eitaa logo
فرصت…
501 دنبال‌کننده
182 عکس
10 ویدیو
36 فایل
🔷باشگاه_دانشجویی_فرصت مجالی برای درنگ و تامل در نسبت دانشجو و دانشگاه با مسائل کشور برای هماهنگی جلسات به آیدی زیر پیام دهید: @forsat_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌«عبور از عجب و رسیدن به معرفت» 📚در یکی از شماره های ماهنامه های «سوره»، گفتاری منتشر نشده از شهید آوینی به چاپ رسیده بوده که گویا در جمع عده ای از طلاب برگزار شده که «شهید آوینی» این بحث را در مقدمه جلسه که ظاهرا قرار بوده سلسله وار ادامه پیدا کند مطرح کرده. _________& 🔸یکی از بزرگترین مفاسد قلبی عجب است. ان شاءالله ما به کبر گرفتار نیستیم ولی معمولا به عجب که مقدمه کبر است گرفتاریم. عجب هم اگر خدای نکرده یک مقدار ریشه دار شود تبدیل به کبر می‌شود و اگر یک ذره کبر باشد انسان اصلا به حقیقت راه ندارد. 🔹یادم هست که حضرت امام می‌گفتند، وضعیت مردم عادی در صحرای محشر خیلی راحت تر از علماست، چون علما به محض اینکه علم پیدا کردند، همین علم حجابشان می‌شود. یعنی اسباب عجبشان می‌شود و نسبت به آن علم، خودبین می‌شوند ولی مردم از آنجا که برای خودشان هیچ شانی از علم قائل نیستند، مشکلی ندارند. این است که عجب و خودبینی بزرگترین حجاب بین انسان و خدا می‌شود. کمال بشر در فناست، فنا یعنی از آدم هیچ اثری نمی‌ماند یعنی خودش از میان کاملا برداشته می‌شود. کسی که عجب دارد، بیشترین بعد را نسبت به حقیقت دارد به خاطر اینکه کمال قرب به خدا فناست یعنی از میان برداشتن آن خودی که در میان بنده خداست و اغلب در همین منزل می‌مانند؛ سخت ترین منزل هم هست و از آن نمی‌توانند بگذرند و گرفتار می‌شوند، گرفتار عجب می‌شوند و بدترین منزلها همین است. خیلی از آقایان که نمی‌رسند به دلیل عجب است. من هیچ دلیل دیگری نمی‌بینم از لحاظ اصولی هم وقتی به نتیجه نمی‌رسند به دلیل عجب است. 🔸یکی از دوستان می‌گفت سال 64 یا 65 بحثی راجع به ادغام با جهاد وزارت کشاورزی در گرفته بود. ما آن موقع در جهاد بودیم. یک آقای روحانی از نمایندگان مجلس بسیار بر ضد جهاد حرف می‌زد و می‌گفت: باید با وزارت کشاورزی ادغام شود. برای من سوال بود که این آدم با توجه به این که روحانی است و از این نظر به او اعتقاد دارند، از چه جهت به این حکم می‌رسد و بر آن این همه تاکید می‌کند؟ یعنی چه طور به این اعتقاد رسیده و بعد چطور به این اعتقادش اصرار می‌ورزد؟ ایشان خیلی دشمنی داشت.بعد یکی از دوستان ما که با ایشان یک سفر به خارج از کشور رفته بودند تعریف می‌کرد که این آقا آنجا چه می‌کرد من برایم خیلی روشن بود که علت اینکه کسی به اعتقادات اشتباه می‌رسد، این است که صفای روحی ندارد. 🔹فرض کنید که نشستید علم اصولی خواندید و رسیدید. وقتی صفای قلب نباشد، در خدمت شیطان قرار می‌گیرد. عقل آن چیزی است که می‌تواند هم در خدمت شیطان واقع شود و هم در خدمت حضرت رحمان. مباحثی که در مورد عقل شیطانی و عقل رحمانی مطرح می‌شود، در اصول کافی زیاد است، یک موردش همان است که از حضرت صادق (ع) می‌پرسند، اگر عقل آن چیزی است که حضرت علی(ع) داشت، پس عقل معاویه چه بود؟ این (عقل معاویه)، شیطنت است ولی خوب توی این دنیا به آن هم عقل می‌گویند که ما به عقل رحمانی و شیطانی تفسیرش می‌کنیم. 🔸ولی واقعا از کجا می‌شود فهمید که چه کسی صاحب عقل شیطانی و چه کسی صاحب عقل رحمانی است؟ چطور است که یکی عقلش در خدمت شیطنتش واقع می‌شود و یکی در خدمت دینش؟ چطور است که یکی به اعتقاد اشتباه می‌رسد و بعد بر آن اصرار می‌کند؟ خیلی روشن است، یعنی در واقع رابطه اصول و وصول را نمی‌شود ندید. این رابطه یعنی کسی که به حقیقت واصل می‌شود اعتقادات درستی هم دارد، هرکس هم که به حقیقت واصل نشد یعنی از نظر قلبی و روحی به حقیقت نرسید، اعتقادات اشتباهی داشته است. 🔹 این می‌شود که وقتی یک نفر مثل حضرت امام می‌آید، کافی است برای این که یک دنیا را متحول کند، ایشان وقتی می‌خواست قیام کند، حتی یک قیچی در جیبش نداشت. حتی یک قلم تراش یا چاقو در جیبش نبود. چطور این انسان در دنیایی که سیستم‌های جاسوسی و ضد جاسوسی پیشرفته ای دارد که هیچ چیز از دید آنها مخفی نمی‌ماند قیام کرد فقط با یک عبا و عمامه بدون حتی یک قلم تراش و یا یک چاقوی کوچک؟ علتش آن است که شخص باید به آنجایی برسد که حضرت امام رسید. وقتی به آنجا برسد که حضرت امام رسید. وقتی به آنجا رسید خودش همه دنیا را متحول می‌کند به هیچ وسیله ای هم احتیاج ندارد. آن وقت همه قواعد و سنن و اسباب در خدمت آن فرد در می‌آید.
. 🔸نمی‌خواهیم اسباب را نفی کنیم ولی مسئله نسبت اسباب با انسان کامل است. این اسبابی که در دنیا هست اعم از اشیا، شامل سنن (الهی) است، همه اینها در مقابل انسان کل خاضع است. انسان کامل در این اسباب تسخیر و تصرف می‌کند، در باطن عالم نه در ظاهرش، ظاهرش بعدا اتفاق می‌افتد یعنی اول امام در باطن عالم تصرف کرد و بعد ما آثارش را در ظاهر عالم هم دیدیم. تا زمانی که آن تغییر در باطن عالم نیفتد در عالم ظاهر شاه نمی‌رود و انقلاب نمی‌شود. در واقع اینها آثار ظاهری آن تحول باطنی است که در وجود حضرت امام شکل گرفته ارتباط این دو مهم است که باید بفهمیم هیچ چیز دیگر این قدر فهمیدنی نیست. 🔹 بعد تازه اگر این را بفهمید، این علم به اسماست یعنی به ذات نیست. اگر به ذات علم پیدا کند، تبعات و نتیجه آن علم بلافاصله می‌رسد. اگر علم ما به ذات بود همین الان که فهمیدیم با تزکیه روح می‌شود در عالم تسخیر کرد، به آن می‌رسیدیم یعنی همین الان به صفای قلب و تزکیه روحانی و کمال انسانی می‌رسیدیم، چرا نمی‌رسیم؟ هرچه هست این میان حجاب عجب است و (انسان) متناسب با این که این حجاب چقدر غلیظ و کدر و کثیف است، به اعتقادات اشتباه می‌رسد. این است که شما (اگر) الان دائم اصول و فلسفه بخوانید و این حجاب از بین نرفته باشد، فلسفه در خدمت آن کسی که می‌خواهد عالم را با شیطنت تسخیر کند، در می‌آید. مگر الان در خدمت غرب در نیامده است؟ خیلی راحت با مباحثی که در فلسفه مطرح می‌کنند، عالم را تسخیر می‌کنند. 🔸 اصلا عالم ما یک عالم فلسفی است و غرب، عالم را با فلسفه تسخیر کرده است. اگر قرار بود فلسفه آدم را به جایی برساند، پس چطور (غرب) عالم را با فلسفه تسخیر کرده است؟ فلسفه آدم را به جایی نمی‌رساند، چنان که عرفان هم نمی‌رساند، عرفان نظری هم نمی‌رساند، اصل عرفان، عرفان عملی است نه عرفان نظری. حالا «مصباح الهدایه» حضرت امام را که به نظر من بهترین کتابی است که در عالم نوشته شده است ـ بگذاریم وسط و آن را بخوانیم چه فایده ای دارد؟ فایده اش این است که فقط نشانه‌هایی پیدا می‌کنید که به کجا باید رسید یا آدم رابطه بین اصول و وصول و رابطه درس و بحث و آنجایی که می‌خواهد برسد را می‌فهمد، رسیدن به آن، چیز دیگری می‌خواهد.مسئله من اینجاست. 🔹ببینید من حرف‌هایی که اینجا‌ها نوشته‌ام، مبتنی بر یافته‌هایی مجرد از سینما و رمان و تکنولوژی و تمدن جدید واین طور چیزهاست. این یافته‌ها مسلط بر اینهاست. یعنی اگر می‌بینید این عناوین اینجا نوشته شده، علتش این است که روزگار ما روزگار این گرفتاری‌هاست. یعنی ما الان به این چیزها و به تمام محصولات و لوازم تمدن غرب مبتلاییم و بزرگترین مبارزه ما هم عبور از اینها و یا غلبه بر اینهاست. علت اینکه این مباحث و عناوین را مطرح می‌کردم، این است که من یافته‌هایم را از طریق دیگری گیر آورده‌ام، از طریق سینما که به دست نیاورده‌ام فرض کنید این را شما بخوانید و بروید سینما را یاد بگیرید. منتها اینها از جای دیگری گرفته شده (و بعد آمده تحت عناوینی) مثل سینما و رمان و... از خود اینها نمی‌شود به جایی رسید، اگر آدم از خود اینها بخواهد به جایی برسد، مستغرق در اینها می‌شود. 🎙«سید مرتضی آوینی» @forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی در رابطه با سینما و هنر 📆 یکشنبه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و پنجم مقاله‌ی این هفته🔻 🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو: «تأملاتی در ماهیت سینما» ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom . @forsat_soha @soha_sima
خط تا جلسه سی و چهارم.mp3
32.37M
🎙 📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی 🔸فیلم مستند 📃مقالۀ: تأملاتی در ماهیت سینما 🔹جلسه سی و چهارم 📆 ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳ @forsat_soha
‌ "متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب" 📚 «دربارۀ علم» اثر دکتر 👤ارائه:حمید محمدی 🔹جلسه سیزدهم امروز پنجشنبه 11 مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۳۰ 📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها) جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. لینک دعوت مجازی🔻 https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @forsat_soha @soha_sima
دزباره علم جلسه یازدهم.MP3
38.83M
🔈 💠 📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون مقالات کتاب «دربارۀ علم» اثر دکتر 🔸جلسهٔ یازدهم 📆پنجشنبه،28 تیر ماه۱۴۰۳ 🔹آغاز مقالۀ:«تکنیک و تاریخ» 👤ارائه حمید محمدی @forsat_soha
درباره علم جلسه دوازدهم.MP3
49.13M
🔈 💠 📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون مقالات کتاب «دربارۀ علم» اثر دکتر 🔸جلسهٔ دوازدهم 📆پنجشنبه،4 مرداد ماه۱۴۰۳ 🔹مقالۀ:«تکنیک و تاریخ» 👤ارائه حمید محمدی @forsat_soha
خط تا جلسه ی سی و ششم.mp3
24.9M
🎙 📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی 🔸واقعیت در سینما 📃مقالۀ: تأملاتی در ماهیت سینما 🔹جلسه سی و پنجم 📆 ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳ @forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی در رابطه با سینما و هنر 📆 یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و ششم مقاله‌ی این هفته🔻 🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو: «تأملاتی در ماهیت سینما» ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom . @forsat_soha @soha_sima
فصل هجرت-حجت الاسلام بحرینیان.mp3
44.62M
🎙ما و لغزشگاه های پیش رو در حضور در صحنه های تاریخیِ اسلام 🔸سخنرانی حجت‌الاسلام بحرینیان 📆جمعه،۱۲ مردادماه ۱۴۰۳ 📍دانشگاه هنر اصفهان|هیئت هنر اصفهان @forsat_soha @heyathonarisf
‌ "متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب" 📚 «دربارۀ علم» اثر دکتر 👤ارائه:حمید محمدی 🔹جلسه چهاردهم امروز پنجشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۳۰ 📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها) جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. لینک دعوت مجازی🔻 https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @forsat_soha @soha_sima
خط تا جلسه سی وششم.MP3
32.62M
🎙 📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی 🔸نسبت میان تماشاگر و دوربین 📃مقالۀ: تأملاتی در ماهیت سینما 🔹جلسه سی و ششم 📆 ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳ @forsat_soha
درباره علم جلسه سیزدهم.MP3
37.37M
🔈 💠 📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون مقالات کتاب «دربارۀ علم» اثر دکتر 🔸جلسهٔ سیزدهم 📆پنجشنبه،۱۱ مرداد ماه۱۴۰۳ 🔹مقالۀ:«تکنیک و تاریخ» 👤ارائه حمید محمدی @forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی در رابطه با سینما و هنر 📆 یکشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و هفتم مقاله‌ی این هفته🔻 🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو: «تأملاتی در ماهیت سینما» ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @forsat_soha @soha_sima
درباره علم جلسه چهاردهم.MP3
31.33M
🔈 💠 📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون مقالات کتاب «دربارۀ علم» اثر دکتر 🔸جلسهٔ چهاردهم 📆پنجشنبه،۱۸ مرداد ماه۱۴۰۳ 🔹مقالۀ:«تکنیک و تاریخ» 👤ارائه حمید محمدی @forsat_soha
📌«تولید و اراده سیاسی» 👤 حجت الاسلام نجات بخش 🔹مسئله تولید اگرچه دم دستی به نظر میرسد ولی تولید در دنیای امروز رمز حیات جوامع است. 🔹شاید الان شما ها همه ما هم به یک معنا احساس میکنیم که شما به عنوان دانشجو وقتی میخواهید فکر و اراده خودتان را دنبال کنید احساس میکنید این شدنی نیست و گویا باید تن بدهید به مناسباتی که به طور روزمره در جامعه اتفاق می افتد. 🔹 وقتی قرار نیست هواپیما بسازیم آن کسی که هوافضا میخواند چه احساسی پیدا میکند؟ یا اینکه درس ها و مقالات رو میخوند تا بتواند برود یا اینکه میخواند که این مدرک هم داشته باشه و نهایتا هیئت علمی بشود. وقتی مسئله تولید هواپیما را جلوی او نگذاشته باشی نمیداند اصلا برای چه چیز دارد درس می خواند. 📆پنجشنبه، 18 مرداد ماه ۱۴۰۳ 📍قم ،دانشگاه قم دوره معرفتی تشکیلاتی«اسلام ناب» @forsat_soha
تولید و اراده سیاسی.mp3
61.19M
🎙«تولید و اراده سیاسی» 🔸گفتگو و ارائه : حجت‌الاسلام امیر نجات بخش و دکتر علیرضا شفاه 🔹پیرامون بررسی مسئله تولید و اراده سیاسی 📆پنجشنبه، 18 مرداد ماه ۱۴۰۳ 📍قم ،دانشگاه قم دوره معرفتی تشکیلاتی«اسلام ناب» @forsat_soha
📌«تولید و اراده سیاسی» 👤دکتر علیرضا شفاه 🔹 مسئله تولید یکجور به دست آوردن قدرت بیشتر نیست بلکه به نوعی با مسئله حفظ موجودیت نسبت دارد. 🔹 جامعه موجودیت خودش رو از نظر آینده مندی به دست میاره. پس آینده یک رویا نیست یا یک وضع مطلوب نیست که از این وضع موجود باید برسیم به اون. اصلا بدون آینده الان هم نیستیم! تولید قبل از اینکه یک فضیلت باشه برای جامعه کوشش جامعه است برای بودن نه برای اینکه آینده باشه برای همین که همین الان باشه. پس مسئله تولید نه رفاهه نه کماله نه هیچکدوم از چیزایی که اضافه نمیشن. اصلا اضافه شدنی نیست. از این سطح تولید یک مفهوم بسیار سیاسیه. 🔹 چرا اقتصاد ما امروزه یک اقتصاد تورمیه؟ چون امید به آینده وجود ندارد. وقتی وجود نداره چکار میکنی ؟ به سمت کالاهای نقد شونده میروی. کالاهایی رو میرود تهیه میکند که ارزش ذاتی خودش رو بتواند حفظ کند. مثلا زمین چیزیه که به سختی ارزشش کم میشه. طلا ارزشش کم نمیشه. جامعه ای که به سمت ذخیره طلا میره یعنی از آینده بیمناک است. 📆پنجشنبه، 18 مرداد ماه ۱۴۰۳ 📍قم ،دانشگاه قم دوره معرفتی تشکیلاتی«اسلام ناب» @forsat_soha
تولید و وظیفه دانشجو.mp3
46.76M
🎙«تولید و وظیفه پیش روی دانشجو» 🔸گفتگوی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تهران با حجت‌الاسلام امیر نجات بخش 🔹پیرامون مسئله تولید و وظیفه و افق پیش روی دانشجو 📆پنجشنبه، 18 مرداد ماه ۱۴۰۳ 📍قم ،دانشگاه قم دوره معرفتی تشکیلاتی«اسلام ناب» @forsat_soha
خط تا جلسه سی و هفتم.MP3
32.31M
🎙 📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی 🔸 خصوصیات بیانی سینما با توجه به قاب تصویر؛ کمپوزیسیون و کیفیت تجلی زیبایی های عالم قدس در نسبت ها و مقادیر 📃مقالۀ: تأملاتی در ماهیت سینما 🔹جلسه سی و هفتم 📆 ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۳ @forsat_soha
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 رهبر انقلاب: کارزار بین جبهه حسینی و جبهه یزیدی تمام نشدنی است ☝ فیلم کامل بیانات امروز رهبر انقلاب در جمع دانشجویان عزادار اربعین. ۱۴۰۳/۶/۴ 💻 Farsi.khamenei.ir
📌جوانی‌تان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. ان‌شاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ 🔰از این فرصت استفاده کنید… _______________ 🔸در زیارت عاشورا، شما به امام حسین(ع) عرض میکنید: ( یا اَبا عَبدِ اللّهِ اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ لِمَن حارَبَكُم اِلىٰ يَومِ القِيامَة.) «اِلىٰ يَومِ القِيامَة» یعنی چه؟ یعنی این کارزار میان جبهه‌ی حسینی و جبهه‌ی یزیدی تمام‌نشدنی است؛ این کارزار ادامه دارد. جبهه‌ی حسینی خودش را معرّفی کرده؛ امام حسین (علیه السّلام)، در همین سفر کربلا، در چند جا مشخّص کرده که حرفش چیست، هدفش چیست. فرمود: اِنَّ رَسولَ اللّهِ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وَ آلِهِ قالَ مَن‏ رَأَى سُلطاناً جَائِرا؛ مسئله، مسئله‌ی ظلم است، مسئله‌ی جُور است. مُستَحِلّاً لِحُرُمِ اللّهِ ناكِثاً لِعَهدِ اللّهِ ... يَعمَلُ فی عِبادِ اللّهِ بِالجَورِ وَ العُدوان؛ مسئله این است. این جبهه‌ی حسینی است که در مقابله‌ی با ظلم فعّالیّت میکند و جهاد میکند. نقطه‌ی مقابلش هم جبهه‌ی جُور است، جبهه‌ِی ظلم است، جبهه‌ی شکستن عهد الهی است. 🔹امروز شما در دنیا این را می‌بینید، قبل از دوران امام حسین (ع) هم این دوجبهه‌ای وجود داشت، در زمان بعد از ایشان هم وجود داشته، امروز هم وجود دارد، تا آخر هم وجود خواهد داشت. در همه‌ی اینها «اِنّی سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم»؛ با هر کسی که در جبهه‌ی شما است، من خوبم؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم‏»، با هر کسی که با جبهه‌ی شما میجنگد، میجنگم. این جنگ اَشکال مختلفی دارد: در دوران شمشیر و نیزه یک جور است، در دوران اتم و هوش مصنوعی و امثال اینها یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران تبلیغات به وسیله‌ِی شعر و قصیده و حدیث و بیان کلمات یک جور است، در دوران اینترنت و کوانتوم و امثال اینها هم یک جور دیگر است، ولی هست؛ در دوران دانشجو بودنِ انسان یک جور است، در دوران مدیر شدن و مسئول شدن یک جور دیگر است؛ در همه‌ِی احوال هست. «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» نباید فراموش بشود. «حَربٌ‏ لِمَن‏ حارَبَكُم» همیشه به معنای ▫️تفنگ به دست گرفتن نیست؛ ▪️به معنای درست اندیشیدن💡، ▫️ درست سخن گفتن، ▪️ درست شناسایی کردن، ▫️دقیق به هدف زدن است؛ «حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم» این‌جوری است. بدانید وظیفه چیست، بشناسید راهی را که باید بپیمایید. اگر این‌جور فکر کردیم، این‌جور شناسایی کردیم، این‌جور همّت کردیم، زندگی معنا پیدا میکند، زندگی هدف پیدا میکند. پول لایق این نیست که هدف زندگی باشد؛ مقام و قدرت و موقعیّتهای اجتماعی حقیرتر از آن هستند که هدف زندگی انسان قرار بگیرند. هدف زندگی بندگی است، رسیدن به خدا است. راهش هم فقط همین است: سِلمٌ لِمَن سالَمَكُم وَ حَربٌ‏ لِمَن حارَبَكُم. 🔸جوانی‌تان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. ان‌شاءاللّه شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید؛ برای این فرصت طولانی برنامه‌ریزی کنید؛ برای اینکه برنامه‌ریزی‌تان درست از آب دربیاید فکر کنید؛ برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با قرآن آشنا بشوید، قرآن را بخوانید، تأمّل کنید، از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند یاد بگیرید. یاد گرفتن ننگ نیست، افتخار است؛ همیشه باید یاد بگیریم، تا آخر عمر باید یاد بگیریم. فکر کنید، مطالعه کنید، شناسایی کنید، آنجایی که اقدام لازم است اقدام کنید. ▫️اقدام یک وقت در آزمایشگاه است، ▪️یک وقت در کلاس درس است، ▫️ یک وقت داخل محیط دانشگاه است، ▪️یک وقت در محیط اجتماعی است، ▫️ یک وقت در محیط سیاسی است، ▪️یک وقت در راه کربلا است، ▫️یک وقت در راه فلسطین🇵🇸است، ▪️یک وقت شعار برای اهداف عالیه‌ی اسلامی است. 💠انقلاب اسلامی این راه را روی ما باز کرد. عزیزان من، جوانهای من! شماها آن روزگار را ندیدید؛ خوشحال باشید که ندیدید. ما دیدیم آن روزگار را؛ روزگار بدی بود، روزگار سختی بود، روزگار سیاهی بود، روزگار یأس بود. انقلاب ورق را برگرداند، انقلاب راه را باز کرد،انقلاب به ما فرصت داد. میتوانیم از این فرصت استفاده کنیم؛ شما میتوانید از این فرصت استفاده کنید. میشود هم استفاده نکرد؛ اگر استفاده نکردیم، خسران است؛ اگر استفاده کردیم، فلاح است: قَد اَفلَحَ‏ المُؤمِنون‏. ان‌شاءاللّه که موفّق و مؤیّد باشید. والسّلام‌علیکم‌ورحمةاللّه‌وبرکاته 🔹بیانات رهبر انقلاب اسلامی در پایان مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی در تاریخ 📆: ۱۴۰۳/۰۶/۰۴ @forsat_soha
📌در پشت جبهه‌ها ما فرزندان انقلاب داشتیم رفته رفته باور می‌کردیم، این یک سرنوشت لایتغیر است که انقلاب باید فرزندان خویش را ببلعد و خود را برای بلعیده شدن آماده کرده بودیم. ___________ 🔸آن عزیز رجایی شهید می‌گفت هر کسی باید چیزی را قربانی راه انقلاب کند و من آبرویم را قربانی می‌کنم و ما که هنوز سنگینی خون آن عزیزان را بر گرده رنجور خویش داشتیم، پذیرفته بودیم که باید برای اسلام خود را تقدیم کنیم؛ جهاد سازندگی را، سپاه پاسداران را، بنیاد شهید را، کمیته‌ها را و... و چه باک؛ مگر نه این است که تا خون فلق بر افق صبح ننشیند، خورشید طلوع نخواهد کرد؛ بگذار خون ما بر افق انقلاب بنشیند و خورشید عدالت سر از غیبت صدها ساله بردارد چه باک. 🔹کمیته‌های انقلاب فدایی انقلاب بشوند؛ نام "وزارت " مثل یک وصله ناجور بر تارک عرش نگین سپاه پاسداران بنشیند؛ اداره‌ها جهادی نشوند که هیچ، "جهاد " اداره شود و انقلاب مثل گربه بی‌وفایی که فرزندان خویش را می‌خورد، یکایک ما را ببلعد؛ چه باک. از یک سو می‌بینیم که نظام اداری کشور، فرزندان حقیقی انقلاب را دفع می‌کند و هر روز بیش از پیش به دامان تخصص‌گرایی، بروکراسی و فساد می‌غلتد و از سوی دیگر می‌دیدیم که چگونه کشتی انقلاب اسلامی موج‌ها را می‌شکافد و طوفان‌ها را می‌شکند و با نیروی بسم‌الله بر همه جریان‌های بیرونی غلبه می‌یابد و کره زمین را تسخیر می‌کند. 🔸از یک سو خون شهدای‌مان همان طور که آن بزرگوار مطهری (ره) گفته بود بر شریان‌های اجتماع پخش می‌شد؛‌ بچه‌ها خیلی زود بزرگ و مرد می‌شدند و مردان آرپی جی به دوش به صحنه‌های اعجاب‌انگیز جهاد فی‌سبیل‌الله می‌رفتند اما از سویی دیگر در دوران خودمان، شمشیر دو دم انقلاب، تو گویی جناح دولت را با جناح دشمن اشتباه گرفته بودند. 🔹نه تنها دیگر سخنی از «انقلاب اقتصادی اداری» بر زبان نبود بلکه روز به روز این پندار تقویت می‌شد که سیستم بروکراتیک ادارات و بافت اقتصادی به جای مانده از دوران حاکمیت طاغوت، همان پیکره متناسبی است که روح انقلاب اسلامی نیاز دارد. اگر اینچنین نبود پس چرا هر که مسئولیتی را در تشکیلات بروکراتیک می‌پذیرفت، هر چند خود پیش از آن از منادیان انقلاب اداری بود چیزی نمی‌گذشت که ناگهان اسیر از جبهه مقابل در می‌آورد و از آن پس تحکیم مبانی سیستم بروکراسی را به معنای تثبیت نظام جمهوری اسلامی می‌گرفت و هر نوع مخالفتی را ضربه زدن به اصل نظام می‌دانستند. 🔸چه بسیار بودند کسانی که با همین تهدید، تلاش‌های حزب‌الله را برای ایجاد تحول در نظام اداری در خط آمریکا می‌دیدند و پنجه در پنجه انجمن‌های اسلامی و جهاد ادارات می‌افکندند و هر نوع حرکت انقلابی را رودررویی با نظام جمهوری اسلامی می‌دانستند؛ خصوصیت مشترکی که در نهادهای انقلابی، کمیته‌ها، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و بسیج وجود دارد اتکا به مردمی است که با ایمان به اسلام و ولایت فقیه همواره وجود خود را بر محور اراده رهبری و صلاح دید او معنا می‌کنند. 🔹موفقیت نهادهای انقلابی به طور کامل مرهون همین خصوصیت است. اگر این انگیزه الهی را از میان بردارید، دیگر هیچ چیز از این نهادها باقی نمی‌ماند؛ روح انقلاب اسلامی قالب و پیکره خاص خویش را می‌خواهد و آن خصوصیتی که قالب را تمایز می‌بخشد اتکا به مردمی است که با ایمان به اسلام و ولایت فقیه همواره وجود خود را بر محور ولایت معنا می‌کنند؛ این خصوصیت فی نفسه باعث تجلی خصوصیات دیگری در قالب تشکیلاتی نهادهای انقلابی شده است که بسیار شگفت‌‌آور است. ✍سید مرتضی آوینی 🔻پی نوشت شاید بازخوانی سخن سیدنا الشهید آوینی تذکری جدی برای اتفاقات اخیر شهرمان و دولت جدید دارد که امیدوارم در وانفساهای سیاسی شهر و کشور آن را به درستی به جان بیازماییم و غایت و معنای حقیقی انقلاب اسلامی و حضور در آن را به غفلت نسپاریم و دوباره و صدباره به قیام علیه وضع موجود برخیزیم . خواه این قیام در برابر ظلم و تجاوز خونخواری اسرائیل باشد خواه در برابر بی فکری و بیهودگی و سازمان‌زدگی نهاد های انقلابی مان. ما همه در برابر موجودیت فعلی این کشور مسئول و مکلفیم که در برابر هر انسداد و بن بست و نا امیدی چه درون خویش چه در بیرون خویش قیام کنیم و به تفکر بنشینیم به شرایط عمل و اصلاح و پیشرفت کشور بیندیشیم. «قُلۡ إِنَّمَآ أَعِظُكُم بِوَٰحِدَةٍۖ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثنَىٰ وَفُرَٰدَىٰ ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْۚ» @forsat_soha
درباره علم جلسه پانزدهمmp3.mp3
39.9M
🔈 💠 📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون مقالات کتاب «دربارۀ علم» اثر دکتر 🔸جلسهٔ پانزدهم 📆پنجشنبه،۱۵ شهریور ماه۱۴۰۳ 🔹مقالۀ:«شرایط انتقال علم و تکنولوژی» 👤ارائه حمید محمدی @forsat_soha
‌ "متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب" 📚 «دربارۀ علم» اثر دکتر 👤ارائه:حمید محمدی 🔹جلسه شانزدهم پنجشنبه ۲۹ شهریور ماه ۱۴۰۳ ساعت: ۱۶:۳۰ 🔸 مقاله این هفته: «شرایط انتقال علم و تکنولوژی» 📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها) 🔻جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌گردد. @forsat_soha @soha_sima