🔔افزایش دامنه توجه در کودکان🔔
👌بر اساس برخی از بررسی ها ۵۰ تا ۸۰ درصد کودکان با اختلالات بیش_فعالی و کمبود_توجه دارای مشکلات ویژه یادگیری می باشند
👌بنابراین عمل به توصیه های ذیل می تواند در این خصوص راهگشا باشد👇👇
۱- بازی مارپیچ یا هزار راه بر روی کاغذ و یافتن راه خروج از آن توسط دانش آموز.
۲- استفاده از پازل های مختلف.
۳- از دانش آموز خواسته شود چشمانش را ببندد و یک شکل هندسی در ذهنش مجسم کند و سپس آن را بر روی کاغذ بکشد و در مرحله بعدی با چشمان بسته، شکل پیچیده تری را نیز بر روی کاغذ طراحی نماید.
۴- یک لیوان سر خالی از آب را انتخاب کرده و از دانش آموز خواسته شود که درون آن تعدادی سکه بیندازد، طوری که آب سر ریز نشود. در مرتبه بعد به تعداد سکه ها اضافه شود و می بایست طوری سکه ها را در آب بریزد که آب سر نرود! می توان به جای سکه از میخ ریزه هم استفاده نمود.
۵- پیدا کردن اشیاء مشترک و متفاوت در تصاویر .
۶- پیدا نمودن شکل مورد نظر در میان اشکال مختلف در یک تصویر.
۷- ظرفی از حبوبات را تهیه کرده و از دانش آموز خواسته شود تا یکی از انواع آن را جدا کند. در مرحله های بعد خواهان جمع آوری حبوبات ریزتر شوید و با کرومتر میزان زمان و سرعت جداسازی حبوبات و خطاهای آن ها را یادداشت نمایید.
۸- از دانش آموز خواسته شود که ده خط یازده سانتی متری رو ی کاغذ بکشد و با قیچی دقیقا روی خطوط را بچیند. زمان یادداشت شود. هر روز یک خط به خطوط اضافه شود تا روز دهم به بیست خط رسیده با همان زمان روز اول.
۹- دو تصویر که مشابه هم هستند اما در یک یا چند مورد جزئی با هم اختلاف دارند، به دانش آموز نشان داده و از او خواسته شود تا تفاوتها و تشابهات تصاویر را پیدا کند.
۱۰- عواقب بی دقتی را به این دانش آموزان متذکر شوید به عنوان مثال؛ پلاک منزل مان ۱۲ است اگر ۱۳ بنویسیم نامه به در خانه مان می آید؟
۱۱- به این کودکان رویکردهای شناختی را آموزش بدهیم به عنوان مثال اول ببین، بعد بشنو، سپس فکر کن و در آخر انجام بده!
۱۲- هر فعالیتی که هماهنگی چشم و دست در آن لحاظ شده باشد؛ مانند بازی دارت، تیله بازی ، ….برای این کودکان در نظر گرفت
🍀💐🍀💐🍀
@firststudent
44790808474117.pdf
689.2K
کاربرگ تصویری مشاغل- جمله سازی-(فارسی پایه اول)
@firststudent
44790809760752.pdf
109.4K
کاربرگ مقایسه، جمع و تفریق(ریاضی پایه اول)
@firststudent
✳ ️اگر فرزندتان ، حروف را درست می نویسد ولی جابه جا می گذارد ( مثلا آرد را آدر می نویسد) این مربوط به ضعف در توالی شنیداری و یا ضعف در توالی دیداری او هست.
♦️ راهکارهای درمان این نوع اشتباهات املا👇
🍀 سه کلمه (مثلا میز _ آسمان _ یخچال) بگویید و بخواهید بعد شما به همان ترتیب تکرار کند. بعد با چهار و سپس با ۵ کلمه این کار را تکرار کنید . معمولا این بچه ها در چهار کلمه به مشکل می خورند ، پس چند روز کار کنید و بعد به سراغ پنج کلمه بروید و چند روزی تمرین کنید.
پس از آن
🍀 روی تعدادی کارت (کاغذی یا مقوایی 13× 7 سانتی متری) یا اندازه ای که کودک کلمات را خوب ببیند، تعدادی از کلمات مهم متن درس فارسی را بنویسید ( می توانید ابتدا ازکارتهای تصاویر میوه ،حیوانات ،مشاغل و... استفاده کنید وقتی یاد گرفت سراغ کلمه های جدید درس فارسی بروید ) و به او نشان بدهید و سپس روی کارتها را بپوشانید و بگویید چه کلماتی یا تصاویری را به ترتیب دیدی؟ به من بگو
وقتی در بیان کردن آنها مشکلی نداشت حالا بگویید به همان ترتیب کلمه ها را در دفتر بنویس
(بهتر است از سه کارت کلمه یا سه کارت تصویر شروع کنید و کم کم چهار و بعد با 5 کارت این تمرین را انجام دهید)
💥 دقت کنید هر بازی و تمرینی که منجر به این شود که دانش آموز تعدادی حرف ،عدد ،کلمه ،جمله و تصاویر و... را بخاطر سپرده و بعدا به همان ترتیب بگوید یا بنویسد ،برای دیکته و نوشتن وی مناسب و مفید خواهد بود. پس ابتدا از تصویر و عددها و حروف استفاده کنید تا علاقمند شود سپس سراغ کلمه های مهم درس بروید
👌این تمرینات مادرانه، ظاهرا ساده هستند ولی بسیار موثرند و بعداز دو هفته ، اثرات آن را خواهید دید
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
@firststudent