✅#اهداف_سواد_رسانهای
#قسمت_اول
🟢هدف اول: تبدیل مصرفکنندگان به شهروندان متفکر و انتخابکننده
🟢هدف دوم: ایجاد رابطه مبتنی بر هزینه – فایده با رسانه ها
🟢هدف سوم: درک تاثیر رسانه ها بر باور و #فرهنگ عمومی
🟢هدف چهارم: ایجاد بستری برای #آزادی #رسانه های مستقل و گسترش نظام باز اطلاعاتی
♨️ادامه دارد...
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
🍃#حدیث
به آنچه که به اصلاح و پاکی تو چیزی نمی افزاید، گوش فرا مده.
امیرالمومنین(ع)
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تکنولوژی در حال حاضر قادر به درگیری ۷ درصد حواس انسانی هست
اما در آینده ای نزدیک قابلیت دارد ۷۰ درصد حواس انسانی را درگیر کند❗❗❗
حواس پنج گانه انسانی تحت تاثیر این فضا خواهد بود و به صورت واقعی انسان را درگیر میکند
الان با درگیری ۷ درصدی همه غرق در این فضا شده اند وقتی ۷۰ درصد باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟😞
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
📌اصول ده گانه تربیت رسانه ای در خانواده اسلامی
#قسمت_اول
#اصول_دهگانه
🖊️۱. اصل حاکمیت قانون: رفتار رسانهای والدین و فرزندان باید ضابطهمند باشد.
الف) حاکمیت قانون خدا
ب) حاکمیت قوانین استفاده از رسانه
🖊️۲.اصل مسئولیتپذیری: والدین و فرزندان باید مسئولیتهای خویش در قبال استفاده از رسانه را بپذیرند.
الف) مسئولیت پذیری والدین
ب) مسئولیت پذیری فرزندان
🖊️۳. اصل آموزش و آگاهسازی: والدین باید آگاهیهای لازم دربارهی مسایل تربیت رسانهای فرزندان را پیش از تسخیر روح و جسم فرزند توسط این رسانهها کسب کنند.
الف) آشنایی با آداب، رسوم و فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی
ب) آشنایی با روشهای تربیتی صحیح در اسلام
ج) آگاهیهای رسانهای
🖊️۴. اصل الگوسازی: والدین باید برای فرزندان خود الگوهای مناسب رفتاری بسازند
الف) الگوهای آسمانی قرآن
ب) زندگی پیامبر اکرم (ص) و ائمه اطهار علیهم السلام
ج) دانشمندان و افتخار آفرینان مسلمان
د) شهدای اسلام
ه) والدین (پدر، مادر، خویشان نزدیک)
♨️ادامه دارد...
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
📌#اهداف_سواد_رسانهای
#قسمت_دوم
✅هدف اول:
🟢تبدیل مصرفکنندگان به شهروندان متفکر و انتخابکننده
آموزش سواد رسانه ای، مخاطبان را از مصرفکنندگان صرف به منتقدانی که زیاد سوال میپرسند و به مسائل شک میکنند، تبدیل میکند.
با گسترش سواد رسانه ای، تفکر انتقادی در بین مصرفکنندگان اطلاعات افزایش پیدا میکند و در برابر حجم و بمباران اطلاعاتی، اولا میتوانند محتوای سره از ناسره را جدا کنند و دوما میزان محتوای مورد نیاز خود را، به اندازهای که میخواهد (و نه بیشتر) دریافت کنند.
♨️ادامه دارد...
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
#سمینار_سواد_رسانهای
#همدان
حضور استاد فروهر در سمینارهای استانی با محوریت سواد رسانه ای
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
وقتی بدیهیات جنگ مجازی را رعایت نمیکنیم❗️
#امام_خامنه_ای فرمودند:
«[دشمن] از لحاظ فضای مجازی آرایش جنگی گرفته؛ در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همۀ بخشهای مختلف» https://www.leader.ir/fa/content/22961
➡️ آنگاه ما با باز گذاشتن فیلترشکنها، کاری کردهایم که عملاً فیلترینگ را دور زدهایم و علاوه بر آن، جنگافزارهای مجازی دشمن هم مثل قبل در حال بمباران مردم هستند❗️آیا اینگونه میخواهیم در برابر آرایش جنگی دشمن در فضای مجازی بایستیم⁉️
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
📌واتساپ و سرمایهای به نام کاربر #ایرانی
💢در تاریخ پنجم ژانویه، خبری مبنی بر ایجاد امکان استفاده کاربران واتساپ از پروکسی منتشر شد. بر اساس این خبر، کاربران در کشورهایی که واتساپ در آنها مسدود است، میتوانند با استفاده از سرور پروکسی از این نرمافزار استفاده کنند.
🔸در این خبر صراحتاً ذکر شده است، کاربران کشورهایی مانند ایران و سوریه که از خدمات شبکۀ خصوصی مجازی (VPN) برای دور زدن محدودیت اینترنت استفاده میکنند، میتوانند در صورت امتداد فیلترینگ این پیامرسان، با این قابلیت، ارتباطی ایمن! و قابل اعتماد! داشته باشند.
🔸چرا با وجود همه این مشکلات و ضعفهای امنیتی واتساپ، برخی از کاربران ایرانی استفاده از آن را بهطور کامل ترک نکرده و نرمافزارهای داخلی را جایگزین نکردهاند؟
🔸بر اساس شواهد، در بین شبکههای اجتماعی، تیکتاک، فیسبوک و اینستاگرام به ترتیب بالاترین سطح دسترسی را به اطلاعات کاربران خود دارند. #تلگرام، #واتساپ و #تیکتاک حتی به تاریخچه تماس افراد هم دسترسی دارند و برخی از آنها موقعیت مکانی فرد در لحظه را نیز رصد میکنند.
➡️ بهنظر میرسد ضعف در معرفی و تبلیغ نرمافزارهای داخلی باعث شده نزدیک به ۴۰٪ مردم ایران از وجود نرمافزارهای ایرانی بیاطلاع باشند و یا تحت تأثیر سیل تبلیغات منفی، از کیفیت نرمافزارهای داخلی مطمئن نباشند!
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
⚠ بهنظر شما این تصویر چیست؟!
⚡ این گراف از افزونهٔ nodexl گرفته شده و شبکهٔ روابط یک کاربرِ یکی از شبکههای اجتماعی را نشان میدهد...
این افزونه توسط تیمی از چهار دانشگاه معتبر جهان، بهصورت اُپنسورس، طراحی شده و با دادهکاوی بر روی اطلاعات آشکار شما در شبکههای اجتماعی به شما میگوید مثلاً در یکسال گذشته:
1⃣ با چه کسانی ارتباط داشتهاید؟
2⃣ با کدامها روابطتان صمیمیتر بوده؟!
3⃣ کدام کاربران با شما تضاد فکری و دشمنی دارند!؟
4⃣ دوستانِ دشمنانتان چه کسانی هستند؟!
5⃣ و... و... و...
👊 تصور کنید همیناندازه از اطلاعات شما دست کسی باشد که قصد آسیبزدن به شما را دارد...
چه خواهد شد؟
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
#امام_علی (ع) :
هر چه را شنيدى (بدون بررسی) براى مردم بازگو مكن، كه همين براى دروغگويى تو كافى است
📚 نهجالبلاغه، نامه۶۹
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
شبکههای اجتماعی، نوجوانان و جوانان انگلیسی را از بدن خود متنفر کرده است
🔹سه نفر از هر چهار کودک ۱۲ ساله، بدن خود را دوست ندارد و از شکل ظاهری خود خجالت میکشد و از هر ۱۰ جوان ۱۸ تا ۲۱ساله هشت نفر چنین حسی دارند.
🔹تقریباً نیمی از کودکان و نوجوانان ۱۲ تا ۲۱ سالۀ مورد بررسی گفتند که گوشهگیر و به طور کامل از معاشرت خودداری کردهاند یا به خود آسیب رساندهاند، زیرا بهطور مکرر در فضای مجازی مورد آزار قرار میگیرند یا در مورد ظاهرشان ترول میشوند.
🔹از هر ۱۰ نفر، چهار نفر گفتند که در ناراحتی روانی هستند و از بین کسانی که نیاز به حمایت داشتند، از هر ۱۰ جوان فقط یک نفر تحت درمان بوده است.
🔹الگوریتم شبکههای اجتماعی چون اینستاگرام و تیکتاک باعث دیدهشدن بیشتر افرادی که بهظاهر فوقالعاده هستند، میشود که در نتیجه مخاطب نسبت به خود احساس بدی پیدا میکند.
🔹بازی نظام سرمایهداری است که به این حس منفی دامن میزند. به عنوان مثال برای دخترها تأکید میکنند لاغر بودن زیبایی و مهم است به جای سالم بودن! چرا؟ چون هر چیزی را که برای انسان ذاتی است به عنوان مشکل نشان دهید، بازاری برای حل آن مشکل ایجاد میکنید.
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
📌#اهداف_سواد_رسانهای
#قسمت_سوم
✅هدف دوم
قرار نیست مخاطب در برابر رسانه منفعل باشد و هر چه رسانه بیان کرد، چشمبسته بپذیرد. رسانه ها هر روز و هر ساعت پیامهای گوناگون و متنوعی منتشر میکنند.
با سواد رسانه ای، میتوانیم ارزیابی کنیم که این پیامها چه تاثیری بر ما میگذارند و ما در ارتباط با آنها چه چیزهایی از دست میدهیم و چه چیزهایی به دست میآوریم.
♨️ادامه دارد...
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
حمله سایبری ۷۰۰۰ کشتی در آب راههای جهان را خاموش کرد
🔹یک حمله سایبری گسترده به سرورها و زیرساختهای راهبری و انتقال داده ماهوارهای، خطوط کشتیرانی جهان را مختل کرد.
🔹بر اساس گزارشها بیش از ۷۰۰۰ کشتی متعلق به ۳۰۰ کمپانی باری در آب راههای بینالمللی از کار افتادهاند.
🔹رخ داد فوق به یک حمله سایبری در سال۲۰۱۷ شباهت دارد که خسارتی ۱۰میلیارد دلاری برای خطوط کشترانی جهان برجای گذاشت.
⬅️ فکر کنید در آینده اگر تمام اشیا شامل یخچال و اجاق گاز و خودروها و حتی برق و گاز خانه و… با یکی از همین حملات سایبری از کار بیفتند!
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 مجازى يا نامجازى؟!
🍬 گاهی کلمۀ مجازى، ما رو گول میزنه! يعنى فكر ميكنيم كه فضاى مجازى كارى با زندگی ما نداره! در حالى كه اين نامجازى😁 بيش از اونچه که فکرشو میکنیم با زندگی ما کار داره…
🍬 يعنى گاهی انقدر در اون فضا غرق میشیم که اتفاقات عجیب و غریب كه توی این ویدئو ميبينيد برای ما رخ میده.
🍬 اين فضاى مجازى، عه ببخشید! فضای نامجازى رو جدى بگيريم.
همين!
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
اصول ده گانه تربیت رسانه ای در خانواده اسلامی
#قسمت_دوم
#اصول_دهگانه
۵. اصل مدیریت: نیاز، ابزار، محتوا، زمان و مکان استفاده از رسانه باید مدیریت بشود.
الف) مدیریت نیاز: باید بین نیاز و درخواست فرزندان تفاوت قائل بود.
ب) مدیریت ابزار: برای فرزندان خود ابزاری را تهیه کنید که برای آن محتوای مطلوب وجود داشته باشد.
ج) مدیریت محتوا: قبل از خرید ابزارهای رسانهای، محتواهای خوبی را برای آن رصد کرده و تهیه نمایید.
د) مدیریت زمان: هر خانواده برای استفاده مطلوب از رسانههای نوین، زمان مشخصی را در نظر بگیرد.
ه) مدیریت مکان: عدم مدیریت بر مکان استفاده از ابزارهای رسانهای محرومیت از ارتباط با اطرافیان را در پی دارد.
۶. اصل جایگزین سازی: برای کاهش آسیبهای رسانه باید جایگزینهای صحیح تعریف کرد.
الف) جایگزین سازی آداب، رسوم و فرهنگ اسلامی ایرانی بجای رسانه در خانواده (گفتگو و تعاملات خانوادگی، صله ارحام، ارتباط با همسایگان، ارتباط با نزدیکان، فرزندآوری، بازیها و تفریحات سالم، داستانگویی)
ب) جایگزین سازی سختافزار و نرمافزارهای بومی در سبد مصرف خانواده(موتور جستجو، پست الکترونیک، انتشار محتوای دیجیتال، شبکه اجتماعی، اشتراک عکس و فیلم، پیام رسان موبایل)
♨️ادامه دارد...
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
🛑 بازیهای اینترنتی، آسیبها و نشانهها برای کودکان
🔹بخش زیادی از پژوهشگران روانشناسی بر این باورند که ضرر بازیهای رایانهای بسیار بیشتر از فایدههای آن است و والدین باید از استفاده مکرر کودکان خود از بازیهای رایانهای جلوگیری کنند.
🔹با اینکه بچهها بازیهای رایانهای را تجربه میکنند، اما این تجربه باید زمان کمی از اوقات فراغت آنها را شامل شود.
#سواد_رسانه
#کودکان_سایبری
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
بازنمایی:
⬅️ راه و روشی است که از طریق آن رسانهها حوادث و واقعیتها را نشان میدهند که مشتمل بر چهار عنصر است:
1⃣یک: زاویۀ خاص دوربین
2⃣دو: برجستهسازی
3⃣سه: بهرهگیری از واقعیت
4⃣چهار: استفاده از موقعیتهای خاص
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
💣 تبلیغات، در رأس نقشههای دشمن!
🔻 #امام_خامنه_ای :
حالا بارها و بارها بنده تکرار کردهام، باز هم تکرار میکنم. دشمن در رأس نقشههایش تبلیغات است؛ به قول خودشان پروپاگاندا است.
علاجِ پروپاگاندا «تبیین» است، تبیین حقیقت از زبانهای مختلف، از حنجرههای مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف؛ تبیین. وسوسهای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر میگذارد، چه میتواند برطرف کند؟
باتوم که نمیتواند برطرف کند؛ آن وسوسه را تبیین میتواند برطرف کند. این مطلب اوّل. #جهاد_تبیین را جدّی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما بالخصوص.
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
⚠️ هشدار؛
جستوجو در گوگل خطرناک است!
کارشناسان به کسانی که از گوگل استفاده میکنند، هشدار میدهند: جستوجوهای شما میتواند برای شما خطرناک تمام شود و بدافزارهای زیادی را وارد رایانه یا گوشی شما کند!
بر اساس گزارش سرف شارک، از هر سه نتیجۀ جستجوی نرمافزار، یک مورد حاوی بدافزار است.
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me
📌#اهداف_سواد_رسانهای
#قسمت_چهارم
✅هدف سوم
از منظر یونسکو مصرف اطلاعات هم به اندازه تولید اطلاعات مهم است و نیاز به توانایی و کسب دانش دارد.
سواد رسانه ای میزان تسلط و کنترل افراد را نسبت به رسانه و پیامهای رسانه ها افزایش میدهد و از تاثیر رسانه بر باور و فرهنگ آگاه میکند.
♨️ادامه دارد...
🔺🔻🔺🔻🔺
#استاد_فروهر
@forouhar_me