🔅کسانی که حاکمیت دین را انکار میکنند در قرآن تدبر نکرده اند🔅
💠 رهبر معظم انقلاب مد ظله:
«حاکمیّت دین را قرآن به صورت روشن بیان کرده؛ واقعاً اگر کسی این را انکار کند، حاکی از این است که در قرآن تدبّر درست نکرده. از طرفی قرآن اعلام میکند، آیهی شریفهی سورهی نساء است که «مٰا اَرسَلنا مِن رَسولٍ اِلّا لِیُطاعَ بِاِذنِ الله»؛(1) پیغمبران را فرستادیم برای اینکه مردم از اینها اطاعت کنند؛ خب در چه چیزی اطاعت کنند؟ موضوع اطاعت پیغمبران چه چیزهایی است؟ صدها آیهی قرآن این موضوع را بیان میکند؛ مثلاً آیات جهاد؛ آیات مربوط به اقامهی قسط، آیات مربوط به حدود و مجازاتها، آیات مربوط به معاملات و قراردادها، آیات مربوط به قراردادهای بینالمللی -وَ اِن نَکَثوا اَیمٰنَهُم(2)- تا آخر؛ اینها یعنی حکومت؛ این آیات نشان میدهد که در این موارد بایستی از رسول اطاعت بشود؛ در مسئلهی دفاع از کشور، در مسئلهی اجرای حدود، در مسئلهی معاملات و قراردادهای اجتماعی، در مسئلهی قرارداد با کشورهای دیگر، در مسئلهی اقامهی قسط و اقامهی عدل، ایجاد عدل در جامعه؛ در اینها باید از پیغمبر اطاعت بشود؛ این یعنی حکومت؛ معنای حکومت غیر از این نیست. حاکمیّت اسلام با این وضوح در قرآن منعکس و روشن است.
و البتّه در سنّت و حدیث و کلمات پیغمبر و کلمات معصومین هم که الیماشاءالله [هست]. خود رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) آن وقتی که نمایندگان مردم یثرب آمدند مکّه برای اینکه پیغمبر را دعوت کنند به یثرب -که بعد شد مدینةالنّبی- و با پیغمبر صحبت کردند در عقبهی منیٰ، همین پیمان را از اینها گرفت؛ گفت من میآیم [لکن] بایستی دفاع کنید، باید تا پای جان حمایت کنید؛ و آنها قبول کردند، قول دادند. بعد هم وقتی پیغمبر وارد مدینه شد، حکومت اسلامی را تشکیل داد، حاکمیّت را به وجود آورد؛ این حاکمیّت مربوط به پیغمبری او بود، یعنی مسئلهی دیگری نبود؛ چون پیغمبر بود، چون به او ایمان آورده بودند، این بود که حاکمیّت را تشکیل داد.
بعد از رحلت پیغمبر هم، با وجود اختلافاتی که در مورد جانشینی بود -که خب میدانید در مسئلهی جانشینی پیغمبر اختلاف وجود داشت- لکن احدی از مسلمانها و از همان کسانی که در باب جانشینی اختلاف داشتند، شک نداشت که هر حکومتی تشکیل بشود، بایستی بر اساس دین و بر اساس قرآن باشد. بنابراین مسئلهی حاکمیّت دین، حاکمیّت اسلام، یک امر خیلی روشنی است و لازمهی اعتقاد به اسلام است. یعنی اگر کسی به اسلام اعتقاد دارد، اگر چنانچه درست در مبانی معرفتی اسلام دقّت کند، باید به حاکمیّت اسلام در جامعه هم اعتقاد داشته باشد.»
1 ) سوره مبارکه النساء آیه 64
2 ) سوره مبارکه التوبة آیه 12
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزيده هايي از تفسير گفتماني قرآن كريم و نهج البلاغه
❇️ همانطور که قبلا در رابطه با لزوم و اهمیت تفسیر گفتمانی قرآن توضیحاتی ارائه شد؛ در این نوشته به بررسی یکی از اجزاء این نگاه با در کنار هم قرار دادن چند آیه ی قرآن خواهیم پرداخت.
خداوند متعال در سوره ی مائده در آیه 109 می فرمایند:
🔅يوْمَ يَجْمَعُ ﭐللَّهُ ﭐلرُّسُلَ فَيَقُولُ مَاذَا أُجِبْتُمْ قَالُواْ لَا عِلْمَ لَنَا إِنَّکَ أَنتَ عَلاَّمُ ﭐلْغُيُوب
روزى كه خدا پيامبران را جمع مى كند، و به آنان مى فرمايد: چه پاسخى به شما داده شد؟ گويند: ما را هيچ دانشى نيست؛ يقيناً تويى كه به نهان ها بسيار دانايى🔅
🔸 به انبياء گفته مي شود امت هايتان چگونه به شما جواب دادند؟
همانطور در آيه ي 65 سوره ي قصص:
🔅ويَوْمَ يُنَادِيهِمْ فَيَقُولُ مَاذَا أَجَبْتُمُ الْمُرْسَلِينَ
و روزى كه خدا آنان را ندا مى دهد و مى گويد: چه پاسخى به پيامبران داديد؟🔅
همچنين در آيه 24 سوره ي صافات:
🔅وقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ
آنان را نگه داريد كه حتماً مورد بازپرسى قرار مى گيرند🔅
🔸 با توجه به روايات متعدد از مسلمات اينست که از همه سوال می شود.
در مقابل با توجه به آيه ي 78 سوره ي قصص:
🔅قالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَىٰ عِلْمٍ عِنْدِي ۚ أَوَلَمْ يَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَكَ مِنْ قَبْلِهِ مِنَ الْقُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَكْثَرُ جَمْعًا ۚ وَلَا يُسْأَلُ عَنْ ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ
گفت: جز اين نيست كه اين را بر پايه دانشى كه نزد من است به من داده اند. آيا نمى دانست كه خدا پيش از او اقوامى را هلاك كرده است كه از او نيرومندتر و ثروت اندوزتر بودند؟ و مجرمان از گناهانشان بازپرسى نمى شود🔅
📣 خداوند متعال مي فرمايند كه از گناه مجرمان سوال نمي شود كه اين باعث تعارض بين آيه ي فوق با آياتي كه ابتدا بيان گرديد؛ مي شود بدينصورت كه ابتدا بيان گرديد كه از همه ي افراد سوال مي شود ولي در آيه ي فوق بيان گرديد كه از گناه مجرمان سوال نمي شود.
❇️ براي حل اين مسأله بايد توضيح داد که بین سوال از پيامبران با سوال از امتشان تفاوت وجود دارد. آيه ي 6 سوره ي اعراف در مقام تبيين همين مسأله مي باشد
🔅فلَنَسْئَلَنَّ اَلَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَ لَنَسْئَلَنَّ اَلْمُرْسَلِينَ
از كسانى كه پيامبران به سويشان فرستاده شده و از شخص پيامبران به طور يقين پرسش خواهيم كرد🔅
✅ در آيه اي كه خداوند مي فرمايد از گناه مجرمان سوال نمي شود منظور اينست كه خداوند از گناهان خرد ايشان سوال نمي كند . آن سوالي كه از همه پرسيده مي شود اينست كه آيا جواب پيامبر و امام خود را داديد يا خير. در صورتي كه به درخواست پيامبران پاسخي نداده باشند ديگر سراغ اعمال ديگر او نمي روند. آنچيزي كه از امت هاي پيامبران مورد درخواست است اينكه بگويند سمعنا و اطعنا يعني شنيديم و اطاعت كرديم
🔅آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ ۚ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ ۚ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا ۖ غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ🔅
در واقع حساب و كتاب در جزئيات با ولي هر قومي است. هر قومی شاهدی دارد و حساب و کتاب هر قومی با ولی و شاهد همان قوم است. اينكه در روايات داريم كه اميرالمومنين عليه السلام قسيم النار و الجنة هستند و همينطور در آياتي مانند آيه ي 111 سوره مائده در رابطه با شاهد بودن ولي نسبت به اعمال امت صحبت شده است. ناظر به همين بحث است.
🔅إذْ أَوْحَيْتُ إِلَى ﭐلْحَوَارِيِّينَ أَنْ ءَامِنُواْ بِي وَبِرَسُولِي قَالُواْ ءَامَنَّا وَﭐشْهَدْ بِأَنَّنَا مُسْلِمُونَ. المائده 111
و هنگامى كه به حواريون وحى كردم كه به من و فرستاده من ايمان آوريد. گفتند: ايمان آورديم و شاهد باش كه ما تسليم هستيم🔅
🔅فكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَىٰ هَٰؤُلَاءِ شَهِيدًا. النساء 41
پس چگونه است هنگامى كه از هر امتى گواهى بياوريم، و تو را بر آنان گواه آوريم؟🔅
🔸جلسه ی هفتم تفسیر گفتمانی قرآن کریم و نهج البلاغه
🔹 بررسی جزء 7 قرآن کریم
✴️ دسترسي به مطالب و صوت جلسات:
💠 https://eitaa.com/joinchat/3893887152C2e44d8842f
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزیده های از جلسات تبیین گفتمانی قرآن کریم (جلسه 7 - تفسیر جزء 7)
✅ قرآن تبيين می کند كه چگونه می شود بعضی از انسان ها حس نفرت و انزجار نسبت به امور مذهبی همچون قرآن کریم و معارف دين پیدا می کنند.
🔸 در آیه ی 90 و 91 سوره ی مائده خداوند به بیان مصادیقی از اعمال شیطان پرداخته و از اراده ی او پرده برمی دارد.
يَا أَيُّهَا ﭐلَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا ﭐلْخَمْرُ وَﭐلْمَيْسِرُ وَﭐلْأَنصَابُ وَﭐلْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ ﭐلشَّيْطَانِ فَـﭑجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿90﴾
«اى كسانى كه ايمان آوردهايد! شراب و قمار و بتها و ازلام، پليد و از عمل شيطان است، از آنها دورى كنيد تا رستگار شويد»
إِنَّمَا يُرِيدُ ﭐلشَّيْطَانُ أَن يُوقِعَ بَيْنَکُمُ ﭐلْعَدَاوَةَ وَﭐلْبَغْضَاءَ فِي ﭐلْخَمْرِ وَﭐلْمَيْسِرِ وَيَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ ﭐللَّهِ وَعَنِ ﭐلصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتَهُونَ ﴿91﴾
«شيطان مىخواهد به وسيله شراب و قمار، در ميان شما عداوت و كينه ايجاد كند، و شما را از ياد خدا و از نماز بازدارد. آيا خوددارى خواهيد كرد؟»
🔸اين دو آيه چند نكته دقیق در زمینه فرایند و شیوه دشمنی شیطان و اینکه او داراي اعمالي است که رجس بوده و اجتناب یا عدم اجتناب از آن مي تواند باعث رستگاري يا هلاكت گردد بيان مي كند.
🔔 امروزه هم مشاهده مي کنیم که برنامه ي عملي دستگاه طاغوت با رسانه هايي كه در دست دارد، در حال پياده سازي است. مانند ابزارهايي مثل اينستاگرام و تلگرام و... که تماماً در خدمت توسعه اين لهويات است و با ترويج گسترده و راه اندازي و پشتیبانی از مراكز قمار و موسیقی و بی بند و باری و سایر مصادیق آن که عمل هاي شيطان هستند چيزي كه شيطان اراده كرده است يعني صد عن ذكر الله را محقق گرداند.
✅ شیطان با ممانعت از ذکر خدا در جامعه به همه اهداف خود در بسط و توسعه تسلط طاغوت و حزب شیطان در عالم میرسد.
🔸آیه ی 19 سوره مجادله، بیانگر این مطلب است که، شيطان تمام تلاش خود را مي كند تا فرد را از مسير ولي و دستگاه ولايت منحرف كرده و با وارد كردن فرد به دستگاه طاغوت بر انسان ها تسلط يابد.
اِسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمُ اَلشَّيْطانُ فَأَنْساهُمْ ذِكْرَ اَللّهِ أُولئِكَ حِزْبُ اَلشَّيْطانِ أَلا إِنَّ حِزْبَ اَلشَّيْطانِ هُمُ اَلْخاسِرُونَ ﴿المجادلة، 19﴾
«شیطان بر آنان چیره و مسلط شده و یاد خدا را از خاطرشان برده است، آنان حزب شیطانند، آگاه باش که حزب شیطان یقیناً همان زیان کارانند!»
🔸 اما بر اساس آيه ي 100 سوره ي نحل این اقدام و عمل شیطان زمانی موثر است که انسان با تبعیت از او در برخی مراتب، زمینه تسلط و نفوذ بیشتر اورا ایجاد کند.
إِنَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى ﭐلَّذِينَ يَتَوَلَّوْنَهُ وَﭐلَّذِينَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ ﴿100﴾
«تسلّط او تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيده اند، و آنها كه نسبت به او شرك مى ورزند»
🔸تسلط و ولایت شیطان بر این تبعیت کنندگان تا جایی ادامه پیدا می کند که موجب ایجاد حجاب و پرده ای بین معارف الهی با دستگاه فهم و ادراک این افراد می گردد و دیگر این افراد توانایی درک معارف قرآن و بازگشت به مسیر ولایت الهی را پیدا نمی کنند.
الَّذِينَ كَانَتْ أَعْيُنُهُمْ فِي غِطَاءٍ عَنْ ذِكْرِي وَكَانُوا لَا يَسْتَطِيعُونَ سَمْعًا ﴿الكهف، 101﴾
«همان كسانى كه ديده شان از ياد من در پرده بود، و نمى توانستند شنوند»
ادامه دارد...👇
ادامه از قبل...
🔸حاصل شدن این حجاب و دور شدن از دستگاه ولایت و غور در دستگاه طاغوت موجب ایجاد ضدیت وحس نفرت در رابطه با معارف الهی در این افراد می گردد که دو آیه ی زیر در مقام تبيين همين نكته مي باشند
وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَنْ يَفْقَهُوهُ وَفِي آذَانِهِمْ وَقْرًا ۚ وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِي الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْا عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا ﴿الإسراء، 46﴾
«و بر دلهايشان پوششهايى مى گذاريم تا آن را نفهمند و در گوشهايشان سنگينى مىنهيم و چون پروردگارت را در قرآن به يگانگى ياد كنى با حالت رميدگى از تو روى مى گردانند»
وَ إِذا قيلَ لَهُمُ اسْجُدُوا لِلرَّحْمنِ قالُوا وَ مَا الرَّحْمنُ أَ نَسْجُدُ لِما تَأْمُرُنا وَ زادَهُمْ نُفُوراً ﴿الفرقان، 60﴾
«و هنگامى كه به آنان گويند: براى رحمان سجده كنيد، مىگويند: رحمان چيست؟! آيا براى چيزى كه تو فرمان مىدهى، سجده كنيم؟ و بر رميدگى و نفرتشان مىافزايد.»
✅ همانطور که عمل شیطان و تبیعیت از او می توانست باعث ممانعت از ذکر خدا شده و موجب شود که حجاب و پرده ای از درک و پذیرش حقیقت برای فرد ایجاد شود که دستگاه بینشی و ارزشی و رفتاری او را تحت تاثیر قرار دهد و موجب اشمئزاز و تنفر از یاد خدا شود؛ به فرموده قرآن کریم، تنها راه مقابله با این حربه و نفوذ شیطان نیز موانست با ذکر خدا و قرآن است که مانع از نفوذ او خواهد شد.
وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَيْنَكَ وَبَيْنَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ حِجَابًا مَسْتُورًا ﴿الإسراء، 45﴾
«و هنگامى كه قرآن بخوانى، ميان تو و آنان كه به آخرت ايمان ندارند، پردهاى پوشاننده قرار مىدهيم»
🔸و این خود آگاهی تا جایی ادامه می یابد که میفرمایید این افراد کوچکترین حرکت و تلاش شیطان برای نفوذ و وسوسه را به سرعت تشخیص داده و به ذکر خدا پناه میبرند.
إِنَّ اَلَّذِينَ اِتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ اَلشَّيْطانِ تَذَكَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ ﴿الأعراف، 201﴾
مسلماً کسانی که [نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی های ظاهری وباطنی] تقوا ورزیده اند، هرگاه وسوسه هایی از سوی شیطان به آنان رسد[و متوجه میشوند و خدا را] یاد کنند، پس بی درنگ بینا شوند [و از دام وسوسه هایش نجات یابند.]
🔸این فرایند نفوذ و انحراف انسان توسط شیطان و راه مقابله با آن به بهترین شکل در قرآن تبیین شده و به تعبیر رهبر انقلاب مدظله، نظام سلطه و امریکا به عنوان شیطان بزرگ نیز همینگونه عمل میکنند؛ با ایجاد مانع از یاد خدا در جوامع به دنبال انحراف ملت ها هستند و مبصرون و افرادی که دارای بصیرتند این شیطنت ها را متوجه میشوند.
🔸جلسه ی هفتم تفسیر گفتمانی قرآن کریم و نهج البلاغه
🔹 بررسی جزء 7 قرآن کریم
✴️ دسترسي به مطالب و صوت جلسات:
💠 https://eitaa.com/joinchat/3893887152C2e44d8842f
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
تفسیر گفتمانی آیه 91 و 92 سوره هود.mp3
1.86M
💡 #تفسیر_گفتمانی قرآن کریم
🔅 روز 12 ماه مبارک رمضان
📙 جزء 12 قرآن کریم
✅ سوره هود - آیه 91 و 92
✴️ مومنین باید قدرت برتر در عالم باشند/ نبی الهی را بخاطر نداشتن یار و ناصر تا مرز قتل تهدید میکردند
💠 قالُوا يٰا شُعَيْبُ مٰا نَفْقَهُ كَثِيراً مِمّٰا تَقُولُ وَ إِنّٰا لَنَرٰاكَ فِينٰا ضَعِيفاً وَ لَوْ لاٰ رَهْطُكَ لَرَجَمْنٰاكَ وَ مٰا أَنْتَ عَلَيْنٰا بِعَزِيزٍ ﴿هود، 91﴾
گفتند: ای شعیب! بسیاری از آنچه که می گویی را نمی فهمیم، و به راستی تو را، ناتوان و ضعیف می بینیم، و اگر عشیره اندکت نبودند، بی تردید سنگسارت می کردیم، وتو بر ما پیروز نیستی.
💠 قالَ يٰا قَوْمِ أَ رَهْطِي أَعَزُّ عَلَيْكُمْ مِنَ اَللّٰهِ وَ اِتَّخَذْتُمُوهُ وَرٰاءَكُمْ ظِهْرِيًّا إِنَّ رَبِّي بِمٰا تَعْمَلُونَ مُحِيطٌ ﴿هود، 92﴾
گفت: ای قوم من! آیا عشیره کوچکم نزد شما از خدا سنگین تر و شکست ناپذیر تر است که خدا را نادیده میگیرید و او را پشت سر میگذارید؟! یقیناً پروردگارم به همه اعمالی که انجام می دهید، احاطه دارد.
✴️ دسترسي به مطالب و صوت جلسات:
💠 https://eitaa.com/joinchat/3893887152C2e44d8842f
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزیده های از جلسات تبیین گفتمانی قرآن کریم (جلسه 12 - تفسیر جزء 12)
📣 سوال بسيار مهم: آیا پیامبر و اهل بیت علیهم السلام دارای علم غیب بودند یا خیر؟
✅ این سوال یکی از سوالات کلیدی است که پاسخ صحیح به آن باعث حل بسیاری از مشکلات کلامی خواهد شد و همچنین حل آن مقدمه ی ورود به مباحث تولید علوم انسانی می باشد.
🔸 همانطور که در کلیپی که از قاتل دو شهید عزیز روحانی ما که در حرم امام رضا علیه السلام به شهادت رسیدند پخش گردید وهابیت یکی ازدلایل مشرک دانستن شیعیان را اعتقاد به علم غیب پیامبر و اهل بیت علیهم السلام دانسته و خون شیعیان را به واسطه ی این اعتقاد حلال می دانند.
🔸 بسیاری از لیبرال ها و منکرین ضرورت تکیه به دین در عرصه های اجتماعی نیز برای توجیه عقائد و رفتار خود برای فاصله گرفتن از آموزه های وحی و نیز بشر عادی نشان دادن پیامبر اعظم و ائمه طاهرین علیهم السلام ، مانند وهابیون، به نفی علم و عصمت ایشان روی می آورند.
📣 در جلسات گذشته بیان شد که یکی از اسباب شکل گیری چنین اعتقادی نگاه جزئی به بخشی از آیات قرآن و کنار گذاشتن سایر آیات و همچنین فاصله گرفتن از کلام اهل بیت علیهم السلام که مفسر اصلی قرآن کریم می باشند بوده است.
🔹 برای روشن شدن بحث لازم است ابتدا به آیاتی که نافی علم غیب پیامبران است، اشاره شود.
«وَ عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ لا يَعْلَمُها إِلاَّ هُوَ » انعام - 59
«و کلیدهای غیب فقط نزد اوست، و کسی آنها را جز او نمی داند...»
« قُلْ لا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدي خَزائِنُ اللَّهِ وَ لا أَعْلَمُ الْغَيْبَ » انعام - 50
«بگو: من به شما نمی گویم که گنجینه های خدا نزد من است، و نیز غیب هم نمی دانم ...»
«قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاَسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ » اعراف - 188
«... اگر غیب می دانستم، یقیناً برای خود ازهر خیری فراوان و بسیار فراهم می کردم...»
«قُلْ لا یَعْلَمُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْاَرْضِ الْغَیْبَ اِلاَّ اللَّهُ » نمل – 65
«بگو در آسمان ها و زمین کسی جز خدا غیب را نمیداند...»
«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى غَيْبِهِ أَحَداً» جن - 26
«دانای غیب است و هیچ کس را بر غیب خود آگاه نمی کند»
🔸همانطور كه در آيات بالا مشاهده مي شود خداوند صراحتاً بيان مي كند كه دانستن غيب فقط مخصوص خداوند است و هيچ كس حتي پيامبر نيز اطلاعي از اين غيب ندارند.
بر این اساس انکار علم غیب برای انسانها حتی انبیاء و اوصیاء، همانگونه که وهابیت ملعون و برخی از سکولارهای لیبرال مسلک میپندارند، امری درست و مطابق آیات قرآن به نظر میرسد!
و این پرسش باقی میماند که اعتقادات عمیق و دقیق شیعیان مبنی بر وجود علم خدادای و آگاهی از اخبار غیبیه توسط پیامبر اکرم و اهلبیت عصمت علیهم صلوات الله، چه منشاء قرآنی میتواند داشته باشد؟
🔸برای یافتن پاسخ این پرسش و رد عقائد پلید وهابیت لازم است قرآن را دقیقتر مرور کنیم و بخش دیگری از آیات را نیز مورد توجه قرار دهیم که به صراحت اشاره به اثبات اطلاع انبیاء و مومنین خاص از اخبار غیبی و علوم فرا بشری دارد.
برخی از این آیات عبارتند از :
«ما كانَ اَللّهُ لِيُطْلِعَكُمْ عَلَى اَلْغَيْبِ وَ لكِنَّ اَللّهَ يَجْتَبِي مِنْ رُسُلِهِ مَنْ يَشاءُ فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رُسُلِهِ وَ إِنْ تُؤْمِنُوا وَ تَتَّقُوا فَلَكُمْ أَجْرٌ عَظِيمٌ »آلعمران، 179
«خدا بر آن نیست که شما را بر غیب آگاه کند. ولی خدا از میان فرستادگانش هر کس را بخواهد [برای آگاه کردن به غیب] برمی گزیند، پس به خدا و فرستادگانش ایمان آورید. و اگر ایمان آورید و تقوا پیشه کنید، برای شما پاداشی بزرگ خواهد بود.»
«ِتلْكَ مِنْ أَنْباءِ الْغَيْبِ نُوحيها إِلَيْكَ ما كُنْتَ تَعْلَمُها أَنْتَ وَ لا قَوْمُكَ مِنْ قَبْلِ هذا فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَةَ لِلْمُتَّقينَ» هود - 49
«اینها از خبرهای غیبی است که آن را به تو وحی می کنیم....»
«أُبَلِّغُكُمْ رِسالاتِ رَبِّي وَ أَنْصَحُ لَكُمْ وَ أَعْلَمُ مِنَ اَللّهِ ما لا تَعْلَمُونَ »الأعراف، 62
«پیام های پروردگارم را به شما می رسانم، و برای شما خیرخواهی می کنم و از سوی خدا حقایقی را می دانم که شما نمی دانید.»
«وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيرَى اللَّهُ عَمَلَكمُ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَترُدُّونَ إِلىَ عَالِمِ الْغَيْبِ وَ الشهَّادَةِ فَيُنَبِّئُكمُ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ»توبه-105
«و بگو: عمل و رفتارتان را انجام دهید پس یقیناً خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را میبينند و شما نیز به عالم غیب و شهادت بازگرداده خواهید شد و خبر اعمالتان را به شما هم میدهند»
ادامه دارد ...
❇️ ادامه از قبل 👇
🔸 همانطور که مشاهده شد این آیات و بسیاری دیگر از آیات الهی اشاره به وجود علم غیب برای انبیاء و مومنین دارد؛ علاوه بر آیات الهی روایات بسیاری نیز از ائمه طاهرین علیهم صلوات الله بر این حقیقت گواه است.
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :
سَلُوني قَبلَ أن تَفقِدُوني؛ فَلأَنا بِطُرُقِ السماءِ أعلَمُ منّي بِطُرُقِ الأرضِ. نهج البلاغه- خطبه 189
اى مردم، پيش از آنكه مرا نيابيد از من بپرسيد، كه من به راههاى آسمان داناتر از راههاى زمينم،
وَ اللهِ لَوْ شِئْتُ أَنْ أُخْبِرَ كُلَّ رَجُل مِنْكُمْ بِمَخْرَجِهِ وَ مَوْلِجِهِ وَ جَمِيعِ شَأْنِهِ لَفَعَلْتُ، وَ لكِنْ أَخَافُ أَنْ تَكْفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ اللهِ(صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) نهج البلاغه 175
به خدا سوگند! اگر بخواهم مى توانم هر يك از شما را از آغاز و پايان كارش و از تمام شئون زندگانى اش آگاه سازم؛ ولى از آن مى ترسم كه اين كار، سبب كافر شدن شما به رسول خدا(صلى الله عليه و آله) شود
اِنِّى لَاَعْلَمُ ما فِى السَّموات ِوَ ما فِى الْاَرْضِ وَ اعْلَمُ ما فِى الْجَنَّةِ وَ اعْلَمُ ما فِى النّارِ وَ اعْلَمُ ما كانَ وَ ما يَكُونُ، قالَ: ثُمَّ مَكَثَ هُنَيْئَةً فَرَأى انَّ ذلِكَ كَبُرَ عَلى مَنْ سَمِعَهُ مِنْهُ فَقالَ: عَلِمْتُ ذلِكَ مِنْ كِتابِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ. المناقب جلد 4
من آنچه در آسمانها و زمين است و نيز آنچه در بهشت و دوزخ است، مىدانم و گذشته و آينده را مىدانم. راوى مىگويد: سپس اندكى صبر كرد و چون ديد اين سخن بر شنوندگان گران آمد، فرمود: من اين مطالب را از كتاب خداى عزّوجلّ مىدانم.
✅ جمع بندي:
بر این اساس روشن شد که در ارتباط با علم غیب، آنچه از همه مخلوقات منجمله پيامبران و ائمه عليهم السلام نفي مي شود دو مطلب است:
✳️ یکی اینکه: هیچ موجودی از ابتدای خلق عالم و بی نیاز از علم خداوند نبوده و اصلاحاً هیچ کسی جز خدا وند علم ذاتي ندارد و تمام علم ها بايد از خداوند گرفته شود.
«وَ اَللّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً» النحل، 78
«و خدا شما را از شکم مادرانتان بیرون آورد در حالی که هیچ چیزی نمی دانستید»
✳️ دوم اینکه: خداوند واجب الوجود وكمال مطلق است و در ذات و صفات بي نهايت است. و براي ممكن الوجود امكان رسيدن به ذات و صفات او وجود ندار، بر این اساس علم ذاتي خداوند نیز تکویناً از دسترس ممکنات و مخلوقات پوشیده است و هیچ موجودی عقلاً نمیتواند به کنه علم الهی علم پیدا کند. از این بخش از علم الهی در رویات به علم مستاثر یا علم مکنون تعبیر میشود که جز خدا امکان اطلاع از آن برای کسی (حتی پیامبران) وجود ندارد.
اما اين نفي علم ذاتي و علم به ذات، از پيامبر و اهل بيت عليهم السلام نافي عالم بودن آنها به اخبار غيب نمي شود.
❇️ بر این اساس علم غيب چند رتبه دارد؛ علم غيب مطلق و علم غيب مضاف. منظور از علم غيب مطلق علم به كنه ذات خداوند است كه تنها مخصوص خداوند است و ظرف ممكن نمي تواند پذيراي آن باشد و منظور از علم غيب مضاف، علم آسمان ها و زمين و عالم مخلوقات است. علم غيبي كه از اذهان بشر عادي محفوظ است ولی در نزد رسول اکرم و اهل بيت صلوات الله علیهم اجمعین حاضر است. در قرآن کریم نیز معمولاً وقتي تعبیر «علم غيب» به صورت مطلق به کار برده میشود، اطلاع از آن از دیگران نفی میشود و مختص به خدا ذکر میماند؛ ولی زمانی که به صورت مضاف و در اضافه به سماوات و ارض استعمال شده است؛ امکان اطلاع بر آن مانند موارد قبل نفی نشده است.
پس بر خلاف عقائد باطل و برخورد های گزینشی وهابیت و لیبرال مسلک ها نسبت به آیات الهی، انبیاء الهی و اوصیاء ایشان و در راس همه آنها محمد مصطفی و ائمه اطهار علیهم السلام نه تنها از غیب اطلاع داشتند بلکه این اطلاع از غیب بخشی از چرخه رسالت و تبلیغ آن ها محسوب میشود(مريم، 43) و بدون آن فرایند راهبری و هدایت بشر توسط ایشان نا تمام میماند.
✴️ دسترسي به مطالب و صوت جلسات:
💠 https://eitaa.com/joinchat/3893887152C2e44d8842f
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 هولناک بودن کید و مکر تشکیلات و حزب شیطان در عالم، حقیقت یا توهم؟
🔅گزیده های از جلسات تبیین گفتمانی قرآن کریم🔅
✳️ اولین پیام و فرمان خداوند در وحی به پیامبران و انبیاء علیهم صلوات الله این بوده که:
«وَ لَقَدْ بَعَثْنا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اُعْبُدُوا اَللّهَ وَ اِجْتَنِبُوا اَلطّاغُوتَ»النحل- 36
«و همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که [اعلام کند که] خدا را بپرستید و از [پرستش] طاغوت بپرهیزید. »
و به همه انسانها بفهمانند که: در عالم صف بندی وجود دارد؛ جبهه مومنین با ولایت خدا در قالب حزبِ الله(مجادله، 22) و جبهه شیطان با ولایت ابلیس(مجادله، 19) در این پیکار در مقابل یکدیگرند و همه انسانها یا در حزب الله و ولایت خدا هستند و یا در حزب شیطان و ولایت طواغیت عالم(بقره، 256)
❌ اما کم اطلاعی یا سهل انگاری نسبت به علم و اراده شیطان و دستگاه ولایت طاغوت در عالم و توان او برای خارج کردن مومنین از دستگاه ولایت الهی و جلوگیری از ورود سایر افراد به جبهه ی حق، معمولاً مورد غفلت انسان ها حتی افرادی با تفکر انقلابی و مذهبی است و به همین علت در شناخت دشمن یا عمق دشمنی او دچار خطای محاسباتی می شوند و توان تشخیص و تحلیل درستی از اینکه:
چه کسی با ما دشمن است؟ چرا دشمنی میکند؟ در دشمنی خود چقدر جدی است؟ چقدر انگیزه دارد؟ برای ضربه زدن و نابودی ما،چقدر حاضر است هزینه بدهد؟ چقدر دشمنی و ضربه زدن به مومنین را بلد است؟ چه راه هایی برای آن را میداند؟ در دشمنی و پیشبرد برنامه خود چقدر توان و امکانات دارد؟ صورت نمی گیرد
🔸 به عنوان مثال هنگامی که نسبت به عمق نفوذ ولایت طاغوت و دخالت در تمام شئون زندگی بشر صحبت میشود و اینکه با مدیریت و استفاده از بسترهایی به ظاهر بی طرف همچون فضای مجازی یا سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی و نهادهای وابسته به آن مثل سازمان کشاورزی جهانی (FAO) یا سازمان بهداشت جهانی (WHO) و صندوق بین المللی پول و ... چطور این کار انجام میگیرد و یا وقتی در مورد اینکه دستگاه طاغوت برای کاهش جمعیت جهان یا امتحان سلاح های جنگی و بیولوژیک خود از مرگ تمام جوامع حتی مردم جامعه خودشان هیچ ابایی ندارد، توضیح داده می شود؛ به توهم توطئه یا بزرگنمایی و غلو در این رابطه متهم خواهید شد.
این کوته بینی و سهل انگاری یا ناشی از عدم شناخت درست تشکیلات شیطان در عالم و اطلاع از علم و اراده شیطان برای گمراهی بشر و دشمنی با مومنین است یا ناشی از عدم برآورد صحیح از برنامه و توان حزب شیطان برای انجام مقاصد خود است.
گاهی این افراد برای اثبات مدعای خود به گزاره هایی از آیات قرآن مانند کف روی آب بودن باطل، یا ضعیف بودن کید شیطان یا سست بودن بنای طاغوت مانند بیت عنکبوت استناد می کنند.
✅ بی تردید شکل گیری این دیدگاه ناشی از عدم نگاه گفتمانی به قرآن و یکپارچه ندیدن قرآن می باشد.
با توجه به اهمیت بالای این موضوع که اتخاذ هر دیدگاهی می تواند منشأ تغییر در نظام باور و ارزش و رفتار فرد و جامعه گردد باید به سراغ آیات قرآن و روایات رفت و آنها را کنار یکدیگر مورد ملاحظه قرار داد.
بسیاری از آیات قرآن کریم به انگیزه و اراده شیطان برای دشمنی و گمراه کردن بندگان خدا اشاره دارد به عنوان نمونه:
« قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعين» ص -82
«گفت: به عزتت سوگند همه آنان را گمراه مى كنم»
«قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ» اعراف - 16
«گفت: اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم»
« قالَ رَبِّ بِما أَغْوَيْتَني لَأُزَيِّنَنَّ لَهُمْ فِي الْأَرْضِ وَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ» حجر - 39
«گفت: پروردگارا! به سبب اينكه مرا [امر به سجده بر انسان کردی و]گمراه نمودى، من هم يقيناً در دنیا [لذت های سطحی و اعمالشان را] برایشان تزئین میکنم و مسلماً همه را گمراه مى كنم»
ادامه دارد...
ادامه از قبل👇
« وَ لا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ» زخرف - 62
« و شیطان شما را باز ندارد، بی تردید او برای شما دشمنی آشکار است»
«يا بَنِي آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ اَلشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ اَلْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنّا جَعَلْنَا اَلشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ » الأعراف- 27
«ای فرزندان آدم! شیطان، شما را به فتنه و فریب نیاندازد چنان که پدر و مادرتان را از جنت بیرون کرد، پوششان را از ایشان جدا کرد تا زشتی هایشان را به آنان نشان دهد، او و دار و دسته اش، از آنجایی که شما آنها را نمی بینید شما را می بینند، ما شیاطین را سرپرست کسانی قرار دادیم که ایمان نمی آورند.»
✳️ آیات فوق برای علم به انگیزه و میزان عداوت شیطان و حزب و تشکیلاتش با انسان کافی است اما نکته ای که میماند اطلاع از قدرت شيطان و دستگاه طاغوت براي پیش برد اهداف و گمراه كردن بندگان خدا است برای این منظور آیات متعددی قابل استناد است ولی آيه ي 46 سوره ي ابراهيم از جهاتی کفایت میکند:
«وَ قَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَ إِنْ كانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ» ابراهيم - 46
«و آنان [نهايت] مکر و حیله خود را به كار گرفتند، در حالی که نيرنگشان نزد خدا [و در سیطره علم و قدرت اوست] حتی اگر از [عظمت و پیچیدگی] مکر و حیله های آنها كوهها از جا كنده شود»
✳️ همچنين اميرالمومنين در خطبه قاصعه (192) شيطان را اينگونه وصف مي فرمايند:
«اى بندگان خدا از دشمن خدا پرهیز کنید، مبادا شما را به بیمارى خود مبتلا سازد، و با نداى خود شما را به حرکت در آورد، و با لشکرهاى پیاده و سواره خود بر شما بتازد. به جانم سوگند، شیطان تیر خطرناکى براى شکار شما بر چلّه کمان گذارده، و تا حد توان کشیده، و از نزدیک ترین مکان شما را هدف قرار داده است، و خطاب به خدا گفته: «پروردگارا به سبب آن که مرا دور کردى، دنیا را در چشمهایشان جلوه مى دهم، و همه را گمراه خواهم کرد»... پس شیطان بزرگ ترین مانع براى دیندارى، و زیانبارترین و آتش افروزترین فرد براى دنیاى شماست شیطان از کسانى که دشمن سر سخت شما هستند و براى در هم شکستنشان کمر بسته اید خطرناک تر است. مردم آتش خشم خود را بر ضد شیطان به کار گیرید، و ارتباط خود را با او قطع کنید. به خدا سوگند، شیطان بر اصل و ریشه شما فخر فروخت، و بر حسب و نسب شما طعنه زد و عیب گرفت، و با سپاهیان سواره خود به شما هجوم آورد، و با لشکر پیاده راه شما را بست، که هر کجا شما را بیابند شکار مى کنند، و دست و پاى شما را قطع مى کنند، نه مى توانید با حیله و نقشه آنها را بپراکنید، و نه با سوگندها قادرید از سر راهتان دور کنید. زیرا کمین گاه شیطان ذلّت آور، تنگ و تاریک، مرگ آور، و جولانگاه بلا و سختى هاست.»
✅ با این توضیح روشن شد که تعابیری مانند اینکه جریان باطل و طاغوت در عالم مثل كف روي آب است (رعد،17) یا کید شيطان ضعیف است (نساء،76) در مقام تبیین حقارت و ناچیزی این دشمنان انسان، در مقایسه با عظمت و قدرت خداوند عالم است و ناتوانی آنها در تقابل با برنامه خدا (توبه،32) را بیان میکند نه توان او نسبت به انسان؛ پس این نکات که مایه امید و توکل انسان به خدا در غلبه بر شیطان هستند نباید موجب سهل و ساده انگاری تقابل و دشمنی شیطان و تشکیلاتش در عالم برای ضربه زدن به انسان شود؛
خطر این ساده انگاری تا جایی که که خدا به انسان از اینکه به اتکای قدرت و رحمت الهی این تقابل و تکالیف خود را نادیده بگیرد هشدار داده است(انفطار، 6)؛ پس همانطور که در آيه 46 سوره ي ابراهيم بيان شد؛ کید و برنامه حزب شیطان در مقایسه با ظرفیت و عظمت حزبِ الله و قدرت خداوند ناچیز و خوار است چرا که دستگاه ولايت طاغوت با دستگاه ولايت الهي قابلیت مقايسه ندارد اما این به این معنی نیست که انسان های عادی نیز در مقابل کید و مکر دستگاه ولایت شیطان و و تشکیلات او یعنی طواغیت عالم، شکست ناپذیر و درامانند و این حقیقت از تعابیر امیر المومنین ع در خطبه قاصعه به خوبی روشن شد.
ادامه دارد ...
ادامه از قبل 👇
✳️ پس توان و برنامه حزب ابلیس براي گمراهي تمام انسان ها و ایجاد ظلمت و تاریکی در جهان و نابودي حرث و نسل بشر و موجودات خدا و فساد در عالم (بقره،205) را از آیات و روایات به درستی باید درک کرد.
به همین علت است که در تعابیر مختلف همچون صلوات شعبانیه، عرصه تقابل سپاه و لشکر شیطان با انسان در عالم بسیار عظیم و هولناک ترسیم شده؛ وقتی که میفرمایند «اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ، يَأْمَنُ مَنْ رَكِبَها، وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا» و از اهل بیت علیهم السلام تعبیر به کشتی نجات شده میکند که در این دریای عمیق و فروبرنده و مواج جز با اين كشتي نجات نمي توان به مقصد رسيد؛
باید دانست که قطعاً کسانی که از شر شیطان و تشکیلات او به اهلبیت عصمت علیهم السلام و دستگاه ولایت الهی پناه نبرند غرق خواهند شد.
برای نجات از این تقابل و جنگ سهمگینی که کافران و طواغیت عالم به ما تحمیل کرده اند و به تعبیر شهید مطهری با برنامه ریزی های 400 ساله، یهودیان خبیث عرصه را برای جان و مال و دین و معنویت ما تنگ کرده اند و از چپ و راست و پیش رو و پشت سر(اعراف،17) همه عرصه های فردی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و... ما را هدف گرفته و مورد آسیب قرار داده اند، چاره ای جز حرکت آگاهانه پشت سر ولی الهی و نصرت او نداریم تا وعده الهی در نصرت ما محقق شود(حج،40)
❇️ پس با ایمان به کلام الهی و با اراده و عمل در مسیر نصرت ولی خدا و مظهر و پرچم دستگاه ولایت خدا و امام عصر ارواحنا فدا در کره خاکی یعنی نظام اسلامی، با التجاء به درگاه این بخش از دعای شریف افتتاح را در شب های پربرکت ماه مبارک و همه اوقات با اضطرار میخوانیم و میگوییم:
اللَّهُمَّ إِنَّا نَشْكُو إِلَيْكَ فَقْدَ نَبِيِّنَا (صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ غَيْبَةَ وَلِيِّنَا [إِمَامِنَا] وَ كَثْرَةَ عَدُوِّنَا وَ قِلَّةَ عَدَدِنَا، وَ شِدَّةَ الْفِتَنِ بِنَا وَ تَظَاهُرَ الزَّمَانِ عَلَيْنَا فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ [آلِ مُحَمَّدٍ] وَ أَعِنَّا عَلَى ذَلِكَ بِفَتْحٍ مِنْكَ تُعَجِّلُهُ وَ بِضُرٍّ تَكْشِفُهُ وَ نَصْرٍ تُعِزُّهُ وَ سُلْطَانِ حَقٍّ تُظْهِرُهُ وَ رَحْمَةٍ مِنْكَ تُجَلِّلُنَاهَا وَ عَافِيَةٍ مِنْكَ تُلْبِسُنَاهَا بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.
خدايا از نبود پیامبرمان (كه درودهاى تو بر او و خاندانش) و از ناپيدايى مولايمان، و بسيارى دشمنانمان و كمی نفراتمان، و سختى فتنهها به سويمان، و از غلبه دوران بر مان، به درگاه تو شكایت میکنیم، بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را در برابر اين همه يارى فرما به گشايشى از جانب خويش كه زود برسانى، و بدحالى كه برطرف كنى، و نصرت و پيروزى با عزّت براي ما قرار دهى، و سلطنت حقى كه آشكارش فرمايى، و به رحمتى كه از سويت ما را فرا گيرد، و به سلامتى كاملى كه از جانبت ما را بپوشاند، اى مهربان ترين مهربانان.
✴️ دسترسي به مطالب و صوت جلسات:
💠 https://eitaa.com/joinchat/3893887152C2e44d8842f
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزيده اي از سلسله جلسات موضوع شناسي مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
جلسه نهم / موضوع شناسی فضای دیجیتال
🔶 رمزارز و رمزريال بانك مركزي
❇️ در مباحث مرتبط با موضوع شناسی رمزارزها بیان کردیم که باید بین دو پدیده ی رمز دیجیتال و ارز ديجيتال و نیز در بحث ارزهای دیجیتال نیز بین ارزهای دیجیتال دولتی و غیر دولتی تفاوت قائل شد.
در بحث رمزهای دیجیتال هم لازم است ماهیت و هویت دقیق آن روشن شود تا تفاوت آن با شناسه کاربری، آی دی، شماره اشتراک دیجیتال، شماره حساب بانکی، شماره تلفن و ... که هریک ساختار مشخصی دارند مشخص شده و در سه حوزه ی تولید، نگه داری و ارزیابی مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان احکام شرعی مرتبط با هر حوزه را مشخص نمود.
❇️ بعد از این تفکیک ها مباحث مختصی نیز برای رمز ارز ها وجود دارد مثلاً بحث ماليت یا پشتوانه و ... که در مورد ارزهای دیجیتال بايد مورد بررسي قرار گيرد. متاسفانه در نگاهی که برای بررسی فقهی پدیده ی رمزارزها در حوزه و دانشگاه وجود دارد به تفکیک این مباحث از یکدیگر پرداخته نشده است.
✳️ این نکته نیز در مباحث گذشته مکرر بیان شد که: از ضروریات بررسی هر موضوع، مشخص شدن جایگاه آن موضوع در تقابل و صف بندی دستگاه ولایت الهی و ولایت طاغوت است که حسب عناوین اولیه و ثانویه باید به صورت دقیق و با منطق شفاف تبیین شود.
به عنوان مثال: با توجه به اینکه در جریان تبادلات مالی با رمز ارزها، حتی در بستر بلاک چین، تمام تراکنش های شکل گرفته با تمام خصوصیات قابل شناسایی و ردیابی خواهد بود و این قضیه می تواند بستری برای تسلط و جمع آوری اطلاعات اقتصادی یک جامعه باشد؛ بسته به اینکه زیرساخت این تبادلات در اختیار چه کسی خواهد بود یا چه کسانی می توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ عناوین و نتایج متفاوت تولید می شود که در تحقق برخی عناوین و احکام ثانویه فقهی میتواند موثر باشد.
🔹 توجه به این نکات و تفکیک مباحث مرتبط با رمزارز به صورتی که عرض شد؛ از ابتدائيات بررسي موضوع رمزارز است.
❇️ در رابطه با ارز دیجیتال ريال كه به تازگي بانك مركزي پيگير راه اندازي آن هست نیز علاوه بر نکاتی که در مورد همه ارزهای دیجیتال باید مورد دقت و بررسی فقهی قرار گیرد مسئله پشتوانه و خلق پول را که از مشکلات و مسائل مهم پول در اقتصاد است را پیش از بحث از مباحث تولید ارزهای دیجیتال، باید مبتنی بر نگاه اقتصاد اسلامی تعیین تکلیف کرد.
❇️ مضافاً که دو مقوله ي دیگر یعنی نگه داری و ارزیابی رمز ارزها نیز برای بررسی دقیق نیاز به در نظر گرفتن واقعیت های دیگری نیز دارند منجمله اینکه این موارد فعلاً نمیتواند منفک از بستر فضای مجازی موجود شکل بگیرد (نکاتی که در باب حاکمان و سیطره بر فضای مجازی موجود از حیث فنی عرض شد و نسبت آن با بلاک چین و میزان نفوذپذیری و احتمال احاطه یا تصرف در آن مورد بررسی قرار گرفت) بر این اساس الزامات فقهی دیگری نیاز به بحث پیدا میکند.
✅ این یک واقعیت است که از یک سو اختیارات و استراتژی های نظام طاغوت بین الملل در رابطه با فضای مجازی موجود ابعادی فراتر از تصورات بسیط و عوامانه بسیاری از کاربران و حتی نخبگان و فضلای حوزوی و دانشگاهی دارد و از سوی دیگر این مباحث نیاز به زمینه های بسیار علمی و فنی برای تصور برخی مفاهیم، اجزاء، روابط و به تبع آن ابزار و استراتژی ها و برنامه ها و اقدامات دارد؛ بسیط پنداری، عادی و سهل انگاری و نادیده انگاری این پدیده ها و ابعاد و روابط آن ها به صورت دقیق که ناشی از فقدان تسلط کافی بر این دو محور است مانع از احاطه تام بر موضوعات مرتبط با این فضا و درک و پیش بینی خطرات و تهدیدات ناشی از تصمیمات غلط نسبت با آن از حیث امنیتی، اقتصادی و سیاسی است.
❇️ این تهدید و خطر که چه بسا از جمله مهلک ترین اقدامات برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی به شمار بیاید؛ مشمول عناوین متعدد فقهی خواهد بود و برای تصمیم گیری های حاکمیتی نیاز به کسر و انکسار های جدی در وادی مدیریت تزاحمات مصالح و مفاسد جامعه دارد. از این رو برخی مباحث موضوع شناسی شبکه ملی اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت تا زمینه بحثهای فقهی مرتبط با کیفیت و ضرورت ایجاد شبکه ی ملی اطلاعات فراهم شود مضافاً که تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب بر راه اندازی این شبکه را شاهد هستیم.
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20
💠 گزيده اي از سلسله جلسات موضوع شناسي مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
✳️ اینکه ما چه کسی را دشمن بدانیم و انگیزه و دانش و توان یعنی علم و اراده و قدرت او را در دشمنی با ما چقدر بتوانیم تخمین بزنیم طبیعتاً روی تحلیل ما موثر است.
📣 شاید جزء مهم ترین علل اختلاف در میان دوستان جبهه ی حق اختلاف در این داده ها و دشمن شناسی در این سه محور است.
✳️ اینکه نمی دانند دقیقاً و مشخصاً دایره ی دشمن و دشمنی او را چقدر وسیع بگیرند و اینکه نمی دانند دشمن چه می خواهد و چه می داند و چه میتواند انجام دهد
یعنی نمی دانند دشمن چقدر برای رسیدن به خواسته اش اراده و پافشاری دارد و چقدر می تواند در مسیر رسیدن به خواسته اش حرکت کند.
🔸 این باعث می شود که وقتی شما یک موضوع مثل فضای مجازی یا سایر موضوعاتی که لازم است نظر فقهی داده شود یا تصمیم حاکمیتی نسبت به آنها گرفته شود؛ می بینید مواضع دوستان و فضلاء بسیار با هم فرق می کند.
✳️ حتی برای کسانی که به لحاظ قواعد و اصول کبروی و احاطه بر احکام دست پری دارند هم مواضع بسیار دور از واقعیت می شود مشاهده کرد؛ در واقع در این موارد که یک فقیه و عالم متبحر در قواعد، ولی نا آشنا با این نوع دشمن شناسی، نظری میدهد؛ نتایج تطبیق قواعد وکبریات بر یک موضوع ابتر یا ناقص به لحاظ موضوع شناسی نهایتاً با کسی که به لحاظ حکم شناسی و تسلط بر قواعد فقهی و اصولی، تازه کار و حتی غیر مجتهد است؛ خیلی فرقی نخواهد کرد.
✅ از این رو بحث موضوع شناسی عملا یکی از مولفه های جدی اعلمیت در سطح فقه حکومتی و ولایت حاکمیتی است.
این فرمایش جالب حضرت امام که فرمودند که در مسائل حکومت و مسائل اجتماعی، فقیهی که ضعف موضوع شناسی دارد مجتهد محسوب نمی شود. علتش همین است که این افراد در نتیجه و محصول دچار مشکلی می شوند و عملاً محصول کار علمیشان با غیر مجتهد خیلی تفاوتی نخواهد داشت.
🔸 این چند گزاره که در زمینه دشمن شناسی عرض شد و پایه موضوع شناسی های اجتماعی امروز است را می توان در موضوعات مختلف اثراتشان را ملاحظه کنید. نمونه اش بحث فضای مجازی ، حضور در اینستاگرام، بحث بلک چین یا متاورس و امثال آن.
🔹 مثلا اگر ما بگوییم نزدیک به 40 قاعده ی فقهی قابلیت تطبیق در بحث اینستاگرام داریم، ممکن است خیلی ها استیحاش کنند؛ اینکه بگوییم نصب اینستاگرام، کار کردن با آن، مراجعات یا ارجاع دادن، یا فوروارد محتوا، یا انتشار محتوا، یا بازدید محتوا یا کامنت زیر محتوا یا ذخیره آن یا به اشتراک گذاری و... همه ی اینها مشمول احکام شرعیه واضح و بدیهی است که وضوح آن متوقف بر احاطه ی ما بر موضوع است ممکن است تعجب برخی را بر بیانگیزد.
🆔 مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی
🌐 feqhehokoomati.ir
💠 eitaa.com/joinchat/269418668Ce82b10e20