eitaa logo
مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
171 دنبال‌کننده
20 عکس
8 ویدیو
5 فایل
تربیت، تولید و تحول در مسیر تحقق نظام اسلامی تلفن: 31740801-025 پیامک: 50001040114 ایمیل: feqhehokoomati.ir" rel="nofollow" target="_blank">info@feqhehokoomati.ir سایت: feqhehokoomati.ir پشتیبانی و پاسخگویی: @feqhehokoomati_ir
مشاهده در ایتا
دانلود
منطق تکلیف در نظام الهی.pdf
205K
💠 سلسله مباحث منطق تکلیف در نظام الهی ✴ مهمترین تکلیف شیعیان در هر عصری چیست؟ ✴ در حال حاضر ارتباط تکالیف ما با حکومت اسلامی به چه صورت است؟ ✴ آیا در میان تکالیفي كه براي يك طلبه متصور است؛ تکلیفي وجود دارد که دارای اولویت بیشتری باشد؟ 🆔 کارگروه مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
📣 ⛔ شبهه: با توجه به اينكه حضرت آقا فرمودند: «اگر چنانچه این جنایت ادامه پیدا کند، مسلمانها بی‌تاب میشوند نیروهای مقاومت بی‌تاب میشوند، کسی جلوی اینها را دیگر نمی‌تواند بگیرد. این را بدانند. توقع نکنند از کسانی که نگذارید فلان گروه فلان کار را بکند. کسی نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد وقتی بی‌تاب شدند. این یک واقعیتی است که وجود دارد.» يعني حكم هر اقدام نظامي صادر شده است و در حال حاضر مسئولين نظامي در حال تعلل كردن هستند و نباید گذاشت مانند قضیه حجاب کوتاهی مسؤلین به بحران تبدیل شود. جواب:اولاً: این کلام خطاب به امریکایی هاست که در این شرایط قیم اسرائیل و مدیر تحولات جبهه استکبار در فلسطین هستند و ناظر به یک واقعه تاریخی است و در واقع کنایه ای به اونهاست که بعد از شهادت شهید سلیمانی و فعال شدن گروه های مقاومت در هر گوشه ای از منطقه و جهان نیروهایش مورد حمله قرار می گرفت از کاروانهای لجستیک و پایگاه های نظامی در عراق و سوریه و ... تا کشتی های تجاری روی آب و قطارهای روی ریل و ... که موجب شد با التماس و نامه نگاری و مذاکرات باواسطه از ایران بخواهد نیروهای نیابتی و گروه های مقاومت در منطقه و جهان را کنترل کند و این حملات را متوقف کند. در این بیان حضرت آقا به اینها هشدار می دهد که عواقب وحشیگری خود را بفهمید و توقع نداشته باشید شعله های خشم ملت ها را ما خاموش کنیم. ✳ ثانیاً: جنس این شبهه با جنس مطالبی که در مورد مقوله آتش به اختیار گفته می شد یکی است. در شرایط عادی در جبهه، اصل اولی، آتش به اختیار بودن نیست بلکه به فرمان ولی امر بودن است. وقتی کسی ولی امر است اصل بر این است که موالی باید به اوامر ایشان التزام داشته باشند و نه اینکه به تشخیص خود آتش به اختیار باشند مگر اینکه به هر علت ارتباط و دسترسی و تشخیص فرمان ممکن نباشد که طبیعتاً وظیفه تغییر میکند. نکته در بحث آتش به اختیار، انقطاع از محل صدور فرمان می باشد بدین معنا که اگر از مصدر فرمان منقطع شدی چه کار باید انجام داد. آنوقت برای کسی که با منظومه ی فکری و نظام ذهنی ولی آشناست؛ بحث آتش به اختیار مطرح می شود آن هم در جایی که از آتش او خطری جامعه را تهدید نکند و الا کسی که نه جهت استقرار دشمن و دوست را می داند و نه شیوه ی کنترل مسلسل را بلد است اگر به این فرد مسلسل بدهید، دور خودش می چرخد و تیراندازی می کند و به خودش و دیگران خسارت وارد می کند و ممکن است بگوید من آتش به اختیارم. انتهای این قضیه اینست که قرارگاه و فرمانده که با آن دید پهبادی در حال رصد منطقه است می گوید چه موقع پیشروی کنید و چه موقع متوقف باید شد. وقتی این ارتباط قطع شد، آن فرمانده یا افسر زبده ی میدان که می تواند جهت را درست تشخیص بدهد و منطقه را شناسایی کند؛ مبتنی بر داده های خودش و محروم از داده های فراتر و آن دید پهبادی تصمیم می گیرد و آتش به اختیار است و نیروی زیر دستش باید آتش به فرمان او باشد و معنی ندارد به صرف قطع شدن ارتباط با قرارگاه مرکزی و فرمانده کل همه ارکان و اجزای جبهه و لشکر از هم بپاشد و اعلام خودمختاری و آتش به اختیاری کند؛ به عبارت دیگر این مطلب مشهور که میگویند: «الضرورات تقدر بقدرها» مطلب دقیقی است یعنی وقتی شرایط اضظراری پیش آمد به اندازه همان اضطرار، ضوابط از کار می افتد نه اینکه به صرف کوچکترین اضطراری همه چهارچوب ها و ضوابط کنارگذاشته شود. یعنی اگر انسان در بیابانی بی آب و غذا مجبور شد از یک مردار یا حیوان حرام گوشتی تغذیه کند به اندازه ای که نمیرد این کار را میکند نه اینکه چون مجبور و مضطر شده سور و ساتی به پا کند و بیش از آن مقدار که برای حفظ جانش نیاز است تا خرتناق از غذای حرام لذت ببرد. در مساله شرکت در جهاد و جنگ هم همین طور است و اصل بر اینست که در ساختار نظام ولایی که مبتنی بر فرمان ولی بدون اذن و اجازه و حجت قطعی نمیتوان اقدام به ورود کرد والا نه برای کشتن نه برای کشته شدن حجت نخواهیم داشت. به صورت کلی این نکته وجود دارد که در مساله ای که مربوط به ریختن خون است نمی توان بدون حجیت قطعیه و با احتمال و تخمین و حدس جلو رفت. اوامر مربوط به این مسائل، باید اوامر بیّن و بالغی باید باشند. ادامه دارد..
بخش دوم...ثالثاً: ممکن است عده ای بگویند در قضیه اعزام نیرو به سوریه و دفاع از حرم اهلبیت نیز حضرت آقا موضع رسمی نگرفتند ولی راضی بودند پس اینجا هم راضی هستند؟ قطعاً این حرف غلط است. موضع شفاف و رسمی با اعلام رسمی در رسانه و در بوق و کرنا کردن و فراخوان عمومی مردم به جنگ فرق دارد. بله آقا در تریبون های رسمی فراخوان عمومی ندادند ولی این به این معنی نیست که ایشان نظرشان در مورد مشارکت در جنگ را به عموم مردم و متصدیان نظامی منتقل نکردند بلکه بارها به صورت مستقیم و غیر مستقیم خطاب به مردم و نیروهای مسلح یا در دیدار با خانواده های شهدای مدافع حرم و تقدیر و تمجید از ایشان و تقدیر از کسانی که یاد این شهدا را زنده میکنند پیام لازم را به انسانهای بصیر منتقل کردند و بالاتر از آن با تقدیر و الگو سازی از شهدایی چون شهید صدر زاده و حججی و عجمیان و علی وردی و ... خط صحیح در دفاع از حرم اهلبیت و حریم انقلاب را برای ما روشن کردند. مضافاً که پذیرش و آموزش و سازماندهی و اعزام رسمی و سازمانی مردم توسط نیروهای مسلح نشانه و دلیل بر اجازه ایشان است. همین که نظام و نیروهای مسلح تحت امر ایشان صحنه را مدیریت می کند و از مردم عادی و بسیجی ثبت نام کرده و آنها را آموزش میدهند و اعزام می کنند، دلیل اجازه داشتن از ایشان است مضافاً که ادله و منابع از جانب ایشان به صراحت بر موضع ایشان دلالت داشت. همین که در رسانه می بینید حضرت آقا در مقابل التماس جوانی که پدر یا برادرش شهید شده برای اعزام به جبهه سوریه مقاومت میکند و به او میگوید مادرت به تو نیاز دارد و به او اجازه اعزام نمیدهد، برای درک این مطلب که سیستم اعزام نیروی قوای مسلح ما در اعزام و عدم اعزام تابع ایشان است و اینهایی که اعزام میشوند از ایشان مجوز اعزام دارند کافی است مگر اینکه کسی برای این همه صحبت و اعلام موضع در قبال جنگ سوریه و شهدای مدافع حرم و ... هیچ جایگاهی قائل نباشد و همه آنها را حمل بر ضرورت و رودربایسی و تقیه و .... کند و نسبت به عمکرد نیروهای مسلح خصوصاً سپاه در مشارکت در دفاع از حرم قائل به تخلف به این وسعت از فرمان ایشان و خودسری نیروهای مسلح در طول 8 سال جنگ سوریه باشد که عملاً حرفی باقی نمیماند و هیچ معنایی برای رهبری و ولایت و فرمانده کل قوا بودن ایشان متصور نخواهد بود و دیگر بستری برای طرح شبهه فوق و استشهاد به کلام ایشان بی معنی خواهد بود. ✳ رابعاً: در این قضیه هم نه کلام رهبر معظم انقلاب چنین ظهوری دارد و نه فضا اقتضای چنین ابهامی را دارد. ضمن اینکه خبرها و رصدها هم نشان می دهد که جبهه مقاومت دارند فضا را کنترل می کنند و تازه بعد از چند روز درگیری از موشک های جدید استفاده کردند و میدان به صورت هوشیار در حال مدیریت شدن است و اتفاقاً الان یکی از پیچیده ترین فضاهاست. آیا الان مسأله ی اصلی فقط اینست که از اصابت بمب دیگری به خانه های مظلومین غزه به هر قیمتی جلوگیری شود یا مسئله پیچیده تری در بین است؟ و مثل شطرنج باید حرکت های طرف مقابل را رصد کرد. این جنگ یک جنگ کاملاً سطح بالا در فضای تاریخ بشر است. نه می شود گفت شبیه جنگ های صلیبی است نه می شود گفت مانند جنگ های قومی و قبیله ای است و نه شبیه جنگ های جهانی یا هرجنگ دیگری در تاریخ حتی شبیه جنگ های قبلی غزه یعنی 52 روزه و 22 روزه یا جنک 33 روزه هم نیست. یک جنگ تمام قد در مقیاس تمدن است. لایه ی نظامی دو تمدن در حال سایش کردن هستند. براي اسرائيل كاري ندارد كه با توجه به همین حجم سلاحی كه در اختيار دارد و آمريكا در اختيارش مي گذارد كل غزه را سریعتر و بدتر از این شخم بزند هم هواپیما و هم بمب لازم را دارد. پس پيداست يك عوامل كنترلي و ترمزها و محاسباتی وجود دارد که سرعت و جهت تخریب را تغییر میدهد كه شما نمي بينيد. شما كافي است يك اقدام اشتباه انجام بدهيد تا اين عوامل كنترلي تغییر کند و معادلات جنگ به هم بريزند. پس اين واقعيت هاي ميداني را كه كنار هم بگذاريد مي بينيد موضع گرفتن خیلی پیچیده تر از این حرفهاست. تنها حالت اينست كه انسان در اين مواضع تكيه بدهد به پايگاه حجيتي كه خداوند در اختيارش قرار داده است تا بتواند در پيشگاه خدا جواب داشته باشد. هرگونه ورود یا وقوف بي وقت و بي منطق و بي ضابطه ممكن است نتيجه ي جنگ را عوض كند و برگ برنده ای در اختیار دشمن قرار دهد. 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
شبهه ی ورود به جنگ غزه.pdf
83.2K
شبهه ورود به جنگ غزه و صادر شدن اذن هر اقدام نظامی توسط رهبر معظم انقلاب 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
وظيفه ي ما.mp3
4.49M
📣 برخی از مردم ایران و لبنان در خون تک تک بچه ها و مظلومین غزه شریکند برخی روحانیون و مسئولین ایرانی شریک اسرائیل در قتل عام مردم غزه هستند 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
⭕️موتورسواری بانوان؛🏍🛵🚲🛴 🔸به بهانه حواشی ایجاد شده به دنبال گفتگوی خبرنگاران با معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری پیرامون موتور سواری بانوان، گذشته از سیاسی کاری ها و انحرافات رسانه ای که به علت دشمنی با دولت و انقلاب و اسلام ممکن است در انعکاس این گزارشات به چشم بخورد، جا دارد حکم فقهی واضح رهبر انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای روحی له الفدا 🌹که در پاسخ پرسشی در مورد دوچرخه سواری دختران و بانوان در انظار عمومی بیان شده است را مرور کنیم: 🔻سؤال: مدتی است در فضای مجازی خبری از دفتر جنابعالی منتشر شده که دوچرخه سواری بانوان با رعایت نکات شرعی جایز اعلام گردیده... اگر امکانش هست پیرامون این حکم و صحت و سقم آن توضیحی فرمایید. آیا دوچرخه سواری بانوان در خیابان جایز است ؟ 🔺جواب: دوچرخه‌سواری بانوان در مجامع عمومی و نیز در جایی که در معرض دید نامحرم باشد، حرام است. لینک این استفتاء در سایت حضرت آقا: https://www.leader.ir/fa/content/16227/%D8%AF%D9%88%DA%86%D8%B1%D8%AE%D9%87-%D8%B3%D9%88%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
مصوبه شورای عالی فضای مجازی ۱۰۸۱۲۰.pdf
2M
🔺 متن کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی در ارتباط با رفع فیلتر پلتفرم های بیگانه بند 4 این سند جدی ترین بخش آن است 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200
نقد کامل مصوبه شورای عالی فضای مجازی-ویرایش 2.pdf
389.5K
نقد مصوبه 108120شورای عالی فضای مجازی برای اعطای مجوز به پلتفرمهای بیگانه 🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی 💠 https://eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e200