eitaa logo
فیض سحر
526 دنبال‌کننده
521 عکس
356 ویدیو
4 فایل
کانال محفل مناجاتی فیض سحر (دعای کمیل ، روضه ، سینه زنی ) بانوای طلبه جانباز حاج حسین حقی مکان :قم خ ارم درجوارمزارشهدای سوم خرداد(۶۰شهید) زمان : شبهای جمعه۲ساعت قبل اذان صبح ایتا:https://eitaa.com/feyzesahar ادمین کانال:Http://eitaa.com/admin_gomnam
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸نکات تفسیری ص۲۶بقره🔸💠 🔹قسمت اول ۱_ ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پیروی از سنّت و راه نیاکان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذیرش نمی‌باشد. «أَلْفَیْنٰا عَلَیْهِ آبٰاءَنٰا» ۲_ ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است که مقدّمه ی تعقّل باشد؛ و گرنه حیوانات نیز چشم و گوش دارند. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاٰ یَعْقِلُونَ» ۳_ راه شناخت، پرسیدن، گوش کردن و دیدن همراه با تفکّر است. «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاٰ یَعْقِلُونَ» ۴_ اشخاص بی تفاوت در برابر دعوت حقّ، پنج صفت تحقیرآمیز دارند: مثل حیوانند، کورند، کرند، لالند و بی‌عقلند. «مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا... فَهُمْ لاٰ یَعْقِلُونَ» ۵_ شکر مراحلی دارد؛ گاهی با زبان است و گاهی با عمل. شکر واقعی آن است که نعمت‌ها در راهی مصرف شود که خداوند مقرر نموده است. ۶_ خودسازی و زهد و تقوا، منافاتی با بهره گیری از طیّبات ندارد. «یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُلُوا مِنْ طَیِّبٰاتِ» ۷_ در مکتب اسلام، مادّیات مقدّمه ی معنویات است. «کُلُوا، وَ اشْکُرُوا، تَعْبُدُونَ» ۸_ اسلام در تغذیه، به بهداشت توجّه دارد. «طَیِّبٰاتِ مٰا رَزَقْنٰاکُمْ» ۹_ اسلام به مسئله غذا و تغذیه، توجّه کامل داشته و بارها در مورد غذاهای مضرّ و حرام هشدار داده است. «إِنَّمٰا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ... » ۱۰_توجّه به خداوند و بردن نام او، در ذبح حیوانات لازم است؛ تا هیچ کار ما خارج از مدار توحید نباشد و با مظاهر شرک و بت پرستی مبارزه کنیم. «وَ مٰا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللّٰهِ» ادامه دارد... 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
💠🔸نکات تفسیری ص ۲۶ بقره🔸💠 (قسمت دوم) ۱_ اضطراری حکم را تغییر می‌دهد که به انسان تحمیل شده باشد؛ نه آنکه انسان خود را مضطرّ کند. کلمه «اضطُرّ» مجهول آمده است، نه معلوم. «فَمَنِ اضْطُرَّ» ۲_ اسلام، دین جامعی است که در هیچ مرحله بن بست ندارد. هر تکلیفی به هنگام اضطرار، قابل رفع است. «فَمَنِ اضْطُرَّ... فَلاٰ إِثْمَ عَلَیْهِ» ۳_ از شرایط اضطراری، سوء استفاده نکنید. «فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بٰاغٍ وَ لاٰ عٰادٍ» ۴_ دین فروشی، به هر قیمتی که باشد؛ خسارت است؛ زیرا حقایق و معارف کتب آسمانی ارزشمندتر از همه منافع است. «ثَمَناً قَلِیلاً» ۵_ خوردنی‌های حرام، به صورت آتش تجسّم می‌یابند. «مٰا یَأْکُلُونَ... إِلاَّ النّٰارَ» ۶_اشیا دارای یک وجهه باطنی و ملکوتی هستند که در قیامت به آن شکل تجسّم می‌یابند. «فِی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النّٰارَ» ۷_ کیفر، باید متناسب با جرم باشد؛ آنانکه در دنیا راه شنیدن کلام خدا را بر مردم بسته‌اند، در قیامت از لذّت استماع کلام خدا محروم می‌شوند. «لاٰ یُکَلِّمُهُمُ اللّٰهُ» ۸_ عذاب‌های قیامت، هم جسمی و هم روحی است. «لاٰ یُکَلِّمُهُمُ اللّٰهُ» ۹_ دین فروشی و کتمان حقیقت، سخت ترین کیفرها را بدنبال دارد. جمله «فَمٰا أَصْبَرَهُمْ عَلَی النّٰارِ» در قرآن تنها در مورد این گروه بکار رفته است. ۱۰_ منشأ اختلافات دینی و مذهبی، دانشمندان هستند، نه کتب آسمانی. «نَزَّلَ الْکِتٰابَ بِالْحَقِّ... اِخْتَلَفُوا فِی الْکِتٰابِ» ۱۱_کتمان حقایق، موجب شقاق و شکاف و جدایی و پراکندگی است. «شِقٰاقٍ بَعِیدٍ» 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸نکته تفسیری صفحه ۲۶:🔸💠 🔹تقلید کورکورانه: «آداب و رسوم» ملّت­ ها، یکی از مباحث بسیار جذاب و خواندنی​ است؛ تا آنجا که دانش بسیار گسترده­ ای در این­ باره به نام «مردم­ شناسی» به ­وجود آمده است. در هر کشوری، صدها قوم و طایفه وجود دارند و هر یک از آنان، بر اساس آداب و رسوم خاص خود زندگی می­ کنند. از یک نگاه می­ توان این رسوم و عادات را به دو گروه تقسیم کرد: یکم، آداب و رسومی که به نفع مردم است و آن​ها را در زندگی دنیا و آخرتشان یاری می­ کند؛ و  دین نیز آن­ها را تأیید کرده است. برای نمونه، در روایتی آمده است که برای امیر مؤمنان علی علیه السلام قدری شیرینی آوردند. ایشان، علّت آن را پرسید. به ایشان عرض کردند به سبب نوروز است که رسم دیرینه­ ی ایرانیان است. امام فرمود: «اگر می­ توانید هر روز را برای ما نوروز بدارید، چنین کنید (یعنی به یکدیگر هدیه بدهید و به خاطر خشنودی خدا با یکدیگر رفت و آمد داشته باشید).»[1] دسته­ ی دوم، آداب و رسوم جاهلانه است که مانع پیشرفت مادّی و معنوی  انسان­ ها می­ شود، و بسا مردم یک جامعه که نسل اندر نسل به آن­ها عمل می​ کنند و اگر از انگیزه­ ی آنان بپرسیم، یک پاسخ می­ شنویم: «این​ها آداب و رسوم آباء و اجداد ماست و ما نیز باید مانند آن​ها عمل کنیم.» تاریخ، حکایت گر فجایع و جنایاتی­ است که برخی ملل به بهانه­ ی عمل به آداب و رسوم کهن­شان مرتکب می­ شدند. غرق کردن دختران جوان برای اهدای قربانی به الهه­ ی نیل، سر بریدن نوزادان در مقابل بت­ ها و زنده به گور کردن دختران، نمونه­ هایی از تقلید­های کورکورانه­ ی ملّت­ های گذشته از آداب و رسوم پدرانشان است. یکی از بزرگ­ترین مشکلات پیامبران نیز همین رفتار بوده است. آنان با مردم صحبت می­ کردند، برایشان دلیل می­ آورند، به آن​ها معجزه نشان می­ دادند و از آن​ها می­ خواستند عقل خود را قاضی کنند و پیرو حق و حقیقت باشند؛ ولی بسیاری از مردم، پاسخی در برابر آنان نداشتند و فقط از روی تعصّب بر آداب و رسوم گذشتگانشان، با پیامبران لجاجت می­ کردند. قرآن بارها و بارها از مردمی گله می­ کند که تنها دلیلشان برای شرک و بت­ پرستی و کارهای بد، رفتار نیاکانشان بوده است. ما نیز اگر بی­ طرفانه به اطراف خود نگاه کنیم، شاید متوجه رسوم و عادات نادرستی شویم که با دستورهای خدا سازگار نیست. برخی از رسومی که در مجالس عروسی و میهمانی­ ها برگزار می­ شود، نمونه­ های روشنی از این امور است. اگر تصمیم داریم آداب و رسوم گذشتگانمان را حفظ کنیم، سخن پیشوای نخست­مان علی علیه السلام را به یاد داشته باشیم که فرمود: «اگر می­ خواهید بر آداب گذشتگانتان تعصب ورزید، بر اخلاق خوب و رفتار شایسته­ ی آنان تعصّب داشته باشید؛ همان اخلاق و رفتاری که افراد باشخصیت و بزرگان شما داشته­ اند.»[2]  📚[1] . دعائم الاسلام ، ج2 ، ص 326 [2] . نهج البلاغه ، خطبه192 (معروف به قاصعه) 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠🔸معارف قرآنی🔸💠 🔹رستگاری قطعی 📚سوره اعلی ایه ۱۴ ✍ اینهمه کارهایِ وجود داره. معمولاً ماها دنبال این هستیم که انجام بدیم، تا به دردِ آخرتمون بخوره. ☝️ امّا قرآن کریم می‌فرماید: در انجام کارهای ، امیدِ است، ❌ ولی قطعی نیست: 🕋 وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ، لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (حج/۷۷) 💢 انجام دهید، است که شوید. لَعَلَّکُمْ👈 یعنی: امید است که...، شاید که... ✅️ یعنی اگر کارهای انجام بدیم، شاید به و رستگاری برسیم، و بشیم. ❌ شاید هم نه... امّا همین قرآن می‌فرماید، اگر کسی و انجام داد، قطعاً رستگار میشه. ☝️ دیگه شاید و امّا و اگر نداره. 🕋 قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکَّیٰ (اعلی/۱۴) 💢 به یقین، کسی که خود را و پاک نمود، شد. 🕋 قَدْ أَفْلَحَ مَن زَکَّاهَا (شمس/۹) 💢 قطعاً هر کس که خود را پاک و کرده، شده است. قَدْ أَفْلَحَ👈 یعنی: قطعاً رستگار شد... ♻فلاح و رستگاریِ قطعی: ❌ در انجام دادنِ کارهای خیر نیست، ✅️ در انجام ندادنِ کارهای بد است. 🌸https://eitaa.com/feyzesahar🌸