eitaa logo
فقه فرهنگی
686 دنبال‌کننده
179 عکس
18 ویدیو
72 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
فقه فرهنگی
📢 مدرسه مجازی فلسطین برگزار می کند: 📌نشست سوم: ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی 🔸میهمانان: اس
بازنشر ▫️جایگاه مسئله فلسطین در تربیت سیاسی به لینک پاسخ داده شده مراجعه فرمایید
💢هنوز در اروپا به زن اینگونه نگاه می‌کنند! در اروپای قرون وسطی، زنان از هیچ حقوقی برخوردار نبود. اگر به کارهایی مانند کشاورزی مشغول بودند، همچون مملوکان دیگران، به این کار اشتغال داشتند؛ نه به‌مثابه مالک. بعد از قرن‌ها، در فرانسه در 586 میلادی، کنفرانسی در این‌باره برگزار شد. نتیجه بررسی‌های ابن کنفرانس این بود که «زن بشری است که خلق شده است تا به مرد خدمت کند» . سامیة منیسی، حقوق المرأة فی الاسلام ، ص 176. 🗓 پ.ن هنوز هم زن در فرهنگ غرب، هم‌خوابه‌ای است برای ازدواج سفید! جذابیتی است برای تبلیغ کالا! نیروی کار ارزانی است برای شکوفایی اقتصاد مردان! آری هنوز در نگاه آنها همان است که بود....
هدایت شده از فقه فرهنگی
آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) .docx
50.7K
📚 آثار تربیتی گرفتاریهای زندگی از نگاه امام سجاد(ع) (با تأکید بر دعاهای صحیفه سجادیه) نویسنده: حجت الاسلام والمسلمین هادی عجمی؛ آدرس مقاله در نورمگز: https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1790998 چکیده: امروزه «معنا درمانی» یکی از روش‌های مهم پیدا کردن راهکار صحیح مواجهه با مشکلات و گرفتاری‌های زندگی، است. امام سجادیه ع در کتاب شریف صحیفه سجادیه، با تصویری معناشناختی از گرفتاری‌ها، در نگاهی جامع آثار گرفتاری‌های دنیوی را در سه بعد بینشی، گرایشی و رفتاری، ترسیم می‌کنند. در بعد بینشی، مشکلات و گرفتاری‌ها، نگاه توحیدی او را ایجاد و تقویت می‌کند. در بعد گرایشات و عواطف، گرایش او را از دل بستن به دست‌یاری دیگران کم می‌کند. در بعد رفتاری، او را در مسیر رشد حرکت می‌دهد. این مقاله با روش کمی و کتابخانه‌ای به بررسی این سه بعد در صحیفه سجادیه پرداخته است. هدف این مقاله، ارایه منظورمه آثار گرفتاری‌ها از منظر امام سجاد ع و تبیین جایگاه معنادرمانی بیان آثار گرفتاری‌هاست. منبع محوری این مقاله صحیفه سجادیه است؛ زیرا مهمترین منبع برداشت نگاه امام سجاد، بلکه نگاه اسلام به این مسئله است؛ زیرا تنها منبع موجود است که خود امام معصوم ع آن را بیان و جمع‌آوری کرده است. 🔹@feqahat
💢صهیونیست‌ها می‌دانستند که اسماعیل هنیه میهمان ما ایرانی‌ها بود! 💢صهیونیست‌ها می‌دانستند که تنها اسماعیل هنیه را نزدند؛ امنیت ایران را زدند! 💢صهیونیست‌ها می‌دانستند که امنیت و میهمان برایش بسیار مهم است! ❌پس باید بدانند، دوران بزن دررو رو تمام شده است!
💢باز نشر جهت آشنایی بهتر با تفکر سران حماس و اسماعیل هنیه 👇👇👇
تحلیل تربیتی مقاومت غزه.mp3
38.75M
🎙صوت جلسه «بررسی تربیتی وقایع فلسطین و برداشت‌های تربیتی بومی از آن» 🔸استاد: حجت ‏الاسلام هادی عجمی در دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم‎ تربیتی و روانشناسی تحلیل مقاومت غزه بر اساس نظام تربیت: ۱. مبانی تربیتی مردم غزه. نزدیکی گفتمان شافعی به گفتمان شیعی تفکر بزرگان حماس مانند شهید فتحی شقایق برگرفته از نگاه امام خمینی بود. ماجرای کتاب ایشان در مورد امام خمینی ره. ۲. اهداف تربیتی بررسی اهداف تربیتی هنرستان و مدارس شهید چمران و امام موسی صدر در منطقه ۳. اصول تربیت بررسی اصل تربیت مربی پیش از تربیت متربی در منطقه فلسطین ۴. روشهای تربیتی بررسی روش مواجهه و تربیت در موقعیت در اسلام و ادله و در غزه ۵. ساحات تربیت بررسی اینکه تربیت جهادی یک ساحت است یا ورای ساحت؟ 💠@feqhe_tarbiati
✳️ مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران با همکاری مدرسه عالی فقه و اصول برادران برگزار می‌کنند: کرسی علمی ترویجی «بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی» 🎤ارائه‌دهنده: حجةالاسلام آقای هادی عجمی 📝ناقدین: حجةالاسلام دکتر نوروزی و حجةالاسلام سید عباس موسوی ⏳مدیر کرسی: حجةالاسلام آقای حسین الهی‌پارسا ⏰ زمان دوشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۱۰ 🏢 جامعةالمصطفی‌العالمیة، طبقه اول - اتاق جلسات 📌 لینک ورود به نشست: https://vce.miu.ac.ir/mashhad6 🔰 معاونت پژوهش: پیوند عضویت در کانال معاونت پژوهش 👇 🆑➣ https://eitaa.com/joinchat/2958884908C2a19dd351e
MFT_Volume 9_Issue 18_Pages 213-242.pdf
454.3K
📚مقاله علمی پژوهشی بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی نویسندگان آیت الله اعرافی حجت الاسلام هادی عجمی چکیده بسیاری از ساعات زندگی هر انسانی در محیط‌های اجتماعی می‌گذرد. این مسئله سبب تأثیرگذاری تربیتی قابل‌توجهی بر افراد می‌شود. با توجه به این تأثیر، اصلاح این محیط و بررسی فقهی وظیفه‌مندی نسبت به این اصلاح از مسائل مهم فقه تربیتی بررسی است. ازاین‌رو، مسئله مقاله پیش‌رو این است که اصلاح محیط اجتماعی چه ادله شرعی دارد و احکام برآمده از آنها چیست؟ هدف این مقاله، انجام پژوهشی فقهی درباره مسائل مورد نیاز جامعه است و کمک به ایجاد پشتوانه فقهی برای اقدامات اصلاحی در فضای اجتماعی است. این پژوهش با روشی کیفی به استخراج و تحلیل ادله پرداخته است. اهم نتایج آن عبارت است از اینکه: بر پایه قواعد فقهی مقدمیت، اعانه بر برّ و تسبیب، عموم مکلفان جامعه، حاکمیت و علما نسبت به اصلاح محیط اجتماعی، وظیفه‌مند هستند. این وظیفه، کفایی، توصلی، غیرموقت، طریقی و تخییری نسبت به انتخاب روش‌های اصلاحی است. این اصلاح در مواردی که شارع اهتمام به انجام آن داشته باشد، واجب و در دیگر موارد دارای استحباب مؤکد است؛ مگر در مواردی خاص، عناوینی ثانوی موجب مرجوحیت آن گردد که از بحث جداست. لینک مجله: http://mft.journals.miu.ac.ir/article_7723.html چاپ شده : مجله مطالعات فقه تربیتی که دارای رتبه ب وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری جمهوری اسلامی ایران و دارای امتیاز بالا (نزدیک به رتبه الف) در این رتبه می‌باشد. 💠@feqhe_tarbiati
کرسی اصلاح محیط.mp3
27.41M
صوت جلسه ✳️ مدرسه عالی فقه و قرآن خواهران با همکاری مدرسه عالی فقه و اصول برادران برگزار می‌کنند: کرسی علمی ترویجی «بررسی ادله فقهی اصلاح محیط عام اجتماعی و احکام برآمده از آنها از دیدگاه فقه تربیتی» 🎤ارائه‌دهنده: حجةالاسلام آقای هادی عجمی 📝ناقدین: حجةالاسلام دکتر نوروزی و حجةالاسلام سید عباس موسوی ⏳مدیر کرسی: حجةالاسلام آقای حسین الهی‌پارسا ⏰ زمان دوشنبه ۱۵ مرداد ساعت ۱۰ 🏢 جامعةالمصطفی‌العالمیة 🔹@feqhe_tarbiati
هدایت شده از فارس زندگی
گرما در خانه لباستان را نَبَرد 🔹این دو هفته اخیر آنقدر هوا گرم بود که دوست داشتید زودتر به خانه برسید و جلوی باد کولر همراه با خوردن شربتی خنک، گرما را از وجودتان بیرون کنید، منتها وقتی چشمتان به فرزندانتان می‌افتاد، می‌ماندید می‌شود حجم لباس‌های خانه را کم کرد یا نه؟ 🔹حال شما جز کدام دسته از والدین هستید، لباس بدن‌نما می‌پوشید یا لباسی کمی پوشیده، اصلاً در این روزهای گرم در خانه چگونه در مقابل فرزندانتان لباس می‌پوشید؟ 🔹درباره این چالش تربیتی _ اخلاقی با کارشناس فقه تربیتی حجت‌الاسلام هادی عجمی گفت‌وگو کردیم. 🔸️گزارش کامل را اینجا بخوانید @Fars_Zendegi
💢در خبرها آمده است: ورود جنگنده‌های «اف ۲۲» آمریکا به منطقه ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که هواپیماهای F-۲۲ این به عنوان بخشی از رویکرد تقویت نظامی آمریکا برای مقابله با تهدیدات ایران و نیروهای وابسته به آن علیه اسرائیل، وارد منطقه شده‌اند. ❌اما واقعیت این است که: همان اندازه که جدیدترین اف 16 آمریکا 4 دهه پیش نتوانست مانع سقوط پهلوی شود، اف 22 هم مانع سقوط صهیون‌ها نخواهد شد. باطل رفتنی است...
💢مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روش‌های تربیت 🔸مدرسه مجازی موسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)، فصل چهارم مدارس فقه تربیتی را برگزار می‌کنند. ✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط) 🗓تاریخ برگزاری دوره: شنبه 20 مردادماه تا سه‌شنبه 23 مردادماه 1403 ⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30 (هرروز دو جلسه) 💻به صورت حضوری و مجازی _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ ♨️مهلت ثبت‌نام: 14تا 20 مردادماه 1403 ✳️برای ثبت نام در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان 🔹www.eshragh-erfan.com 🔹@feqhe_tarbiati
💢جلسه هفتم و هشتم از سلسله جلسات مدرسه تابستانه: فقه تربیتی و روش‌های تربیت 🔸نشست: نسبت سنجی اخلاق تدریس با فقه معلمی 🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام استاد مهری 🔸نشست: نقد و بررسی مستثنیات به‌کارگیری روش‌های تربیتی 🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام استاد عجمی ✅ویژه طلاب سطح 3 و 4، اساتید و پژوهشگران عرصه تربیت (دکتری مرتبط) 🗓تاریخ برگزاری: سه‌شنبه 23 مردادماه 1403 ⏰ساعت برگزاری: 8 تا 11:30 🏢مکان برگزاری حضوری ویژه برادران: قم، میدان سعیدی، خیابان هفت تیر، کوچه ۱۲، تقاطع اول، موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام نشان:👇 https://nshn.ir/7bs446NxQtj9 _ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 💻لینک حضوری برخط در جلسه: https://www.skyroom.online/ch/hawzahemamreza/pjohsh ✳️ پیشنهاد و نکات را در ایتا به این آیدی پیام دهید:@hadiajami مدرسه مجازی فقه تربیتی وابسته به مؤسسه اشراق و عرفان و مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع) 🔹www.eshragh-erfan.com 🔹@feqhe_tarbiati
استاد هادی عجمی.mp3
29.05M
🎙صوت جلسه هشتم 🔷دوره تابستانه نشست: نقد و بررسی مستثنیات به کارگیری روش های تربیتی 🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام استاد هادی عجمی ⏰ زمان: سه شنبه 23 مرداد ماه 1403 🔹@feqhe_tarbiati
💢سلسله جلسات قواعد فقه تربیتی 🔹نگاهی به قواعد فقهی: 🔸ارشاد جاهل 🔸تسبیب 🔸 و دیگر قواعد مهم فقه تربیتی 🎙ارایه دهنده: حجت الاسلام هادی عجمی با زبانی ساده و روان 👇👇👇
قواعد فقهی ۰۱.mp3
21.74M
🔹 جلسه یکم استاد عجمی 🔸تعریف و ضرورت قواعد فقهی 🔸مقدمه ما برای اینکه بتوانیم به پاسخ صحیح به مسایل برسیم از فقه کمک میکنیم فقه به ما ابزاری می دهد که ما بتوانیم از منابع(آیات_روایات_سیره_عقل) بتوانیم حکمی را کشف کنیم. ما در جایی علاوه بر فهم عمیق گامی جلوتر میرویم که حکم صادر کنیم. 🔸 مسائل جدید بوجود آمده باید چکار کرد؟ ▫️باید به ادله بنگریم که آیا این مسائل جدید مصداقی از آن حکم هستند؟ ▫️بعضی از حکم وسیع هستند حکم‌های دیگر را تحت سیطره خود قرار می‌دهند. ▫️برای مثال در اسلام لا ضرر و لا ضرار فی الاسلام. ▫️احکامی که خودشان دربرگیرنده حکم های دیگر هستند، قاعده فقهی هستند. علمی وجود دارد که به ما قواعد استفاده از ادله را میآموزد که به ان علم اصول فقه میگویند. 🔸تفاوت های قواعد فقهی با اصول فقه اول:قواعد فقهی خودشان حکم هستند اما اصول فقه خودش قاعده و قانون است دوم:در اصول فقه به ما استنباط می‌آموزد اما قاعده فقهی به ما تطبیق می آموزد. 🔹@feqahat
قواعد فقهی ۰۲.mp3
16.43M
جلسه دوم استاد عجمی 🔸پیشینه قواعد فقهی ▫️نخستین کارها به علمای اهل سنت برمیگردد. ▫️درفضای شیعه بعد از غیبت کبری و عدم دسترسی به امام معصوم احساس نیاز به قواعد کلی بیشتر شد. ▫️در دوران معاصر نیاز به قواعد فقهی بیشتر شد و اختصاصی به ان پرداخته شد. ▫️پس در ابتدا در برخی کتب قواعد کلی کمی دیده میشد در مرور زمان کتاب اختصاصی برای قواعد فقهی نوشته شد و به جایی رسید که برای یک قاعده یک کتاب نوشته شده است. 🔸قاده یکم: قاعده ارشاد جاهل ارشاد و راهنمایی جاهل مقدم بر امر و نهی میباشد... 🔹@feqahat
قواعد فقهی۳.mp3
26.69M
جلسه سوم استاد عجمی 🔸قاعده ارشاد جاهل 🔹قاعده ای است در فقه که بسیاری از علما راجع به موضوعات مختلف اعم از قضاوت،اجتهاد و تقلید، طهارت مورد بحث قرار گرفته است 🔸دیدگاه های ارشاد جاهل ۱_ وجوب ارشاد جاهل در موضوعات: ▫️علامه حلی میگوید در واجبات ارشاد جاهل واجب است ▫️ارشاد واجب کفایی است ▫️ارشاد در احکام واجب واجب است ۲_ عدم ارشاد جاهل در موضوعات مشهور علما میگویند ارشاد در موضوعات واجب نیست (مثلا در مورد کسی که نمیداند روزه یا نماز واجب است یا خیر می توان حکمش را بیان کرد اما بیان کیفیت آن واجب نیست.) ۳_ استحباب ارشاد جاهل: بعض ها گفته اند ارشاد جاهل مستحب است ۴_ وجوب ارشاد جاهل در موضوعات مهم. برخی فقهای معاصر گفته اند ارشاد جاهل در موضوعات مهمی مثل حفظ جان،انتخابات،رویت هلال واجب است. 🔸ادله قاعده ارشاد جاهل ▫️ادله قرانی آیه نفر کلیت این ایه اشاره دارد نیاز نیست همه به جنگ بروند باید گروهی به جنگ بروند و گروهی بمانند و معارف و احکام اسلام را بیاموزند و به کسانی که از جنگ بر میگردند بیاموزند. ▫️در ذیل این ایه نکات و سوالاتی مطرح میشود مثل اینکه انذار به چه معناست؟ آیا وظیفه یک مبلغ دین فقط انذار است؟ چرا در این ایه از کلمه انذار استفاده شده؟ و اینکه حکم تفقه نفسی است یا غیری؟ در جواب اول باید گفت انذار به معنای هشدار همراه با ترس است. در جواب دوم باید گفت یک مبلغ دین هم باید انذار کند هم تبشیر و واضح است که تاثیر انذار بیشتر است. و در اخر اینکه تفقه در این آیه از جهتی نفسی است و از جهتی غیری است. 🔹@feqahat
تحلیل تربیتی اربعین @feqahat 👇👇👇👇
🔸تحلیل تربیتی ـ رسانه‌ای اربعین: امروز اربعین تبدیل به یک رسانه بین المللی شده که افراد از کشورهای مختلف را به کربلا جذب و بین آنها تبادل فرهنگی ایجاد می‌کند. در: https://www.shabestan.news/news/1778539/%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B9%DB%8C%D9%86-%DB%8C%DA%A9-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D9%88%D9%84%D8%A7%DB%8C%D8%AA
💢 و هنوز اوست که نجات می‌دهد ... امروز در زیارت اربعین خواندیم: : «وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَهِ وَ حَیْرَهِ الضَّلَالَهِ»: یعنی امام حسین علیه السلام جانش را در راه تو ای خدا، بذل و بخشش کرد تا بندگانت را از جهالت و نادانی و سرگردانی گمراهی نجات بخشد! حرکت امام حسین ع، بیدارکننده انسان‌ها از گمراهی و نادانی بود. برای این راه حتی از جان خود و فرزندان و اسارت عزیزانش مایه گذاشت! بیداری انسان چه مقدار اهمیت دارد که خداوند، در طول تاریخ انسانی، پیامبران و حسین‌هایش را در این راه قربانی می‌کند. در مقابل، لشکر شیطان و طاغوت تمام تلاش خود را می‌کند تا انسان را در جهالت و گمراهی نگاه دارد. طاغوت‌های امروزه با رسانه، زن، شراب و موسیقی توانسته انسان‌های بسیاری را در چاه گمراهی و نادانی فرو برد. تا آنجا د که بسیاری از انسان‌ها به یک زندگی حیوانی بسنده کرده و جایگاه والای خویش را فراموش کرده‌اند. اما در این بین، هنوز اربعین حسینی است که بیدار کننده انسا‌ها در جهان است ....
فقه فرهنگی
تحلیل تربیتی اربعین @feqahat 👇👇👇👇
💢چرا اربعین اینگونه تاثیرگذار است؟ در تربیت آنچه مهم است، جامعیت در تربیت است. انسان سه بعد دارد: شناخت، گرایش و رفتار. در یک برنامه ریزی تربیتی باید به این سه بعد توجه شود. در علوم تربیتی دنیا به این سه بعد توجه میشود. ▫️یکی از سوالهای این است که چگونه است که اربعین حسینی این تاثیر عمیق را در افراد میگذارد.در تحلیل تربیتی تاثیرگذاری اربعین بر رشد و تربیت انسانها باید گفت: اربعین بر هر سه بعد انسان تاثیرگذار است. 🔸تاثیر شناختی در روایات آمده است قَالَ: بُنِيَ اَلْإِسْلاَمُ عَلَى خَمْسٍ عَلَى اَلصَّلاَةِ وَ اَلزَّكَاةِ وَ اَلصَّوْمِ وَ اَلْحَجِّ وَ اَلْوَلاَيَةِ وَ لَمْ يُنَادَ بِشَيْءٍ كَمَا نُودِيَ بِالْوَلاَيَةِ . اصول کافی / ترجمه مصطفوی ; ج ۳ ص ۲۹ در اربعین، تمامی توجه ها به ولایت میشود. این نظام شناختی انسان را اصلاح میکند. در نظام شناختی شیعی، توجه به امام، هدف قرار گرفتن امام و ختم راه به امام، در صدر نظام شناختی است. در ایام اربعین این اصلاح شناختی رقم میخورد. اربعین نظام اولویتی انسان را در شناخت و تفکر اصلاح میکند. تمامی توجه ها در پیاده روی اربعین و حتی برای دیگران در این ایام متوجه امام حسین ع است 🔸تاثیر انگیزشی و عاطفی بعد مهم دیگر، بعد عواطف و انگیزه انسان است. در نظامات آموزشی به این بعد انسان توجه لازم نمیشود. در اربعین، قلبها و انگیزه ها به امام حسین ع گره میخورد؛ چه برای آنها که در پیاده روی حضور دارند، چه موکب دار و چه پیاده رو به سمت کربلا. این عواطف و انگیزه بخشی به انسانها برای حرکت و رشد میدهد. آنچه خیل عظیم مرد را در اربعین جمع میکند، عواطف و احساسات حسینی که تمامی ملل مختلف را حول امام حسین ع جمع کرده است. حتی بسیار از افراد خاکستری و کمتر مذهبی را این احساس و عواطف جذب میکند. که باید از این فرصت بهتر استفاده کرد ▫️اصلا یکی از پایه های مهم دین، انگیزه و محبت است: أَبِي جَعْفَرٍ ع‏ فِي حَدِيثٍ لَهُ قَالَ يَا زِيَادُ وَيْحَكَ وَ هَلِ‏ الدِّينُ‏ إِلَّا الْحُبُّ أَ لَا تَرَى إِلَى قَوْلِ اللَّهِ‏ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ‏ أَ وَ لَا تَرَى قَوْلَ اللَّهِ لِمُحَمَّدٍ ص‏ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمانَ وَ زَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ‏ وَ قَالَ‏ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ‏ فَقَالَ الدِّينُ هُوَ الْحُبُّ وَ الْحُبُّ هُوَ الدِّينُ‏ (المحاسن، ج‏1، ص: 263) در این میان، محبت امام حسین ع هدیه ویژه الهی است که باب آن در اربعین بسیار بازتر میشود برای همه بشریت عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: مَنْ‏ أَرَادَ اللَّهُ‏ بِهِ‏ الْخَيْرَ قَذَفَ‏ فِي قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَيْنِ ع وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ وَ مَنْ أَرَادَ اللَّهُ بِهِ السُّوءَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ بُغْضَ الْحُسَيْنِ وَ بُغْضَ زِيَارَتِهِ. (كامل الزيارات ؛ النص ؛ ص142) 🔸تاثیر رفتاری بعد بعدی، بعد رفتاری و کنشی انسان است. اربعین فقط یک مناسک فردی و زیارت نامه خواندن فردی در خانه نیست. یک مناسک و عبادت حرکتی است که و پیاده روی که بعد رفتاری انسان را هم تحت تاثیر خود قرار میدهد. 🔸از این روست که تاثیر اربعین بسیار ویژه و فوق العاده است. 🔹@feqahat
هدایت شده از فارس زندگی
یک سوغات ناب از پیاده‌روی اربعین برای خانه و کاشانه 🔹شاید شما جز افرادی باشید که با دیدن حضور زائران پیاده روی اربعین بپرسید که آیا چنین سفری به دردسرهای غیرمترقبه‌اش می‌ارزد؟ مگر در این گرمای هوا،‌ جای حضور کودکان است؟ اصلاً‌ این سفر مستحبی که امام حسن عسکری (ع) زیاد به آن توصیه کردند چه سوغاتی برای خانه و کاشانه دارد که اینقدر طرفدار دارد؟ 🔹این چالش را با کارشناس فقه تربیتی حجت‌الاسلام هادی عجمی در میان گذاشتیم، او از زوایای پنهان تأثیرات پیاده‌روی اربعین در سبک زندگی پیش‌روی زوار امام حسین (ع) می‌گوید. 🔸 حال اگر شما هم می‌خواهید بدانید این سوغات ناب چیست ادامه این گزارش را اینجا بخوانید. @Fars_Zendegi
💢سلسله جلسات قواعد فقه تربیتی ادامه دروس 👇👇👇
قواعد فقهی ۴.mp3
14.84M
استاد هادی عجمی 🔹ادامه ادله ارشاد جاهل ▫️ارشاد به جاهل به حکم واجب است ▫️ارشاد جاهل به موضوع مورد اختلاف هست 🔸ادله : آیه نصر جایگاه علم و جهاد مساوی هست ▫️آیه سوال ( سوره نحل ۴۳ و انبیا ۷) قاعده کلی بیان می‌کند که اگر چیزی را نمیدانید بپرسید: اسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ. 🔸 نکات ▫️عالم در ارشاد جاهل به کسی اطلاق میشود که حکم را بداند. ▫️ آیه در مورد قوم بنی اسرائیل است ▫️ اما قاعده فسعلو قاعده کلی است فقط به بنی اسرائيل نیست ▫️ مخاطب این آیه جاهل است ▫️سوال ارتباط این آیه با ارشاد جاهل چیست ؟ ▫️بر اساس ملازمه این آیه دلالت بر این وجوب پاسخ از سوی عالم را دارد که دلیل ما آیات کتمان است که کتمان حق را واجب قرار داده ▫️آیات کتمان و جاهل (سوال) مرتبط هستند عالم کتمان نکند جاهل بپرسد ▫️آیات کتمان : يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ ( سوره آل عمران ۷۱ ونیز در آیات ۱۸۷ سوره انعام آیه ۹۱ و سوره مائده ۱۵ ) ▫️قرآن حتی اگر جمله انشا نگوید و عذاب آن را بگوید حکم حرمت دارد بر اساس تناسب حکم و موضوع کتمان معارف واجب، حرام است کتمان حق حرام بازگو کردن آن واجب است. 🔹@feqahat