29.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
موجیم و پرخروش و روان ایستاده ایم ...
شعرخوانی #هادی_ملک_پور
در جلسه ویژه #حلقه_شعر_ولایی_فرات
در #موسسه_سرچشمه
دوشنبه نهم آبان ماه ۱۴۰۱
#جلسه_دویستم
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
دویست و هشتمین جلسه از
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
کارگاهنقدتخصصیشعرولایی
باحضور #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
#جواد_هاشمی_تربت و شاعرانتهرانوقم
🕕 دوشنبهدهم بهمن۱۴۰۱ساعت۱۸تا۲۰:۳۰
📍خیابانوحدتاسلامیکوچهخندان #حسینیهسادات
🔸حلقه شعر ولایی فرات
@foratpoem
40.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️بررسی شعر امروز
▫️بیان شاعرانه
▫️شعر تعهد محور
▫️شعر مناسب اجرا در هیات
▪️سخنان استاد #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
در دویست و یکمین جلسه از
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
دوشنبه ۲۳آبانماه ۱۴۰۱
#بخش_اول
🔶️حلقه شعر ولایی فرات
@forarpoem
35.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
▫️بررسی شعر امروز
▫️بیان شاعرانه
▫️شعر تعهد محور
▫️شعر مناسب اجرا در هیات
▪️سخنان استاد #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
در دویست و یکمین جلسه از
#حلقه_شعر_ولایی_فرات
دوشنبه ۲۳آبانماه ۱۴۰۱
#بخش_دوم
🔶️حلقه شعر ولایی فرات
@forarpoem
دویستو هشتمین جلسه از #حلقه_شعر_ولایی_فرات
روز دوشنبه ۱۰ بهمن ماه ۱۴۰۱ با حضور
#سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی، #جواد_هاشمی_تربت، حسن ملکان ، محمد علی کردی، رضا قاسمی، مجتبی عسگری ، حسام حق شناس ، مصطفی فاطمیان ، نادر منادی، حاج حسین لولاچیان و دیگر شاعران و ذاکران اهل بیت در #حسینیه_سادات برگزار شد.
در این جلسه تعدادی از شاعران به شعرخوانی پرداخته و استاد حسینی اشعار خوانده شده را نقد کردند .
گزارش تصویری این جلسه
👇👇👇
🔸️حلقه شعرولاییفرات
@foratpoem
جایگاه اقتباس و الهام شاعرانه در شعر ولایی(١)
توجه به اصل فنی سرایی و بهرهگیری تام از آرایههای معنوی و محتوامحور
(حسن تعلیل، اقتباس و تضمین، اسلوب معادله و تمثیل)،
از مهم ترین ویژگیهای شعر ولایی/آئینی است.
گرایش به این شگرد بیانی با چندهدف صورت میگیرد:
1. زیباسازی سخن،
2. تنوع زبان و بیان
3. فاخرسرایی و سخنوری
4. غنای محتوایی، با محوریت:
*بهرهگیری و اقتباس یا الهام از اندیشه برتر،
*جبران خلأهای محتوایی با تضمین آثار دیگر
نکته مهم و قابل ذکر در مبحث «اقتباس»،
ضرورت هنرنمایی سخن و نیز همبافتسازی و ایجاد سنخیت و تجانس میان سخن شاعر با محتوای اقتباسی است.
کاربرد آیات مبارک قرآن و احادیث گرانبهای پیشوایان دین، همچنین سخنان ارزشمند اولیا، بزرگان دین و فرهنگ (بهویژه شعر شاعران) در اثر خود، همواره مورد توجه اهل ادب بوده است.
بر اساس تجربیات شاعران و نویسندگان و نوع اقتباس آنان از مضامین دیگران در اثر خود، آرایههای متنوع و دلانگیزی آفریده شده است؛
از جمله شگردهای بیانی زیر:
یکم) اقتباس
در لغت به معنی «پرتو نور و فروغ گرفتن» است
و در اصطلاح ادب، «به امانت گرفتن سخن فرد دیگر در نظم یا نثر خود»:
عقل باطل شمرد چشم تو هر خون که خورد
غالباً بیخبر از نکته «العین حق» است
(کمال خجندی)
و:
یک نیم رُخت «و لست منکم ببعید»
یک نیم دگر «ان عذابی لشدید»
بر گرد رخت نوشته «یُحیی و یمیت»
من مات من العشق فقط مات شهید
( ابوسعید ابوالخیر )
این شیوه امانتگیری، عنوانهایی چون:«اقتباس»، «تضمین»، و در نگاه جزئیتر «آیهآرایی»، «حدیثآرایی»، «عقد»، «درج» و «حل» گرفته است.
🖊به قلم #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
🔸حلقهشعرولاییفرات
@foratpoem
جایگاه اقتباس و الهام شاعرانه در شعر ولایی(٢)
دوم) عقد:
در لغت «بستن» باشد؛
و در اصطلاح، آن است که عبارتی از قرآن یا حدیث و سخن دیگران با تغییر در الفاظ آن بهگونهای در اثر بیاید که با وزن متناسب درآید؛ اما مضمون همان باشد.
چشم حافظ زیر بام قصر آن حوریسرشت
شیوه«جنات تجری تحتها الأنهار» داشت.
(حافظ)
سوم) دَرج:
آوردن یک یا دو واژه از یک عبارت در شعر یا نثر، که ذهن را به سمت عبارت اصلی سوق دهد.
به عنوان مثال، اگر در اثری این عبارت به کار رود:
«آن امانت ها را/آسمان آیا پس خواهد داد ؟... »
(شفیعی کدکنی)
ارتجالاً این بیت به ذهن مخاطب خواهد آمد:
آسمان بار امانت نتوانست کشید
قرعه فال به نام من دیوانه زدند
(حافظ)
یا عبارت«و در ضمن این اشارت، بشارتی بزرگ است» که یادآور این بیت حافظ است:
آن کَس است اهل بشارت که اشارت داند
نکتهها هست بسی محرم اسرار کجاست؟
از آرایه«درج» در کتب بلاغی چندان نامی نیامده است.
نمونههای دیگر:
گنجاندن عبارت معروف سعدی در این بیت:
آه این نفس «مُفرح ذات» است؛ پس چرا
ذکر مصیبت تو مرا دم به دم شده است؟
و:
«باز این چه شورش است که» دل مست غم شده است
از حشمت غم تو دلم محتشم شده است
و:
این شعرها حکایت «هذالقلیل» ماست
آری به عقل ما که همین مختصر رسید
و:
این پریشان گویی از مستی روی ماه توست
بگذر از جرم غلامت «یک رگم هشیار نیست»
برگرفته از این بیت مولوی:
من چه گویم یک رگم هشیار نیست
شرح آن یاری که او را یار نیست.
( ابیات فوق، از کتاب«پایین پای ابیات»، اثر مهدی مردانی انتخاب شده است).
🖋به قلم #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
🔸حلقهشعرولاییفرات
@foratpoem
جایگاه اقتباس و الهام شاعرانه در شعر ولایی(٣)
چهارم) حل:
در لغت به معنی« از هم بازکردن»
و در اصطلاح بدیع، آن است که «مضمون» آیه یا حدیث یا شعری در کلام آورده شود:
که من شهر علمم علیام در است
درست این سخن، گفتِ پیغمبر است
(فردوسی)
نمونه هایی دیگر از کاربرد شگرد«حل»:
مانند گردنبند دور گردن دختر
مرگ این چنین زیباست؛ از این نیز زیباتر
(محمدحسین ملکیان)
که اشارتی شاعرانه است به موضوع مرگ، با بهرهگیری از
حدیث نورانی مولا امام حسین علیهالسلام:
«خُطَّ المَوتُ عَلى وُلدِ آدَمَ مَخَطَّ القِلادَةِ عَلى جيدِ الفَتاةِ»
همراه با تلقین نظر شخصی شاعر.
و:
باور نمیکنم که تو دور از دل منی
هرجا دلی شکست همان جا مزار توست
(فاطمه نوری)
که برداشتی شاعرانه است از کلام نورانی معصوم علیهالسلام:
«قبورنا قلوب من والانا»
و:«قبورنا قلوب شیعتنا»
و:«وَ فِی قُلُوبِ مَنْ وَالاهُ قَبْرُهُ ...»
به شیوه استحسان و نگاه ذوقمحور،
میتوان مفهوم «حل» در شعر و عیار آن را اینچنین به تمثیل کشید که:
اینآرایه، در حکم شکر یا نبات است و چنان باید در شربت شعر، حل گردد که فقط شیرینی آن محسوس باشد؛ و به تعبیری،
خلاف مروّت است که دانههای شکر یا نباتِ شربت، در زیر دندان و زبان آید.
در مرام هنرمندان نیز همواره از به رخ کشیدن هنر بیان به شکل واضح، پرهیز میشده است.
🖊 به قلم #سید_مهدی_حسینی_رکن_آبادی
🔸حلقهشعرولاییفرات
@foratpoem