنایش میشود---> به فرزند ضرر نرسانید
اگر مجهول باشدمعنایش میشود---> به همسر بواسطه فرزند ضرر نرسانید
و نیز میشود هردو راشامل شود
🔹@feqahat
تفسیرقرآن7.1.mp3
8.25M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه هشتم
استاد #عجمی
🔸 بررسی ایه استیذان
ایه ۵۸ و ۵۹ سوره مبارکه نور
🔸 این ایه، یک منطوق دارد: فرزندان باید در سه زمان خاص، سه زمانی که برای والدین جزو عورت محسوب میشود، برای ورود به اتاق والدین، اجازه ورود بگیرند و بدون اجازه بر پدر و مادر وارد نشوند.
🔸عورت به معنی، هر چیزی که از دیگران پنهان می کنید، یعنی حریم خصوصی افراد
🔸این ایه، چندین مفهوم دارد:
۱- بحث رعایت حریم پدر و مادر
۲- در تربیت جنسی، فرزندان رو زودتر از موعد، وارد مسایل نکنیم.
۳- در تربیت جنسی، نقش والدین یا همان مربی، پررنگتر هست که باید محافظت کنند تا فرزندان، صحنه های نامناسب را نبینند تا اسیب روحی- روانی نبینند و مصون بمانند زیرا کودک در کودکی باید کودکی کند. که درست نقطه مقابل اموزشهای غلط سند ۲۰۳۰ هست.
۴- در اینجا،تاکید بیشتر روی بعد اخلاقی مساله هست،که همان اموزش دادن اجازه گرفتن هنگام وارد شدن به اتاق والدین یا هر اتاقی که درب ان به هر دلیلی بسته می باشد.
۵- هیچ کسی نباید، در این ساعات عورات بر هیچ زن و مردی وارد شود نه فقط فرزندان بلکه هیچ کسی نباید وارد شود.
۶- فقط این سه زمان ملاک نیست، بلکه تمام روابط عاطفی همسران( عشق ورزی همسران منظور هست)، باید از دید فرزندان دور باشند.
۷- لام در لاستیذان، لام امر هست به والدین و دلالت وجوبی دارد.
سوال: فرزندی ک به سن تکلیف نرسیده، چرا باید اجازه ورود بگیرد؟
زیرا در اینجا، مخاطب اصلی، پدر و مادر هست نه فرزند.
🔹@feqahat
هدایت شده از فارس زندگی
دوراهی ۲ محرم سال ۶۱؛ آیا مرگ ترسناک است؟
🔹ندا آمد که انتهای این مسیر مرگ است و قرار است به زودی در خون خودشان بغلتند. حتی این جمله امام حسین (ع) خطاب به اصحابش که به خدا قسم، اینجا جایگاه کاروان ما و محل ریخته شدن خون ماست. آنها را مردد نساخت، بلکه تا لحظه آخر هیچ خبری از یاس و ناامیدی در چهرهشان نبود.
🔹اما بهراستی چرا امام حسین (ع) گام در این مسیر نهاد، چگونه ایشان و یارانشان جسورانه پذیرای سرنوشتی شدند که ثانیهها را میشمردند؟
🔹این سوالات تنها بخشی از چالشهای درونی به خصوص نسل جدید است، کارشناس فقه تربیتی حجتالاسلام هادی عجمی زوایای جدیدی از این نوع نگاه امام حسین (ع) به زندگی را بیان کرده است.
🔸ادامه گزارش را اینجا بخوانید.
@Fars_Zendegi
💢 فرصت محرم، را به تهدید تبدیل نکنیم!
🔸به هر دلیلی، در انتخابات طلاب گاهی مجبور میشوند از فردی خاص حمایت کند . هرچند ممکن است لازم باشد اما میدانیم آسیبهایی دارد؛ زیرا افراد مخالف آن کاندیدا را ممکن از است از ما جدا کند. درحالی که روحانیت، پیوسته باید جایگاه پدری خود را برای همه نگه دارد!
🔸در این ایام محرم، فرصت خوبی است که فاصلههای احتمالی ایجاد شده را با محبت وحدت آفرین سید الشهدا، کم کنیم و راهبرد الهی جذب حداکثری برپایه محبت الهی و اهل بیت علیهم اسلام را پیگیری کنیم.
🔸پس لطفا این فرصت را با ادامه دادن مباحث انتخاباتی، به تهدید تبدیل نکنیم و بهترین استفاده را از این فرصت بری جذب دلهای مردم به دین و روحانیت داشته باشیم.
🙏
تفسیرتربیتی ج۹.mp3
8.15M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه نهم
استاد #عجمی
🔸بررسی آیه ۲ سوره مبارکه مائده:
تعاونوا علی البر والتقوی ولا تعاونوا علی الاثم والعدوان
۱- یکی از ایات عام قران کریم است.
آیات عام از منظر تربیتی، یعنی ایاتی که فقط ویژه تربیت نیستند و مفهوم کلی دارند ولی در تربیت هم قابل استفاده اند، بر خلاف ایات خاص تربیتی که فقط ویژه مقوله تربیت هستند مثل آیه وقایه.
۲- از سه طریق:
الف: سیاق آیه
ب: چندین روایت مثل( روایت از امام صادق علیه السلام،کافی ج۶،ص۵۰ و موثقه سکونی و روایت دیگری از رسول اکرم صلی الله علیه و آله
ج: عقل
می شود فهمید که ایه موضوع تربیت را بیان می کند.
از آیه، کلیات را می فهمیم ولی جزئیات را از روایات می فهمیم.
۳- این آیه شریفه، یک قاعده کلی را بیان می کند و آن
🔸قاعده کلی اعانه بَر بِر
همچنین از این آیه شریفه می شود،
🔸قاعده جزئی اعانه بر نیکی فرزندان
را نیز برداشت نمود.
زیرا یکی از مصادیقش، رفق و مدارا با فرزندان هست که همان اعانه نیکی هست.
🔹@feqahat
به علت گرما در سه کشور ترکیه و کویت و عربستان قطع گسترده برق به وجود امده!
ایران دوران دولت روحانی هم که تا هوا گرم میشد قطعیهای برق فراوان داشت.
اما چرا اکنون با این فشار مصرفی قطع برق ندارد؟
مروت نیست اگر در این روز جمعه و زیر باد کولر، حداقل با یک صلوات شهید خستگی ناپذیر، ابراهیم رئیسی را یاد نکنیم
#دلم_برای_رئیسی_سوخت
تفسیر تربیتی ج۱۰.mp3
15.38M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه دهم
استاد #عجمی
🔸بررسی ایه ۳۱ سوره مبارکه اسراء:
لاتقتلوا اولادکم خشیة املاق نحن نرزقهم و ایاکم ...
🔸موضوعات مورد بحث در این آیه:
۱- حق زنده بودن
۲- ساحت تربیت جسمی و بدنی
🔸سیاق آیه: فضای عصر جاهلیت و زنده به گور کردن فرزندان هست. مهمترین ادله برای این کارشان، از ترس فقر بوده، (خشیة املاق)
در مورد سیاق آیه، آیا فقط مختص زمان پیامبر صلی الله علیه و آله هست؟
خیر، در مورد جاهلیت مدرن امروزی نیز هست، مصداقش سقط جنین های امروزی.
🔸نکات مهم آیه شریفه:
۱- منطوق آیه: لاتقتلوا اولادکم؛ بچه هاتون رو نکشید، در زمان پیامبر صلی الله عمدتا بعد از تولد بوده و در مورد فرزند دختر بوده.
۲- خشیة املاق: الان هم هست و یک قاعده کلی می دهد و آن؛
۳- نحن نرزقهم و ایاکم: مفهوم آیه را وسیع تر می کند و آیه را عام می کند یعنی هم (سقط جنین) و هم (بچه نیاوردن)
را شامل می شود.
🔸از آیات دیگر مرتبط با این آیه می توان این ایات را ذکر نمود:
سوره مبارکه انعام، ایه ۱۴۰
سوره مبارکه انعام، ایه ۱۵۱
سوره مبارکه ممتحنه، ایه ۱۲
سوره مبارکه تکویر، ایات ۸ و ۹
سوره مبارکه نحل، ایه ۵۸
🔸مضمون کلی که از مجموع این آیات می توان بدان رسید، اینها هستند؛
۱- انسان با ارتکاب این گناه (کشتن فرزند) هم نعمت فرزند و هم نعمتهایی که قرار بوده، خداوند بخاطر بچه به آنها بدهد را بر خود حرام می کند.
۲- در مجموع آیات،
انچه که باعث می شود، مورد نهی و توبیخ خداوند قرار بگیرند، بخاطر عدم ایمان به توحید است.
🔹@feqahat
تفسیر تربیتی ج۱۱.mp3
26.48M
💢 #تفسیرتربیتی_ایات_قران
▫️جلسه یازدهم
استاد #عجمی
🔸بررسی ایه 34 سوره نسا؟ (آیه نشوز)
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ ۚ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ ۚ وَاللَّاتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ ۖ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلَا تَبْغُوا عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا
🔸الرجال قوامون علی النساء: مرد،سرپرست است و مسئولیتی را برای مرد اثبات میکند. ازجمله در بعد مالی.
▫️در اسلام از مسئولیت صحبت می کنیم نه از ریاست
▫️در اینجا فضل ذاتی نیست و فضل نسبی نسبت به مسئله خاص است. فضل حقیقی به تقواست.
🔸نشوز به معنای سرکشی است. ریشه نشوز به معنی بالارفتن،ارتفاع(گرفتن)است.
▫️زن سرکش زنی نمیخواهد ولایت و اطاعت از همسر را قبول کند و متکبر است.
▫️ جایی که به علت مشکل عاطفی و ناراحتی نه نشوز، با همسر همراهی نمیکند، نشوز نیست.
نشوز از سرکشی می آید نه از مطلق مخالفت با شوهر.گاهی با محبت بیشتر شوهر به همسرش،این ناراحتی زن برطرف می شود و نیازی به هجر نیست.
▫️«واهجروهن» دلالت بر وجوب یا استحباب ندارد و فقط بر جواز دلالت دارد.
▫️فی المضاجع یعنی محل خصوصی زن و شوهر؛مکانی که غیری نباشد حتی مقابل فرزندان نباشد.
▫️ درباره «وضربوهن» در روایات گفته شده است با چوب مسواک بزنید، پس به معنای نوعی تشر است.
▫️این جواز در صورتی اثر داشتن است. اگر اوضاع را بدتر میکند لزومی برای انجامش نیست.
🔹@feqahat