آشنایی با:
📕قوانین مربوط به صف صبحگاهی (ردیف و ستون) (ص 106)
📕نمایش متنوع عدد دو رقمی کمتر از 20 از طریق جدول ارزش مکانی و تصویر یا با راهبرد شمارش (ص 107)
📕نمایش عدد به طول (محور اعداد) هر بار رقم، با چوب خط و تصویر (ص 108)
📕درک تقارن و الگوهای متقارن، سودوکوی 9 در 9 (ص 109)
📕یادآوری جمع و نوشتن جمع متناظر (ص 110)
📕ارتباط با دسته ها، استدلال کردن عدد اصلی زیر 20 تا (ص 111)
📕عدد در مفهوم طول، اندازه گیری تقریبی با واحد غیر استاندارد. رابطه ی محور اعداد زمان با ساعت، نمایش متنوع ساعت در اعداد متفاوت. (ص 112)
#تم۱۶
دانستنی های معلّم:
📕 در این تم معرفی اعداد دو رقمی تا عدد۲۰ ادامه می یابد. توصیه این است که اوّل حتما از استدلال و درک عددی متفاوت برای عدد دو رقمی استفاده و سپس در جدول ارزش مکانی قرار داده شود. حتما مفهوم عدد ۱ با یک دسته ی ۱۰ تایی در اعداد دو رقمی مثل ۱۳ بیان و آموزش داده شود.
📕 ابزار لازم برای شروع این کار، به ترتیب گفتمان، محور اعداد، چینه، چوب خط، صفحات شطرنجی، فارسی نویسی عدد، رسم شکل و جدول ارزش مکانی می باشند.
📕 آموزش زمان برای اولین بار از طریق محور طولی (عدد در طول) آموزش داده می شود.
📕 قبلا آموزش زمان با اشکال هندسی و از سطح شروع می شد. امّا در کتاب های جدید از طریق طول شروع می شود. توصیه می شود ابتدا یک محور ۱۲ تایی با کاغذ درست کرده و اگر از نقطه ی ۱۲ و صفر به هم بچسبانیم ،ساعت درست می شود.
ابزار آموزشی:
محور بزرگ شماره گذاری شده، خط کش، نوار کاغذی، کارت عدد به صورت های مختلف،ساعت
ازفرزندتان بخواهید:
📕 وسیله هایی مثل قاشق، چنگال، نی و... را کمتر از ۲۰ تا هستند، بشمارد و دسته های ده تایی درست کند.
📕 عددهای کمتر از ۲۰ را روی برگه بنویسد و بگوید هرکدام چند تا ده تایی و چند تا یکی دارند.
📕 روی یک برگه، شکل های مختلف هندسی را بکشد و برای آن ها خط تقارن بگذارد و رنگ کند.
📕 جمع کردن اعداد را با انگشتان دست تمرین کند.
📕 عددهای ۱۰ تا ۱۹ را به صورت متوالی چند بار بشمارد و روی برگه بنویسد.
📕 به ساعت روی دیوار منزل و یا ساعت مچی با دقّت نگاه کند و جایگاه اعداد را یاد بگیرد.
سوال های پیشنهادی جهت تدریس و ارزشیابی:
📕 در صفحه ی ۱۰۶ دانش آموزان هر صف را بشمار و بگو در هر صف چند ۱۰ تایی و چند یکی میبینی.
📕 در صفحه ی ۱۰۷ در هر قسمت دسته های ۱۰ تایی درست کن. چوب خط بکش و عدد آن را بنویس.
📕 در صفحه ی ۱۰۸ تعداد اشکال هر دسته را فقط بشمار و چوب خط و عدد آن را بنویس.
📕 در صفحه ی ۱۰۹ با توجه به خط وسط شکل و شمارش تعداد مربع های هر رنگ در هر ردیف سمت راست را کامل و سپس مربع شگفت انگیز را کامل کن.
📕 در صفحه ی ۱۱۰ تعداد اشکال هر دسته را بنویس. با انگشتان دستت جواب جمع ها را پیدا کن.
📕 در صفحه ی ۱۱۱ با خط¬کش هر عدد را به شکل مربوط به خودش وصل کن.
📕 در صفحه ی ۱۱۲ اعداد روی ساعت را از یک شروع کن و به ترتیب تا آخر بنویس و با اعداد روی محور مقایسه کن. با واحد های غیر استاندارد اندازه های داده شده را پیدا کن.