eitaa logo
فرهنگستان علوم اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
653 عکس
49 ویدیو
47 فایل
صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در پیام رسان ایتا صفحات مجازی ما: https://zil.ink/foeq_ir ارتباط با ادمین: @foeq_admin 📍قم، بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید ۰۲۵۳۲۶۰۳۸۰۱
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰نشست علمی با عنوان "بایسته های فقه مقاومت" 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🕛زمان: سه شنبه، دوم آبان ماه 1402، ساعت 14 دبیر علمی نشست: حجت الاسلام و المسلمین یاسین پورعلی 🌐لینک مجازی جلسه: Https://online.snduonline.ir/ch/amniat1 ☑️همراه با گواهی مشارکت در جلسه پژوهشکده امنیت ملی فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1
جمع شدن بساط.mp3
9.78M
🎙 استاد میرباقری | مقدّمات جمع‌شدنِ بساط صهیونیسم، در نبرد اخیر (۱۴‌۰۲/۷/۲۸) 💠 مؤمن، وقتی از دلِ سختی‌ها و فتنه‌ها بیرون می‌آید، خالص‌تر می‌شود. ابتلائات عصر غیبت، بستر رشد و تقرّب و خلوص مؤمنین است. باید از این ابتلائات و سختی‌ها استقبال کنیم. 💠 یکی از مهم‌ترین آثار ابتلائات و فتنه‌های عصر غیبت، غربال شدن انسان‌ها و جدا شدن خط‌ها و تفکیک صفوف است. 💠 هرچه جبهۀ حق مقاومت کند، دشمن، بیشتر خباثت باطنی خود را آشکار می‌کند و پرده‌ها را کنار می‌زند و جنایت‌ها و کشتارها و کارهایی انجام می‌دهد که وقتی خداوند اراده می‌کند بساط آن‌ها را جمع کند، هیچ‌کس بر آنها ترحّم نمی‌کند؛ «فَمٰا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمٰاءُ وَ الْأَرْضُ وَ مٰا كٰانُوا مُنْظَرِينَ». 💠 این جنایت‌ها و صحنه‌های سختی که شما در فلسطین می‌بینید، مقدّمات و بستر جمع‌شدنِ بساط صهیونیسم است. 💠 ما نباید نگران سخت‌تر شدن نبرد باشیم. هرچه‌ کار سخت‌تر باشد، جبهه حق خالص‌تر و قوی‌تر می‌شود و جبهه باطل آشکارتر و افشاء‌شده‌تر. و کار به نقطه‌ای می‌رسد که خداوند بساط آن‌ها را جمع می‌کند. در نقطۀ جمع‌شدن بساط آنها، باید به‌گونه‌ای آشکار و افشاء شده باشند و باطن خبیثشان معلوم شده باشد که کسی نگوید خداوند اَرحَمُ‌الرّاحمین چرا این کار را انجام می‌دهد؟ ☑️ @mirbaqeri_ir
🔰 مقدسین نهروان آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. 🔆 استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی ۱۳۷۵٫۵٫۳۰ ☑️ @AndisheMonir
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰نشست علمی با عنوان "بایسته های فقه مقاومت" 🔻ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند 🕛ز
🔰حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، رئیس مرکز تحقیقات بنیادین فرهنگستان علوم اسلامی قم در نشست "بایسته های فقه مقاومت" که در روز سه شنبه 2 آبان ماه 1402 برگزار شد، بیان کردند؛ یکی از محورهای فقه مقاومت که باید به آن بپردازیم فهم درست موضوع است. 🔸ایشان در ادامه اشاره کردند؛ از جمله جنبه‌هایی که می‌شود به مسئله مقاومت پرداخت، مسئله فقه مقاومت است. مقدمه اول اینکه برای بررسی فقهی چهار پیش‌نیاز مهم مطرح است یکی منابعی که تفقه به واسطه آن صورت می‌پذیرد، دوم روشی که تفقه بر اساس آن صورت می‌پذیرد، سوم موضوعی که می‌خواهد نسبت به آن تفقه صورت بپذیرد و چهارم تعیین مکلف در این موضوع. بنابراین آنچه عرض کردم صورتبندی اولیه نسبت به محورهایی است که در الزامات بررسی فقه مقاومت باید به آن توجه کرد. ایکنا ادامه متن گزارش... 👇 💠فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1
موضوع، زیرساخت اصلی در تفقه است. عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در مسئله موضوع این مقدمه را عرض کردند که؛ در بررسی‌های فقهی موضوع، زیرساخت اصلی در تفقه را تشکیل می‌دهد. به عبارت دیگر تفقه دو رکن دارد یک رکن موضوع‌شناسی دارد و یک رکن حکم‌شناسی؛ مثلا اگر گفته می‌شود خمر حرام است موضوع خمر است و حکم حرمت است. اگر گفته می‌شود نماز واجب است موضوع نماز است و حکم وجوب است. به همین جهت وقتی فقیه می‌خواهد فتوایی را صادر کند باید یک تصویر و تعریف اجمالی از موضوع در ذهن داشته باشد. این موضوعات بنا به یک دسته‌بندی سه قسم هستند؛ موضوع یا شرعی است یعنی جزء مخترعات شارع است مثلا نماز یا حج جزء چنین موضوعاتی است. بعضی از موضوعات مخترعات شرع نیست ولی همین موضوعات قابل تفکیک به دو قسم است یکی موضوعات عرفی، یکی موضوعات تخصصی. پاره‌ای از موضوعات عرفی است. تفاوت موضوع عرفی و موضوع تخصصی این است موضوعات عرفی موضوعاتی هستند آحاد مردم با آن سروکار دارند و یک دریافت مشترکی از آن موضوع بین آحاد مردم وجود دارد. موضوعات تخصصی موضوعاتی است که شناسایی آن احتیاج به دانش و مهارت خاصی دارد و به صورت عمومی مردم از آن دریافت کامل و دقیقی ندارند مثلا موضوع بانک جزء موضوعات تخصصی است یعنی علمیاتی که بانک انجام می‌دهد به دلیل پیچیده بودن و مرتبط بودن با ساحات مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی یک موضوع پیچیده است. ما باید ببینیم در بحث فقه مقاومت آیا موضوع مقاومت جزء موضوعات ساده است یا جزء موضوعات پیچیده؟ جزء موضوعات شرعی است یا جزء موضوعات غیر شرعی؟ قاعدتا هرچند در ادبیات دینی به این موضوع یعنی موضوع مقاومت پرداخته شده است فی حد نفسه موضوع مقاومت یک موضوع شرعی نیست. علت شرعی نبودنش این است؛ غیر از معنای لغوی که مقاومت دارد، این مقاومت وقتی تنوع پیدا می‌کند، وقتی عوامل دخیل در آن تنوع پیدا می‌کند موضوع را به یک موضوع پیچیده تبدیل می‌کند. پس محور اول عرایضم این بود که یکی از محورهای فقه مقاومت که باید به آن بپردازیم فهم درست از موضوع است. همچنین یک دسته‌بندی از موضوعات ارائه شد و با موضوع مقاومت تطبیق داده شد. ایکنا ادامه متن گزارش... 👇 💠فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1
مقاومت برای چه؟ ما در بحث مقاومت چهار سوال داریم؛ نخست اینکه مقاومت توسط چه کسی؟ وقتی می‌گوییم مقاومت توسط چه کسی، در ادبیات دینی می‌گوییم آن کسی که مقاومت می‌کند مجاهدین هستند. مجاهد درصدد است حق مظلوم را از ظالم بستاند و مانع ظلم شود. بنابراین سوال دوم و سوم این است مقاومت به چه منظور انجام می‌شود و به نفع کیست؟ پاسخ این است مقاومت برای اقامه حق است و به نفع مظلوم انجام می‌پذیرد. سوال بعد این است مقاومت در برابر چه کسی انجام می‌گیرد؟ طبیعتا ظالمی وجود دارد که در برابر آن مقاومت انجام می‌گیرد. نکته دیگر که در موضوع‌شناسی باید به آن توجه کنیم این است چه زمانی مقاومت صدق می‌کند؟ واقع شدن یا نشدن مقاومت یک امر نسبی است یعنی ممکن است شصت درصد مقاومت کنید یا نود درصد مقاومت کنید. مقاومت از کم شروع می‌شود و به زیاد ختم می‌شود. این سوال را می‌توان این‌طور پرسید؛ آیا مقاومت زمانی است که کاملا راه سیطره خصم را ببندد محقق شده است یا اینکه ممکن است قدرت اینکه راه خصم را ببندید پیدا نکنید و هر نسبت این کار را کنید دارید مقاومت می‌کنید. این نسبی بودن مقاومت بررسی آن را دشوارتر می‌کند. بحث دومی که باید به آن توجه کنیم منابع فقه مقاومت است. در منابع فقه مقاومت لازم است یک بحث مقدماتی داشته باشیم. در بحث فلسفه فقه این مسئله مطرح است منابع فقه چند تا است؟ علما از قدیم گفتند منابع فقه کتاب، سنت، اجماع و عقل است. البته اجماع منبعیت خودش را از دست داده است. یک بحث مکملی هم در اینحا قابل طرح است و آن اینکه بعضی فقهای متاخر بحث منبعیت را از عقل نظری یا عقل برهانی یا عقل فلسفی به عقلا تسری دادند یعنی گفتند اگر اجماع عقلایی بر امری واقع شد این هم مورد تایید شارع است و می‌توانیم امضای شارع را احراز کنیم. در پی اینکه فرمودند دین اعم از عقل و نقل است مصادیقی که برای عقل بیان کردند به عقل نظری محدود نکردند و آن را به عقلا تسری دادند. در اینجا این پرسش مطرح است که فرایند شکل‌گیری اجماع عقلایی چیست؟ منظورمان از عقلا چیست و عقلا به چه منظوری به این نتیجه رسیدند. تا اینجا مدخلی برای مسئله دوم عرض کردم تا ادامه بحث را در جلسات بعدی دنبال کنیم. ایکنا 💠فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1
❇️ استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی: من تعجب می‌كنم از كسانی كه خيال می‌كنند تنها اگر زهد فردی را تبليغ كنيم و به مردم بگوييم انسان‌های خوبی باشند تمام مشكلات و ناهماهنگی‌ها حل می‌شود. خب اين كار در آمريكا هم قابليت شكل‌گيری دارد! يعنی آن جا كه نظام هم در دست شما نباشد و اندكی هم دموكراسی حاكم باشد، اينگونه می‌توان عمل كرد. به نظر ما كسی كه این حرف را می‌زند به معنای توجه نكرده است. بايد توجه داشت كه اگر مشکلات با اکتفاء به زهد فردی و تبشير و تنذير روحانيون قابل حل بود، تاسيس حكومت نه تنها در زمان فعلی، بلكه در زمان حضرت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) نيز لازم نبود! ☑️ @AndisheMonir
🔰حسینیه هدایت برگزار می‌کند: پنجمین نشست از سلسله نشست‌های "به قله نزدیکیم" 🔹با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند شنبه ۶ آبان ساعت ۱۰:۳۰ صبح 📌پخش زنده از کانال ایتا حسینیه هدایت @hoseinie_hedayat 💠 فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرهنگستان علوم اسلامی
🔰حسینیه هدایت برگزار می‌کند: پنجمین نشست از سلسله نشست‌های "به قله نزدیکیم" 🔹با سخنرانی حجت الاسلام
صوت کامل حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند.mp3
36.19M
🎙صوت کامل سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند در پنجمین نشست از مجموعه نشستهای "به قله نزدیکیم" حسینیه هدایت ۶ آبان ۱۴۰۲ 💠فرهنگستان علوم اسلامی قم @farhangestan1