eitaa logo
فقه و احکام
271 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
4.3هزار ویدیو
104 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› لقب و نام ائمه علیهم السلام ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> نام گذاری اشخاص، به نام و لقب ائمه علیهم السلام به سه قسم تقسیم می شود: ۱- واجب : کسی نذر کرده اگر خدا به او فرزندی عنایت کرد، نام او را علی، محمد، فاطمه و امثال اینها بگذارد که در این صورت موظف است طبق نذر خود عمل نماید. (۱) البته این تکلیف، مربوط به والدین است و فرزند هیچ گونه وظیفه ای در این بین ندارد بدین معنی که او بعداً می تواند نام خود را تغییر دهد. ۲- حرام : و آن لقب « امیرالمؤمنین » است؛ زیرا این لقب مختص حضرت علی (علیه السلام) است و به هیچ کَس حتی ائمه دیگر نباید امیرالمؤمنین گفته شود. (۲) ۳- مستحب : از حقوق فرزندان ، گذاردن نام نیک برایشان است، بنابراین شایسته است اسماء مقدسی چون: محمد، علی، فاطمه و امثال آن برای فرزند انتخاب شود. به ویژه که در روایت وارد شده در خانه ای که در آن نام محمد، علی و فاطمه باشد فقر وارد نمی شود و آن خانواده فقیر نمی گردند. (۳) ← بر این اساس، کسانی که نام های نامناسب برای آن ها انتخاب شده، شایسته است نام خود را تغییر دهند، و همین طور اشخاصی که نام ترویج دهنده فرهنگ کفر و الحاد بر آن ها گذارده شده. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - قواعد الاحکام فی معرفة الحلال و الحرام ، علامه حلی ره ، ج۳ ، ص۶۶۹. ۲ - این مطلب مورد تأیید همه فقهاست و حتی برخی از فقهای شیعه مانند عبد علی بن جمعة العروسی صاحب کتاب نورالثقلین ( متوفای ۱۰۷۵ق ) کتابی مستقل در این زمینه نوشته اند ر. ک تاریخ الفقهاء والرواة ص ۴۷ از مرحوم آیة الله تبریزی ( میرزا جواد بن علی ، متوفای ۱۴۲۷ ، ق ) در این زمینه سؤال شده است : هل یجوز إطلاق لقب أمیر المؤمنین على غیر الإمام علی بن أبی طالب علیه السلام من الأئمة المعصومین؟ ایشان در پاسخ فرموده اند : هذا من ألقاب أمیر المؤمنین علیه السلام المختصة به، فلا یصح إطلاقه على أحد حتّى سائر الأئمة علیهم السلام، و الله العالم ( صراط النجاة ، ج ۹ ، ص ۷ ) ۳ - قواعد الاحکام ، ج۳ ، ص ۶۶۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| | 🎥 نفوس کج 👤 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه @nasery_ir ‌ ‌ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔖 باید بدنسازی کنیم! 🎙 دنیا لابراتوار بدنسازی است! ⬅️ بهترین برای ساختن بدن برزخی‌ 📌برگرفته از بیانات حجت الاسلام امینی خواه ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️هشداری جدی 🚨 📽 بیانات امام خامنه ای مدظله العالی پیرامون مساله | ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
امام رضا علیه‌السلام: از بداخلاقی بپرهیزید؛ زیرا بد اخلاق بدون تردید در آتش است. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 موشن گرافیک | نامه امام رضا علیه‌السلام 💌 فرازهایی از نامه پدرانه، تربیتی و اخلاقی علیه‌السلام خطاب به محبان و شیعیان‌شان ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
💞 چهل روز با معجزه «مادری»... 🥰 خــــانوم هستی و حــــــس اتـــلاف عمر داری؟ 👩‍🦰 پدر یا مادری و تربیت دخترت واست مهمه؟ 🤔 دختری و تو انتخاب مسیر زندگی‌ت مرددی؟ ✍🏻 فعال فرهنگی‌ هستی و نگران جامعه زنانی؟ 📣 برگزار می‌کند: دورِ هفتم دورهٔ آموزشی_مطالعاتی «» 😲 بیش از ۴۰،۰۰۰ ثبت نامی و ۹۷ درصد رضایت در شش دورِ گذشته. نظرات‌شون رو (اینجا) بخون. 👤 مدرس: حجة الاسلام ✅ راستی دوره رایگانه، تهیّه کتاب‌های دوره هم با تخفیف ویژه‌س و آخرشم گواهی شرکت در دوره می‌گیری. 🌐 ثبت نام کن: 👈 B2n.ir/r41183 📚 تهیه کتاب دوره: 👈کلیک کنید @tarbiatkadeh ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
معرفی دوره چله مادری.pdf
2.23M
🔆معرفی دوره (دور هفتم) و شیوه ثبت نام🔆 مطالب مطرح شده در فایل: 🔸 معرفی اجمالی دوره 🔹 مزایای ویژۀ دورۀ «چلۀ مادری» 🔸 مخاطبان دوره 🔸 برخی از سرفصل‌های آموزشی دوره 🔹 سیر آموزشی و قوانین دوره 🔸 شیوه ارزیابی و اعطاء گواهی رسمی 🔸 شیوۀ ثبت نام در سایت و دوره 🔹 شیوه تهیه بسته مطالعاتی دوره 🔸شیوۀ اطلاع رسانی و رفع مشکلات احتمالی ‼️حتما بخوانید‼️ ثبت نام کنید. @tarbiatkadeh ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | صد جوان امروز، صد مدیر فردا ☝ نکته‌ای که رهبر انقلاب به دولت جدید درباره تربیت نسلی از مدیران پُرانگیزه برای فردای کشور گوشزد کردند. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
⚫️ آزادی به شکل غربی آن موجب تباهی 🔥 جوانان می‌شود ... ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
👺 میشل هولباک نویسنده اسلام ستیز فرانسوی: « جنگ علیه اسلام گرایی با کشتن مسلمانان، فایده‌ای ندارد. فقط با فاسد کردن آنها میتوان به این پیروزی دست یافت. پس باید به جای ریختن بمب بر سر مسلمانان، دامن‌های کوتاه فرو بریزید. 🚨 آنها از خیلی وقت پیش با اسلام، اعلان جنگ کرده اند. درست از زمانی که رسول اکرم صلوات الله علیه و آله هنوز به دنیا نیامده و یهودیان دخترشان هِند دختر عُتْبَه مشهور به هند جگرخوار، را به عبدالله پدر پیامبر پیشنهاد کردند و عبدالله نپذیرفت و همسر ابوسفیان و مادر معاویه شد. از زمانی که دنبال علائم تولد حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله بودند تا او را به قتل برسانند. و از زمانی که تک تک فرزندان پیامبر یعنی امامان معصوم علیهم السلام را مظلومانه و با روشهای مختلف به شهادت رساندند! و این کینه الان آنها را مخفیانه و آشکارا به جستجوی حضرت ولیعصر ارواحنا فداه کشانده و حضرتش را آواره ی کوه و صحرا کرده است!😭 ♻️ هدفشان هم مشخص است؛ از بین بردن اسلام و بعد استعمار مسلمانان! فقط در این مسیر موانعی وجود دارد که « و و حیا و عفاف، از بزرگترین موانع » آنهاست. ✅ مردم عزیز اگر در حفظ عفت خود، خانواده و جامعه تلاش نکنیم ، حتماً به زودی گرفتارشان می شویم. باید برای حفظ ارزش‌های اسلام و کشور اسلامی‌مان، نیروهای مردمی و فرهنگی و دستگاههای مسئول، بسیج شده و میراث پيامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله را زنده نگهداشت. ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› سید ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> سید دارای احکامی است: ۱-پرداخت صدقه مستحبی به سید اشکال ندارد. (۱) البته مشروط به این که همراه با ذلت و تحقیر نباشد. ۲- غیر سید نباید صدقه واجب خود را مانند زکات ( اعم از زکات مال و فطرة ) به سید بپردازد. ولی سید می تواند زکات مال خود را به سید فقیر بدهد. (۲) ۳-خُمس، به دو قسمت تقسیم می شود نیمی از آن سهم سادات است که به سید فقیر می رسد ، مقصود از فقیر کسی است که مخارج سال خود را ندارد. نیم دیگر خمس، سهم امام علیه السلام است که در ترویج دین صرف می گردد. (۳) لازم به ذکر است که ولایت خمس با مجتهد جامع الشرایط است؛ بر این اساس، باید تمام خمس به او تحویل شود و یا با اجازه وی در سهم امام یا سادات مصرف گردد . ۴- زن قرشی ( که سیده هم از این گروه است ) از ۶۰ سال به بعد یائسه می شود، در حالی که زن غیر سیده از ۵۰ سالگی به بعد، احکام یائسگی بر آن مترتب می گردد. البته برخی از مراجع می فرمایند: اگر زن بعد ۶۰ یا ۵۰ سالگی خود خونی را می بیند که با همان اوصاف حیض است، احکام حیض را بر آن مترتب نماید؛ پس در این زمینه هر شخصی لازم است به رسالۀ مرجع تقلید خود مراجعه نماید . (۴) ۵- ازدواج سید با غیر سید اشکال ندارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - نجاة العباد، صفحه ۳۰۹. ۲ - توضیح المسائل ‏محشى ، ج‏۲، صفحه ۱۵۵. ۳ - همان، صفحه ۵۹. ۴ - همان، ج۱، صفحه ۲۵۲. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› مقدمه ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> آیه مبارکه « فَبِظُلْمٍ مِنَ الَّذينَ‏ هادُوا حَرَّمْنا عَلَيْهِمْ طَيِّباتٍ أُحِلَّتْ لَهُمْ وَ بِصَدِّهِمْ عَنْ سَبيلِ اللَّهِ كَثيراً »[۱] دلالت می کند بر این که احکام الهی گرچه دائر مدار مصالح و مفاسد است ولی پی بردن به همه این ملاک ها برای بشر ممکن نیست؛ زیرا ممکن است علت حرمت طیبات، امری خارج از خود محرمات باشد. نکته مزبور، حامل این پیام است که حرام و حلال الهی به عقل بشری قابل دریافت نیست بلکه باید آن ها را از صاحب شریعت دریافت نمود. علیه السلام نیز خطاب به یکی از اصحاب خود به نام « أبان » هنگامی که می خواست یکی از احکام الهی؛ یعنی « دیه اعضاء زن » را با فکر و اندیشه خود به دست آورد، فرمودند : مَهْلًا يَا أَبَانُ‏ هَكَذَا حَكَمَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علی و آله و سلم إِنَّ الْمَرْأَةَ تُعَاقِلُ الرَّجُلَ إِلَى ثُلُثِ الدِّيَةِ فَإِذَا بَلَغَتِ الثُّلُثَ رَجَعَتِ الْمَرْأَةُ إِلَى النِّصْفِ ؛ يَا أَبَانُ إِنَّكَ أَخَذْتَنِي بِالْقِيَاسِ وَ السُّنَّةُ إِذَا قِيسَتْ مُحِقَ الدِّين . [۲] صبر کن ای ابان ( در بیان احکام عجله ننما ! ) ؛ این حکم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم است که دیه زن تا وقتی به ثلث دیه مرد نرسیده با دیه مرد مساوی می باشد ولی پس از آن نصف خواهد بود. آری درک الهی با عقول بشری ممکن نیست بلکه خدا است که حلال و حرام الهی را به مُبَلّغان حقیقی دین ( انبیاء و اوصیاء عظام ) ابلاغ نموده و آنان نیز به نوبه خود همان احکام را بدون کم و کاست برای سایر افراد بشر نقل کرده اند. پس از دوره معصومین علیهم السلام و در زمان غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، فقهای بزرگوار شیعه این مهم را بر عهده گرفتند و حلال و حرام الهی را از لابه لای کتاب و سنت استخراج نموده و در کتب فقه و احکام ثبت نموده اند و اینک بر ما است که این امانات خداوند را درست بفهمیم و به مردم ابلاغ و نشر نماییم. 📚 در این راستا ، سه جلد کتاب « گلشن احکام » که مشتمل بر احکام مبتلی به و مورد نیاز جامعه است را به زبان ساده و روان تقدیم نمودیم تا قدمی هرچند کوتاه در نشر احکام الهی برداشته باشیم . خوشبختانه پس از انتشار این سه جلد، استقبال شایانی صورت گرفت. بدین سبب بر آن شدیم تا به خواست خداوند اقدام به نشر جلد چهارم این مجموعه نماییم. لازم می دانیم از مسئولین « پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر » تشکر نموده آرزوی توفیقات بیشتر را برای دست اندر کاران این مؤسّسه محترم داشته باشیم . امید آن که خداوند این اثر ناچیز را از ما قبول فرماید . سید جعفر ربانی. بهار ۱۳۹۵ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.نساء / ۱۶۰ - به سبب ظلم یهودیان و نیز به علت این که بسیار راه خدا را سدّ کردند ، ( برخی از ) آنچه را که بر ایشان حلال بود حرام گردانیدیم . ۲.من لا یحضره الفقیه ، ج۴ ، ص ۱۱۹ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
💠 علیه‌السلام فرمودند: ✨ خداوند متعال فرمود : هرگاه بنده بگوید : بسم الله الرحمن الرحیم می گویم : بندهٔ من با نام من آغاز کرد، بر من است که کارهایش را به انجام رسانم و او را در همه حال، برکت دهم. 📚 عیون اخبارالرضا علیه‌السلام، ج۱ ، ص۳۰۰ ╭─── │ 📖 @feqh_ahkam ╰──────────
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› احکام « بسم الله الرحمن الرحیم» ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ۱- مستحب است هر کاری با جمله «بسم الله الرّحمن الرّحیم » آغاز شود . [۱] ۲-اگر کسی در ركعت سوم و چهارم نماز به جای تسبیحات اربعه، حمد بخواند بنا بر احتياط واجب بايد « بسم اللَّه الرحمن الرحیم » آن را هم آهسته بگويد. [۲] ۳- همان طور که لازم است مردها حمد و سوره نماز صبح و مغرب و عشا را بلند بخوانند، جمله « بسم الله الرحمن الرحیم » آن ها را نیز باید بلند بگویند. ۴- مردها مستحب است در ركعت اوّل و دوّم نماز ظهر و عصر، «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» را بلند بگويند. [۳] ۵- نماز احتياط ( نمازی که هنگام شک های صحیح واجب می شود ) سوره و قنوت ندارد و بايد نيت آن را به زبان نياورند و احتياط واجب آن است كه سوره حمد و « بسم اللَّه الرحمن الرحیم » آن را هم آهسته بگويند. [۴] ۶- وقتى کسی مى‏خواهد حیوانی را ذبح 🔪 کند، همين قدر كه بگويد «بسم اللَّه» كافى است‏. [۵] ۷- در نمازهایی مثل نماز غفیله که بعد از حمد، چند آیه خوانده می شود چنانچه به قصد رجاء [۶]، « بسم الله الرّحمن الرّحیم » گفته شود اشکال ندارد. ۸- انسان نمی تواند در نمازهای واجب، یکی از چهار سوره ای که سجده واجب دارد [۷] را بخواند ؛ بسیاری از فقها می فرمایند: حتی به صِرف شروع در بسم الله آن سوره، نمازش باطل می شود. [۸] ۹- سوره توبه ( برائت ) « بسم الله الرحمن الرحیم» ندارد. ۱۰- سوره نمل دارای دو « بسم الله الرحمن الرحیم» می باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. بحار الانوار ، ج ۷۳ ، ص ۳۰۵ ۲. توضیح المسائل محشی ، ج۱، ص۵۵۷ ۳. همان ،ص۵۶۰ ۴. همان ، ص۶۶۰ ۵. همان ،ج۲ ، ص۵۷۴ ۶. مورد قبول واقع شدن ۷. نجم، فصلت، سجده و علق . ۸. زیرا برخی از فقها بسم الله را جزء سوره می دانند. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> در مورد صلی الله علیه و آله و سلم ، توجه به نکاتی لازم می باشد : ۱- در خطبه های نماز جمعه و عید، لازم است نام پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیت ایشان همراه با درود، بُرده شود . [۱] ۲- مستحب است انسان قبل از ورود به حرم پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و نیز هنگام وداع با قبر مطهر ایشان غسل نماید. [۲] ۳- كافر كسى است كه منكر خدا است، يا براى خدا شريك قرار مى‏دهد، يا پيغمبرى حضرت خاتم الانبياء صلى اللَّه عليه و آله و سلم را قبول ندارد. [۳] ۴- انسان بايد رعايت را بكند و جلوتر از قبر پيغمبر صلی الله علیه و آله و سلم و ائمه معصومین عليه السلام نماز نخواند. [۴] ۵- مستحبّ است نماز گزار، بعد از تمام شدن تشهد بگويد : «وَ تَقَبَّلْ شَفاعَتَهُ وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ» ؛ [۵]یعنی خدایا! شفاعت ایشان را قبول کن و درجه آن حضرت را بالا ببر. ۶- اگر روزه دار به گفتن، نوشتن ، اشاره و مانند اينها به خدا و پيغمبر و جانشينان دوازده گانه ایشان، عمداً نسبت دروغ بدهد اگر چه فوراً بگويد دروغ گفتم يا توبه كند، روزه او باطل است. [۶] ۷- گرچه منتسبين به پيامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم از طرف مادر هم از فرزندان آن حضرت محسوب مى‏شوند، ولى ملاك ترتب برخی احکام فقهی همچون تعلق سهم سادات، انتساب از طرف پدر است. [۷] ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. توضيح المسائل‏ محشى، ج‏۱، ص ۸۴۹ ۲. همان، ص ۳۶۲ ۳. همان، ص ۷۷ ۴. همان ، ص ۴۹۴ ۵. همان ، ص ۵۹۸ ۶. همان ، ص ۹۰۰ ۷. همان ، ج۲، ص۹۸ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› شهر مدینه ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ >>> شهر مدینه دارای احکامی است : ۱- مسافر به مدینه اگر تصمیم بگیرد ده روز در آن شهر بماند باید مثل همه مکان های دیگر، نماز ظهر و عصر و عشا را چهار رکعت بخواند ولی اگر تصمیم ماندن ده روز را در این شهر نداشته باشد به فتوای بیشتر فقها در حرم پیامبر [۱] صلی الله علیه و آله و سلم آزاد است که نماز ظهر و عصر و عشا را چهار رکعت بخواند یا دو رکعت. بلکه به فتوای بعضی از فقها در تمام مدینه انسان مخیر است بین دو و چهار رکعت خواندن آن سه نماز. [۲] ۲- روزه در سفر حرام است ولی انسان می تواند در شهر مدینه سه روز روزه حاجت بگیرد گرچه قصد ده روز نکرده باشد؛ و احتیاط این است که روز های چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه باشد. [۳] ۳- شخصی که از مدینه عازم مکه است باید از مسجد شجره که در حاشیه شهر مدینه واقع شده است مُحرم شود . [۴] ۴- مستحب است انسان قبل از ورود به شهر مدینه، غُسل کند و با غسل وارد مدینه شود. [۵] ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. این تخییر در مسجد الحرام، حرم امام حسین علیه السلام و مسجد کوفه نیز وجود دارد. ۲. توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص ۷۲۸ ۳. همان ، ص ۹۵۳ ۴. مناسک محشی ، ص ۱۰۹ ۵. توضیح المسائل محشی ، ج۱ ، ص ۳۶۲ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
بله زن در فرهنگ اروپایی و آمریکایی، یک کالای بازاری است که اگر مقرون به صرفه نباشد بهتر است به پدر و مادرش پس بدهی. شاید این چالش، تنها یک نمایش طنز باشد! اما واقعیت جامعه مدرن چیزی جز این نیست. این‌که زن باید خرج خود را در بیاورد و سهم خود از مخارج را پرداخت کند. این تفکر، نرخ مشارکت و اشتغال زنان را در غرب تقریبا تا معادل نرخ مشارکت مردان بالا برده. نرخی که در ایران البته پایین است و سال‌هاست عده‌ای به پایین بودن نرخ مشارکت زنان در ایران به دیده حقارت می‌نگرند. . کالایی شدن این گوهر ارزشمند، جز به نتیجه خسارت بار از بین رفتن بنیان خانواده و اجتماع میسر نمی‌شود. زن مشارکتش در اقتصاد نیز هم‌معنای مشارکت مرد در اقتصاد نیست. مشارکت زن در اقتصاد، در نابازار فرهنگی خاصی تعریف می‌شود که ارزش آن، حتی ارزش مبادله‌ای اش، صدها برابر ارزش بازاری زنان اروپایی است. یک وعده آرامش چند؟ یک لحظه محبت چند؟ یک عمر لبخند و زیبایی کریمانه چند؟ آیا این‌ها را می‌توان بازاری کرد؟ لذاست که حضور زن در خانه ایرانی، همیشه به‌صرفه است اما در خانه اروپایی گران می‌شود و بهتر است به پدرش پس داده شود.