فقه فرهنگی
🔹مدیریت انسانی در مدرسه: #فقه_مدرسه 🔹تشکر از معلم 🔸شکر به معنای «عرفان الإحسان» است. تشکر، خضوع و پا
🔹ب) روایات شکر منعم
▫️یکم. فرازی از رساله حقوق
أَمَّا حَقُ ذِي الْمَعْرُوفِ عَلَيْكَ فَأَنْ تَشْكُرَهُ وَ تَذْكُرَ مَعْرُوفَهُ وَ تَكْسِبَهُ الْمَقَالَةَ الْحَسَنَةَ وَ تُخْلِصَ لَهُ الدُّعَاءَ فِيمَا بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذَا فَعَلْتَ ذَلِكَ كُنْتَ قَدْ شَكَرْتَهُ سِرّاً وَ عَلَانِيَة من لا يحضره الفقيه، ج2 ؛ ص622
▫️«ذِي الْمَعْرُوف» به معنای صاحب و انجام دهنده نیکی است و شامل هر معلمی میشود.
🔸دوم. ... عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ «مَكْتُوبٌ فِي التَّوْرَاةِ اشْكُرْ مَنْ أَنْعَمَ عَلَيْكَ وَ أَنْعِمْ عَلَى مَنْ شَكَرَكَ فَإِنَّهُ لَا زَوَالَ لِلنَّعْمَاءِ إِذَا شُكِرَتْ وَ لَا بَقَاءَ لَهَا إِذَا كُفِرَتْ الشُّكْرُ زِيَادَةٌ فِي النِّعَمِ وَ أَمَانٌ مِنَ الْغِيَرِ». الكافی، ج2 ؛ ص94.
🔸سوم. ... الرِّضَا ؟ع؟ یقُولُ مَنْ لَمْ یشْكُرِ الْمُنْعِمَ مِنَ الْمَخْلُوقِینَ لَمْ یشْكُرِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ. عيون أخبار الرضا ؟ع؟، ج2، ص24.
در این روایت، به سبک حکومتِ توسعهای، دایره تشکر از خداوند را توسعه میدهد به تشکر از بندگانی که واسطه رساندن نعمت به بندگان میشوند.
🔸چهارم. ... عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ ؟ع؟ يَقُولُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ كُلَّ قَلْبٍ حَزِينٍ وَ يُحِبُّ كُلَّ عَبْدٍ شَكُورٍ يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لِعَبْدٍ مِنْ عَبِيدِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَ شَكَرْتَ فُلَاناً فَيَقُولُ بَلْ شَكَرْتُكَ يَا رَبِّ فَيَقُولُ لَمْ تَشْكُرْنِي إِذْ لَمْ تَشْكُرْهُ ثُمَّ قَالَ أَشْكَرُكُمْ لِلَّهِ أَشْكَرُكُمْ لِلنَّاسِ. ، الكافي، ج2 ؛ ص99.
🔸پنجم. قَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ «التَّحَدُّثُ بِنِعْمَةِ اللَّهِ شُكْرٌ، وَ تَرْكُهَا كُفْرٌ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ الْقَلِيلَ لَمْ يَشْكُرِ الْكَثِيرَ، وَ مَنْ لَمْ يَشْكُرِ النَّاسَ لَمْ يَشْكُرِ اللَّهَ جَلَّ وَ عَزَّ». نزبهة الناظر و تنبيه الخاطر، ص27
🔹ج) سیره اهل بیت ؟عهم؟
سیره اهل بیت (ع) مشحون از تشکر زبانی و عملی آنها از کسانی که احسانی هرچند کوچک به آنها کردهاند. سیرهای که بر جریانی مستمر در زندگی اهلبیت؟عهم؟ بدل شده است. تنها در زندگی پیامبر نمونههای فراوانی به ما رسیده است از جمله، قدردانی و تشکّر پیامبر(ص) از خدمات خدیجه(س)؛ تشکر پیامبر از ثُوَیبه کنیز آزاد شده ابولهب که تنها چند روز در دوران شیرخوارگی پیامبر اکرم(ص) به ایشان شیر داده بود. بخشش دختر حلیمه و جمعی از دودمانش در جنگ حُنَین که به اسارت مسلمانان در آمده بودند، در تشکر از لطف او و مادرش در کودکی به ایشان.
🔹نتیجه اینکه هرچند برخی ادله میتواند دلالت ابتدایی بر وجوب تشکر از معلم داشته باشد؛ اما برپایه مناسبت حکم و موضوع و ارتکاز شرعی و برپایه مراتب شکر میتوان گفت:
ـ در شکر جوانحی: کمینه مرتبه تشکر قلبی از معلم که مقدمه تشکر زبانی است، رجحان دارد؛ یعنی همان توجه به اینکه معلم به او نعمت رسانده است.
▫️ـ در ثنای جوارحی: نمیتوان گفت تشکر از معلم در این مرتبه واجب است؛ بلکه مستحبی است که برآن تأکید فراوان شده است.
▫️ـ در اطاعت جوارحی: اطاعت جوارحی ویژه خداوند است؛ مگر دلیلی ویژه بر این اطاعت از کسی وجود داشته باشد که در مورد معلم این دلیل وجود ندارد.
🔸درنتیجه باید دانش آموز را بهگونهای تربیت کرد که در تفکر، خود را مدیوم معلم بداند و در عمل از معلم تشکر کند.
🔹@feqahat
امیرمومنان که در مسجد شهید شد، فریب خوردگان معاویه میگفتند مگر علی ع نماز میخواند؟!
سردار سپاه که در پراید شهید میشود، فریب خوردگان رسانههای دشمن میگویند مگر سردار سپاه پراید سوار میشود؟
هنوز علی ع و فرزندانش مظلومانه شهید میشوند و معاویه و پیروانش فریب میدهند!
#نکته
https://chat.whatsapp.com/CFwrAKihg2WJLp8X4gO48N
فقه مدرسه ۱۸_1.mp3
15.14M
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱
🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه
🔸به خلاف بسیاری از مباحث فرهنگی و تربیتی که پیشینه فقهی ندارد۳، درباره تشویق و تنبیه، فقها بحث کردهاند.
🔸تشویق در لغت به معنای "نزاع النفس" است. تنیبه به معنای بیدار کردن و متوجه کردن است.
در اصطلاح، تشویق، ایجاد حالت خوشآیند و تنبیه، ایجاد عمل ناخوشایند در متربی با هدف تربیتی است.
توجه در اصطلاح، انذار و تبشیر، ترسیم آینده خوب یا بد عمل است و عملی از سوی مربی انجام نمیشود، بهخلاف تشویق و تنبیه.
🔸تنبیه، گاهی ایجاد عامل ناخوشایند است مانند زدن و گاهی گرفتن عامل خوش آیند است مانند گرفتن اسباب بازی از کودک. تشویق نیز گاهی ایجاد حالت خوش آیند است و گاهی برداشتن یک حالت ناراحت کننده از اوست.
🔹ادله
🔸الف) ادله مطلق تشویق
▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی: نظام عالم، برپایه تشویق و تنبیه انسان بنا شده است.
▫️2. سیره اهل بیت ؟ع؟: اهل بیت از تشویق رفتاری و زبانی برای شاگردان و فرزندان استفاده میکردند.
▫️3. روایات تشویق
وَ لَا يَكُونَنَ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ تَزْهِيداً لِأَهْلِ الْإِحْسَانِ فِي الْإِحْسَانِ وَ تَدْرِيباً لِأَهْلِ الْإِسَاءَةِ عَلَى الْإِسَاءَةِ نهج البلاغة؛ ص430 و 431
وَ قَالَ ع ازْجُرِ الْمُسِيءَ بِثَوَابِ الْمُحْسِن نهج البلاغة؛ ص501
🔹@feqahat
فقه فرهنگی
#فقه_مدرسه 🔸#نظام تشویق و تنبیه اسلام ۱ 🔹نظام تشویق و تنبیه در مدریت فرهنگی و مدیریت مدرسه 🔸به خلا
🔸ب) ادله تشویق زبانی
▫️یکم. تعریف از عمل شایسته متربی؛ مانند:
ص : 17 اصْبِرْ عَلى ما يَقُولُونَ وَ اذْكُرْ عَبْدَنا داوُدَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ
ص : 30 وَ وَهَبْنا لِداوُدَ سُلَيْمانَ نِعْمَ الْعَبْدُ إِنَّهُ أَوَّابٌ
▫️دوم. تعریف از متربی شایسته؛ مانند:
مريم : 33 وَ السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا
الصافات : 109 سَلامٌ عَلى إِبْراهيمَ
البقرة : 195 إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ
▫️ج) ادله تشویق رفتاری ـ عملی
سله دادن اهلی بیت، پول دادن به شعرا و سخنرانان مانند دعبل، فرزدق.
🔹ادله تنبیه
🔸اصل بر عدم تنبیه است. چون اصل فقهی حرمت ایذا است. مانند روایات «بَابُ تَحْرِيمِ إِيذَاءِ الْمُؤْمِن» در وسائل الشيعة، ج12 ؛ ص264. پس در تنبیه فقط باید به قدر متیقن اکتفا کرد و موارد بیان شده در روایت جایز است. فقط!
🔸ادله تنبیه :
▫️1. سیره الهی / نظام تشویق و تنبیه الهی
▫️2. سیره اهلی بیت؛ بهویژه امیر مؤمنان در برخورد با کارگزاران مانند برخورد با: اشعث بن قیس، زیاد بن ابیه، عبدالله بن عباس، قُدامة بن عَجلان، مَصقَلة بن هُبَیرة، یزید بن حجیة، عُمَر بن مُسلمة و مُنذِر بن جارود.
▫️بررسی نظام تنبیه اسلامی و ادله تادیب و ضرب در جلسه بعدی ان شالله.
#نظام_تشویق_و_تنبیه
🔹@feqahat
وطن فروشی کم بود که دین فروشی اضافه شد!
چند سالی است که برخی کارگردانان مثلا ایرانی، راه دریافت جایزههای بین المللی و جشنواره فیلم کن را خوب یاد گرفتهاند. کافی است مقداری وطن فروش باشی و مشکلات کشورت را در فیلم برای مخاطب بین الملل داد بزنی و البته فیلمی نسبتا قوی هم داشته باشی؛ همین! این کار را کافی است تا به تو جایزههای بین المللی دهند و در جشنواره فیلم کن، بر روی فرش قرمز راه بروی!
اما در جشنواره امسال فیلم کن، یه عنصر کثیف دیگر نیز رونمایی شد، این بار لاشخورهایی راهی دیگر را آموزش دادند! به تدین، دین و اهل بیت (ع) توهین کن، تا به تو جایزه دهند!
به شهر مشهد و صاحبش امام رضا (ع) توهین کن، تا برایت یه مشت کثافت، آروغ بزنند!
ننگ بر آن فیلم و فیلم سازی! ننگ بر آن چند درهی که به این فیلمها میدهند! اگر دین ندارید، کاش آزاده بودید!
و نگونبختتر، کسانی که هنوز پای رسانههای این از خدا فرار کردهها نشستهاند و گمان میکنند اینها دغدغه مردم دارند! لااقل آن فیلمساز چند درهمی در این دنیا بهدست میآورند؛ اما اینها، کشور و اخرتشان را خراب کردهاند.
#یادداشت
🔹@feqahat
نخوانده، ننویسید12.pdf
683.6K
🔹نخوانده، ننویسید!
🔸سه اصل وچندین نکتۀ کاربردی برای نویسندگی
▫️پیش از خواندن این متن، چیزی ننویسید!
▫️این متن اصولی است که بعد از دیدن بیش از هزار صفحه کتابهای دستور زبان فارسی و با توجه به اشکالات رایج نویسندگان مقاله علمی نگاشته شده است.
🌸هدیه به پیشگاه عمه سادات
در نشر این متن، یاورمان باشید!
🔹@feqahat
برای اولین بار، مدیر حوزههای علمیه، با رهبر رهبر کاتولیکهای جهان دیدار کرد.
در این دیدار پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکهای جهان، ضمن خوش آمدگویی گفت: از دیدار شما خوشحال هستم و احساس میکنم با شخصیت فرهیختهای مواجه هستم. من برای کشور ایران به چند دلیل احترام خاصی قائل هستم؛ یکی اینکه در ایران یک تمدن سابقهدار و تاریخی میبینم؛ من در ایران یک فرهیختگی، تمدن، وجه علمی و عظمت را از قدیم مشاهده کردم و برای این امر اهمیت قائل هستم.
یکی دیگر از دلایل من برای احترام به ایران وجود یک نظام دینی در این کشور است و من برای نظام دینی ارزش قائل هستم. ممکن است در برخی امور اشکالاتی وارد و نیاز به اصلاح داشته باشد، اما اصل اینکه یک نظام سیاسی بر اساس نگاه دینی استوار شود برای ما قابل احترام است؛ این امر در جای دیگر جهان وجود ندارد و امتیاز مهمی برای ایران محسوب میشود. دلیل دیگر علاقه من، انقلابی بودن شما است.
مشروح دیدار در :
https://b2n.ir/q51181
از رسالتهای حوزه علمیه قم، تبیین گفتمان اعتقادی و فکری شیعه برای جهانیان است. برای جمهوری اسلامی ایران، فقط همین افتخار کافی است که جهان را با شیعه آشنا کرد.
🔹آیا میدانیم نظام فرهنگی موردنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی، امام خمینی ره چند رکن دارد؟
آیا ما تلاش کردهایم آن نظام فرهنگی را در کشور پیاده کنیم؟
آیا دستگاههای فرهنگی کشور و نظام آموزش و پروش ما، فرزندان ما را بر اساس آن نظام فکری رشد میدهد؟
▫️▫️▫️▫️▫️
🔸هندسه نظام فکری امام
برای بهدست آوردن نقشه و هندسه مورد نظر امام خمینی ره و استفاده هر چه بهتر از این مربی، بایسته است، نظام فکری ایشان کشف شود؛ تا برپایه آن نظام فکری حرکت صحیح فرهنگی کشور شکل گیرد.
▫️1. توحیدی محوری
امام خمینی در هر بزنگاهی بر توحید تأکید دارند. محور نظام تفکری و تربیتی امام خمینی ره حتی در سیاست، توحید است. ایشان مینویسند: «اى عزيز! جميع علوم شرعيّه مقدمه معرفت اللّه و حصول حقيقت توحيد است»
توحید یعنی همه چیز را از خدا بدانیم و هر کاری میکنیم برای او باشد!
▫️2. ولایت مداری
امام خمینی ره همچون هر فقیهی، توجه ویژه به روایات اهلبیت و کشف راه تربیت از آنها دارد. به همین علت اصلیترین نکات تربیتی ایشان در کتاب شرح چهل حديث آمده است. ایشان هرچند فیلسوف و عارف بودند، اما برای تربیت و تبیین راه تربیت، از شرح احادیث اهلبیت ع بهره میبرند و فقط اتکای ایشان به مباحث عقلی و عرفانی نبود.
ولایت مداری یعنی تلاش کنیم در زندگی بر اساس برنامه اهلبیت ع حرکت کنیم.
امام خمینی ره نگاهش این بود که ولایت مداری را باید در جامعه اجرا کرد. به همین دلیل بود که نظریه ولایت فقیه را مطرح کرد. ولایت فقیه یعنی فقیهی بر اساس دیدگاه و روایات اهلبیت ع مسائل کلان کشور را مدیریت کند. بر اساس فقه و احکام الهی کشور را مدیریت کند.
▫️3. نگاه جریانی و تشکیلاتی
از نخستین کتابهایی که به قلم امام خمینی (ره) نگاشته شده است، کتاب شرح حديث جنود عقل و جهل است. این کتاب شرح روایتی است.
در این نگاه، دنیا، محل جنگ دو سپاه عقل و جهل است. ما باید کمک کنیم تا سپاه عقل پیروز شود. عقل و عقلانیت باید بر زندگی شخصی ما و رفتار اجتماعی ما حاکم باشد؛ نه جهل و شهوات.
طبیعتاً کسانی که برپایه نگاه اغواگرایانه و بسط دهنده جهل، حرکت میکنند، نمیتوانند در سازش با نگاه ایشان باشند!
امام مینویسد:
«هميشه بين اين دو لشكر جدال و نزاع است، و انسان ميدان جنگ اين دو طايفه است: اگر جنود رحمانى غالب شد، انسان از اهل سعادت و رحمت است و در سلك ملائكه منخرط، و در زمره انبيا و اوليا و صالحين محشور است، و اگر جنود شيطانى و لشكر جهل غالب آمد، انسان از اهل شقاوت و غضب است، و در زمره شياطين و كفار و محرومين محشور است».
▫️4. نگاه جهادی
از مؤلفههای مهم نگاه و نظام فکری امام خمینی، نگاه جهادی ایشان است. همانگونه که بیان شد، ایشان تربیت را میدان جنگ سپاه عقل و جهل میدانند.
▫️5. توجه به عبادت
نظام فکری امام خمینی ره عملیاتی و روشمند است؛ نه اینکه صرفا بیان نکات کلی باشد. در نگاه علمیاتی امام خمینی ره، عبادت و بهویژه نماز، جایگاه ویژه دارد. ایشان به رغم اشتغالهای فراوانی و موضوعات فراوانی که میتوانستند به آن اشتغال داشته باشند، دو کتاب درباره نماز دارند: کتاب سرالصلاة و آداب الصلاة که نشان از اهمیت این روش تربیتی در نظام فکری ایشان دارد.
بر اساس نگاه ایشان، رعایت احکام و آداب ظاهری، مقدمه رسیدن به اسرار و کنه هدایت است.
🔸جمع بندی
▫️متصل کردن این 5 بعد، هندسه نظام فکری مورد نظر امام خمینی ره را تشکیل میدهد. این شکل ترسیم شده، در مقابل چند نظام تربیتی مشهور است:
▫️ـ در مقابلِ نگاه سکولاری است که نه تنها توجهی به توحید ندارد و نسبت به آن برای خود وظیفهای قائل نیست؛ تا جایی که در عمل مخالف آن نیز عمل میکند.
▫️ـ در مقابل نگاههای سوفی مسلک است که توجهی به ولایت ندارد و فهم عرفانی خود را ملاک میداند.
▫️ـ در مقابل نگاه فردی و غیرجریانی به تربیت است که آن را جریانی و جهادی نمیداند.
▫️ـ در مقابل نظامهای تربیت است که به بیان کلیات بسنده میکنند و عملیات اجرایی برای تربیت ترسیم نمیکنند.
▫️ـ در مقابل مباحث فکری است که نظام واحدی ندارند و باری به هر جهت نسخههای تربیتی میچینند.
▫️امام خمینی، به پشتوانه قدرت فقهاتی خود و قدرت الهی و اخلاقی و از سویی دیگر در عرصه و جریان حرکتهای اجتماعی و مدیریتی بودن، نظامی توحیدی، ولایی، جریانی، جهاتی و عملیاتی از تربیت ترسیم میکنند.
یک پرسش اساسی:
آیا حرکت فرهنگی کشور برپایه این نظام حرکت میکند؟
#یادداشت
🔹@feqahat
نظام امام خمینی 3.docx
27.2K
📚متن کامل نظام فکری امام خمینی ره
◼️به مناسبت ارتحال این روح الله
💢در نشر این متن نگاه امام را یاری کنید...
🔹https://eitaa.com/feqahat
امام خمینی (ره) با نظام تربیتیاش چگونه دنیا را تکان داد؟
https://farsnews.ir/news/14010314000209/%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%AE%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%D8%B8%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D8%A7%D8%B4-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-%D8%B1%D8%A7-%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D8%AF
#یادداشت
فقه مدرسه ۱۹.mp3
17.18M
🔹#نظام تشویق و تنبیه 2
🔸تنبیه تربیتی اسلامی: حدود و تعزیرات
در نگاهی کلان، حدود و تعزیرات حکمت تربیتی دارد. مجازاتهای اسلامی پنج دستهاند: حدود؛ تعزیرات؛ قصاص؛ دیات؛ کفارات. هر یک از اینها میتواند جنبه تربیتی داشته باشد.
🔸1.حدود
حدود مقید به اثر تربیتی نیست. البته اثر حدود بر دیگران به مثابه یک حرکت فرهنگی دارد.
🔸2. تعزیرات
در تعزیرات فقیه و حاکم شرعی، در دایره اختیارات خود میتواند به ابعاد تربیتی در چگونگی تعزیر، توجه داشته باشد. همچنین میتواند یک نظام تنبیهی برای اهداف تربیتی در جامعه قرار دهد؛ مانند قرار دادن جریمههایی برای رعایت نکردن قانون.
🔸3. کفارات
کفاره بر غیر معصیت و کفاره بر گناه داریم. مانند کفارهای که بر تروک احرام در معاصی است.
در قسم اول مجازات و تنبیه نیست؛ اما در قسم دوم در حقیقت یک نوع فلسفه خود مجازاتی دارد. موارد، نظام تنبیه فرد توسط خود اوست که جنبه بازدارندگی دارد.
🔸4. قصاص
قصاص برای مجرم، ممکن است اثر تربیتی چندانی نداشته باشد؛ اما برای بینندگان آن، اثر بازدارندگی میتواند داشته باشد.
🔹@feqahat
🔹انواع تاثیرگذاری تربیتی حدود و تعزیرات
🔸1. اثر تربیتی بر فرد
1ـ1. نمایش نتیجه عمل
1ـ2. پاک شدن
در روایات وارد شده که اجرای حدود اثر وضعی وارد و موجب پاک شدن فرد از تبعات گناه میشود. از جمله موثقه حمران:
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ بُكَيْرٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ حُمْرَانَ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ رَجُلٍ أُقِيمَ عَلَيْهِ الْحَدُّ فِي الرَّجْمِ أَ يُعَاقَبُ عَلَيْهِ فِي الْآخِرَةِ قَالَ «إِنَّ اللَّهَ أَكْرَمُ مِنْ ذَلِك». الكافی، ج2 ؛ ص443
🔸2. اثر تربیتی بر دیگران و جامعه
2ـ1. عبرتگیری دیگران
((الزَّانِيَةُ وَ الزَّاني فَاجْلِدُوا كُلَّ واحِدٍ مِنْهُما مِائَةَ جَلْدَةٍ وَ لا تَأْخُذْكُمْ بِهِما رَأْفَةٌ في دينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ لْيَشْهَدْ عَذابَهُما طائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنين)). سوره نور (24)، آیه 2.
برپایه این آیه شریفه این اجرای علنی حدود، نوعی اثر تربیتی بر جامعه دارد؛ همانگونه که در مرسلهای به آن اشاره شده است: «إِقَامَةَ الْحُدُودِ إِعْظَاماً لِلْمَحَارِم». ، نهج البلاغة ص512.
این امر بر وجوب کفایی دلالت دارد: «و لْيَشْهَدْ».
برپایه این آیه شریفه اجرای حد برخی مجرمان باید علنی باشد.
3ـ2. برکات تکوینی برای جامعه
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِسْمَاعِيلَ بْنِ بَزِيعٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ؟ع؟ «حَدٌّ يُقَامُ فِي الْأَرْضِ أَزْكَى فِيهَا مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً وَ أَيَّامَهَا». الكافي ج7 ؛ ص174.
🔹اجرای حدود، وظیفه چه فرد یا نهادی است، دیدگاههایی قابل تصور هستند:
🔸1. وظیفه همه کلفان است
🔸2. تنها وظیفه حاکم است
🔸3 وظیفه حاکم است؛ اما هر فرد نیز وظیفه دارد
🔸دیدگاه برگزیده این است که هرچند فقها دارای ولایت هستند؛ اما میتوان گفت بحث حد را دلیل بر ولایت آنها میگیریم؛ نه اینکه چون آنها ولایت دارند باید حد را اجرا کنند. زیرا این حدود باید اجرا شود و صاحب اقتدار آن را میتواند اجرا کند؛ صاحب اقتدار، حکومت مشروع است.
⭕️در فیلم عنکبوت مقدس یک دروغ را میگوید که اقدام به کشتن زنان فاسد، ریشه مقدسی در نگاه مسلمانان دارد. 💢اما پاسخ این است که همین اسلام ،حکم به اعدام قاتل عنکبوتی مشهد داده است! اصلا اجرای حدود را ما در دوره حکومت اسلامی وظیفه حکومت میدانیم؛ آن هم با چندین شرط! تا اخلال در نظام نشود!
🔹ارتباط حدود و تعزیرات و قاعده لاضرر
🔸قاعده لا ضرر حاکم بر احکام اولیه است؛ نه بر احکامی که خود نوعی ضرر هستند؛ مانند جهاد که جعل شده است برای درجه ای از ضرر. حدود و تعزیر نیز درجهای از ضرر را سبب میشود؛ مولا با توجه به این ضرر آن را جعل کرده است؛ درنتیجه این قاعده بر حدود و تعزیرات حکومت ندارد.
#نظام_تشویق_و_تنبیه
🔸ادامه در جلسه بعد ان شاالله ...
🔹@feqahat
اینجا زیر زمین یک مدرسه علمیه در قم نیست!
اینجا هامبورک است؛ دومین شهر بزرگ آلمان پس از برلین و هشتمین در اتحادیه اروپا، و نیز سومین بندر بزرگ در اروپا بعد از روتردام و آنتورپ است.
خوشا به حال این عزیزان که از پلشتیهای اروپا که آرزوی برخی ایرانیهاست، دل بریده و دل به امام زمان ع دادهاند!
و بدا به حال آنهایی که در ایران هستند؛ اما دل در پلشتیهای اروپایی دارند.
در سفر مدیر حوزههای علمیه به آلمان.
کاباره آزاد بشود، درست میشود؟
برخی میگویند علت متلک گفتن به زنان این است که در کشور کاباره آزاد نیست!
میگویند جوانان ایرانی به علت حجاب اجباری عقدهای شدهاند!
آیا در فرانسه هم کاباره آزاد نیست!
آیا آنجا هم دختران را از پسران در مدارس جدا کردهاند؟
آیا انواع آزادیهایی که آرزوی برخی در ایران است، در آنجا وجود ندارد؟
پس چرا نتیجه بدتر شده است؟
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
🗂یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی
📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی
استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19
👇👇👇
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
Ahkam Va Abaad Filteringh -j12-1401-03-19.mp3
19.43M
🎙 صوت یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی
📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی
استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19
💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
noormags-بررسی_فقهی_فیلترینگ-1832135_1428448.pdf
1.21M
📚متن یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی
📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی
استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19
💠@feqhe_tarbiati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه حضرتآقا به طلاب برای بهرهگیری از تعطیلات تابستانی حوزه
▪️برای خود برنامه تعریف کنید
▪️کشور در آینده به مباحث فقهی عمیق نیاز دارد
فقه مدرسه ۲۰.mp3
20.44M
#فقه_مدرسه 18
🔹#نظام تشویق و تنبیه اسلام 3
🔸بخشی از نظام تنبیهی اسلامی، تادیب و ضرب تربیتی است که شرایطی دارد:
یکم. ادله مخالفان هر نوع تنبیه در تربیت:
1. ادله فلسفی ـ کلامی
1ـ1. آزادی انسان
عقل هر انسانی به این قضیه حکم می کند که تنبیه، حریت وآزادی انسانها را زیر سوال میبرد؛ همچنین: لا إِكْراهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ.
1ـ2. کرامت انسانی
((وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَني آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى كَثيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضيلا)) الإسراء : 70.
2. ادله اخلاقی
از ادلهای که ممکن است در مخالفت با تادیب و تنبیه بدنی گفته شود، برخی ادله عناوین اخلاقی است؛ مانند: ((ادفَعْ بِالّتی هِیَ اَحسنُ)).
3. ادله فقهی
از منظر فقهی نیز میتوان ادلهای را بر عدم جواز تنبیه بدنی و ضرب بیان کرد؛ از جمله ادله حرمت ایذای مومن.
دستهای از روایات از ایذا نهی میکنند؛ از جمله در الكافی «بَابُ مَنْ آذَى الْمُسْلِمِينَ وَ احْتَقَرَهُم» ،
در وسائل الشيعة «بَابُ اسْتِحْبَابِ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ وَ تَحْرِيمِ إِدْخَالِ الْكَرْبِ عَلَيْه» و باب «بَابُ تَحْرِيمِ إِيذَاءِ الْمُؤْمِن»
پاسخ به این ادله: این ادله اثبات میکند اصل اولی، عدم ایذا و تنبیه بدنی در تربیت است؛ اما ادله خاص، این اطلاق را قید میزند.
🔹@feqahat
🔸دوم. ادله جواز تنبیه محدود تربیتی
1. روایاتی در تایید تادیب و ضرب محدود تربیتی مانند:
▫️الْحُسَینُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّی بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ فِی أَدَبِ الصَّبِی وَ الْمَمْلُوک فَقَالَ «خَمْسَةٌ أَوْ سِتَّةٌ وَ ارْفُقْ». الکافی، ج 7، ص: 268.
▫️موثقه سکونی:بِهَذَا الْإِسْنَادِ [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ؟ع؟ قَالَ] أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ؟ع؟ أَلْقَی صِبْیانُ الْکتَّابِ أَلْوَاحَهُمْ بَینَ یدَیهِ لِیخِیرَ بَینَهُمْ فَقَالَ «أَمَا إِنَّهَا حُکومَةٌ وَ الْجَوْرُ فیها کالْجَوْرِ فِی الْحُکمِ أَبْلِغُوا مُعَلِّمَکمْ إِنْ ضَرَبَکمْ فَوْقَ ثَلَاثِ ضَرَبَاتٍ فِی الْأَدَبِ اقْتُصَّ مِنْهُ». الکافی، ج 7، ص268
2. روایات مؤاخذه بر ترک نماز فرزند:
در این ادله، بخشی بر مؤاخذه بر ترک عبادت تصریح دارند. مانند صحيحه معاوية بن وهب:
▫️محَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ؟ع؟ فِي كَمْ يُؤْخَذُ الصَّبِيُّ بِالصَّلَاةِ؟ فَقَالَ «فِيمَا بَيْنَ سَبْعِ سِنِينَ وَ سِتِّ سِنِينَ». وسایل الشيعه، ج4، ص18.
مؤاخذه به معنای گرفتن و بازخواست است. خلاف اینکه برخی به معنای ضرب هم گرفته اند.یعنی نسبت به عبادت از فرزند بازخواست شود. رد روایات مؤاخذه چند روایت صحیحه و موثقه وجود دارد.
3. مرسلههای ضرت فرزند در مورد نماز؛ مانند:
قَالَ؟ص؟ «مُرُوا صِبْيَانَكُمْ بِالصَّلَاةِ إِذَا بَلَغُوا سَبْعاً وَ اضْرِبُوهُمْ عَلَيْهَا إِذَا بَلَغُوا تِسْعاً وَ فَرِّقُوا بَيْنَهُمْ فِي الْمَضَاجِعِ إِذَا بَلَغُوا عَشْرا» . عوالی اللئالی، ج1، ص252.
پنج مرسله در این باره وجود دارند اما با این چند مرسله نمیتوان به راحتی حکم صادر کرد. مگر در کنار روایات تادیب که با قیودی، ضرب تادیبی را اثبات کنیم.
🔸اقوال علما درباره ضرب تادیبی:
در اقوال مسئله مقداری تنبه و اضطراب وجود دارد.
▫️ـ بیش از ده ضربه مکروه (نظر شرایع) یا حرام (شهید اول).
▫️ـ پنج یا شش ضربه.(شیخ طوسی)
▫️ـ تعداد ضربات، حدی ندارد. کمیت آن و تعیین حدود آن به دست ولی است که باید پایینتر از حد باشد، یا یک درجهای پایینتر از تعزیر باشد. (مرحوم امام)
▫️ـ تفصیل بین فرزند و مملوک. (مرحوم خویی)
دیدگاه برگزیده این است که برای معلم تا سه ضربه و برای والدین تا پنج ضربه اجازه دادهشده است.
🔸شروط ضرب تادیبی
ضرب تادیبی جایز است به شرطی که :
1. به قصد تادیب باشد؛ نه تشفی.
2. شرط تاثیر با توجه به اینکه اصل عدم تنبیه است و تبادر بهویژه با توجه به سیاق روایات.
3. مقید به تادیب عرفی است.
4. اصلا نباید در آن زیاده روی کرد زیرا باعث برافروختن آتش لجاجت میشود.
5. تادیب و ضرب تربیتی، آخرین مرحله تربیتی است و باید مقدمات آن مانند روشنگری و تذکر، انجام گیرد. مانند مراحل امر به معروف و نهی از منکر که آخرین مرحله آن زدن است.
🔸با این شرایط، زدن با هدف تربیتی اشکالی ندارد. البته این زدن مانند همان است که در فارسی به آن تشر گفته میشود و بسیار با ملاحظه باید انجام گیرد.
🔸همانگونه که در روایات آمده است، این مسئله بیشتر در خانواده قابل اجراست و معلم و مربی فرهنگی بسیار کم و با احتیاط باید از آن استفاده کند. بهویژه امروزه که جایگاهی در فعالیتهای تعلیمی و فرهنگی ندارد.
🔹جمعبندی:
🔸در اسلام، نظام تشویق و تنبیه وجود دارد.
🔸یکی از حکمتهای حدود، تعزیرات و کفارات، نکات تربیتی هست؛ اما اجرای آنها محدود به آثار تربیتی نیست.
🔸اما حاکمیت میتواند با توجه به اهداف تربیتی، نظام تشویقی و تنبیهی در جامعه ایجاد کند. مانند تشویق و تنبیههای نظام راهنمایی و رانندگی در جهت ایجاد فرهنگ رانندگی صحیح.
🔸در مدرسه، معلم هرچند جایز است که سه ضرب تادیبی برای دانش آموز داشته باشد؛ اما محور تربیتی، انجام کارهای ایجابی تربیتی است! و در انتهای تمام مراحل و روشها، تنبیه قرار دارد. در تنبیه نیز آخرین مرحله، ضرب بسیار ملایم آنهم سه ضربه!
🔸 در ادله، در مورد تنبیه روایات بیشتری داریم زیرا مسئله مهم و حساسی است؛ اما در مورد تشویق، روایات کمتر است زیرا کمتر پرسیده شده است. زیرا عقل حکم به لزوم یا رجحان تشویق در فعالیتهای آموزشی و فرهنگی دارد. درنتیجه کمتر از آن بحث شده است.
#نظام_تشویق_و_تنبیه
🔹@feqahat
🔸منتظر صدای خائنان باشید!
امروز در خبرها آمد:
تدریس دبیران مرد در تمام دبیرستانهای دخترانه ممنوع شد. معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: بخشنامهای در ۲۸ اردیبهشت امسال درباره ممنوعیت تدریس معلمان مرد در مدارس دخترانه ابلاغ کردیم.
▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
منتظر باشید بعد از این خبر عدهای خائن به جوانان و نوجوانان کشور، شعار دهند که دیوارکشی شروع شد!
اما با نگاهی منصفانه درمییابیم که این قانون، حرکت بسیار خوبی است. زیرا:
اولاً: کشور در حالتی است که با توجه به استعداد و ظرفیت زنان تحصیلکردهاش، توان تأمین استاد زن برای این مقطع را دارد.
دوما: کسانی که در ابعاد روانشناختی دوره نوجوانی کار علمی و تربیتی انجام دادهاند، میدانند که این کار، تأثیر خوبی در بالا رفتن کیفت آموزشی دارد. بنده با نگارش دو کتاب روانشناختی درباره دوره نوجوانی و جوانی و برپایه تحقیقات روانشناختی داخلی و حتی خارجی، اطمینان دارم این حرکت، به نفع علم و بالا رفتن کیفیت علمی مدارس است.
البته ممکن است کسانی که میخواهند موجسواری کنند و با احساسات دختران نوجوان و معلمان بازی کنند، حرفهای غیر کارشناسی بزنند؛ اما خائن، خائن است! کارش خیانت است!
#یادداشت
🔹@feqahat
💢نظام روشهای تربیتی در فقه تربیتی
🔸چهارمین پیشت نشست همایش بین المللی فقه و تربیت
🔹مجتمع عالی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان
🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
لینک حضور:
http://miuvc.ir/mashhad8
🔹@feqahat
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
نظام روشهای تربیتی.mp3
32.06M
💢نظام روشهای تربیتی در فقه تربیتی
🔸 در نشستهای همایش بین المللی فقه و تربیت
🔹مجتمع عالی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان
🎙استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
💠@feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
نظام روشهای .docx
17.6K
📚 متن نظام روشهای تربیتی در فقه تربیتی
🔸 در نشستهای همایش بین المللی فقه و تربیت
🔹مجتمع عالی جامعه المصطفی العالمیه نمایندگی خراسان
📝استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
💠@feqhe_tarbiati
استنباط عناوین جدید.mp3
16.69M
#روش_شناسی_فقاهت 2
🔹روشهای استفاده از ادله فقهی برای عناوین و مسائل جدید (مسائل مستحدثه)
🔸1. استفاده از اطلاقات
اصل بر این است که اگر کلمهای در ادله آمده است، عناوین جدید را شامل میشود. زیرا تمسک به اطلاق در مسائل مستحدثه صحیح است. مولا علم به مصادیق آن عنوان تا قیامت دارد و در مقام بیان است. در نتیجه مصادیق شامل عناوین زمان مولا میشود؛ مگر دلیل خاص باشد که این مصداق شامل آن عنوان زمان اهل بیت نمیشود.
🔸2. استفاده از مناط
مانند اینکه کسی بگوید بازیهای جدید مصداق «لعب» نیست و تبدل پیدا کرده است. اما همان مناط یعنی سرگرمی را دارد و کاری است که بالذات قصد عقلایی ندارد.
🔸3. بررسی جوانب یک مسئله و ارتباط دادن به عناوین
مثلا نماز با طلاق، در ادله مستقیم ارتباط ندارد. اما ما میتوانیم عوامل طلاق را بررسی کنیم. برخی از عوامل طلاق، با نماز ارتباط دارد: مانند بیتعهدی و ارتباط نامشروع که نماز در آن تاثیر دارد.
🔸4. استفاده از قواعد عام فقهی
مثلا فیلترینگ عنوانی جدید است که در ادله نیست؛ اما برای اثبات حکم آن، از قواعد فقهی میتوان استفاده کرد. مانند قاعده ارشاد جاهل و نفی سبیل. آن قواعد فقهی خودشان دلیل دارند؛ اما شما برای استفاده از قواعد فقهی نیازی نیست ادله آن را بیاورید. در عناونی جدید، آن قواعد کلی فقهی بسیار کاربردی است.
🔹@feqahat