#بدانیم
››››
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> >>> ترجمه
ترجمه احکامی دارد :
۱-ترجمه کردن کتاب و مقاله دیگران بدون اجازه از مؤلف ، محل اشکال است و نیاز به مراجعه به مراجع تقلید دارد تا حکم آن روشن شود.
۲- اگر ترجمه آیه سجده خوانده شود سجده واجب نمی شود زیرا فقها وجوب سجده را برای تلاوت خود آیه مطرح فرموده اند .
۳- دست بی وضو زدن به ترجمه آیات قرآن اشکال ندارد ؛ زیرا ترجمه قرآن ، قرآن محسوب نمی شود . [۱۷۷] فقها می گویند : ترجمه قرآن به هر زبانی که باشد ، قرآن محسوب نمی شود ؛[۱۷۸] پس شخص بی وضو می تواند به ترجمه قرآن دست زند.
۴- نماز باید به عربی و آن هم عربی صحیح خوانده شود نه ترجمه آن . بله قنوت و همین طور اذکار مستحبی نماز را به فتوای بسیاری از فقها می شود به غیر عربی خواند . [۱۷۹]
۵- کسی که تلبیه ( لبیک در حج و عمره ) را نمی تواند به طور صحیح بگوید احتیاط در این است که هر طور می تواند آن را گفته ترجمه آن را نیز بگوید .[۱۸۰]
تذکر : نام خدا به هر زبانی باشد لمس آن بدون طهارت حرام است .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ -
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
#بدانیم
››››
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> >>> حق دیگران
حق دیگران ، دارای احکامی است :
۱-شکستن قفل CD وکپی غیر مجاز از CD محل اشکال است و در این زمینه باید به فتوای مراجع تقلید مراجعه شود .
۲-امام جماعتی که به طور مرتب در مکانی مشغول نماز است[۱۸۱] و همچنین مؤذنی که به طور دائم در مکانی اذان می گویدحق اولویت دارد و کسی حق ندارد جای آنان را بگیرد مگر در شرایط خاص .[۱۸۲]
۳-هر کس در اماکن عمومی (مسجد ، بازار و هر مکانی که محل رفت و آمد عموم مردم است ) برای خود جا گرفته باشد ، اولویت داشته و شخص دیگر حق ندارد او را از آنجا بیرون کند ؛ اعم از این که خودش بخواهد بنشیند یا دیگری را بنشاند ؛ و نیز اعم از این که شخصی که جا گرفته کودک باشد یا بالغ .
۴-گرفتن حق دیگران ، در برخی موارد سبب بطلان عمل می گردد ؛ فقها فرموده اند اگر کسی در مسجد جا گرفته و دیگری جای او را بگیرد نمازش باطل است ؛ مگر این که جماعت شروع شده و هنوز شخصی که جا گرفته نیامده باشد . [۱۸۳]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ -
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
#بدانیم
››››
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> >>> ساختمان سازی
ساختمان سازی دارای احکامی است :
۱-کسی که مشغول ساختمان سازی است ، حق ندارد به ملک دیگری تعدی کند نه از زمین و نه از فضا . و اگر تعدی کند نمازش در آن مکان محل اشکال خواهد بود ، این همان عنوان « غصب » است که فقها بر حرمت آن تأکید نموده اند [۱۸۴]
۲-مهندسین و معماران محترم باید توجه داشته باشند که طوری ساختمان ها را بسازند که دستشویی ها (توالت ) رو به قبله یا پشت به قبله قرار نگیرد . ؛ زیرا تخلی رو به قبله یا پشت به قبله حرام است . [۱۸۵]
۳-اگر با مهندس و معمار قرار داد بسته شده که از مصالح خاصی استفاده کند ، باید از همان مصالح استفاده نماید ؛ ولی اگر چنین قراری منعقد نشده ، بر مهندس و معمار واجب است از مصالح متعارف که مطابق قواعد ساختمان سازی است استفاده شود ؛ بدیهی است چنانچه کمتر از متعارف را به کار گرفته شود ( چه از جهت کمیت و چه از جهت کیفیت ) مصداق کم فروشی بوده مدیون خواهند بود. [۱۸۶]
۴-شایسته است در ساختمان سازی ، اجزاء ساختمان طوری تعبیه شود که مراعات محرم و نا محرم بشود .
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ -
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
#بدانیم
››››
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> >>> مُهیّا بودن
در مواردی « مُهیّا » و آمادگی ، موضوع حکم قرار داده شده :
۱-مستحب است انسان یک مرتبه وارد نماز نشود بلکه ابتدا مهیا گردیده و به وسیله اذان واقامه ودعا هایی که از معصومین علیهم السلام رسیده ، وارد نماز گردد. [۱۸۷]
۲-در نماز جماعت همین قدر که صفهای جلو تر آماده و مهیای اقتدا هستند صف های بعد می توانند اقتدا نمایند. [۱۸۸]
۳-کسی که هنوز در وطن است و مهیای سفر شده باید نماز خود را کامل بخواند و اگر ماه رمضان است نباید روزه را بخورد بلکه فقط در صورتی که حرکت کرد و به حد ترخص رسید می تواند نماز را دو رکعتی بخواند و روزه را برهم زند ؛ مشروط به این که قصد هشت فرسخ یا بیشتر داشته باشد. [۱۸۹]
۴-بر كسى كه مستطيع شده واجب است مهیای سفر شود ؛ یعنی مقدمات سفر از قبيل ثبت نام ، گرفتن گذرنامه ، تعيين كاروان و ديگر لوازم سفر را به موقع فراهم كند به نحوى كه بتواند در سال استطاعت ، مناسك حج را در موقع خود انجام دهد .
تذکر این مطلب لازم است که در صورتى كه در تهیه مقدمات ، كوتاهى كند و در آن سال به حج نرسد ، وجوب حج بر او مستقر مىشود و بعدا به هر زحمتی که باشد لازم است حج را بجا آورد گرچه بدون استطاعت . [۱۹۰]
۵-گرچه کودکان تکلیف ندارند ولی باید کودکان را برای انجام تکالیف شرعی مهیا نمود و تمرین داد تا هنگامی که به حد تکلیف رسیدند انجام تکالیف شرعی برای آنان دشوار نباشد. [۱۹۱]
۶-فقها فرموده اند شایسته است انسان به وسیله تهیه کفن ، نوشتن وصیت نامه ، پرداخت حق الله و حق الناس برای سفر آخرت مهیا شود ؛ و چنانچه نشانه های مرگ برای انسان آشکار شود اقدام به پرداخت حقوق خدا و مردم واجب می شود و اگر ممکن نیست باید وصیت کند. [۱۹۲]
۷-بر مسلمین واجب است در مقابل خطراتی که از ناحیه کفار متوجه آنان است یا احتمال آن را می دهند آمادگی لازم را داشته باشند و از جهت نظامی ، عِدّه و عُدّه مناسب را تهیه نمایند. [۱۹۳]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ -
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
#بدانیم
››››
ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ
>>> >>> مهمان
مهمان دارای احکامی است :
۱- مهمان داران قطار و هوا پیما باید نماز ها چهار رکعتی خود را کامل بخوانند و اگر ماه رمضان است روزه بگیرند ؛ زیرا آنان کثیر السفر محسوب می شوند . [۱۹۴]
۲- مهمانی که شب عید فطر و قبل از غروب وارد شده به فتوای بیشتر فقها فطره اش بر میزبان است. [۱۹۵]
۳- اگر مهمان نیاز به غسل پیدا کند باید خجالت را کنار گذاشته غسل کند و نمی تواند تیمم نماید ؛ زیرا خجالت کشیدن مجوز تیمم نیست. [۱۹۶]
۴- کسی که دیگری را برای حج مهمان کند ، آن شخص مستطیع به حساب می آید ؛ به چنین استطاعتی ، « استطاعت بذلی » گفته می شود. [۱۹۷]
۵-اگر صاحب خانه در حال غذا خوردن مهمان ها متوجه شود غذا نجس است، بايد به آنان اطلاع دهد اما اگر يكى از مهمانها بفهمد ، لازم نيست به ديگران خبر دهد ، بلکه لازم است فقط خودش دست از غذا بکشد ؛ ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد كه مىداند كه به واسطه نگفتن ، خود او هم متنجس مىشود بايد بعد از غذا به آنان اطلاع دهد. [۱۹۸]
۶-چنانچه میزبان برای مهمان جهت قبله را مشخص کند و با گفته او برای مهمان اطمینان حاصل شود ، مهمان می تواند به همان سَمت نماز بخواند. [۱۹۹]
۷-پولی که صرف بر گزاری مهمانی می گردد ، جزء خرج زندگی به حساب می آید و خمس ندارد به شرط این که در حد متعارف باشد از نظر کمیت و کیفیت. [۲۰۰]
۸-چنانچه کسی اقدام به برگزاری مهمانی حرام نماید ، لازم است خمس هزینه های انجام شده را به مجتهد جامع الشرائط بپردازد ؛ زیرا هزینه های به کار رفته در مسیر «حرام » ، جزء « مئونه » و خرج زندگی به شمار نمی رود.
۹- غذا خوردن در قهوه خانه و مهمان خانه هايى كه مردمان لا ابالى و كسانى كه پاكى و نجسى را مراعات نمى كنند در آن جا غذا مى خورند، اگر انسان يقين نداشته باشد غذايى را كه براى او آوردهاند نجس است اشكال ندارد. [۲۰۱]
۱۰-شایسته است مهمان و میزبان در مورد روزه مستحبی گرفتن ، با یکدیگر هماهنگ باشند و از یکدیگر اجازه بگیرند.
۱۱-در روایت وارد شده کسی که بعد از نماز ، مشغول تعقیب شود تا نماز بعد ، در این مدت مهمان خداوند به حساب می آید [۲۰۲]ونیز انسان در ماه مبارک رمضان مهمان خداوند به شمار می رود. [۲۰۳]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱ -
#احکامی_که_باید_بدانیم
╭═══════๛- - - ┅╮
│📱 @Mabaheeth
│✨ @Nafaahat
│📖 @feqh_ahkam
│📚 @ghararemotalee
╰๛- - - -
▪️ جواب هر نقدی توهین نیست،
به فرض یک کارشناس منتقدی چهار سوال از معلی کرده است، این همه هجمه چه معنا دارد؟
عادت داریم توی سر نیروهای انقلابی بزنیم؟
ما باید فقط در راهپیماییها شرکت کنیم و مانند بچه خوب در انتخابات خودمان را به در و دیوار بزنیم و به مردم پاسخ ناکارآمدیهای شما را بدهیم و بعد از آن دیگر برویم و سکوت کنیم و کار را به کارنادانها بسپاریم.
این تمام خواسته مدیریت فرهنگی کشور است.
@ponezs
╭───
│ 📖 @feqh_ahkam
╰──────────