آشنایی با:
📕قوانین مربوط به صف صبحگاهی (ردیف و ستون) (ص 106)
📕نمایش متنوع عدد دو رقمی کمتر از 20 از طریق جدول ارزش مکانی و تصویر یا با راهبرد شمارش (ص 107)
📕نمایش عدد به طول (محور اعداد) هر بار رقم، با چوب خط و تصویر (ص 108)
📕درک تقارن و الگوهای متقارن، سودوکوی 9 در 9 (ص 109)
📕یادآوری جمع و نوشتن جمع متناظر (ص 110)
📕ارتباط با دسته ها، استدلال کردن عدد اصلی زیر 20 تا (ص 111)
📕عدد در مفهوم طول، اندازه گیری تقریبی با واحد غیر استاندارد. رابطه ی محور اعداد زمان با ساعت، نمایش متنوع ساعت در اعداد متفاوت. (ص 112)
#تم۱۶
دانستنی های معلّم:
📕 در این تم معرفی اعداد دو رقمی تا عدد۲۰ ادامه می یابد. توصیه این است که اوّل حتما از استدلال و درک عددی متفاوت برای عدد دو رقمی استفاده و سپس در جدول ارزش مکانی قرار داده شود. حتما مفهوم عدد ۱ با یک دسته ی ۱۰ تایی در اعداد دو رقمی مثل ۱۳ بیان و آموزش داده شود.
📕 ابزار لازم برای شروع این کار، به ترتیب گفتمان، محور اعداد، چینه، چوب خط، صفحات شطرنجی، فارسی نویسی عدد، رسم شکل و جدول ارزش مکانی می باشند.
📕 آموزش زمان برای اولین بار از طریق محور طولی (عدد در طول) آموزش داده می شود.
📕 قبلا آموزش زمان با اشکال هندسی و از سطح شروع می شد. امّا در کتاب های جدید از طریق طول شروع می شود. توصیه می شود ابتدا یک محور ۱۲ تایی با کاغذ درست کرده و اگر از نقطه ی ۱۲ و صفر به هم بچسبانیم ،ساعت درست می شود.
ابزار آموزشی:
محور بزرگ شماره گذاری شده، خط کش، نوار کاغذی، کارت عدد به صورت های مختلف،ساعت
ازفرزندتان بخواهید:
📕 وسیله هایی مثل قاشق، چنگال، نی و... را کمتر از ۲۰ تا هستند، بشمارد و دسته های ده تایی درست کند.
📕 عددهای کمتر از ۲۰ را روی برگه بنویسد و بگوید هرکدام چند تا ده تایی و چند تا یکی دارند.
📕 روی یک برگه، شکل های مختلف هندسی را بکشد و برای آن ها خط تقارن بگذارد و رنگ کند.
📕 جمع کردن اعداد را با انگشتان دست تمرین کند.
📕 عددهای ۱۰ تا ۱۹ را به صورت متوالی چند بار بشمارد و روی برگه بنویسد.
📕 به ساعت روی دیوار منزل و یا ساعت مچی با دقّت نگاه کند و جایگاه اعداد را یاد بگیرد.
سوال های پیشنهادی جهت تدریس و ارزشیابی:
📕 در صفحه ی ۱۰۶ دانش آموزان هر صف را بشمار و بگو در هر صف چند ۱۰ تایی و چند یکی میبینی.
📕 در صفحه ی ۱۰۷ در هر قسمت دسته های ۱۰ تایی درست کن. چوب خط بکش و عدد آن را بنویس.
📕 در صفحه ی ۱۰۸ تعداد اشکال هر دسته را فقط بشمار و چوب خط و عدد آن را بنویس.
📕 در صفحه ی ۱۰۹ با توجه به خط وسط شکل و شمارش تعداد مربع های هر رنگ در هر ردیف سمت راست را کامل و سپس مربع شگفت انگیز را کامل کن.
📕 در صفحه ی ۱۱۰ تعداد اشکال هر دسته را بنویس. با انگشتان دستت جواب جمع ها را پیدا کن.
📕 در صفحه ی ۱۱۱ با خط¬کش هر عدد را به شکل مربوط به خودش وصل کن.
📕 در صفحه ی ۱۱۲ اعداد روی ساعت را از یک شروع کن و به ترتیب تا آخر بنویس و با اعداد روی محور مقایسه کن. با واحد های غیر استاندارد اندازه های داده شده را پیدا کن.
چالش ها و راهکار ها:
📕 چالش تم ۱۶ ص ۱۱۲: شناخت نمایش¬های مختلف اعداد و ارقام
📕 راهکار:کارت اعداد به صورت¬های مختلف را نشان می دهیم. تا چشم دانش آموزان به آن ها عادت کند.
📕 چالش تم ۱۶ ص ۱۱۲: اندازه گیری اجسام با واحد های غیر استاندارد
📕 راهکار: ابتدا دانش آموزان با واحدهای غیر استاندارد هم اندازه مثل چینه، تراش و ... طول وسایلی مثل مداد، کتاب، لبه میز و... را در کلاس اندازه گیری و مشاهده کنند که طول وسیله ها از واحد های استاندارد چقدر کمتر است.
دوستان عزیز با تدریس صفحه ۱٠۲، عدد نویسی هم به بچه ها یاد میدیم.
یعنی از فردا تا اواسط هفته ی آینده شما عزیزان علاوه بر اینکه به حروف نوشتن اعداد ٠ تا ۹ را می گید. باید خانواده ی ده تایی هم به بچه ها معرفی کنید.
چون در اولین صفحه از تم۱۶ بچه ها با خانواده ده تایی روبرو میشن، در نتیحه دانش آموزان باید از قبل با عدد و حروف نویسی اعداد ٠ تا ۱۹ را بلد باشند. و تقریبا ما هفته ای یک خانواده از اعداد را به دانش آموزان آموزش میدیم.
فراموش نکنید که برای معرفی هر خانواده از اعداد دست ورزی اونا انجام بدید. یعنی دانش آموزان با استفاده از چوب خط و کش اون خانواده را درست کنند.
#خانم_مسرور